UKAZ
O PROGLAŠENJU ZAKONA O PODUZETNIČKOJ INFRASTRUKTURI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
Broj 01-02-1-230-01/24
31. svibnja 2024. godine
Sarajevo
Predsjednica
Lidija Bradara, v. r.
ZAKON
O PODUZETNIČKOJ INFRASTRUKTURI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
POGLAVLJE I - OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(Predmet Zakona)
Članak 2.
(Odredba o zabrani diskriminacije)
Članak 3.
(Svrha uspostavljanja poduzetničke infrastrukture)
Članak 4.
(Definicije)
POGLAVLJE II - INSTITUCIONALNI OKVIR PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE
Članak 5.
(Nositelji sustava potpore za unaprjeđenje poduzetničke infrastrukture)
Članak 6.
(Subjekti poduzetničke infrastrukture)
(1) Subjekti poduzetničke infrastrukture, u smislu ovog Zakona, su poduzetničke zone, poduzetničke potporne institucije i tehnološko-poduzetnički centri, registrirani kod nadležnog suda za registraciju određenog oblika poduzetničke infrastrukture.
(2) U skladu sa odredbama ovog Zakona, inozemni ulagači imaju ista prava i obveze kao i državljani Bosne i Hercegovine.
Članak 7.
(Osnivači poduzetničke infrastrukture)
(1) Osnivači poduzetničke infrastrukture su pravne osobe koje provode programe usmjerene na razvoj poduzetništva: Vlada Federacije, vlade kantona, Ministarstvo, jedinice lokalne samouprave i drugi organizacijski oblici osnovani od strane jedinice lokalne samouprave, poslovni subjekti, javna poduzeća, gospodarske i obrtničke komore, obrazovne institucije iz članka 5. stavak (1) ovog Zakona te udruge i druge pravne osobe sa sjedištem u Federaciji BiH koje su registrirane za djelatnosti koje unapređuju razvoj poduzetničke infrastrukture i/ili koje se bave i/ili promoviraju istraživanje, inovacije i tehnološki razvoj u poslovnom sektoru.
(2) Svaka razina vlasti u Federaciji, u skladu sa nadležnostima, donosi odluku o osnivanju poduzetničke zone, ako su iste definirane važećim prostorno-planskim dokumentima.
(3) Vlada Federacije na prijedlog Ministarstva donosi odluku o osnivanju poduzetničke zone od posebnog gospodarskog interesa. Inicijativu za proglašenje poduzetničke zone od posebnog gospodarskog interesa, Ministarstvu mogu podnijeti i vlade kantona i jedinice lokalne samouprave.
POGLAVLJE III - PODUZETNIČKA INFRASTRUKTURA
Članak 8.
(Sustav poduzetničke infrastrukture)
(1) Sustav poduzetničke infrastrukture u Federaciji čine:
a) poduzetničke zone;
b) poduzetničke potporne institucije;
c) tehnološko-poduzetnički centri;
d) slobodne zone.
(2) Slobodne zone iz stavka (1) ovog članka su poslovni subjekti čije je osnivanje, rad i prestanak rada regulirano posebnim zakonom.
Članak 9.
(Opremljenost poduzetničke infrastrukture)
Poduzetnička infrastruktura treba biti opremljena:
a) energetskom infrastrukturom (električna energija, javna rasvjeta, priključci na javnu mrežu i/ili izgrađena trafostanica i drugi energetski priključci);
b) komunalnom infrastrukturom (opskrba vodom, vodovodne i oborinske instalacije, kanalizacija i odvodnja - fekalna, oborinska, tehnološka, priključci na javnu mrežu i dr.);
c) prometnom infrastrukturom (pristupne ceste, ceste unutar poduzetničke zone, parkirališta i dr.);
d) komunikacijskom infrastrukturom (telefonski i internetski priključci i dr.).
A) Poduzetničke zone
Članak 10.
(Osnivanje poduzetničkih zona)
(1) Osnovna značajka poduzetničkih zona je zajedničko korištenje infrastrukturno opremljenog i organiziranog cjelovitog prostora od strane poduzetnika, kojima se poslovanjem unutar poduzetničke zone omogućava racionalizacija poslovanja i uporaba raspoloživih resursa poduzetničke zone zajedno s ostalim korisnicima zone.
(2) Poduzetnička zona u smislu ovog Zakona ne može biti prostor koji je prostorno- planskom dokumentacijom definiran kao poslovno-stambena zona niti se u poduzetničkoj zoni može nalaziti stambeni prostor.
(3) Osnivanje poduzetničke zone provodi se kroz sljedeće faze:
a) faza I - priprema poduzetničke zone koja obuhvaća: spoznaju o potrebi osnivanja poduzetničke zone, donošenje odluke o pripremnim radnjama, izrada predinvesticijske studije - studije opravdanosti osnivanja poduzetničke zone, donošenje odluke o osnivanju poduzetničke zone iz članka 7. stavak (2) ovog Zakona, reguliranje imovinsko-pravnih odnosa u skladu sa odredbama propisa o stvarnim pravima u Federaciji, izrada detaljnog prostorno planskog dokumenta zone, izrada studije utjecaja na okoliš prema EIA direktivi Europske unije, izrada idejnog, glavnog i izvedbenog projekta svih sadržaja poduzetničke zone te izrada investicijske studije poduzetničke zone - studije izvodljivosti;
b) faza II - realizacija uspostave poduzetničke zone koja obuhvaća sljedeće korake: planiranje i pronalaženje izvora financiranja za uspostavu poduzetničke zone (sredstva iz proračuna jedinica lokalne samouprave, potpora kantona, potpora Ministarstva, javno-privatno partnerstvo, pretpristupni fondovi Europske unije, privatni sektor), razvoj infrastrukture u poduzetničkoj zoni (energetska, komunalna, prometna i komunikacijska infrastruktura) i uređenje prostora, praćenje uspostave poduzetničke zone, provedba procesa nastanjivanja korisnika poduzetničke zone, provedba zajedničkih marketinških i promidžbenih aktivnosti poduzetničke zone te zajednički pristup tržištu;
c) faza III - razvoj poduzetničke zone koja obuhvaća sljedeće korake: provedbu kontinuiranih promidžbenih aktivnosti poduzetničke zone i privlačenje investitora, pružanje potpore investitorima u poduzetničkoj zoni za početak i za vrijeme poslovanja u poduzetničkoj zoni, osiguranje komunalnih usluga i servisne potpore investitorima u poduzetničkoj zoni, osiguranje kontakata i suradnje s financijskim institucijama, obrazovnim sektorom, tržištem radne snage i drugim pružateljima usluga neophodnih za nesmetani razvoj poduzetničke zone.
(4) Federalni ministar razvoja, poduzetništva i obrta (u daljnjem tekstu: ministar) donosi pravilnik kojim se bliže uređuju faze uspostave poduzetničke zone.
Članak 11.
(Kriteriji kategorizacije poduzetničkih zona)
Kategorizacija poduzetničkih zona se vrši prema tri osnovna kriterija:
a) veličina ukupne površine poduzetničke zone;
b) vrsta aktivnosti koja se provodi u poduzetničkoj zoni;
c) stupanj aktivacije raspoložive površine poduzetničke zone.
Članak 12.
(Poduzetničke zone prema veličini ukupne površine)
(1) Prema veličini ukupne površine poduzetničke zone dijele se na:
a) mikro zone - veličine ukupne površine do 10 ha;
b) male zone - veličine ukupne površine od 10 do 50 ha;
c) srednje zone - veličine ukupne površine od 50 do 100 ha;
d) velike zone - veličine ukupne površine preko 100 ha.
(2) Ukupna površina poduzetničke zone iz stavka (1) ovog članka definira se važećim prostorno-planskim dokumentom i odlukom o osnivanju poduzetničke zone, koji obavezno sadrži popis svih zemljišnih parcela i katastarskih čestica u definiranom obuhvatu zone koje čine jedinstvenu cjelinu.
(3) Raspoloživa površina poduzetničke zone uključuje one zemljišne parcele koje su namijenjene poduzetnicima za obavljanje poduzetničkih aktivnosti unutar poduzetničke zone, odnosno zemljišne parcele u vlasništvu osnivača poduzetničke zone, uključujući i zemljišne parcele drugih vlasnika s kojima je osnivač obligacijski definirao načine raspolaganja zemljištem.
(4) Raspoloživa površina poduzetničke zone računa se tako da se od ukupne površine poduzetničke zone oduzme površina svih zemljišnih parcela koje nisu namijenjene poduzetnicima, odnosno zemljišne parcele namijenjene infrastrukturi u zoni (ceste, sve vrste vodova, zajednička parkirališta, zelene površine i druge površine namijenjene zajedničkom korištenju) i zemljišne parcele u vlasništvu fizičkih osoba koje nisu poduzetnici i s kojima osnivač nije definirao obligacijske načine raspolaganja zemljištem, a u skladu sa važećim prostorno planskim dokumentom.
(5) Aktivna površina poduzetničke zone uključuje one zemljišne parcele na kojima je poduzetnik započeo građevinske i/ili poduzetničke aktivnosti ili na njima obavlja poduzetničku aktivnost unutar poduzetničke zone, a sukladno važećim prostorno- planskim dokumentom.
(6) Proširenjem poduzetničke zone smatra se proširenje ukupne površine poduzetničke zone na zemljišne parcele koje u prirodi s površinom poduzetničke zone predstavljaju infrastrukturnu ekonomsku cjelinu i nisu sadržane u odluci o osnivanju, a koje mogu biti stavljene na raspolaganje za proširenje poduzetničke zone. Opravdanost proširenja poduzetničke zone predmetnim zemljišnim parcelama dokazuje se važećim prostorno-planskim dokumentima koje dostavlja osnivač poduzetničke zone, a sadržani su u odluci o osnivanju.
Članak 13.
(Poduzetničke zone prema vrsti aktivnosti)
Prema vrsti aktivnosti koje se obavljaju unutar zone, poduzetničke zone dijele se na:
a) proizvodno-prerađivačke zone - u kojim više od 50 % od ukupnog broja poduzetnika u zoni obavlja proizvodno-prerađivačke poduzetničke aktivnosti ili u kojim više od 50 % raspoložive površine poduzetničke zone zauzimaju poduzetnici koji obavljaju proizvodno-prerađivačku poduzetničku aktivnost;
b) uslužno-servisne zone - u kojim više od 50 % od ukupnog broja poduzetnika u zoni obavlja uslužne aktivnosti, servisne aktivnosti, aktivnosti poslovne potpore i druge poduzetničke aktivnosti ili u kojim više od 50 % raspoložive površine poduzetničke zone zauzimaju poduzetnici koji obavljaju uslužne aktivnosti, servisne aktivnosti, aktivnosti poslovne potpore i druge poduzetničke aktivnosti;
c) logističko-distributivne zone - u kojim više od 50 % od ukupnog broja poduzetnika u zoni obavlja logističko-distributivne aktivnosti (distributivni centri, veletrgovina, skladištenje i prijevoz, logističko-servisni centri i dr.) ili u kojim više od 50 % raspoložive površine poduzetničke zone zauzimaju poduzetnici koji obavljaju logističko-distributivne aktivnosti;
d) mješovite zone - u kojim poduzetnici u zoni mogu obavljati različite proizvodno- prerađivačke aktivnosti, uslužno-servisne aktivnosti i logističko-distributivne aktivnosti.
Članak 14.
(Poduzetničke zone prema stupnju aktiviranja raspoložive površine)
Prema stupnju aktiviranja raspoložive površine poduzetničke zone dijele se na:
a) neaktivne - u kojim stupanj aktiviranja (popunjenost aktivnim poduzetnicima) raspoložive površine zone iznosi 0 % (0 ha aktivirane površine poduzetničke zone), nakon isteka prve godine od osnivanja poduzetničke zone;
b) u inicijalnoj aktivaciji - u kojim stupanj aktiviranja poduzetničke zone iznosi < 20 % raspoložive površine poduzetničke zone, izraženo u hektarima površine poduzetničke zone;
c) srednje aktivne - u kojim stupanj aktiviranja poduzetničke zone iznosi ≥ 20 % < 60 % raspoložive površine poduzetničke zone, izraženo u hektarima površine poduzetničke zone;
d) potpuno aktivne - u kojim stupanj aktiviranja poduzetničke zone iznosi ≥ 60 % raspoložive površine poduzetničke zone, izraženo u hektarima površine poduzetničke zone.
Članak 15.
(Upravljanje poduzetničkim zonama)
(1) Osnivač poduzetničke zone u odluci o osnivanju poduzetničke zone određuje upravitelja poduzetničke zone.
(2) Upravitelj poduzetničke zone iz stavka (1) ovog članka može biti:
a) sam osnivač, odnosno njegova tijela i/ili pravne osobe koje su nadležne za gospodarski razvoj i unaprjeđenje poduzetništva;
b) poduzetnička zona kao registrirani samostalni poslovni subjekt;
c) zasebna pravna osoba, odnosno poslovni subjekt osnovan od strane osnivača poduzetničke zone samostalno ili u partnerstvu sa drugim pravnim subjektima; i
d) drugi poslovni subjekti koji imaju registrirane djelatnosti vezane za razvoj poduzetničke infrastrukture.
B) Poduzetničke potporne institucije
Članak 16.
(Oblici poduzetničkih potpornih institucija)
U skladu sa odredbama članka 8. stavak (1) točka b) ovog Zakona poduzetničke potporne institucije, kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture, su:
a) razvojne agencije - registrirani poslovni subjekti koji obavljaju poslove razvoja gospodarstva i poduzetništva na lokalnoj, kantonalnoj, regionalnoj i federalnoj razini provode aktivnosti na poticanju i privlačenju investicija te iniciraju i realiziraju projekte poticanja gospodarskog razvoja i poduzetništva, objedinjavajući rad gospodarskih subjekata, lokalnih, kantonalnih i federalnih poduzetničkih institucija te obrazovnih institucija u smislu odredbi propisa kojima se definira obrazovanje u Federaciji. Razvojne agencije mogu biti:
1) lokalne razvojne agencije - osnovane od strane jedinica lokalne samouprave,
2) kantonalne razvojne agencije - osnovane od strane kantonalne vlade,
3) regionalne razvojne agencije - osnovane od strane više jedinica lokalne samouprave i kantona ili više kantona,
4) Razvojna agencija Federacije - osnovana od strane Vlade Federacije,
5) razvojne agencije određene djelatnosti - npr. energetska razvojna agencija, itd. - osnovane od strane jedinica lokalne samouprave ili kantonalnih vlada;
b) poduzetnički centri - registrirani poslovni subjekti koji obavljaju poslove provedbe mjera za razvoj i poticanje poduzetništva na lokalnom i/ili širem području (kanton, Federacija) te predstavljaju središta stručne i edukativne pomoći poduzetnicima u cilju razvoja poduzetništva u sredinama u kojima su osnovani;
c) poslovni inkubatori - registrirani poslovni subjekti koji pružaju pomoć i potporu poduzetnicima u ranoj fazi razvoja poduzetničkih projekata. Inkubatori pružaju stručnu, tehničku i edukativnu pomoć za pokretanje poduzetničkih projekata i poduzeća te njihov brz i održiv razvoj, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za novoosnovana poduzeća do treće godine poslovanja. Vrste poslovnih inkubatora su:
1) poduzetnički inkubatori - registrirani poslovni subjekti koji pružaju potporu uspješnom razvoju poduzetništva kroz poslovne usluge i resurse za poduzetnike, uključujući poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za novoosnovana poduzeća,
2) inovacijski centri - registrirani poslovni subjekti koji doprinose razvoju tehnološke kompetentnosti Federacije i izgradnji industrije visoke dodane vrijednosti provodeći razvojna istraživanja, pružajući infrastrukturu za inovacije te promičući nove tehnologije u područjima za koja su osnovani, a umreženi su s domaćom i međunarodnom akademskom zajednicom, privatnim i javnim sektorom,
3) inkubatori novih tehnologija - registrirani poslovni subjekti koji su specijalizirani, fokusirani i usmjereni na područja nove (visoke) tehnologije, koji podržavaju pokretanje i rast inovativnog poduzetništva kroz inkubacijske programe te koji novoosnovanim inovativnim poduzećima sličnog profila i interesa pružaju resurse i profesionalne usluge potrebne za rast i razvoj, uključujući istraživačko-razvojne jedinice te poslovne (radne) prostore po povoljnijim uvjetima za novoosnovana poduzeća;
d) poduzetnički akceleratori - registrirani poslovni subjekti koji su specijalizirani za pružanje usluga potpore poduzetnicima u postinkubacijskoj fazi, odnosno u fazi razvoja i širenja poslovanja na domaćem i inozemnom tržištu;
e) znanstveno-tehnološki parkovi - registrirani poslovni subjekti koji komercijaliziraju znanstvene rezultate, potiču suradnju znanstvenika i poduzetnika, a u skladu sa odredbama zakona kojima se regulira znanstvena djelatnost i visoko obrazovanje u Federaciji.
Izrazi "znanstveno-tehnološki park", "tehnopol", "istraživački park" i "znanstveni park" obuhvaćaju širok pojam i zamjenjivi su unutar ove definicije;
f) clusteri (klasteri) - registrirani poslovni subjekti koji na jednom geografskom području objedinjuju rad međusobno povezanih poslovnih subjekata koji posluju u istim, srodnim ili različitim djelatnostima i s njima povezanim specijaliziranim dobavljačima, pružateljima usluga, obrazovnim i znanstvenoistraživačkim institucijama, agencijama i drugima.
C) Tehnološko-poduzetnički centri
Članak 17.
(Oblici tehnološko-poduzetničkih centara)
U skladu sa odredbama članka 8. stavak (1) točka c) ovog Zakona tehnološko-poduzetnički centri, kao dio ukupne poduzetničke infrastrukture, su:
a) poslovno-tehnološki centri - registrirani poslovni subjekti s fizičkim prostorima i potrebnim infrastrukturnim resursima za smještaj malih, srednjih i velikih poduzetnika u kojim jedan ili više poslovnih subjekata obavlja djelatnosti računalnog programiranja, razvoja softvera i aplikacija, obrade podataka primjenom informacijskih tehnologija, s posebnim fokusom na privlačenje domaćih i inozemnih investicija, razvoj i primjenu modernih tehnologija,
b) istraživačko-tehnološki centri - registrirani poslovni subjekti koji zajednički osnivaju visokoobrazovne institucije ili znanstvenoistraživački instituti s poslovnim subjektima, s ciljem investiranja poslovnih subjekata u istraživanje i razvoj, razvijanje inovacija i upotrebe novih tehnologija. Međusobna prava i obveze osnivača i članica istraživačko- tehnološkog centra uređuju se ugovorom,
c) Kompetencijski centri - registrirani poslovni subjekti koji su specijalizirani za istraživačke projekte razvojnog ili proizvodnog obilježja i koji razvijaju kompetencije u pojedinim područjima te s kojima drugi poslovni subjekti mogu ugovarati usluge istraživanja i razvoja u svrhu jačanja pojedinih industrijskih grana. Usmjereni su na razvojna i primijenjena istraživanja i njihovu komercijalizaciju te potporu i jačanje intelektualnog vlasništva unutar specifičnih tematskih područja i grana kompetencije. Izrazi "kompetencijski centri" i "centri izvrsnosti" obuhvaćaju širok pojam i zamjenjivi su unutar ove definicije.
POGLAVLJE IV - REGISTAR PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE
Članak 18.
(Registar poduzetničke infrastrukture)
(1) Ministarstvo, u skladu sa odredbama ovog Zakona, uspostavlja i vodi Registar poduzetničke infrastrukture (u daljnjem tekstu: Registar) u koji se upisuju subjekti poduzetničke infrastrukture (poduzetničke zone, poduzetničke potporne institucije i tehnološko-poduzetnički centri).
(2) Registar iz stavka (1) ovog članka vodi Ministarstvo kao modul uspostavljenog informacijskog sustava s internet portalom poduzetničkih zona u Federaciji ili neovisno kao sistematiziranu i funkcionalnu bazu podataka poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija u Federaciji.
Članak 19.
(Upis i dostavljanje podataka u Registar)
(1) Subjekti poduzetničke infrastrukture, nakon registracije kod nadležnog tijela, dužni su Ministarstvu dostaviti zahtjev za upis u Registar s traženim podacima u roku od 30 dana.
(2) O svakoj promjeni podataka subjekti poduzetničke infrastrukture dužni su obavijestiti Ministarstvo, najkasnije u roku od 30 dana od dana nastale promjene.
(3) Upisom u Registar i redovitim izvješćivanjem o promjeni podataka, subjekti poduzetničke infrastrukture u Federaciji stječu pravo na prijavu za korištenje potpore Ministarstva i drugih nositelja sustavne potpore za unaprjeđenja poduzetničke infrastrukture iz članka 5. ovog Zakona.
(4) Ministar donosi pravilnik koji će definirati potrebne podatke za upis u Registar, uvjete i način upisa, obrasce, vođenje, brisanje i korištenje podataka iz Registra.
POGLAVLJE V - SUSTAV POTPORE ZA UNAPRJEĐENJE PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE
Članak 20.
(Sustav potpore za unaprjeđenje poduzetničke infrastrukture)
Sustav potpore za unaprjeđenje poduzetničke infrastrukture odnosi se na unaprjeđenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko- poduzetničkih centara, prema sljedećim prioritetima:
a) unaprjeđenje uvjeta poduzetničke infrastrukture za privlačenje domaćih i inozemnih investicija;
b) kreiranje povoljnog poslovnog okruženja za pametnu industriju (Industrija 4.0);
c) poticanje poduzetništva novih tehnologija i zelenog poduzetništva;
d) jačanje konkurentnosti subjekata poduzetničke infrastrukture;
e) povećanje broja zaposlenih i broja poslovnih subjekata;
f) poticanje internacionalizacije poslovanja.
Članak 21.
(Ciljevi sustava potpore za unaprjeđenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko-poduzetničkih centara)
Ciljevi sustava potpore za unaprjeđenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko-poduzetničkih centara su:
a) unaprjeđenje pravovremene izgradnje poduzetničke infrastrukture koja je u funkciji ravnomjernog razvoja Federacije, a temeljena je na prostorno-planskim dokumentima;
b) unaprjeđenje energetske, komunalne, prometne i komunikacijske infrastrukture unutar poduzetničkih zona;
c) izgradnja u potpunosti infrastrukturno opremljenih poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija visoke razine lokacijske konkurentnosti;
d) privlačenje investicija i stvaranje mogućnosti za otvaranje novih radnih mjesta;
e) uređenje i opremanje prostora za poduzetničku djelatnost temeljenu na primjeni inovacija i primjeni visokih tehnologija;
f) razvoj poduzetničkih potpornih institucija;
g) razvoj tehnološko-poduzetničkih centara;
h) podizanje razina poduzetničkih kompetencija.
Članak 22.
(Program poticaja)
(1) Ministarstvo, na temelju Strategije razvoja Federacije, politike Vlade Federacije i u skladu s analizom stanja u područja poduzetničke infrastrukture, predlaže Program poticaja za razvoj poduzetničke infrastrukture u Federaciji (u daljnjem tekstu: Program) za svaku kalendarsku godinu.
(2) Program usvaja Vlada Federacije, na prijedlog Ministarstva najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona o izvršavanju Proračuna Federacije. Program obvezno sadrži pregled stanja i trendove u području poduzetničke infrastrukture, kao i ciljeve i mjere koji će se realizirati kroz razvojne projekte.
(3) Razvojni projekti obvezno sadrže naziv projekta, visinu sredstava potrebnih za realizaciju projekta, ciljeve projekta, kriterije za dodjelu sredstava, kategoriju korisnika sredstava za realizaciju projekta, projekciju željenog stanja na kraju perioda obuhvaćenog projektom, rokove realizacije i pokazatelje za praćenje i vrjednovanje.
Članak 23.
(Provedba Programa)
(1) Provedba Programa vrši se prema posebnom postupku koji pravilnikom propisuje ministar.
(2) Pravilnik iz stavka (1) ovog članka obvezno sadrži:
a) metodologiju rada kojom se osigurava javnost rada;
b) uvjete za izbor korisnika sredstava u provedbi Programa;
c) obvezu i rok definiranja i uređenja odnosa odgovarajućim pravnim aktom između nositelja planiranih mjera iz Programa i korisnika sredstava u provedbi Programa;
d) način izvješćivanja i praćenja provedbe Programa, usklađen s procedurom praćenja realizacije Programa rada Vlade.
(3) Odluku o dodjeli sredstava za realizaciju Programa donosi Vlada Federacije na prijedlog ministra. Protiv navedene odluke nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor koji ne odlaže njeno izvršenje.
(4) S ciljem provedbe Programa korisnici sredstava iz članka 22. stavka (3) obvezni su:
a) dodijeljena poticajna sredstva koristiti u skladu s namjenom i uvjetima utvrđenim pravnim aktom iz stavka (2) točka c) ovog članka;
b) pridržavati se ugovorenih rokova za realizaciju projekta;
c) pridržavati se rokova izvješćivanja o realizaciji preuzetih obveza.
(5) U slučaju neispunjavanja uvjeta iz stavka (4) točka a) ovog članka donijet će se rješenje o povratu dodijeljenih poticajnih sredstava protiv kojeg nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor koji ne odlaže izvršenje rješenja.
Članak 24.
(Sustav financijske potpore za poduzetničke zone)
Sustav financijske potpore za poduzetničke zone čine četiri vrste potpore i to za:
a) izradu planskih dokumenata i studija - izrada studije opravdanosti osnivanja i uspostavljanja poduzetničke zone; izrada idejnog, glavnog i izvedbenog projekta svih sadržaja poduzetničke zone; izrada investicijske studije poduzetničke zone - studije izvodljivosti i dr.;
b) infrastrukturnu potporu - za izgradnju energetske, komunalne, prometne i komunikacijske infrastrukture u poduzetničkoj zoni;
c) jačanje konkurentnosti - za izlazak na nova, međunarodna tržišta i ciljano privlačenje potencijalnih investitora - korisnika poduzetničke zone;
d) jačanje poduzetničkih kompetencija - edukacija i unaprjeđenje poduzetničkih kompetencija.
Članak 25.
(Procjena učinaka sustava financijske potpore za poduzetničke zone)
Pri dodjeli financijske potpore iz članka 24. ovog Zakona Ministarstvo na godišnjoj razini izrađuje procjenu učinaka sustava financijske potpore posebno vodeći računa o:
a) jednakom tretmanu i tržišnom natjecanju svih poduzetničkih zona na teritoriju Federacije;
b) ravnomjernom ekonomskom razvoju svih dijelova Federacije;
c) ekonomskoj opravdanosti potpore u smislu dostignutog stupnja aktiviranja raspoložive površine poduzetničke zone.
Članak 26.
(Sustav financijske potpore za poduzetničke potporne institucije)
Sustav financijske potpore za poduzetničke potporne institucije čine četiri vrste potpore i to za:
a) izradu planskih dokumenata i studija - izrada infrastrukturnih projekata uključujući izradu idejnih, glavnih i izvedbenih projekata, studija izvodljivosti i koristi;
b) jačanje kapaciteta - izgradnja, adaptacija, rekonstrukcija i opremanje objekata poduzetničkih potpornih institucija;
c) podizanje kvalitete usluga - pružanje savjetodavnih i mentorskih usluga, razvojno- istraživačkih i tehničko-tehnoloških usluga, ciljano privlačenje investicija, pružanje stručne pomoći za razvoj poslovanja, umrežavanje i širenje tržišta;
d) jačanje poduzetničkih kompetencija - podizanje konkurentske sposobnosti poduzetnika edukacijom i unaprjeđenjem poduzetničkih znanja i vještina.
Članak 27.
(Procjena učinaka sustava financijske potpore za poduzetničke potporne institucije)
Pri dodjeli financijske potpore iz članka 26. ovog Zakona Ministarstvo na godišnjoj razini izrađuje procjenu učinaka sustava potpore, posebno vodeći računa o:
a) jednakom tretmanu i tržišnom natjecanju poduzetničkih potpornih institucija na teritoriju Federacije;
b) ravnomjernom ekonomskom razvoju svih dijelova Federacije;
c) ekonomskoj opravdanosti potpore u smislu dostignutog stupnja uključivanja poduzetnika u aktivnosti poduzetničke potporne institucije; i
d) broj i kvaliteta realiziranih projekata koji za cilj imaju razvoj poduzetništva.
Članak 28.
(Sustav financijske potpore za tehnološko-poduzetničke centre)
Sustav financijske potpore za tehnološko-poduzetničke centre čine tri vrste potpore i to za:
a) izradu planskih dokumenata i studija - izrada infrastrukturnih projekata uključujući izradu idejnih, glavnih i izvedbenih projekata, studija izvodljivosti i koristi;
b) infrastrukturnu potporu - za informacijsko-komunikacijsku infrastrukturu u tehnološko-poduzetničkim centrima što uključuje i nabavu softvera, plaćanje licencija neophodnih za primjenu modernih tehnologija u proizvodnom procesu;
c) jačanje konkurentnosti - za razvoj novih proizvoda, potpora investicijama poslovnih subjekata za razvoj i istraživanje s ciljem kreiranja novih proizvoda u suradnji sa znanstvenoistraživačkim ustanovama, izlazak na nova tržišta i poticanje izvoza i ciljano privlačenje potencijalnih investitora - korisnika poduzetničke zone.
Članak 29.
(Procjena učinaka sustava financijske potpore za tehnološko-poduzetničke centre)
Pri dodjeli financijske potpore iz članka 28. ovog Zakona Ministarstvo na godišnjoj razini izrađuje procjenu učinaka sustava potpore, posebno vodeći računa o:
a) jednakom tretmanu i tržišnom natjecanju tehnološko-poduzetničkih centara na teritoriju Federacije;
b) ravnomjernom ekonomskom razvoju svih dijelova Federacije;
c) ekonomskoj opravdanosti potpore u smislu dostignutog stupnja razvoja i primjene novih tehnologija;
d) broj i kvaliteta realiziranih projekata koji za cilj imaju razvoj novih proizvoda, primjenu tehnologija u kreiranju proizvoda i ostvareni stupanj izvoza i zapošljavanja visokokvalificiranih kadrova.
Članak 30.
(Financiranje sustavne potpore za unaprjeđenje poslovnih aktivnosti poduzetničkih zona, poduzetničkih potpornih institucija i tehnološko-poduzetničkih centara)
(1) Financijska sredstva za provedbu Programa su sredstva iz Proračuna Federacije.
(2) Visina financijskih sredstava iz stavka (1) ovog članka za svaku kalendarsku godinu iznosi minimalno 0,3 % prihoda Proračuna Federacije umanjenog za doprinose mirovinsko-invalidskog osiguranja te namjenske i razgraničene prihode i donacije.
(3) Odredbe iz stavka (2) ovog članka neće vrijediti u slučaju proglašenja stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriju Federacije te uslijed financijskih poremećaja koji su doveli do značajnog pada prihoda i primitaka Proračuna Federacije.
(4) Program se može, ovisno o specifičnosti pojedinog projekta, sufinancirati i iz osiguranih sredstava:
a) proračuna kantona;
b) proračuna jedinica lokalne samouprave;
c) financijskih resursa međunarodnih financijskih institucija i organizacija; i
d) ostalih izvora.
(5) Nositelji sustava potpore za unaprjeđenje poduzetničke infrastrukture iz članka 5. ovog Zakona u proračunima planiraju sredstva za razvoj poduzetničke infrastrukture u skladu sa svojim razvojnim prioritetima.
Članak 31.
(Obveza usklađivanja financijske potpore s propisima o sustavu državne pomoći)
Poticajne mjere iz ovoga Zakona koje predstavljaju državnu pomoć dodjeljivat će se u skladu s propisima o državnoj pomoći.
POGLAVLJE VI - NADZOR
Članak 32.
(Nadzor nad primjenom Zakona)
(1) Nadzor nad primjenom ovog Zakona i propisa donesenih na temelju njega vrši Ministarstvo.
(2) Inspekcijski nadzor nad provođenjem odredaba ovog Zakona i propisa donesenih na temelju njega vrše nadležne inspekcije, svaka u okviru svoje nadležnosti.
Članak 33.
(Nadzor nad korištenjem poticajnih sredstava)
(1) Ministarstvo vrši nadzor nad korištenjem poticajnih sredstava prema posebnom postupku propisanom Pravilnikom iz članka 23. stavak (1) ovog Zakona.
(2) U slučaju utvrđenih nedostataka u korištenju dodijeljenih poticajnih sredstava, korisnik je dužan vratiti dodijeljena poticajna sredstva uvećana za iznos zakonske zatezne kamate o čemu Ministarstvo donosi posebno rješenje protiv kojeg nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor tužbom kod nadležnog suda.
(3) Korisnik poticajnih sredstava kojem je naređen povrat sredstava ili je učinio povredu neke druge ugovorne obveze ne može koristiti poticajna sredstva u razdoblju od pet godina od dana pravomoćnosti rješenja o povratu sredstava, odnosno od dana kada je ugovorna obveza trebala biti ispunjena.
POGLAVLJE VII - KAZNENE ODREDBE
Članak 34.
(Prekršaj korisnika sredstava zbog nenamjenskog korištenja sredstava)
Članak 35.
(Pokretanje prekršajnog postupka)
POGLAVLJE VIII - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 36.
(Rok za ispunjenje uvjeta za postojeće subjekte poduzetničke infrastrukture)
Članak 37.
(Donošenje podzakonskih akata)
Članak 38.
(Stupanje na snagu)
Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Tomislav Martinović, v. r.
Predsjedateljica
Zatupničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Mirjana Marinković-Lepić, v. r.