Донесена Уредба о исплати помоћи од послодавца
Влада Федерације БиХ је на данашњој сједници у Сарајеву на приједлог Федералног министарства финансија донијела Уредбу којом се уређује право на исплату помоћи од стране послодавца, динамика исплате и начин реализације.
Право на помоћ, усљед инфлаторног раста цијена, има лице које има заснован радни однос са послодавцем у складу са чланом 4. Закона о раду. Ово право имају лица затечена у радном односу на дан исплате новчаног износа.
Послодавац може, на основу ове уредбе, извршити исплату помоћи у максималном износу до 2.520 КМ. Такођер, послодавац може извршити исплату помоћи и у износу који је мањи од овог износа. Помоћ се може исплатити у периоду од дана ступања на снагу ове уредбе, а најкасније до дана престанка њеног важења. Исплата помоћи ће се вршити искључиво на трансакцијске рачуне запосленика. Ова помоћ се не сматра плаћом или накнадом плаће према одредбама Закона о раду.
Исплата помоћи може се извршити до шест транши (дијелова), с тим да укупан износ не може прећи 2.520 КМ. Помоћ се може исплатити и једнократном траншом.
Исплата помоћи врши се свим запосленицима који су затечени у радном односу на дан исплате помоћи, без дискриминације на било који начин.
Послодавац је дужан донијети интерни акт којим ће се, између осталог, уредити износ помоћи, датум исплате, број транши и услови исплате.
Појединачни акти, које доноси послодавац за остваривање права из ове уредбе, обавезно се доносе у писаном облику.
Ова уредба ступа на снагу наредног дана од објаве у Службеним новинама Федерације БиХ, а престаје да важи 30.6.2024. године.
Како је наведено у образложењу Уредбе, сет фискланих закона представља приоритетну активност Владе Федерације БиХ и Федералног министарства финансија, као овлаштеног предлагача. Овим прописима планирано је смањење трошкова послодаваца, а повећање плаћа запосленицима на терет буџета.
Међутим, исто није још реализирано усљед комплексности утицаја ова два закона на послодавце, запосленике и буџете, затим утицаја повећања минималне плаће, те начина покрића потенцијалних буџетских дефицита који ће настати усљед усвајања ових прописа. С циљем превазилажења тренутне ситуације и стварању претпоставки за усвајање новог сета фискалних закона, било је нужно донијети ову уредбу која је ограниченог периода важења.
Овом уредбом предвиђена је могућност повећања прихода запосленика у сврху заштите радних мјеста, те избјегавање додатног притиска на послодавце кроз ослобађање обавезе плаћања пореза на доходак и доприноса на предвиђено повећање прихода. Очекивања су да ће се у што скорије вријеме измијенити закони о порезу на доходак и обавезни доприноси, а ова привремена мјера дата Уредбом дати жељени учинак с циљем заштите радних мјеста.
Утврђен Нацрт новог закона о унутрашњој трговини
Влада Федерације БиХ утврдила је на приједлог Федералног министарства трговине Нацрт закона о унутрашњој трговини и упутила га у даљњу парламентарну процедуру. Ријеч је о потпуно новом законском тексту којим се уређује област трговине, а који је усклађен са бројним актима Европске уније.
Предлагач, између осталог, у разлозима за доношење новог закона појашњава како је све више захтјева праксе који су се појавили током примјене важећег закона за савременијим текстом, као и потреба да се одређене важеће одредбе требају преиспитати. Тако да нови закон практично сублимира сва ранија рјешења у сфери обављања дјелатности трговине, али и уводи сасвим нове одредбе и мјере које се нису могле спровести измјенама и допунама важећег прописа.
Разлози за доношење новог закона засновани су и на потреби да се на одговарајући начин регулишу питања за која је у примјени важећег закона оцијењено да су уређена на недовољно прецизан начин.
Нацртом новог закона се, између осталог, уређују услови и начин обављања трговине и трговинских услуга, права и обавезе трговаца, облици трговине, начин формирања и истицања цијена, трговачка евиденција, затим праћење трговине и тржишта, заштита потрошача, забрана ограничења трговине и привремене мјере ограничења трговине, али и радно вријеме у дјелатности трговине, мјере забране непоштеног трговања, надзор и управне мјере, као и управни и инспекцијски надзор над примјеном овог закона.
Између осталог, члан 17. Нацрта прописује радно вријеме продајних објеката тако да радно вријеме продајних објеката одређује трговац у периоду од понедјељка до суботе, у укупном трајању до 90 сати седмично, а које трговац самостално распоређује. Продајни објекти затворени су недјељом и у дане празника с тим да Влада ФБиХ може одлуком одредити продајне објекте који су дужни радити у вријеме празника и у којем обиму. Претходне одредбе се не односе на цвјећаре, пекаре, сувенирнице, објекте традиционалних и старих обрта, као ни на продајне објекте који се налазе унутар или су саставни дио жељезничких и аутобусних станица и аеродрома, бензинских пумпи, болница, хотела, простора културних и вјерских објеката, музеја и паркова природе, гробља и специјализираних продавница везаних за продају на гробљима.
Поменуте одредбе не примјењују се за драгсторе чије је радно вријеме од 00.00 до 24.00 сата сваки дан, као ни на откуп примарних пољопривредних производа, продају властитих пољопривредних производа на штандовима, столовима и у боксовима на тржницама на мало, продају властитих пољопривредних производа на штандовима, столовима и у боксовима изван тржница на мало, пригодну продају организовану у склопу сајмова, приредби и изложби, продају путем електронских продавница, продају путем аутомата, те продају у производним објектима породичних пољопривредних газдинсатва.
Одредбе се не примјењују ни у вријеме проглашења елементарне непогоде и изванредног стања када радно вријеме продајних, магацинских и канцеларијских објеката одређује Федерална управа цивилне заштите.
Нацртом закона о унутрашњој трговини се прецизније објашњава појам трговца и трговинске дјелатности, као и осталих субјеката који под одређеним условима могу обављати трговинску дјелатност (физичка лица, удружења грађана, пољопривредници). Њиме се додатно уређују поступања и обавезе трговаца у обављању трговачке дјелатности, на потпунији начин се уређују и питања која су од значаја за потрошаче (одобравање попуста, продаја са сниженом цијеном...), уведена је савремена номенклатура и класификација облика и начина трговине, као и нови институти (посебне тржишне институције и слично), а све с циљем развоја тржишне конкуренције и равноправности трговаца.
Детаљно је уређена и интернет продаја, прецизирани су разлози за доношење рјешења о престанку рада трговачке радње по службеној дужности, као и начин формирања и истицања малопродајне цијене, те су прецизиране и материјално-правне одредбе које дају конкретна овлаштења за предузимање конкретних управних радњи инспектору у поступку инспекцијског надзора над примјеном одредаба овог закона. Прописани су прекршаји за повреду одредаба овог закона, инспекцијски надзор над њиховим спровођењем, а казнене одредбе су допуњене.
Утврђен Приједлог закона о измјенама Закона о контроли цијена
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства трговине утврдила Приједлог закона о измјенама Закона о контроли цијена и упутила га у даљњу парламентарну процедуру по скраћеном поступку.
Како је наведено у разлозима за доношење, Закон о контроли цијена донесен је 1995. године, а измјене из 2008. и прописане казне за прекршитеље овог закона су минималне и нису давале резултате.
Данас утврђеним приједлогом измјена овог закона у дијелу казнених одредби настоји се постићи превентивни и репресивни учинак на прекршитеље, односно на правна и физичка лица која не поштују мјере непосредне контроле цијена. Прописане казне у наведеним измјенама усаглашене су са висином казни за исте или сличне прекршаје у новом закону у унутрашњој трговини.
Предложеним измјенама, за прекршај из члана 14. Закона о контроли цијена, правно лице би требало плаћати 6.000 КМ, умјесто досадашњих 1.000 КМ, а горња граница умјесто досадашњих 10.000 КМ износила би 30.000 КМ.
Усвојена Информација о покретању Пројекта „Закључавамо цијене“
Влада ФБиХ је на приједлог Федералног министарства трговине усвојила Информацију овог министарства о покретању Пројекта „Закључавамо цијене“ у трајању од 15.12.2023. до 15.3.2024. године. Надлежним кантоналним органима у ФБиХ је препоручено да у периоду трајања овог пројекта ставе ван снаге кантоналне одлуке о мјерама непосредне контроле цијена које се односе на животне намирнице из члана 9. став (1) алинеја 1. Закона о контроли цијена.
У Информацији се истиче да Пројект „Закључавамо цијене“ представља нови модалитет сарадње и дијалога између трговаца, домаћих произвођача и дистрибутера, удружења потрошача, послодаваца, синдиката и Федералног министарства, те је стратешки заокрет у креирању бољег пословног амбијента у којем су заштићени интереси потрошача и трговаца. Подсјећа се да је Федерална влада 28. септембра ове године донијела Одлуку о прописивању мјера непосредне контроле цијена утврђивањем максималне висине маржи за поједине основне животне намирнице и друге производе, те је одржан низ заједничких састанака представника трговаца, удружења потрошача, послодаваца, синдиката и Федералног министарства на којима су разматрани ефекти провођења мјера.
Оцијењено је потребним да се покрену и други модалитети заједничког добровољног дјеловања свих актера у области трговине, те постигнут договор да се покрене Пројект „Закључавамо цијене“ с циљем потицања и афирмисања друштвене одговорности трговаца. Федерални министар трговине је именовао Радну групу за израду и проведбу овог пројекта. У Информацији се наводи да је на посљедњем састанку ове радне групе одржаном 28. новембра ове године достављен списак од 40 производа, који обухвата животне намирнице и хигијенске потрепштине, а како би се потрошачима понудили квалитетни производи по нижим цијенама. Сачињен је и текст Протокола о начину проведбе Пројекта „Закључавамо цијене“, којим се дефинише начин проведбе, права и обавезе Федералног министарства трговине и правних или физичких лица регистрованих за обављање трговине на мало, који добровољно учествују у овом пројекту од 15.12.2023. до 15.3.2024. године.
Образложено је да су трговци након потписивања Протокола дужни доставити Федералном министарству овјерен и потписан списак 40 производа, који садржи назив производа, јединицу мјере, редовну цијену производа на дан 14.12.2023. године, „закључану цијену“ у току трајања Пројекта и назив добављача/произвођача. Такођер, трговци имају могућност да у току трајања Пројекта промијене бренд или цијену појединог производа из већ објављеног списка на страници Федералног министарства, с тим да су дужни у року од 48 сати прије почетка примјене измјене обавијестити ово министарство, доставити нови ажурирани списак и навести разлоге за промјену. Федерално министарство ће на својој службеној web страници објавити назив трговаца, дистрибутера/производача који учествују у Пројекту, као и наведени списак производа. За означавање тих производа учесници Пројекта ће користити оригинални лого „Закључавамо цијене“ и то искључиво за оне производе који се налазе на достављеном списку.
У Информацији се наглашава да се овај пројект не односи само на тржне ланце. Наиме, с циљем постизања ширег обухвата учесника, односно укључивања и малих трговаца из канала традиционалне трговине, одређено је да је минимални број артикала са којим они могу судјеловати 20 производа. Трговци, учесници Пројекта, дужни су на улазним вратима видно истаћи плакат са артиклима који су обухваћени овим пројектом, са припадајућом фотографијом, малопродајном цијеном прије и малопродајном цијеном за вријеме трајања Пројекта.
Дата сагласност на нове цијене угља за термоелектране
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства трговине донијела Одлуку којом је дата сагласност на цијене угља за термоелектране, и то 7,80 КМ/ГЈ за угаљ из површинске и 7,80 КМ/ГЈ за угаљ из подземне експлоатације.
Одлуком се даје сагласност на захтјев ЈП Електропривреда БиХ д.д. Сарајево за цијене угља за термоелектране, уз који су приложени захтјеви седам зависних друштава рудника угља из Концерна ЈП ЕПБиХ д.д. Сарајево и захтјев друштва РМУ Бановићи д.д. Ове цијене угља диференцирају се у зависности од калоричне вриједности угља. За реализацију и надзор над провођењем ове одлуке одређују се Федерално министарство енергије, рударства и индустрије и Федерално министарство трговине, свако у оквиру своје надлежности. Одлука ступа на снагу даном доношења и објавит ће се у Службеним новинама Федерације БиХ.
У разлозима за доношење одлуке Федерално министарство трговине је навело да је 29.11.2023. године запримило захтјев ЈП ЕПБиХ д.д. Сарајево у којем су приложени захтјеви за повећање цијене угља за термоелектране, и то од Рудника угља Крека д.о.о. Тузла и рудника мрког угља Ђурдевик д.о.о., Какањ д.о.о., Бреза д.о.о., Зеница д.о.о., „Абид Лолић“ д.о.о. Травник - Била и Рудника угља Грачаница д.о.о. Горњи Вакуф - Ускопље, као и захтјев РМУ Бановићи д.д.
Управа и Надзорни одбор ЈП ЕПБиХ су разматрали ове захтјеве зависних друштава и оцијенили да је повећање цијене угља на 7,80 КМ/ГЈ оправдано.
У образложењу захтјева ЈП ЕПБиХ наведено је да је дошло до повећања цијене свих трошкова пословања, трошкова радне снаге у складу са одредбама Колективног уговора, те да су знатно повећане цијене основних сировина, репроматеријала, резервних дијелова и услуга, тако да су производне цијена угља у зависним друштвима - рудницима угља значајно веће од продајних цијена.
Предлагач је истакао и да би према наводима из захтјева ЈП ЕПБиХ тражено повећање цијене угља на 7,80 КМ/ГЈ омогућило позитивно пословање зависних друштава - рудника угља, уколико трошкови њиховог пословања остану на садашњем нивоу. Федерално министарство енергије, рударства и индустрије је у достављеном мишљењу оцијенило оправданим приједлог Управе и Надзорног одбора ЈП ЕПБиХ за повећање и увођење јединствене цијене угља за оба начина експлоатације (површинска и подземна), те да јединствена цијена угља за термоелектране (Тузла и Какањ) износи 7,80 КМ/ГЈ.
У складу с тим мишљењем предлагач је оцијенио оправданим повећање цијене угља за оба начина експлоатације (површинска и подземна) на 7,80 КМ/ГЈ, јер ће се тиме омогућити одрживост пословања рудника, као и измирење обавеза према радницима и других заосталих обавеза, те је одлука предложена Влади Федерације БиХ.
Иначе, како је наведено у захтјеву ЈП ЕПБИХ цијене набавке угља за термоелектране у складу са Одлуком Владе ФБиХ од 16.12.2021. године износиле су 5,64 КМ/ГЈ за угаљ из површинске, те 6,00 КМ/ГЈ за угаљ из подземне експлоатације.
Ограничено повећање цијена снабдијевања електричном енергијом за крајње купце до 20 посто у односу на претходну годину
Влада Федерације БиХ донијела је данас на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије Одлуку о увођењу посебних мјера контроле цијена снабдијевања електричном енергијом за 2024. годину. Ова одлука има за циљ заштити крајње купце, који се електричном енергијом снабдијевају у оквиру услуге тржишног снабдијевања, од ekstrernnog повећања цијена.
Данас донесеном одлуком се током 2024. године ограничава повећање цијена снабдијевања електричном енергијом за крајње купце до 20 посто максимално у односу на претходну годину, при чему се исто односи на уговоре који се закључују на период до 31.12.2024. године.
Одлуком је прописано да цијена снабдијевања за 2024. годину за постојећег крајњег купца не може бити већа од цијене тржишног снабдијевања која би се утврдила за 2021. годину за одговарајући напонски ниво, увећане за по 20 посто за 2022., 2023. и 2024. годину, а у складу са одлукама о ограничавању повећања цијена снабдијевања електричном енергијом за 2022. и 2023. годину, те одредбом ове одлуке.
Сви снабдјевачи у ФБиХ, приликом доставе понуде за закључење уговора својим постојећим купцима, дужни су се придржавати наведених ограничења из ове одлуке.
Електроенергетски субјекти, у складу са Законом о електричној енергији ФБиХ, дужни су првенствено обезбиједити довољне количине електричне енергије која је потребна за пословање и развој привредних и других субјеката, задовољавајући при томе критерије економичности испоруке.
Електропривредна предузећа у већинском власништву Владе ФБиХ, ради обезбијеђења сигурности снабдијевања електричном енергијом, дужна су се приликом доставе понуде за закључење уговора крајњим купцима на свом дистрибутивном подручју придржавати ограничења из ове одлуке.
Одредбе данашње одлуке не спрјечавају крајњег купца да на тржишту слободно изабере снабдјевача по тржишним условима. Одлука се не примјењује на резервне и јавне снабдјеваче.
Сви снабдјевачи дужни су квартално извјештавати Владу ФБиХ о ефектима примјене ове одлуке, а на основу тих извјештаја и других информација којима располаже, Влада ФБиХ може кориговати данас прописана ограничења.
Данашња одлука ће бити објављена у Службеним новинама ФБиХ, а ступила је на снагу доношењем. Примјењиват ће се за вријеме трајања стања угрожене сигурности снабдијевања електричном енергијом за 2024. годину, у складу са Одлуком Владе ФБиХ којом је на прошлој сједници 30.11.2024. године проглашено стање угрожене сигурности снабдијевања електричном енергијом за ову годину.
За реконструкцију водоводне мреже у Градачцу, те суфинансирање изградње постројења за пречишћавање питке воде у Бихаћу 800.000 КМ
На приједлог Федералног министарства пољопривреде, водопривреде и шумарства Влада Федерације БиХ донијела је двије одлуке о усвајању програма утрошка средстава капиталних трансфера другим нивоима власти и фондовима, утврђених измјенама и допунама овогодишњег федералног буџета. Првом одлуком се 500.000 КМ издваја за Програм реконструкције секундарне водоводне мреже у Градачцу, а другом 300.000 КМ за Програм суфинансирања изградње постројења за пречишћавање питке воде у Бихаћу - ЈП Водовод Бихаћ.
Образложено је да је реконструкцијом дотрајале постојеће мреже у Градачцу у дужини око 40 километара, а која обухвата и проширење, те замјену азбестних цијеви, осигурана довољна количина питке воде у урбаном дијелу града за потребе снабдијевања око 19.000 становника, што је 44 посто укупног становништва овог града. Укупна вриједност овог пројекта је 33.000.000 КМ, а имплементиран је кроз четири компоненте, од којих су прве три успјешно реализиране, те је у току извођење радова за четврту и пројект се налази у завршној фази. Реализација је омогућена кредитним средствима ЕБРД-а, као и додатно грантовима међународних развојних партнера (СИДА, ЕУ кроз WBIF, Влада Републике Чешке), те буџетским средствима Федерације, Тузланског кантона и Града Градачац.
Средства за суфинансирање изградње постројења за пречишћавање питке воде у Бихаћу користит ће се за израду пројектне документације. То обухвата израду идејног рјешења, студију утицаја на околиш, геотехнички елаборат локације Мисија Г1/Г21, идејни пројект, студију за претходну водну сагланост, документацију за прибављање водне дозволе, те израду конкурсне документације. Образложено је да ће припрема ове документације осигурати испуњење предуслова за реализацију пројекта с циљем побољшања квалитета и здравствене исправности воде за пиће града Бихаћа. Средства која су расположива за овај програм у федералном буџету осигурат ће почетак припреме свих планираних активности на побољшању квалитета воде за пиће за становнике Бихаћа.
У разлозима за доношење данашњих одлука предлагач је нагласио достизање стратешког циљ у области вода, односно заштиту квалитете воде и осигуравање расположивости водних ресурса и њихове одрживости. Једна од мјера за достизање овог приоритета је развој система водоснабдијевања са оптималним рјешењима за јединице локалне самоуправе, ефикасном дистрибутивном мрежом и здравствено исправном водом за пиће у ФБиХ. У складу са тим стратешким оквиром Парламент ФБиХ је путем амандмана на Буџет ФБиХ за 2023. годину затражио финансијску подршку за ове инвестиционе пројекте.
Објема одлукама Владе одређено је да ће имплементатори извјештаје о утрошеним средствима доставити Федералном министарству пољопривреде, водопривреде и шумарства, које ће их упутити Федералном министарству финансија. Рок за имплементацју пројеката, начини и динамика дозначених средстава, као и међусобна права и обавезе ближе ће се уредити уговорима. Имплементатори су обавезани да податке о реализацији пројеката квартално уносе у ПИМИС систем.
Такођер, за провођење ових одлука задужују се Федерално министарство пољопривреде, водопривреде и шумарства, Федерално министарство финансија, те Град Градачац, односно Град Бихаћ, свако у оквиру своје надлежности.
Финансијски подржати Клуб Орка у припремама Лане Пудар за наступ на Олимпијским играма Париз 2024. године
Влада Федерације БиХ донијела је данас на приједлог Федералног министарства културе и спорта закључак којим је усвојила Информацију о потреби издвајања средстава Клубу водених спортова Орка из Мостара за припреме наступа Лане Пудар на Олимпијским играма Париз 2024, те у ту сврху одобрила издвајање 100.000 КМ из текуће резерве Владе ФБиХ.
Федерално министарство културе и спорта је задужено да Федералном министарству финансија достави захтјев за издвајање ових средстава док Федерално министарство финансија треба припремити одлуку о одобравању издвајања ових средстава за наредну сједницу.
За набавку уџбеника за ученике основних школа у ФБиХ 12,7 милиона КМ
На приједлог Федералног министарства образовања и науке, Влада ФБиХ донијела је Одлуку о усвајању Програма утрошка средстава с критеријима расподјеле средстава за набавку уџбеника за ученике основних школа у ФБиХ од 1. до 5. разреда утврђених овогодишњим федералним буџетом.
Ради се о издвајању укупно 12.700.000 КМ у оквиру Текућег трансфера другим нивоима власти и фондовима. Критерији за расподјелу средстава кантонима по овом програму су број становника према Попису становништва, домаћинстава и станова у БиХ из 2013. године, уз примјену пондера (2) за Посавски и Босанско-подрињски кантон Горажде.
Према овим критеријима, Министарству образовања, науке, културе и спорта Унско-санског кантона за набавку уџбеника ученицима основних школа расподјељује се 1.517.650 КМ, а Министарству за образовање, науку, културу и спорт Зеничко-добојског кантона 2.024.380 КМ. У сврху уплате новчаних средстава за већ набављене уџбенике за ученике основних школа Министарству просвјете, знаности, културе и спорта Посавског кантона расподјељује се 482.600 КМ, Министарству образовања и науке Тузланског кантона 2.471.420 КМ, а Министарству за образовање, младе, науку, културу и спорт Босанско-подрињског кантона 264.160 КМ.
У сврху ове уплате Министарству образовања, науке, младих, културе и спорта Средњобосанског кантона припада 1.414.780 КМ, Министарству образовања, науке, културе и спорта Херцеговачко - неретванског кантона 1.233.170 КМ, а Министарству образовања, знаности, културе и спорта Западнохерцеговачког кантона 527.050 КМ. Такођер, за већ набављене уџбенике за ученике основних школа Министарству за одгој и образовање Кантона Сарајево бит ће уплаћено 2.297.430 КМ, док Министарству знаности, просвјете, културе и спорта Кантона 10 припада 467.360 КМ.
У образложењу Федералног министарства образовања и науке подсјећа се да је 3. марта ове године свим кантоналним министарствима надлежним за образовање достављен допис којим се тражи изјашњење да ли прихватају реализацију овог пројекта, те да је грешка у економском коду до које је дошло приликом усвајања Буџета ФБиХ узроковала кашњење у исплати средстава кантоналним министарствима. Након исправке грешке и усвајања ребаланса овогодишњег федералног буџета, Федерално министарство је 1.11.2023. године кантоналним министарствима доставило упит везан уз реализацију овог програма. На основу достављених одговора, утврђено је да у УСК и ЗДК још није извршена набавка уџбеника, док је у Посавском, ТК, БПК Горажде, СБК, ХНК, ЗХК, КС и Кантону 10 извршена набавка у цијелости или дјелимично. У КС су набављени уџбеници за ученике од 1. до 4. разреда основне школе, али не и за ученике 5. разреда.
Са кантоналним министарствима надлежним за област образовања ће се склопити уговори о реализацији овог програма. Кантонална министарства, корисници средстава, бит ће задужени да Федералном министарству доставе извјештаје о реализацији, а који обавезно мора садржавати детаљан финансијски извјештај о намјенском утрошку додијељених средстава.
Рок за достављање ових извјештаја је 30.9.2024. године. Федерално министарство образовања и науке ће подносити извјештаје о утрошеним средствима Федералном министарству финансија.
Два милиона КМ за пројекте израдње путева у Националном парку Уна
Влада Федерације БиХ данас је на приједлог Федералног министарства околиша и туризма донијела одлуке о усвајању два програма утрошка средстава са критеријима расподјеле „Капитални трансфер другим нивоима власти и фондовима“, којима се издваја укупно 2.000.000 КМ из Буџета ФБиХ за 2023. годину.
Од наведеног износа 800.000 КМ бит ће издвојено за наставак изградње локалног пута Ћелије - Штрбачки бук у Националном парку Уна, те 1.200.000 КМ за изградњу регионалног пута Кулен Вакуф - Мартин Брод, односно за експропријацију земљишта и наставак грађевинских радова, такођер у Националном парку Уна.
Намјенски пренос средстава, те начин и рокови извршења и извјештавања, бит ће дефинисани уговором са корисником средстава, с тим да је рок имплементације додијељених средстава до 31.12.2024. године.
За реализацију ове одлуке задужено је Федерално министарство финансија и Федерално министарство околиша и туризма, свако у оквиру своје надлежности.
Подржане иницијативе за додатано задужење Кантона Сарајево за изградњу трамвајске пруге до Храснице и Јавни превоз – Е mobility
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства финансија данас донијела два закључка којим је подржала иницијативе за осигурање додатних средстава у укупном износу од десет милиона еура за реализацију пројеката „Изградња трамвајске пруге Илиџа - Храсница“ и „Јавни превоз Сарајево - Е mobility“, по пет милиона еура додатних средстава за сваки пројект.
Крајњи корисник ових кредита је Кантон Сарајево, а коначне одлуке о задужењу бит ће донесене по окончању преговора са ЕБРД-ом са којим ће се утврдити и коначни услови кредитних задужења.
Закључцима су прихваћене и информације о кредитима ЕБРД-а за реализацију поменута два пројекта као основа за вођење преговора, а Федерално министарство финансија, Министарство финансија КС и Министарство саобраћаја КС задужени су да у тимове за преговоре о кредитима именују своје овлаштене представнике.
Федерално министарство финансија ће Влади ФБиХ поднијети информације о преговорима, као и текстове усаглашених споразума о зајму између Босне и Херцеговине и ЕБРД-а.
Федерално министарство финансија је задужено да ова два закључка достави Министарству финансија и трезора БиХ ради провођења даљње процедуре у вези са кредитним задужењема, а оба закључка су ступила на снагу даном доношења.
Федерално министарство финансија предложило је ове закључке по ранијим захтјевима Министарства финансија КС.
У захтјеву који се односио на пројекат изградње трамвајске пруге Илиџа - Храсница, Министарство финансија КС је, између осталог, навело да је због измијењених цијена грађевинских материјала и радова на тржишту, те утврђених додатних радова који су потребни за реализацију овог пројекта, потребно обезбиједити додатних пет милиона еура. Претходно одобрена кредитна средства за овај пројект износе 25 милиона еура.
У захтјеву Министарства финансија КС који се односи на пројект „Јавни превоз Сарајево - Е mobility“ наведено је да додатних пет милиона еура кредита потребно због ексалације трошкова и чињенице да је првобитна процјена инвестиције припремљена 2020. године. Првобитни кредит који је одобрен за овај пројект износи 17 милиона еура.
Усвојен Програм утрошка 2.353.000 КМ за суфинансирање рада, програма и пројеката социјалне заштите
Влада ФБиХ је на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике донијела одлуку којом је усвојен Програм утрошка средстава утврђених у Буџету ФБиХ за 2023. годину овом министарству са текућег трансфера непрофитним организацијама за суфинансирање рада, програма и пројеката социјалне заштите, те капиталног трансфера за суфинансирање пројекта у области социјалне заштите, у укупном износу од 2.353.000 КМ.
У одлуци је наведено да ће се расподјела средстава са текућег трансфера за суфинансирање рада, програма и пројеката социјалне заштите у износу од 2.053.000 КМ вршити тако што је 350.000 КМ планирано за подршку раду јавних кухиња са подручју Федерације БиХ за задовољавање егзистенцијалних потреба социјално угроженог становништва. Износ од 1.053.000 КМ планирано је за суфинансирање програма/пројеката јединица локалне самоуправе и других правних лица усмјерених на побољшање услова социјалног збрињавања и унапређење стручног рада са појединцима и скупинама у стању социјалне потребе. Такођер, 590.000 КМ намијењено је за установе социјалне заштите на нивоу ФБиХ и друга правна лица која пружају услуге социјалног збрињавања рањивим категоријама становништва за субвенционирање трошкова гријања, односно суфинансирање трошкова преласка на исплативији модел гријања. Износ од 25.000 КМ планиран је за правна лица чији програми/пројекти промовишу права социјално искључених појединаца и скупина за унапређење положаја особа са инвалидитетом и дјеце без родитељског старања, а 35.000 КМ за струковна удружења/савезе или академску заједницу за стандардизирање стручног надзора и супервизије, те примјену модела добре праксе у пружању услуга стручног рада и организацији послова.
Са позиције капиталног трансфера за суфинансирање пројеката у области социјалне заштите износ од 300.000 КМ планиран је Удружењу „Срце за дјецу обољелу од рака“ за стављање у функцију Родитељске куће у кругу Педијатријске клинике у Тузли, с циљем стварања предуслова за смјештај обољеле дјеце и њихових родитеља.
Задужења за реализацију препорука из пакета проширења Европске комисије за 2023.
Влада Федерације БиХ данас је прихватила Информацију о пакету проширења Европске комисије (ЕК) за 2023. годину. Влада је примила на знање препоруке садржане у овом пакету, те задужила Уред Владе ФБиХ за европске интеграције да закључак и Информацију са прилозима достави надлежним федералним органима управе. Закључком Владе надлежни федерални органи управе задужени су да подузму све активности у њиховој надлежности на реализацији препорука ЕК.
У Информацији се истиче да је Европска комисија 8.11.2023. године донијела пакет мјера за проширење за ову годину у којем је детаљно оцијенила тренутно стање и напредак на путу према приступању Европској унији у Албанији, Босни и Херцеговини, Косову, Црној Гори, Сјеверној Македонији, Србији, Турској, те по први пут и Украјини, Републици Молдови и Грузији. Подсјећа се да је ЕК опредијељења да ће и даље темељ политике проширења ЕУ бити владавина права, посебно независност и функционирање правосуђа и борба против корупције, темељна права, привреда, функционирање демократских институција и реформа јавне управе.
Такођер, наглашено је да је ЕК донијела нови план раста за западни Балкан како би се одређене предности чланства у регији оствариле прије приступања, потакнуо привредни раст и убрзала пријеко потребна социоекономска конвергенција. То би партнерима требало омогућити да појачају реформе и улагања и тиме знатно убрзају процес проширења и раст својих економија. Постизању тог циља, истакнуто је у Информацији, намијењен је нови Инструмент за реформу и раст у вриједности од шест милијарди еура за западни Балкан, који је предложен за период од 2024. до 2027. године. Кад је ријеч о нашој земљи, ЕК ће континуирано пратити напредак и усклађеност у свим подручјима повезанима с отварањем преговора и о томе извијестити Вијеће ЕУ најкасније у марту 2024. године.
У Информацији се, између осталог, наводи и да се наша земља налази између ране фазе и одређеног нивоа спремности када је у питању њен капацитет да се носи с конкурентским притиском и тржишним силама ЕУ, као и да је остварила ограничен напредак у овој области. Када је ријеч о Федерацији БиХ, истакнуте су обавезе које су препознате у Извјештају ЕК. С тим у вези наведено је и да је ЕК до дана објављивања Извјештаја препознала урађене активности и направљене искораке, попут усвајања важних нових прописа у областима здравља, енергије, сигурности на раду и др.
Информације, рјешења и одлуке
Влада Федерације БиХ прихватила је трећу информацију Федералног министарства финансија о активностима по основу чланства Босне и Херцеговине у Глобалном форуму о транспарентности и размјени информација у порезне сврхе.
На приједлог Федералне управе за геодетске и имовинско-правне послове усвојена је Стратегија инфраструктуре просторних података Федерације БиХ (IPP ФБиХ) за период од 2023. до 2027. године, која ће бити достављена Парламенту ФБиХ ради разматрања и доношења.
Данас је формирана Интерресорна радна група за припрему приједлога аката којим ће се предложити начин реализације Иницијативе за доношење одлуке о стручном оспособљавању најбољих студената са високошколских установа у ФБиХ, у федералним органима управе, институцијама, агенцијама, заводима, фондовима и предузећима.
Донесени су неопходни акти за расписивање јавног конкурса за избор и именовање једног члана Управног одбора Агенције за унапређење страних инвестиција у Босни и Херцеговини - ФИПА којег именује Влада Федерације БиХ. Такођер, донесени су неопходни акти за расписивање јавних конкурса за избор и номиновање за именовање чланова Надзорног одбора у ЈП Међународни аеродром Сарајево д.о.о. Сарајево, те за избор и номиновање чланова Надзорног одбора у ЈП Жељезнице ФБиХ д.о.о. Сарајево.
Кадровска рјешења
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства промета и комуникација дала претходну сагласност Скупштини привредног друштва Сарајевопутеви д.д. Сарајево за именовање Тарика Башовића и Семира Мешића за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога дата je prethodna сагласност Скупштини овог привредног друштва за разрјешење чланова Надзорног одбора уиме државног капитала, прије истека мандата.
На приједлог овог министарства дата је претходна сагласност Надзорном одбору Јавног предузећа Жељезнице Федерације БиХ д.о.о. Сарајево за доношење Одлуке о именовању вршиоца дужности чланова Управе овог предузећа, на период до дванаест мјесеци односно до окончања конкурсне процедуре, и то Ениса Џафића за в.д. генералног директора - предсједника Управе, Марија Козине за в.д. извршног директора за послове жељезничке инфраструктуре, Златка Јелића за в.д. извршног директора за економске послове, Ајдина Хрбата за в.д. извршног директора за послове развоја и инвестиција, Еме Дуран Живановић за в.д. извршног директора за правне и кадровске послове, те Аднана Кубата за в.д. извршног директора за послове жељезничког оператера. Прије тога дата је претходна сагласност Надзорном одбору овог предузећа за доношење Одлуке о разрјешењу чланова Управе, прије истека мандата због губитка повјерења већинског власника и неусвајања извјештаја о пословању.
Данас је на приједлог Федералног министарства промета и комуникација дата и претходна сагласност Скупштини Јавног предузећа Цесте Федерације БиХ д.о.о. Сарајево за именовање Данијела Николића, Нермина Бојчића, Нермина Јашаревића, Саида Кикића и Жељка Петровића за чланове Надзорног одбора на временски период од четири године. Прије тога дата је претходна сагласност Скупштини овог предузећа за разрјешење вршиоца дужности чланова Надзорног одбора, ради истека мандата.
На приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије дата је претходна сагласност Надзорном одбору Привредног друштва Бинас д.д. Бугојно за доношење Одлуке о именовању вршилаца дужности чланова Управе до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до дванаест мјесеци и то Абаза Манђуке за в.д. директора, Алије Чолакхоџића за в.д. извршног директора производње, те Еднија Калебића за в.д. извршног директора за економику, маркетинг и комерцијалне послове. Прије тога дата је претходна сагласност Надзорном одбору овог привредног друштва за доношење Одлуке о разрјешењу вршилаца дужности чланова Управе, ради истека периода на који су именовани.
Дата је претходна сагласност Скупштини Привредног друштва Техничко ремонтни завод Хаџићи д.д. Хаџићи за именовање Ријада Болобана и Аднана Фрљка за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва уиме државног капитала, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога дата je prethodna сагласност Скупштини овог привредног друштва за разрјешење чланова Надзорног одбора уиме државног капитала, ради неусвајања годишњег извјештаја друштва.
Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност Надзорном одбору ЈП БХ Пошта д.о.о. Сарајево за доношење одлуке о именовању вршиоца дужности чланова Управе Друштва до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до дванаест мјесеци и то Адис Шехић за в.д. генералног директора, Сафет Тракић за в.д. извршног директора за поштански промет, Милан Томас за в.д. извршног директора за економско-финансијске послове, те Санела Ковачевић за в.д. извршног директора сектора за развој и информационе системе. Прије тога дата je prethodna сагласност Надзорном одбору овог јавног предузећа за доношење одлуке о разрјешењу чланова Управе Друштва, прије истека мандата.
Данас је дата и претходна сагласност Скупштини Јавног предузећа Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар за именовање Алена Сејдиновића, Марије Бунтић, Анте Врдољака, Ћамила Ганибеговића и Алена Туцаковића за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога дата је претходна сагласност Скупштини овог јавног предузећа за разрјешење чланова Надзорног одбора, прије истека мандата.
Донесено је и Рјешење којим се именује радна група за израду Методологије за израчун минималне и просјечне потрошачке корпе у Федерацији БиХ у саставу Данијела Бујак Бузук (предсједавајућа и координаторица), Драженка Субашић, Мерима Масло, Медина Дудо и Хидајета Чоловић (чланови).
За једног члана Управног одбора Агенције за унапређење страних инвестиција у Босни и Херцеговини - ФИПА којег именује Влада Федерације БиХ привремено се именује Адмир Мујановић, на период најдуже до три мјесеца.
За учешће у раду и одлучивању на предстојећим скупштинама привредних друштава данас су опуномоћени Маринко Бошњак (Енергоинвест д.д. Сарајево), Амадео Мандић (Међународни аеродром Сарајево д.о.о. Сарајево) и Санела Милавић-Репак (БХ Телецом д.д. Сарајево).