351. ODLUKA o usvajanju Programa utroška sredstava "Tekući transfer drugim nivoima vlasti i fondovima - Podrška Evropske unije Bosni i Hercegovini u cilju ublažavanja negativnog socio-ekonoms

Na osnovu člana 33. stav (1) tačka b) i stav (3) i člana 38. Zakona o izvršavanju Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj: 6/23), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 5. sjednici, održanoj 14.06.2023. godine, donosi


ODLUKU


O USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA "TEKUĆI TRANSFER DRUGIM NIVOIMA VLASTI I FONDOVIMA - PODRŠKA EVROPSKE UNIJE BOSNI I HERCEGOVINI U CILJU UBLAŽAVANJA NEGATIVNOG SOCIO-EKONOMSKOG UTICAJA ENERGETSKE KRIZE" UTVRĐENOG BUDŽETOM FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2023. GODINU FEDERALNOM MINISTARSTVU RADA I SOCIJALNE POLITIKE


I.
(Predmet Odluke)

Usvaja se Program utroška sredstava "Tekućeg transfera drugim nivoima vlasti i fondovima - Podrška Evropske unije Bosni i Hercegovini u cilju ublažavanja negativnog socio-ekonomskog uticaja energetske krize", utvrđen Federalnom ministarstvu rada i socijalne politike (u daljnjem tekstu: Federalno ministarstvo) na razdjelu 51 glava 5101, ekonomski kod 614100 Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 6/23) u iznosu od 64.534.646,00 KM.

II.
(Namjena sredstava s pozicije Tekućeg transfera)

Sredstva Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke koristit će se za provođenje mjera podrške za minimalno 109.000 energetski siromašnih domaćinstava na području Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija) izloženih negativnim efektima poskupljenja energenata u grijnoj sezoni 2022/2023. godina.

III.
(Kategorije korisnika)

(1) Pravo na podršku iz sredstava Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke mogu ostvariti slijedeće kategorije energetski siromašnih domaćinstava:

a) Kategorija 1: Domaćinstva u kojima žive materijalno neosigurane i za rad nesposobne odrasle osobe koje nemaju prijeko potrebnih sredstava za izdržavanje, nesposobne su za rad i ne mogu osigurati sredstva za život po nekom drugom osnovu, a kojima je u 12. mjesecu 2022. godine isplaćeno pravo na stalnu novčanu pomoć prema propisima iz oblasti socijalne zaštite.

b) Kategorija 2: Domaćinstva u kojima žive djeca koja su zaključno s 31.05.2023. godine ostvarila pravo na dječiji dodatak po osnovu Zakona o materijalnoj podršci porodica s djecom u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 52/22).

c) Kategorija 3: Domaćinstva u kojima su najviše dva člana korisnici prava na penziju po propisima o penzijsko-invalidskom osiguranju u iznosu koji nije viši od iznosa zagarantovane penzije za 12. mjesec 2022. godine prema podacima Federalnog zavoda za penzijsko-invalidsko osiguranje i to pod uslovom da nisu korisnici razmjerne penzije s inostranstvom i da nijedan odrasli član domaćinstva tokom 2022. godine nije ostvarivao dodatna primanja po osnovu radnog odnosa.

d) Kategorija 4: Domaćinstva u kojima su tokom prethodne kalendarske godine jedno ili više maloljetne djece, uslijed smrti ili nepoznatog identiteta drugog roditelja, živjeli sa samo jednim roditeljem koji u tom razdoblju nije ostvarivao prihode koji se oporezuju po propisima o porezu na dohodak ili nije ostvarivao primanja po osnovu radnog odnosa u iznosu višem od iznosa najniže plaće u Federaciji u 2022. godini (543,00 KM).

(2) Energetski siromašna domaćinstva iz stava (1) ove tačke ne mogu ostvariti podršku iz sredstava Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke ukoliko su ostvarila pravo na podršku mjerama energetske efikasnosti stambenih objekata kroz Javni poziv raspisan od strane Fonda za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine.

(3) Domaćinstvo koje se eventualno može svrstati u dvije ili više kategorija energetski siromašnih domaćinstava iz stava (1) ove tačke pravo na podršku iz sredstava Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke može ostvariti po samo jednom osnovu.

IV.
(Osnovni preduslov za realizaciju Tekućeg transfera)

(1) Potpisivanje sporazuma o saradnji na realizaciji mjera podrške između jedinica lokalne samouprave (opština i gradova) i Federalnog ministarstva predstavlja osnovni preduslov za raspodjelu sredstva Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke kao i za provođenje svih drugih neophodnih aktivnosti vezanih za provođenje navedenih mjera.

(2) S ciljem potpisivanja sporazuma iz stava (1) ove tačke, kao i upoznavanja s njihovim zaduženjima utvrđenim ovom odlukom, Federalno ministarstvo će jedinicama lokalne samouprave (opštinama i gradovima) dostaviti na potpisivanje sporazum o saradnji za realizaciju Programa mjera podrške energetski siromašnim domaćinstvima na području njihove mjesne nadležnosti.

V.
(Opšti kriteriji za dodjelu sredstava)

Domaćinstva koja se budu prijavila za dodjelu sredstava Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke moraju ispunjavati sljedeće opšte kriterije:




a) članovi domaćinstava iz bilo koje od kategorija domaćinstava utvrđenih tačkom III. stav (1) ove odluke moraju biti državljani Bosne i Hercegovine;

b) članovi domaćinstava iz bilo koje od kategorija domaćinstava utvrđenih tačkom III. stav (1) ove odluke moraju imati prijavljeno prebivalište na području Federacije u jedinicama lokalne samouprave (opštinama ili gradovima) koje s Federalnim ministarstvom imaju potpisan sporazum iz tačke IV. ove odluke i

c) nijedan odrasli član domaćinstva iz kategorija domaćinstava utvrđenih tačkom III. stav (1) podtač. b), c) i d) ove odluke ne može imati registrovanu samostalnu djelatnost.

VI.
(Posebni kriteriji za dodjelu sredstava)

Pored opštih kriterija utvrđenih tačkom V. ove odluke, domaćinstva koja se budu prijavila za dodjelu sredstava Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke moraju ispunjavati i posebne kriterije iz tačke III. ove odluke utvrđene za svaku pojedinu kategoriju, koji će se dokazivati i provjeravati na način utvrđen Javnim pozivom raspisanim od strane Federalnog ministarstva i kojim će se detaljnije precizirati potrebna dokumentacija, te urediti način prijave kao i druga pitanja od značaja za uspješno realizovanje mjera podrške.

VII.
(Raspoređivanje odobrenih sredstava)

(1) U skladu sa procentualnom zastupljenosti potencijalnih korisnika iz pojedinih kategorija energetski siromašnih domaćinstava, sredstva s pozicije Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke raspoređuju se na slijedeće lotove:

a) Lot 1: Na kategoriju utvrđenu tačkom III. stav (1) podtačka c) ove odluke raspoređuje se 66% ukupnog iznosa ili 42.592.866,36 KM pri čemu maksimalni okvirni iznos novčane pomoći po domaćinstvu ne može biti viši od 300,00 KM;

b) Lot 2: Na kategorije utvrđene tačkom III. stav (1) podtač. a), b) i d) ove odluke raspoređuje se 34% ukupnog iznosa ili 21.941.779,64 pri čemu maksimalni okvirni iznos novčane pomoći po domaćinstvu ne može biti viši od 600,00 KM.

(2) U slučaju da nakon okončanog postupka dostavljanja zahtjeva za dodjelu sredstava s listama domaćinstava koja su zadovoljila opšte i posebne uslove prijave, te njihovog finaliziranja i objedinjavanja, Federalno ministarstvo utvrdi postojanje viška neiskorištenih sredstava u okviru jednog od lotova utvrđenih stavom (1) ove tačke, tada će Vladi Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije) predložiti njihovo preraspoređivanje na drugi lot kako bi se osigurao potpuni utrošak odobrenih sredstava.

VIII.
(Utvrđivanje konačne visine sredstava za isplatu)

(1) Transfer sredstava Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke prema jedinicama lokalne samouprave (opštinama i gradovima) realizuje se kao jednokratna uplata u iznosu koji se određuje množenjem utvrđenog iznosa novčane pomoći po jednom domaćinstvu s ukupnim brojem kvalifikovanih domaćinstava s područja mjesne nadležnosti određene jedinice lokalne samouprave.

(2) Novčana pomoć po jednom domaćinstvu iz stava (1) ove tačke realizuje se kao jednokratna uplata u konačnom iznosu koji se određuje dijeljenjem ukupno raspoloživih sredstava utvrđenih lotovima iz tačke VII. ove odluke s ukupnim brojem kvalificiranih domaćinstava s područja cijele Federacije koja pripadaju predmetnim lotovima.

(3) Konačni iznos transfera sredstava Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke prema jedinicama lokalne samouprave (opštinama i gradovima), kao i visinu novčane pomoći po jednom domaćinstvu utvrđuje Vlada Federacije na prijedlog Federalnog ministarstva nakon okončanja postupka dostavljanja zahtjeva za dodjelu sredstava s listama domaćinstava koja su zadovoljila opšte i posebne uslove prijave, te njihovog finaliziranja i objedinjavanja za područje čitave Federacije.

IX.
(Nadležne institucije i tijela)

Za realizovanje mjera podrške energetski siromašnim domaćinstvima na području Federacije koji se finansira sredstvima s pozicije Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke nadležne su sljedeće institucije i tijela:

a) Federalno ministarstvo koje priprema i distribuira sve neophodne provedbene akte (javni poziv, sporazume o saradnji s jedinicama lokalne samouprave, potrebne obrasce, upute i slično); prikuplja, obrađuje i objedinjava zahtjeve jedinica lokalne samouprave (opština i gradova) za dodjelu sredstava; rješava po eventualno podnesenim prigovorima; predlaže Vladi Federacije konačni iznos transfera prema jedinicama lokalne samouprave (opštinama i gradovima), kao i visinu novčane pomoći po jednom domaćinstvu; prikuplja, analizira i objedinjava pojedinačne izvještaje o utrošku odobrenih sredstava; te koordinira drugim aktivnostima neophodnim za uspješno realizovanje mjera podrške energetski siromašnim domaćinstvima na području Federacije.

b) jedinice lokalne samouprave (opštine i gradovi) koje zaprimaju i obrađuju prijave građana za dodjelu sredstava po osnovu mjera podrške; sačinjavaju liste kvalifikovanih domaćinstava za područje svoje mjesne nadležnosti, te iste dostavljaju na daljnje postupanje Federalnom ministarstvu; vrše uplate finansijskih sredstava na račune fizičkih osoba kojima su ista odobrena; sačinjavaju izvještaje o realizovanim uplatama koje dostavljaju Federalnom ministarstvu na daljnje postupanje; te provode druge potrebne aktivnosti kojima osiguravaju zakonsku i transparentnu dodjelu odobrenih sredstava.

c) Federalni zavod za penzijsko-invalidsko osiguranje koji Federalnom ministarstvu pravovremeno osigurava sve neophodne podatke o korisnicima iz kategorije domaćinstava utvrđenih tačkom III. stav (1) podtačka c) ove odluke.

d) centri za socijalnu zaštitu i opštinske službe socijalne zaštite pravovremeno osiguravaju sve neophodne podatke o korisnicima iz kategorije domaćinstava utvrđenih tačkom III. stav (1) podtač. a) i b) ove odluke;

e) Porezna uprava Federacije Bosne i Hercegovine koja pravovremeno osigurava podatke neophodne za kontrolu ispunjavanja opštih i posebnih uslova utvrđenih ovom odlukom.

f) Radna grupa Vlade Federacije za izradu kriterija za dodjelu grant sredstava i praćenje realizacije budžetske podrške Evropske unije za energetske potrebe u Federaciji Bosne i Hercegovine imenovana Rješenjem V. broj 176/2023 od 09.02.2023. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 11/23), koja izrađuje i usaglašava jedinstvene i transparentne kriterije za dodjelu budžetske podrške za energetske potrebe na osnovu Akcionog plana/mape puta za Ugovor o paketu energetske podrške za državu i izgradnju otpornosti u okviru Instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA III za 2023. godinu), prati realizaciju istih i Vladi Federacije podnosi izvještaj o realizaciji predmetne budžetske podrške Evropske unije za energetske potrebe u Federaciji;

g) Federalno ministarstvo finansija koje jedinicama lokalne samouprave (opštinama i gradovima) osigurava pravovremeno doznačavanje odobrenih budžetskih sredstava, te Vladi Federacije podnosi izvještaj o realizaciji Tekućeg transfera iz tačke I. ove odluke, a na osnovu izvještaja o utrošku transfera Federalnog ministarstva u skladu sa Pravilnikom o finansijskom izvještavanju i godišnjem obračunu budžeta u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 69/14, 14/15 i 4/16).

X.
(Prioritet u postupanju)

S ciljem osiguranja efikasnog i brzog realizovanja mjera podrške, sve institucije i tijela iz tačke IX. ove odluke daju prioritet poslovima i zadacima koji su im ovom odlukom povjereni.

XI.
(Upoznavanje nadležnih institucija s Odlukom)

S ciljem osiguranja pravovremenog informisanja i adekvatne pripreme za provođenje poslova i zadataka koji su im povjereni, Federalno ministarstvo će ovu odluku dostaviti na upoznavanje i daljnje postupanje svim jedinicama lokalne samouprave (opštinama i gradovima), centrima za socijalnu zaštitu i opštinskim službama socijalne zaštite, te Federalnom zavodu za penzijsko-invalidsko osiguranje i Poreznoj upravi Federacije Bosne i Hercegovine s uputstvom o daljem postupanju.

XII.
(Stupanje Odluke na snagu)

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 785/2023
14. juna 2023. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, s. r.