UKAZ
O PROGLAŠENJU ZAKONA O JEDINSTVENIM NAČELIMA I OKVIRU MATERIJALNE POTPORE OSOBAMA S INVALIDITETOM U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
Broj 01-02-1-73-01/25
20. veljače 2025. godine
Sarajevo
Predsjednica
Lidija Bradara, v. r.
ZAKON
O JEDINSTVENIM NAČELIMA I OKVIRU MATERIJALNE POTPORE OSOBAMA S INVALIDITETOM U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
POGLAVLJE I. - OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(Predmet)
Članak 2.
(Gramatička terminologija)
POGLAVLJE II. - TEMELJNI PRINCIPI I JEDINSTVENA NAČELA ZAŠTITE OSOBA S INVALIDITETOM
Članak 3.
(Nadležnost)
Članak 4.
(Proširenje prava prema mogućnostima kantona)
Članak 5.
(Poticanje suradnje s organizacijama)
Članak 6.
(Primjena propisa)
Članak 7.
(Temeljni uvjeti za ostvarivanjem prava)
Članak 8.
(Gubitak prava zbog odjave prebivališta)
Članak 9.
(Načelo nediskriminacije)
Članak 10.
(Jedinstvena načela)
Članak 11.
(Prava osoba s invaliditetom)
POGLAVLJE III. - DEFINICIJA OSOBE S INVALIDITETOM I INVALIDITETA
Članak 12.
(Definicija osobe s invaliditetom)
Članak 13.
(Posljedice starosti)
Kod osoba kod kojih je do promjene u fiziološkom funkcioniranju organizma (ograničenje fizioloških i psihičkih sposobnosti kao što je umanjenje snage, izdržljivosti i opterećenja, smanjenje pokretljivosti kralježnice i ekstremiteta, staračko smanjivanje pamćenja, specifična ograničenja vida i sluha) došlo usljed prirodnog procesa starenja, ne utvrđuje se invaliditet, a ostvarivanje prava po osnovu takvog stanja se može utvrditi kantonalnim propisima.
Članak 14.
(Definicija invaliditeta)
Invaliditet predstavlja zajednički termin za trajno oštećenje, ograničenje aktivnosti i restrikcije u učestvovanju, koji označava negativne aspekte interakcije pojedinaca, u odnosu na osobne faktore i faktore okoline.
Članak 15.
(Vrste invaliditeta)
Invaliditet može biti:
a) psihički (psihička oboljenja);
b) intelektualni (smetnje u intelektualnom razvoju i funkcioniranju);
c) fizički (tjelesna oštećenja);
d) senzorni (čulna oštećenja).
POGLAVLJE IV. - TEMELJNA PRAVA OSOBA S INVALIDITETOM
Članak 16.
(Zakonski minimum oštećenja organizma za ostvarivanjem svih prava)
Radi ostvarivanja temeljnih prava utvrđenih ovim zakonom, osobe sa invaliditetom se razvrstavaju prema utvrđenom postotku oštećenja organizma u dvije grupe,i to:
a) I. grupa - osobe sa invaliditetom sa 100 % oštećenja organizma,
b) II. grupa - osobe sa invaliditetom sa 90 % oštećenja organizma.
Odjeljak A. Osobna invalidnina
Članak 17.
(Uvjeti za ostvarivanjem prava na osobnu invalidninu)
(1) Osoba sa invaliditetom može ostvariti pravo na osobnu invalidninu, koja je temelj za priznavanje drugih prava po odredbama ovog zakona, ukoliko je utvrđeno oštećenje organizma u postotku od 90% i 100%.
(2) Osobna invalidnina je novčana naknada, koja se isplaćuje osobi sa invaliditetom kao potpora u obavljanju svakodnevnih aktivnosti, zbog utvrđenog stanja invaliditeta.
Članak 18.
(Utvrđivanje visine naknade za osobnu invalidninu)
(1) Osobna invalidnina određuje se u mjesečnom iznosu, sukladno stupnju oštećenja organizma prema nalazu, ocjeni i mišljenju Instituta.
(2) Mjesečni iznosi osobne invalidnine određuju se u postotku od osnovice definirane u članku 24. ovog zakona, i to:
Grupa Postotak
a) I. - osobe sa invaliditetom sa 100 % oštećenja organizma 40%,
b) II. - osobe sa invaliditetom sa 90 % oštećenja organizma 30 %.
(3) Pravo iz stavka (1) ovog članka ne mogu ostvariti osobe sa invaliditetom, koje osobnu invalidninu ostvaruju ili mogu ostvariti prema propisima o pravima branitelja i članova njihovih obitelji, propisima o skrbi civilnih žrtava rata i propisima o mirovinskom i invalidskom osiguranju - pravo naknade za fizičku onesposobljenost.
Odjeljak B. Naknada za njegu i pomoć od drugog lica
Članak 19.
(Uvjeti za ostvarivanjem prava na dodatak za njegu i pomoć od drugog lica)
(1) Radi ostvarivanja prava na naknadu za njegu i pomoć od drugog lica, osobe sa invaliditetom razvrstavaju se u dvije grupe, i to:
a) Prva grupa - osobe s invaliditetom koje su, prema ocjeni Instituta, zbog utvrđenog oštećenja organizma upućene na stalnu njegu i pomoć od drugog lica, jer ne mogu same udovoljiti svojim temeljnim životnim potrebama bez pomoći drugog lica.
b) Nemogućnost udovoljavanja temeljnim životnim potrebama, u smislu ovog članka, podrazumijeva da se osobe ne mogu samostalno kretati u stanu i izvan stana, uzimati hranu, oblačiti se i svlačiti, održavati osobnu higijenu, obavljati druge temeljne fiziološke potrebe, kao i slijepe osobe čiji je ostatak vida na oba oka ispod 0,05 s korekcijom.
c) Druga grupa - osobe s invaliditetom koje, prema ocjeni Instituta, ne mogu potpuno udovoljiti svojim temeljnim životnim potrebama bez pomoći drugog lica.
d) Pod nemogućnošću potpunog udovoljavanja temeljnim životnim potrebama, u smislu ovog članka, podrazumijeva se da se osoba, bez pomoći drugog lica, ne može samostalno kretati izvan stana radi nabavke temeljnih životnih potrepština i korištenja zdravstvene skrbi.
(2) Pravo iz stavka (1) ovog članka ne mogu ostvariti osobe sa invaliditetom koje dodatak za njegu i pomoć od drugog lica ostvaruju ili mogu ostvariti prema propisima o pravima branitelja i članova njihovih obitelji i skrbi civilnih žrtava rata.
(3) Dodatak za njegu i pomoć od drugog lica je novčana naknada, koja se isplaćuje osobi sa invaliditetom, kod koje je utvrđeno najteže oštećenje organizma, zbog kojeg osoba ne može samostalno, bez pomoći druge osobe, funkcionirati u zajednici s drugima i savladavati barijere.
Članak 20.
(Utvrđivanje visine naknada za dodatak za njegu i pomoć od drugog lica i isključenje od korištenja)
(1) Mjesečni iznos naknade za njegu i pomoć od drugog lica određuje se u postotku od osnovice iz članka 24. ovog zakona, i to:
a) I. grupa 100% od osnovice,
b) II. grupa 50% od osnovice.
(2) Pravo na dodatak za njegu i pomoć od drugog lica ne može ostvariti osoba sa invaliditetom smještena u ustanovu socijalne skrbi, ukoliko troškovi smještaja u cjelosti padaju na teret općinskog, odnosno kantonalnog proračuna.
(3) Osoba sa invaliditetom koja je smještena u ustanovu socijalne skrbi može, uz ispunjenje svih ostalih uvjeta predviđenih ovim zakonom, ostvariti pravo na dodatak za njegu i pomoć od drugog lica ukoliko ona, članovi njene obitelji, staratelj ili treće lice, snose najmanje 50% ukupnih troškova smještaja.
Odjeljak C. Naknada za ortopedski dodatak
Članak 21.
(Uvjet za ostvarivanjem i utvrđivanje visine naknada za ortopedski dodatak)
(1) Naknadu za ortopedski dodatak može ostvariti osoba kod koje je, sukladno ocjeni Instituta utvrđena potreba za ovakvim vidom materijalne skrbi, a kod koje je došlo do amputacije najmanje jednog ekstremiteta ili teškog oštećenja funkcije ekstremiteta, slijepa osoba, kao i osoba sa enukleacijom jednog oka, te osoba s oštećenjem sluha koja koristi slušni aparat.
(2) Ortopedski dodatak određuje se u mjesečnom iznosu u visini od 7% od osnovice iz članka 24. ovog zakona.
(3) Pravo iz stavka 1. ovog članka ne mogu ostvariti osobe sa invaliditetom koje ortopedski dodatak ostvaruju ili mogu ostvariti prema propisima o pravima branitelja i članova njihovih obitelji i skrbi civilnih žrtava rata.
(4) Ortopedski dodatak je novčana naknada, koja se dodjeljuje osobi s invaliditetom, koja koristi ortopedsko pomagalo, a služi za servisiranje ortopedskog pomagala, dok je u roku upotrebe.
Članak 22.
(Ograničenje u korištenju prava zbog određenih kaznenih djela)
(1) Prava utvrđena ovim zakonom ne može ostvarivati osoba koja je pravomoćnom sudskom presudom osuđena za kazneno djelo iz članka 156. "Napad na ustavni poredak BiH", članka 172. "Zločini protiv čovječnosti", članka 173. "Ratni zločin protiv civilnog stanovništva" i članka 175. "Ratni zločin protiv ratnih zarobljenika" iz Kaznenog zakona Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 3/03, 32/03, 37/03, 54/04, 61/04, 30/05, 53/06, 55/06, 8/10, 47/14, 22/15, 40/15, 35/18, 46/21, 31/23 i 47/23), kao i kaznenog djela iz članka 149. "Napad na ustavni poredak" iz Kaznenog zakona Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 36/03, 21/04, 69/04, 18/05, 42/10, 42/11, 59/14, 76/14, 46/16, 75/17 i 31/23).
(2) Osoba iz stavka (1) ovog članka gubi pravo koje joj je sukladno odredbama ovog zakona, priznato prije donošenja presude.
(3) Prestanak prava iz stavka (2) ovog članka, utvrdit će prvostupanjski organ posebnim rješenjem, zaključno sa danom pravomoćnosti presude.
(4) Osobi koja je ostvarila pravo po ovom zakonu, a protiv koje je pokrenut kazneni postupak zbog djela iz stavka (1) ovog članka, ne isplaćuju se novčana primanja za vrijeme do okončanja tog postupka, o čemu prvostupanjski organ donosi posebno rješenje.
(5) Zadržana novčana primanja isplatit će se osobi iz stavka (4) ovog članka, ukoliko kazneni postupak protiv nje bude pravomoćnom odlukom suda obustavljen ili ako korisnik pravomoćnom presudom bude oslobođen optužbe, odnosno, ako optužba protiv njega bude odbijena, ali ne zbog nenadležnosti suda.
Članak 23.
(Utjecaj sudskih presuda na korištenje prava)
(1) Korisniku prava, osuđenom pravomoćnom sudskom presudom na kaznu zatvora u trajanju od šest mjeseci i duže, ne pripadaju ta prava za vrijeme dok se nalazi na izdržavanju kazne.
(2) Ako se korisnik novčanih naknada za priznata prava nalazi u pritvoru, članovima obitelji koje korisnik izdržava za vrijeme trajanja pritvora, isplaćuje se polovina tih primanja. Zadržana polovina primanja isplatit će se korisniku, ako kazneni postupak bude pravomoćnom odlukom suda obustavljen ili ako korisnik pravomoćnom presudom bude oslobođen optužbe, odnosno, ako optužba protiv njega bude odbijena, ali ne zbog nenadležnosti suda.
Članak 24.
(Utvrđivanje osnovice za obračun novčanih naknada)
Osnovica za određivanje mjesečnih novčanih naknada, prema ovom zakonu, utvrđuje se u iznosu 50% od osnovice utvrđene federalnim propisima o pravima branitelja i članova njihovih obitelji.
Članak 25.
(Usklađivanje osnovice)
Osnovica za osobe sa invaliditetom propisana ovim zakonom usklađuje se sa kretanjem osnovice korisnika prava o pravima branitelja i članova njihovih obitelji, po federalnim propisima.
Odjeljak D. Svrha isplate novčanih naknada za priznata prava
Članak 26.
(Izjednačavanje mogućnosti)
Svrha isplate novčanih naknada osobama iz članka 11. stavak (1) toč. a), b) i c) u smislu ovog zakona, je stvaranje pretpostavki kojima će se osigurati jednake mogućnosti osobama s invaliditetom, odnosno namjera države da osobama sa najtežim stupnjem oštećenja organizma nadoknadi dio troškova prouzrokovan invaliditetom, kako bi ravnopravno participirale sa drugima u svim sferama života.
POGLAVLJE V. - POSTUPAK ZA OSTVARIVANJEM PRAVA
Članak 27.
(Nadležnost u postupku)
Postupak za rješavanje o pravima na osobnu invalidninu, dodatak za njegu i pomoć od drugog lica i ortopedski dodatak u prvostupanjskom postupku, provode centri za socijalni rad i općinske službe socijalne skrbi sa područja Federacije, kojima su povjereni poslovi socijalne skrbi, prema mjestu prebivališta podnositelja zahtjeva (u daljnjem tekstu: centri za socijalni rad), a o žalbama protiv rješenja donesenih u prvom stupnju, rješava Federalno ministarstvo rada i socijalne politike (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
Članak 28.
(Postupak revizije)
(1) Rješenje doneseno u prvostupanjskom postupku, kojem je podnositelju zahtjeva priznato pravo na temelju ovog zakona, podliježe reviziji.
(2) Reviziju po službenoj dužnosti vrši Ministarstvo.
(3) Revizija odgađa izvršenje rješenja.
(4) Ako je protiv prvostupanjskog rješenja izjavljena žalba, o reviziji i žalbi se rješava istim rješenjem.
(5) Ako protiv rješenja iz stavka 1. ovog članka nije izjavljena žalba, prvostupanjski organ koji je donio to rješenje će ga zajedno sa spisima predmeta dostaviti organu nadležnom za reviziju, u roku od osam dana nakon isteka roka za žalbu.
Članak 29.
(Postupanje drugostupanjskog organa u revizionom postupku)
(1) Drugostupanjski organ će u postupku revizije poništiti ili ukinuti prvostupanjsko rješenje i predmet vratiti na ponovni postupak ili sam riješiti stvar, ako utvrdi da su u prvostupanjskom postupku nepotpuno ili pogrešno utvrđene činjenice ili da se u postupku nije vodilo računa o pravilima postupka, koja bi bila od utjecaja na rješavanje ili ako utvrdi da su pogrešno ocijenjeni dokazi ili da je iz utvrđenih činjenica izveden pogrešan zaključak o činjeničnom stanju ili da je pogrešno primijenjen materijalni propis na temelju kojeg je stvar riješena.
(2) Prvostupanjski organ čije je rješenje u postupku revizije poništeno ili ukinuto i predmet vraćen na ponovni postupak, donosi novo rješenje.
(3) Protiv rješenja iz stavka (2) ovog članka će se obavit ponovni postupak revizije i na isto se može izjaviti žalba.
Članak 30.
(Postupanje drugostupanjskog organa po izjavljenoj žalbi)
(1) U drugostupanjskom postupku po žalbi, Ministarstvo će pribaviti nalaz, ocjenu i mišljenje Instituta, ako je predmet žalbe ocjena Instituta.
(2) U postupku po izjašnjenju na pribavljeni nalaz u drugostupanjskom postupku, Ministarstvo može, shodno slobodnoj procjeni, pribaviti još jedan nalaz i mišljenje drugostupanjske liječničke komisije o oštećenju organizma i potrebi za korištenjem prava na dodatak za njegu i pomoć drugog lica i ortopedski dodatak.
Članak 31.
(Dokazna sredstva)
(1) Oštećenje organizma osobe s invaliditetom, potrebu za korištenjem prava na dodatak za njegu i pomoć od drugog lica i ortopedski dodatak, utvrđuje se na temelju ocjene medicinskog vještačenja zdravstvenog stanja Instituta.
(2) Zahtjev Institutu za pribavljanjem ocjene medicinskog vještačenja, ne smatra se zahtjevom za ostvarivanjem prava u upravnom postupku.
(3) Podnositelj zahtjeva je dužan, prilikom predaje zahtjeva za ostvarivanjem prava centru za socijalni rad, uz ostalu potrebnu dokumentaciju, priložiti i konačan nalaz Instituta pribavljen u postupku medicinskog vještačenja zdravstvenog stanja.
(4) Osim dokaza iz stavka (3) ovog članka, u spisima predmeta prije rješavanja o zahtjevu podnositelja, potrebno je pribaviti sljedeće dokumente i to:
a) kopiju osobne iskaznice;
b) prijavu prebivališta (CIPS);
c) dokaz nadležnog organa da traženo pravo ne ostvaruje, odnosno ne može ostvariti po propisima o pravima branitelja i članova njihovih obitelji, civilnim žrtvama rata i mirovinsko-invalidskom osiguranju;
d) uvjerenje o državljanstvu;
e) izvod iz matične knjige rođenih;
f) kopiju tekućeg računa.
Članak 32.
(Jedinstveni institucionalni model ocjene)
(1) Postotak invaliditeta, u smislu članka 16. ovog zakona, utvrđuje se na temelju jedinstvenih pravila, kriterija i procedura, za sve osobe s invaliditetom bez obzira na uzrok nastanka invaliditeta.
(2) Ocjenu o postotku invaliditeta iz stavka (1) ovog članka, donosi Institut na temelju Pravilnika o jedinstvenim kriterijima i pravilima postupka za medicinsko vještačenje i Liste invaliditeta, koja je njegov sastavni dio.
(3) Ocjenom se utvrđuju samo trajne, odnosno konačne promjene u zdravstvenom stanju, odnosno trajno oštećenje organizma koje je prouzrokovano bolešću (urođenom ili stečenom), povredom i koje se ne može otkloniti mjerama liječničke zaštite i rehabilitacije.
(4) Ocjena iz prethodnog stavka ovog članka treba sadržavati obrazloženje utvrđivanja potrebe za korištenjem prava na dodatak za njegu i pomoć od drugog lica, odnosno kojim temeljnim životnim potrebama osoba s invaliditetom ne može samostalno udovoljiti ili ne može potpuno samostalno udovoljiti, bez pomoći drugog lica.
(5) Pribavljanje ocjene medicinskog vještačenja se obavlja na zahtjev osobe sa invaliditetom ili po zahtjevu nadležnog organa.
Članak 33.
(Postupanje po kontrolnom pregledu)
(1) Mogućnost kontrolnog pregleda se utvrđuje djetetu do navršene 15. godine života.
(2) Ukoliko je ocjenom medicinskog vještačenja zdravstvenog stanja određen kontrolni pregled, rješenje ima privremeni karakter i korištenje novčanih naknada za priznata prava po tom rješenju traje do datuma naloženog kontrolnog pregleda, pa se daljnja isplata korisniku prava obustavlja.
(3) Ako se naloženi kontrolni pregled kod Instituta, zahtjevom prijavi u roku koji je određen rješenjem, novim rješenjem po obavljanju kontrolnog pregleda, korisniku se prava priznaju kontinuirano, bez obzira kada će Institut sačiniti i dostaviti konačnu ocjenu medicinskog vještačenja zdravstvenog stanja.
(4) Ukoliko korisnik ne postupi u određenom roku i ne obavi kontrolni pregled, korištenje prava mu prestaje rješenjem o prestanku prava sa datumom kontrolnog pregleda, a za nastavak korištenja prava treba podnijeti novi zahtjev za ostvarivanjem prava kod nadležnog centra za socijalni rad.
(5) Prava po novom zahtjevu se priznaju sukladno odredbama članka 41. ovog zakona.
Članak 34.
(Troškovi postupka i refundacija troškova)
(1) Troškovi postupka za ostvarivanjem prava u prvom stupnju padaju na teret podnositelja zahtjeva.
(2) Ukoliko podnositelju zahtjeva, sukladno ovom zakonu, prvostupanjskim rješenjem budu priznata prava, ima pravo na refundaciju troškova pregleda iz sredstava kantonalnog proračuna kantona u kojem osoba ima prebivalište u momentu podnošenja zahtjeva, po podnesenom zahtjevu za povrat.
(3) Troškovi drugostupanjskog postupka padaju na teret organa koji vodi postupak.
(4) Pod troškovima postupka u smislu ovoga članka, podrazumijevaju se isključivo troškovi pribavljanja ocjene medicinskog vještačenja zdravstvenog stanja Instituta.
Članak 35.
(Ponovni postupak)
(1) Na zahtjev korisnika prava ponovni postupak, sukladno ovom zakonu, može se pokrenuti, tek nakon isteka dvije godine od dana donošenja rješenja po kojem ostvaruje pravo.
(2) Postupak se može pokrenuti i prije isteka ovoga roka, ukoliko se radi o novoj povredi ili bolesti pa je nastupilo pogoršanje zdravstvenog stanja, što je utvrđeno novim nalazom, ocjenom i mišljenjem Instituta po zahtjevu za pogoršanjem, u odnosu na utvrđene povrede i bolesti u ranijem nalazu Instituta.
(3) Ukoliko je novi nalaz Instituta identičan ranijem nalazu, po zahtjevu za ostvarivanjem prava zbog pogoršanja, centar za socijalni rad neće donositi novo rješenje o priznavanju istih prava istog obima, već će odbiti zahtjev zbog neispunjavanja uvjeta za ostvarivanjem prava po novopodnesenom zahtjevu zbog pogoršanja koje nije nastupilo.
POGLAVLJE VI. - VERIFIKACIJA ZAKONITOSTI KORIŠTENJA PRAVA
Članak 36.
(Korisnici koji podliježu verifikaciji)
Svi korisnici prava na dodatak za njegu i pomoć od drugog lica i ortopedski dodatak, koji su ta prava ostvarili po odredbama Zakona o osnovama socijalne skrbi, skrbi civilnih žrtava rata i skrbi obitelji s djecom ("Službene novine Federacije BiH", br. 36/99, 54/04, 39/06, 14/09, 45/16, 40/18 i 16/23), do dana stupanja na snagu ovog zakona, podliježu verifikaciji zakonitosti korištenja prava (u daljnjem tekstu: verifikacija).
Članak 37.
(Nadležnost za provedbu)
Za provedbu verifikacije korisnika, sukladno odredbama ovog zakona, nadležan je Institut, nadležni centri za socijalni rad i Ministarstvo, svatko iz okvira svojih nadležnosti.
Članak 38.
(Sadržaj verifikacije)
Članak 39.
(Rokovi)
Članak 40.
(Provedbeni akti)
POGLAVLJE VII. - POSEBNE ODREDBE
Članak 41.
(Početak ostvarivanja prava)
Članak 42.
(Obveza prijave nastalih promjena)
Članak 43.
(Nadležnost za isplatu i korekcija koeficijenta)
Članak 44.
(Povrat neosnovano isplaćenih sredstava)
Članak 45.
(Evidencija korisnika i izvršenih isplata)
POGLAVLJE VIII. - NADZOR
Članak 46.
(Vršenje upravnog nadzora)
Članak 47.
(Inspekcijski nadzor)
Članak 48.
(Provedbeni propisi)
POGLAVLJE IX. - PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 49.
(Prekršajne odredbe)
POGLAVLJE X. - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 50.
(Način usklađivanja za postojeće korisnike prava)
Članak 51.
(Način isplate za nove podnositelje zahtjeva)
Članak 52.
(Način usklađivanja, isplate i okončanja ranije započetih postupaka)
Članak 53.
(Prestanak primjene zakonskih odredaba)
Članak 54.
(Stupanje na snagu)
Predsjedatelj
Zastupničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Dragan Mioković, v. r.
Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Tomislav Martinović, v. r.