Poduzeto niz mjera za stabiliziranje cijena na tržištu

  • 01.10.2008.
  • U kontekstu provođenja mjera kojima bi se ublažio rapidni rast cijena osnovnih životnih namirinica, Vlada Federacije BiH želi upoznati građane kako je sa svim aktivnostima i realizacijom projiciranih zadataka otpočela krajem trećeg odnosno početkom četvrtog mjeseca 2007. godine.

    U kontekstu provođenja mjera kojima bi se ublažio rapidni rast cijena osnovnih životnih namirinica, Vlada Federacije BiH želi upoznati građane kako je sa svim aktivnostima i realizacijom projiciranih zadataka otpočela krajem trećeg odnosno početkom četvrtog mjeseca 2007. godine. Odmah po usvajanju strateškog dokumenta Politika djelovanja Vlade Federacije Bosne i Hercegovine za mandatni period 2007 – 2010. godina pristupilo se strateškom detektovanju i programiranju, a malo za tim i operacionalizaciji i implementaciji naprijed navedenog dokumenta.

    Obzirom da Bosna i Hercegovina, a samim tim i Federacija Bosne i Hercegovine nije bila pošteđena svih turbulencija koje je svjetsko tržište proživljavalo u protekloj godini, tim se cjelokupna situacija uslovljena drastičnim poskupljenjima cijena energenata (u prvom redu nafte) kao i cijena prehrambenih proizvoda, preslikala i na mikro nivou. Posljedice naprijed navedenog osjećale su se i na našim prostorima, a što je rezultiralo prilagođavanjem Vladinih strateških direktiva trenutnom stanju.

    Usljed prvih tržišnih poremećaja u 8. mjesecu protekle godine, kada je postojala osnovana bojazan da će cijene mlinarsko-pekarskih proizvoda u Federaciji Bosne i Hercegovine enormno porasti iz razloga nepovoljnih klimatskih uslova (suša, u prvom redu), a što bi se posebno odrazilo na životni standard socijalno najugroženije populacije u Federaciji Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo trgovine, prvi put od postojanja Direkcije robnih rezervi, posegnulo je za njenim angažmanom, kako bi ovi poremećaji bili neutralizirani. Hitnim mjerama i angažmanom premijera Vlade Federacije BiH sa resornim ministrima, na jednoj strani, te predstavnicima mlinarsko-pekarske industrije i trgovcima, sa druge strane, poremećaji na tržištu i očekivani val poskupljenja mlinarsko-pekarskih proizvoda neutralizovan je do 12. mjeseca 2007. godine. Ipak se potvrdio skepticizam u pravilno i normalno funkcionisanje rada Federalne direkcije robnih rezervi, čija je pravovaljana intervencija tada izostala.

    Naime, nakon što su uslijedile najave novog vala poskupljenja osnovnih životnih namirnica, u prvom redu ulja, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine donijela je novu odluku o tržišnoj intervenciji aktivacijom robnih rezervi koje su bile zadužene plasirati određenu količinu ulja na tržište po povoljnijoj cijeni, čime bi se na određen način konkurentnom metodom pokušalo privoliti trgovce na sniženje cijena ulja ostalih proizvođača (nakon što je Direkcija robnih rezervi intervenciju obavila sa kompromitirajućim uljem, Vlada Federacije BiH uspjela je provesti tržišnu intervenciju sa novim uljem, reformisati rad Direkcije robnih rezervi i stvoriti novi legislativni okvir za njen rad; donešeni su nacrti novih zakona o kontroli cijena i o Direkciji robnih rezervi u Federaciji BiH op. trenutno su u parlamentarnoj proceduri). Osim toga, Vlada FBiH promptno je reagovala te u interaktivnoj saradnji sa Federalnom i kantonalnim tržišnim inspekcijama, u skladu sa Zakonom o kontroli cijena, donijela i nadgledala pravovaljano provođenje odluke o formiranju marži na osnovne životne namirnice. Time je onemogućila trgovce da pri formiranju novih cijena osnovnih životnih namirnica iskoriste turbulencije na svjetskim tržištima te enormno, a neopravdano, povise cijene osnovnih životnih namirnica. Na kraju, u skladu sa zaključcima donesenim na sastancima koji su u kontinuitetu održavani sa proizvođačima mlinarsko-pekarskih proizvoda, Vlada FBiH je dogovorila zadržavanje starih cijena ovih proizvoda, tako što se obavezala da će izvršiti kupovinu dodatne količine pšenice čija će se primarna prerada u brašno obaviti u mlinovima na teritoriju FBiH, te će takvo brašno pod povoljnijim uslovima biti dostupno naprijed pomenutim proizvođačima.

     

    Sve navedene mjere koje je Vlada Federacije BiH kontinuirano provodila, rezultirale su time da su cijene osnovnih životnih namirnica najmanje rasle u Federaciji BiH. Ako se uporede trenutne cijene osnovnih životnih namirnica, važno je napomenuti kako je zahvaljujući interventnim i blagovremenim mjerama Vlade, Federacija BiH uspjela zadržati jedan od najpovoljnijih prosjeka cijena na pet osnovnih životnih namirnica u odnosu na RS, ali i u odnosu na zemlje u regionu (poređenje cijena sačinjeno je prema podacima koje smo dobili od relevantnih državnih institucija koje su nadležne za kontrolu cijena osnovnih životnih namirnica na dan 29.-30.9.2008.).

     
    Cijene životnih namirnica
    Brašno tip 500
    Kruh
    Tip 500
    Mlijeko
    1 l
    Ulje
    1 l
    Šećer
    1 kg
    Sol
    1 kg
    Meso
    pileće
    Maslac
    250 gr
    Federacija BiH
    1,30
    1,22
    1,48
    3,37
    1,15
    0,80
    5,80
    3,29
    Republika Srpska
    1,21
    1,30
    1,59
    3,57
    1,15
    0,78
    5,85
    3,82
    Republika Srbija
    1,36
    1,20
    1,42
    2,86
    1,40
    0,68
    5,10
    3,40
    Republika Hrvastka
    1,15
    1,60
    1,73
    4,05
    1,51
    1,20
    6,00
    3,83
     

    U cilju zaustavljanja rapidnog rasta cijena osnovnih životnih namirnica, važno je napomenuti da se Vlada Federacije nije koristila nepopularnim mjerama centralnog upravljanja cijenama koje nisu karakteristične za zemlje sa razvijenom tržišnom ekonomijom ili za one koje pretenduju to biti. 

     

    Takođe, Vlada Federacije BiH je inicirala i održala niz radnih sastanka sa predstavnicima kantonalnih vlasti kao i sa predstavnicima distributera gasa za Bosnu i Hercegovinu te uspjela postići sporazum kojim bi se izbjegao flagrantni rast cijene gasa te je pristala dati odobrenje za povećanje cijene gasa tek od 1.3.2008. godine i to samo u iznosu od 21%. Sve ovo učinjeno je u periodu rapidnog rasta cijena svih energenata kako na svjetskom tako i na domaćem tržištu.

    Kada je riječ o distirbucijom naftom i naftnim derivatima, važno je napomenuti kako je Vlada Federacije BiH na čelu sa Federalnim ministarstvom trgovine u procesu provođenja projekta serverske kontrole trgovine naftom i naftnim derivatima na području Federacije BiH, kojim bi se trebalo suzbiti svako eventualno manipuliranje u procesu distribucije ovih proizvoda, a samim tim postojala bi i veća kontrola prilikom određivanja cijena na ove proizvode.

    Prema trenutno dostupnim podacima na dane 29.-30.9.2008. te u skladu sa kursnom listom objavljenom na iste datume, cijene nafte i naftnih derivata ipak imaju najnižu cijenu u Federaciji Bosne i Hercegovine, s tim da postoji tendencija pada cijena nafte i naftnih derivata u narednih sedam dana u Federaciji BiH i RS te u zemljama regiona.

     
    Cijene naftnih derivata
    BMB 95
    BMB 98
    Euro D
    Federacija BiH
    2,11
    2,15
    2,27
    R. Srpska
    2,09
    2,12
    2,29
    Srbija
    2,49
     
    2,30
    Hrvatska
    2,37
     
    2,40
     

    Na kraju, dužnost nam je informisati vas kako je Vlada Federacije BiH na jednoj od proteklih sjednica razmatrala i niz kratkoročnih i dugoročnih mjera u cilju suzbijanja eventualnog ponovljenog rasta cijena osnovnih životnih namirnica i energenata na teritoriju Federacije Bosne i Hercegovine, te je u kontekstu naprijed navedenog usvojila i sljedeće zaključke:

     

    1.       Kontinuirano praćenje i analiziranje cijena naftnih derivata i gasa od strane novoformiranog koordinaciong tijela sastavljenog od predstavnika Federalnog ministarstva trgovine Federalnog ministarstva energije rudarstva i industrije Federalne privredne komore, predstavnika Vlade kantona Sarajevo, Energoinvesta, BH–gasa, Sarajevo–gasa, „Grijanje“ Zenica, Visoko–gasa i predstavnika Sekcije naftaša F BiH.

    2.       Da se u svrhu adekvatne tržišne zaštite, usljed ozbiljnijih tržišnih poremećaja hitno osigura neophodna energetska rezerva u kapacitetu od cca 200 000 tona nafte što bi predstavljalo dovoljnu količinu za 90 dana, a što je u skladu i sa preporukom Evropske unije o obaveznim energetskim rezervama.

    3.       Da se hitno reorganizuje i racionalizuje transport naftnih derivata u cilju adekvatne zaštite putne (cestovne) infrastrukture ali i jačanja željezničke infrastrukture.

    4.       Da se inicira reformisanje fiskalnog sistema naročito u dijelu u kojem se prema Pravilniku o formiranju cijena naftnih derivata naplata PDV –a vrši i na trošarinu i na carinu (što dovodi do duplog oporezivanja naftnih derivata).

    5.       Da se putem aktivne saradnje predstavnika Vlade Federacije i predstavnika nevladinog sektora čiji je osnovni djelokrug poslova vezan za brigu i zaštitu potrošača, pokrene inicijativa podizanja svijesti o racionalizaciji potrošnje i povećanju veće efikasnosti u korištenju svih vrsta energenata, kao i jačanje potrošačke solidarnosti.

    6.       Da Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva poduzme sve neophodne radnje u cilju blagovremene nabavke svih resursa neophodnih za stvaranje rezervi osnovnih životnih namirnica, kako bi se bilo kakvi tržišni poremećaji mogli pravovaljano ali i blagovremeno neutralizovati (nabavka pšenice, brašna, ulja i mlijeka)

    7.       Da se u suglasnosti sa mlinarsko-pekarskim proizvođačima uvede zagarantovana cijena narodnog hljeba.

    U duhu svega pomenutog, vidljivo je kako Vlada Federacije BiH kontinuirano realizuje program rada za mandatni period 2007.-2010., a u cilju jačanja životnog standarda građana Federacije Bosne i Hercegovine. Isto tako, Vlada FBiH je pokazala kako je spremna odgovoriti modernom metodologijom rada na sve izazove koje turbulentno svjetsko tržište u ovim trenucima nameće.