Donesena Uredba o isplati pomoći od poslodavca
Vlada Federacije BiH je na današnjoj sjednici u Sarajevu na prijedlog Federalnog ministarstva finansija donijela Uredbu kojom se uređuje pravo na isplatu pomoći od strane poslodavca, dinamika isplate i način realizacije.
Pravo na pomoć, usljed inflatornog rasta cijena, ima lice koje ima zasnovan radni odnos sa poslodavcem u skladu sa članom 4. Zakona o radu. Ovo pravo imaju lica zatečena u radnom odnosu na dan isplate novčanog iznosa.
Poslodavac može, na osnovu ove uredbe, izvršiti isplatu pomoći u maksimalnom iznosu do 2.520 KM. Također, poslodavac može izvršiti isplatu pomoći i u iznosu koji je manji od ovog iznosa. Pomoć se može isplatiti u periodu od dana stupanja na snagu ove uredbe, a najkasnije do dana prestanka njenog važenja. Isplata pomoći će se vršiti isključivo na transakcijske račune zaposlenika. Ova pomoć se ne smatra plaćom ili naknadom plaće prema odredbama Zakona o radu.
Isplata pomoći može se izvršiti do šest tranši (dijelova), s tim da ukupan iznos ne može preći 2.520 KM. Pomoć se može isplatiti i jednokratnom tranšom.
Isplata pomoći vrši se svim zaposlenicima koji su zatečeni u radnom odnosu na dan isplate pomoći, bez diskriminacije na bilo koji način.
Poslodavac je dužan donijeti interni akt kojim će se, između ostalog, urediti iznos pomoći, datum isplate, broj tranši i uslovi isplate.
Pojedinačni akti, koje donosi poslodavac za ostvarivanje prava iz ove uredbe, obavezno se donose u pisanom obliku.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od objave u Službenim novinama Federacije BiH, a prestaje da važi 30.6.2024. godine.
Kako je navedeno u obrazloženju Uredbe, set fisklanih zakona predstavlja prioritetnu aktivnost Vlade Federacije BiH i Federalnog ministarstva finansija, kao ovlaštenog predlagača. Ovim propisima planirano je smanjenje troškova poslodavaca, a povećanje plaća zaposlenicima na teret budžeta.
Međutim, isto nije još realizirano usljed kompleksnosti uticaja ova dva zakona na poslodavce, zaposlenike i budžete, zatim uticaja povećanja minimalne plaće, te načina pokrića potencijalnih budžetskih deficita koji će nastati usljed usvajanja ovih propisa. S ciljem prevazilaženja trenutne situacije i stvaranju pretpostavki za usvajanje novog seta fiskalnih zakona, bilo je nužno donijeti ovu uredbu koja je ograničenog perioda važenja.
Ovom uredbom predviđena je mogućnost povećanja prihoda zaposlenika u svrhu zaštite radnih mjesta, te izbjegavanje dodatnog pritiska na poslodavce kroz oslobađanje obaveze plaćanja poreza na dohodak i doprinosa na predviđeno povećanje prihoda. Očekivanja su da će se u što skorije vrijeme izmijeniti zakoni o porezu na dohodak i obavezni doprinosi, a ova privremena mjera data Uredbom dati željeni učinak s ciljem zaštite radnih mjesta.
Utvrđen Nacrt novog zakona o unutrašnjoj trgovini
Vlada Federacije BiH utvrdila je na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine Nacrt zakona o unutrašnjoj trgovini i uputila ga u daljnju parlamentarnu proceduru. Riječ je o potpuno novom zakonskom tekstu kojim se uređuje oblast trgovine, a koji je usklađen sa brojnim aktima Evropske unije.
Predlagač, između ostalog, u razlozima za donošenje novog zakona pojašnjava kako je sve više zahtjeva prakse koji su se pojavili tokom primjene važećeg zakona za savremenijim tekstom, kao i potreba da se određene važeće odredbe trebaju preispitati. Tako da novi zakon praktično sublimira sva ranija rješenja u sferi obavljanja djelatnosti trgovine, ali i uvodi sasvim nove odredbe i mjere koje se nisu mogle sprovesti izmjenama i dopunama važećeg propisa.
Razlozi za donošenje novog zakona zasnovani su i na potrebi da se na odgovarajući način regulišu pitanja za koja je u primjeni važećeg zakona ocijenjeno da su uređena na nedovoljno precizan način.
Nacrtom novog zakona se, između ostalog, uređuju uslovi i način obavljanja trgovine i trgovinskih usluga, prava i obaveze trgovaca, oblici trgovine, način formiranja i isticanja cijena, trgovačka evidencija, zatim praćenje trgovine i tržišta, zaštita potrošača, zabrana ograničenja trgovine i privremene mjere ograničenja trgovine, ali i radno vrijeme u djelatnosti trgovine, mjere zabrane nepoštenog trgovanja, nadzor i upravne mjere, kao i upravni i inspekcijski nadzor nad primjenom ovog zakona.
Između ostalog, član 17. Nacrta propisuje radno vrijeme prodajnih objekata tako da radno vrijeme prodajnih objekata određuje trgovac u periodu od ponedjeljka do subote, u ukupnom trajanju do 90 sati sedmično, a koje trgovac samostalno raspoređuje. Prodajni objekti zatvoreni su nedjeljom i u dane praznika s tim da Vlada FBiH može odlukom odrediti prodajne objekte koji su dužni raditi u vrijeme praznika i u kojem obimu. Prethodne odredbe se ne odnose na cvjećare, pekare, suvenirnice, objekte tradicionalnih i starih obrta, kao ni na prodajne objekte koji se nalaze unutar ili su sastavni dio željezničkih i autobusnih stanica i aerodroma, benzinskih pumpi, bolnica, hotela, prostora kulturnih i vjerskih objekata, muzeja i parkova prirode, groblja i specijaliziranih prodavnica vezanih za prodaju na grobljima.
Pomenute odredbe ne primjenjuju se za dragstore čije je radno vrijeme od 00.00 do 24.00 sata svaki dan, kao ni na otkup primarnih poljoprivrednih proizvoda, prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima, stolovima i u boksovima na tržnicama na malo, prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima, stolovima i u boksovima izvan tržnica na malo, prigodnu prodaju organizovanu u sklopu sajmova, priredbi i izložbi, prodaju putem elektronskih prodavnica, prodaju putem automata, te prodaju u proizvodnim objektima porodičnih poljoprivrednih gazdinsatva.
Odredbe se ne primjenjuju ni u vrijeme proglašenja elementarne nepogode i izvanrednog stanja kada radno vrijeme prodajnih, magacinskih i kancelarijskih objekata određuje Federalna uprava civilne zaštite.
Nacrtom zakona o unutrašnjoj trgovini se preciznije objašnjava pojam trgovca i trgovinske djelatnosti, kao i ostalih subjekata koji pod određenim uslovima mogu obavljati trgovinsku djelatnost (fizička lica, udruženja građana, poljoprivrednici). Njime se dodatno uređuju postupanja i obaveze trgovaca u obavljanju trgovačke djelatnosti, na potpuniji način se uređuju i pitanja koja su od značaja za potrošače (odobravanje popusta, prodaja sa sniženom cijenom...), uvedena je savremena nomenklatura i klasifikacija oblika i načina trgovine, kao i novi instituti (posebne tržišne institucije i slično), a sve s ciljem razvoja tržišne konkurencije i ravnopravnosti trgovaca.
Detaljno je uređena i internet prodaja, precizirani su razlozi za donošenje rješenja o prestanku rada trgovačke radnje po službenoj dužnosti, kao i način formiranja i isticanja maloprodajne cijene, te su precizirane i materijalno-pravne odredbe koje daju konkretna ovlaštenja za preduzimanje konkretnih upravnih radnji inspektoru u postupku inspekcijskog nadzora nad primjenom odredaba ovog zakona. Propisani su prekršaji za povredu odredaba ovog zakona, inspekcijski nadzor nad njihovim sprovođenjem, a kaznene odredbe su dopunjene.
Utvrđen Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o kontroli cijena
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine utvrdila Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o kontroli cijena i uputila ga u daljnju parlamentarnu proceduru po skraćenom postupku.
Kako je navedeno u razlozima za donošenje, Zakon o kontroli cijena donesen je 1995. godine, a izmjene iz 2008. i propisane kazne za prekršitelje ovog zakona su minimalne i nisu davale rezultate.
Danas utvrđenim prijedlogom izmjena ovog zakona u dijelu kaznenih odredbi nastoji se postići preventivni i represivni učinak na prekršitelje, odnosno na pravna i fizička lica koja ne poštuju mjere neposredne kontrole cijena. Propisane kazne u navedenim izmjenama usaglašene su sa visinom kazni za iste ili slične prekršaje u novom zakonu u unutrašnjoj trgovini.
Predloženim izmjenama, za prekršaj iz člana 14. Zakona o kontroli cijena, pravno lice bi trebalo plaćati 6.000 KM, umjesto dosadašnjih 1.000 KM, a gornja granica umjesto dosadašnjih 10.000 KM iznosila bi 30.000 KM.
Usvojena Informacija o pokretanju Projekta „Zaključavamo cijene“
Vlada FBiH je na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine usvojila Informaciju ovog ministarstva o pokretanju Projekta „Zaključavamo cijene“ u trajanju od 15.12.2023. do 15.3.2024. godine. Nadležnim kantonalnim organima u FBiH je preporučeno da u periodu trajanja ovog projekta stave van snage kantonalne odluke o mjerama neposredne kontrole cijena koje se odnose na životne namirnice iz člana 9. stav (1) alineja 1. Zakona o kontroli cijena.
U Informaciji se ističe da Projekt „Zaključavamo cijene“ predstavlja novi modalitet saradnje i dijaloga između trgovaca, domaćih proizvođača i distributera, udruženja potrošača, poslodavaca, sindikata i Federalnog ministarstva, te je strateški zaokret u kreiranju boljeg poslovnog ambijenta u kojem su zaštićeni interesi potrošača i trgovaca. Podsjeća se da je Federalna vlada 28. septembra ove godine donijela Odluku o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode, te je održan niz zajedničkih sastanaka predstavnika trgovaca, udruženja potrošača, poslodavaca, sindikata i Federalnog ministarstva na kojima su razmatrani efekti provođenja mjera.
Ocijenjeno je potrebnim da se pokrenu i drugi modaliteti zajedničkog dobrovoljnog djelovanja svih aktera u oblasti trgovine, te postignut dogovor da se pokrene Projekt „Zaključavamo cijene“ s ciljem poticanja i afirmisanja društvene odgovornosti trgovaca. Federalni ministar trgovine je imenovao Radnu grupu za izradu i provedbu ovog projekta. U Informaciji se navodi da je na posljednjem sastanku ove radne grupe održanom 28. novembra ove godine dostavljen spisak od 40 proizvoda, koji obuhvata životne namirnice i higijenske potrepštine, a kako bi se potrošačima ponudili kvalitetni proizvodi po nižim cijenama. Sačinjen je i tekst Protokola o načinu provedbe Projekta „Zaključavamo cijene“, kojim se definiše način provedbe, prava i obaveze Federalnog ministarstva trgovine i pravnih ili fizičkih lica registrovanih za obavljanje trgovine na malo, koji dobrovoljno učestvuju u ovom projektu od 15.12.2023. do 15.3.2024. godine.
Obrazloženo je da su trgovci nakon potpisivanja Protokola dužni dostaviti Federalnom ministarstvu ovjeren i potpisan spisak 40 proizvoda, koji sadrži naziv proizvoda, jedinicu mjere, redovnu cijenu proizvoda na dan 14.12.2023. godine, „zaključanu cijenu“ u toku trajanja Projekta i naziv dobavljača/proizvođača. Također, trgovci imaju mogućnost da u toku trajanja Projekta promijene brend ili cijenu pojedinog proizvoda iz već objavljenog spiska na stranici Federalnog ministarstva, s tim da su dužni u roku od 48 sati prije početka primjene izmjene obavijestiti ovo ministarstvo, dostaviti novi ažurirani spisak i navesti razloge za promjenu. Federalno ministarstvo će na svojoj službenoj web stranici objaviti naziv trgovaca, distributera/proizvodača koji učestvuju u Projektu, kao i navedeni spisak proizvoda. Za označavanje tih proizvoda učesnici Projekta će koristiti originalni logo „Zaključavamo cijene“ i to isključivo za one proizvode koji se nalaze na dostavljenom spisku.
U Informaciji se naglašava da se ovaj projekt ne odnosi samo na tržne lance. Naime, s ciljem postizanja šireg obuhvata učesnika, odnosno uključivanja i malih trgovaca iz kanala tradicionalne trgovine, određeno je da je minimalni broj artikala sa kojim oni mogu sudjelovati 20 proizvoda. Trgovci, učesnici Projekta, dužni su na ulaznim vratima vidno istaći plakat sa artiklima koji su obuhvaćeni ovim projektom, sa pripadajućom fotografijom, maloprodajnom cijenom prije i maloprodajnom cijenom za vrijeme trajanja Projekta.
Data saglasnost na nove cijene uglja za termoelektrane
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine donijela Odluku kojom je data saglasnost na cijene uglja za termoelektrane, i to 7,80 KM/GJ za ugalj iz površinske i 7,80 KM/GJ za ugalj iz podzemne eksploatacije.
Odlukom se daje saglasnost na zahtjev JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo za cijene uglja za termoelektrane, uz koji su priloženi zahtjevi sedam zavisnih društava rudnika uglja iz Koncerna JP EPBiH d.d. Sarajevo i zahtjev društva RMU Banovići d.d. Ove cijene uglja diferenciraju se u zavisnosti od kalorične vrijednosti uglja. Za realizaciju i nadzor nad provođenjem ove odluke određuju se Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije i Federalno ministarstvo trgovine, svako u okviru svoje nadležnosti. Odluka stupa na snagu danom donošenja i objavit će se u Službenim novinama Federacije BiH.
U razlozima za donošenje odluke Federalno ministarstvo trgovine je navelo da je 29.11.2023. godine zaprimilo zahtjev JP EPBiH d.d. Sarajevo u kojem su priloženi zahtjevi za povećanje cijene uglja za termoelektrane, i to od Rudnika uglja Kreka d.o.o. Tuzla i rudnika mrkog uglja Đurdevik d.o.o., Kakanj d.o.o., Breza d.o.o., Zenica d.o.o., „Abid Lolić“ d.o.o. Travnik - Bila i Rudnika uglja Gračanica d.o.o. Gornji Vakuf - Uskoplje, kao i zahtjev RMU Banovići d.d.
Uprava i Nadzorni odbor JP EPBiH su razmatrali ove zahtjeve zavisnih društava i ocijenili da je povećanje cijene uglja na 7,80 KM/GJ opravdano.
U obrazloženju zahtjeva JP EPBiH navedeno je da je došlo do povećanja cijene svih troškova poslovanja, troškova radne snage u skladu sa odredbama Kolektivnog ugovora, te da su znatno povećane cijene osnovnih sirovina, repromaterijala, rezervnih dijelova i usluga, tako da su proizvodne cijena uglja u zavisnim društvima - rudnicima uglja značajno veće od prodajnih cijena.
Predlagač je istakao i da bi prema navodima iz zahtjeva JP EPBiH traženo povećanje cijene uglja na 7,80 KM/GJ omogućilo pozitivno poslovanje zavisnih društava - rudnika uglja, ukoliko troškovi njihovog poslovanja ostanu na sadašnjem nivou. Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije je u dostavljenom mišljenju ocijenilo opravdanim prijedlog Uprave i Nadzornog odbora JP EPBiH za povećanje i uvođenje jedinstvene cijene uglja za oba načina eksploatacije (površinska i podzemna), te da jedinstvena cijena uglja za termoelektrane (Tuzla i Kakanj) iznosi 7,80 KM/GJ.
U skladu s tim mišljenjem predlagač je ocijenio opravdanim povećanje cijene uglja za oba načina eksploatacije (površinska i podzemna) na 7,80 KM/GJ, jer će se time omogućiti održivost poslovanja rudnika, kao i izmirenje obaveza prema radnicima i drugih zaostalih obaveza, te je odluka predložena Vladi Federacije BiH.
Inače, kako je navedeno u zahtjevu JP EPBIH cijene nabavke uglja za termoelektrane u skladu sa Odlukom Vlade FBiH od 16.12.2021. godine iznosile su 5,64 KM/GJ za ugalj iz površinske, te 6,00 KM/GJ za ugalj iz podzemne eksploatacije.
Ograničeno povećanje cijena snabdijevanja električnom energijom za krajnje kupce do 20 posto u odnosu na prethodnu godinu
Vlada Federacije BiH donijela je danas na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije Odluku o uvođenju posebnih mjera kontrole cijena snabdijevanja električnom energijom za 2024. godinu. Ova odluka ima za cilj zaštiti krajnje kupce, koji se električnom energijom snabdijevaju u okviru usluge tržišnog snabdijevanja, od ekstrernnog povećanja cijena.
Danas donesenom odlukom se tokom 2024. godine ograničava povećanje cijena snabdijevanja električnom energijom za krajnje kupce do 20 posto maksimalno u odnosu na prethodnu godinu, pri čemu se isto odnosi na ugovore koji se zaključuju na period do 31.12.2024. godine.
Odlukom je propisano da cijena snabdijevanja za 2024. godinu za postojećeg krajnjeg kupca ne može biti veća od cijene tržišnog snabdijevanja koja bi se utvrdila za 2021. godinu za odgovarajući naponski nivo, uvećane za po 20 posto za 2022., 2023. i 2024. godinu, a u skladu sa odlukama o ograničavanju povećanja cijena snabdijevanja električnom energijom za 2022. i 2023. godinu, te odredbom ove odluke.
Svi snabdjevači u FBiH, prilikom dostave ponude za zaključenje ugovora svojim postojećim kupcima, dužni su se pridržavati navedenih ograničenja iz ove odluke.
Elektroenergetski subjekti, u skladu sa Zakonom o električnoj energiji FBiH, dužni su prvenstveno obezbijediti dovoljne količine električne energije koja je potrebna za poslovanje i razvoj privrednih i drugih subjekata, zadovoljavajući pri tome kriterije ekonomičnosti isporuke.
Elektroprivredna preduzeća u većinskom vlasništvu Vlade FBiH, radi obezbijeđenja sigurnosti snabdijevanja električnom energijom, dužna su se prilikom dostave ponude za zaključenje ugovora krajnjim kupcima na svom distributivnom području pridržavati ograničenja iz ove odluke.
Odredbe današnje odluke ne sprječavaju krajnjeg kupca da na tržištu slobodno izabere snabdjevača po tržišnim uslovima. Odluka se ne primjenjuje na rezervne i javne snabdjevače.
Svi snabdjevači dužni su kvartalno izvještavati Vladu FBiH o efektima primjene ove odluke, a na osnovu tih izvještaja i drugih informacija kojima raspolaže, Vlada FBiH može korigovati danas propisana ograničenja.
Današnja odluka će biti objavljena u Službenim novinama FBiH, a stupila je na snagu donošenjem. Primjenjivat će se za vrijeme trajanja stanja ugrožene sigurnosti snabdijevanja električnom energijom za 2024. godinu, u skladu sa Odlukom Vlade FBiH kojom je na prošloj sjednici 30.11.2024. godine proglašeno stanje ugrožene sigurnosti snabdijevanja električnom energijom za ovu godinu.
Za rekonstrukciju vodovodne mreže u Gradačcu, te sufinansiranje izgradnje postrojenja za prečišćavanje pitke vode u Bihaću 800.000 KM
Na prijedlog Federalnog ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Vlada Federacije BiH donijela je dvije odluke o usvajanju programa utroška sredstava kapitalnih transfera drugim nivoima vlasti i fondovima, utvrđenih izmjenama i dopunama ovogodišnjeg federalnog budžeta. Prvom odlukom se 500.000 KM izdvaja za Program rekonstrukcije sekundarne vodovodne mreže u Gradačcu, a drugom 300.000 KM za Program sufinansiranja izgradnje postrojenja za prečišćavanje pitke vode u Bihaću - JP Vodovod Bihać.
Obrazloženo je da je rekonstrukcijom dotrajale postojeće mreže u Gradačcu u dužini oko 40 kilometara, a koja obuhvata i proširenje, te zamjenu azbestnih cijevi, osigurana dovoljna količina pitke vode u urbanom dijelu grada za potrebe snabdijevanja oko 19.000 stanovnika, što je 44 posto ukupnog stanovništva ovog grada. Ukupna vrijednost ovog projekta je 33.000.000 KM, a implementiran je kroz četiri komponente, od kojih su prve tri uspješno realizirane, te je u toku izvođenje radova za četvrtu i projekt se nalazi u završnoj fazi. Realizacija je omogućena kreditnim sredstvima EBRD-a, kao i dodatno grantovima međunarodnih razvojnih partnera (SIDA, EU kroz WBIF, Vlada Republike Češke), te budžetskim sredstvima Federacije, Tuzlanskog kantona i Grada Gradačac.
Sredstva za sufinansiranje izgradnje postrojenja za prečišćavanje pitke vode u Bihaću koristit će se za izradu projektne dokumentacije. To obuhvata izradu idejnog rješenja, studiju uticaja na okoliš, geotehnički elaborat lokacije Misija G1/G21, idejni projekt, studiju za prethodnu vodnu saglanost, dokumentaciju za pribavljanje vodne dozvole, te izradu konkursne dokumentacije. Obrazloženo je da će priprema ove dokumentacije osigurati ispunjenje preduslova za realizaciju projekta s ciljem poboljšanja kvaliteta i zdravstvene ispravnosti vode za piće grada Bihaća. Sredstva koja su raspoloživa za ovaj program u federalnom budžetu osigurat će početak pripreme svih planiranih aktivnosti na poboljšanju kvaliteta vode za piće za stanovnike Bihaća.
U razlozima za donošenje današnjih odluka predlagač je naglasio dostizanje strateškog cilj u oblasti voda, odnosno zaštitu kvalitete vode i osiguravanje raspoloživosti vodnih resursa i njihove održivosti. Jedna od mjera za dostizanje ovog prioriteta je razvoj sistema vodosnabdijevanja sa optimalnim rješenjima za jedinice lokalne samouprave, efikasnom distributivnom mrežom i zdravstveno ispravnom vodom za piće u FBiH. U skladu sa tim strateškim okvirom Parlament FBiH je putem amandmana na Budžet FBiH za 2023. godinu zatražio finansijsku podršku za ove investicione projekte.
Objema odlukama Vlade određeno je da će implementatori izvještaje o utrošenim sredstvima dostaviti Federalnom ministarstvu poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, koje će ih uputiti Federalnom ministarstvu finansija. Rok za implementacju projekata, načini i dinamika doznačenih sredstava, kao i međusobna prava i obaveze bliže će se urediti ugovorima. Implementatori su obavezani da podatke o realizaciji projekata kvartalno unose u PIMIS sistem.
Također, za provođenje ovih odluka zadužuju se Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, Federalno ministarstvo finansija, te Grad Gradačac, odnosno Grad Bihać, svako u okviru svoje nadležnosti.
Finansijski podržati Klub Orka u pripremama Lane Pudar za nastup na Olimpijskim igrama Pariz 2024. godine
Vlada Federacije BiH donijela je danas na prijedlog Federalnog ministarstva kulture i sporta zaključak kojim je usvojila Informaciju o potrebi izdvajanja sredstava Klubu vodenih sportova Orka iz Mostara za pripreme nastupa Lane Pudar na Olimpijskim igrama Pariz 2024, te u tu svrhu odobrila izdvajanje 100.000 KM iz tekuće rezerve Vlade FBiH.
Federalno ministarstvo kulture i sporta je zaduženo da Federalnom ministarstvu finansija dostavi zahtjev za izdvajanje ovih sredstava dok Federalno ministarstvo finansija treba pripremiti odluku o odobravanju izdvajanja ovih sredstava za narednu sjednicu.
Za nabavku udžbenika za učenike osnovnih škola u FBiH 12,7 miliona KM
Na prijedlog Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, Vlada FBiH donijela je Odluku o usvajanju Programa utroška sredstava s kriterijima raspodjele sredstava za nabavku udžbenika za učenike osnovnih škola u FBiH od 1. do 5. razreda utvrđenih ovogodišnjim federalnim budžetom.
Radi se o izdvajanju ukupno 12.700.000 KM u okviru Tekućeg transfera drugim nivoima vlasti i fondovima. Kriteriji za raspodjelu sredstava kantonima po ovom programu su broj stanovnika prema Popisu stanovništva, domaćinstava i stanova u BiH iz 2013. godine, uz primjenu pondera (2) za Posavski i Bosansko-podrinjski kanton Goražde.
Prema ovim kriterijima, Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta Unsko-sanskog kantona za nabavku udžbenika učenicima osnovnih škola raspodjeljuje se 1.517.650 KM, a Ministarstvu za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Zeničko-dobojskog kantona 2.024.380 KM. U svrhu uplate novčanih sredstava za već nabavljene udžbenike za učenike osnovnih škola Ministarstvu prosvjete, znanosti, kulture i sporta Posavskog kantona raspodjeljuje se 482.600 KM, Ministarstvu obrazovanja i nauke Tuzlanskog kantona 2.471.420 KM, a Ministarstvu za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport Bosansko-podrinjskog kantona 264.160 KM.
U svrhu ove uplate Ministarstvu obrazovanja, nauke, mladih, kulture i sporta Srednjobosanskog kantona pripada 1.414.780 KM, Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta Hercegovačko - neretvanskog kantona 1.233.170 KM, a Ministarstvu obrazovanja, znanosti, kulture i sporta Zapadnohercegovačkog kantona 527.050 KM. Također, za već nabavljene udžbenike za učenike osnovnih škola Ministarstvu za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo bit će uplaćeno 2.297.430 KM, dok Ministarstvu znanosti, prosvjete, kulture i sporta Kantona 10 pripada 467.360 KM.
U obrazloženju Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke podsjeća se da je 3. marta ove godine svim kantonalnim ministarstvima nadležnim za obrazovanje dostavljen dopis kojim se traži izjašnjenje da li prihvataju realizaciju ovog projekta, te da je greška u ekonomskom kodu do koje je došlo prilikom usvajanja Budžeta FBiH uzrokovala kašnjenje u isplati sredstava kantonalnim ministarstvima. Nakon ispravke greške i usvajanja rebalansa ovogodišnjeg federalnog budžeta, Federalno ministarstvo je 1.11.2023. godine kantonalnim ministarstvima dostavilo upit vezan uz realizaciju ovog programa. Na osnovu dostavljenih odgovora, utvrđeno je da u USK i ZDK još nije izvršena nabavka udžbenika, dok je u Posavskom, TK, BPK Goražde, SBK, HNK, ZHK, KS i Kantonu 10 izvršena nabavka u cijelosti ili djelimično. U KS su nabavljeni udžbenici za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole, ali ne i za učenike 5. razreda.
Sa kantonalnim ministarstvima nadležnim za oblast obrazovanja će se sklopiti ugovori o realizaciji ovog programa. Kantonalna ministarstva, korisnici sredstava, bit će zaduženi da Federalnom ministarstvu dostave izvještaje o realizaciji, a koji obavezno mora sadržavati detaljan finansijski izvještaj o namjenskom utrošku dodijeljenih sredstava.
Rok za dostavljanje ovih izvještaja je 30.9.2024. godine. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke će podnositi izvještaje o utrošenim sredstvima Federalnom ministarstvu finansija.
Dva miliona KM za projekte izradnje puteva u Nacionalnom parku Una
Vlada Federacije BiH danas je na prijedlog Federalnog ministarstva okoliša i turizma donijela odluke o usvajanju dva programa utroška sredstava sa kriterijima raspodjele „Kapitalni transfer drugim nivoima vlasti i fondovima“, kojima se izdvaja ukupno 2.000.000 KM iz Budžeta FBiH za 2023. godinu.
Od navedenog iznosa 800.000 KM bit će izdvojeno za nastavak izgradnje lokalnog puta Ćelije - Štrbački buk u Nacionalnom parku Una, te 1.200.000 KM za izgradnju regionalnog puta Kulen Vakuf - Martin Brod, odnosno za eksproprijaciju zemljišta i nastavak građevinskih radova, također u Nacionalnom parku Una.
Namjenski prenos sredstava, te način i rokovi izvršenja i izvještavanja, bit će definisani ugovorom sa korisnikom sredstava, s tim da je rok implementacije dodijeljenih sredstava do 31.12.2024. godine.
Za realizaciju ove odluke zaduženo je Federalno ministarstvo finansija i Federalno ministarstvo okoliša i turizma, svako u okviru svoje nadležnosti.
Podržane inicijative za dodatano zaduženje Kantona Sarajevo za izgradnju tramvajske pruge do Hrasnice i Javni prevoz – E mobility
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva finansija danas donijela dva zaključka kojim je podržala inicijative za osiguranje dodatnih sredstava u ukupnom iznosu od deset miliona eura za realizaciju projekata „Izgradnja tramvajske pruge Ilidža - Hrasnica“ i „Javni prevoz Sarajevo - E mobility“, po pet miliona eura dodatnih sredstava za svaki projekt.
Krajnji korisnik ovih kredita je Kanton Sarajevo, a konačne odluke o zaduženju bit će donesene po okončanju pregovora sa EBRD-om sa kojim će se utvrditi i konačni uslovi kreditnih zaduženja.
Zaključcima su prihvaćene i informacije o kreditima EBRD-a za realizaciju pomenuta dva projekta kao osnova za vođenje pregovora, a Federalno ministarstvo finansija, Ministarstvo finansija KS i Ministarstvo saobraćaja KS zaduženi su da u timove za pregovore o kreditima imenuju svoje ovlaštene predstavnike.
Federalno ministarstvo finansija će Vladi FBiH podnijeti informacije o pregovorima, kao i tekstove usaglašenih sporazuma o zajmu između Bosne i Hercegovine i EBRD-a.
Federalno ministarstvo finansija je zaduženo da ova dva zaključka dostavi Ministarstvu finansija i trezora BiH radi provođenja daljnje procedure u vezi sa kreditnim zaduženjema, a oba zaključka su stupila na snagu danom donošenja.
Federalno ministarstvo finansija predložilo je ove zaključke po ranijim zahtjevima Ministarstva finansija KS.
U zahtjevu koji se odnosio na projekat izgradnje tramvajske pruge Ilidža - Hrasnica, Ministarstvo finansija KS je, između ostalog, navelo da je zbog izmijenjenih cijena građevinskih materijala i radova na tržištu, te utvrđenih dodatnih radova koji su potrebni za realizaciju ovog projekta, potrebno obezbijediti dodatnih pet miliona eura. Prethodno odobrena kreditna sredstva za ovaj projekt iznose 25 miliona eura.
U zahtjevu Ministarstva finansija KS koji se odnosi na projekt „Javni prevoz Sarajevo - E mobility“ navedeno je da dodatnih pet miliona eura kredita potrebno zbog eksalacije troškova i činjenice da je prvobitna procjena investicije pripremljena 2020. godine. Prvobitni kredit koji je odobren za ovaj projekt iznosi 17 miliona eura.
Usvojen Program utroška 2.353.000 KM za sufinansiranje rada, programa i projekata socijalne zaštite
Vlada FBiH je na prijedlog Federalnog ministarstva rada i socijalne politike donijela odluku kojom je usvojen Program utroška sredstava utvrđenih u Budžetu FBiH za 2023. godinu ovom ministarstvu sa tekućeg transfera neprofitnim organizacijama za sufinansiranje rada, programa i projekata socijalne zaštite, te kapitalnog transfera za sufinansiranje projekta u oblasti socijalne zaštite, u ukupnom iznosu od 2.353.000 KM.
U odluci je navedeno da će se raspodjela sredstava sa tekućeg transfera za sufinansiranje rada, programa i projekata socijalne zaštite u iznosu od 2.053.000 KM vršiti tako što je 350.000 KM planirano za podršku radu javnih kuhinja sa području Federacije BiH za zadovoljavanje egzistencijalnih potreba socijalno ugroženog stanovništva. Iznos od 1.053.000 KM planirano je za sufinansiranje programa/projekata jedinica lokalne samouprave i drugih pravnih lica usmjerenih na poboljšanje uslova socijalnog zbrinjavanja i unapređenje stručnog rada sa pojedincima i skupinama u stanju socijalne potrebe. Također, 590.000 KM namijenjeno je za ustanove socijalne zaštite na nivou FBiH i druga pravna lica koja pružaju usluge socijalnog zbrinjavanja ranjivim kategorijama stanovništva za subvencioniranje troškova grijanja, odnosno sufinansiranje troškova prelaska na isplativiji model grijanja. Iznos od 25.000 KM planiran je za pravna lica čiji programi/projekti promovišu prava socijalno isključenih pojedinaca i skupina za unapređenje položaja osoba sa invaliditetom i djece bez roditeljskog staranja, a 35.000 KM za strukovna udruženja/saveze ili akademsku zajednicu za standardiziranje stručnog nadzora i supervizije, te primjenu modela dobre prakse u pružanju usluga stručnog rada i organizaciji poslova.
Sa pozicije kapitalnog transfera za sufinansiranje projekata u oblasti socijalne zaštite iznos od 300.000 KM planiran je Udruženju „Srce za djecu oboljelu od raka“ za stavljanje u funkciju Roditeljske kuće u krugu Pedijatrijske klinike u Tuzli, s ciljem stvaranja preduslova za smještaj oboljele djece i njihovih roditelja.
Zaduženja za realizaciju preporuka iz paketa proširenja Evropske komisije za 2023.
Vlada Federacije BiH danas je prihvatila Informaciju o paketu proširenja Evropske komisije (EK) za 2023. godinu. Vlada je primila na znanje preporuke sadržane u ovom paketu, te zadužila Ured Vlade FBiH za evropske integracije da zaključak i Informaciju sa prilozima dostavi nadležnim federalnim organima uprave. Zaključkom Vlade nadležni federalni organi uprave zaduženi su da poduzmu sve aktivnosti u njihovoj nadležnosti na realizaciji preporuka EK.
U Informaciji se ističe da je Evropska komisija 8.11.2023. godine donijela paket mjera za proširenje za ovu godinu u kojem je detaljno ocijenila trenutno stanje i napredak na putu prema pristupanju Evropskoj uniji u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Kosovu, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji, Srbiji, Turskoj, te po prvi put i Ukrajini, Republici Moldovi i Gruziji. Podsjeća se da je EK opredijeljenja da će i dalje temelj politike proširenja EU biti vladavina prava, posebno nezavisnost i funkcioniranje pravosuđa i borba protiv korupcije, temeljna prava, privreda, funkcioniranje demokratskih institucija i reforma javne uprave.
Također, naglašeno je da je EK donijela novi plan rasta za zapadni Balkan kako bi se određene prednosti članstva u regiji ostvarile prije pristupanja, potaknuo privredni rast i ubrzala prijeko potrebna socioekonomska konvergencija. To bi partnerima trebalo omogućiti da pojačaju reforme i ulaganja i time znatno ubrzaju proces proširenja i rast svojih ekonomija. Postizanju tog cilja, istaknuto je u Informaciji, namijenjen je novi Instrument za reformu i rast u vrijednosti od šest milijardi eura za zapadni Balkan, koji je predložen za period od 2024. do 2027. godine. Kad je riječ o našoj zemlji, EK će kontinuirano pratiti napredak i usklađenost u svim područjima povezanima s otvaranjem pregovora i o tome izvijestiti Vijeće EU najkasnije u martu 2024. godine.
U Informaciji se, između ostalog, navodi i da se naša zemlja nalazi između rane faze i određenog nivoa spremnosti kada je u pitanju njen kapacitet da se nosi s konkurentskim pritiskom i tržišnim silama EU, kao i da je ostvarila ograničen napredak u ovoj oblasti. Kada je riječ o Federaciji BiH, istaknute su obaveze koje su prepoznate u Izvještaju EK. S tim u vezi navedeno je i da je EK do dana objavljivanja Izvještaja prepoznala urađene aktivnosti i napravljene iskorake, poput usvajanja važnih novih propisa u oblastima zdravlja, energije, sigurnosti na radu i dr.
Informacije, rješenja i odluke
Vlada Federacije BiH prihvatila je treću informaciju Federalnog ministarstva finansija o aktivnostima po osnovu članstva Bosne i Hercegovine u Globalnom forumu o transparentnosti i razmjeni informacija u porezne svrhe.
Na prijedlog Federalne uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove usvojena je Strategija infrastrukture prostornih podataka Federacije BiH (IPP FBiH) za period od 2023. do 2027. godine, koja će biti dostavljena Parlamentu FBiH radi razmatranja i donošenja.
Danas je formirana Interresorna radna grupa za pripremu prijedloga akata kojim će se predložiti način realizacije Inicijative za donošenje odluke o stručnom osposobljavanju najboljih studenata sa visokoškolskih ustanova u FBiH, u federalnim organima uprave, institucijama, agencijama, zavodima, fondovima i preduzećima.
Doneseni su neophodni akti za raspisivanje javnog konkursa za izbor i imenovanje jednog člana Upravnog odbora Agencije za unapređenje stranih investicija u Bosni i Hercegovini - FIPA kojeg imenuje Vlada Federacije BiH. Također, doneseni su neophodni akti za raspisivanje javnih konkursa za izbor i nominovanje za imenovanje članova Nadzornog odbora u JP Međunarodni aerodrom Sarajevo d.o.o. Sarajevo, te za izbor i nominovanje članova Nadzornog odbora u JP Željeznice FBiH d.o.o. Sarajevo.
Kadrovska rješenja
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva prometa i komunikacija dala prethodnu saglasnost Skupštini privrednog društva Sarajevoputevi d.d. Sarajevo za imenovanje Tarika Bašovića i Semira Mešića za vršioce dužnosti članova Nadzornog odbora do okončanja konkursne procedure, a najduže do tri mjeseca. Prije toga data je prethodna saglasnost Skupštini ovog privrednog društva za razrješenje članova Nadzornog odbora uime državnog kapitala, prije isteka mandata.
Na prijedlog ovog ministarstva data je prethodna saglasnost Nadzornom odboru Javnog preduzeća Željeznice Federacije BiH d.o.o. Sarajevo za donošenje Odluke o imenovanju vršioca dužnosti članova Uprave ovog preduzeća, na period do dvanaest mjeseci odnosno do okončanja konkursne procedure, i to Enisa Džafića za v.d. generalnog direktora - predsjednika Uprave, Marija Kozine za v.d. izvršnog direktora za poslove željezničke infrastrukture, Zlatka Jelića za v.d. izvršnog direktora za ekonomske poslove, Ajdina Hrbata za v.d. izvršnog direktora za poslove razvoja i investicija, Eme Duran Živanović za v.d. izvršnog direktora za pravne i kadrovske poslove, te Adnana Kubata za v.d. izvršnog direktora za poslove željezničkog operatera. Prije toga data je prethodna saglasnost Nadzornom odboru ovog preduzeća za donošenje Odluke o razrješenju članova Uprave, prije isteka mandata zbog gubitka povjerenja većinskog vlasnika i neusvajanja izvještaja o poslovanju.
Danas je na prijedlog Federalnog ministarstva prometa i komunikacija data i prethodna saglasnost Skupštini Javnog preduzeća Ceste Federacije BiH d.o.o. Sarajevo za imenovanje Danijela Nikolića, Nermina Bojčića, Nermina Jašarevića, Saida Kikića i Željka Petrovića za članove Nadzornog odbora na vremenski period od četiri godine. Prije toga data je prethodna saglasnost Skupštini ovog preduzeća za razrješenje vršioca dužnosti članova Nadzornog odbora, radi isteka mandata.
Na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije data je prethodna saglasnost Nadzornom odboru Privrednog društva Binas d.d. Bugojno za donošenje Odluke o imenovanju vršilaca dužnosti članova Uprave do okončanja konkursne procedure, a najduže do dvanaest mjeseci i to Abaza Manđuke za v.d. direktora, Alije Čolakhodžića za v.d. izvršnog direktora proizvodnje, te Ednija Kalebića za v.d. izvršnog direktora za ekonomiku, marketing i komercijalne poslove. Prije toga data je prethodna saglasnost Nadzornom odboru ovog privrednog društva za donošenje Odluke o razrješenju vršilaca dužnosti članova Uprave, radi isteka perioda na koji su imenovani.
Data je prethodna saglasnost Skupštini Privrednog društva Tehničko remontni zavod Hadžići d.d. Hadžići za imenovanje Rijada Bolobana i Adnana Frljka za vršioce dužnosti članova Nadzornog odbora ovog privrednog društva uime državnog kapitala, do okončanja konkursne procedure, a najduže do tri mjeseca. Prije toga data je prethodna saglasnost Skupštini ovog privrednog društva za razrješenje članova Nadzornog odbora uime državnog kapitala, radi neusvajanja godišnjeg izvještaja društva.
Vlada Federacije BiH dala je prethodnu saglasnost Nadzornom odboru JP BH Pošta d.o.o. Sarajevo za donošenje odluke o imenovanju vršioca dužnosti članova Uprave Društva do okončanja konkursne procedure, a najduže do dvanaest mjeseci i to Adis Šehić za v.d. generalnog direktora, Safet Trakić za v.d. izvršnog direktora za poštanski promet, Milan Tomas za v.d. izvršnog direktora za ekonomsko-finansijske poslove, te Sanela Kovačević za v.d. izvršnog direktora sektora za razvoj i informacione sisteme. Prije toga data je prethodna saglasnost Nadzornom odboru ovog javnog preduzeća za donošenje odluke o razrješenju članova Uprave Društva, prije isteka mandata.
Danas je data i prethodna saglasnost Skupštini Javnog preduzeća Autoceste Federacije BiH d.o.o. Mostar za imenovanje Alena Sejdinovića, Marije Buntić, Ante Vrdoljaka, Ćamila Ganibegovića i Alena Tucakovića za vršioce dužnosti članova Nadzornog odbora, do okončanja konkursne procedure, a najduže do tri mjeseca. Prije toga data je prethodna saglasnost Skupštini ovog javnog preduzeća za razrješenje članova Nadzornog odbora, prije isteka mandata.
Doneseno je i Rješenje kojim se imenuje radna grupa za izradu Metodologije za izračun minimalne i prosječne potrošačke korpe u Federaciji BiH u sastavu Danijela Bujak Buzuk (predsjedavajuća i koordinatorica), Draženka Subašić, Merima Maslo, Medina Dudo i Hidajeta Čolović (članovi).
Za jednog člana Upravnog odbora Agencije za unapređenje stranih investicija u Bosni i Hercegovini - FIPA kojeg imenuje Vlada Federacije BiH privremeno se imenuje Admir Mujanović, na period najduže do tri mjeseca.
Za učešće u radu i odlučivanju na predstojećim skupštinama privrednih društava danas su opunomoćeni Marinko Bošnjak (Energoinvest d.d. Sarajevo), Amadeo Mandić (Međunarodni aerodrom Sarajevo d.o.o. Sarajevo) i Sanela Milavić-Repak (BH Telecom d.d. Sarajevo).