БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

202. ОДЛУКА о усвајању Програма утрошка средстава револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. Сарајево путем Федералног министарства просторн

На основу члана 19. став (2) Закона о Влади Федерације Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 и 8/06), а у вези тачке III став (1) Одлуке о успостављању Револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. Сарајево путем Федералног министарства просторног уређења ("Службене новине Федерације БиХ", број 43/21), Влада Федерације Босне и Херцеговине, на 30. сједници, одржаној 13.03.2024. године, доноси


ОДЛУКУ


О УСВАЈАЊУ ПРОГРАМА УТРОШКА СРЕДСТАВА РЕВОЛВИНГ ФОНДА ЗА ЕНЕРГИЈСКУ ЕФИКАСНОСТ ФЕДЕРАЦИЈЕ БиХ ЗА ЈАВНЕ ОБЈЕКТЕ КОД УНИОН БАНКЕ Д.Д. САРАЈЕВО ПУТЕМ ФЕДЕРАЛНОГ МИНИСТАРСТВА ПРОСТОРНОГ УРЕЂЕЊА ЗА 2024. ГОДИНУ


I


Усваја се Програм утрошка средстава револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. Сарајево путем Федералног министарства просторног уређења за 2024. годину (у даљем тексту: Програм).

II


Средства у укупном износу од 11.563.128,47 КМ предвиђена за позајмљивање по овом програму, су:

- планирана финансијска средства у Буџету Федерације Босне и Херцеговине за 2024. годину, на раздјелу 23, глава 2301 - Федерално министарство просторног уређења, економски код 8226 - Остала домаћа позајмљивања - ВЕЕР - револвинг фонда у укупном износу од 7.000.000,00 КМ ("Службене новине Федерације БиХ", број 7/24),

- акумулирана средства у износу од 4.563.128,47 КМ на рачуну револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. (102 000 00000000 23 - партија револвинг фонда - 102 575 99007136 39 отворен у Унион банци д.д. - Сарајево).

III


Програм утрошка средстава из тачке I ове одлуке, налази се у прилогу ове одлуке и чини њен саставни дио.

IV


Федерално министарство просторног уређења достављаће извјештаје о утрошеним средствима Федералном министарству финансија/финанција и Влади Федерације Босне и Херцеговине у скпаду са Законом о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2024. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 7/24) и Програмом из тачке I ове одлуке.

V


За реализацију ове одлуке задужују се Федерално министарство просторног уређења, Федерално министарство финансија/финанција и Унион банка д.д. Сарајево, свако у оквиру своје надлежности.

VI


Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

В. број 418/2024
13. марта 2024. године
Сарајево


Премијер
Нермин Никшић, с. р.



ПРОГРАМ
УТРОШКА СРЕДСТАВА РЕВОЛВИНГ ФОНДА ЗА ЕНЕРГИЈСКУ ЕФИКАСНОСТ ФЕДЕРАЦИЈЕ БиХ ЗА ЈАВНЕ ОБЈЕКТЕ КОД УНИОН БАНКЕ Д.Д. САРАЈЕВО ПУТЕМ ФЕДЕРАЛНОГ МИНИСТАРСТВА ПРОСТОРНОГ УРЕЂЕЊА ЗА 2024. ГОДИНУ


1. Увод


Законом о енергијској ефикасности Федерације Босне и Херцеговине (у даљем тексту Закон) је прописано да је повећање енергијске ефикасности у крајњој потрошњи дјелатност од опћег интереса, те у вези са тим и обавеза израде, доношења и провођења планова за унапређење енергијске ефикасности, мјера за побољшање енергијске ефикасности укључујући енергијске услуге и енергијске аудите, те између осталих обавезе јавног сектора у погледу примјене мјера енергијске ефикасности али и начин финансирања побољшања енергијске ефикасност.
Дефинисане су референтне вриједности које морају постићи постојеће зграде енергетском обновом. Енергетску обнову приоритетно је провести на зградама јавне намјене које морају преузети водећу улогу пружајући позитиван примјер осталим секторима.
Како би се остварили усвојени циљеви за смањење потрошње енергије у крајњој потрошњи, а посебно у зградама јавне намјене те испуниле обавеза из Уговора о успостави Енергетске заједнице, Законом је прописана обавеза израде оперативних планова енергијске обнове зграда јавне намјене. Са тим у вези неопходно је развити одрживи механизам финансирања, користећи уштеду као инструмент отплате инвестиције у мјере енергијске ефикасности.


2. ЗАКОНОДАВНИ ОКВИР ПРОГРАМА УТРОШКА


- Закон о енергијској ефикасности Федерације БиХ ("Службене новине Федерације БиХ" број 22/17))
- Закон о извршавању Буџета Федерације БиХ за 2024. годину ("Службене новине Федерације БиХ" број 7/24)
- Одлука о прихватању задужења Федерације БиХ по Споразуму о зајму између БиХ и Међународне банке за обнову и развој (ИБРД) за реализацију Додатног финансирања пројекта "Енергетска ефиканост у БиХ" (АФ БЕЕП) В. број 147/2018 од 25.10.2018.
- Одлука о прихватању задужења Федерације БиХ по Споразуму о финансирању између БиХ и Међународне асоцијације за развој (ИДА) за реализацију пројекта "Енергетске ефикасности у БиХ" (БЕЕП) - ПФБиХ број 01-02-486/14
- Одлука о прихватању задужења по Споразуму о зајму између Међунаропдне банке за обнову и развој (ИБРД) и Босне и Херцеговине за реализацију пројекта "Енергетске ефикасности - додатно финансирање" ("Службене новине Федерације БиХ", број 10/20)
- Закључак Владе ФБиХ В. број 8/2019 од 17.01.2019. године о успостави револвинг фонда у оквиру Федералног министарства просторног уређења
- Одлука о успостављању револвинг фонда за енергијску ефикасност ФБиХ за јавне објекте код Унион банке d.d. Сарајево путем Федералног министарства просторног уређења ("Службене новине Федерације БиХ" број 43/21).
- Акциони план енергијске ефикасности Федерације БиХ 2019-2021. године
- Уговор о успостави Енергетске заједнице (Одлука о ратифицирању Уговора о успоставит Енергетске заједнице, "Службене новине БиХ - Међународни уговори", број 9/06)
- Оперативни план за побољшање енергијске ефикасности у институцијама Федерације БиХ, усвојем Заклјучком Владе Федерације БиХ ("Службене новине Федерације БиХ", БРОЈ 29/21)


3. ЦИЉ ПРОГРАМА УТРОШКА


Циљ Програма утрошка средстава револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. Сарајево путем Федералног министарства просторног уређења (у даљем текст: Програм утрошка) је имплементирање мјера енергијске ефикасности кроз револвинг модел финансирања односно кроз реинвестирање отплата у инвестиције енергијске ефикасности у јавним објектима.
Овај револвинг модел је успостављен усвајањем Одлуке о успостављању револвинг фонда за енергијску ефикасност ФБиХ за јавне објекте код Унион банке dd Сарајево путем Федералног министарства просторног уређења (у даљем тексту: Министарство) од стране Владе ФБиХ и потписивањем Уговора о успостављану револвинг фонда и Уговора о комисионим пословима са Унион банком д.д. Сарајево чиме су се створили и технички предуслови за операционализацију револвинг фонда. Оснивањем овог револвинг фонда (у даљем тексту: РФ) ће се створити предуслови за успостављење механизма финансијских уштеда које би се по основу пројеката енергијске ефикасности уплаћивале у наведени РФ.
Након што Министарство спроведе имплементацију мјера енергијске ефикасности на јавним објектима, корисник/власник зграде/објекта у јавном власништву (на различитим нивоима власти у ФБиХ) има обавезу уплаћивања очекиваних финансијских уштеда у наведени РФ. Обавеза уплаћивања уштеда у РФ при Министарству поsтоји све док корисник пројекта енергетске ефикасности не уплати уговорени износ инвестираних средстава. Изузетно, уколико процијењени период поврата инвестиције прелази 30 година, рок поврата се ограничава на 30 година и кориеник/власник зграде/објекта има обавезу планирања додатних средстава изнад пројицираних уштеда како би у овом року отплатио инвестицију.
Овај ће процес у смислу планирања буџетских средстава буџетских корисника који су корисници програма енергијске ефикасности захтијевати планирање и извршавање буџета које укључује обавезе за остваривање финансијских уштеда, односно уплате уговорених, очекиваних уштеда у РФ при Министарству.
Крајњи циљ успоетављања РФ је у обезбјеђивању одрживости пројекта енергијске ефикасности у Федерацији БиХ јер ће се уштеде и извршене уплате у РФ користити за будуће пројекте енергијске ефикасности.
Овај одрживи механизам финансирања треба омогућити поврат/револвинг уложених средстава и привлачење додатних средстава. То између осталог треба укључивати:
- повећање расположивих средстава за инвестиције у енергијску ефикасност;
- демонстрирање концепта кориштења уштеда у трошковима за енергију, за отплату инвестиције;
- "видљивост" остварених уштеда што ће такођер повећати "енергијску дисциплину" крајњих корисника;
- нижи трошкови инвестиције, јер се врши отплата само вриједности енергијске услуге без трошкова камате;
- могућност привлаћења других међународних финансијских институција у облику инвеститора/донатора;
- Револвинг фонд пружа комплетну услугу имплементације мјера енергијске ефикасности, чиме се растерећују људски капацитети јавних институција које би то, у противном, требале провести;
- Кантонално/Федерално министарство финансија сурађује само са једним партнером /Револвинг фондом, а не са више различитих субјеката, чиме се у великој мјери смањују трошкови пројеката енергијске ефикасности и ризик улагања у исте;
- Крајњи корисници средстава/јавни објекти (федерални, кантонални/жупанијски, јединице локалне самоуправе и јавне установе и др.) остварују позитивне новчане токове у контексту, трајних, дугорочних уштеда и повећање књиговодствене вриједности обновљених јавних објеката - дужи животни вијек, повећани комфор крајњих корисника.


4. НАМЈЕНА ФИНАНСИЈСКИХ СРЕДСТАВА


Извори финансирања револвинг фонда представљају кредитна и бесповратна средства домаћих и/или међународних финанцијских институција, средстава буџета као и друга средства дозначена сукладно одлукама, споразумима или другим актима донесеним од стране надлежних органа.
Поред наведеног, средства револвинг фонда представљају и средства планирана на основу очекиваних финансијских уштеда а која су дозначена из Буџета Федерације БиХ са раздјела Федералног министарства просторног уређења по основу извршених пројеката енергијске ефикасности за федералне институције (буџетски корисници) те средства од поврата бескаматних зајмова по основу извршених пројеката енергијске ефикасности за федералне институције (ванбуџетски корисници) и институције на другом/нижем нивоу власти.
Такођер средства револвинг фонда могу представљати и средства међународних организација у виду бесповратних средстава и/или кредита, средства буџета Федерације БиХ, кантона и јединица локалне самоуправе те других институција а намијењена су за имплементацију мјера енергијске ефикасности у јавним објектима те други извори финансирања.
Прикупљена финансијека средства у револвинг фонду ће се користити за дод јелу зајмова федералним, кантоналним и градским/опћинским органима управе и јавним установама са подручја ФБиХ за потребе имплементација пројеката енергијске ефикасности у јавним објектима у ФБиХ,
Циљ Владе Федерације БиХ је да у оквиру Министарства, а кроз финансијски механизам РФ, омогући финансирање цјелокупног инвестицијског циклуса пројекта повећања енергијске ефикасности у јавним зградама. С тим вези, кроз РФ могуће је између осталог финансирати:
- израду детаљног енергетског прегледа,
- израду пројектне документације,
- ревизију пројектне документације,
- извођење грађевинско-занатских радова,
- набавку и уградњу опреме за праћење потрошње енергије,
- активности надзора над имплементацијом мјера повећања ЕЕ,
- израду енергијског цертификата након имплементације мјера повећања ЕЕ,
- пружање услуге енергијског тренинга.
Квалификовани пројекти енергијске ефикасности подобни за финансирање путем РФ су пројекти текућег одржавања (изузетно реконструкције или реновирање уз прибављање потребних дозвола од стране корисника), све са циљем инвестирања које резултира смањењем потрошње енергије уз побољшање комфора боравка у објекту, доприносе повећању кориштења обновљивих извора енергије (обновљивих извора енергије као мјере енергијске ефикасности) смањењем емисија стакленичких плинова (GHG).
Мјере повећања енергијске ефикасности прихватљиве за РФ су:
- термоизолација зидова, подрума и поткровља,
- поправак/замјена вањских врата,
- поправак/замјена прозора,
- надоградња/замјена котлова и система гријања које резултира повећањем степена ефикасности система гријања,
- замјена котла са фосилних горива на горива обновљивих извора енергије,
- замјена/диверзификација горива,
- побољшање/уградња система аутоматског управљања енергијом/енергетским системима у објекту,
- термоизолација цијеви и опреме,
- соларни системи гријања и припреме потрошне топле воде,
- соларни ПВ системи (тј. кровни соларни ПВ системи искључиво намијењени за сопствену употребу електричне енергије),
- топлотне пумпе за гријање и хлађење,
- ЛЕД расвјета у зградама,
- аутоматска контрола и управљање системом освјетљења у зградама,
- соларни топлотни колектори,
- замјена вентилацијског система,
- замјена дистрибутивног система гријања унутар објекта,
- замјена расхладних уређаја/клима уређаја,
- уградња термостатских вентила на гријним тијелима.
И друге мјере које нису на попису могу се сматрати подобним све док резултирају повећањем енергијске ефикасности/уштедом енергије, и све док нису на листи пројеката или мјера који не испуњавају увјете (укључујући услове међународних финансијских институција а за које ће се посебним актом, за сваки извор финансирања посебно, утврдити лимитација или искључење одређених мјера, уколико је то услов дефинисан од стране међународног извора финансирања). Предметна листа се може допунити новим прихватљивим мјерама а што ће се у сваком новом позиву дефинисати (уколико за то постоји основ).

 

5. КРИТЕРИЈИ ЗА ИЗБОР КОРИСНИКА РЕВОЛВИНГ ФОНДА


Одобравање средстава крајњем кориснику/органу надлежном за јавни објекат из РФ-а подразумјева одобрење зајма путем Унион банке д.д. Сарајево (у даљем тексту: Банка) регулисан Уговором о зајму у којем се прецизирају услови отплате зајма укључујући и одгоду отплате ("граце период"). Отплата зајма започиње након прве гријне сезоне од техничког пријема радова и пуштања техничких система у рад. Корисници средстава по овом Програму утрошка могу бити федерални, кантонални и градски/опћински органи управе и јавне установе са подручја ФБиХ у сврху улагања у пројекте енергијске ефикасности у јавним објектима у ФБиХ. Корисници средстава по овом програму могу бити само они ургани управе и установе са подручја Федерације БиХ који обезбиједе по мишљењу Банке одговарајуће средство осигурања плаћања на уговорени износ инвестиције у енергијску ефикасност којим се осигурава континуирано сервисирање обавеза према револвоинг фонду.
Јавни објекти који нису прихватљиви за финансирање путем РФ су дати у наставку:
- зграде повезане са војним структурама/одбраном,
- простори и уреди политичких странака и уреда синдиката, рехабилитација објеката задруга или других група власника,
- производња електричне енергије у сврху прикључења и продаје унутар електро-енергетског система,
- објекти и услуге вјерске инфраструктуре као рехабилитација цркава, џамија, капела и других вјерских објеката,
- улагања у јавне објекте комерцијалног карактера,
- друге врсте пројеката и активности, као што су било какве акције које би имале негативан утицај на животну средину или подстицале маргинализацију социјалних група,
- пројекти и активности који су у супротности са законодавством ФБиХ,
- било који пројектни приједлог који су поднијели корисници који нису измиривали своје обавезе преузете механизмом финансирања РФ у погледу отплате инвестиције, доступности података, одржавања и одрживости претходно обновљених објеката кроз РФ.
Средства Трајног револвинг фонда се додјељају у складу са Законом о систему државне помоћи у БиХ ("Службени гласник БиХ" бр. 10/12, 39/20), Уредбом о намјени, критеријима и условима за доделу државне помоћи у Федерацији БиХ ("Службене новине ФБиХ" број 27/18) и Уредбом о условима и поступцима за додјелу помоћи мале вриједности - де минимис помоћ ("Службене новине ФБиХ" број 27/18). У складу са претходно наведеним законским и подзаконским актима, државну помоћ по овом Програму утрошка може предствљати само износ камате који настаје као разлика између референтне каматне стопе и стопе по којој је одобрен зајам крајњем кориснику.


6. СРЕДСТВА ПРЕДВИЂЕНА ЗА ДОДЈЕЛУ ИЗ ТРАЈНОГ РЕВОЛВИНГ ФОНДА


Укупан износ средстава која ће се пласирати путем револвинг фонда за 2024. годину износи 11.563.128,47 КМ, а представљају средства осигурана на раздјелу 23, глава 2301 - Федерално министарство просторног уређења, економски код 8226 - Остала домаћа позајмљивања - БЕЕП - револвинг фонда у укупном износу од 7.000.000,00 КМ ("Службене новине Федерације БиХ", број 7/24) и акумулирана средства у износу од 4.563.128,47 КМ на рачуну револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. (102 000 00000000 23 - партија револвинг фонда - 102 575 99007136 39 отворен у Унион банци д.д. - Сарајево)
Наведене средства револвинг фонда су кредитна средства, са условима:
- граце период: отплата зајма започиње након прве гријне сезоне од техничког пријема радова и пуштања техничких система у рад
- годишњом каматном стопом у висини од: 0,00 %
- накнадом за обраду кредита: 0,5%


7. ТРАЈАЊЕ ПРОГРАМА УТРОШКА


Програм утрошка примјењује се од дана ступања на снагу одлуке о његовом усвајању и траје до утрошка средстава у револвинг фонду а најкасније до краја фискалне 2024. године. Неутрошена средства представљају акумулирана средства која ће се налазити на рачуну револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д и бит ће кориштена у наредној буџетској години.


8. ТИЈЕЛА ЗА ПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА УТРОШКА


Тијела надлежна за провођење програма и надзор над намјенским кориштењем средстава по овом Програму утрошка су Министарство, Федерално министарство финансија и Банка, свако у оквиру своје надлежности и у скпаду са Уговором о комисионим пословима закљученим између Министарства и Банке.


9. ПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА - ДОДЈЕЛА СРЕДСТАВА


Финансијска средства у оквиру овог Програма утрошка утрошит ће се на имплементацију мјера енергијске ефикасносту на федералним објектима дефинисаним у Оперативном планом за побољшање енергијске ефикасности у институцијама Федерације Босне и Херцеговине (Оперативни план ЕЕ) (Закључак Владе Ф БиХ В. број 624/2021 од 01.04.2021. године).


10. ПОСЛОВНИ ОДНОС ИЗМЕЂУ МИНИСТАРСТВА И БАНКЕ


Министарство и Банка су своје пословне односе уредили на основу Уговора о успостављању револвинг фонда број 01-19-1270/21 закљученог дана 17. септембра 2021. године и Уговора о комисионим пословима - број 01-19- 1270/21-2 закљученог дана 17. септембра 2021. године.


11. КОНТРОЛА УТРОШКА СРЕДСТАВА


Министарство ће осигурати надзор над утрошком додјељених средстава и једном годишње извјештавати Владу ФБиХ о контроли утрошка средстава.


12. ОСИГУРАЊЕ ТРАНСПАРЕНТНОСТИ ПРОЦЕСА


Програм утрошка заједно са Одлуком о усвајању програма утрошка средстава те по овом Програму утрошка ће се објавити у "Службеним новинама Федерације БиХ" и на web страници Министарства.

Фебруара 2024. године
Сарајево


Министар
Жељко Недић, с. р.