202. ODLUKA o usvajanju Programa utroška sredstava revolving fonda za energetsku učinkovitost Federacije BiH za javne objekte kod Union banke d.d. Sarajevo putem Federalnog ministarstva prost

Na temelju članka 19. stavak (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), a u vezi s točkom III. stav (1) Odluke o osnivanju Revolving fonda za energetsku učinkovitost Federacije Bosne i Hercegovine za javne objekte kod Union banke d.d. Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja ("Službene novine Federacije BiH", broj 43/21), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 30. sjednici, održanoj 13.03.2024. godine, donosi


ODLUKU


O USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA REVOLVING FONDA ZA ENERGETSKU UČINKOVITOST FEDERACIJE BiH ZA JAVNE OBJEKTE KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO PUTEM FEDERALNOG MINISTARSTVA PROSTORNOG UREĐENJA ZA 2024. GODINU


I.


Usvaja se Program utroška sredstava Revolving fonda za energetsku učinkovitost Federacije Bosne i Hercegovine za javne objekte kod Union banke d.d. Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja za 2024. godinu (u daljnjem tekstu: Program).

II


Sredstva u ukupnom iznosu od 11.563.128,47 KM namijenjena za pozajmljivanje po ovom programu su:

- planirana financijska sredstva u Proračunu Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu, na razdjelu 23, glava 2301 - Federalno ministarstvo prostornog uređenja, ekonomski kod 8226 - Ostala domaće zaduživanja - BEEP - revolving fond u ukupnom iznosu od 7.000.000,00 KM ("Službene novine Federacije BiH", broj 7/24),

- akumulirana sredstva u iznosu od 4.563.128,47 KM na računu revolving fonda za energetsku učinkovitost Federacije Bosne i Hercegovine za javne objekte kod Union banke d.d. (102 000 00000000 23 - dio revolving fonda - 102 575 99007136 39 otvoren u Union banci d.d. - Sarajevo).

III.


Program utroška sredstava iz točke I. ove odluke, nalazi se u prilogu ove odluke i čini njen sastavni dio.

IV.


Federalno ministarstvo prostornog uređenja dostavljat će izvješća o utrošku sredstava Federalnom ministarstvu financija/finansija i Vladi Federacije Bosne i Hercegovine sukladno Zakonu o izvršavanju Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 7/24) i Programu iz točke I. ove odluke.

V.


Za provedbu ove odluke zadužuju se Federalno ministarstvo prostornog uređenja, Federalno ministarstvo financija i Union banka d.d. Sarajevo, svatko u okviru svoje nadležnosti.

VI.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objave u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 418/2024
13. ožujka 2024. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, v. r.



PROGRAM
UTROŠKA SREDSTAVA REVOLVING FONDA ZA ENERGETSKU UČINKOVITOST FEDERACIJE BiH ZA JAVNE OBJEKTA KOD UNION BANKE d.d. SARAJEVO PUTEM FEDERALNOG MINISTARTSVA PROSTORNOG UREĐENJA ZA 2024. GODINU


1. UVOD


Zakonom o energijskoj učinkovitosti Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu Zakon) je propisano da je povećanje energijske učinkovitosti u krajnjoj potrošnji djelatnost od općeg interesa, te u vezi sa tim i obveza izrade, donošenja i provođenja planova za unapređenje energijske učinkovitosti, mjera za poboljšanje energijske učinkovitosti uključujući energijske usluge i energijske audite, te između ostalih obveze javnog sektora u pogledu primjene mjera energijske učinkovitosti ali i način financiranja unaprijeđenja energijske učinkovitosti.
Definirane su referentne vrijednosti koje moraju postići postojeće zgrade energetskom obnovom. Energetsku obnovu prioritetno je provesti na zgradama javne namjene koje moraju preuzeti vodeću ulogu pružajući pozitivan primjer ostalim sektorima.
Kako bi se ostvarili usvojeni ciljevi za smanjenje potrošnje energije u krajnjoj potrošnji, a posebno u zgradama javne namjene te ispunile obveze iz Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, Zakonom je propisana obveza izrade operativnih planova energijske obnove zgrada javne namjene. Sa tim u vezi neophodno je razviti održivi mehanizam financiranja, koristeći uštedu kao instrument otplate investicije u mjere energijske efikasnosti.


2. ZAKONODAVNI OKVIR PROGRAMA UTROŠKA


- Zakon o energijskoj učinkovitosti Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH" broj 22/17))
- Zakon o izvršavanju Proračuna Federacije BiH za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH" broj 7/24)
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o zajmu između BiH i Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) za realizaciju Dodatnog financiranja projekta "Energetska efikasnost u BiH" (AF BEEP) V. broj 147/2018 od 25.10.2018.
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o financiranju između BiH i Međunarodne asocijacije za razvoj (IDA) za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti u BiH" (BEEP) - PFBiH broj 01-02-486/14
- Odluka o prihvatanju zaduženja po Sporazumu o zajmu između Međunaropdne banke za obnovu i razvoj (IBRD) i Bosne i Hercegovine za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti- dodatno financiranje" ("Službene novine Federacije BiH", broj 10/20)
- Zaključak Vlade FBiH V.broj 8/2019 od 17.01.2019. godine o uspostavi revolving fonda u okviru Federalnog ministarstva prostornog uređenja
- Odluka o uspostavljanju revolving fonda za energetsku učinkovitost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja ("Službene novine Federacije BiH" broj 43/21).
- Akcioni plan energijske efikasnosti Federacije BiH 2019-2021. godine
- Ugovor o uspostavi Energetske zajednice (Odluka o ratificiranju Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, "Službene novine BiH - Međunarodni ugovori", broj 9/06)
- Operativni plan za poboljšanje energijske učinkovitosti u institucijama Federacije BiH, usvojem Zaključkom Vlade Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 29/21.)


3. CILJ PROGRAMA UTROŠKA


Cilj Programa utroška sredstava revolving fonda za energetsku učinkovitost Federacije BiH za javne objekte kod Union banke d.d. Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekst: Program utroška) je implementiranje mjera energijske učinkovitosti kroz revolving model financiranja odnosno kroz reinvestiranje otplata u investicije energijske učinkovitosti u javnim objektima.
Ovaj revolving model je uspostavljen usvajanjem Odluke o uspostavljanju revolving fonda za energetsku učinkovitost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekstu: Ministarstvo) od strane Vlade FBiH i potpisivanjem Ugovora o uspostavljanu revolving fonda i Ugovora o komisionim poslovima sa Union bankom d.d. Sarajevo čime su se stvorili i tehnički preduslovi za operacionalizaciju revolving fonda. Osnivanjem ovog revolving fonda (u daljem tekstu: RF) će se stvoriti preduslovi za uspostavljenje mehanizma financijskih ušteda koje bi se na temelju projekata energijske efikasnosti uplaćivale u navedeni RF.
Nakon što Ministarstvo sprovede implementiranje mjera energijske učinkovitosti na javnim objektima, korisnik/vlasnik zgrade/objekta u javnom vlasništvu (na različitim nivoima vlasti u FBiH) ima obvezu uplaćivanja očekivanih financijskih ušteda u navedeni RF. Obveza uplaćivanja ušteda u RF pri Ministarstvu postoji sve dok korisnik projekta energetske učinkovitosti ne uplati ugovoreni iznos investiranih sredstava. Izuzetno, ukoliko procijenjeni period povrata investicije prelazi 30 godina, rok povrata se ograničava na 30 godina i korisnik/vlasnik zgrade/objekta ima obvezu planiranja dodatnih sredstava iznad projiciranih ušteda kako bi u ovom roku otplatio investiciju.
Ovaj će proces u smislu planiranja proračunskih sredstava proračunskih korisnika koji su korisnici programa energijske učinkovitosti zahtijevati planiranje i izvršavanje proračuna koje uključuje obveze za ostvarivanje financijskih ušteda, odnosno uplate ugovorenih, očekivanih ušteda u RF pri Ministarstvu.
Krajnji cilj uspostavljanja RF je u obezbjeđivanju održivosti projekta energijske učinkovitosti u Federaciji BiH jer će se uštede i izvršene uplate u RF koristiti za buduće projekte energijske učinkovitosti.
Ovaj održivi mehanizam financiranja treba omogućiti povrat/revolving uloženih sredstava i privlačenje dodatnih sredstava. To između ostalog treba uključivati:
- povećanje raspoloživih sredstava za investicije u energetsku učinkovitost;
- demonstriranje koncepta korištenja ušteda u troškovima za energiju, za otplatu investicije;
- "vidljivost" ostvarenih ušteda što će također povećati "energetsku disciplinu" krajnjih korisnika;
- niži troškovi investicije, jer se vrši otplata samo vrijednosti energijske usluge bez troškova kamate;
- mogućnost privlačenja drugih međunarodnih financijskih institucija u obliku investitora/donatora;
- Revolving fond pruža kompletnu uslugu implementiranja mjera energijske učinkovitosti, čime se rasterećuju ljudski kapaciteti javnih institucija koje bi to, u protivnom, trebale provesti;
- Kantonalno/Federalno ministarstvo financija surađuje samo sa jednim partnerom /Revolving fondom, a ne sa više različitih subjekata, čime se u velikoj mjeri smanjuju troškovi projekata energijske učinkovitosti i rizik ulaganja u iste;
- Krajnji korisnici sredstava/javni objekti (federalni, kantonalni/županijski, jedinice lokalne samouprave i javne ustanove i dr.) ostvaruju pozitivne novčane tokove u kontekstu, trajnih, dugoročnih ušteda i povećanje knjigovodstvene vrijednosti obnovljenih javnih objekata - duži životni vijek, povećani komfor krajnjih korisnika.


4. NAMJENA FINANCIJSKIH SREDSTAVA


Izvori financiranja revolving fonda predstavljaju kreditna i bespovratna sredstva domaćih i/ili međunarodnih financijskih institucija, sredstava proračuna kao i druga sredstva doznačena sukladno odlukama, sporazumima ili drugim aktima donesenim od strane nadležnih organa.
Pored navedenog, sredstva revolving fonda predstavljaju i sredstva planirana na temelju očekivanih financijskih ušteda a koja su doznačena iz Proračuna Federacije BiH sa razdjela Federalnog ministarstva prostornog uređenja po temelju izvršenih projekata energijske učinkovitosti za federalne institucije (proračunski korisnici) te sredstva od povrata beskamatnih zajmova po temelju izvršenih projekata energijske učinkovitosti za federalne institucije (vanproračunski korisnici) i institucije na drugom/nižem nivou vlasti.
Također sredstva revolving fonda mogu predstavljati i sredstva međunarodnih organizacija u vidu bespovratnih sredstava i/ili kredita, sredstva proračuna Federacije BiH, kantona i jedinica lokalne samouprave te drugih institucija a namijenjena su za implementaciju mjera energijske učinkovitosti u javnim objektima te drugi izvori financiranja.
Prikupljena financijska sredstva u revolving fondu će se koristiti za dodjelu zajmova federalnim, kantonalnim i gradskim/općinskim organima uprave i javnim ustanovama sa područja FBiH za potrebe implementiranja projekata energijske učinkovitosti u javnim objektima u FBiH.
Cilj Vlade Federacije BiH je da u okviru Ministarstva, a kroz financijski mehanizam RF, omogući financiranje cjelokupnog investicijskog ciklusa projekta povećanja energijske učinkovitosti u javnim zgradama. S tim vezi, kroz RF moguće je između ostalog financirati:
- izradu detaljnog energetskog pregleda
- izradu projektne dokumentacije,
- reviziju projektne dokumentacije,
- izvođenje građevinsko-zanatskih radova,
- nabavku i ugradnju opreme za praćenje potrošnje energije,
- aktivnosti nadzora nad implementacijom mjera povećanja EE,
- izradu energijskog certifikata nakon implementacije mjera povećanja EE,
- pružanje usluge energijskog treninga.
Kvalifikovani projekti energijske učinkovitosti podobni za financiranje putem RF su projekti tekućeg održavanja (izuzetno rekonstrukcije ili renoviranje uz pribavljanje potrebnih dozvola od strane korisnika), sve sa ciljem investiranja koje rezultira smanjenjem potrošnje energije uz poboljšanje komfora boravka u objektu, doprinose povećanju korištenja obnovljivih izvora energije (obnovljivih izvora energije kao mjere energijske učinkovitosti) smanjenjem emisija stakleničkih plinova (GHG).
Mjere povećanja energijske učinkovitosti prihvatljive za RF su:
- termoizolacija zidova, podruma i potkrovlja,
- popravak/zamjena vanjskih vrata,
- popravak/zamjena prozora,
- nadogradnja/zamjena kotlova i sistema grijanja koje rezultira povećanjem stepena efikasnosti sistema grijanja,
- zamjena kotla sa fosilnih goriva na goriva obnovljivih izvora energije,
- zamjena/diverzifikacija goriva,
- poboljšanje/ugradnja sistema automatskog upravljanja energijom/energetskim sistemima u objektu,
- termoizolacija cijevi i opreme,
- solarni sistemi grijanja i pripreme potrošne tople vode,
- solarni PV sistemi (tj. krovni solarni PV sistemi isključivo namijenjeni za sopstvenu upotrebu električne energije),
- toplotne pumpe za grijanje i hlađenje,
- LED rasvjeta u zgradama,
- automatska kontrola i upravljanje sistemom osvjetljenja u zgradama,
- solarni toplotni kolektori,
- zamjena ventilacijskog sistema,
- zamjena distributivnog sistema grijanja unutar objekta,
- zamjena rashladnih uređaja/klima uređaja,
- ugradnja termostatskih ventila na grijnim tijelima.
I druge mjere koje nisu na popisu mogu se smatrati podobnim sve dok rezultiraju povećanjem energijske učinkovitosti/uštedom energije, i sve dok nisu na listi projekata ili mjera koji ne ispunjavaju uvjete (uključujući uslove međunarodnih financijskih institucija a za koje će se posebnim aktom, za svaki izvor financiranja posebno, utvrditi limitacija ili isključenje određenih mjera, ukoliko je to uslov definisan od strane međunarodnog izvora financiranja). Predmetna lista se može dopuniti novim prihvatljivim mjerama a što će se u svakom novom pozivu definisati (ukoliko za to postoji temelj).

5. KRITERIJI ZA IZBOR KORISNIKA REVOLVING FONDA


Odobravanje sredstava krajnjem korisniku/organu nadležnom za javni objekat iz RF- a podrazumjeva odobrenje zajma putem Union banke d.d. Sarajevo (u daljem tekstu: Banka) reguliran Ugovorom o zajmu u kojem se preciziraju uslovi otplate zajma uključujući i odgodu otplate ("grace period). Otplata zajma započinje nakon prve grijne sezone od tehničkog prijema radova i puštanja tehničkih sistema u rad. Korisnici redstava po ovom Programu utroška mogu biti federalni, kantonalni i gradski/općinski organi uprave i javne ustanove sa područja FBiH u svrhu ulaganja u projekte energijske učinkovitosti u javnim objektima u FBiH. Korisnici sredstava po ovom programu mogu biti samo oni urgani uprave i ustanove sa područja Federacije BiH koji obezbijede po mišljenju Banke odgovarajuće sredstvo osiguranja plaćanja na ugovoreni iznos investicije u energetsku učinkovitost kojim se osigurava kontinuirano servisiranje obveza prema revolving fondu.
Javni objekti koji nisu prihvatljivi za financiranje putem RF su dati u nastavku:
- zgrade povezane sa vojnim strukturama/odbranom,
- prostori i uredi političkih stranaka i ureda sindikata, rehabilitacija objekata zadruga ili drugih grupa vlasnika,
- proizvodnja električne energije u svrhu priključenja i prodaje unutar elektroenergetskog sistema,
- objekti i usluge vjerske infrastrukture kao rehabilitacija crkava, džamija, kapela i drugih vjerskih objekata,
- ulaganja u javne objekte komercijalnog karaktera,
- druge vrste projekata i aktivnosti, kao što su bilo kakve akcije koje bi imale negativan uticaj na životnu sredinu ili podsticale marginalizaciju socijalnih grupa,
- projekti i aktivnosti koji su u suprotnosti sa zakonodavstvom FBiH,
- bilo koji projektni prijedlog koji su podnijeli korisnici koji nisu izmirivali svoje obaveze preuzete mehanizmom financiranja RF u pogledu otplate investicije, dostupnosti podataka, održavanja i održivosti prethodno obnovljenih objekata kroz RF.
Sredstva Trajnog revolving fonda se dodjeljaju sukladno sa Zakonom o sistemu državne pomoći u BiH ("Službeni glasnik BiH" br. 10/12, 39/20), Uredbom o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Federaciji BiH ("Službene novine Federacije BiH" broj 27/18) i Uredbom o uslovima i postupcima za dodjelu pomoći male vrijednosti - de minimis pomoć ("Službene novine FBiH" broj 27/18). U sukladno sa prethodno navedenim zakonskim i podzakonskim aktima, državnu pomoć po ovom Programu utroška može predstavljati samo iznos kamate koji nastaje kao razlika između referentne kamatne stope i stope po kojoj je odobren zajam krajnjem korisniku.


6. SREDSTVA PREDVIĐENA ZA DODJELU IZ TRAJNOG REVOLVING FONDA


Ukupan iznos sredstava koja će se plasirati putem revolving fonda za 2024. godinu iznosi 11.563.128,47 KM, a predstavljaju sredstva osigurana na razdjelu 23, glava 2301 - Federalno ministarstvo prostornog uređenja, ekonomski kod 8226 - Ostala domaća pozajmljivanja - BEEP - revolving fonda u ukupnom iznosu od 7.000.000,00 KM ("Službene novine Federacije BiH", broj 7/24) i akumulirana sredstva u iznosu od 4.563.128,47 KM na računu revolving fonda za energetsku efikasnost Federacije BiH za javne objekte kod Union banke d.d. (102 000 00000000 23 - partija revolving fonda -102 575 99007136 39 otvoren u Union banci d.d. - Sarajevo)
Navedene sredstva revolving fonda su kreditna sredstva, sa sljedećim uslovima:
- grace period: otplata zajma započinje nakon prve grijne sezone od tehničkog prijema radova i puštanja tehničkih sistema u rad.
- godišnjom kamatnom stopom u visini od: 0,00 %
- naknadom za obradu kredita: 0,5%


7. TRAJANJE PROGRAMA UTROŠKA


Program utroška primjenjuje se od dana stupanja na snagu odluke o njegovom usvajanju i traje do utroška sredstava u revolving fondu a najkasnije do kraja fiskalne 2024. godine. Neutrošena sredstva predstavljaju akumulirana sredstva koja će se nalaziti na računu revolving fonda za energetsku efikasnost Federacije BiH za javne objekte kod Union banke d.d i bit će korištena u narednoj proračunskoj godini.


8. TIJELA ZA PROVOĐENJE PROGRAMA UTROŠKA


Tijela nadležna za provođenje programa i nadzor nad namjenskim korištenjem sredstava po ovom Programu utroška su Ministarstvo, Federalno ministarstvo financija i Banka, svako u okviru svoje nadležnosti i sukladno sa Ugovorom o komisionim poslovima zaključenim između Ministarstva i Banke.


9. PROVOĐENJE PROGRAMA - DODJELA SREDSTAVA


Financijska sredstva u okviru ovog Programa utroška utrošit će se na implementiranje mjera energijske učinkovitosti na federalnim objektima definisanim u Operativnom planom za poboljšanje energijske učinkovitosti u institucijama Federacije Bosne i Hercegovine (Operativni plan EE) (Zaključak Vlade F BiH V. broj 624/2021 od godine).


10. POSLOVNI ODNOS IZMEĐU MINISTARSTVA I BANKE


Ministarstvo i Banka su svoje poslovne odnose uredili na temelju Ugovora o uspostavljanju revolving fonda broj 01-19-1270/21 zaključenog dana 17. septembra 2021. godine i Ugovora o komisionim poslovima - broj: 01-19-1270/21-2 zaključenog dana 17. septembra 2021. godine.


11. KONTROLA UTROŠKA SREDSTAVA


Ministarstvo će osigurati nadzor nad utroškom dodijeljenih sredstava i jednom godišnje izvještavati Vladu FBiH o kontroli utroška sredstava.


12. OSIGURANJE TRANSPARENTNOSTI PROCESA


Program utroška zajedno sa Odlukom o usvajanju programa utroška sredstava po ovom Programu utroška će se objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH" i na web stranici Ministarstva.

Veljače 2024. godine
Sarajevo


Ministar
Željko Nedić, v. r.