БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

Закон о предузетничкој инфраструктури у Федерацији Босне и Херцеговине

На основу члана IV.B.7. а)(IV) Устава Федерације Босне и Херцеговине, доносим


УКАЗ


О ПРОГЛАШЕЊУ ЗАКОНА О ПОДУЗЕТНИЧКОЈ ИНФРАСТРУКТУРИ У ФЕДЕРАЦИЈИ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ





Проглашава се Закон о подузетничкој инфраструктури у Федерацији Босне и Херцеговине, који је усвојио Парламент Федерације Босне и Херцеговине на сједници Представничког дома од 22.04.2024. године и на сједници Дома народа од 16.05.2024. године.

Број 01-02-1-230-01/24
Сарајево
31. маја 2024. године


Предсједница
Лидија Брадара, с. р.




ЗАКОН
О ПРЕДУЗЕТНИЧКОЈ ИНФРАСТРУКТУРИ У ФЕДЕРАЦИЈИ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ


ПОГЛАВЉЕ I - ОПШТЕ ОДРЕДБЕ


Члан 1.
(Предмет Закона)


Овим законом уређује се институционални оквир предузетничке инфраструктуре, предузетничка инфраструктура, регистар предузетничке инфраструктуре, систем подршке за унапређење предузетничке инфраструктуре, управни надзор, казнене одредбе и пријелазне и завршне одредбе те друга питања од значаја за предузетничку инфраструктуру у Федерацији Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Федерација).


Члан 2.
(Одредба о забрани дискриминације)


(1) У поступцима прописаним овим законом, промовише се начело једнаких прилика те се забрањује сваки облик дискриминације, насиља и узнемиравања на основу пола, језика, националне припадности, вјероисповијести, социјалног поријекла, образовања, имовинског стања, политичког или другог увјерења.
(2) Граматички изрази употријебљени у овом закону за означавање мушког или женског рода подразумијевају оба пола, осим када је сврха овог закона другачија.


Члан 3.
(Сврха успостављања предузетничке инфраструктуре)


Успостављање предузетничке инфраструктуре у Федерацији омогућава:
а) бржи раст предузетништва и повећање инвестиција и запослености унутар подручја на којем се предузетничка инфраструктура планира, односно гради те потиче привредни раст планирањем и правовременом изградњом предузетничке инфраструктуре, која је у функцији равномјерног развоја Федерације, кантона и јединица локалне самоуправе;
б) стварање у потпуности инфраструктурно опремљених предузетничких подручја, високог нивоа локацијске конкурентности и система подршке за пословање у тим подручјима у Федерацији са посебним усмјерењем ка подстицању развоја и примјене модерних технологија у пословним процесима, с циљем креирања услуга и производа високе додате вриједности.


Члан 4.
(Дефиниције)


У смислу овог закона, поједини изрази који се у њему користе имају сљедећа значења:
а) предузетничка инфраструктура представља укупност свих просторно специфичних облика одвијања различитих предузетничких активности насталих као резултат планираног и организованог просторно-развојног концепта јединица локалне самоуправе, кантона, односно Федерације;
б) предузетничка подручја су подручја обављања пословних активности субјеката предузетничке инфраструктуре;
ц) предузетничке активности су активности едукације и мотивације потенцијалних предузетника за улазак у предузетништво, активности подстицања предузетника у раној фази предузетничке активности и активности усмјерених на потицање раста и развоја предузетништва у каснијим фазама животног циклуса предузетника;
д) предузетничке зоне су пословни субјекти усмјерени на стварање квалитетног, кориснички оријентисаног предузетничког окружења у Федерацији, инфраструктурно опремљена подручја дефинисана важећим просторно планским документима намијењена обављању привредних дјелатности;
е) слободна зона је дио царинске територије у Федерацији, који је посебно ограђен и означен и у којем се привредне дјелатности обављају уз посебне услове у складу са важећом законском регулативом везаном за царинску политику и слободне зоне;
ф) технолошко предузетнички центри су пословни субјекти усмјерени на кориштење, истраживање и развој модерних технологија, интеграцију и сарадњу научно- образовних институција и пословних субјеката, развој и унапређење пословних субјеката чија је дјелатност везана за кориштење модерних технологија;
г) предузетничке потпорне институције су пословни субјекти усмјерени на стварање квалитетног, кориснички оријентисаног предузетничког окружења у Федерацији који проводе програме за развој предузетништва;
х) предузетничке зоне од посебног интереса су пословни субјекти усмјерени на стварање квалитетног, кориснички оријентисаног предузетничког окружења у Федерацији, које се оснивају у циљу привлачења стратешких инвестицијских пројеката, чија је величина расположиве слободне површине минимално 50 хектара, а дио су укупне предузетничке инфраструктуре;
и) предузетник је правна или физичка особа, која обавља допуштене дјелатности ради остваривања добити односно дохотка, укључујући самозапошљавање и породичне послове повезане са обртом и другим дјелатностима, регистрован код надлежног тијела, без обзира на правни облик организовања;
ј) предузетништво се односи на могућност појединца да идеју претвори у дело, а укључује креативност, иновацију и преузимање ризика, као и могућност да пословни субјект планира и проведе пројекте како би постигао одређене циљеве;
к) пословни субјект је привредно друштво основано с циљем обављања привредне дјелатности, јавно предузеће и друга правна особа која се оснива у складу са законима Федерације, а с циљем унапређења предузетничке инфраструктуре;
л) регистар предузетничке инфраструктуре је интегрисана електронска база података субјеката предузетничке инфраструктуре Федерације;
м) подршке су сва материјална и нематеријална давања субјектима предузетничке инфраструктуре у Федерацији за унапређење њихових пословних активности;
н) управитељ предузетничке зоне је субјект наведен у одлуци о оснивању предузетничке зоне коме је оснивач повјерио управљање подузетничком зоном.

 

ПОГЛАВЉЕ II - ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР ПРЕДУЗЕТНИЧКЕ ИНФРАСТРУКТУРЕ


Члан 5.
(Носитељи система подршке за унапређење предузетничке инфраструктуре)


(1) Носитељи система подршке за унапређење предузетничке инфраструктуре у смислу овог закона су: Влада Федерације Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Влада Федерације), владе кантона, Федерално министарство развоја, предузетништва и обрта (у даљњем тексту: Министарство), федерална тијела управе и федералне управне организације (у даљњем тексту: федерална тијела управе), кантонална тијела управе и кантоналне управне организације (у даљњем тексту: кантонална тијела управе), општине и градови као јединице локалне самоуправе (у даљњем тексту: јединице локалне самоуправе), образовне институције у смислу одредби прописа којима се дефинише образовање у Федерацији те правна лица и други организациони облици са сједиштем у Федерацији регистровани за привредну дјелатност.
(2) Носитељи система подршке за унапређење предузетничке инфраструктуре из става (1) овог члана координирају активности, предлажу мјере подршке и развојне пројекте из своје надлежности у складу са актуелним потребама успоставе и развоја предузетничке инфраструктуре те непосредно проводе активности и мјере за које су задужени.


Члан 6.
(Субјекти предузетничке инфраструктуре)


(1) Субјекти предузетничке инфраструктуре, у смислу овог закона, су предузетничке зоне, предузетничке потпорне институције и технолошко-предузетнички центри, регистровани код надлежног суда за регистрацију одређеног облика предузетничке инфраструктуре.
(2) У складу са одредбама овог закона, инострани улагачи имају иста права и обавезе као и држављани Босне и Херцеговине.


Члан 7.
(Оснивачи предузетничке инфраструктуре)


(1) Оснивачи предузетничке инфраструктуре су правне особе које проводе програме усмјерене на развој предузетништва: Влада Федерације, владе кантона, Министарство, јединице локалне самоуправе и други организациони облици основани од стране јединице локалне самоуправе, пословни субјекти, јавна предузећа, привредне и обртничке коморе, образовне институције из члана 5. став (1) овог закона те удружења и друге правне особе са сједиштем у Федерацији БиХ које су регистроване за дјелатности које унапређују развој подузетничке инфраструктуре и/или које се баве и/или промовирају истраживање, иновације и технолошки развој у пословном сектору.
(2) Сваки ниво власти у Федерацији, у складу са надлежностима, доноси одлуку о оснивању предузетничке зоне, ако су исте дефинисане важећим просторно планским документима.
(3) Влада Федерације на приједлог Министарства доноси одлуку о оснивању предузетничке зоне од посебног привредног интереса. Иницијативу за проглашење предузетничке зоне од посебног привредног интереса, Министарству могу поднијети и владе кантона и јединице локалне самоуправе.


ПОГЛАВЉЕ III - ПРЕДУЗЕТНИЧКА ИНФРАСТРУКТУРА


Члан 8.
(Систем предузетничке инфраструктуре)


(1) Систем предузетничке инфраструктуре у Федерацији чине:
а) предузетничке зоне;
б) предузетничке потпорне институције;
ц) технолошки-предузетнички центри;
д) слободне зоне.
(2) Слободне зоне из става (1) овог члана су пословни субјекти чије је оснивање, рад и престанак рада регулисан посебним законом.


Члан 9.
(Опремљеност предузетничке инфраструктуре)


Предузетничка инфраструктура треба бити опремљена:
а) енергетском инфраструктуром (електрична енергија, јавна расвјета, прикључци на јавну мрежу и/или изграђена трафостаница и други енергетски прикључци);
б) комуналном инфраструктуром (снабдијевање водом, водоводне и оборинске инсталације, канализација и одводња - фекална, оборинска, технолошка, прикључци на јавну мрежу и др.);
ц) саобраћајном инфраструктуром (приступни путеви, путеви унутар предузетничке зоне, паркиралишта и др.);
д) комуникацијском инфраструктуром (телефонски и интернетски прикључци и др.).

А) Предузетничке зоне


Члан 10.
(Оснивање предузетничких зона)


(1) Основна карактеристика предузетничких зона је заједничко кориштење инфраструктурно опремљеног и организованог цјеловитог простора од стране предузетника, којима се пословањем унутар предузетничке зоне омогућава рационализација пословања и употреба расположивих ресурса предузетничке зоне заједно са осталим корисницима зоне.
(2) Предузетничка зона у смислу овог закона не може бити простор који је просторно планском документацијом дефинисан као пословно-стамбена зона, нити се у предузетничкој зони може налазити стамбени простор.
(3) Оснивање предузетничке зоне проводи се кроз сљедеће фазе:
а) фаза I - припрема предузетничке зоне која обухвата: спознају о потреби оснивања предузетничке зоне, доношење одлуке о припремним радњама, израда прединвестицијске студије - студије оправданости оснивања предузетничке зоне, доношење одлуке о оснивању предузетничке зоне из члана 7. став (2) овог закона, регулисање имовинско-правних односа у складу са одредбама прописа о стварним правима у Федерацији, израда детаљног просторно планског документа зоне, израда студије утицаја на околиш према ЕIА директиви Европске уније, израда идејног, главног и изведбеног пројекта свих садржаја предузетничке зоне те израда инвестицијске студије предузетничке зоне - студије изводљивости;
б) фаза II - реализација успоставе предузетничке зоне која обухвата сљедеће кораке: планирање и проналажење извора финансирања за успоставу предузетничке зоне (средства из буџета јединица локалне самоуправе, подршка кантона, подршка Министарства, јавно-приватно партнерство, претприступни фондови Европске уније, приватни сектор), развој инфраструктуре у предузетничкој зони (енергетска, комунална, саобраћајна и комуникацијска инфраструктура) и уређење простора, праћење успоставе предузетничке зоне, спровођење процеса настањивања корисника предузетничке зоне, спровођење заједничких маркетиншких и промотивних активности предузетничке зоне те заједнички приступ тржишту;
ц) фаза III - развој предузетничке зоне која обухвата сљедеће кораке: спровођење континуираних промотивних активности предузетничке зоне и привлачење инвеститора, пружање подршке инвеститорима у предузетничкој зони за почетак и за вријеме пословања у предузетничкој зони, осигурање комуналних услуга и сервисне подршке инвеститорима у предузетничкој зони, осигурање контаката и сарадње са финансијским институцијама, образовним сектором, тржиштем радне снаге и другим пружаоцима услуга неопходних за несметани развој предузетничке зоне.
(4) Федерални министар развоја, предузетништва и обрта (у даљњем тексту: министар) доноси правилник којим се ближе уређују фазе оснивања предузетничке зоне.


Члан 11.
(Критеријуми категоризације предузетничких зона)


Категоризација предузетничких зона се врши према три основна критерија:
а) величина укупне површине предузетничке зоне;
б) врста активности која се проводи у предузетничкој зони;
ц) степен активације расположиве површине предузетничке зоне.


Члан 12.
(Предузетничке зоне према величини укупне површине)


(1) Према величини укупне површине предузетничке зоне дијеле се на:
а) микро зоне - величине укупне површине до 10 ха;
б) мале зоне - величине укупне површине од 10 до 50 ха;
ц) средње зоне - величине укупне површине од 50 до 100 ха;
д) велике зоне - величине укупне површине преко 100 ха.
(2) Укупна површина предузетничке зоне из става (1) овог члана дефинише се важећим просторно-планским документом и одлуком о оснивању предузетничке зоне, који обавезно садржи попис свих земљишних парцела и катастарских честица у дефинисаном обухвату зоне које чине јединствену цјелину.
(3) Расположива површина предузетничке зоне укључује оне земљишне парцеле које су намијењене предузетницима за обављање предузетничких активности унутар предузетничке зоне, односно земљишне парцеле у власништву оснивача предузетничке зоне, укључујући и земљишне парцеле других власника са којима је оснивач облигационо дефинисао начине располагања земљиштем.
(4) Расположива површина предузетничке зоне рачуна се тако да се од укупне површине предузетничке зоне одузме површина свих земљишних парцела које нису намијењене предузетницима, односно земљишне парцеле намијењене инфраструктури у зони (цесте, све врсте водова, заједничка паркиралишта, зелене површине и друге површине намијењене заједничком кориштењу) и земљишне парцеле у власништву физичких особа које нису предузетници и са којима оснивач није дефинисао облигационе начине располагања земљиштем, а у складу са важећим просторно планским документом.
(5) Активна површина предузетничке зоне укључује оне земљишне парцеле на којима је предузетник започео грађевинске и/или предузетничке активности или на њима обавља предузетничку активност унутар предузетничке зоне, а у складу са важећим просторно-планским документом.
(6) Проширењем предузетничке зоне сматра се проширење укупне површине предузетничке зоне на земљишне парцеле које у природи са површином предузетничке зоне представљају инфраструктурну економску цјелину и нису садржане у одлуци о оснивању, а које могу бити стављене на располагање за проширење предузетничке зоне. Оправданост проширења предузетничке зоне предметним земљишним парцелама доказује се важећим просторно-планским документима које доставља оснивач предузетничке зоне, а садржани су у одлуци о оснивању.


Члан 13.
(Предузетничке зоне према врсти активности)


Према врсти активности које се обављају унутар зоне, предузетничке зоне дијеле се на:
а) производно-прерађивачке зоне - у којим више од 50% од укупног броја предузетника у зони обавља производно-прерађивачке предузетничке активности или у којим више од 50% расположиве површине предузетничке зоне заузимају предузетници који обављају производно-прерађивачку предузетничку активност;
б) услужно-сервисне зоне - у којим више од 50% од укупног броја предузетника у зони обавља услужне активности, сервисне активности, активности пословне подршке и друге предузетничке активности или у којим више од 50% расположиве површине предузетничке зоне заузимају предузетници који обављају услужне активности, сервисне активности, активности пословне подршке и друге предузетничке активности;
ц) логистичко-дистрибутивне зоне - у којим више од 50% од укупног броја предузетника у зони обавља логистичко-дистрибутивне активности (дистрибутивни центри, велетрговина, складиштење и превоз, логистичко- сервисни центри и др.) или у којим више од 50% расположиве површине предузетничке зоне заузимају предузетници који обављају логистичко-дистрибутивне активности;
д) мјешовите зоне - у којим предузетници у зони могу обављати различите производно-прерађивачке активности, услужно-сервисне активности и логистичко-дистрибутивне активности.


Члан 14.
(Предузетничке зоне према степену активације расположиве површине)


Према степену активације расположиве површине предузетничке зоне дијеле се на:
а) неактивне - у којим степен активације (попуњеност активним предузетницима) расположиве површине зоне износи 0% (0 ха активиране површине предузетничке зоне), након истека прве године од оснивања предузетничке зоне;
б) у иницијалној активацији - у којим степен активације предузетничке зоне износи < 20% расположиве површине предузетничке зоне, изражено у хектарима површине предузетничке зоне;
ц) средње активне - у којим степен активације предузетничке зоне износи ≥ 20% < 60% расположиве површине предузетничке зоне, изражено у хектарима површине предузетничке зоне;
д) потпуно активне - у којим степен активације предузетничке зоне износи ≥ 60% расположиве површине предузетничке зоне, изражено у хектарима површине предузетничке зоне.

Члан 15.
(Управљање предузетничким зонама)


(1) Оснивач предузетничке зоне у одлуци о оснивању предузетничке зоне одређује
управитеља предузетничке зоне.
(2) Управитељ предузетничке зоне из става (1) овог члана може бити:
а) сам оснивач, односно његова тијела и/или правне особе које су надлежне за привредни развој и унапређење предузетништва;
б) предузетничка зона као регистровани самостални пословни субјект;
ц) засебна правна особа, односно пословни субјект основан од стране оснивача предузетничке зоне самостално или у партнерству са другим правним субјектима; и
д) други пословни субјекти који имају регистроване дјелатности везане за развој предузетничке инфраструктуре.


Б) Предузетничке потпорне институције


Члан 16.
(Облици предузетничких потпорних институција)


У складу са одредбама члана 8. став (1) тачка б) овог закона предузетничке потпорне институције, као дио укупне предузетничке инфраструктуре, су:
а) развојне агенције - регистровани пословни субјекти који обављају послове развоја привреде и предузетништва на локалном, кантоналном, регионалном и федералном нивоу, спроводе активности на подстицању и привлачењу инвестиција те иницирају и реализују пројекте подстицања економског развоја и предузетништва, обједињавајући рад привредних субјеката, локалних, кантоналних и федералних предузетничких институција те образовних институција у смислу одредаба прописа којима се дефинише образовање у Федерацији. Развојне агенције могу бити:
1) локалне развојне агенције - основане од стране јединица локалне самоуправе;
2) кантоналне развојне агенције - основане од стране кантоналне владе,
3) регионалне развојне агенције - основане од стране више јединица локалне самоуправе и кантона или више кантона,
4) Развојна агенција Федерације - основана од стране Владе Федерације,
5) развојне агенције одређене дјелатности - нпр. енергетска развојна агенција, итд. - основане од стране јединица локалне самоуправе или кантоналних влада;
б) предузетнички центри - регистровани пословни субјекти који обављају послове спровођења мјера за развој и подстицање предузетништва на локалном и/или ширем подручју (кантон, Федерација) те представљају центре стручне и едукативне помоћи предузетницима у циљу развоја предузетништва у срединама у којима су основани;
ц) пословни инкубатори - регистровани пословни субјекти који пружају помоћ и подршку предузетницима у раној фази развоја предузетничких пројеката. Инкубатори пружају стручну, техничку и едукативну помоћ за покретање предузетничких пројеката и предузећа те њихов брз и одржив развој, укључујући пословне (радне) просторе по повољнијим условима за новооснована предузећа до треће године пословања. Врсте пословних инкубатора су:
1) предузетнички инкубатори - регистровани пословни субјекти који пружају подршку успјешном развоју предузетништва кроз пословне услуге и ресурсе за подузетнике, укључујући пословне (радне) просторе по повољнијим условима за новооснована предузећа;
2) иновативни центри - регистровани пословни субјекти који доприносе развоју технолошке компетентности Федерације и изградњи индустрије високе додане вриједности проводећи развојна истраживања, пружајући инфраструктуру за иновације те промовишући нове технологије у подручјима за која су основани, а умрежени су са домаћом и међународном академском заједницом, приватним и јавним сектором;
3) инкубатори нових технологија - регистровани пословни субјекти који су специјализовани, фокусирани и усмјерени на подручја нове (високе) технологије, који подржавају покретање и раст иновативног предузетништва кроз инкубацијске програме те који новооснованим иновативним предузећима сличног профила и интереса пружају ресурсе и професионалне услуге потребне за раст и развој, укључујући истраживачко-развојне јединице те пословне (радне) просторе по повољнијим условима за новооснована предузећа;
д) предузетнички акцелератори - регистровани пословни субјекти који су специјализовани за пружање услуга подршке предузетницима у постинкубацијској фази, односно у фази развоја и ширења пословања на домаћем и иностраном тржишту;
е) научно-технолошки паркови - регистровани пословни субјекти који комерцијализују научне резултате, подстичу сарадњу научника и предузетника, а у складу са одредбама Закона којима се регулише научна дјелатност и високо образовање у Федерацији.
Изрази "научно-технолошки парк", "технопол", "истраживачки парк" и "научни парк" обухватају широк појам и замјењиви су унутар ове дефиниције;
ф) кластери - регистровани пословни субјекти који на једном географском подручју обједињују рад међусобно повезаних пословних субјеката који послују у истим, сродним или различитим дјелатностима и са њима повезаним специјализованим добављачима, пружаоцима услуга, образовним и научноистраживачким институцијама, агенцијама и другима.


Ц) Технолошко предузетнички центри


Члан 17.
(Облици технолошко-предузетничких центара)


У складу са одредбама члана 8. став (1) тачка ц) овог закона технолошко предузетнички центри, као дио укупне предузетничке инфраструктуре, су:
а) пословно-технолошки центри - регистровани пословни субјекти са физичким просторима и потребним инфраструктурним ресурсима за смјештај малих, средњих и великих предузетника у којим један или више пословних субјеката обавља дјелатности рачунарског програмирања, развоја софтвера и апликација, обраде података примјеном информационих технологија, са посебним фокусом на привлачење домаћих и иностраних инвестиција, развој и примјену модерних технологија;
б) истраживачко-технолошки центри - регистровани пословни субјекти које заједнички оснивају високообразовне институције или научно-истраживачки институти са пословним субјектима са циљем инвестирања пословних субјеката у истраживање и развој, развијање иновација и употребе нових технологија. Међусобна права и обавезе оснивача и чланица истраживачко-технолошког центра уређују се уговором;
ц) центри компетенције - регистровани пословни субјекти који су специјализовани за истраживачке пројекте развојног или производног обиљежја и који развијају компетенције у појединим подручјима те са којима други пословни субјекти могу уговарати услуге истраживања и развоја у сврху јачања појединих индустријских грана. Усмјерени су на развојна и примијењена истраживања и њихову комерцијализацију те подршку и јачање интелектуалног власништва унутар специфичних тематских подручја и грана компетенције. Изрази "центри компетенције" и "центри изврсности" обухватају широк појам и замјењиви су унутар ове дефиниције.


ПОГЛАВЉЕ IV - РЕГИСТАР ПРЕДУЗЕТНИЧКЕ ИНФРАСТРУКТУРЕ


Члан 18.
(Регистар предузетничке инфраструктуре)


(1) Министарство у складу са одредбама овог закона успоставља и води Регистар предузетничке инфраструктуре (у даљњем тексту: Регистар) у који се уписују субјекти предузетничке инфраструктуре (предузетничке зоне, предузетничке потпорне институције и технолошко-предузетнички центри).
(2) Регистар из става (1) овог члана води Министарство као модул успостављеног информационог система са интернет порталом предузетничких зона у Федерацији или независно као систематизовану и функционалну базу података предузетничких зона и предузетничких потпорних институција у Федерацији.


Члан 19.
(Упис и достављање података у Регистар)


(1) Субјекти предузетничке инфраструктуре након регистрације код надлежног тијела дужни су Министарству доставити захтјев за упис у Регистар са траженим подацима у року од 30 дана.
(2) О свакој промјени података субјекти предузетничке инфраструктуре дужни су обавијестити Министарство, најкасније у року од 30 дана од дана настале промјене.
(3) Уписом у Регистар и редовним извјештавањем о промјени података, субјекти предузетничке инфраструктуре у Федерацији стичу право на пријаву за кориштење подршке Министарства и других носилаца система подршке за унапређења предузетничке инфраструктуре из члана 5. овог закона.
(4) Министар доноси правилник који ће дефинисати потребне податке за упис у Регистар, услове и начин уписа, обрасце, вођење, брисање и кориштење података из Регистра.


ПОГЛАВЉЕ V - СИСТЕМ ПОДРШКЕ ЗА УНАПРЕЂЕЊЕ ПРЕДУЗЕТНИЧКЕ ИНФРАСТРУКТУРЕ


Члан 20.
(Систем подршке за унапређење предузетничке инфраструктуре)


Систем подршке за унапређење предузетничке инфраструктуре односи се на унапређење пословних активности предузетничких зона, предузетничких потпорних институција и технолошко-предузетничких центара, према сљедећим приоритетима:
а) унапређење услова предузетничке инфраструктуре за привлачење домаћих и иностраних инвестиција;
б) креирање повољног пословног окружења за паметну индустрију (Индустрија 4.0);
ц) подстицање предузетништва нових технологија и зеленог предузетништва;
д) јачање конкурентности субјеката предузетничке инфраструктуре;
е) повећање броја запослених и броја пословних субјеката;
ф) потицање интернационализације пословања.


Члан 21.
(Циљеви система подршке за унапређење пословних активности предузетничких зона, предузетничких потпорних институција и технолошко-предузетничких центара)


Циљеви система подршке за унапређење пословних активности предузетничких зона, предузетничких потпорних институција и технолошко-предузетничких центара су:
а) унапређење правовремене изградње предузетничке инфраструктуре која је у функцији равномјерног развоја Федерације, а заснована је на просторно-планским документима;
б) унапређење енергетске, комуналне, саобраћајне и комуникацијске инфраструктуре унутар предузетничких зона;
ц) изградња у потпуности инфраструктурно опремљених предузетничких зона и предузетничких потпорних институција високог нивоа локацијске конкурентности;
д) привлачење инвестиција и стварање могућности за отварање нових радних мјеста;
е) уређење и опремање простора за предузетничку делатност засновану на примјени иновација и примјени високих технологија;
ф) развој предузетничких потпорних институција;
г) развој технолошко-предузетничких центара;
х) подизање нивоа предузетничких компетенција.


Члан 22.
(Програм подстицаја)


(1) Министарство, на основу Стратегије развоја Федерације, политике Владе Федерације и у складу са анализом стања у области предузетничке инфраструктуре, предлаже Програм подстицаја за развој предузетничке инфраструктуре у Федерацији (у даљњем тексту: Програм) за сваку календарску годину.
(2) Програм усваја Влада Федерације, на приједлог Министарства најкасније у року од 60 дана од дана ступања на снагу Закона о извршавању Буџета Федерације. Програм обавезно садржи преглед стања и трендове у области предузетничке инфраструктуре, као и циљеве и мјере који ће се реализовати кроз развојне пројекте.
(3) Развојни пројекти обавезно садрже назив пројекта, висину средстава потребних за реализацију пројекта, циљеве пројекта, критеријуме за додјелу средстава, категорију корисника средстава за реализацију пројекта, пројекцију жељеног стања на крају периода обухваћеног пројектом, рокове реализовања и показатеље за праћење и вредновање.


Члан 23.
(Спровођење Програма)


(1) Спровођење Програма врши се према посебном поступку који правилником прописује министар.
(2) Правилник из става (1) овог члана обавезно садржи:
а) методологију рада, којом се осигурава јавност рада;
б) услове за избор корисника средстава у спровођењу Програма;
ц) обавезу и рок дефинисања и уређења односа одговарајућим правним актом између носиоца планираних мјера из Програма и корисника средстава у провођењу Програма;
д) начин извјештавања и праћења провођења Програма, усклађен са процедуром праћења реализације Програма рада Владе.
(3) Одлуку о додјели средстава за реализацију Програма доноси Влада Федерације на приједлог министра. Против наведене одлуке није дозвољена жалба, али се може покренути управни спор који не одлаже њено извршење.
(4) У циљу спровођења Програма корисници средстава из члана 22. став (3) су обавезни:
а) додијељена потицајна средства користити у складу са намјеном и условима утврђеним правним актом из става (2) тачка ц) овог члана;
б) придржавати се уговорених рокова за реализацију пројекта;
ц) придржавати се рокова за извјештавање о реализовању преузетих обавеза.
(5) У случају неиспуњавања услова из става (4) тачка а) овог члана донијеће се рјешење о поврату додијељених подстицајних средстава против којег није дозвољена жалба, али се може покренути управни спор који не одлаже извршење рјешења.


Члан 24.
(Систем финансијске подршке за предузетничке зоне)


Систем финансијске подршке за предузетничке зоне чине четири врсте подршке и то за:
а) израду планских докумената и студија - израда студије оправданости оснивања и успостављања предузетничке зоне; израда идејног, главног и изведбеног пројекта свих садржаја предузетничке зоне; израда инвестиционе студије предузетничке зоне - студије изводљивости и др.;
б) инфраструктурну подршку - за изградњу енергетске, комуналне, саобраћајне и комуникацијске инфраструктуре у предузетничкој зони;
ц) јачање конкурентности - за излазак на нова, међународна тржишта и циљано привлачење потенцијалних инвеститора - корисника предузетничке зоне;
д) јачање предузетничких компетенција - едукација и унапређење предузетничких компетенција.

 

Члан 25.
(Процјена ефеката система финансијске подршке за предузетничке зоне)


При додјели финансијске подршке из члана 24. овог закона Министарство на годишњем нивоу израђује процјену ефеката система финансијске подршке посебно водећи рачуна о:
а) једнаком третману и тржишној конкуренцији свих предузетничких зона на територији Федерације;
б) равномјерном економском развоју свих дијелова Федерације;
ц) економској оправданости подршке у смислу достигнутог степена активације расположиве површине предузетничке зоне.


Члан 26.
(Систем финансијске подршке за предузетничке потпорне институције)


Систем финансијске подршке за предузетничке потпорне институције чине четири врсте подршке и то за:
а) израду планских докумената и студија - израда инфраструктурних пројеката укључујући израду идејних, главних и изведбених пројеката, студија изводљивости и користи;
б) јачање капацитета - изградња, адаптација, реконструкција и опремање објеката предузетничких потпорних институција;
ц) подизање квалитета услуга - пружање савјетодавних и менторских услуга, развојно-истраживачких и техничко-технолошких услуга, циљано привлачење инвестиција, пружање стручне помоћи за развој пословања, умрежавање и ширење тржишта;
д) јачање предузетничких компетенција - подизање конкурентске способности предузетника едукацијом и унапређењем предузетничких знања и вјештина.


Члан 27.
(Процјена ефеката система финансијске подршке за предузетничке потпорне институције)


При додјели финансијске подршке из члана 26. овог закона Министарство на годишњем нивоу израђује процјену ефеката система подршке, посебно водећи рачуна о:
а) једнаком третману и тржишној конкуренцији предузетничких потпорних институција на територији Федерације;
б) равномјерном економском развоју свих дијелова Федерације;
ц) економској оправданости подршке у смислу достигнутог степена укључивања предузетника у активности предузетничке потпорне институције; и д) број и квалитет реализованих пројеката који за циљ имају развој предузетништва.


Члан 28.
(Систем финансијске подршке за технолошко-предузетничке центре)


Систем финансијске подршке за технолошко-предузетничке центре чине три врсте подршке и то за:
а) израду планских докумената и студија - израда инфраструктурних пројеката укључујући израду идејних, главних и изведбених пројеката, студија изводљивости и користи;
б) инфраструктурну подршку - за информацијско-комуникацијску инфраструктуру у технолошко-предузетничким центрима што укључује и набавку софтвера, плаћање лиценци неопходних за примјену модерних технологија у производном процесу;
ц) јачање конкурентности - за развој нових производа, подршка инвестицијама пословних субјеката за развој и истраживање са циљем креирања нових производа у сарадњи са научноистраживачким установама, излазак на нова тржишта и подстицање извоза и циљано привлачење потенцијалних инвеститора - корисника предузетничке зоне.


Члан 29.
(Процјена ефеката система финансијске подршке за технолошко-предузетничке центре)


При додјели финансијске подршке из члана 28. овог закона Министарство на годишњем нивоу израђује процјену ефеката система подршке, посебно водећи рачуна о:
а) једнаком третману и тржишној конкуренцији технолошко-предузетничких центара на територији Федерације;
б) равномјерном економском развоју свих дијелова Федерације;
ц) економској оправданости подршке у смислу достигнутог степена развоја и примјене нових технологија;
д) број и квалитет реализованих пројеката који за циљ имају развој нових производа, примјену технологија у креирању производа и остварени степен извоза и запошљавања висококвалификованих кадрова.


Члан 30.
(Финансирање система подршке за унапређење пословних активности предузетничких зона, предузетничких потпорних институција и технолошко предузетничких центара)


(1) Финансијска средства за провођење Програма су средства из Буџета Федерације.
(2) Висина финансијских средстава из става (1) овог члана за сваку календарску годину износи минимално 0,3% прихода Буџета Федерације умањеног за доприносе пензијско-инвалидског осигурања те намјенске и разграничене приходе и донације.
(3) Одредбе из става (2) овог члана неће важити у случају проглашења стања природне или друге несреће на територији Федерације те услијед финансијских поремећаја који су довели до значајног пада прихода и примитака Буџета Федерације.
(4) Програм се може, зависно од специфичности појединог пројекта, суфинансирати и из осигураних средстава:
а) буџета кантона;
б) буџета јединица локалне самоуправе;
ц) финансијских ресурса међународних финансијских институција и организација;
д) и осталих извора.
(5) Носиоци система подршке за унапређење предузетничке инфраструктуре из члана 5. овог закона у буџетима планирају средства за развој предузетничке инфраструктуре у складу са својим развојним приоритетима.


Члан 31.
(Обавеза усклађивања финансијске подршке са прописима о систему државне помоћи)


Подстицајне мјере из овога закона које представљају државну помоћ додјељиваће се у складу са прописима о државној помоћи.


ПОГЛАВЉЕ VI - НАДЗОР


Члан 32.
(Надзор над примјеном закона)


(1) Надзор над примјеном овог закона и прописа донесених на основу њега врши Министарство.
(2) Инспекцијски надзор над спровођењем одредби овог закона и прописа донесених на основу њега врше надлежне инспекције, свака у оквиру своје надлежности.


Члан 33.
(Надзор над кориштењем подстицајних средстава)


(1) Министарство врши надзор над кориштењем подстицајних средстава према посебном поступку прописаном Правилником из члана 23. став (1) овог закона.
(2) У случају утврђених недостатака у кориштењу додијељених подстицајних средстава, корисник је дужан вратити додијељена подстицајна средства увећана за износ законске затезне камате о чему Министарство доноси посебно рјешење против којег није дозвољена жалба, али се може покренути управни спор тужбом код надлежног суда.
(3) Корисник подстицајних средстава којем је наређен поврат средстава или је учинио повреду неке друге уговорне обавезе не може користити подстицајна средства у периоду од 5 година од дана правоснажности рјешења о поврату средстава, односно од дана када је уговорна обавеза требала бити испуњена.


ПОГЛАВЉЕ VII - КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ


Члан 34.
(Прекршај корисника средстава због ненамјенског кориштења средстава)


(1) Новчаном казном у износу од 1.000,00 КМ до 10.000,00 КМ казниће се за прекршај корисник средстава - субјект предузетничке инфраструктуре ако ненамјенски користи додијељена средства у реализовању пројекта из члана 23. став (4) тачка а) овог закона.
(2) Новчаном казном у износу од 500,00 КМ до 2.000,00 КМ казниће се и одговорно лице у правном лицу за прекршај из члана 23. став (4) тачка а) овог закона.


Члан 35.
(Покретање прекршајног поступка)


Захтјев за покретање прекршајног поступка за прекршаје из члана 34. овог закона подноси Министарство.


ПОГЛАВЉЕ VIII - ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ


Члан 36.
(Рок за испуњење услова за постојеће субјекте предузетничке инфраструктуре)


(1) Постојећи субјекти предузетничке инфраструктуре дужни су у складу са чланом 19. овог закона, у року од 90 дана од дана ступања на снагу, Министарству поднијети захтјев за упис у Регистар.
(2) Субјекти предузетничке инфраструктуре који су уписани у Регистар, имају право на пријаву за кориштење система подршке у складу са одредбама овог закона.
(3) Субјекти предузетничке инфраструктуре из става 1. овог члана обавезни су ускладити се са одредбама овог закона најкасније у року од 24 мјесеца од дана ступања на снагу овог закона.


Члан 37.
(Доношење подзаконских аката)


Министар ће донијети пропис из члана 10. став (4), члана 19. став (4) и члана 23. став (1) овог закона у року од 90 дана од дана ступања на снагу овог закона.


Члан 38.
(Ступање на снагу)


Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

Предсједавајући
Дома народа
Парламента Федерације БиХ
Томислав Мартиновић, с. р.


Предсједавајућа
Представничког дома
Парламента Федерације БиХ
Мирјана Маринковић-Лепић, с. р.