УКАЗ
О ПРОГЛАШЕЊУ ЗАКОНА О ПОДСТИЦАЊУ РАЗВОЈА МАЛЕ ПРИВРЕДЕ
Број 01-02-1-218-01/24
24. маја 2024. године
Сарајево
Предсједница
Лидија Брадара, с. р.
ЗАКОН
О ПОДСТИЦАЊУ РАЗВОЈА МАЛЕ ПРИВРЕДЕ
ПОГЛАВЉЕ I - ОПШТЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
(Предмет Закона)
Члан 2.
(Субјекти мале привреде)
Члан 3.
(Самосталност у пословању)
Члан 4.
(Запосленици)
Члан 5.
(Подјела субјеката мале привреде)
Члан 6.
(Информациони систем субјеката мале привреде и управљање подстицајима)
ПОГЛАВЉЕ II - ПРИНЦИПИ ПОДСТИЦАЊА МАЛЕ ПРИВРЕДЕ И ПОДСТИЦАЈНЕ МЈЕРЕ
Члан 7.
(Основни принципи)
Члан 8.
(Подстицајне мјере)
Члан 9.
(Обавеза усклађивања свих подстицајних мјера са прописима о систему државне помоћи)
Подстицајне мјере из овога закона које представљају државну помоћ додјељиваће се у складу са прописима о државној помоћи.
ПОГЛАВЉЕ III - СТРАТЕГИЈА РАЗВОЈА МАЛЕ ПРИВРЕДЕ, АКЦИОНИ ПЛАН, ПРОГРАМ ПОДСТИЦАЈА, ПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА ПОДСТИЦАЈА И СУБЈЕКТИ ПРОВОЂЕЊА ПОДСТИЦАЈНИХ МЈЕРА
Члан 10.
(Стратегија развоја мале привреде)
(1) Стратегија развоја мале привреде у Федерацији Босне и Херцеговине (у даљем тексту: Стратегија), је свеобухватан документ са основним циљевима, мјерама и носиоцима дугорочнога развоја мале привреде.
(2) Министарство у сарадњи са субјектима из члана 15. овог закона утврђује и припрема основне елементе за израду Стратегије који су усклађени са принципима развоја мале привреде из члана 7. овог Закона, најкасније шест мјесеци прије истека постојећег стратешког документа.
(3) Стратегијом се утврђују:
а) смјернице развоја мале привреде,
б) мјере и програми развоја мале привреде,
ц) носиоци реализације Стратегије,
д) рокови за израду акционог плана и реализацију мјера,
е) висина и извори средстава потребних за реализацију Стратегије,
ф) показатељи успјешности,
г) праћење и надзор над реализацијом појединих мјера и
х) извјештавање о реализацији.
(4) Стратегију доноси Парламент Федерације Босне и Херцеговине, на приједлог Владе Федерације Босне и Херцеговине (у даљем тексту: Влада Федерације).
Члан 11.
(Акциони план)
(1) На основу Стратегије, Министарство доноси Акциони план за реализацију Стратегије за период од три године.
(2) Акциони план садржи објективно мјерљиве показатеље за извршење по свим предвиђеним активностима, рокове и надлежност за праћење и извјештавање.
(3) Министарство у сарадњи са субјектима из члана 15. овог Закона прати реализацију Стратегије у складу са ставом (2) овог члана, анализира стање у области мале привреде и извјештава Владу Федерације посредством годишњег извјештаја о реализацији Стратегије.
Члан 12.
(Програм подстицаја)
(1) Министарство, на основу Стратегије из члана 10. и Акционог плана из члана 11. овог закона, политике Владе Федерације и у складу са анализом стања у области мале привреде, предлаже Програм подстицаја за развој мале привреде у Федерацији Босне и Херцеговине (у даљем тексту: Програм) за сваку календарску годину.
(2) Програм усваја Влада Федерације, на приједлог Министарства, најкасније у року од 60 дана од дана ступања на снагу Закона о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине. Програм обавезно садржи преглед стања и трендове у области мале привреде, као и циљеве и мјере у развоју мале привреде који се реализују кроз развојне пројекте.
(3) Развојни пројекти обавезно садрже називе пројекта, висину средстава потребних за реализацију пројекта, посебне циљеве, критерије, кориснике средстава, пројекцију жељеног стања на крају периода обухваћеног пројектом, рокове реализовања, показатеље, праћење и вредновање.
Члан 13.
(Провођење Програма)
(1) Провођење Програма врши се према посебном поступку којег правилником прописује министар.
(2) Правилник обавезно садржи:
а) методологију рада, којом се осигурава јавност рада,
б) услове за избор корисника средстава у провођењy Програма,
ц) обавезу и рок дефинисања и уређења односа одговарајућим правним актом између носитеља планираних мјера из Програма и корисника средстава у проведби Програма,
д) начин извјештавања и праћења проведбе Програма, усклађен са процедуром праћења реализације Програма рада Владе Федерације.
(3) Одлуку о додјели средстава за реализацију Програма доноси Влада Федерације на приједлог министра. Против наведене одлуке није дозвољена жалба, али се може покренути управни спор који не одлаже њено извршење.
(4) У циљу проведбе Програма корисници средстава из члана 12. став (3) су обавезни:
а) додијељена подцтицајна средства користити у складу са намјеном и условима утврђеним правним актом из става (2) тачка ц) овог члана,
б) придржавати се уговорених рокова за реализацију пројекта,
ц) придржавати се рокова за извјештавање о реализовању преузетих обавеза.
(5) У случају неиспуњавања услова из става (4) тачка а) овог члана донијеће се рјешење о поврату додијељених подстицајних средстава против којег није дозвољена жалба, али се може покренути управни спор који не одлаже извршење рјешења.
Члан 14.
(Финансијска средства)
(1) Финансијска средства за провођење Програма овог закона осигуравају се у Буџету Федерације Босне и Херцеговине (у даљем тексту: Буџет) за сваку календарску годину.
(2) Висина финансијских средстава из става (1) овог члана за сваку календарску годину износи минимално 0,7% прихода Буџета умањеног за доприносе пензијско/инвалидског осигурања те намјенске и разграничене приходе и донације.
(3) Одредба из става (2) овог члана неће важити у случају проглашења стања природне или друге несреће на територију Федерације Босне и Херцеговине те услијед финансијских поремећаја који су довели до значајног пада прихода и примитака Буџета.
(4) Осим наведених средстава, из става (2) овог члана, могу се користити и расположива развојна средства из међународних и других извора.
Члан 15.
(Субјекти провођења подстицајних мјера)
Субјекти провођења подстицајних мјера у смислу овог закона су:
а) Влада Федерације и владе кантона,
б) Министарство,
ц) јединице локалне самоуправе,
д) привредне и обртничке коморе,
е) подузетничке потпорне институције и удружења подузетника који својим активностима подцтичу развој сектора мале привреде,
ф) образовне институције.
Члан 16.
(Обавезе субјеката провођења подстицајних мјера)
(1) Субјекти из члана 15. овог закона предлажу подстицајне мјере и развојне пројекте из своје надлежности, у складу са актуелним стањем у сектору мале привреде, непосредно спроводе активности и мјере за које су задужени Стратегијом, прате и извјештавају Министарство о постигнутим резултатима.
(2) Субјекти који пружају подршку развоју мале привреде обавезни су да, на захтјев Министарства, доставе тражене информације и податке из своје ресорне надлежности који су у вези са развојем мале привреде.
Члан 17.
(Праћење и вредновање)
(1) Министарство прати и вреднује подстицајне политике које су у његовој надлежности.
(2) Министарство прати испуњавање уговорених обавеза и остваривања постављених циљева у складу са Програмом.
(3) Министарство припрема Извјештај о вредновању подстицајних политика и доставља Влади Федерације на усвајање.
ПОГЛАВЉЕ IV - САВЈЕТ ЗА ПОДСТИЦАЊЕ РАЗВОЈА МАЛЕ ПРИВРЕДЕ
Члан 18.
(Савјет за подстицање развоја мале привреде)
Савјет за подстицање развоја мале привреде (у даљем тексту: Савјет) је савјетодавно тијело Владе Федерације, које прати стање у области МСП у циљу унапређивања њеног развоја.
Члан 19.
(Задаци Савјета)
Задаци Савјета су:
а) подстицање промоције и принципа развоја мале привреде,
б) анализирање пословног окружења и предлагање Влади Федерације праваца развоја МСП-а и потребне политике, мјере, планове и програме за њихово спровођење,
ц) разматрање ефеката подузетих мјера на спровођењу принципа развоја МСП-а,
д) анализирање законскиx и подзаконскиx аката који имају утицај на субјекте мале привреде и давање својих приједлога и сугестија у поступку доношења истих,
е) давање приједлога и сугестија о неопходним финансијским потицајима у складу са стратешким документима,
ф) иницирање и помагање активности на унапређивању сарадње између приватног и јавног сектора у области МСП-а,
г) доношење пословника о свом раду којим се дефинише начин рада обавезе чланова Савјета,
х) једном годишње подносити Влади Федерације извјештај о свом раду и
и) разматрати и друга питања од значаја за област МСП-а.
Члан 20.
(Састав и начин рада Савјета)
(1) Савјет се састоји од 12 чланова које именује Влада Федерације на период од четири године.
(2) Савјет чини по један представник: Министарства, Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, Федералног министарства трговине, Федералног министарства околиша и туризма, Федералног министарства образовања и науке, Привредне коморе Федерације БиХ, Обртничке коморе Федерације БиХ, Удружења послодаваца и четири представника МСП-а и то по два на приједлог Привредне коморе Федерације БиХ и Обртничке коморе Федерације БиХ.
(3) Представници институција, организација и стручна лица могу, по позиву, учествовати у раду Савјета, али без права гласа.
(4) Предсједника и замјенике предсједника бирају чланови Савјета.
(5) Чланови Савјета не примају накнаду за свој рад.
(6) Административне и стручно - техничке послове за потребе Савјета обавља Министарство.
Члан 21.
(Процјена ефеката прописа на развој мале привреде)
(1) Процјена ефеката прописа на развој мале привреде (тест утицаја законодавства на мала и средња предузећа - у даљем тексту: МСП тест) подразумијева поступак анализе и оцјене позитивних и негативних ефеката проведбених аката које доноси Влада Федерације, федерална министарства, федералне управе и федералне управне организације као носиоци израде прописа којима се ближе уређују односи за провођење закона.
(2) МСП тест проводи се у припреми уредби и правилника који се доносе на основу закона у чијој припреми је проведена свеобухватна процјена утицаја, односно за које се утврди очекивана вјероватност настанка негативног ефекта на развој мале привреде, у складу са прописима којима се уређује процјена утицаја прописа.
(3) Критерији за МСП тест укључују трошак примјене прописа у пословању субјеката мале привреде, привредни резултат, конкурентност, запошљавање и друге очекиване ефекте који су оцијењени значајним за развој мале привреде.
(4) Министарство у складу са прописима којима се уређује процјена утицаја прописа и уредбом из става (5) овог члана координира активности у провођењу МСП теста.
(5) Влада Федерације уредбом прописује начин провођења, ближе критерије, методологију и обрасце за провођење МСП теста.
ПОГЛАВЉЕ V - НАДЗОР
Члан 22.
(Надзор над примјеном Закона)
(1) Надзор над примјеном овог Закона и прописа донесених на основу њега врши Министарство.
(2) Инспекцијски надзор над провођењем одредаба овог Закона и прописа донесених на основу њега врше надлежне инспекције свака у оквиру своје надлежности.
Члан 23.
(Надзор над кориштењем подстицајних средстава)
(1) Министарство врши надзор над кориштењем подстицајних средстава према посебном поступку прописаним правилником из члана 13. став (1) овог Закона.
(2) У случају утврђених недостатака у кориштењу додијељених подстицајних средстава, корисник је дужан вратити додијељена подстицајна средства увећана за износ законске затезне камате, о чему Министарство доноси посебно рјешење против којег није допуштена жалба, али се може покренути управни спор тужбом код надлежног суда.
(3) Кориснику потицајних средстава којем је наређен поврат средстава или је учинио повреду неке друге уговорне обавезе може се забранити кориштење подстицајних средстава у периоду од пет година од дана коначности рјешења о поврату средстава из става (2) овог члана, односно од дана када је уговорна обавеза требала бити испуњена, о чему Министарство доноси посебно рјешење против којег није допуштена жалба, али се може покренути управни спор тужбом код надлежног суда.
ПОГЛАВЉЕ VI - КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 24.
(Прекршај корисника средстава због ненамјенског кориштења средстава)
Члан 25.
(Прекршај корисника средстава због некориштења средстава у одређеном року)
Члан 26.
(Покретање прекршајног поступка)
ПОГЛАВЉЕ VII - ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 27.
(Одредба о забрани дискриминације)
Члан 28.
(Рок за доношење подзаконских аката)
Члан 29.
(Престанак важења Закона)
Члан 30.
(Ступање на снагу)
Предсједaвaјућа
Представничког домa
Пaрлaментa Федерaције БиХ
Мирјана Маринковић - Лепић, с. р.
Предсједaвaјући
Дома народа
Пaрлaментa Федерaције БиХ
Томислав Мартиновић, с. р.