Zakon o preduzetničkoj infrastrukturi u Federaciji Bosne i Hercegovine

Na osnovu člana IV.B.7. a)(IV) Ustava Federacije Bosne i Hercegovine, donosim


UKAZ


O PROGLAŠENJU ZAKONA O PODUZETNIČKOJ INFRASTRUKTURI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE





Proglašava se Zakon o poduzetničkoj infrastrukturi u Federaciji Bosne i Hercegovine, koji je usvojio Parlament Federacije Bosne i Hercegovine na sjednici Predstavničkog doma od 22.04.2024. godine i na sjednici Doma naroda od 16.05.2024. godine.

Broj 01-02-1-230-01/24
31. maja 2024. godine
Sarajevo


Predsjednica
Lidija Bradara, s. r.




ZAKON
O PODUZETNIČKOJ INFRASTRUKTURI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


POGLAVLJE I - OPĆE ODREDBE


Član 1.
(Predmet Zakona)


Ovim zakonom uređuje se institucionalni okvir poduzetničke infrastrukture, poduzetnička infrastruktura, registar poduzetničke infrastrukture, sistem podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture, upravni nadzor, kaznene odredbe i prijelazne i završne odredbe te druga pitanja od značaja za poduzetničku infrastrukturu u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija).


Član 2.
(Odredba o zabrani diskriminacije)


(1) U postupcima propisanim ovim zakonom, promoviše se princip jednakih prilika te se zabranjuje svaki oblik diskriminacije, nasilja i uznemiravanja na osnovu spola, jezika, nacionalne pripadnosti, vjeroispovijesti, socijalnog porijekla, obrazovanja, imovinskog stanja, političkog ili drugog uvjerenja.
(2) Gramatički izrazi upotrijebljeni u ovom zakonu za označavanje muškog ili ženskog roda podrazumijevaju oba spola, osim kada je svrha ovog zakona drugačija.


Član 3.
(Svrha uspostavljanja poduzetničke infrastrukture)


Uspostavljanje poduzetničke infrastrukture u Federaciji omogućava:
a) brži rast poduzetništva i povećanje investicija i zaposlenosti unutar područja na kojem se poduzetnička infrastruktura planira, odnosno gradi te potiče privredni rast planiranjem i pravovremenom izgradnjom poduzetničke infrastrukture, koja je u funkciji ravnomjernog razvoja Federacije, kantona i jedinica lokalne samouprave;
b) stvaranje u potpunosti infrastrukturno opremljenih poduzetničkih područja, visokog nivoa lokacijske konkurentnosti i sistema podrške za poslovanje u tim područjima u Federaciji sa posebnim usmjerenjem ka poticanju razvoja i primjene modernih tehnologija u poslovnim procesima, s ciljem kreiranja usluga i proizvoda visoke dodane vrijednosti.


Član 4.
(Definicije)


U smislu ovog zakona, pojedini izrazi koji se u njemu koriste imaju sljedeća značenja:
a) poduzetnička infrastruktura predstavlja ukupnost svih prostorno specifičnih oblika odvijanja različitih poduzetničkih aktivnosti nastalih kao rezultat planiranog i organizovanog prostorno-razvojnog koncepta jedinica lokalne samouprave, kantona, odnosno Federacije;
b) poduzetnička područja su područja obavljanja poslovnih aktivnosti subjekata poduzetničke infrastrukture;
c) poduzetničke aktivnosti su aktivnosti edukacije i motivacije potencijalnih poduzetnika za ulazak u poduzetništvo, aktivnosti poticanja poduzetnika u ranoj fazi poduzetničke aktivnosti i aktivnosti usmjerenih na poticanje rasta i razvoja poduzetništva u kasnijim fazama životnog ciklusa poduzetnika;
d) poduzetničke zone su poslovni subjekti usmjereni na stvaranje kvalitetnog, korisnički orijentisanog poduzetničkog okruženja u Federaciji, infrastrukturno opremljena područja definisana važećim prostorno planskim dokumentima namijenjena obavljanju privrednih djelatnosti;
e) slobodna zona je dio carinske teritorije u Federaciji, koji je posebno ograđen i označen i u kojem se privredne djelatnosti obavljaju uz posebne uslove u skladu sa važećom zakonskom regulativom vezanom za carinsku politiku i slobodne zone;
f) tehnološko-poduzetnički centri su poslovni subjekti usmjereni na korištenje, istraživanje i razvoj modernih tehnologija, integraciju i saradnju naučno-obrazovnih institucija i poslovnih subjekata, razvoj i unapređenje poslovnih subjekata čija je djelatnost vezana za korištenje modernih tehnologija;
g) poduzetničke potporne institucije su poslovni subjekti usmjereni na stvaranje kvalitetnog, korisnički orijentisanog poduzetničkog okruženja u Federaciji koji provode programe za razvoj poduzetništva;
h) poduzetničke zone od posebnog interesa su poslovni subjekti usmjereni na stvaranje kvalitetnog, korisnički orijentisanog poduzetničkog okruženja u Federaciji, koje se osnivaju u cilju privlačenja strateških investicijskih projekata, čija je veličina raspoložive slobodne površine minimalno 50 hektara, a dio su ukupne poduzetničke infrastrukture;
i) poduzetnik je pravna ili fizička osoba, koja obavlja dopuštene djelatnosti radi ostvarivanja dobiti odnosno dohotka, uključujući samozapošljavanje i porodične poslove povezane sa obrtom i drugim djelatnostima, registrovan kod nadležnog tijela, bez obzira na pravni oblik organizovanja;
j) poduzetništvo se odnosi na mogućnost pojedinca da ideju pretvori u djelo, a uključuje kreativnost, inovaciju i preuzimanje rizika, kao i mogućnost da poslovni subjekat planira i provede projekte kako bi postigao određene ciljeve;
k) poslovni subjekat je privredno društvo osnovano s ciljem obavljanja privredne djelatnosti, javno preduzeće i druga pravna osoba koja se osniva u skladu sa zakonima Federacije, a s ciljem unapređenja poduzetničke infrastrukture;
l) registar poduzetničke infrastrukture je integrisana elektronska baza podataka subjekata poduzetničke infrastrukture Federacije;
m) podrške su sva materijalna i nematerijalna davanja subjektima poduzetničke infrastrukture u Federaciji za unapređenje njihovih poslovnih aktivnosti;
n) upravitelj poduzetničke zone je subjekat naveden u odluci o osnivanju poduzetničke zone kome je osnivač povjerio upravljanje poduzetničkom zonom.

 

POGLAVLJE II - INSTITUCIONALNI OKVIR PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE


Član 5.
(Nosioci sistema podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture)


(1) Nosioci sistema podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture u smislu ovog zakona su: Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije), vlade kantona, Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), federalna tijela uprave i federalne upravne organizacije (u daljnjem tekstu: federalna tijela uprave), kantonalna tijela uprave i kantonalne upravne organizacije (u daljnjem tekstu: kantonalna tijela uprave), općine i gradovi kao jedinice lokalne samouprave (u daljnjem tekstu: jedinice lokalne samouprave), obrazovne institucije u smislu odredbi propisa kojima se definiše obrazovanje u Federaciji te pravna lica i drugi organizacioni oblici sa sjedištem u Federaciji registrovani za privrednu djelatnost.
(2) Nosioci sistema podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture iz stava (1) ovog člana koordiniraju aktivnosti, predlažu mjere podrške i razvojne projekte iz svoje nadležnosti u skladu sa aktuelnim potrebama uspostave i razvoja poduzetničke infrastrukture te neposredno provode aktivnosti i mjere za koje su zaduženi.


Član 6.
(Subjekti poduzetničke infrastrukture)


(1) Subjekti poduzetničke infrastrukture, u smislu ovog zakona, su poduzetničke zone, poduzetničke potporne institucije i tehnološko-poduzetnički centri, registrovani kod nadležnog suda za registraciju određenog oblika poduzetničke infrastrukture.
(2) U skladu sa odredbama ovog zakona, inostrani ulagači imaju ista prava i obaveze kao i državljani Bosne i Hercegovine.


Član 7.
(Osnivači poduzetničke infrastrukture)


(1) Osnivači poduzetničke infrastrukture su pravna lica koje provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva: Vlada Federacije, vlade kantona, Ministarstvo, jedinice lokalne samouprave i drugi organizacioni oblici osnovani od strane jedinice lokalne samouprave, poslovni subjekti, javna preduzeća, privredne i obrtničke komore, obrazovne institucije iz člana 5. stav (1) ovog zakona te udruženja i druga pravna lica sa sjedištem u Federaciji BiH koje su registrovane za djelatnosti koje unapređuju razvoj poduzetničke infrastrukture i/ili koje se bave i/ili promoviraju istraživanje, inovacije i tehnološki razvoj u poslovnom sektoru.
(2) Svaki nivo vlasti u Federaciji, u skladu sa nadležnostima, donosi odluku o osnivanju poduzetničke zone, ako su iste definisane važećim prostorno planskim dokumentima.
(3) Vlada Federacije na prijedlog Ministarstva donosi odluku o osnivanju poduzetničke zone od posebnog privrednog interesa. Inicijativu za proglašenje poduzetničke zone od posebnog privrednog interesa, Ministarstvu mogu podnijeti i vlade kantona i jedinice lokalne samouprave.


POGLAVLJE III - PODUZETNIČKA INFRASTRUKTURA


Član 8.
(Sistem poduzetničke infrastrukture)


(1) Sistem poduzetničke infrastrukture u Federaciji čine:
a) poduzetničke zone;
b) poduzetničke potporne institucije;
c) tehnološki-poduzetnički centri;
d) slobodne zone.
(2) Slobodne zone iz stava (1) ovog člana su poslovni subjekti čije je osnivanje, rad i prestanak rada regulisan posebnim zakonom.


Član 9.
(Opremljenost poduzetničke infrastrukture)


Poduzetnička infrastruktura treba biti opremljena:
a) energetskom infrastrukturom (električna energija, javna rasvjeta, priključci na javnu mrežu i/ili izgrađena trafostanica i drugi energetski priključci);
b) komunalnom infrastrukturom (snabdjevanje vodom, vodovodne i oborinske instalacije, kanalizacija i odvodnja-fekalna, oborinska, tehnološka, priključci na javnu mrežu i dr.);
c) saobraćajnom infrastrukturom (pristupni putevi, putevi unutar poduzetničke zone, parkirališta i dr.);
d) komunikacijskom infrastrukturom (telefonski i internetski priključci i dr.).


A) Poduzetničke zone


Član 10.
(Osnivanje poduzetničkih zona)


(1) Osnovna karakteristika poduzetničkih zona je zajedničko korištenje infrastrukturno opremljenog i organizovanog cjelovitog prostora od strane poduzetnika, kojima se poslovanjem unutar poduzetničke zone omogućava racionalizacija poslovanja i upotreba raspoloživih resursa poduzetničke zone zajedno sa ostalim korisnicima zone.
(2) Poduzetnička zona u smislu ovog zakona ne može biti prostor koji je prostorno planskom dokumentacijom definisan kao poslovno-stambena zona, niti se u poduzetničkoj zoni može nalaziti stambeni prostor.
(3) Osnivanje poduzetničke zone provodi se kroz sljedeće faze:
a) faza I - priprema poduzetničke zone koja obuhvata: spoznaju o potrebi osnivanja poduzetničke zone, donošenje odluke o pripremnim radnjama, izrada pred investicijske studije - studije opravdanosti osnivanja poduzetničke zone, donošenje odluke o osnivanju poduzetničke zone iz člana 7. stav (2) ovog zakona, regulisanje imovinsko-pravnih odnosa u skladu sa odredbama propisa o stvarnim pravima u Federaciji, izrada detaljnog prostorno planskog dokumenta zone, izrada studije uticaja na okoliš prema EIA direktivi Evropske unije, izrada idejnog, glavnog i izvedbenog projekta svih sadržaja poduzetničke zone te izrada investicijske studije poduzetničke zone - studije izvodljivosti;
b) faza II - realizacija uspostave poduzetničke zone koja obuhvata sljedeće korake: planiranje i pronalaženje izvora finansiranja za uspostavu poduzetničke zone (sredstva iz budžeta jedinica lokalne samouprave, podrška kantona, podrška Ministarstva, javno-privatno partnerstvo, pretpristupni fondovi Evropske unije, privatni sektor), razvoj infrastrukture u poduzetničkoj zoni (energetska, komunalna, saobraćajna i komunikacijska infrastruktura) i uređenje prostora, praćenje uspostave poduzetničke zone, provođenje procesa nastanjivanja korisnika poduzetničke zone, provođenje zajedničkih marketinških i promotivnih aktivnosti poduzetničke zone te zajednički pristup tržištu;
c) faza III - razvoj poduzetničke zone koja obuhvata sljedeće korake: provođenje kontinuiranih promotivnih aktivnosti poduzetničke zone i privlačenje investitora, pružanje podrške investitorima u poduzetničkoj zoni za početak i za vrijeme poslovanja u poduzetničkoj zoni, osiguranje komunalnih usluga i servisne podrške investitorima u poduzetničkoj zoni, osiguranje kontakata i saradnje sa finansijskim institucijama, obrazovnim sektorom, tržištem radne snage i drugim pružaocima usluga neophodnih za nesmetani razvoj poduzetničke zone.
(4) Federalni ministar razvoja, poduzetništva i obrta (u daljnjem tekstu: ministar) donosi pravilnik kojim se bliže uređuju faze uspostave poduzetničke zone.

 

Član 11.
(Kriteriji kategorizacije poduzetničkih zona)


Kategorizacija poduzetničkih zona se vrši prema tri osnovna kriterija:
a) veličina ukupne površine poduzetničke zone;
b) vrsta aktivnosti koja se provodi u poduzetničkoj zoni;
c) stepen aktivacije raspoložive površine poduzetničke zone.


Član 12.
(Poduzetničke zone prema veličini ukupne površine)


(1) Prema veličini ukupne površine poduzetničke zone dijele se na:
a) mikro zone - veličine ukupne površine do 10 ha;
b) male zone - veličine ukupne površine od 10 do 15 ha;
c) srednje zone - veličine ukupne površine od 50 do 100 ha;
d) velike zone - veličine ukupne površine preko 100 ha.
(2) Ukupna površina poduzetničke zone iz stava (1) ovog člana definiše se važećim prostorno-planskim dokumentom i odlukom o osnivanju poduzetničke zone, koji obavezno sadrži popis svih zemljišnih parcela i katastarskih čestica u definisanom obuhvatu zone koje čine jedinstvenu cjelinu.
(3) Raspoloživa površina poduzetničke zone uključuje one zemljišne parcele koje su namijenjene poduzetnicima za obavljanje poduzetničkih aktivnosti unutar poduzetničke zone, odnosno zemljišne parcele u vlasništvu osnivača poduzetničke zone, uključujući i zemljišne parcele drugih vlasnika sa kojima je osnivač obligaciono definisao načine raspolaganja zemljištem.
(4) Raspoloživa površina poduzetničke zone računa se tako da se od ukupne površine poduzetničke zone oduzme površina svih zemljišnih parcela koje nisu namijenjene poduzetnicima, odnosno zemljišne parcele namijenjene infrastrukturi u zoni (ceste, sve vrste vodova, zajednička parkirališta, zelene površine i druge površine namijenjene zajedničkom korištenju) i zemljišne parcele u vlasništvu fizičkih osoba koje nisu poduzetnici i sa kojima osnivač nije definisao obligacione načine raspolaganja zemljištem, a u skladu sa važećim prostorno planskim dokumentom.
(5) Aktivna površina poduzetničke zone uključuje one zemljišne parcele na kojima je poduzetnik započeo građevinske i/ili poduzetničke aktivnosti ili na njima obavlja poduzetničku aktivnost unutar poduzetničke zone, a u skladu sa važećim prostorno- planskim dokumentom.
(6) Proširenjem poduzetničke zone smatra se proširenje ukupne površine poduzetničke zone na zemljišne parcele koje u prirodi sa površinom poduzetničke zone predstavljaju infrastrukturnu ekonomsku cjelinu i nisu sadržane u odluci o osnivanju, a koje mogu biti stavljene na raspolaganje za proširenje poduzetničke zone. Opravdanost proširenja poduzetničke zone predmetnim zemljišnim parcelama dokazuje se važećim prostorno- planskim dokumentima koje dostavlja osnivač poduzetničke zone, a sadržani su u odluci o osnivanju.


Član 13.
(Poduzetničke zone prema vrsti aktivnosti)


Prema vrsti aktivnosti koje se obavljaju unutar zone, poduzetničke zone dijele se na:
a) proizvodno-prerađivačke zone - u kojim više od 50% od ukupnog broja poduzetnika u zoni obavlja proizvodno-prerađivačke poduzetničke aktivnosti ili u kojim više od 50% raspoložive površine poduzetničke zone zauzimaju poduzetnici koji obavljaju proizvodno-prerađivačku poduzetničku aktivnost;
b) uslužno-servisne zone - u kojim više od 50% od ukupnog broja poduzetnika u zoni obavlja uslužne aktivnosti, servisne aktivnosti, aktivnosti poslovne podrške i druge poduzetničke aktivnosti ili u kojim više od 50% raspoložive površine poduzetničke zone zauzimaju poduzetnici koji obavljaju uslužne aktivnosti, servisne aktivnosti, aktivnosti poslovne podrške i druge poduzetničke aktivnosti;
c) logističko-distributivne zone - u kojim više od 50% od ukupnog broja poduzetnika u zoni obavlja logističko-distributivne aktivnosti (distributivni centri, veletrgovina, skladištenje i prijevoz, logističko-servisni centri i dr.) ili u kojim više od 50% raspoložive površine poduzetničke zone zauzimaju poduzetnici koji obavljaju logističko-distributivne aktivnosti;
d) mješovite zone - u kojim poduzetnici u zoni mogu obavljati različite proizvodno-prerađivačke aktivnosti, uslužno-servisne aktivnosti i logističko-distributivne aktivnosti.


Član 14.
(Poduzetničke zone prema stepenu aktivacije raspoložive površine)


Prema stepenu aktivacije raspoložive površine poduzetničke zone dijele se na:
a) neaktivne - u kojim stepen aktivacije (popunjenost aktivnim poduzetnicima) raspoložive površine zone iznosi 0 % (0 ha aktivirane površine poduzetničke zone), nakon isteka prve godine od osnivanja poduzetničke zone;
b) u inicijalnoj aktivaciji - u kojim stepen aktivacije poduzetničke zone iznosi < 20 % raspoložive površine poduzetničke zone, izraženo u hektarima površine poduzetničke zone;
c) srednje aktivne - u kojim stepen aktivacije poduzetničke zone iznosi ≥ 20 % < 60 % raspoložive površine poduzetničke zone, izraženo u hektarima površine poduzetničke zone;
d) potpuno aktivne - u kojim stepen aktivacije poduzetničke zone iznosi ≥60 % raspoložive površine poduzetničke zone, izraženo u hektarima površine poduzetničke zone.


Član 15.
(Upravljanje poduzetničkim zonama)


(1) Osnivač poduzetničke zone u odluci o osnivanju poduzetničke zone određuje upravitelja poduzetničke zone.
(2) Upravitelj poduzetničke zone iz stava (1) ovog člana može biti:
a) sam osnivač, odnosno njegova tijela i/ili pravne osobe koje su nadležne za privredni razvoj i unapređenje poduzetništva;
b) poduzetnička zona kao registrovani samostalni poslovni subjekat;
c) zasebna pravna osoba, odnosno poslovni subjekat osnovan od strane osnivača poduzetničke zone samostalno ili u partnerstvu sa drugim pravnim subjektima; i
d) drugi poslovni subjekti koji imaju registrovane djelatnosti vezane za razvoj poduzetničke infrastrukture.


B) Poduzetničke potporne institucije


Član 16.
(Oblici poduzetničkih potpornih institucija)


U skladu sa odredbama člana 8. stav (1) tačka b) ovog zakona poduzetničke potporne institucije, kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture, su:
a) razvojne agencije - registrovani poslovni subjekti koji obavljaju poslove razvoja privrede i poduzetništva na lokalnom, kantonalnom, regionalnom i federalnom nivou, provode aktivnosti na poticanju i privlačenju investicija te iniciraju i realizuju projekte poticanja ekonomskog razvoja i poduzetništva, objedinjavajući rad privrednih subjekata, lokalnih, kantonalnih i federalnih poduzetničkih institucija te obrazovnih institucija u smislu odredaba propisa kojima se definiše obrazovanje u Federaciji.
Razvojne agencije mogu biti:
1) lokalne razvojne agencije - osnovane od strane jedinica lokalne samouprave,
2) kantonalne razvojne agencije - osnovane od strane kantonalne vlade,
3) regionalne razvojne agencije - osnovane od strane više jedinica lokalne samouprave i kantona ili više kantona,
4) Razvojna agencija Federacije - osnovana od strane Vlade Federacije,
5) razvojne agencije određene djelatnosti - npr. energetska razvojna agencija, itd. - osnovane od strane jedinica lokalne samouprave ili kantonalnih vlada;
b) poduzetnički centri - registrovani poslovni subjekti koji obavljaju poslove provođenja mjera za razvoj i poticanje poduzetništva na lokalnom i/ili širem području (kanton, Federacija) te predstavljaju centre stručne i edukativne pomoći poduzetnicima u cilju razvoja poduzetništva u sredinama u kojima su osnovani;
c) poslovni inkubatori - registrovani poslovni subjekti koji pružaju pomoć i podršku poduzetnicima u ranoj fazi razvoja poduzetničkih projekata. Inkubatori pružaju stručnu, tehničku i edukativnu pomoć za pokretanje poduzetničkih projekata i preduzeća te njihov brz i održiv razvoj, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uslovima za novoosnovana preduzeća do treće godine poslovanja. Vrste poslovnih inkubatora su:
1) poduzetnički inkubatori - registrovani poslovni subjekti koji pružaju podršku uspješnom razvoju poduzetništva kroz poslovne usluge i resurse za poduzetnike, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uslovima za novoosnovana preduzeća,
2) inovativni centri - registrovani poslovni subjekti koji doprinose razvoju tehnološke kompetentnosti Federacije i izgradnji industrije visoke dodane vrijednosti provodeći razvojna istraživanja, pružajući infrastrukturu za inovacije te promovirajući nove tehnologije u područjima za koja su osnovani, a umreženi su sa domaćom i međunarodnom akademskom zajednicom, privatnim i javnim sektorom,
3) inkubatori novih tehnologija - registrovani poslovni subjekti koji su specijalizovani, fokusirani i usmjereni na područja nove (visoke) tehnologije, koji podržavaju pokretanje i rast inovativnog poduzetništva kroz inkubacijske programe te koji novoosnovanim inovativnim preduzećima sličnog profila i interesa pružaju resurse i profesionalne usluge potrebne za rast i razvoj, uključujući istraživačko-razvojne jedinice te poslovne (radne) prostore po povoljnijim uslovima za novoosnovana preduzeća;
d) poduzetnički akceleratori - registrovani poslovni subjekti koji su specijalizovani za pružanje usluga podrške poduzetnicima u postinkubacijskoj fazi, odnosno u fazi razvoja i širenja poslovanja na domaćem i inostranom tržištu;
e) naučno-tehnološki parkovi - registrovani poslovni subjekti koji komercijalizuju naučne rezultate, potiču saradnju naučnika i poduzetnika, a u skladu sa odredbama Zakona kojima se reguliše naučna djelatnost i visoko obrazovanje u Federaciji.
Izrazi "naučno-tehnološki park", "tehnopol", "istraživački park" i "naučni park" obuhvataju širok pojam i zamjenjivi su unutar ove definicije.
f) klasteri - registrovani poslovni subjekti koji na jednom geografskom području objedinjuju rad međusobno povezanih poslovnih subjekata koji posluju u istim, srodnim ili različitim djelatnostima i sa njima povezanim specijalizovanim dobavljačima, pružateljima usluga, obrazovnim i naučnoistraživačkim institucijama, agencijama i drugima.

 

C) Tehnološko-poduzetnički centri


Član 17.
(Oblici tehnološko-poduzetničkih centara)


U skladu sa odredbama člana 8. stav (1) tačka c) ovog zakona tehnološko-poduzetnički centri, kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture, su:
a) poslovno-tehnološki centri - registrovani poslovni subjekti sa fizičkim prostorima i potrebnim infrastrukturnim resursima za smještaj malih, srednjih i velikih poduzetnika u kojim jedan ili više poslovnih subjekata obavlja djelatnosti računarskog programiranja, razvoja softvera i aplikacija, obrade podataka primjenom informacionih tehnologija, sa posebnim fokusom na privlačenje domaćih i inostranih investicija, razvoj i primjenu modernih tehnologija;
b) istraživačko-tehnološki centri - registrovani poslovni subjekti, koje zajednički osnivaju visokoobrazovne institucije ili naučno-istraživački instituti sa poslovnim subjektima sa ciljem investiranja poslovnih subjekata u istraživanje i razvoj, razvijanje inovacija i upotrebe novih tehnologija. Međusobna prava i obaveze osnivača i članica istraživačko-tehnološkog centra uređuju se ugovorom;
c) centri kompetencije - registrovani poslovni subjekti koji su specijalizovani za istraživačke projekte razvojnog ili proizvodnog obilježja i koji razvijaju kompetencije u pojedinim područjima te sa kojima drugi poslovni subjekti mogu ugovarati usluge istraživanja i razvoja u svrhu jačanja pojedinih industrijskih grana. Usmjereni su na razvojna i primijenjena istraživanja i njihovu komercijalizaciju te podršku i jačanje intelektualnog vlasništva unutar specifičnih tematskih područja i grana kompetencije. Izrazi "centri kompetencije" i "centri izvrsnosti" obuhvataju širok pojam i zamjenjivi su unutar ove definicije.


POGLAVLJE IV - REGISTAR PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE


Član 18.
(Registar poduzetničke infrastrukture)


(1) Ministarstvo u skladu sa odredbama ovog zakona uspostavlja i vodi Registar poduzetničke infrastrukture (u daljnjem tekstu: Registar) u koji se upisuju subjekti poduzetničke infrastrukture (poduzetničke zone, poduzetničke potporne institucije i tehnološko-poduzetnički centri).
(2) Registar iz stava (1) ovog člana vodi Ministarstvo kao modul uspostavljenog informacionog sistema sa internet portalom poduzetničkih zona u Federaciji ili nezavisno kao sistematizovanu i funkcionalnu bazu podataka poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija u Federaciji.


Član 19.
(Upis i dostavljanje podataka u Registar)


(1) Subjekti poduzetničke infrastrukture nakon registracije kod nadležnog tijela dužni su Ministarstvu dostaviti zahtjev za upis u Registar sa traženim podacima u roku od 30 dana.
(2) O svakoj promjeni podataka subjekti poduzetničke infrastrukture dužni su obavijestiti Ministarstvo, najkasnije u roku od 30 dana od dana nastale promjene.
(3) Upisom u Registar i redovnim izvještavanjem o promjeni podataka, subjekti poduzetničke infrastrukture u Federaciji stiču pravo na prijavu za korištenje podrške Ministarstva i drugih nosilaca sistema podrške za unapređenja poduzetničke infrastrukture iz člana 5. ovog zakona.
(4) Ministar donosi pravilnik koji će definisati potrebne podatke za upis u Registar, uslove i način upisa, obrasce, vođenje, brisanje i korištenje podataka iz Registra.


POGLAVLJE V - SISTEM PODRŠKE ZA UNAPREĐENJE PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE


Član 20.
(Sistem podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture)


Sistem podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture odnosi se na unapređenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko- poduzetničkih centara, prema sljedećim prioritetima:
a) unapređenje uslova poduzetničke infrastrukture za privlačenje domaćih i inostranih investicija;
b) kreiranje povoljnog poslovnog okruženja za pametnu industriju (Industrija 4.0);
c) poticanje poduzetništva novih tehnologija i zelenog poduzetništva;
(3) Odluku o dodjeli sredstava za realizaciju Programa donosi Vlada Federacije na prijedlog ministra. Protiv navedene odluke nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor koji ne odlaže njeno izvršenje.
(4) U cilju provođenja Programa korisnici sredstava iz člana 22. stav (3) su obavezni:
a) dodijeljena poticajna sredstva koristiti u skladu sa namjenom i uslovima utvrđenim pravnim aktom iz stava (2) tačka c) ovog člana;
b) pridržavati se ugovorenih rokova za realizaciju projekta;
c) pridržavati se rokova za izvještavanje o realizovanju preuzetih obaveza.
(5) U slučaju neispunjavanja uslova iz stava (4) tačka a) ovog člana donijet će se rješenje o povratu dodijeljenih poticajnih sredstava protiv kojeg nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor koji ne odlaže izvršenje rješenja.


Član 24.
(Sistem finansijske podrške za poduzetničke zone)


Sistem finansijske podrške za poduzetničke zone čine četiri vrste podrške i to za:
a) izradu planskih dokumenata i studija - izrada studije opravdanosti osnivanja i uspostavljanja poduzetničke zone; izrada idejnog, glavnog i izvedbenog projekta svih sadržaja poduzetničke zone; izrada investicione studije poduzetničke zone - studije izvodljivosti i dr.;
b) infrastrukturnu podršku - za izgradnju energetske, komunalne, saobraćajne i komunikacijske infrastrukture u poduzetničkoj zoni;
c) jačanje konkurentnosti - za izlazak na nova, međunarodna tržišta i ciljano privlačenje potencijalnih investitora - korisnika poduzetničke zone;
d) jačanje poduzetničkih kompetencija - edukacija i unapređenje poduzetničkih kompetencija.


Član 25.
(Procjena efekta sistema finansijske podrške za poduzetničke zone)


Pri dodjeli finansijske podrške iz člana 24. ovog zakona Ministarstvo na godišnjem nivou izrađuje procjenu efekta sistema finansijske podrške posebno vodeći računa o:
a) jednakom tretmanu i tržišnoj konkurenciji svih poduzetničkih zona na teritoriji Federacije;
b) ravnomjernom ekonomskom razvoju svih dijelova Federacije;
c) ekonomskoj opravdanosti podrške u smislu dostignutog stepena aktivacije raspoložive površine poduzetničke zone.


Član 26.
(Sistem finansijske podrške za poduzetničke potporne institucije)


Sistem finansijske podrške za poduzetničke potporne institucije čine četiri vrste podrške i to za:
a) izradu planskih dokumenata i studija - izrada infrastrukturnih projekata uključujući izradu idejnih, glavnih i izvedbenih projekata, studija izvodljivosti i koristi;
b) jačanje kapaciteta - izgradnja, adaptacija, rekonstrukcija i opremanje objekata poduzetničkih potpornih institucija
c) podizanje kvaliteta usluga - pružanje savjetodavnih i mentorskih usluga, razvojno- istraživačkih i tehničko-tehnoloških usluga, ciljano privlačenje investicija, pružanje stručne pomoći za razvoj poslovanja, umrežavanje i širenje tržišta;
d) način izvještavanja i praćenja provođenja Programa, usklađen sa procedurom praćenja realizacije Programa rada Vlade.
c) obavezu i rok definisanja i uređenja odnosa odgovarajućim pravnim aktom između nosioca planiranih mjera iz Programa i korisnika sredstava u provođenju Programa;
b) uslove za izbor korisnika sredstava u provođenju Programa;
a) metodologiju rada, kojom se osigurava javnost rada;
(2) Pravilnik iz stava (1) ovog člana obavezno sadrži:
(1) Provođenje Programa vrši se prema posebnom postupku koji pravilnikom propisuje ministar.


Član 23.
(Provođenje Programa)


(3) Razvojni projekti obavezno sadrže naziv projekta, visinu sredstava potrebnih za realizaciju projekta, ciljeve projekta, kriterije za dodjelu sredstava, kategoriju korisnika sredstava za realizaciju projekta, projekciju željenog stanja na kraju perioda obuhvaćenog projektom, rokove realizovanja i pokazatelje za praćenje i vrednovanje.
(2) Program usvaja Vlada Federacije, na prijedlog Ministarstva najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona o izvršavanju Budžeta Federacije. Program obavezno sadrži pregled stanja i trendove u oblasti poduzetničke infrastrukture, kao i ciljeve i mjere koji će se realizovati kroz razvojne projekte.
(1) Ministarstvo, na osnovu Strategije razvoja Federacije, politike Vlade Federacije i u skladu sa analizom stanja u oblasti poduzetničke infrastrukture, predlaže Program poticaja za razvoj poduzetničke infrastrukture u Federaciji (u daljnjem tekstu: Program) za svaku kalendarsku godinu.


Član 22.
(Program poticaja)


h) podizanje nivoa poduzetničkih kompetencija.
g) razvoj tehnološko-poduzetničkih centara;
f) razvoj poduzetničkih potpornih institucija;
e) uređenje i opremanje prostora za poduzetničku djelatnost zasnovanu na primjeni inovacija i primjeni visokih tehnologija;
b) ravnomjernom ekonomskom razvoju svih dijelova Federacije;
c) ekonomskoj opravdanosti podrške u smislu dostignutog stepena razvoja i primjene novih tehnologija;
d) broj i kvalitet realizovanih projekata koji za cilj imaju razvoj novih proizvoda, primjenu tehnologija u kreiranju proizvoda i ostvareni stepen izvoza i zapošljavanja visokokvalifikovanih kadrova.


Član 30.
(Finansiranje sistema podrške za unapređenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko-poduzetničkih centara)


(1) Finansijska sredstva za provođenje Programa su sredstva iz Budžeta Federacije.
(2) Visina finansijskih sredstava iz stava (1) ovog člana za svaku kalendarsku godinu iznosi minimalno 0,3% prihoda Budžeta Federacije umanjenog za doprinose penzijsko-invalidskog osiguranja te namjenske i razgraničene prihode i donacije.
d) privlačenje investicija i stvaranje mogućnosti za otvaranje novih radnih mjesta;
c) izgradnja u potpunosti infrastrukturno opremljenih poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija visokog nivoa lokacijske konkurentnosti;
b) unapređenje energetske, komunalne, saobraćajne i komunikacijske infrastrukture unutar poduzetničkih zona;
a) unapređenje pravovremene izgradnje poduzetničke infrastrukture koja je u funkciji ravnomjernog razvoja Federacije, a zasnovana je na prostorno-planskim dokumentima;
Ciljevi sistema podrške za unapređenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko-poduzetničkih centara su:


Član 21.
(Ciljevi sistema podrške za unapređenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko-poduzetničkih centara)


f) poticanje internacionalizacije poslovanja.
e) povećanje broja zaposlenih i broja poslovnih subjekata;
d) jačanje konkurentnosti subjekata poduzetničke infrastrukture;
d) jačanje poduzetničkih kompetencija - podizanje konkurentske sposobnosti poduzetnika edukacijom i unapređenjem poduzetničkih znanja i vještina.


Član 27.
(Procjena efekata sistema finansijske podrške za poduzetničke potporne institucije)


Pri dodjeli finansijske podrške iz člana 26. ovog zakona Ministarstvo na godišnjem nivou izrađuje procjenu efekta sistema podrške, posebno vodeći računa o:
a) jednakom tretmanu i tržišnoj konkurenciji poduzetničkih potpornih institucija na teritoriji Federacije;
b) ravnomjernom ekonomskom razvoju svih dijelova Federacije;
c) ekonomskoj opravdanosti podrške u smislu dostignutog stepena uključivanja poduzetnika u aktivnosti poduzetničke potporne institucije; i
d) broj i kvalitet realizovanih projekata koji za cilj imaju razvoj poduzetništva.


Član 28.
(Sistem finansijske podrške za tehnološko-poduzetničke centre)


POGLAVLJE VII - KAZNENE ODREDBE


Član 34.
(Prekršaj korisnika sredstava zbog nenamjenskog korištenja sredstava)


(1) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 KM do 10.000,00 KM kaznit će se za prekršaj korisnik sredstava - subjekat poduzetničke infrastrukture ako nenamjenski koristi dodijeljena sredstva u realizovanju projekta iz člana 23. stav (4) tačka a) ovog zakona.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 KM do 2.000,00 KM kaznit će se i odgovorno lice u pravnom licu za prekršaj iz člana 23. stav (4) tačka a) ovog zakona.

Član 35.
(Pokretanje prekršajnog postupka)


Zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaje iz člana 34. ovog zakona podnosi Ministarstvo.


POGLAVLJE VIII - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Član 36.
(Rok za ispunjenje uslova za postojeće subjekte poduzetničke infrastrukture)


(1) Postojeći subjekti poduzetničke infrastrukture dužni su u skladu sa članom 19. ovog zakona, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu, Ministarstvu podnijeti zahtjev za upis u Registar.
(2) Subjekti poduzetničke infrastrukture koji su upisani u Registar, imaju pravo na prijavu za korištenje sistema podrške u skladu sa odredbama ovog zakona.
(3) Subjekti poduzetničke infrastrukture iz stava 1. ovog člana obavezni su uskladiti se sa odredbama ovog zakona najkasnije u roku od 24 mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Član 37.
(Donošenje podzakonskih akata)


Ministar će donijeti propis iz člana 10. stav (4), člana 19. stav (4) i člana 23. stav (1) ovog zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Član 38.
(Stupanje na snagu)


Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".
Sistem finansijske podrške za tehnološko-poduzetničke centre čine tri vrste podrške i to za:
a) izradu planskih dokumenata i studija - izrada infrastrukturnih projekata uključujući izradu idejnih, glavnih i izvedbenih projekata, studija izvodljivosti i koristi;
b) infrastrukturnu podršku - za informaciono-komunikacijsku infrastrukturu u tehnološko-poduzetničkim centrima što uključuje i nabavku softvera, plaćanje licenci neophodnih za primjenu modernih tehnologija u proizvodnom procesu;
c) jačanje konkurentnosti - za razvoj novih proizvoda, podrška investicijama poslovnih subjekata za razvoj i istraživanje sa ciljem kreiranja novih proizvoda u saradnji sa naučnoistraživačkim ustanovama, izlazak na nova tržišta i poticanje izvoza i ciljano privlačenje potencijalnih investitora - korisnika poduzetničke zone.


Član 29.
(Procjena efekata sistema finansijske podrške za tehnološko-poduzetničke centre)


Pri dodjeli finansijske podrške iz člana 28. ovog zakona Ministarstvo na godišnjem nivou izrađuje procjenu efekata sistema podrške, posebno vodeći računa o:
a) jednakom tretmanu i tržišnoj konkurenciji tehnološko-poduzetničkih centara na teritoriji Federacije;


Član 32.
(Nadzor nad primjenom zakona)


(1) Nadzor nad primjenom ovog zakona i propisa donesenih na osnovu njega vrši Ministarstvo.
(2) Inspekcijski nadzor nad provođenjem odredbi ovog zakona i propisa donesenih na osnovu njega vrše nadležne inspekcije, svaka u okviru svoje nadležnosti.


Član 33.
(Nadzor nad korištenjem poticajnih sredstava)


(1) Ministarstvo vrši nadzor nad korištenjem poticajnih sredstava prema posebnom postupku propisanom Pravilnikom iz člana 23. stav (1) ovog zakona.
(2) U slučaju utvrđenih nedostataka u korištenju dodijeljenih poticajnih sredstava, korisnik je dužan vratiti dodijeljena poticajna sredstva uvećana za iznos zakonske zatezne kamate o čemu Ministarstvo donosi posebno rješenje protiv kojeg nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor tužbom kod nadležnog suda.
(3) Korisnik poticajnih sredstava kojem je naređen povrat sredstava ili je učinio povredu neke druge ugovorne obaveze ne može koristiti poticajna sredstva u periodu od 5 godina od dana pravosnažnosti rješenja o povratu sredstava, odnosno od dana kada je ugovorna obaveza trebala biti ispunjena.
(3) Odredbe iz stava (2) ovog člana neće važiti u slučaju proglašenja stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriji Federacije te uslijed finansijskih poremećaja koji su doveli do značajnog pada prihoda i primitaka Budžeta Federacije.
(4) Program se može, zavisno od specifičnosti pojedinog projekta, sufinansirati i iz osiguranih sredstava:
a) budžeta kantona;
b) budžeta jedinica lokalne samouprave;
c) finansijskih resursa međunarodnih finansijskih institucija i organizacija; i
d) ostalih izvora.
(5) Nosioci sistema podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture iz člana 5. ovog zakona u budžetima planiraju sredstva za razvoj poduzetničke infrastrukture u skladu sa svojim razvojnim prioritetima.


Član 31.
(Obaveza usklađivanja finansijske podrške sa propisima o sistemu državne pomoći)


Poticajne mjere iz ovoga zakona koje predstavljaju državnu pomoć dodjeljivat će se u skladu sa propisima o državnoj pomoći.


POGLAVLJE VI - NADZOR



Predsjedavajući
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Tomislav Martinović, s. r.


Predsjedavajuća
Predstavničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Mirjana Marinković-Lepić, s. r.