UKAZ
O PROGLAŠENJU ZAKONA O POTICANJU RAZVOJA MALE PRIVREDE
Broj 01-02-1-218-01/24
24. maja 2024. godine
Sarajevo
Predsjednica
Lidija Bradara, s. r.
ZAKON
O POTICANJU RAZVOJA MALE PRIVREDE
POGLAVLJE I - OPŠTE ODREDBE
Član 1.
(Predmet Zakona)
Član 2.
(Subjekti male privrede)
Član 3.
(Samostalnost u poslovanju)
Član 4.
(Zaposlenici)
Član 5.
(Podjela subjekata male privrede)
Član 6.
(Informacioni sistem subjekata male privrede i upravljanje poticajima)
POGLAVLJE II - PRINCIPI POTICANJA MALE PRIVREDE I POTICAJNE MJERE
Član 7.
(Osnovni principi)
Član 8.
(Poticajne mjere)
Član 9.
(Obaveza usklađivanja svih poticajnih mjera sa propisima o sistemu državne pomoći)
POGLAVLJE III - STRATEGIJA RAZVOJA MALE PRIVREDE, AKCIONI PLAN, PROGRAM POTICAJA, PROVOĐENJE PROGRAMA POTICAJA I SUBJEKTI PROVOĐENJA POTICAJNIH MJERA
Član 10.
(Strategija razvoja male privrede)
(1) Strategija razvoja male privrede u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Strategija), je sveobuhvatan dokument sa osnovnim ciljevima, mjerama i nosiocima dugoročnoga razvoja male privrede.
(2) Ministarstvo u saradnji sa subjektima iz člana 15. ovog zakona utvrđuje i priprema osnovne elemente za izradu Strategije koji su usklađeni sa principima razvoja male privrede iz člana 7. ovog Zakona, najkasnije šest mjeseci prije isteka postojećeg strateškog dokumenta.
(3) Strategijom se utvrđuju:
a) smjernice razvoja male privrede,
b) mjere i programi razvoja male privrede,
c) nosioci realizacije Strategije,
d) rokovi za izradu akcionog plana i realizaciju mjera,
e) visina i izvori sredstava potrebnih za realizaciju Strategije,
f) pokazatelji uspješnosti,
g) praćenje i nadzor nad realizacijom pojedinih mjera i
h) izvještavanje o realizaciji.
(4) Strategiju donosi Parlament Federacije Bosne i Hercegovine, na prijedlog Vlade Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije).
Član 11.
(Akcioni plan)
(1) Na osnovu Strategije, Ministarstvo donosi Akcioni plan za realizaciju Strategije za period od tri godine.
(2) Akcioni plan sadrži objektivno mjerljive pokazatelje za izvršenje po svim predviđenim aktivnostima, rokove i nadležnost za praćenje i izvještavanje.
(3) Ministarstvo u saradnji sa subjektima iz člana 15. ovog Zakona prati realizaciju Strategije u skladu sa stavom (2) ovog člana, analizira stanje u oblasti male privrede i izvještava Vladu Federacije posredstvom godišnjeg izvještaja o realizaciji Strategije.
Član 12.
(Program poticaja)
(1) Ministarstvo, na osnovu Strategije iz člana 10. i Akcionog plana iz člana 11. ovog zakona, politike Vlade Federacije i u skladu sa analizom stanja u oblasti male privrede, predlaže Program poticaja za razvoj male privrede u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Program) za svaku kalendarsku godinu.
(2) Program usvaja Vlada Federacije, na prijedlog Ministarstva, najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona o izvršavanju Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine. Program obavezno sadrži pregled stanja i trendove u oblasti male privrede, kao i ciljeve i mjere u razvoju male privrede koji se realizuju kroz razvojne projekte.
(3) Razvojni projekti obavezno sadrže nazive projekta, visinu sredstava potrebnih za realizaciju projekta, posebne ciljeve, kriterije, korisnike sredstava, projekciju željenog stanja na kraju perioda obuhvaćenog projektom, rokove realizovanja, pokazatelje, praćenje i vrednovanje.
Član 13.
(Provođenje Programa)
(1) Provođenje Programa vrši se prema posebnom postupku kojeg pravilnikom propisuje ministar.
(2) Pravilnik obavezno sadrži:
a) metodologiju rada, kojom se osigurava javnost rada,
b) uslove za izbor korisnika sredstava u provedbi Programa,
c) obavezu i rok definisanja i uređenja odnosa odgovarajućim pravnim aktom između nositelja planiranih mjera iz Programa i korisnika sredstava u provedbi Programa,
d) način izvještavanja i praćenja provedbe Programa, usklađen sa procedurom praćenja realizacije Programa rada Vlade Federacije.
(3) Odluku o dodjeli sredstava za realizaciju Programa donosi Vlada Federacije na prijedlog ministra. Protiv navedene odluke nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor koji ne odlaže njeno izvršenje.
(4) U cilju provedbe Programa korisnici sredstava iz člana 12. stav (3) su obavezni:
a) dodijeljena poticajna sredstva koristiti u skladu sa namjenom i uslovima utvrđenim pravnim aktom iz stava (2) tačka c) ovog člana,
b) pridržavati se ugovorenih rokova za realizaciju projekta,
c) pridržavati se rokova za izvještavanje o realizovanju preuzetih obaveza.
(5) U slučaju neispunjavanja uslova iz stava (4) tačka a) ovog člana donijet će se rješenje o povratu dodijeljenih poticajnih sredstava protiv kojeg nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor koji ne odlaže izvršenje rješenja.
Član 14.
(Finansijska sredstva)
(1) Finansijska sredstva za provođenje Programa osiguravaju se u Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Budžet) za svaku kalendarsku godinu.
(2) Visina finansijskih sredstava iz stava (1) ovog člana za svaku kalendarsku godinu iznosi minimalno 0,7% prihoda Budžeta umanjenog za doprinose penzijsko/invalidskog osiguranja te namjenske i razgraničene prihode i donacije.
(3) Odredba iz stava (2) ovog člana neće važiti u slučaju proglašenja stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriju Federacije te uslijed finansijskih poremećaja koji su doveli do značajnog pada prihoda i primitaka Budžeta.
(4) Osim navedenih sredstava, iz stava (2) ovog člana, mogu se koristiti i raspoloživa razvojna sredstva iz međunarodnih i drugih izvora.
Član 15.
(Subjekti provođenja poticajnih mjera)
Subjekti provođenja poticajnih mjera u smislu ovog zakona su:
a) Vlada Federacije i vlade kantona,
b) Ministarstvo,
c) jedinice lokalne samouprave,
d) privredne i obrtničke komore,
e) poduzetničke potporne institucije i udruženja poduzetnika koji svojim aktivnostima potiču razvoj sektora male privrede,
f) obrazovne institucije.
Član 16.
(Obaveze subjekata provođenja poticajnih mjera)
(1) Subjekti iz člana 15. ovog zakona predlažu poticajne mjere i razvojne projekte iz svoje nadležnosti, u skladu sa aktuelnim stanjem u sektoru male privrede, neposredno sprovode aktivnosti i mjere za koje su zaduženi Strategijom, prate i izvještavaju Ministarstvo o postignutim rezultatima.
(2) Subjekti koji pružaju podršku razvoju male privrede obavezni su da, na zahtjev Ministarstva, dostave tražene informacije i podatke iz svoje resorne nadležnosti koji su u vezi sa razvojem male privrede.
Član 17.
(Praćenje i vrednovanje)
(1) Ministarstvo prati i vrednuje poticajne politike koje su u njegovoj nadležnosti.
(2) Ministarstvo prati ispunjavanje ugovorenih obaveza i ostvarivanja postavljenih ciljeva u skladu sa Programom.
(3) Ministarstvo priprema Izvještaj o vrednovanju poticajnih politika i dostavlja Vladi Federacije na usvajanje.
POGLAVLJE IV - VIJEĆE ZA POTICANJE RAZVOJA MALE PRIVREDE
Član 18.
(Vijeće za poticanje razvoja male privrede)
Vijeće za poticanje razvoja male privrede (u daljnjem tekstu: Vijeće) je savjetodavno tijelo Vlade Federacije, koje prati stanje u oblаsti MSP u cilju unapređivanja njenog razvoja.
Član 19.
(Zadaci Vijeća)
Zadaci Vijeća su:
a) poticanje promocije i principa razvoja male privrede,
b) analiziranje poslovnog okruženja i predlaganje Vladi Federacije pravaca razvoja MSP-a i potrebne politike, mjere, planove i programe za njihovo sprovođenje,
c) razmatranje efekata poduzetih mjera na sprovođenju principa razvoja MSP-a,
d) analiziranje zakonskih i podzakonskih akata koji imaju uticaj na subjekte male privrede i davanje svojih prijedloga i sugestija u postupku donošenja istih,
e) davanje prijedloga i sugestija o neophodnim finansijskim poticajima u skladu sa strateškim dokumentima,
f) iniciranje i pomaganje aktivnosti na unapređivanju saradnje između privatnog i javnog sektora u oblasti MSP-a,
g) donošenje poslovnika o svom radu kojim se definiše način rada obaveze članova Vijeća,
h) jednom godišnje podnositi Vladi Federacije izvještaj o svom radu i
i) razmatrati i druga pitanja od značaja za oblast MSP-a.
Član 20.
(Sastav i način rada Vijeća)
(1) Vijeće se sastoji od 12 članova koje imenuje Vlada Federacije na period od četiri godine.
(2) Vijeće čini po jedan predstavnik: Ministarstva, Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije, Federalnog ministarstva trgovine, Federalnog ministarstva okoliša i turizma, Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, Privredne komore Federacije BiH, Obrtničke komore Federacije BiH, Udruženja poslodavaca i četiri predstavnika MSP-a i to po dva na prijedlog Privredne komore Federacije BiH i Obrtničke komore Federacije BiH.
(3) Predstavnici institucija, organizacija i stručna lica mogu, po pozivu, učestvovati u radu Vijeća, ali bez prava glasa.
(4) Predsjednika i zamjenike predsjednika biraju članovi Vijeće.
(5) Članovi Vijeće ne primaju naknadu za svoj rad.
(6) Administrativne i stručno - tehničke poslove za potrebe Vijeća obavlja Ministarstvo.
Član 21.
(Procjena učinaka propisa na razvoj male privrede)
(1) Procjena učinaka propisa na razvoj male privrede (test uticaja zakonodavstva na mala i srednja poduzeća - u daljnjem tekstu: MSP test) podrazumijeva postupak analize i ocjene pozitivnih i negativnih učinaka provedbenih akata koje donosi Vlada Federacije, federalna ministarstva, federalne uprave i federalne upravne organizacije kao nosioci izrade propisa kojima se bliže uređuju odnosi za provođenje zakona.
(2) MSP test provodi se u pripremi uredbi i pravilnika koji se donose na osnovu zakona u čijoj pripremi je provedena sveobuhvatna procjena uticaja, odnosno za koje se utvrdi očekivana vjerovatnost nastanka negativnog učinka na razvoj male privrede, u skladu sa propisima kojima se uređuje procjena uticaja propisa.
(3) Kriteriji za MSP test uključuju trošak primjene propisa u poslovanju subjekata male privrede, privredni rezultat, konkurentnost, zapošljavanje i druge očekivane učinke koji su ocijenjeni značajnim za razvoj male privrede.
(4) Ministarstvo u skladu sa propisima kojima se uređuje procjena uticaja propisa i uredbom iz stava (5) ovog člana koordinira aktivnosti u provođenju MSP testa.
(5) Vlada Federacije uredbom propisuje način provođenja, bliže kriterije, metodologiju i obrasce za provođenje MSP testa.
POGLAVLJE V - NADZOR
Član 22.
(Nadzor nad primjenom Zakona)
(1) Nadzor nad primjenom ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu njega vrši Ministarstvo.
(2) Inspekcijski nadzor nad provođenjem odredaba ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu njega vrše nadležne inspekcije svaka u okviru svoje nadležnosti.
Član 23.
(Nadzor nad korištenjem poticajnih sredstava)
(1) Ministarstvo vrši nadzor nad korištenjem poticajnih sredstava prema posebnom postupku propisanim pravilnikom iz člana 13. stav (1) ovog Zakona.
(2) U slučaju utvrđenih nedostataka u korištenju dodijeljenih poticajnih sredstava, korisnik je dužan vratiti dodijeljena poticajna sredstva uvećana za iznos zakonske zatezne kamate, o čemu Ministarstvo donosi posebno rješenje protiv kojeg nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor tužbom kod nadležnog suda.
(3) Korisniku poticajnih sredstava kojem je naređen povrat sredstava ili je učinio povredu neke druge ugovorne obaveze može se zabraniti korištenje poticajnih sredstava u periodu od pet godina od dana konačnosti rješenja o povratu sredstava iz stava (2) ovog člana, odnosno od dana kada je ugovorna obaveza trebala biti ispunjena, o čemu Ministarstvo donosi posebno rješenje protiv kojeg nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor tužbom kod nadležnog suda.
POGLAVLJE VI - KAZNENE ODREDBE
Član 24.
(Prekršaj korisnika sredstava zbog nenamjenskog korištenja sredstava)
Član 25.
(Prekršaj korisnika sredstava zbog nekorištenja sredstava u određenom roku)
Član 26.
(Pokretanje prekršajnog postupka)
POGLAVLJE VII - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 27.
(Odredba o zabrani diskriminacije)
Član 28.
(Rok za donošenje podzakonskih akata)
Član 29.
(Prestanak važenja Zakona)
Član 30.
(Stupanje na snagu)
Predsjedavajuća
Predstavničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Mirjana Marinković - Lepić, s. r.
Predsjedavajući
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Tomislav Martinović, s. r.