БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

351. ОДЛУКА о усвајању Програма утрошка средстава "Текући трансфер другим нивоима власти и фондовима - Подршка Европске уније Босни и Херцеговини у циљу ублажавања негативног социо-економског

На основу члана 33. став (1) тачка б) и став (3) и члана 38. Закона о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 6/23), Влада Федерације Босне и Херцеговине, на 5. сједници, одржаној 14.06.2023. године, доноси


ОДЛУКУ


О УСВАЈАЊУ ПРОГРАМА УТРОШКА СРЕДСТАВА "ТЕКУЋИ ТРАНСФЕР ДРУГИМ НИВОИМА ВЛАСТИ И ФОНДОВИМА - ПОДРШКА ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ У ЦИЉУ УБЛАЖАВАЊА НЕГАТИВНОГ СОЦИО-ЕКОНОМСКОГ УТИЦАЈА ЕНЕРГЕТСКЕ КРИЗЕ" УТВРЏЕНОГ БУЏЕТОМ ФЕДЕРАЦИЈЕ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ ЗА 2023. ГОДИНУ ФЕДЕРАЛНОМ МИНИСТАРСТВУ РАДА И СОЦИЈАЛНЕ ПОЛИТИКЕ


I.
(Предмет Одлуке)

Усваја се Програм утрошка средстава "Текућег трансфера другим нивоима власти и фондовима - Подршка Европске уније Босни и Херцеговини у циљу ублажавања негативног социо-економског утицаја енергетске кризе", утврђен Федералном министарству рада и социјалне политике (у даљњем тексту: Федерално министарство) на раздјелу 51 глава 5101, економски код 614100 Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број: 6/23) у износу од 64.534.646,00 КМ.

II.
(Намјена средстава с позиције Текућег трансфера)

Средства Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке користит ће се за провођење мјера подршке за минимално 109.000 енергетски сиромашних домаћинстава на подручју Федерације Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Федерација) изложених негативним ефектима поскупљења енергената у гријној сезони 2022/2023. година.

III.
(Категорије корисника)

(1) Право на подршку из средстава Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке могу остварити слиједеће категорије енергетски сиромашних домаћинстава:

a) Категорија 1: Домаћинства у којима живе материјално неосигуране и за рад неспособне одрасле особе које немају пријеко потребних средстава за издржавање, неспособне су за рад и не могу осигурати средства за живот по неком другом основу, а којима је у 12. мјесецу 2022. године исплаћено право на сталну новчану помоћ према прописима из области социјалне заштите.

b) Категорија 2: Домаћинства у којима живе дјеца која су закључно с 31.05.2023. године остварила право на дјечији додатак по основу Закона о материјалној подршци породица с дјецом у Федерацији Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", број 52/22).

c) Категорија 3: Домаћинства у којима су највише два члана корисници права на пензију по прописима о пензијско-инвалидском осигурању у износу који није виши од износа загарантоване пензије за 12. мјесец 2022. године према подацима Федералног завода за пензијско-инвалидско осигурање и то под условом да нису корисници размјерне пензије с иностранством и да ниједан одрасли члан домаћинства током 2022. године није остваривао додатна примања по основу радног односа.

d) Категорија 4: Домаћинства у којима су током претходне календарске године једно или више малољетне дјеце, услијед смрти или непознатог идентитета другог родитеља, живјели са само једним родитељем који у том раздобљу није остваривао приходе који се опорезују по прописима о порезу на доходак или није остваривао примања по основу радног односа у износу вишем од износа најниже плаће у Федерацији у 2022. години (543,00 КМ).

(2) Енергетски сиромашна домаћинства из става (1) ове тачке не могу остварити подршку из средстава Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке уколико су остварила право на подршку мјерама енергетске ефикасности стамбених објеката кроз Јавни позив расписан од стране Фонда за заштиту околиша Федерације Босне и Херцеговине.

(3) Домаћинство које се евентуално може сврстати у двије или више категорија енергетски сиромашних домаћинстава из става (1) ове тачке право на подршку из средстава Текућег трансфера из тачке I ове одлуке може остварити по само једном основу.

IV.
(Основни предуслов за реализацију Текућег трансфера)

(1) Потписивање споразума о сарадњи на реализацији мјера подршке између јединица локалне самоуправе (општина и градова) и Федералног министарства представља основни предуслов за расподјелу средства Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке као и за провођење свих других неопходних активности везаних за провођење наведених мјера.

(2) С циљем потписивања споразума из става (1) ове тачке, као и упознавања с њиховим задужењима утврђеним овом одлуком, Федерално министарство ће јединицама локалне самоуправе (општинама и градовима) доставити на потписивање споразум о сарадњи за реализацију Програма мјера подршке енергетски сиромашним домаћинствима на подручју њихове мјесне надлежности.

V.
(Општи критерији за додјелу средстава)

Домаћинства која се буду пријавила за додјелу средстава Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке морају испуњавати сљедеће опште критерије:

a) чланови домаћинстава из било које од категорија домаћинстава утврђених тачком III. став (1) ове одлуке морају бити држављани Босне и Херцеговине;

b) чланови домаћинстава из било које од категорија домаћинстава утврђених тачком III. став (1) ове одлуке морају имати пријављено пребивалиште на подручју Федерације у јединицама локалне самоуправе (општинама или градовима) које с Федералним министарством имају потписан споразум из тачке IV. ове одлуке и

c) ниједан одрасли члан домаћинства из категорија домаћинстава утврђених тачком III. став (1) подтач. б), ц) и д) ове одлуке не може имати регистровану самосталну дјелатност.

VI.
(Посебни критерији за додјелу средстава)

Поред општих критерија утврђених тачком В. ове одлуке, домаћинства која се буду пријавила за додјелу средстава Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке морају испуњавати и посебне критерије из тачке III. ове одлуке утврђене за сваку поједину категорију, који ће се доказивати и провјеравати на начин утврђен Јавним позивом расписаним од стране Федералног министарства и којим ће се детаљније прецизирати потребна документација, те уредити начин пријаве као и друга питања од значаја за успјешно реализовање мјера подршке.

VII.
(Распоређивање одобрених средстава)

(1) У складу са процентуалном заступљености потенцијалних корисника из појединих категорија енергетски сиромашних домаћинстава, средства с позиције Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке распоређују се на слиједеће лотове:

a) Лот 1: На категорију утврђену тачком III. став (1) подтачка ц) ове одлуке распоређује се 66% укупног износа или 42.592.866,36 КМ при чему максимални оквирни износ новчане помоћи по домаћинству не може бити виши од 300,00 КМ;

b) Лот 2: На категорије утврђене тачком III. став (1) подтач. а), б) и д) ове одлуке распоређује се 34% укупног износа или 21.941.779,64 при чему максимални оквирни износ новчане помоћи по домаћинству не може бити виши од 600,00 КМ.

(2) У случају да након окончаног поступка достављања захтјева за додјелу средстава с листама домаћинстава која су задовољила опште и посебне услове пријаве, те њиховог финализирања и обједињавања, Федерално министарство утврди постојање вишка неискориштених средстава у оквиру једног од лотова утврђених ставом (1) ове тачке, тада ће Влади Федерације Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Влада Федерације) предложити њихово прераспоређивање на други лот како би се осигурао потпуни утрошак одобрених средстава.

VIII.
(Утврђивање коначне висине средстава за исплату)

(1) Трансфер средстава Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке према јединицама локалне самоуправе (општинама и градовима) реализује се као једнократна уплата у износу који се одређује множењем утврђеног износа новчане помоћи по једном домаћинству с укупним бројем квалификованих домаћинстава с подручја мјесне надлежности одређене јединице локалне самоуправе.

(2) Новчана помоћ по једном домаћинству из става (1) ове тачке реализује се као једнократна уплата у коначном износу који се одређује дијељењем укупно расположивих средстава утврђених лотовима из тачке VII. ове одлуке с укупним бројем квалифицираних домаћинстава с подручја цијеле Федерације која припадају предметним лотовима.

(3) Коначни износ трансфера средстава Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке према јединицама локалне самоуправе (општинама и градовима), као и висину новчане помоћи по једном домаћинству утврђује Влада Федерације на приједлог Федералног министарства након окончања поступка достављања захтјева за додјелу средстава с листама домаћинстава која су задовољила опште и посебне услове пријаве, те њиховог финализирања и обједињавања за подручје читаве Федерације.

IX.
(Надлежне институције и тијела)

За реализовање мјера подршке енергетски сиромашним домаћинствима на подручју Федерације који се финансира средствима с позиције Текућег трансфера из тачке I. ове одлуке надлежне су сљедеће институције и тијела:

a) Федерално министарство које припрема и дистрибуира све неопходне проведбене акте (јавни позив, споразуме о сарадњи с јединицама локалне самоуправе, потребне обрасце, упуте и слично); прикупља, обрађује и обједињава захтјеве јединица локалне самоуправе (општина и градова) за додјелу средстава; рјешава по евентуално поднесеним приговорима; предлаже Влади Федерације коначни износ трансфера према јединицама локалне самоуправе (општинама и градовима), као и висину новчане помоћи по једном домаћинству; прикупља, анализира и обједињава појединачне извјештаје о утрошку одобрених средстава; те координира другим активностима неопходним за успјешно реализовање мјера подршке енергетски сиромашним домаћинствима на подручју Федерације.

b) јединице локалне самоуправе (општине и градови) које запримају и обрађују пријаве грађана за додјелу средстава по основу мјера подршке; сачињавају листе квалификованих домаћинстава за подручје своје мјесне надлежности, те исте достављају на даљње поступање Федералном министарству; врше уплате финансијских средстава на рачуне физичких особа којима су иста одобрена; сачињавају извјештаје о реализованим уплатама које достављају Федералном министарству на даљње поступање; те проводе друге потребне активности којима осигуравају законску и транспарентну додјелу одобрених средстава.

c) Федерални завод за пензијско-инвалидско осигурање који Федералном министарству правовремено осигурава све неопходне податке о корисницима из категорије домаћинстава утврђених тачком III. став (1) подтачка ц) ове одлуке.

d) центри за социјалну заштиту и општинске службе социјалне заштите правовремено осигуравају све неопходне податке о корисницима из категорије домаћинстава утврђених тачком III. став (1) подтач. а) и б) ове одлуке;

e) Порезна управа Федерације Босне и Херцеговине која правовремено осигурава податке неопходне за контролу испуњавања општих и посебних услова утврђених овом одлуком.

f) Радна група Владе Федерације за израду критерија за додјелу грант средстава и праћење реализације буџетске подршке Европске уније за енергетске потребе у Федерацији Босне и Херцеговине именована Рјешењем В. број 176/2023 од 09.02.2023. године ("Службене новине Федерације БиХ", број 11/23), која израђује и усаглашава јединствене и транспарентне критерије за додјелу буџетске подршке за енергетске потребе на основу Акционог плана / мапе пута за Уговор о пакету енергетске подршке за државу и изградњу отпорности у оквиру Инструмента за претприступну помоћ (ИПА III за 2023. годину), прати реализацију истих и Влади Федерације подноси извјештај о реализацији предметне буџетске подршке Европске уније за енергетске потребе у Федерацији;

g) Федерално министарство финансија које јединицама локалне самоуправе (општинама и градовима) осигурава правовремено дозначавање одобрених буџетских средстава, те Влади Федерације подноси извјештај о реализацији Текућег трансфера из тачке И. ове одлуке, а на основу извјештаја о утрошку трансфера Федералног министарства у складу са Правилником о финансијском извјештавању и годишњем обрачуну буџета у Федерацији Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 69/14, 14/15 и 4/16).

X.
(Приоритет у поступању)

С циљем осигурања ефикасног и брзог реализовања мјера подршке, све институције и тијела из тачке IX. ове одлуке дају приоритет пословима и задацима који су им овом одлуком повјерени.

XI.
(Упознавање надлежних институција с Одлуком)

С циљем осигурања правовременог информисања и адекватне припреме за провођење послова и задатака који су им повјерени, Федерално министарство ће ову одлуку доставити на упознавање и даљње поступање свим јединицама локалне самоуправе (општинама и градовима), центрима за социјалну заштиту и општинским службама социјалне заштите, те Федералном заводу за пензијско-инвалидско осигурање и Порезној управи Федерације Босне и Херцеговине с упутством о даљем поступању.

XII.
(Ступање Одлуке на снагу)

Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

В. број 785/2023
14. јуна 2023. године
Сарајево


Премијер
Нермин Никшић, с. р.