ODLUKU
O USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA REVOLVING FONDA ZA ENERGIJSKU EFIKASNOST FEDERACIJE BiH ZA JAVNE OBJEKTE KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO PUTEM FEDERALNOG MINISTARSTVA PROSTORNOG UREĐENJA ZA 2024. GODINU
I.
II.
III
IV
V.
VI.
V. broj 418/2024
13. marta 2024. godine
Sarajevo
Premijer
Nermin Nikšić, s. r.
PROGRAM
UTROŠKA SREDSTAVA REVOLVING FONDA ZA ENERGIJSKU EFIKASNOST FEDERACIJE BiH ZA JAVNE OBJEKTA KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO PUTEM FEDERALNOG MINISTARSTVA PROSTORNOG UREĐENJA ZA 2024. GODINU
1. UVOD
Zakonom o energijskoj efikasnosti Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu Zakon) je propisano da je povećanje energijske efikasnosti u krajnjoj potrošnji djelatnost od općeg interesa, te u vezi sa tim i obaveza izrade, donošenja i provođenja planova za unapređenje energijske efikasnosti, mjera za poboljšanje energijske efikasnosti uključujući energijske usluge i energijske audite, te između ostalih obaveze javnog sektora u pogledu primjene mjera energijske efikasnosti ali i način finansiranja poboljšanja energijske efikasnost.
Definisane su referentne vrijednosti koje moraju postići postojeće zgrade energetskom obnovom. Energetsku obnovu prioritetno je provesti na zgradama javne namjene koje moraju preuzeti vodeću ulogu pružajući pozitivan primjer ostalim sektorima.
Kako bi se ostvarili usvojeni ciljevi za smanjenje potrošnje energije u krajnjoj potrošnji, a posebno u zgradama javne namjene te ispunile obaveza iz Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, Zakonom je propisana obaveza izrade operativnih planova energijske obnove zgrada javne namjene. Sa tim u vezi neophodno je razviti održivi mehanizam finansiranja, koristeći uštedu kao instrument otplate investicije u mjere energijske efikasnosti.
2. ZAKONODAVNI OKVIR PROGRAMA UTROŠKA
- Zakon o energijskoj efikasnosti Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH" broj 22/17))
- Zakon o izvršavanju Budžeta Federacije BiH za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH" broj 7/24)
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o zajmu između BiH i Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) za realizaciju Dodatnog finansiranja projekta "Energetska efikasnost u BiH" (AF BEEP) V. broj 147/2018 od 25.10.2018.
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o finansiranju između BiH i Međunarodne asocijacije za razvoj (IDA) za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti u BiH" (BEEP) - PFBiH broj 01-02-486/14
- Odluka o prihvatanju zaduženja po Sporazumu o zajmu između Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) i Bosne i Hercegovine za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti- dodatno finansiranje" ("Službene novine Federacije BiH", broj 10/20)
- Zaključak Vlade FBiH V. broj 8/2019 od 17.01.2019. godine o uspostavi revolving fonda u okviru Federalnog ministarstva prostornog uređenja
- Odluka o uspostavljanju revolving fonda za energijsku efikasnost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja ("Službene novine Federacije BiH" broj 43/21)
- Akcioni plan energijske efikasnosti Federacije BiH 2019-2021. godine
- Ugovor o uspostavi Energetske zajednice (Odluka o ratificiranju Ugovora o uspostav Energetske zajednice, "Službene novine BiH - Međunarodni ugovori", broj 9/06)
- Operativni plan za poboljšanje energijske efikasnosti u institucijama Federacije BiH, usvojem Zaključkom Vlade Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 29/21.)
3. CILJ PROGRAMA UTROŠKA
Cilj Programa utroška sredstava revolving fonda za energijsku efikasnost Federacije BiH za javne objekte kod Union banke d.d. Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekst: Program utroška) je implementiranje mjera energijske efikasnosti kroz revolving model finansiranja odnosno kroz reinvestiranje otplata u investicije energijske efikasnosti u javnim objektima.
Ovaj revolving model je uspostavljen usvajanjem Odluke o uspostavljanju revolving fonda za energijsku efikasnost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekstu: Ministarstvo) od strane Vlade FBiH i potpisivanjem Ugovora o uspostavljanu revolving fonda i Ugovora o komisionim poslovima sa Union bankom d.d. Sarajevo čime su se stvorili i tehnički preduslovi za operacionalizaciju revolving fonda. Osnivanjem ovog revolving fonda (u daljem tekstu: RF) će se stvoriti preduslovi za uspostavljenje mehanizma finansijskih ušteda koje bi se po osnovu projekata energijske efikasnosti uplaćivale u navedeni RF.
Nakon što Ministarstvo sprovede implementaciju mjera energijske efikasnosti na javnim objektima, korisnik/vlasnik zgrade/objekta u javnom vlasništvu (na različitim nivoima vlasti u FBiH) ima obavezu uplaćivanja očekivanih finansijskih ušteda u navedeni RF. Obaveza uplaćivanja ušteda u RF pri Ministarstvu postoji sve dok korisnik projekta energetske efikasnosti ne uplati ugovoreni iznos investiranih sredstava. Izuzetno, ukoliko procijenjeni period povrata investicije prelazi 30 godina, rok povrata se ograničava na 30 godina i korisnik/vlasnik zgrade/objekta ima obavezu planiranja dodatnih sredstava iznad projiciranih ušteda kako bi u ovom roku otplatio investiciju.
Ovaj će proces u smislu planiranja budžetskih sredstava budžetskih korisnika koji su korisnici programa energijske efikasnosti zahtijevati planiranje i izvršavanje budžeta koje uključuje obaveze za ostvarivanje finansijskih ušteda, odnosno uplate ugovorenih, očekivanih ušteda u RF pri Ministarstvu.
Krajnji cilj uspostavljanja RF je u obezbjeđivanju održivosti projekta energijske efikasnosti u Federaciji BiH jer će se uštede i izvršene uplate u RF koristiti za buduće projekte energijske efikasnosti.
Ovaj održivi mehanizam finansiranja treba omogućiti povrat/revolving uloženih sredstava i privlačenje dodatnih sredstava. To između ostalog treba uključivati:
- povećanje raspoloživih sredstava za investicije u energijsku efikasnost;
- demonstriranje koncepta korištenja ušteda u troškovima za energiju, za otplatu investicije:
- "vidljivost" ostvarenih ušteda što će također povećati "energijsku disciplinu" krajnjih korisnika;
- niži troškovi investicije, jer se vrši otplata samo vrijednosti energijske usluge bez troškova kamate;
- mogućnost privlačenja drugih međunarodnih finansijskih institucija u obliku investitora/donatora;
- Revolving fond pruža kompletnu uslugu implementacije mjera energijske efikasnosti, čime se rasterećuju ljudski kapaciteti javnih institucija koje bi to, u protivnom, trebale provesti;
- Kantonalno/Federalno ministarstvo finansija surađuje samo sa jednim partnerom /Revolving fondom, a ne sa više različitih subjekata, čime se u velikoj mjeri smanjuju troškovi projekata energijske efikasnosti i rizik ulaganja u iste;
- Krajnji korisnici sredstava/javni objekti (federalni, kantonalni/županijski, jedinice lokalne samouprave i javne ustanove i dr.) ostvaruju pozitivne novčane tokove u kontekstu, trajnih, dugoročnih ušteda i povećanje knjigovodstvene vrijednosti obnovljenih javnih objekata - duži životni vijek, povećani komfor krajnjih korisnika.
4. NAMJENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA
Izvori finansiranja revolving fonda predstavljaju kreditna i bespovratna sredstva domaćih i/ili međunarodnih financijskih institucija, sredstava budžeta kao i druga sredstva doznačena sukladno odlukama, sporazumima ili drugim aktima donesenim od strane nadležnih organa.
Pored navedenog, sredstva revolving fonda predstavljaju i sredstva planirana na osnovu očekivanih finansijskih ušteda a koja su doznačena iz Budžeta Federacije BiH sa razdjela Federalnog ministarstva prostornog uređenja po osnovu izvršenih projekata energijske efikasnosti za federalne institucije (budžetski korisnici) te sredstva od povrata beskamatnih zajmova po osnovu izvršenih projekata energijske efikasnosti za federalne institucije (vanbudžetski korisnici) i institucije na drugom/nižem nivou vlasti.
Također sredstva revolving fonda mogu predstavljati i sredstva međunarodnih organizacija u vidu bespovratnih sredstava i/ili kredita, sredstva budžeta Federacije BiH, kantona i jedinica lokalne samouprave te drugih institucija a namijenjena su za implementaciju mjera energijske efikasnosti u javnim objektima te drugi izvori finansiranja.
Prikupljena finansijska sredstva u revolving fondu će se koristiti za dodjelu zajmova federalnim, kantonalnim i gradskim/općinskim organima uprave i javnim ustanovama sa područja FBiH za potrebe implementacija projekata energijske efikasnosti u javnim objektima u FBiH.
Cilj Vlade Federacije BiH je da u okviru Ministarstva, a kroz finansijski mehanizam RF, omogući finansiranje cjelokupnog investicijskog ciklusa projekta povećanja energijske efikasnosti u javnim zgradama. S tim vezi, kroz RF moguće je između ostalog finansirati:
- izradu detaljnog energetskog pregleda,
- izradu projektne dokumentacije,
- reviziju projektne dokumentacije,
- izvođenje građevinsko-zanatskih radova,
- nabavku i ugradnju opreme za praćenje potrošnje energije,
- aktivnosti nadzora nad implementacijom mjera povećanja EE,
- izradu energijskog certifikata nakon implementacije mjera povećanja EE,
- pružanje usluge energijskog treninga.
Kvalifikovani projekti energijske efikasnosti podobni za finansiranje putem RF su projekti tekućeg održavanja (izuzetno rekonstrukcije ili renoviranje uz pribavljanje potrebnih dozvola od strane korisnika), sve sa ciljem investiranja koje rezultira smanjenjem potrošnje energije uz poboljšanje komfora boravka u objektu, doprinose povećanju korištenja obnovljivih izvora energije (obnovljivih izvora energije kao mjere energijske efikasnosti) smanjenjem emisija stakleničkih plinova (GHG).
Mjere povećanja energijske efikasnosti prihvatljive za RF su:
- termoizolacija zidova, podruma i potkrovlja,
- popravak/zamjena vanjskih vrata,
- popravak/zamjena prozora,
- nadogradnja/zamjena kotlova i sistema grijanja koje rezultira povećanjem stepena efikasnosti sistema grijanja,
- zamjena kotla sa fosilnih goriva na goriva obnovljivih izvora energije,
- zamjena/diverzifikacija goriva,
- poboljšanje/ugradnja sistema automatskog upravljanja energijom/energetskim sistemima u objektu,
- termoizolacija cijevi i opreme,
- solarni sistemi grijanja i pripreme potrošne tople vode,
- solarni PV sistemi (tj. krovni solarni PV sistemi isključivo namijenjeni za sopstvenu upotrebu električne energije),
- toplotne pumpe za grijanje i hlađenje,
- LED rasvjeta u zgradama,
- automatska kontrola i upravljanje sistemom osvjetljenja u zgradama,
- solarni toplotni kolektori,
- zamjena ventilacijskog sistema,
- zamjena distributivnog sistema grijanja unutar objekta,
- zamjena rashladnih uređaja/klima uređaja,
- ugradnja termostatskih ventila na grijnim tijelima.
I druge mjere koje nisu na popisu mogu se smatrati podobnim sve dok rezultiraju povećanjem energijske efikasnosti/uštedom energije, i sve dok nisu na listi projekata ili mjera koji ne ispunjavaju uvjete (uključujući uslove međunarodnih finansijskih institucija a za koje će se posebnim aktom, za svaki izvor finansiranja posebno, utvrditi limitacija ili isključenje određenih mjera, ukoliko je to uslov definisan od strane međunarodnog izvora finansiranja). Predmetna lista se može dopuniti novim prihvatljivim mjerama a što će se u svakom novom pozivu definisati (ukoliko za to postoji osnov).
5. KRITERJI ZA IZBOR KORISNIKA REVOLVING FONDA
6. SREDSTVA PREDVIĐENA ZA DODJELU IZ TRAJNOG REVOLVING FONDA
7. TRAJANJE PROGRAMA UTROŠKA
8. TIJELA ZA PROVOĐENJE PROGRAMA UTROŠKA
9. PROVOĐENJE PROGRAMA - DODJELA SREDSTAVA
10. POSLOVNI ODNOS IZMEĐU MINISTARSTVA I BANKE
11. KONTROLA UTROŠKA SREDSTAVA
12. OSIGURANJE TRANSPARENTNOSTI PROCESA
Februara 2024. godine
Sarajevo
Ministar
Željko Nedić, s. r.