Na osnovu člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 303. sjednici, održanoj 17.02.2022. godine, donosi
ODLUKU
O USVAJANJU PROGRAMA ZA UNAPREĐENJE VODNIH USLUGA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE I KORIŠTENJE NAJAVLJENE FINANSIJSKE I TEHNIČKE PODRŠKE
I
Usvaja se Program za unapređenje vodnih usluga u Federaciji Bosne i Hercegovine i korištenje najavljene finansijske i tehničke podrške (u daljem tekstu: Program), koji se nalazi u prilogu ove odluke i čini njen sastavni dio.
II
Organi i institucije iz Programa u skladu sa svojim nadležnostima dužni su učestvovati i izvještavati Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva (u daljem tekstu: Federalno ministarstvo) o provođenju Programa.
III
Zadužuje se Federalno ministarstvo da o realizaciji Programa izvještava Vladu Federacije Bosne i Hercegovine.
IV
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".
V. broj 199/2022
17. februara 2022. godine
Sarajevo
Premijer
Fadil Novalić, s. r.
PROGRAM
ZA UNAPREĐENJE VODNIH USLUGA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE I KORIŠTENJE NAJAVLJENE FINANSIJSKE I TEHNIČKE PODRŠKE
Sadržaj
1 Uvod
2 Aktivnosti koje se odnose na regulatorni okvir
3 Aktivnosti koje se odnose na Institucionalni okvir za operativnu održivost vodnih usluga
4 Aktivnosti koje se odnose na okvir za finansiranje u sektoru vodnih usluga
Skraćenice
Skraćenica |
Značenje |
AVP |
Agencije za vodna područja |
BiH |
Bosna i Hercegovina |
EU |
Evropska unija |
FBiH |
Federacija Bosne i Hercegovine |
FMPVŠ |
Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva |
FZO |
Fond za zaštitu okoliša Federacije BiH |
IFI |
Međunarodne finansijske institucije |
IPA |
Instrumenti predpristupne pomoći |
JLS |
Jedinica lokalne samouprave |
KP |
Komunalno preduzeće |
MVTEO |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH |
SOG FBiH |
Savez općina i gradova FBiH |
SSP |
Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju |
SSPP |
Jedinstvena lista infrastrukturnih projekata za sektor životne sredine |
SUV FBiH |
Strategija upravljanja vodama Federacije BiH |
UPKP FBiH |
Udruženje preduzeća komunalne privrede FBiH |
UPOV |
Postrojenje za tretman urbanih otpadnih voda |
WB |
Svjetska banka |
1. Uvod
Vodne usluge, odnosno komunalne djelatnosti vodosnabdijevanja i odvodnje i prečišćavanja otpadnih voda su od općeg društvenog interesa, jer zadovoljavaju osnovne potrebe stanovništva i drugih korisnika tih usluga.
Uprkos direktnim ulaganjima od preko 500 miliona eura (od međunarodnih finansijskih institucija i bilateralnih donatora) u posljednjih 10 godina, sektor vodnih usluga u Bosni i Hercegovini (BiH) daleko je od standarda koji se zahtijevaju u okviru pravne tekovine Evropske unije (EU) za vode. Pristup javnim vodnim uslugama u BiH je nizak prema regionalnim i svjetskim standardima, dok su gubici vode veoma visoki i otpadne vode se uglavnom ne prečišćavaju, već se ispuštaju direktno u površinske vode i okoliš. Prema trenutnim podacima 75% stanovništva BiH ima pristup pitkoj vodi, 41% spojeni su na javne sisteme odvodnje, a manje od 15% populacije povezano je sa postrojenjima za prečišćavanje otpadnih voda 1.
Procijenjeno je da kvalitet vodnih usluga bilježi negativan trend, najviše zbog smanjenja kvaliteta vode za piće uzrokovanog zagađenjima, povećanjem curenja i gubitaka u vodovodnoj mreži (posljedično visoke vrijednosti neprihodovane vode, prosjek 59% a dostiže i više od 70%), zbog neodgovarajućeg investicijskog održavanja, te posljedičnom pojavom redukcija u redovnom snabdijevanju korisnika usluga 2. Vodovodna komunalna preduzeća ne ostvaruju dovoljno prihoda da bi bila samoodrživa, a prosječni nivoi prihoda od izvršenih vodnih usluga ne pokrivaju troškove rada i održavanja. Pružanje javnih vodnih usluga ugroženo je u mnogim lokalnim zajednicama zbog brojnih institucionalnih, pravnih, operativnih i finansijskih nedostataka.
Problemi u sektoru pružanja vodnih usluga u BiH prepoznati su i od strane međunarodnih razvojnih partnera koji su proteklih godina uložili značajna kreditna i grant sredstva u vodnu infrastrukturu, ali nažalost često sa lošim operativnim rezultatima. Neefikasno upravljanje dovodi do pogoršanja postojeće infrastrukture, jer cijene vodnih usluga ne omogućavaju povrat svih troškova. Značajni gubitci i visoki procenti neprihodovane vode u sistemima dodatni su alarm da je potrebna ozbiljna reforma u sektoru vodnih usluga u BiH u cilju dostizanja održivosti pružanja vodnih usluga i usklađivanje kvaliteta vodnih usluga sa standardima EU.
Strateško-planski dokumenti kao osnova za unapređenje sektora vodnih usluga
Donošenjem Zakona o vodama u Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH) 2006. godine, sektor voda započeo je proces transpozicije i implementacije EU Okvirne direktive o vodama, te usklađivanje zakonodavstva sa EU propisima, odnosno EU direktivama u oblasti voda u cilju pripreme za buduće članstvo u EU.
Usvajanjem niza strateško-planskih dokumenata, među kojima su Strategija upravljanja vodama FBiH (2011.), Planovi upravljanja vodama na vodnim područjima u FBiH (2016.-2021.), Strategija usklađivanja propisa sa pravnom stečevinom EU (EU acquis communitaire) u oblasti zaštite okoliša/životne sredine BiH (ESAP BiH, 2017.), dostizanje dobrog ekološkog stanja svih vodnih tijela, kao osnovnog cilja Okvirne direktive o vodama i druge EU legislative u oblasti voda, definirano je kao imperativ za sektor voda u FBiH/BiH. Za osiguranje ispunjenja tog cilja neophodne su značajne investicije u sektoru vodnih usluga, na način kojim će se povećati nivo usluga dostupnih javnosti, uz minimalni uslov da povrat troškova pokrije operativne troškove, koji se moraju uklopiti u granice priuštivosti.
Zajedničke socioekonomske reforme za period 2019. - 2022. koje su usvojene na nivou BiH kao strateški cilj definisale su poboljšanje postojećih životnih uslova stanovništva, stvaranje adekvatnih higijenskih uslova u oblasti vodosnabdijevanja i odvodnje otpadnih voda, te uvođenje mjera za zaštitu okoliša, u skladu sa obavezama vezanim za pristup Europskoj uniji i usklađenost sa legislativom Europske unije, pogotovo sa Okvirnom direktivom o vodama, Direktivom o vodi za piće i Direktivom o gradskim otpadnim vodama. Unapređenje okvira za pružanje komunalnih usluga vodosnabdijevanja, odvodnje i prečišćavanja otpadnih voda predviđa depolitizaciju, veću održivost i efikasnost javnih preduzeća.
Pored toga, u Strategiji razvoja Federacije BiH 2021. – 2027. održive vodne usluge postavljene su kao jedna od prioritetnih mjera za dostizanje resursno-efikasnog okolišnog razvoja, kao jednog od strateških ciljeva Federacije BiH.
Pokrivenost stanovništva vodnim uslugama u FBiH
Glavni cilj u oblasti upravljanja vodama u svakoj zemlji u svijetu jeste osigurati dobre životne uslove i zdravlje stanovništva, te zaštitu voda i okoliša. Uobičajeni pokazatelji opće ocjene zdravstvenog stanja stanovništva, sa gledišta upravljanja vodama su procenat stanovništva priključen na: sisteme javne vodoopskrbe, javne organizirane kanalizacione sisteme i postrojenja za tretman otpadnih voda.
Prema Nacrtu plana upravljanja vodama za vodno područje rijeke Save u Federaciji BiH (2022. - 2027.) obuhvat stanovništva javnim vodovodnim sistemima trenutno iznosi 70%.
Procjenjuje se da je na slivu rijeke Save u FBiH prosječan procenat priključenosti stanovništva na javne kanalizacione sisteme, formirane uglavnom u općinskim centrima, oko 30%. Trenutno je u pogonu osam uređaja za prečišćavanje otpadnih voda (UPOV): Sarajevo, Trnovo (RS i FBiH), Žepče, Gradačac, Srebrenik, Odžak, Živinice i Bihać. Izuzev bihaćkog, koji omogućava tercijalni tretman, odnosno uklanjanje fosfora (P) i azota (N) iz tretiranih otpadnih voda, svi ostali uređaji omogućavaju sekundarni tretman otpadnih voda, odnosno uklanjanje organskih ugljikovih jedinjenja. Ukupni sadašnji kapacitet ovih uređaja je oko 441.300 ES. U odnosu na broj stanovnika na vodnom području rijeke Save FBiH, taj procenat iznosi 14% 3.
I u samim općinskim centrima sa izgrađenim UPOV javni kanalizacioni sistemi nisu dovoljno razvijeni, što ilustrira podatak od 54% priključenosti u odnosu na ukupno stanovništvo na pripadajućem vodnom području.
Prema podacima Agencije za vodno područje Jadranskog mora i karakterizacijskog izvještaja za naredni planski period (2022. - 2027.) priključenost na javne vodovodne sisteme na slivu Jadranskog mora u FBiH iznosi 78%, što je značajno povećanje u odnosu na 58% u 2010. godini. Na vodnom području Jadranskog mora u FBiH živi 383.213 stanovnika, te priključenost na postrojenja za tretman otpadnih voda iznosi 24,2%.
Većina naselja na prostoru riječnog sliva Cetine, Krke, Neretve i Trebišnjice na teritoriji FBiH nema izgrađenu kanalizacijsku mrežu, uz izuzetak općinskih centara Čitluk, Grude, Ljubuški, Jablanica, Mostar i Konjic koji imaju djelomično izgrađene kanalizacijske sisteme s uređajima za pročišćavanje otpadnih voda. Djelomično izgrađena kanalizacijska mreža nalazi se i u naseljima Prozor, Široki Brijeg i Tomislavgrad u kojima je u toku izgradnja uređaja za prečišćavanje otpadnih voda na koje se planira priključiti oko 14.000 stanovnika. Jedinice lokalne samouprave Čapljina, Livno, Stolac, Posušje i Bosansko Grahovo imaju djelomično izgrađenu kanalizacijsku mrežu u užim gradskim zonama, ali bez uređaja za prečišćavanje otpadnih voda, dok u općini Ravno nema izgrađene kanalizacije.
Izazovi za sektor vodnih usluga
Jedna od pretpostavki iz Strategije upravljanja vodama FBiH je "pokriće troškova", odnosno "svi troškovi moraju biti pokriveni ukoliko se želi postići da upravljanje vodama, a posebno oblasti vodnih usluga, bude isplativo i održivo", dok je kao strateški cilj prepoznato osiguranje finansijske održivosti u upravljanju vodama i reforma sistema cijena vodnih usluga, uz postepeno uvođenje ekonomske cijene vode. U okviru navedenog strateškog cilja, utvrđen je operativni cilj "postupni prelaz na sistem, koji bi osigurao dugoročno održivo finansiranje u oblasti upravljanja vodama, te puno pokriće troškova od korisnika usluga". U okviru ovog cilja predviđene su operativne, zakonske i institucionalne mjere u cilju uspostavljanja cijena koje će održavati realne troškove. Za uspješno dostizanje ovih ciljeva neophodno je i ojačati kapacitete za programiranje i implementaciju projekata.
U skladu s članom 9. Okvirne direktive o vodama, potrebno je osigurati povrat troškova vodnih usluga na način da se stimulira održivo i učinkovito korištenje voda, svakako uz prethodno unapređenje efikasnosti pružatelja usluge (komunalnih preduzeća), tj. optimiziranje istih troškova. Dodjeljivanje dodatnih odgovornosti (a time i dodatnih troškova) za izgradnju nove infrastrukture bi dovelo do kolapsa (ili nova infrastruktura ne bi adekvatno funkcionirala, kao što je pokazalo nekoliko najnovijih investicija međunarodnih finansijskih institucija), ukoliko se prije svega ne bi provela sveobuhvatna reforma.
Također, troškovi koje imaju komunalna preduzeća (KP) još uvijek nisu dovedeni na optimalni nivo. Kod mnogih KP još uvijek nisu uspostavljeni standardi koje moraju ispunjavati niti se prati njihov rad na adekvatan način (ne postoje: sistem za ocjenu uspješnosti, transparentnost poslovanja, adekvatna kadrovska politika itd.). Zbog nedovoljnog održavanja postojeće vodovodne mreže, kao i administrativnih gubitaka, stepen neprihodovane vode je veliki. Pored očekivanih visokih troškova (uzrokovanih gore navedenim nedostatkom sredstava, ali i nedostatkom redovnih operativnih postupaka za upravljanje imovinom) za prekomjerno zahvatanje vode, prečišćavanje, transport i isporuku, troškovi osoblja su znatno veći nego što su definisali međunarodni standardi. Broj uposlenih u komunalnim uslugama znatno je iznad međunarodnih standarda, što dovodi do izuzetno visokih troškova rada. Da bi se optimizirali troškovi uposlenih i gubici u vodovodnom sistemu sveli na razumnu mjeru, pored gore pobrojanih aktivnosti neophodna su značajna finansijska ulaganja u zanavljanje i modernizaciju sistema upravljanja vodnim objektima.
Od 2010. godine implementirano je nekoliko projekata u sektoru vodnih usluga, uključujući i izgradnju komunalne infrastrukture. Ovi projekti su pokrenuli proces poboljšanja u sektoru i trasirali pravce u kojima treba dalje raditi kako bi poboljšanja bila sistemska i dugoročna. Ipak, pojedini projekti su rezultirali infrastrukturom i uslugama koje nisu finansijski održivi i time ukazali na potrebne reforme sektora vodnih usluga u FBiH.
Unapređenjе vodnih usluga u FBiH
Unapređenje sektora vodnih usluga podrazumijeva implementaciju niza aktivnosti neophodnih u izgradnji i unapređenju institucija, infrastrukture i stvaranje uslova za poboljšano pružanje održivih vodnih usluga u lokalnim zajednicama.
Pred nadležnim institucijama u BiH/FBiH je reformski proces koji zahtijeva usklađen regulatorni okvir, funkcionalan institucionalni okvir (putem reorganizacije postojećih ili uspostave novih struktura), kao i kontrolirane finansijske tokove. U cilju definisanja aktivnosti i mjera potrebnih u reformi sektora vodnih usluga Vlada FBiH je naložila formiranje Interresorne Radne grupe sa zadatkom izrade Programa za unapređenje vodnih usluga u FBiH i korištenje najavljene finansijske i tehničke podrške. Uz podršku eksperata međunarodnih razvojnih partnera Radna grupa je izvršila:
- preliminarnu procjenu nedostataka u postojećem regulatornom okviru sektora (zakoni, podzakonski akti, uredbe, odluke i dr.) koji su doveli do navedenih glavnih izazova i predložila odgovarajuća rješenja za unapređenje postojećih i/ili izradu novih propisa. Pri tome je uzeto u obzir da takve promjene ne samo da trebaju omogućiti, već moraju i praktično stvoriti potrebne preduslove (postupci, tijela/institucije) te definirati pojedinačne odgovornosti kao i eventualne posljedice zbog neispunjavanja propisanih odgovornosti (nadgledanje uspostavljenog sistema mjerenja uz odabir ključnih indikatora učinka),
- procjenu postojanja odgovarajućih tijela ili institucija, kapaciteta i nedostataka kako bi se predložila najefikasnija rješenja za prevazilaženje utvrđenih nedostataka. Pri tome je uzela u obzir da već postoji visok nivo zaposlenosti u javnom sektoru koji nije na adekvatan način iskorišten čime se narušavaju princip efikasnosti i efektivnosti. Stoga je restrukturiranje postojećih i izgradnja kvalitetnih kapaciteta za nove nadležnosti imalo izuzetno visok prioritet kod svakog novog zapošljavanja,
- procjenu nedostataka u postojećem finansiranju i održavanju procesa, kao i potrebnih sektorskih ulaganja (od strane jedinica lokalne samouprave koristeći lokalne budžete, zajmove ili grantove koje pružaju međunarodne finansijske institucije, kantonalni ili entitetski fondovi i sl.) i predložila najefikasnije modele za prevazilaženje takvih nedostataka.
Unapređenje ili reforma sektora vodnih usluga podrazumijeva niz aktivnosti koje se mogu definirati kao aktivnosti koje se odnose na:
A. Regulatorni okvir u sektoru vodnih usluga - sa zadatkom da se predloži poboljšanje postojećih propisa i/ili donošenje dodatnih propisa (npr. usvojiti novi Zakon o vodnim uslugama, ili poboljšati postojeći Zakon o komunalnim uslugama, na odgovarajućem administrativnom nivou), kao i najučinkovitiji postupak za prevladavanje nedostataka kapaciteta potrebnih tijela ili institucija za provođenje svih potrebnih aktivnosti,
B. Institucionalni okvir za operativnu održivost vodnih usluga - procijeniti nedostatke u postojanju ili u kapacitetima potrebnih tijela ili institucija za provođenje svih potrebnih odgovornosti i predložiti najučinkovitiji postupak za prevladavanje takvih nedostataka,
C. Okvir za finansiranje u sektoru vodnih usluga - kojim se procjenjuju nedostatci u postojećem finansiranju rada i održavanja vodovodnih sistema i potrebno ulaganje (od strane lokalnih samouprava koristeći lokalne budžete, zajmove ili potpore koje pružaju međunarodne finansijske institucije, kantonalni ili entitetski fondovi za takva ulaganja i dr.).
Na pitanje finansiranja djelomično će se odgovoriti preporučenom Metodologijom utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga u FBiH, čija će se primjena zagovarati na nižim nivoima vlasti u FBiH, na odgovarajući način.
Pored toga, navedeno će implicirati uspostavu novih postupaka za provjeru pokrivanja operativnih troškova novih investicija (kako bi se izbjegle/odgodile investicije koje građani lokalne zajednice još uvijek ne mogu u potpunosti finansirati), s ciljem provođenja postupaka provjere da li su budžeti jedinica lokalne samouprave u potpunosti obuhvatili i potrebe lokalnih ulaganja u ovom segmentu, da li su tarife prilagođene graničnim troškovima vezanim za nova ulaganja i dr. Iako je ova finansijska komponenta zapravo uključena u zakonske i institucionalne reforme, treba je posebno naglasiti jer ima potencijalno vrlo visok uticaj na održivost i efikasnost velikih investicija koje se očekuju u bliskoj budućnosti, na putu BiH prema EU.
Nakon što se izradi Program podrške finansiranju i praćenju provedbe projekata komunalne infrastrukture, bit će potrebno analizirati i utvrditi moguće izvore budućeg finansiranja koji bi bili usmjereni za su/finansiranje investicijskih projekata u sektoru vodosnabdijevanja, odvodnje i prečišćavanja otpadnih voda (npr. putem finansijskih mehanizama za sektor voda i sl.). Nova infrastruktura kao i rekonstrukcija postojeće traži vrlo velika ulaganja, tako da oslanjanje samo na finansijske mogućnosti lokalnih zajednica i KP neće dati očekivane rezultate bez dodatne podrške. Ova podrška sada uglavnom dolazi iz međunarodnih kreditnih i grant sredstava, ali bi u cilju ubrzanja i održivosti investicija u ovom sektoru bilo neophodno analizirati i mogućnosti drugih izvora finansiranja za kontinuiranu podršku jedinicama lokalne samouprave, što će biti moguće jedino nakon izrade Programa podrške finansiranju i praćenju provedbe projekata komunalne infrastrukture.
Finansijska podrška Vlade FBiH bila bi usmjerena za infrastrukturne projekte u sektoru vodnih usluga. FMPVŠ bi provodilo procedure izbora prema odabranim kriterijima za sve aplikacije koje bi dostavljale lokalne zajednice.
Program za unapređenje vodnih usluga
Radna grupa je izradila Program za unapređenje vodnih usluga u FBiH i korištenje najavljene finansijsko-tehničke podrške koji sadrži:
- Kratak opis aktivnosti koje će se provesti;
- Precizno utvrđivanje odgovornosti institucija odnosno organizacija, čije glavne odgovorne osobe imaju obavezu definisati podaktivnosti i provedbeni tim;
- Rok za provođenje aktivnosti (krajnji rok i rokove za postizanje specifičnih ciljeva);
- Kratku procjenu rizika za provođenje aktivnosti, uz mjere za minimiziranje;
- Definisanje očekivanih rezultata, kao i indikatora i međurezultata koji omogućavaju praćenje napretka;
- Rezervni plan (alternativno uz prenošenje odgovornosti, ako isto nije ispunjeno);
- Kratki uvid u potrebna procijenjena finansijska sredstva za provođenje aktivnosti;
- Obrazloženje prijedloga aktivnosti.
Cilj Programa je definisanje aktivnosti koje će rezultirati otklanjanjem nedostataka na svim nivoima vlasti u FBiH/BiH radi unapređenja oblasti vodnih usluga, pružanja podrške reformi sektora vodnih usluga i rada KP, te dostizanje održivosti vodnih usluga i usklađivanje kvaliteta vodnih usluga sa standardima EU.
Organi i institucije nadležne za provođenje aktivnosti iz Programa dužni su učestvovati i izvještavati Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva o provođenju Programa. Federalno ministarstvo će sa Agencijom za vodno područje rijeke Save Sarajevo i Agencijom za vodno područje Jadranskog mora Mostar uz podršku međunarodnih partnera pratiti realizaciju aktivnosti iz Programa.
Posebno se napominje da je Program rađen u saradnji sa Gender centrom FBiH i sve predložene buduće izmjene i dopune regulatornog okvira će se uskladiti i sa odredbama Zakona o ravnopravnosti spolova u BiH ("Službeni glasnik BiH", broj 32/10), (u daljem tekstu: ZORS BiH), kao što su i sve aktivnosti programa uzele u obzir i poštovanje rodne ravnopravnosti građana.
Aktivnosti A1-A6, zatim B1-B2, C1 i D1-D2 prepoznate su kao kratkoročni prioriteti, odnosno aktivnosti koje se započinju hitno, a najkasnije u roku od jedne godine.
Aktivnosti A7-A10, B3, te D3-D4 utvrđene su kao srednjoročni prioritet, odnosno aktivnosti koje se započinju i provode u roku od dvije do pet godina.
Aktivnosti D5 i D6 imaju dugoročni prioritet, odnosno započinju i provode se u roku od pet i više godina, s tim što će se za aktivnost D5 već u toku prve godine provođenja programa izraditi detaljne smjernice za provođenje procedure provjere priuštivosti putem ankete o prihodima i troškovima domaćinstava na nivou JLS.
Za aktivnosti A11-A12 i C2-C4 nije određen prioritet za njihovu realizaciju.
2 Aktivnosti koje se odnose na regulatorni okvir
<
Oznaka |
Aktivnost |
Nadležnost |
Vremenski okvir |
Procjena rizika |
Očekivani rezultat |
Među-rezultati sa rokovima i indikatorima praćenja |
Rezervni plan |
Potrebna sredstva (+izvor) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A1 |
Usvajanje akta o Metodologiji utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga u Federaciji Bosne i Hercegovine (Metodologija) |
Vlada FBiH FMPVŠ |
0+6 mjeseci |
Izazovi koje treba prevazići na putu usvajanja akta o Metodologiji od strane Vlade FBiH u pogledu usaglašavanja sa svim relevantnim akterima na koje se akt odnosi, a nastoji se umanjiti podrškom IFI za reforme sektora |
Usvojen akt o Metodologiji i njeno provođenje |
- |
- |
Osigurana tehnička podrška MEG II Projekta, nema predviđenog finansijskog troška iz Budžeta FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Radna grupa formirana krajem 2018. godine, sačinjena od predstavnika FMPVŠ, SOG FBiH, UPKP FBiH, AVP rijeke Save, AVP Jadranskog mora, FMOiT izradila je Uredbu o Metodologiji. Ova Uredba je izrađena u skladu sa svim propisanim procedurama, uključujući javnu raspravu (https://fmpvs.gov.ba/2020/10/19/javna-rasprava-nacrt-uredbe-o-metodologiji-utvrdjivanja-najnize-osnovne-cijene-vodnih-usluga/). U javnoj raspravi su učestvovale zainteresovane institucije (na svim nivoima u FBiH, uključujući i institucije čiji su predstavnici bili članovi ove Radne grupe). Nakon provedene procedure tekst Uredbe je usaglašen i pripremljen za upućivanje Vladi FBiH na razmatranje i usvajanje. Međutim, zbog zahtjeva pojedinih aktera iz ovog procesa odlučeno je da se Metodologija uputi Vladi FBiH u drugoj prilagođenoj formi kojom bi se preporučila kantonima, odnosno jedinicama lokalne samouprave njena praktična primjena (uključujući i izmjene potrebnih zakonskih, odnosno podzakonskih akata). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A2 |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH |
Parlament FBiH Vlada FBiH FMPVŠ |
0 + 9 mjeseci |
Visok rizik sporog razmatranja i usvajanja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama u Parlamentu FBiH, aktivirati rezervni plan u slučaju neuspjeha u prva četiri mjeseca |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH stupio na snagu |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH uvršten na Dnevni red Parlamenta FBiH u roku od četiri mjeseca – po potrebi aktivirati rezervni plan |
Razmotriti alternativne opcije koje bi se odnosile na opciju provođenja odvojenog procesa izrade Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH koji bi se uputio u Parlament FBiH prema odgovarajućoj proceduri |
Nema predviđenog finansijskog troška iz Budžeta FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Vlada FBiH na svojoj 132. sjednici, održanoj 14.12.2017. godine na prijedlog FMPVŠ kao obrađivača utvrdila Nacrt zakona o izmjenama i dopuna Zakona o vodama$$$U izmjenama ZoV-a koje su u proceduri navedeno je sljedeće: Član 28b. Naknada troškova za vodne usluge 1) Naknadom troškova za vodne usluge, uključujući troškove zaštite okoliša i troškove resursa, u skladu sa ekonomskom analizom iz člana 29. stav (2) ovog zakona, i posebno u skladu s principom „zagađivač plaća" i "korisnik plaća", osigurava se: a) da politika cijena vode predstavlja odgovarajući poticaj korisnicima da koriste vodu racionalno i da time doprinesu ostvarenju okolišnih ciljeva iz ovog zakona; b) da odgovarajuće učešće korisnika vode namijenjene za industriju, domaćinstva i poljoprivredu, u naknadi troškova vodnih usluga, uzima u obzir socijalne, okolišne i privredne efekte naknade, kao i geografske i klimatske uslove. 2) U planu upravljanja vodama iz člana 25. ovog Zakona daje se prikaz planiranih koraka za primjenu odredbi stava (1) ovog člana koji će doprinijeti postizanju okolišnih ciljeva iz ovog zakona, kao i o učešću različitih vidova korištenja vode u naknadi troškova za vodne usluge. 3) Odredbe ovog člana nisu smetnja za finansiranje preventivnih ili mjera za oporavak, radi postizanja ciljeva ovog zakona. 4) Vlada Federacije BiH na prijedlog federalnog ministra poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i federalnog ministra nadležnog za okoliš donosi uredbu o metodologiji utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga. Pojašnjenje: Radi ujednačavanja prakse i pravnog okvira za vodne usluge (snabdijevanja vodom i kanalizacije i prečišćavanja otpadnih voda) na nivou Federacije BiH, propisati donošenje jedinstvene metodologije za obračun tarifa za vodne usluge na nivou Federacije BIH i parametara za utvrđivanje najnižih cijena vodnih usluga na nivou kantona, pri čemu konačnu cijenu vodne usluge za svoj vodovodni sistem donosi jedinica lokalne samouprave, sa krajnjim ciljem postepenog osiguranja zaštite voda od zagađenja urbanim otpadnim vodama i od prekomjernog iscrpljivanja, te ispunjavanja zahtjeva iz vodno-komunalnih direktiva EU u ovom segmentu što je preduslov za korištenje EU fondova.$$$ i proslijedila ga 15.12.2017. godine Parlamentu FBiH radi razmatranja i usvajanja. Ovaj Nacrt, sadrži prijedloge izmjena i dopuna značajnog broja članova važećeg Zakona o vodama FBiH. Ipak do dana izrade ovog Programa nije razmatran od strane Doma naroda Parlamenta FBiH, niti je poznato kada bi se to moglo desiti. Postoji realan rizik da se ova aktivnost ne dovrši uspješno u skorije vrijeme. U slučaju da se u narednom periodu od četiri mjeseca ova aktivnost ne realizuje. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A3 |
Izraditi prednacrt Zakona o vodnim uslugama FBiH, provesti odgovarajuće procedure do njegovog konačnog usvajanja u Parlamentu FBiH |
Parlament FBiH Vlada FBiH FMPVŠ |
0+48 mjeseci |
Eventualno spor proces usvajanja u Parlamentu FBiH nacrta/prijedloga Zakona o vodnim uslugama FBiH |
Izrađen/usvojen nacrt/prijedlog Zakona o vodnim uslugama |
Prednacrt Zakona o vodnim uslugama FBiH 0+12 mjeseci |
|
Osigurana tehnička podrška MEG II Projekta, finansijski trošak aktivnosti se odnosi samo na rad eventualnog radnog tijela koje bi se oformilo za realizaciju ove aktivnosti |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Izrada Zakona o vodnim uslugama FBiH, koji bi integrisao postojeća i očekivana pitanja pružanja vodnih usluga, se smatra najboljim i integriranim odgovorom na izazove potrebnih reformi sektora. Ovaj Zakon bi također, integrirsao odgovore na pitanja tarifne metodologije, ugovora o pružanju javnih usluga odnosno direktnih nadležnosti i odgovornosti JLS i KP u pružanju vodnih usluga, nadležnosti i odgovornosti za subvencioniranje svih potrebnih troškova za plaćanje ovih usluga, nadležnosti i odgovornosti za puno evidentiranje komunalne infrastrukture, obračun amortizacije iste, te izdvajanje iznosa po tom osnovu za potrebne redovne zamjene infrastrukture i druga neophodna pitanja, koja se odnose na oblast vodnih usluga. Preduslov za realizaciju ove aktivnosti je utvrđivanje obrađivača u skladu sa nadležnostima za oblast vodnih usluga u FBiH. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A4 |
Pokrenuti aktivnosti za izmjenu Zakona o javnim preduzećima i/ili Zakona o privrednim društvima FBiH |
FMPVŠ + UPKP Federalno ministarstvo energije, industrije i rudarstva |
Odmah nakon usvajanja ovog Programa |
Spremnost za izradu zakona o izmjenama i dopunama navedenih zakona |
Precizno uređeno knjiženje vodno-komunalne infrastrukture |
|
|
Osigurana tehnička podrška MEG II Projekta, nema dodatnog troška iz Budžeta FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Izmjene ovih zakona su potrebne da se olakša i preciznije uredi knjiženje stalnih sredstava koja se koriste za pružanje vodnih usluga, kao i preciznije uredi dokapitalizacija vodovodnih preduzeća. Postojeće stanje je činjenica da se značajan dio komunalne infrastrukture koja je u funkciji pružanja vodnih usluga sada ne vodi u knjigama stalnih sredstava, čime je izbjegnut zakonom propisan obračun amortizacije. Posljedica je nepostojanje dovoljnih finansijskih sredstava, koja se zapravo prikupljaju po osnovu obračunate amortizacije, za redovnu sanaciju i zamjenu infrastrukture, koja stoga vremenom propada i uzrokuje visoke postotke neprihodovane vode i stoga i neopravdane visoke troškove crpljenja i distribucije vode, prekide u opskrbi vodom, kao i umanjenje kvaliteta vode (potencijalni rizik po javno zdravlje). Zato je veoma važno jasno prepoznati problem cjelovitog evidentiranja stalnih sredstava koja se koriste za pružanje vodnih usluga i zakonski riješiti i propisati obvazujuće postupke. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A5 |
Inicirati izmjenu člana 20. Zakona o PDV-u BiH |
Parlamentarna skupština BiH FMF |
Odmah nakon usvajanja ovog Programa |
Visok rizik sporog razmatranja i usvajanja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u u Parlamentarnoj skupštini BiH |
Jasno je naznačeno da se posebne vodne naknade ne uključuju u osnovicu za obračun PDV-a Potrebno je izvršiti samo dopunu jednog člana Zakona o PDV-u BiH |
Prestanak prinudne naplate istih od strane UIO BiH |
Pokretanje nadležnih sudskih postupaka |
Nema dodatnog troška iz Budžeta FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: UIO BiH svojim obavještenjem od 09.12.2005. godine UPKP FBiH dala upute da se ne vrši obračun PDV na PVN. Međutim posljednjih godina vrši se retroaktivan obračun istog sa obračunom zateznih kamata, kao i kazni za preduzeća i odgovorna lica. Dana 22.08.2019. godine Vlada FBiH svojim Zaključkom zadužila Federalno ministarstvo finansija i Poreznu upravu FBiH da osiguraju da se u sklopu tekuće izmjene Zakona o PDV-u izvrši preciziranje člana 20. zakona o PDV-u u smislu izuzeća KP od plaćanja PDV-a od prikupljenih sredstava PVN-a. Do navedenih izmjena člana 20. Zakona o PDV-u BiH još nikad nije došlo, a UIO BiH svojim aktom od 21.03.2019. godine obavijestila UPKP FBiH i Udruženje vodovoda RS da će kao svoj konačan stav primjenjivati drugostepeno rješenje kao konačan akt UIO BiH, odnosno da će u osnovicu za obračun PDV-a uključivati i PVN. Ovakvi stavovi UIO BiH stvorilo je nedoumice kod preduzeća, jer neki vrše obračun PDV-a na PVN, dok drugi to i dalje ne rade. Preduzeća gdje je bila kontrola morala su da plate retroaktivno "Utvrđene" obaveze PDV-a na PVN, kao i zatezne kamate i kazne (da li dobrovoljno ili prisilnom naplatom), a neka od njih su pokrenula sudske postupke. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A6 |
Izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama BiH |
Parlamentarna skupština BiH UPKP FBiH putem Vlade FBiH i AJN urgira za usvajanje već postojećeg prijedloga |
Odmah nakon usvajanja ovog Programa |
Rizik sporog razmatranja i/ili neusvajanja novog Zakona o javnim nabavkama BiH |
Usvojene izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama BiH |
Prijedlog upućen od strane Vijeća ministara BiH u hitnu proceduru 16.03.2021. godine |
|
Nema dodatnog troška iz Budžeta FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Aktivnost izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama BiH u članu 10.c. je već u toku, dodatno se traži samo monitoring i izvještavanje o rezultatima ove aktivnosti. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A7 |
U skladu sa aktom o Metodologiji utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga u FBiH pokrenuti aktivnosti na zagovaranju izrade novih ili usklađivanju postojećih kantonalnih propisa o komunalnim djelatnostima |
Nadležna kantonalna ministarstva za poslove komunalne djelatnosti, vlade i skupštine kantona |
A1+12 |
|
Usaglašeni kantonalni propisi stupili na snagu |
|
|
Osigurana tehnička podrška MEG II Projekta, finansijski trošak aktivnosti se odnosi samo na rad eventualnih kantonalnih radnih tijela koja bi se oformila za ovaj zadatak |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Kantoni trebaju u roku od jedne godine od dana usvajanja akta o Metodologiji, pokrenuti aktivnosti na usklađivanju zakona o komunalnim djelatnostima i drugih akata. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A8 |
Uspostavljanje nadležnog tijela utvrđenog Metodologijom, te uspostavljanje regulatornog mehanizma za podršku provođenja Metodologije kroz finansiranje JLS/KP (koji pristupe reformi) iz vodnih naknada kantona |
Kantonalne skupštine Kantonalne vlade Kantonalna ministarstva nadležna za poslove komunalne djelatnosti |
A4+6
|
|
Regulatorna tijela uspostavljena i nadziru provođenje akta |
|
Do uspostavljanja nadležnog tijela, mišljenje može dati neovisna Komisija kantona, ili neovisna revizorska kuća |
Osigurana tehnička podrška MEG II Projekta, članove tijela delegirati iz javnog sektora (uz predviđanje izvora sredstava) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Kantoni trebaju najkasnije šest mjeseci od dana stupanja na snagu usklađenih zakona o komunalnim djelatnostima i drugih akata uspostaviti nadležno tijelo i postupak za utvrđivanje cijena vodnih usluga. Očekuje sa da će kantoni trebati podršku u ovim procesima, koju će pružiti MEG II Projekat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A9 |
Analiza učinkovitosti i prilagođenosti postojećih odluka o vodosnabdijevanju JLS (uključujući i odluke o odvodnji otpadnih voda), uz pripremu smjernica i modela novih odluka. |
JLS, SOG Šefovi organizacionih jedinica u JLS nadležnih za komunalne poslove |
A1+12 |
Rizik nekvalitetnih odluka o novim investicijama u infrastrukturu vodnih usluga, koje nisu zasnovane na temeljnim procjenama potreba i budućih operativnih i troškova investicijskog održavanja |
Ograničen pristup javnim i finansijskim sredstvima IFI onima koji nemaju adekvatne odluke |
|
|
Eventualno trošak za rad radnog tijela za realizaciju ove aktivnosti na nivou JLS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Dalja finansijska i tehnička podrška razvoju sektora vodnih usluga u FBiH je u potpunosti ovisna o uspješnosti prethodnih investicija. Stoga je posebnu pažnju potrebno posvetiti procjeni budućih operativnih i troškova investicijskog održavanja za potencijalne nove investicije u infrastrukturu vodnih usluga. Važan dio takve provjere je analiza učinkovitosti postojećih odluka o vodosnabdijevanju JLS i prilagođenosti tekućim potrebama JLS. Aktivnost će rezultirati i izradom smjernica i nacrta odluke, koji bi pomogli kvalitetnijem provođenju ove aktivnosti od strane JLS. Očekuje se da će SOG FBiH promovirati aktivnost u JLS, te podržati obuke za provođenje ovakvih analiza. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A10 |
Izraditi prijedlog koncentrisanja nadležnosti za vodne usluge u FBiH Aktivnost je neposredno povezana sa A3 |
FMPVŠ + FMOiT |
Paralelno sa A3 |
Neophodno u izradi prijedloga zakona imati u vidu postojeći raspored kapaciteta u ministarstvima i nadležnim javnim institucijama |
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o federalnim i kantonalnim ministarstvima |
Prethodna procjena interesa u FMPVŠ i FMOiT |
|
Osigurana tehnička podrška MEG II Projekta. Eventualno trošak za rad radnog tijela za realizaciju ove aktivnosti |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Zbog postojeće organizacije i nadležnosti za vodne usluge na različitim nivoima vlasti u FBiH, može se predložiti objedinjavanje poslova iz oblasti voda i dijela vodnih usluga iz FMPVŠ, poslova iz oblasti okoliša iz FMOiT i preostalog dijela poslova vodnih usluga iz FMPU – sada su ti poslovi locirani u tri ministarstva na federalnom i u po dva ministarstva na kantonalnom nivou (ukupno 23 ministarstva nadležna za ovu problematiku), u po jedan resor na kantonalnom nivou i federalnom nivou što bi svelo ove poslove u 11 organa, a što bi bilo značajno za koncentrisanje i efikasnije korištenje kapaciteta. Ova reorganizacija osigurava se izmjenama i dopunama zakona o federalnim i kantonalnim ministarstvima. U Zakonu o vodnim uslugama FBiH kao lex specialis propisu za ovu oblast propisat će se obaveza usklađivanja odgovarajućih zakona koji se odnose na nadležnost federalnih, odnosno kantonalnih ministarstava i drugih institucija. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A11 |
Usaglasiti zakone o vodama kantona sa izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH (ukoliko se realizuje A2) |
Kantonalna, ministarstva nadležna za sektor voda, vlade i skupštine kantona |
A2+12 mjeseci |
Aktivnost potrebna samo u slučaju da se usvojene izmjene i dopune ZoV FBiH odnose na sektor vodnih usluga |
Usaglašeni kantonalni zakoni o vodama stupili na snagu |
|
|
Osigurana tehnička podrška MEG II Projekta, nema dodatnog troška iz Budžeta FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: <p style="margin: 0cm; line-height: no3 Aktivnosti koje se odnose na Institucionalni okvir za operativnu održivost vodnih usluga
|