Na osnovu člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 36. sjednici, održanoj 20.06.2024. godine, donosi
ODLUKU
O IZMJENAMA ODLUKE O USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA "TEKUĆI TRANSFERI DRUGIM NIVOIMA VLASTI I FONDOVIMA - PODRŠKA EVROPSKE UNIJE BOSNI I HERCEGOVINI U CILJU UBLAŽAVANJA NEGATIVNOG SOCIO-EKONOMSKOG UTICAJA ENERGETSKE KRIZE" UTVRĐEN BUDŽETOM FEDERACIJE BiH ZA 2023. GODINU FEDERALNOM MINISTARSTVU RAZVOJA, PODUZETNIŠTVA I OBRTA
I.
U Odluci o usvajanju Programa utroška sredstava "Tekući transferi drugim nivoima vlasti i fondovima - Podrška Evropske unije Bosni i Hercegovini u cilju ublažavanja negativnog socio-ekonomskog uticaja energetske krize" utvrđen Budžetom Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu Federalnom ministarstvu razvoja, poduzetništva i obrta ("Službene novine Federacije BiH", br. 60/23 i 100/23), tačka III. stav (2) pod tačka 5. mijenja se i glasi:
"5. unaprijeđenje energijske efikasnosti u poslovnim procesima (npr. iskorištenje otpadne toplote, mjere na povećanju efikasnosti rada elektromotornih pogona, nabavka novih energijski efikasnijih proizvodnih mašina, nabavka novih vozila kategorije M2, M3, N1, N2 i N3);".
II.
Program koji je sastavni dio Odluke, mijenja se i glasi:
"PROGRAM UTROŠKA SREDSTAVA "TEKUĆI TRANSFERI DRUGIM NIVOIMA VLASTI I FONDOVIMA - PODRŠKA EVROPSKE UNIJE BOSNI I HERCEGOVINI U CILJU UBLAŽAVANJA NEGATIVNOG SOCIO-EKONOMSKOG UTICAJA ENERGETSKE KRIZE" UTVRĐEN BUDŽETOM FEDERACIJE BiH ZA 2023. GODINU FEDERALNOM MINISTARSTVU RAZVOJA, PODUZETNIŠTVA I OBRTA
1. UVOD
Paket budžetske podrške Evropske unije za ublažavanje negativnih posljedica energetske krize i poticanja energetske tranzicije je osigurao sredstva u vidu bespovratne pomoći ranjivim domaćinstvima i privredi na Zapadnom Balkanu, na koja je, u pripadajućem iznosu, Bosna i Hercegovina ostvarila pravo usvajanjem Akcionog plana od strane Vijeća ministara Bosne i Hercegovine.
Jedna od komponenti Akcionog plana je i pomoć privredi u energetskoj tranziciji definisana kroz mjeru 3 iz cilja I Akcionog plana pod nazivom "Podrška mikro, malim i srednjim preduzećima", radi osiguranja kontinuiteta poslovanja privrednih subjekata, a sve putem sufinansiranja mjera energijske efikasnosti.
Za potrebe provođenja mjere "Podrška mikro, malim i srednjim preduzećima" iz Akcionog plana sačinjen je ovaj program koji je predložilo Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta, a za čije provođenje je zadužen Fond za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Fond).
2. SVRHA PROGRAMA
Konačni cilj realizacije ovog programa je pružanje bespovratne finansijske pomoći subjektima male privrede kroz sufinansiranje mjera energijske efikasnosti (izgradnja solarnih panela na poslovno-proizvodnim objektima, poboljšanje energijskih karakteristika objekata, ugradnja okolinski prihvatljivih i ekonomsko opravdanih sistema grijanja, hlađenja i klimatizacije, povećanje energijske efikasnosti proizvodnih procesa i dr.), koja će rezultirati smanjenjem operativnih troškova poslovanja, odnosno povećanjem konkurentske sposobnosti subjekata male privrede, i to za njih minimalno 264, kao indikatoru uspješnosti provođenja mjere 3 cilja I Akcionog plana.
Poseban fokus poticanja su mikro subjekti male privrede i subjekti male privrede u većinskom vlasništvu žena.
3. KATEGORIJE KORISNIKA SREDSTAVA
Pravo na korištenje sredstava mogu ostvariti mikro, mali i srednji subjekti male privrede definisani po Zakonu o poticanju razvoja male privrede ("Službene novine Federacije BiH" br. 39/24)1 1 koji su registrirani po:
- Zakonu o privrednim društvima Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 81/15 i 75/21);
- Zakonu o obrtu i srodnim djelatnostima u Federaciji BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 75/21);
- Zakonu o unutrašnjoj trgovini Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 40/10 i 79/17);
- Zakonu o ugostiteljskoj djelatnosti Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 32/09);
- Zakonu o turističkoj djelatnosti ("Službene novine Federacije BiH", br. 32/09) i ostalim zakonima donesenim na nivou Federacije Bosne i Hercegovine i/ili kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine po kojima se organizuju samostalne djelatnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine.
4. VISINA I IZVORI SREDSTAVA
Ukupan iznos finansijskih sredstava namijenjen za realizaciju Programa u iznosu od 12.912.315,00 KM je osiguran Budžetom Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu i nalazi se na razdjelu 50. Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu, Federalnom ministarstvu razvoja, poduzetništva i obrta. Cjelokupan iznos navedenih sredstava prenijeće se Fondu na otvoren namjenski račun, a koja će Fond putem javnog poziva dodjeljivati krajnjim korisnicima u vidu bespovratne pomoći (grant sredstva).
Visina sredstava koju korisnici mogu ostvariti:
Mikro subjekti male privrede
- Mikro subjekti male privrede u većinskom vlasništvu žena: maksimalni iznos sufinansiranja (iznos bespovratnih sredstava) koji se može ostvariti je 50% od visine ukupne investicije, pri čemu iznos sufinansiranja ne može bit manji od 5.000 KM, ni veći od 30.000 KM uključujući PDV.
Vlastito učešće podnosioca prijave mora iznositi minimalno 50% od visine ukupne investicije;
- Ostali mikro subjekti male privrede: maksimalni iznos sufinansiranja (iznos bespovratnih sredstava) koji se može ostvariti je 45% od visine ukupne investicije, pri čemu iznos sufinansiranja ne može bit manji od 5.000 KM, ni veći od 30.000 KM uključujući PDV.
Vlastito učešće podnosioca prijave mora iznositi minimalno 55% od visine ukupne investicije.
Mali i srednji subjekti male privrede
- Mali i srednji subjekti male privrede u većinskom vlasništvu žena: maksimalni iznos sufinansiranja (iznos bespovratnih sredstava) koji se može ostvariti je 50% od visine ukupne investicije, pri čemu iznos sufinansiranja ne može bit manji od 10.000 KM, ni veći od 50.000 KM uključujući PDV.
Vlastito učešće podnosioca prijave mora iznositi minimalno 50% od visine ukupne investicije;
- Ostali mali i srednji subjekti male privrede: maksimalni iznos sufinansiranja (iznos bespovratnih sredstava) koji se može ostvariti je 45% od visine ukupne investicije, pri čemu iznos sufinansiranja ne može bit manji od 10.000 KM, ni veći od 50.000 KM uključujući PDV.
Vlastito učešće podnosioca prijave mora iznositi minimalno 55% od visine ukupne investicije.
5. MJERE KOJE MOGU BITI PREDMET PRIJAVE
Subjekti male privrede putem javnog poziva mogu se prijaviti za sufinansiranje jedne ili više od navedenih mjera energijske efikasnosti:
1. toplotna izolacija vanjskih zidova, stropa/krova, poda;
2. zamjena vanjske stolarije (prozori i vrata);
3. unaprjeđenje sistema za proizvodnju i distribuciju toplotne energije za grijanje i/ili hlađenje prostora i/ili pripremu potrošne tople vode: instalacija kotlova na pelet, toplotnih pumpi, kondenzacijskih kotlova, solarnih kolektora za proizvodnju potrošne tople vode, zamjena neefikasnih klimatizacijskih uređaja novim energijski efikasnim. Sistem unutrašnjeg razvoda grijanja može biti predmet sufinansiranja samo u slučaju ako se prijavljuje za mjeru instalacije kotla/toplotne pumpe;
4. unaprjeđenje energijske efikasnosti unutrašnje rasvjete;
5. unaprjeđenje energijske efikasnosti u poslovnim procesima (npr. iskorištenje otpadne toplote, mjere na povećanju efikasnosti rada elektromotornih pogona, nabavka novih energijski efikasnijih proizvodnih mašina (tipa CNC mašine i sl.), nabavke novih vozila kategorija M2, M3, N1, N2 i N3 i sl.);
6. izgradnja fotonaponskih elektrana za proizvodnju električne energije isključivo za vlastite potrebe.
6. USLOVI ZA UČEŠĆE
Podnosioci prijava koji se prijavljuju na javni poziv moraju ispunjavati sljedeće uslove:
- Da imaju sjedište i da se objekat koji je predmet prijave nalazi na području Federacije Bosne i Hercegovine;
- Da su registrirani najkasnije do 31.12.2022. godine;
- Imaju najmanje 1 (jednog) zaposlenog na neodređeno vrijeme;
- Da imaju izmirene obaveze vezane uz plaćanja dospjelih poreznih obaveza (direktnih i indirektnih poreza) i obaveza za penziono i zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonskim odredbama. Podnosioci prijave koji imaju sklopljen ugovor sa poreskim organima u Bosni i Hercegovini o servisiranju duga neće biti uzeti u razmatranje;
- Ukoliko podnose prijavu za mjere od 1. do 4. da imaju izrađen Detaljni energijski audit kojim su preporučene mjere iz prijave, a koji mora biti urađen od strane pravnog lica ovlaštenog kod Federalnog ministarstva prostornog uređenja-vrijedi za male i srednje subjekte male privrede;
- Ukoliko podnose prijavu za mjeru 5. da imaju tehno-ekonomsku analizu i predmjer i predračun za mjere koje su predmet prijave;
- Ukoliko podnose prijavu za mjeru 6. da imaju izrađenu projektno tehničku dokumentaciju i ishodovane sve potrebne saglasnosti i dozvole za fotonaponsku elektranu;
- Da osiguraju vlastito učešće najmanje u procentu definisanom javnim pozivom;
- Da prihvataju uslove učešća definisane javnim pozivom;
- Da na javni poziv prijavljuju samo jedan projekat/objekat;
- Da na javni poziv prijavljuju projekat isključivo za vlastite potrebe;
- Da na javni poziv podnose prijavu sa mjerom (mjerama) koja je cjelovita, odnosno da se ne prijavljuje sa djelimičnom provedbom mjere;
- Da na javni poziv podnose prijavu sa mjerama koje zadovoljavaju minimalne tehničke propise, standarde i uslove definisane važećim zakonskim i podzakonskim aktima na području Federacije Bosne i Hercegovine iz oblasti toplotne zaštite objekata, tehničkih sistema grijanja i hlađenja, građenja/građevinarstva, sigurnosti na radu kao i drugih relevantnih propisa, koji su definisani pozivom;
- Da podnesu kompletiranu prijavu na javni poziv u sadržaju i na način kako je definisano javnim pozivom;
- Da ispunjavaju i druge uslove utvrđene javnim pozivom.
Objekti koji nisu prihvatljivi za sufinansiranje putem javnog poziva su:
- objekti koji su devastirani;
- objekti koji su strukturno neispravni, tj. imaju veća strukturalna oštećenja koja mogu ugroziti integralnu stabilnost objekta nakon implementacije mjera poboljšanja energijske efikasnosti;
- objekti koji su u fazi izgradnje ili puštanja u rad u trenutku objave javnog poziva.
Na javni poziv ne mogu se prijaviti subjekti:
- čija je osnovna djelatnost: proizvodnja ili promet oružjem i municijom; proizvodnja ili promet alkoholnih napitaka (isključujući pivo i vino); proizvodnja ili promet proizvoda od duhana; kocka, kasino i ekvivalentne djelatnosti; proizvodnja ili promet radioaktivnih materijala;
- čije su šifre osnovne djelatnosti iz područja D grane 35.1 po KD BIH iz 2010. godine;
- kojem su po javnom pozivu prethodno odobrena sredstva kroz budžetsku pomoć EU i
- koji su ostvarili de minimis pomoć po osnovu člana 7. Uredbe o uslovima i postupku za dodjelu pomoći male vrijednosti - de minimis pomoć ("Službene novine Federacije BiH", br. 27/18) u ukupnom iznosu većem od 200.000,00 EUR u prethodne dvije i tekućoj fiskalnoj godini.
7. PROVOĐENJE PROGRAMA
Za realizaciju ovog Programa zadužen je Fond.
Rok predviđen za provedbu programskih aktivnosti je 31.12.2024. godine.
Javni poziv
Prikupljanje prijava za dodjelu sredstava krajnjim korisnicima, Fond vrši putem javnog poziva.
Javni poziv će biti otvoren do utroška sredstava, ali ne kasnije od roka definisanog javnim pozivom, koji će omogućiti realizaciju svih projekata po odobrenim prijavama i ostalih aktivnosti do isteka roka za realizaciju Programa.
Ukupno raspoloživa budžetska sredstva javnim pozivom će biti raspodijeljena na dva lot-a i to: lot 1 - mikro subjekti male privrede; lot 2 - mali i srednji subjekti male privrede. Omjer raspodjele treba biti zasnovan na omjerima njihovih udjela u ukupnom broju poslovnih subjekata i udjela u broju zaposlenih, a koji iznosi 40%:60%.
Fond će u skladu sa uslovima datim u ovom Programu pripremiti tekst javnog poziva, te sve potrebne priloge i obrasce istog, kao i nacrt Ugovora o dodjeli sredstava. Svi dokumenti, obrasci kao i tekst javnog poziva prije njihovog objavljivanja trebaju biti usaglašeni i odobreni od strane Radne grupe.
Javni poziv se objavljuje u "Službenim novinama Federacije BiH", na web stranicama Vlade Federacije BiH, Fonda i Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta, te u najmanje dvoje dnevnih novina dostupnih na teritoriji Federacije BiH.
Prijavljivanje na javni poziv podnosilac prijave obavlja podnošenjem kompletne obavezne dokumentacije prema traženom sadržaju, lično, preporučenom poštom ili putem e-prijave, a što će biti definisano javnim pozivom.
Ukoliko potraživanje sredstava po lot-ovima pojedinačno, tokom trajanja javnog poziva, bude nesrazmjerno, Radna grupa može donijeti odluku o preraspodjeli sredstava između lot-ova.
Također, ukoliko istekom krajnjeg roka za prijavu na javni poziv najednom od lot-ova ostane neraspodijeljenih sredstava, Radna grupa može donijeti odluku o alociranju neutrošenih sredstava na drugi lot ukoliko na njemu bude izražen interes i potraživanje ili odluku o stavljanju na raspolaganje preostalih sredstava na novi javni poziv.
Obrada prijava
Pregled pristiglih prijava na javni poziv vršit će Komisija koju imenuje direktor Fonda.
Komisija pregleda prijave primljene na bazi javnog poziva kontinuirano po prispijeću, odnosno prema redoslijedu zaprimanja, cijeneći ispunjenost uslova datih u javnom pozivu kao kriterija za odobravanje, u skladu sa ovim Programom.
Da bi bile prihvatljive pojedinačne cijene za pojedine materijale, opremu i ugradnju, moraju biti u skladu sa trenutnim tržišnim cijenama kada se predmetne mjere implementiraju. Fond zadržava pravo odbacivanja finansijski precijenjenih prijava.
Neblagovremene, nepotpune, prijave koje nisu dostavljene u traženoj formi, kao i prijave koje ne sadrže svu traženu dokumentaciju neće biti razmatrane i bit će odbačene.
Za sve prijave koje su zadovoljile uslove javnog poziva, Fond će, putem ovlaštenih predstavnika, izvršiti terensku posjetu i provjeriti usklađenost zahtjeva iz prijave sa trenutnim stanjem.
Neusklađene, odnosno prijave za koje se utvrde odstupanja u odnosu na stvarno stanje bit će odbačene.
Za sve prijave Komisija izrađuje Izvještaj o ispunjenosti uslova, na osnovu kojeg direktor Fonda donosi Odluku o dodjeli sredstava u roku od 30 dana od dana zaprimanja prijave. Obavijest o Odluci sa instrukcijom o daljem postupanju se dostavlja podnosiocima prijave.
Protiv Odluke, podnosilac prijave može podnijeti prigovor Fondu u roku od 8 (osam) dana od prijema Obavijesti. Prigovor ne odgađa izvršenje Odluke i nastavak provođenja postupka dodjele.
Radi razmatranja prigovora direktor Fonda će imenovati Komisiju za prigovore koja će ocijeniti osnovanost prigovora u smislu ispunjenosti uslova prijave. O rezultatu ocjene, Komisija za prigovore sačinjava Izvještaj o prigovoru koji dostavlja direktoru na osnovu kojeg direktor donosi Odluku o prigovoru, o kojoj se Obavijest dostavlja podnosiocu istog u roku od 7 (sedam) dana od njenog donošenja.
Rezultati javnog poziva objavljuju se na web stranicama Vlade Federacije BiH, Fonda i Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta.
Uslovi sufinansiranja i prihvatljivi troškovi
8. NAČIN I ROKOVI IZVJEŠTAVANJA
III.
V. broj 951/2024
20. juna 2024. godine
Sarajevo
Premijer
Nermin Nikšić, s. r.
1 U skladu sa Zakonom o poticanju razvoja male privrede ("Službene novine Federacije BiH", br. 39/24) podjela subjekata male privrede je definisana na sljedeći način:- Mikro subjekti male privrede - fizička i pravna lica koja zapošljavaju prosječno godišnje manje od 10 osoba i čiji je ukupni godišnji prihod ili ukupna vrijednost poslovne imovine na kraju poslovne godine manja od 3.911.600 KM;- Mali subjekti male privrede - fizička i pravna lica koja zapošljavaju prosječno godišnje manje od 50 osoba i čiji je ukupni godišnji prihod ili ukupna vrijednost poslovne imovine na kraju poslovne godine manja od 19.558.000 KM;- Srednji subjekti male privrede - fizička i pravna lica koja zapošljavaju prosječno godišnje manje od 250 osoba i čiji je ukupni godišnji prihod manji od 97.790.000,00 KM ili čija je ukupna vrijednost poslovne imovine na kraju poslovne godine manja od 84.099.400,00 KM.- Podaci o prosječnom broju zaposlenih i finansijski pokazatelji utvrđuju se na osnovu posljednjeg godišnjeg obračunskog perioda. U slučaju da, zbog sukoba kriterija broja zaposlenih sa finansijskim pokazateljima, nije jasno u koju od postojećih kategorija spada subjekt male privrede, odlučujući kriterij je broj zaposlenih.