Temeljem članka 19. stavak (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 303. sjednici, održanoj 17.02.2022. godine, donosi
ODLUKU
O USVAJANJU PROGRAMA ZA UNAPREĐENJE VODNIH USLUGA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE I KORIŠTENJE NAJAVLJENE FINANCIJSKE I TEHNIČKE POTPORE
I.
Usvaja se Program za unapređenje vodnih usluga u Federaciji Bosne i Hercegovine i korištenje najavljene financijske i tehničke potpore (u daljnjem tekstu: Program), koji se nalazi u privitku ove Odluke i čini njen sastavni dio.
II.
Organi i institucije iz Programa sukladno svojim nadležnostima dužni su sudjelovati i izvješćivati Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva (u daljnjem tekstu: Federalno ministarstvo) o provođenju Programa.
III.
Zadužuje se Federalno ministarstvo da o realizaciji Programa izvješćuje Vladu Federacije Bosne i Hercegovine.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".
V. broj 199/2022
17. veljače 2022. godine
Sarajevo
Premijer
Fadil Novalić, v. r.
PROGRAM
ZA UNAPREĐENJE VODNIH USLUGA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE I KORIŠTENJE NAJAVLJENE FINANCIJSKE I TEHNIČKE POTPORE
Sadržaj
1 Uvod
2 Aktivnosti koje se odnose na regulatorni okvir
3 Aktivnosti koje se odnose na Institucionalni okvir za operativnu održivost vodnih usluga
4 Aktivnosti koje se odnose na okvir za financiranje u sektoru vodnih usluga
Skraćenice
Skraćenica |
Značenje |
AVP |
Agencije za vodna područja |
BiH |
Bosna i Hercegovina |
EU |
Europska unija |
FBiH |
Federacija Bosne i Hercegovine |
FMPVŠ |
Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva |
FZO |
Fond za zaštitu okoliša Federacije BiH |
IFI |
Međunarodne financijske institucije |
IPA |
Instrumenti predpristupne pomoći |
JLS |
Jedinica lokalne samouprave |
KP |
Komunalno poduzeće |
MVTEO |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH |
SOG FBiH |
Savez općina i gradova FBiH |
SSP |
Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju |
SSPP |
Jedinstvena lista infrastrukturnih projekata za sektor životne sredine |
SUV FBiH |
Strategija upravljanja vodama Federacije BiH |
UPKG FBiH |
Udruga poduzeća komunalnog gospodarstva FBiH |
UPOV |
Postrojenje za tretman urbanih otpadnih voda |
WB |
Svjetska banka |
1 Uvod
Vodne usluge, odnosno komunalne djelatnosti vodoopskrbe i odvodnje i prečišćavanja otpadnih voda su od općeg društvenog interesa, jer zadovoljavaju temeljne potrebe stanovništva i drugih korisnika tih usluga.
Usprkos izravnim ulaganjima od preko 500 miliona eura (od međunarodnih financijskih institucija i bilateralnih donatora) u posljednjih 10 godina, sektor vodnih usluga u Bosni i Hercegovini (BiH) daleko je od standarda koji se zahtijevaju u okviru pravne tekovine Europske unije (EU) za vode. Pristup javnim vodnim uslugama u BiH je nizak prema regionalnim i svjetskim standardima, dok su gubici vode veoma visoki i otpadne vode se uglavnom ne prečišćavaju, već se ispuštaju izravno u površinske vode i okoliš. Prema trenutnim podacima 75% stanovništva BiH ima pristup pitkoj vodi, 41% spojeni su na javne sustave odvodnje, a manje od 15% populacije povezano je sa postrojenjima za pročišćavanje otpadnih voda 1.
Procijenjeno je da kvaliteta vodnih usluga bilježi negativan trend, najviše zbog smanjenja kvalitete vode za piće uzrokovanog zagađenjima, povećanjem curenja i gubitaka u vodovodnoj mreži (posljedično visoke vrijednosti neprihodovane vode, prosjek 59% a dostiže i više od 70%), zbog neodgovarajućeg investicijskog održavanja, te posljedičnom pojavom redukcija u redovnoj opskrbi korisnika usluga 2. Vodovodna komunalna poduzeća ne ostvaruju dovoljno prihoda da bi bila samoodrživa, a prosječne razine prihoda od izvršenih vodnih usluga ne pokrivaju troškove rada i održavanja. Pružanje javnih vodnih usluga ugroženo je u mnogim lokalnim zajednicama zbog brojnih institucionalnih, pravnih, operativnih i financijskih nedostataka.
Problemi u sektoru pružanja vodnih usluga u BiH prepoznati su i od strane međunarodnih razvojnih partnera koji su proteklih godina uložili značajna kreditna i grant sredstva u vodnu infrastrukturu, ali nažalost često sa lošim operativnim rezultatima. Neefikasno upravljanje dovodi do pogoršanja postojeće infrastrukture, jer cijene vodnih usluga ne omogućavaju povrat svih troškova. Značajni gubitci i visoki postotci neprihodovane vode u sustavima dodatni su alarm da je potrebna ozbiljna reforma u sektoru vodnih usluga u BiH u cilju dostizanja održivosti pružanja vodnih usluga i usuglašavanje kvalitete vodnih usluga sa standardima EU.
Strateško-planski dokumenti kao temelj za unapređenje sektora vodnih usluga
Donošenjem Zakona o vodama u Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH) 2006. godine, sektor voda započeo je proces transpozicije i implementacije EU Okvirne direktive o vodama, te usuglašavanja zakonodavstva sa EU propisima, odnosno EU direktivama u oblasti voda u cilju pripreme za buduće članstvo u EU.
Usvajanjem niza strateško-planskih dokumenata, među kojima su Strategija upravljanja vodama FBiH (2011.), Planovi upravljanja vodama na vodnim područjima u FBiH (2016.-2021.), Strategija usuglašavanja propisa sa pravnom stečevinom EU (EU acquis communitaire) u oblasti zaštite okoliša/životne sredine BiH (ESAP BiH, 2017.), dostizanje dobrog ekološkog stanja svih vodnih tijela, kao temeljnog cilja Okvirne direktive o vodama i druge EU legislative u oblasti voda, definirano je kao imperativ za sektor voda u FBiH/BiH. Za osiguranje ispunjenja tog cilja neophodne su značajne investicije u sektoru vodnih usluga, na način kojim će se povećati razinu usluga dostupnih javnosti, uz minimalni uvjet da povrat troškova pokrije operativne troškove, koji se moraju uklopiti u granice priuštivosti.
Zajedničke socioekonomske reforme za razdoblje 2019. - 2022. koje su usvojene na razini BiH kao strateški cilj definirale su poboljšanje postojećih životnih uvjeta stanovništva, stvaranje adekvatnih higijenskih uvjeta u oblasti vodoopskrbe i odvodnje otpadnih voda, te uvođenje mjera za zaštitu okoliša, sukladno obvezama vezanim za pristup Europskoj uniji i usklađenost sa legislativom Europske unije, pogotovo sa Okvirnom direktivom o vodama, Direktivom o vodi za piće i Direktivom o gradskim otpadnim vodama. Unapređenje okvira za pružanje komunalnih usluga vodoopskrbe, odvodnje i prečišćavanja otpadnih voda predviđa depolitizaciju, veću održivost i efikasnost javnih poduzeća.
Pored toga, u Strategiji razvoja Federacije BiH 2021. – 2027. održive vodne usluge postavljene su kao jedna od prioritetnih mjera za dostizanje resursno-efikasnog okolišnog razvoja, kao jednog od strateških ciljeva Federacije BiH.
Pokrivenost stanovništva vodnim uslugama u FBiH
Glavni cilj u oblasti upravljanja vodama u svakoj zemlji u svijetu jeste osigurati dobre životne uvjete i zdravlje stanovništva, te zaštitu voda i okoliša. Uobičajeni pokazatelji opće ocjene zdravstvenog stanja stanovništva, sa gledišta upravljanja vodama su postotak stanovništva priključen na: sustave javne vodoopskrbe, javne organizirane kanalizacijske sustave i postrojenja za tretman otpadnih voda.
Prema Nacrtu plana upravljanja vodama za vodno područje rijeke Save u Federaciji BiH (2022. - 2027.) obuhvat stanovništva javnim vodovodnim sustavima trenutno iznosi 70%.
Procjenjuje se da je na slivu rijeke Save u FBiH prosječan postotak priključenosti stanovništva na javne kanalizacijske sustave, formirane uglavnom u općinskim centrima, oko 30%. Trenutno je u pogonu osam uređaja za pročišćavanje otpadnih voda (UPOV): Sarajevo, Trnovo (RS i FBiH), Žepče, Gradačac, Srebrenik, Odžak, Živinice i Bihać. Izuzev bihaćkog, koji omogućava tercijarni tretman, odnosno uklanjanje fosfora (P) i azota (N) iz tretiranih otpadnih voda, svi ostali uređaji omogućavaju sekundarni tretman otpadnih voda, odnosno uklanjanje organskih ugljikovih sjedinjenja. Ukupni sadašnji kapacitet ovih uređaja je oko 441.300 ES. U odnosu na broj stanovnika na vodnom području rijeke Save FBiH, taj postotak iznosi 14% 3.
I u samim općinskim centrima sa izgrađenim UPOV javni kanalizacijski sustavi nisu dovoljno razvijeni, što ilustrira podatak od 54% priključenosti u odnosu na ukupno stanovništvo na pripadajućem vodnom području.
Prema podacima Agencije za vodno područje Jadranskog mora i karakterizacijskog izvješća za naredno plansko razdoblje (2022. - 2027.) priključenost na javne vodovodne sustave na slivu Jadranskog mora u FBiH iznosi 78%, što je značajno povećanje u odnosu na 58% u 2010. godini. Na vodnom području Jadranskog mora u FBIH živi 383.213 stanovnika, te priključenost na postrojenja za tretman otpadnih voda iznosi 24,2%.
Većina naselja na prostoru riječnog sliva Cetine, Krke, Neretve i Trebišnjice na teritoriju FBiH nema izgrađenu kanalizacijsku mrežu, uz izuzetak općinskih centara Čitluk, Grude, Ljubuški, Jablanica, Mostar i Konjic koji imaju djelomično izgrađene kanalizacijske sustave s uređajima za pročišćavanje otpadnih voda. Djelomično izgrađena kanalizacijska mreža nalazi se i u naseljima Prozor, Široki Brijeg i Tomislavgrad u kojima je u tijeku izgradnja uređaja za pročišćavanje otpadnih voda na koje se planira priključiti oko 14.000 stanovnika. Jedinice lokalne samouprave Čapljina, Livno, Stolac, Posušje i Bosansko Grahovo imaju djelomično izgrađenu kanalizacijsku mrežu u užim gradskim zonama, ali bez uređaja za pročišćavanje otpadnih voda, dok u općini Ravno nema izgrađene kanalizacije.
Izazovi za sektor vodnih usluga
Jedna od pretpostavki iz Strategije upravljanja vodama FBiH je "pokriće troškova", odnosno "svi troškovi moraju biti pokriveni ukoliko se želi postići da upravljanje vodama, a posebno oblasti vodnih usluga, bude isplativo i održivo", dok je kao strateški cilj prepoznato osiguranje financijske održivosti u upravljanju vodama i reforma sustava cijena vodnih usluga, uz postepeno uvođenje ekonomske cijene vode. U okviru navedenog strateškog cilja, utvrđen je operativni cilj "postupni prijelaz na sustav, koji bi osigurao dugoročno održivo financiranje u oblasti upravljanja vodama, te puno pokriće troškova od korisnika usluga". U okviru ovog cilja predviđene su operativne, zakonske i institucionalne mjere u cilju uspostavljanja cijena koje će održavati realne troškove. Za uspješno dostizanje ovih ciljeva neophodno je i ojačati kapacitete za programiranje i implementaciju projekata.
Sukladno članku 9. Okvirne direktive o vodama, potrebno je osigurati povrat troškova vodnih usluga na način da se stimulira održivo i učinkovito korišćenje voda, svakako uz prethodno unapređenje efikasnosti pružatelja usluge (komunalnih poduzeća), tj. optimiziranje istih troškova. Dodjeljivanje dodatnih odgovornosti (a time i dodatnih troškova) za izgradnju nove infrastrukture bi dovelo do kolapsa (ili nova infrastruktura ne bi adekvatno funkcionirala, kao što je pokazalo nekoliko najnovijih investicija međunarodnih financijskih institucija), ukoliko se prije svega ne bi provela sveobuhvatna reforma.
Također, troškovi koje imaju komunalna poduzeća (KP) još uvijek nisu dovedeni na optimalnu razinu. Kod mnogih KP još uvijek nisu uspostavljeni standardi koje moraju ispunjavati niti se prati njihov rad na adekvatan način (ne postoje: sustav za ocjenu uspješnosti, transparentnost poslovanja, adekvatna kadrovska politika itd.). Zbog nedovoljnog održavanja postojeće vodovodne mreže, kao i administrativnih gubitaka, stupanj neprihodovane vode je veliki. Pored očekivanih visokih troškova (uzrokovanih gore navedenim nedostatkom sredstava, ali i nedostatkom redovnih operativnih postupaka za upravljanje imovinom) za prekomjerno zahvaćanje vode, pročišćavanje, transport i isporuku, troškovi osoblja su znatno veći nego što su definirali međunarodni standardi. Broj uposlenih u komunalnim uslugama znatno je iznad međunarodnih standarda, što dovodi do izuzetno visokih troškova rada. Da bi se optimizirali troškovi uposlenih i gubici u vodovodnom sustavu sveli na razumnu mjeru, pored gore pobrojanih aktivnosti neophodna su značajna financijska ulaganja u zanavljanje i modernizaciju sustava upravljanja vodnim objektima.
Od 2010. godine provedeno je nekoliko projekata u sektoru vodnih usluga, uključujući i izgradnju komunalne infrastrukture. Ovi projekti su pokrenuli proces poboljšanja u sektoru i trasirali pravce u kojima treba dalje raditi kako bi poboljšanja bila sustavna i dugoročna. Ipak, pojedini projekti su rezultirali infrastrukturom i uslugama koje nisu financijski održivi i time ukazali na potrebne reforme sektora vodnih usluga u FBiH.
Unapređenjе vodnih usluga u FBiH
Unapređenje sektora vodnih usluga podrazumijeva provedbu niza aktivnosti neophodnih u izgradnji i unapređenju institucija, infrastrukture i stvaranje uvjeta za poboljšano pružanje održivih vodnih usluga u lokalnim zajednicama.
Pred nadležnim institucijama u BiH/FBiH je reformski proces koji zahtijeva usklađen regulatorni okvir, funkcionalan institucionalni okvir (putem reorganizacije postojećih ili uspostave novih struktura), kao i kontrolirane financijske tokove. U cilju definiranja aktivnosti i mjera potrebnih u reformi sektora vodnih usluga Vlada FBiH je naložila formiranje Interresorne radne grupe sa zadatkom izrade Programa za unapređenje vodnih usluga u FBiH i korišćenje najavljene financijske i tehničke potpore. Uz potporu eksperata međunarodnih razvojnih partnera Radna grupa je izvršila:
- preliminarnu procjenu nedostataka u postojećem regulatornom okviru sektora (zakoni, podzakonski akti, uredbe, odluke i dr.) koji su doveli do navedenih glavnih izazova i predložila odgovarajuća rješenja za unapređenje postojećih i/ili izradu novih propisa. Pri tome je uzeto u obzir da takve promjene ne samo trebaju omogućiti, već moraju i praktično stvoriti potrebne preduvjete (postupci, tijela/institucije) te definirati pojedinačne odgovornosti kao i eventualne posljedice zbog neispunjavanja propisanih odgovornosti (nadgledanje uspostavljenog sustava mjerenja uz odabir ključnih indikatora učinka),
- procjenu postojanja odgovarajućih tijela ili institucija, kapaciteta i nedostataka kako bi se predložila najefikasnija rješenja za prevladavanje utvrđenih nedostataka. Pri tome je uzela u obzir da već postoji visoka razina zaposlenosti u javnom sektoru koja nije na adekvatan način iskorišćena čime se narušavaju princip efikasnosti i efektivnosti. Stoga je restrukturiranje postojećih i izgradnja kvalitetnih kapaciteta za nove nadležnosti imalo izuzetno visok prioritet kod svakog novog zapošljavanja,
- procjenu nedostataka u postojećem financiranju i održavanju procesa, kao i potrebnih sektorskih ulaganja (od strane jedinica lokalne samouprave koristeći lokalne proračune, zajmove ili grantove koje pružaju međunarodne financijske institucije, kantonalni ili entitetski fondovi i sl.) i predložila najefikasnije modele za prevladavanje takvih nedostataka.
Unapređenje ili reforma sektora vodnih usluga podrazumijeva niz aktivnosti koje se mogu definirati kao aktivnosti koje se odnose na:
A. Regulatorni okvir u sektoru vodnih usluga - sa zadatkom da se predloži poboljšanje postojećih propisa i/ili donošenje dodatnih propisa (npr. usvojiti novi Zakon o vodnim uslugama, ili poboljšati postojeći Zakon o komunalnim djelatnostima, na odgovarajućoj administrativnoj razini), kao i najučinkovitiji postupak za prevladavanje nedostataka kapaciteta potrebnih tijela ili institucija za provođenje svih potrebnih aktivnosti,
B. Institucionalni okvir za operativnu održivost vodnih usluga - procijeniti nedostatke u postojanju ili u kapacitetima potrebnih tijela ili institucija za provođenje svih potrebnih odgovornosti i predložiti najučinkovitiji postupak za prevladavanje takvih nedostataka,
C. Okvir za financiranje u sektoru vodnih usluga - kojim se procjenjuju nedostatci u postojećem financiranju rada i održavanja vodovodnih sustava i potrebno ulaganje (od strane lokalnih samouprava koristeći lokalne proračune, zajmove ili potpore koje pružaju međunarodne financijske institucije, kantonalni ili entitetski fondovi za takva ulaganja i dr.).
Na pitanje financiranja djelomično će se odgovoriti preporučenom Metodologijom utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga u FBiH, čija će se primjena zagovarati na nižim razinama vlasti u FBiH, na odgovarajući način.
Pored toga, navedeno će implicirati uspostavu novih postupaka za provjeru pokrivanja operativnih troškova novih investicija (kako bi se izbjegle/odgodile investicije koje građani lokalne zajednice još uvijek ne mogu u potpunosti financirati), s ciljem provođenja postupaka provjere da li su proračuni jedinica lokalne samouprave u potpunosti obuhvatili i potrebe lokalnih ulaganja u ovom segmentu, da li su tarife prilagođene graničnim troškovima vezanim za nova ulaganja i dr. Iako je ova financijska komponenta zapravo uključena u zakonske i institucionalne reforme, treba je posebno naglasiti jer ima potencijalno vrlo visok utjecaj na održivost i efikasnost velikih investicija koje se očekuju u bliskoj budućnosti, na putu BiH prema EU.
Nakon što se izradi Program podrške financiranju i praćenju provedbe projekata komunalne infrastrukture, bit će potrebno analizirati i utvrditi moguće izvore budućeg financiranja koji bi bili usmjereni za su/financiranje investicijskih projekata u sektoru vodoopskrbe, odvodnje i prečišćavanja otpadnih voda (npr. putem financijskih mehanizama za sektor voda i sl.). Nova infrastruktura kao i rekonstrukcija postojeće traži vrlo velika ulaganja, tako da oslanjanje samo na financijske mogućnosti lokalnih zajednica i KP neće dati očekivane rezultate bez dodatne potpore. Ova potpora sada uglavnom dolazi iz međunarodnih kreditnih i grant sredstava, ali bi u cilju ubrzanja i održivosti investicija u ovom sektoru bilo neophodno analizirati i mogućnosti drugih izvora financiranja za kontinuiranu potporu jedinicama lokalne samouprave, što će biti moguće jedino nakon izrade Programa podrške financiranju i praćenju provedbe projekata komunalne infrastrukture.
Financijska potpora Vlade FBiH bila bi usmjerena za infrastrukturne projekte u sektoru vodnih usluga. FMPVŠ bi provodilo procedure izbora prema odabranim kriterijima za sve aplikacije koje bi dostavljale lokalne zajednice.
Program za unapređenje vodnih usluga
Radna grupa je izradila Program za unapređenje vodnih usluga u FBiH i korištenje najavljene financijsko - tehničke potpore koji sadrži:
- Kratak opis aktivnosti koje će se provesti;
- Precizno utvrđivanje odgovornosti institucija odnosno organizacija, čije glavne odgovorne osobe imaju obvezu definirati podaktivnosti i provedbeni tim;
- Rok za provođenje aktivnosti (krajnji rok i rokove za postizanje specifičnih ciljeva);
- Kratku procjenu rizika za provedbu aktivnosti, uz mjere za minimiziranje;
- Definiranje očekivanih rezultata, kao i indikatora i međurezultata koji omogućavaju praćenje napretka;
- Rezervni plan (alternativno uz prenošenje odgovornosti, ako isto nije ispunjeno);
- Kratki uvid u potrebna procijenjena financijska sredstva za provedbu aktivnosti;
- Obrazloženje prijedloga aktivnosti.
Cilj Programa je definiranje aktivnosti koje će rezultirati otklanjanjem nedostataka na svim razinama vlasti u FBiH/BiH radi unapređenja oblasti vodnih usluga, pružanja potpore reformi sektora vodnih usluga i rada KP, te dostizanje održivosti vodnih usluga i usklađivanje kvaliteta vodnih usluga sa standardima EU.
Organi i institucije nadležne za provođenje aktivnosti iz Programa dužni su sudjelovati i izvješćivati Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva o provođenju Programa. Federalno ministarstvo će sa Agencijom za vodno područje rijeke Save Sarajevo i Agencijom za vodno područje Jadranskog mora Mostar uz potporu međunarodnih partnera pratiti realizaciju aktivnosti iz Programa.
Posebno se napominje da je Program rađen u suradnji sa Gender centrom FBiH i sve predložene buduće izmjene i dopune regulatornog okvira će se uskladiti i sa odredbama Zakona o ravnopravnosti spolova u BiH ("Službeni glasnik BiH", broj 32/10), (u daljnjem tekstu: ZORS BiH), kao što su i sve aktivnosti programa uzele u obzir i poštovanje rodne ravnopravnosti građana.
Aktivnosti A1-A6, zatim B1-B2, C1 i D1-D2 prepoznate su kao kratkoročni prioriteti, odnosno aktivnosti koje se započinju žurno, a najkasnije u roku od jedne godine.
Aktivnosti A7-A10, B3, te D3-D4 utvrđene su kao srednjoročni prioritet, odnosno aktivnosti koje se započinju i provode u roku od dvije do pet godina.
Aktivnosti D5 i D6 imaju dugoročni prioritet, odnosno započinju i provode se u roku od pet i više godina, s tim što će se za aktivnost D5 već u toku prve godine provedbe programa izraditi detaljne smjernice za provedbu procedure provjere priuštivosti putem ankete o prihodima i troškovima domaćinstava na razini JLS.
Za aktivnosti A11-A12 i C2-C4 nije određen prioritet za njihovu realizaciju.
2 Aktivnosti koje se odnose na regulatorni okvir
Oznaka |
Aktivnost |
Nadležnost |
Vremenski okvir |
Procjena rizika |
Očekivani rezultat |
Među-rezultati sa rokovima i indikatorima praćenja |
Rezervni plan |
Potrebna sredstva (+izvor) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A1 |
Usvajanje akta o metodologiji utvrđivanja najniže temeljne cijene vodnih usluga u Federaciji Bosne i Hercegovine (Metodologija) |
Vlada FBiH FMPVŠ |
0+6 mjeseci |
Izazovi koje treba prevladati na putu usvajanja akta o metodologiji od strane Vlade FBiH u pogledu usuglašavanja sa svim relevantnim akterima na koje se akt odnosi, a nastoji se umanjiti potporom IFI za reforme sektora |
Usvojen akt o Metodologiji i njena provedba |
- |
- |
Osigurana tehnička potpora MEG II Projekta, nema predviđenog financijskog troška iz Proračuna FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Radna grupa formirana krajem 2018. godine, sačinjena od predstavnika FMPVŠ, SOG FBiH, UPKG FBiH, AVP rijeke Save, AVP Jadranskog mora, FMOiT izradila je Uredbu o metodologiji. Ova Uredba je izrađena sukladno svim propisanim procedurama, uključujući javnu raspravu (https://fmpvs.gov.ba/2020/10/19/javna-rasprava-nacrt-uredbe-o-metodologiji-utvrdjivanja-najnize-osnovne-cijene-vodnih-usluga/). U javnoj raspravi su sudjelovale zainteresirane institucije (na svim razinama u FBiH, uključujući i institucije čiji su predstavnici bili članovi ove Radne grupe). Nakon provedene procedure tekst Uredbe je usuglašen i pripremljen za upućivanje Vladi FBiH na razmatranje i usvajanje. Međutim, zbog zahtjeva pojedinih aktera iz ovog procesa odlučeno je da se Metodologija uputi Vladi FBiH u drugoj prilagođenoj formi kojom bi se preporučila kantonima, odnosno jedinicama lokalne samouprave njena praktična primjena (uključujući i izmjene potrebnih zakonskih, odnosno podzakonskih akata). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A2 |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH |
Parlament FBiH Vlada FBiH FMPVŠ |
0 + 9 mjeseci |
Visok rizik sporog razmatranja i usvajanja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama u Parlamentu FBiH, aktivirati rezervni plan u slučaju neuspjeha u prva četiri mjeseca |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH stupio na snagu |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH uvršten na Dnevni red Parlamenta FBiH u roku od četiri mjeseca – po potrebi aktivirati rezervni plan |
Razmotriti alternativne opcije koje bi se odnosile na opciju provođenja odvojenog procesa izrade Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH koji bi se uputio u Parlament FBiH prema odgovarajućoj proceduri |
Nema predviđenog financijskog troška iz Proračuna FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Vlada FBiH na svojoj 132. sjednici, održanoj 14.12.2017. godine na prijedlog FMPVŠ kao obrađivača utvrdila Nacrt zakona o izmjenama i dopuna Zakona o vodama$$$U izmjenama ZoV-a koje su u proceduri navedeno je sljedeće: Član 28b. Naknada troškova za vodne usluge 1) Naknadom troškova za vodne usluge, uključujući troškove zaštite okoliša i troškove resursa, sukladno ekonomskoj analizi iz članka 29. stavak (2) ovog zakona, i posebno sukladno principu „zagađivač plaća" i „korisnik plaća", osigurava se: a) da politika cijena vode predstavlja odgovarajući poticaj korisnicima da koriste vodu racionalno i da time doprinesu ostvarenju okolišnih ciljeva iz ovog zakona; b) da odgovarajuće učešće korisnika vode namijenjene za industriju, domaćinstva i poljoprivredu, u naknadi troškova vodnih usluga, uzima u obzir socijalne, okolišne i gospodarske efekte naknade, kao i geografske i klimatske uvjete. 2) U planu upravljanja vodama iz članka 25. ovog Zakona daje se prikaz planiranih koraka za primjenu odredbi stavka (1) ovog članka koji će doprinijeti postizanju okolišnih ciljeva iz ovog zakona, kao i o učešću različitih vidova korištenja vode u naknadi troškova za vodne usluge. 3) Odredbe ovog članka nisu smetnja za financiranje preventivnih ili mjera za oporavak, radi postizanja ciljeva ovog zakona. 4) Vlada Federacije BiH na prijedlog federalnog ministra poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i federalnog ministra nadležnog za okoliš donosi uredbu o metodologiji utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga. Pojašnjenje: Radi ujednačavanja prakse i pravnog okvira za vodne usluge (opskrba vodom i kanalizacije i prečišćavanja otpadnih voda) na razini Federacije BiH, propisati donošenje jedinstvene metodologije za obračun tarifa za vodne usluge na razini Federacije BIH i parametara za utvrđivanje najnižih cijena vodnih usluga na razini kantona, pri čemu konačnu cijenu vodne usluge za svoj vodovodni sustav donosi jedinica lokalne samouprave, sa krajnjim ciljem postepenog osiguranja zaštite voda od zagađenja urbanim otpadnim vodama i od prekomjernog iscrpljivanja, te ispunjavanja zahtjeva iz vodno-komunalnih direktiva EU u ovom segmentu što je preduvjet za korištenje EU fondova.$$$ i proslijedila ga 15.12.2017. godine Parlamentu FBiH radi razmatranja i usvajanja. Ovaj Nacrt sadrži prijedloge izmjena i dopuna značajnog broja članaka važećeg Zakona o vodama FBiH. Ipak do dana izrade ovog Programa nije razmatran od strane Doma naroda Parlamenta FBiH, niti je poznato kada bi se to moglo desiti. Postoji realan rizik da se ova aktivnost ne dovrši uspješno u skorije vrijeme. U slučaju da se u narednom razdoblju od četiri mjeseca ova aktivnost ne realizira: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A3 |
Izraditi prednacrt Zakona o vodnim uslugama FBiH, provesti odgovarajuće procedure do njegovog konačnog usvajanja u Parlamentu FBiH |
Parlament FBiH Vlada FBiH FMPVŠ |
0+48 mjeseci |
Eventualno spor proces usvajanja u Parlamentu FBiH nacrta/prijedloga Zakona o vodnim uslugama FBiH |
Izrađen/usvojen nacrt/prijedlog Zakona o vodnim uslugama |
Prednacrt Zakona o vodnim uslugama FBiH 0+12 mjeseci |
|
Osigurana tehnička potpora MEG II Projekta, financijski trošak aktivnosti se odnosi samo na rad eventualnog radnog tijela koje bi se oformilo za realizaciju ove aktivnosti |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Izrada Zakona o vodnim uslugama FBiH, koji bi integrirao postojeća i očekivana pitanja pružanja vodnih usluga, se smatra najboljim i integriranim odgovorom na izazove potrebnih reformi sektora. Ovaj Zakon bi također integrirao odgovore na pitanja tarifne metodologije, ugovora o pružanju javnih usluga odnosno direktnih nadležnosti i odgovornosti JLS i KP u pružanju vodnih usluga, nadležnosti i odgovornosti za subvencioniranje svih potrebnih troškova za plaćanje ovih usluga, nadležnosti i odgovornosti za puno evidentiranje komunalne infrastrukture, proračun amortizacije iste, te izdvajanje iznosa po tom osnovu za potrebne redovne zamjene infrastrukture i druga neophodna pitanja, koja se odnose na oblast vodnih usluga. Preduvjet za realizaciju ove aktivnosti je utvrđivanje obrađivača sukladno nadležnostima za oblast vodnih usluga u FBiH. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A4 |
Pokrenuti aktivnosti za izmjenu Zakona o javnim poduzećima i/ili Zakona o gospodarskim društvima FBiH |
FMPVŠ + UPKG FBiH Federalno ministarstvo energije, industrije i rudarstva |
Odmah nakon usvajanja ovog Programa |
Spremnost za izradu zakona o izmjenama i dopunama navedenih zakona |
Precizno uređeno knjiženje vodno-komunalne infrastrukture |
|
|
Osigurana tehnička potpora MEG II Projekta, nema dodatnog troška iz Proračuna FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Izmjene ovih zakona su potrebne da se olakša i preciznije uredi knjiženje stalnih sredstava koja se koriste za pružanje vodnih usluga, kao i preciznije uredi dokapitalizacija vodovodnih poduzeća. Postojeće stanje je činjenica da se značajan dio komunalne infrastrukture koja je u funkciji pružanja vodnih usluga sada ne vodi u knjigama stalnih sredstava, čime je izbjegnut zakonom propisan obračun amortizacije. Posljedica je nepostojanje dovoljnih financijskih sredstava, koja se zapravo prikupljaju po osnovu obračunate amortizacije, za redovnu sanaciju i zamjenu infrastrukture, koja stoga vremenom propada i uzrokuje visoke postotke neprihodovane vode i stoga i neopravdane visoke troškove crpljenja i distribucije vode, prekide u opskrbi vodom, kao i umanjenje kvalitete vode (potencijalni rizik po javno zdravlje). Zato je veoma važno jasno prepoznati problem cjelovitog evidentiranja stalnih sredstava koja se koriste za pružanje vodnih usluga i zakonski riješiti i propisati obvezujuće postupke. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A5 |
Inicirati izmjenu članka 20. Zakona o PDV-u BiH |
Parlamentarna skupština BiH FMF |
Odmah nakon usvajanja ovog Programa |
Visok rizik sporog razmatranja i usvajanja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u u Parlamentarnoj skupštini BiH |
Jasno je naznačeno da se posebne vodne naknade ne uključuju u osnovicu za obračun PDV-a Potrebno je izvršiti samo dopunu jednog članka Zakona o PDV-u BiH |
Prestanak prinudne naplate istih od strane UIO BiH |
Pokretanje nadležnih sudskih postupaka |
Nema dodatnog troška iz Proračuna FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: UIO BiH svojim obavještenjem od 09.12.2005. godine UPKG FBiH dala upute da se ne vrši obračun PDV na PVN. Međutim posljednjih godina vrši se retroaktivan obračun istog sa obračunom zateznih kamata, kao i kazni za poduzeća i odgovorne osobe. Dana 22.08.2019. godine Vlada FBiH svojim Zaključkom zadužila Federalno ministarstvo financija i Poreznu upravu FBiH da osiguraju da se u sklopu tekuće izmjene Zakona o PDV-u izvrši preciziranje članka 20. Zakona o PDV-u u smislu izuzeća KP od plaćanja PDV-a od prikupljenih sredstava PVN-a. Do navedenih izmjena članka 20. Zakona o PDV-u BiH još nikad nije došlo, a UIO BiH svojim aktom od 21.03.2019. godine obavijestila UPKG FBiH i Udruženje vodovoda RS da će kao svoj konačan stav primjenjivati drugostupanjsko rješenje kao konačan akt UIO BiH, odnosno da će u osnovicu za obračun PDV-a uključivati i PVN. Ovakvi stavovi UIO BiH stvorilo je nedoumice kod poduzeća, jer neki vrše obračun PDV-a na PVN, dok drugi to i dalje ne rade. Poduzeća gdje je bila kontrola morala su da plate retroaktivno "Utvrđene" obveze PDV-a na PVN, kao i zatezne kamate i kazne ( da li dobrovoljno ili prisilnom naplatom ), a neka od njih su pokrenula sudske postupke. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A6 |
Izmjene i dopune Zakona o javnim nabavama BiH |
Parlamentarna skupština BiH UPKG FBiH putem Vlade FBiH i AJN urgira za usvajanje već postojećeg prijedloga |
Odmah nakon usvajanja ovog Programa |
Rizik sporog razmatranja i/ili neusvajanja novog Zakona o javnim nabavama BiH |
Usvojene izmjene i dopune Zakona o javnim nabavama BiH |
Prijedlog upućen od strane Vijeća ministara BiH u žurnu proceduru 16.03.2021. godine |
|
Nema dodatnog troška iz Proračuna FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Aktivnost izmjene i dopune Zakona o javnim nabavama BiH u članku 10.c. je već u tijeku, dodatno se traži samo monitoring i izvješćivanje o rezultatima ove aktivnosti. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A7 |
Sukladno aktu o Metodologiji utvrđivanja najniže temeljne cijene vodnih usluga u FBiH pokrenuti aktivnosti na zagovaranju izrade novih ili usuglašavanju postojećih kantonalnih propisa o komunalnim djelatnostima |
Nadležna kantonalna ministarstva za poslove komunalne djelatnosti, vlade i skupštine kantona |
A1+12 |
|
Usuglašeni kantonalni propisi stupili na snagu |
|
|
Osigurana tehnička potpora MEG II Projekta, financijski trošak aktivnosti se odnosi samo na rad eventualnih kantonalnih radnih tijela koja bi se oformila za ovaj zadatak |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Kantoni trebaju u roku od jedne godine od dana usvajanja akta o metodologiji, pokrenuti aktivnosti na usklađivanju zakona o komunalnim djelatnostima i drugih akata. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A8 |
Uspostava nadležnog tijela utvrđenog Metodologijom, te uspostava regulatornog mehanizma za potporu provedbe Metodologije kroz financiranje JLS/KP (koji pristupe reformi) iz vodnih naknada kantona |
Kantonalne skupštine Kantonalne vlade Kantonalna ministarstva nadležna za poslove komunalne djelatnosti |
A4+6 |
|
Regulatorna tijela uspostavljena i nadziru provedbu akta |
|
Do uspostave nadležnog tijela, mišljenje može dati neovisna Komisija kantona, ili neovisna revizorska kuća |
Osigurana tehnička potpora MEG II Projekta, članove tijela delegirati iz javnog sektora (uz predviđanje izvora sredstava) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Kantoni trebaju najkasnije šest mjeseci od dana stupanja na snagu usklađenih zakona o komunalnim djelatnostima i drugih akata uspostaviti nadležno tijelo i postupak za utvrđivanje cijena vodnih usluga. Očekuje sa da će kantoni trebati potporu u ovim procesima, koju će pružiti MEG II Projekat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A9 |
Analiza učinkovitosti i prilagođenosti postojećih odluka o vodoopskrbi JLS (uključujući i odluke o odvodnji otpadnih voda), uz pripremu smjernica i modela novih odluka. |
JLS, SOG FBiH Šefovi organizacijskih jedinica u JLS nadležnih za komunalne poslove |
A1+12 |
Rizik nekvalitetnih odluka o novim investicijama u infrastrukturu vodnih usluga, koje nisu zasnovane na temeljnim procjenama potreba i budućih operativnih i troškova investicijskog održavanja |
Ograničen pristup javnim i financijskim sredstvima IFI onima koji nemaju adekvatne odluke |
|
|
Eventualno trošak za rad radnog tijela za realizaciju ove aktivnosti na razini JLS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Dalja financijska i tehnička potpora razvoju sektora vodnih usluga u FBiH je u potpunosti ovisna o uspješnosti prethodnih investicija. Stoga je posebnu pažnju potrebno posvetiti procjeni budućih operativnih i troškova investicijskog održavanja za potencijalne nove investicije u infrastrukturu vodnih usluga. Važan dio takve provjere je analiza učinkovitosti postojećih odluka o vodoopskrbi JLS i prilagođenosti tekućim potrebama JLS. Aktivnost će rezultirati i izradom smjernica i nacrta odluke, koji bi pomogli kvalitetnijoj provedbi ove aktivnosti od strane JLS. Očekuje se da će SOG FBiH promovirati aktivnost u JLS, te podržati obuke za provedbu ovakvih analiza. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A10 |
Izraditi prijedlog koncentriranja nadležnosti za vodne usluge u FBiH Aktivnost je neposredno povezana sa A3 |
FMPVŠ + FMOiT |
Paralelno sa A3 |
Neophodno u izradi prijedloga zakona imati u vidu postojeći raspored kapaciteta u ministarstvima i nadležnim javnim institucijama |
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o federalnim i kantonalnim ministarstvima |
Prethodna procjena interesa u FMPVŠ i FMOiT |
|
Osigurana tehnička potpora MEG II Projekta. Eventualno trošak za rad radnog tijela za realizaciju ove aktivnosti |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Zbog postojeće organizacije i nadležnosti za vodne usluge na različitim razinama vlasti u FBiH, može se predložiti objedinjavanje poslova iz oblasti voda i dijela vodnih usluga iz FMPVŠ, poslova iz oblasti okoliša iz FMOiT i preostalog dijela poslova vodnih usluga iz FMPU – sada su ti poslovi locirani u tri ministarstva na federalnom i u po dva ministarstva na kantonalnoj razini (ukupno 23 ministarstva nadležna za ovu problematiku), u po jedan resor na kantonalnoj razini i federalnoj razini što bi svelo ove poslove u 11 organa, a što bi bilo značajno za koncentriranje i efikasnije korištenje kapaciteta. Ova reorganizacija osigurava se izmjenama i dopunama zakona o federalnim i kantonalnim ministarstvima. U Zakonu o vodnim uslugama FBiH kao lex specialis propisu za ovu oblast propisat će se obveza usuglašavanja odgovarajućih zakona koji se odnose na nadležnost federalnih, odnosno kantonalnih ministarstava i drugih institucija. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A11 |
Usuglasiti zakone o vodama kantona sa izmjenama i dopunama Zakona o vodama FBiH (ukoliko se realizira A2) |
Kantonalna, ministarstva nadležna za sektor voda, vlade i skupštine kantona |
A2+12 mjeseci |
Aktivnost potrebna samo u slučaju da se usvojene izmjene i dopune ZoV FBiH odnose na sektor vodnih usluga |
Usuglašeni kantonalni zakoni o vodama stupili na snagu |
|
|
Osigurana tehnička potpora MEG II Projekta, nema dodatnog troška iz Proračuna FBiH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
<p style="margin: 0cm; font-size: 11pt; font-family:
3 Aktivnosti koje se odnose na Institucionalni okvir za operativnu održivost vodnih usluga
|