ODLUKU
O USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA REVOLVING FONDA ZA ENERGETSKU UČINKOVITOST FEDERACIJE BiH ZA JAVNE OBJEKTE KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO PUTEM FEDERALNOG MINISTARSTVA PROSTORNOG UREĐENJA ZA 2024. GODINU
I.
II
III.
IV.
V.
VI.
V. broj 418/2024
13. ožujka 2024. godine
Sarajevo
Premijer
Nermin Nikšić, v. r.
PROGRAM
UTROŠKA SREDSTAVA REVOLVING FONDA ZA ENERGETSKU UČINKOVITOST FEDERACIJE BiH ZA JAVNE OBJEKTA KOD UNION BANKE d.d. SARAJEVO PUTEM FEDERALNOG MINISTARTSVA PROSTORNOG UREĐENJA ZA 2024. GODINU
1. UVOD
Zakonom o energijskoj učinkovitosti Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu Zakon) je propisano da je povećanje energijske učinkovitosti u krajnjoj potrošnji djelatnost od općeg interesa, te u vezi sa tim i obveza izrade, donošenja i provođenja planova za unapređenje energijske učinkovitosti, mjera za poboljšanje energijske učinkovitosti uključujući energijske usluge i energijske audite, te između ostalih obveze javnog sektora u pogledu primjene mjera energijske učinkovitosti ali i način financiranja unaprijeđenja energijske učinkovitosti.
Definirane su referentne vrijednosti koje moraju postići postojeće zgrade energetskom obnovom. Energetsku obnovu prioritetno je provesti na zgradama javne namjene koje moraju preuzeti vodeću ulogu pružajući pozitivan primjer ostalim sektorima.
Kako bi se ostvarili usvojeni ciljevi za smanjenje potrošnje energije u krajnjoj potrošnji, a posebno u zgradama javne namjene te ispunile obveze iz Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, Zakonom je propisana obveza izrade operativnih planova energijske obnove zgrada javne namjene. Sa tim u vezi neophodno je razviti održivi mehanizam financiranja, koristeći uštedu kao instrument otplate investicije u mjere energijske efikasnosti.
2. ZAKONODAVNI OKVIR PROGRAMA UTROŠKA
- Zakon o energijskoj učinkovitosti Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH" broj 22/17))
- Zakon o izvršavanju Proračuna Federacije BiH za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH" broj 7/24)
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o zajmu između BiH i Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) za realizaciju Dodatnog financiranja projekta "Energetska efikasnost u BiH" (AF BEEP) V. broj 147/2018 od 25.10.2018.
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o financiranju između BiH i Međunarodne asocijacije za razvoj (IDA) za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti u BiH" (BEEP) - PFBiH broj 01-02-486/14
- Odluka o prihvatanju zaduženja po Sporazumu o zajmu između Međunaropdne banke za obnovu i razvoj (IBRD) i Bosne i Hercegovine za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti- dodatno financiranje" ("Službene novine Federacije BiH", broj 10/20)
- Zaključak Vlade FBiH V.broj 8/2019 od 17.01.2019. godine o uspostavi revolving fonda u okviru Federalnog ministarstva prostornog uređenja
- Odluka o uspostavljanju revolving fonda za energetsku učinkovitost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja ("Službene novine Federacije BiH" broj 43/21).
- Akcioni plan energijske efikasnosti Federacije BiH 2019-2021. godine
- Ugovor o uspostavi Energetske zajednice (Odluka o ratificiranju Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, "Službene novine BiH - Međunarodni ugovori", broj 9/06)
- Operativni plan za poboljšanje energijske učinkovitosti u institucijama Federacije BiH, usvojem Zaključkom Vlade Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 29/21.)
3. CILJ PROGRAMA UTROŠKA
Cilj Programa utroška sredstava revolving fonda za energetsku učinkovitost Federacije BiH za javne objekte kod Union banke d.d. Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekst: Program utroška) je implementiranje mjera energijske učinkovitosti kroz revolving model financiranja odnosno kroz reinvestiranje otplata u investicije energijske učinkovitosti u javnim objektima.
Ovaj revolving model je uspostavljen usvajanjem Odluke o uspostavljanju revolving fonda za energetsku učinkovitost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekstu: Ministarstvo) od strane Vlade FBiH i potpisivanjem Ugovora o uspostavljanu revolving fonda i Ugovora o komisionim poslovima sa Union bankom d.d. Sarajevo čime su se stvorili i tehnički preduslovi za operacionalizaciju revolving fonda. Osnivanjem ovog revolving fonda (u daljem tekstu: RF) će se stvoriti preduslovi za uspostavljenje mehanizma financijskih ušteda koje bi se na temelju projekata energijske efikasnosti uplaćivale u navedeni RF.
Nakon što Ministarstvo sprovede implementiranje mjera energijske učinkovitosti na javnim objektima, korisnik/vlasnik zgrade/objekta u javnom vlasništvu (na različitim nivoima vlasti u FBiH) ima obvezu uplaćivanja očekivanih financijskih ušteda u navedeni RF. Obveza uplaćivanja ušteda u RF pri Ministarstvu postoji sve dok korisnik projekta energetske učinkovitosti ne uplati ugovoreni iznos investiranih sredstava. Izuzetno, ukoliko procijenjeni period povrata investicije prelazi 30 godina, rok povrata se ograničava na 30 godina i korisnik/vlasnik zgrade/objekta ima obvezu planiranja dodatnih sredstava iznad projiciranih ušteda kako bi u ovom roku otplatio investiciju.
Ovaj će proces u smislu planiranja proračunskih sredstava proračunskih korisnika koji su korisnici programa energijske učinkovitosti zahtijevati planiranje i izvršavanje proračuna koje uključuje obveze za ostvarivanje financijskih ušteda, odnosno uplate ugovorenih, očekivanih ušteda u RF pri Ministarstvu.
Krajnji cilj uspostavljanja RF je u obezbjeđivanju održivosti projekta energijske učinkovitosti u Federaciji BiH jer će se uštede i izvršene uplate u RF koristiti za buduće projekte energijske učinkovitosti.
Ovaj održivi mehanizam financiranja treba omogućiti povrat/revolving uloženih sredstava i privlačenje dodatnih sredstava. To između ostalog treba uključivati:
- povećanje raspoloživih sredstava za investicije u energetsku učinkovitost;
- demonstriranje koncepta korištenja ušteda u troškovima za energiju, za otplatu investicije;
- "vidljivost" ostvarenih ušteda što će također povećati "energetsku disciplinu" krajnjih korisnika;
- niži troškovi investicije, jer se vrši otplata samo vrijednosti energijske usluge bez troškova kamate;
- mogućnost privlačenja drugih međunarodnih financijskih institucija u obliku investitora/donatora;
- Revolving fond pruža kompletnu uslugu implementiranja mjera energijske učinkovitosti, čime se rasterećuju ljudski kapaciteti javnih institucija koje bi to, u protivnom, trebale provesti;
- Kantonalno/Federalno ministarstvo financija surađuje samo sa jednim partnerom /Revolving fondom, a ne sa više različitih subjekata, čime se u velikoj mjeri smanjuju troškovi projekata energijske učinkovitosti i rizik ulaganja u iste;
- Krajnji korisnici sredstava/javni objekti (federalni, kantonalni/županijski, jedinice lokalne samouprave i javne ustanove i dr.) ostvaruju pozitivne novčane tokove u kontekstu, trajnih, dugoročnih ušteda i povećanje knjigovodstvene vrijednosti obnovljenih javnih objekata - duži životni vijek, povećani komfor krajnjih korisnika.
4. NAMJENA FINANCIJSKIH SREDSTAVA
Izvori financiranja revolving fonda predstavljaju kreditna i bespovratna sredstva domaćih i/ili međunarodnih financijskih institucija, sredstava proračuna kao i druga sredstva doznačena sukladno odlukama, sporazumima ili drugim aktima donesenim od strane nadležnih organa.
Pored navedenog, sredstva revolving fonda predstavljaju i sredstva planirana na temelju očekivanih financijskih ušteda a koja su doznačena iz Proračuna Federacije BiH sa razdjela Federalnog ministarstva prostornog uređenja po temelju izvršenih projekata energijske učinkovitosti za federalne institucije (proračunski korisnici) te sredstva od povrata beskamatnih zajmova po temelju izvršenih projekata energijske učinkovitosti za federalne institucije (vanproračunski korisnici) i institucije na drugom/nižem nivou vlasti.
Također sredstva revolving fonda mogu predstavljati i sredstva međunarodnih organizacija u vidu bespovratnih sredstava i/ili kredita, sredstva proračuna Federacije BiH, kantona i jedinica lokalne samouprave te drugih institucija a namijenjena su za implementaciju mjera energijske učinkovitosti u javnim objektima te drugi izvori financiranja.
Prikupljena financijska sredstva u revolving fondu će se koristiti za dodjelu zajmova federalnim, kantonalnim i gradskim/općinskim organima uprave i javnim ustanovama sa područja FBiH za potrebe implementiranja projekata energijske učinkovitosti u javnim objektima u FBiH.
Cilj Vlade Federacije BiH je da u okviru Ministarstva, a kroz financijski mehanizam RF, omogući financiranje cjelokupnog investicijskog ciklusa projekta povećanja energijske učinkovitosti u javnim zgradama. S tim vezi, kroz RF moguće je između ostalog financirati:
- izradu detaljnog energetskog pregleda
- izradu projektne dokumentacije,
- reviziju projektne dokumentacije,
- izvođenje građevinsko-zanatskih radova,
- nabavku i ugradnju opreme za praćenje potrošnje energije,
- aktivnosti nadzora nad implementacijom mjera povećanja EE,
- izradu energijskog certifikata nakon implementacije mjera povećanja EE,
- pružanje usluge energijskog treninga.
Kvalifikovani projekti energijske učinkovitosti podobni za financiranje putem RF su projekti tekućeg održavanja (izuzetno rekonstrukcije ili renoviranje uz pribavljanje potrebnih dozvola od strane korisnika), sve sa ciljem investiranja koje rezultira smanjenjem potrošnje energije uz poboljšanje komfora boravka u objektu, doprinose povećanju korištenja obnovljivih izvora energije (obnovljivih izvora energije kao mjere energijske učinkovitosti) smanjenjem emisija stakleničkih plinova (GHG).
Mjere povećanja energijske učinkovitosti prihvatljive za RF su:
- termoizolacija zidova, podruma i potkrovlja,
- popravak/zamjena vanjskih vrata,
- popravak/zamjena prozora,
- nadogradnja/zamjena kotlova i sistema grijanja koje rezultira povećanjem stepena efikasnosti sistema grijanja,
- zamjena kotla sa fosilnih goriva na goriva obnovljivih izvora energije,
- zamjena/diverzifikacija goriva,
- poboljšanje/ugradnja sistema automatskog upravljanja energijom/energetskim sistemima u objektu,
- termoizolacija cijevi i opreme,
- solarni sistemi grijanja i pripreme potrošne tople vode,
- solarni PV sistemi (tj. krovni solarni PV sistemi isključivo namijenjeni za sopstvenu upotrebu električne energije),
- toplotne pumpe za grijanje i hlađenje,
- LED rasvjeta u zgradama,
- automatska kontrola i upravljanje sistemom osvjetljenja u zgradama,
- solarni toplotni kolektori,
- zamjena ventilacijskog sistema,
- zamjena distributivnog sistema grijanja unutar objekta,
- zamjena rashladnih uređaja/klima uređaja,
- ugradnja termostatskih ventila na grijnim tijelima.
I druge mjere koje nisu na popisu mogu se smatrati podobnim sve dok rezultiraju povećanjem energijske učinkovitosti/uštedom energije, i sve dok nisu na listi projekata ili mjera koji ne ispunjavaju uvjete (uključujući uslove međunarodnih financijskih institucija a za koje će se posebnim aktom, za svaki izvor financiranja posebno, utvrditi limitacija ili isključenje određenih mjera, ukoliko je to uslov definisan od strane međunarodnog izvora financiranja). Predmetna lista se može dopuniti novim prihvatljivim mjerama a što će se u svakom novom pozivu definisati (ukoliko za to postoji temelj).
5. KRITERIJI ZA IZBOR KORISNIKA REVOLVING FONDA
6. SREDSTVA PREDVIĐENA ZA DODJELU IZ TRAJNOG REVOLVING FONDA
7. TRAJANJE PROGRAMA UTROŠKA
8. TIJELA ZA PROVOĐENJE PROGRAMA UTROŠKA
9. PROVOĐENJE PROGRAMA - DODJELA SREDSTAVA
10. POSLOVNI ODNOS IZMEĐU MINISTARSTVA I BANKE
11. KONTROLA UTROŠKA SREDSTAVA
12. OSIGURANJE TRANSPARENTNOSTI PROCESA
Veljače 2024. godine
Sarajevo
Ministar
Željko Nedić, v. r.