414. ODLUKA usvajanju Programa utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za dugoročno finansiranje proj

Na osnovu člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06) i čl. 25. i 38. Zakona o izvršavanju Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 7/24), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 35. sjednici, održanoj 05.06.2024. godine, donosi


ODLUKU


O USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA TRAJNOG REVOLVING FONDA KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO FEDERALNOG MINISTARSTVA ENERGIJE, RUDARSTVA I INDUSTRIJE ZA DUGOROČNO FINANSIRANJE PROJEKATA PUTEM DODJELE KREDITA ZA 2024. GODINU


I.


Usvaja se Program utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo, Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za dugoročno finansiranje projekata putem dodjele kredita za 2024. godinu (u daljem tekstu: Program).

II.


Sredstva predviđena za pozajmljivanje po Programu, čine:

- Sredstva planirana Budžetom Federacije Bosne i Hecegovine za 2024. godinu u razdjelu 17, ekonomski kod 8226 u ukupnom iznosu od 1.150.000,00 KM;

- Saldo sredstava zatečenih na računu u Banci na dan 12.03.2024. godine u iznosu od 14.620.818,35 KM, koji može biti umanjen za cca. 3.797.344,00 KM, s obzirom na započete a nerealizovane aktivnosti dodjele sredstava po Programu TRF za 2023. godinu;

- Sredstva koja će mjesečno biti alocirana na račun Trajnog revolving fonda u Banci od povrata dodijeljenih kreditnih sredstava realizovanih putem Banke; očekivani iznos sredstava prema procjeni Banke na godišnjem nivou bi trebao iznositi cca 2.300.000,00 KM;

Ukupan iznos za raspodjelu sredstava po ovom Programu je cca 14.300.000,00 KM.




Dodjela ukupno raspoloživih sredstava će se vršiti po dva projekta:

1) realizacija projekta korištenja obnovljivih izvora energije - za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije za sopstvene potrebe i

2) ulaganje u imovinu, nabavku osnovnih sredstava i opreme direktno uključene u proces proizvodnje i modernizaciju tehnoloških procesa.

III.


Program iz tačke l. ove odluke, nalazi se u prilogu ove odluke i čini njen sastavni dio.

IV.


Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije dostavljat će izvještaje o utrošenim sredstvima Federalnom ministarstvu finansija/financija i Vladi Federacije Bosne i Hercegovine u skladu sa Zakonom o izvršavanju Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 7/24) i Programom iz tačke I. ove odluke.

V.


Za realizaciju ove odluke zadužuju se Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, Federalno ministarstvo finansija/financija i Union banka d.d. Sarajevo, svako u okviru svoje nadležnosti.

VI.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 865/2024
05. juna 2024. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, s. r.

FEDERALNO MINISTARSTVO ENERGIJE, RUDARSTVA I INDUSTRIJE


PROGRAM
UTROŠKA SREDSTAVA TRAJNOG REVOLVING FONDA KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO, FEDERALNOG MINISTARSTVA ENERGIJE, RUDARSTVA I INDUSTRIJE ZA DUGOROČNO FINANSIRANJE PROJEKATA PUTEM DODJELE KREDITA ZA 2024. GODINU


Mostar, februara 2024. godine 1. UVOD


Prerađivačka industrija predstavlja jedan od najvažnijih sektora u privredi Bosne i Hercegovine. Ona zapošljava najveći broj radnika, doprinosi razvoju BDP-a i pomaže u promociji Bosne i Hercegovine u inostranstvu. Iako u današnjem vremenu, zbog bržeg razvoja tehnologije dolaze do izražaja neke nove industrijske grane, prerađivačka industrija još uvijek čini najveći dio cjelokupne industrije Bosne i Hercegovine.
Ratnim dešavanjima na teritoriji Bosne i Hercegovine 1990.-ih godina je uništen ili devastiran veliki broj industrijskih pogona, a mnogi od njih su još i danas van funkcije. Neke industrijske grane se još uvijek nisu u potpunosti oporavile iako je prošlo dosta vremena. Prerađivačka industrija u Bosni i Hercegovini i tehnički i tehnološki zaostaje i sporo se prilagođava promjenama na svjetskom tržištu. Današnji potrošači su sve zahtjevniji u pogledu svojih potreba pa samim tim od proizvođača traže stalno nove proizvodi u što kraćem roku. Zbog toga je vrlo važno osluškivati potrebe tržišta i pratiti trendove koji se danas nameću. Ne manje važno je i skrenuti pažnju na "zelene politike", kako bi se proizvodnja odvijala što efikasnije i efektnije uz što manje negativnog uticaja na okolinu.
U skladu sa navedenim, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije se i 2024. godine opredijelilo za dodjelu finansijskih sredstava, privrednim društvima, na kreditnoj osnovi, sa povoljnom kamatnom stopom, "grace periodom" i minimalnom naknadom za obradu kreditnih zahtjeva, te dovoljnim brojem rata da iznos povrata sredstava bude prihvatljiv korisnicima kredita. Na ovaj način se otvara pristup novčanim sredstvima pod povoljnim uslovima u cilju opstanka, rasta i razvoja privrednih društava, kao i jačanja energijske samostalnosti kroz sufinansiranje projekata korištenja obnovljivih izvora energije.


2. PRAVNI OSNOV


- Strategija razvoja Federacije Bosne i Hercegovine 2021-2027 ("Službene novine Federacije BiH", broj 40/2022),
- Strategija razvoja drvne industrije Federacije Bosne i Hercegovine za period 2016.-2025. godina ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
- Strategija razvoja industrije građevinskog materijala Federacije Bosne i Hercegovine za period 2018.-2025. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
- Strategija razvoja metalnog i elektro sektora Federacije Bosne i Hercegovine za period 2016.-2025. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18).


3. ZAKONODAVNI OKVIR


- Odluka o davanju saglasnosti Federalnom ministarstvu energije, rudarstva i industrije za uspostavu Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo za dugoročno finansiranje projekata putem dodjele kredita – Trajni revolving fond ("Službene novine Federacije BiH", br. 27/14, 91/14, 106/14, 3/15 i 24/16);
- Budžet Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 7/24);
- Zakon o izvršavanju Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 7/24);
- Zakon o sistemu državne pomoći u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 10/12 i 39/20);
- Uredba o uslovima i postupku za dodjelu pomoći male vrijednosti-de minimis pomoć ("Službene novine Federacije BiH", broj 27/18).


4. CILJ PROGRAMA


Osnovni cilj Programa utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo, Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za dugoročno finansiranje projekata putem dodjele kredita za 2024. godinu (u daljem tekstu: Program), je unapređenje i razvoj privrede Federacije Bosne i Hercegovine, stvaranje povoljnijeg poslovnog okruženja kroz realizaciju strateških i primarnih ciljeva koji su usvojeni u dokumentima: Strategija razvoja Federacije Bosne i Hercegovine 2021-2027, Strategija razvoja drvne industrije Federacije Bosne i Hercegovine za period 2016.-2025. godina, Strategija razvoja industrije građevinskog materijala Federacije Bosne i Hercegovine za period 2018.-2025. godine i Strategija razvoja metalnog i elektro sektora Federacije Bosne i Hercegovine za period 2016.-2025. godine.
Cilj je također poduprijeti i provođenje mjera za korištenje obnovljivih izvora energije koji će u proizvodnim pogonima dovesti do:
- povećanja energijske samostalnosti koja se ogleda kroz smanjenje potrošnje isporučene električne energije u odnosu na potrošnju isporučene energije prije provođenja mjera,
- smanjenja emisije gasova sa efektom staklene bašte i
- sigurnijeg snabdijevanja energijom.
Ovim Programom se žele potaknuti privrednici na ulaganje u materijalnu imovinu u svrhu modernizacije i proširenja postojećih proizvodnih kapaciteta kao i osnivanje novih proizvodnih pogona i poslovnih jedinica, uz uslov zadržavanja ili povećanja broja zaposlenih.
U skladu sa naprijed navedenim, očekivani efekti Programa su:
- rast broja novozaposlenih,
- rast produktivnosti radne snage,
- rast indeksa industrijske proizvodnje,
- povećanje proizvodnih kapaciteta,
- uvođenje novih naprednijih tehnologija i tehnoloških postupaka, kao i unapređenje postojećih tehnologija i tehnoloških postupaka i reinženjeringa,
- razvoj novih proizvoda, proizvodnih procesa ili usluga sa većom dodanom vrijednosti,
- uspostavljanje sistema kvalitete (CE znak, ISO standardi i drugo),
- unapređenje energijske efikasnosti,
- unapređenje ekoloških aspekata proizvodnje,
- povećanje konkurentnosti,
- porast prometa,
- poboljšanje općeg privrednog stanja i dr.


5. KORISNICI I NAMJENA DODIJELJENIH SREDSTAVA


Korisnici kreditnih sredstava po ovom Programu su privatna privredna društva, sa sjedištem u Federaciji Bosne i Hercegovine, koja posluju u skladu sa Zakonom o privrednim društvima ("Službene novine Federacije BiH", br. 81/15 i 75/21).
Napomena:
Pod pojmom "privatno privredno društvo", po ovom Programu, podrazumijeva se privredno društvo u čijem osnovnom kapitalu je učešće privatnog kapitala 100%, odnosno koja u vlasničkoj strukturi nemaju udio javnog kapitala ili glasačkih prava javnog kapitala.
Predmet dodjele kreditnih sredstava je ulaganje u proces proizvodnje, širenje postojeće proizvodnje, izgradnje i proširenja proizvodnih kapaciteta, izgradnje proizvodnih objekata koja podrazumijeva izgradnju ili ulaganja u nove ili rekonstrukciju, adaptaciju i dogradnju postojećih objekata, te kupovinu novih proizvodnih hala sa pripadajućom infrastrukturom i opremom a koja su usko vezana za proizvodnju, kupovinu zemljišta, nabavku novih tehnologija koje doprinose unapređenju djelatnosti društva (mašine, postrojenja, transportno-manipulativna sredstva uključena u proces proizvodnje), nabavku informatičke opreme usmjerene ka proizvodnji kao i pokretanje značajnih aktivnosti zasnovanih na promjenama sveukupnih proizvodnih procesa i stanja postojeće poslovne djelatnosti društva (reinženjering) i nabavku opreme za unapređenje energijske efikasnosti.
Napomena:
- Pod transportno-manipulativnim sredstvima uključenim u proces proizvodnje u unutrašnjem transportu, po ovom Programu, smatraju se viljuškari, mostni kranovi, utovarivači i druga manipulativna sredstva koja se koriste isključivo u krugu proizvodne hale.
- Pod nabavkom opreme za unapređenje energijske efikasnosti, u smislu ovog Programa se podrazumijeva nabavka fotonaponskih sistema (fotonaponski paneli-moduli, montažna podkonstrukcija za potrebe postavljanja fotonaponskih panela, inverteri, kablovski razvodi za povezivanje i rad fotonaponskog sistema) namijenjenih za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije, za sopstvene potrebe.
Korisnik kreditnih sredstava je privredno društvo iz oblasti metalne, elektro i automobilske industrije, industrije građevinskog materijala, drvne, papirne i grafičke industrije, proizvodnje tekstila, kože i obuće, hemijske industrije i industrije gume i plastike i sakupljanja otpada i reciklaže materijala, odnosno privredno društvo kome je prema KD BiH 2010 glavna šifra djelatnosti (djelatnost koju pravno lice pretežno obavlja) dodijeljena od nadležnog Zavoda za statistiku, iz područja C-Prerađivačka industrija, izuzev oblasti:
- 10 (Proizvodnja prehrambenih proizvoda);
- 11 (Proizvodnja pića);
- 12 (Proizvodnja duhanskih proizvoda),
i iz područja E-Snabdijevanje vodom; uklanjanje otpadnih voda, upravljanje otpadom te djelatnosti sanacije okoliša, izuzev oblasti:
- 36 (Sakupljanje, pročišćavanje i snabdijevanje vodom);
- 37 (Uklanjanje otpadnih voda);
- 39 (Djelatnosti sanacije okoliša te ostale djelatnosti upravljanja otpadom).
Pod ulaganjem se smatra ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu. Ulaganja u imovinu se odnose na kupovinu zemljišta, izgradnju ili obnovu novih/postojećih proizvodnih objekata, unapređenje procesa u proizvodnji kroz razvoj novih proizvoda i unapređenje postojećih proizvodnih linija.
Sredstva se mogu dodjeljivati i za refinansiranje prihvatljivih troškova koji su nastali najkasnije godinu dana unazad od dana podnošenja zahtjeva.
Sredstva za refinansiranje prihvatljivih troškova za nabavku fotonaponskih sistema ne može se provesti nakon početka rada postrojenja. Ponude, predračuni ili ugovori ne smiju biti od dobavljača ili izvođača koji je povezana osoba sa podnositeljem zahtjeva za dodjelu sredstava po Programu.
Povezanom osobom iz prethodnog stava se smatra društvo:
- koje ima istog vlasnika i/ili suvlasnika kao podnositelj zahtjeva,
- kojem je podnositelj zahtjeva vlasnik/suvlasnik,
- koje je vlasnik/suvlasnik podnositelja zahtjeva,
- čiji je vlasnik/suvlasnik bračni drug ili lice koje živi u istom domaćinstvu sa vlasnikom /suvlasnikom podnositelja zahtjeva i
- koje ima zajedničke članove nadzornog odbora i/ili uprave sa podnositeljem zahtjeva.
Neprihvatljivim troškovima i ulaganjima po ovom Programu, smatraju se:
- kupovina potrošne robe, sirovina, repromaterijala i rezervnih dijelova,
- kupovina polovne opreme,
- kupovina putničkih i komercijalnih vozila,
- troškovi carinjenja, prevoza i stavljanja u pogon kupljene opreme,
- troškovi edukacije,
- troškovi laboratorijskih testova,
- troškovi različitih studija, projektiranja i mišljenja, i
- troškovi PDV-a.
Na osnovu ovog Programa dodjeljivat će se sredstva sljedećim sektorima industrijske proizvodnje:
- Metalna, elektro i automobilska industrija,
- Industrija građevinskog materijala i nemetala,
- Drvna, papirna i grafička industrija,
- Proizvodnja tekstila, odjeće, kože i obuće,
- Hemijska i farmaceutska industrija i industrija gume i plastike i
- Sakupljanje otpada, djelatnosti obrade i zbrinjavanja otpada; reciklaža materijala.


6. KRITERIJI ZA IZBOR KORISNIKA SREDSTAVA ZA DODJELU


Korisnici ne mogu biti privredna društva:
- koja se nalaze u stečaju ili u postupku likvidacije,
- koja imaju nepodmiren dug prema federalnim i državnim institucijama, osim ako isti nije reprogramiran važećim dokumentom,
- od kojih je zatražen povrat sredstava, a nije u cijelosti završen,
- koja ne ispunjavaju uslove za otvaranje transakcijskog računa kod Banke,
- koja bez prekida posluju kraće od 12 mjeseci i/ili ne posjeduju zvanične finansijske izvještaje,
- koja imaju iskazan gubitak iznad visine kapitala prema posljednjem zvaničnom bilansu stanja,
- čiji kapital prema posljednjem zvaničnom bilansu stanja ima vrijednost nižu od iznosa traženog kredita i
- koja prema CRK izvještaju Centralne Banke Bosne i Hercegovine imaju tekuće plasmane u finansijskim institucijama u kategoriji lošijoj od B (osim u slučaju da obezbijede dokaz o urednom izmirivanju obaveza).
Kreditna sredstva se dodjeljuju u skladu sa Zakonom o sistemu državne pomoći ("Službene novine Federacije BiH", br. 10/12 i 39/20), odnosno po pravilima za dodjelu državne pomoći male vrijednosti (de minimis državna pomoć), kojom je definisano da ukupan iznos de minimis pomoći dodijeljen jednom privrednom društvu u Federaciji Bosne i Hercegovine ne smije prelaziti 200.000 € u protuvrijednosti KM po srednjem kursu Centralne banke BiH na dan dodjeljivanja de minimis pomoći tokom bilo kojeg perioda od tri fiskalne godine.
Državnu pomoć po ovom Programu čini samo iznos kamate koji nastaje kao razlika između referentne kamatne stope (utvrđene kod Centralne banke BiH) i stope po kojoj je odobren kredit, odnosno koja je definisana Programom (0,4%).

 

7. SREDSTVA PREDVIĐENA ZA DODJELU


Sredstva predviđena za dodjelu po ovom Programu, čine:
- Sredstva planirana Budžetom Federacije Bosne i Hecegovine za 2024. godinu u razdjelu 17, ekonomski kod 8226 u ukupnom iznosu od 1.150.000,00KM;
- Saldo sredstava zatečenih na računu u Banci na dan 12.03.2024. godine u iznosu od 14.620.818,35 KM, koji može biti umanjen za cca. 3.797.344,00 KM, s obzirom na započete a nerealizovane aktivnosti dodjele sredstava po Programu TRF za 2023. godinu;
- Sredstva koja će mjesečno biti alocirana na račun Trajnog revolving fonda u Banci od povrata dodijeljenih kreditnih sredstava realizovanih putem Banke; očekivani iznos sredstava prema procjeni Banke na godišnjem nivou bi trebao iznositi cca 2.300.000,00 KM;
Ukupan iznos za raspodjelu sredstava po ovom Programu je cca 14.300.000,00 KM.
Dodjela ukupno raspoloživih sredstava će se vršiti po dva projekta:
1) realizacija projekta korištenja obnovljivih izvora energije (u daljem tekstu: OIE) – za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije za sopstvene potrebe i
2) ulaganje u imovinu, nabavku osnovnih sredstava i opreme direktno uključene u proces proizvodnje i modernizaciju tehnoloških procesa.


1) Realizacija projekta korištenja obnovljivih izvora energije – za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe


Raspoloživi iznos sredstava po ovom projektu čini dio sredstava iz ukupno raspoloživih sredstava za raspodjelu po ovom Programu i iznosi 6.000.000,00KM. Potencijalni korisnici sredstava su definisani tačkom 5. ovog Programa.
Realizacija ovog projekta ima za cilj afirmaciju korištenja OIE i podsticanje primjena mjera energijske efikasnosti.
Predmet dodjele sredstava je finansiranje nabavke fotonaponskih sistema za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije, za sopstvene potrebe na krovu svog osnovnog i/ili pomoćnog objekta.
Fotonaponski sistem po ovom projektu podrazumijeva sistem za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije koji uključuje:
- fotonaponske panele (module),
- montažnu podkonstrukciju za potrebe postavljanja fotonaponskih panela,
- invertere i
- kablovske razvode za povezivanje i rad fotonaponskog sistema.
Osnovni i pomoćni objekat po ovom projektu smatra se objekat koji je izgrađen u skladu sa zakonskom regulativom kojom je uređena oblast prostornog planiranja i izgradnje objekta, odnosno objekat za koji postoji upotrebna dozvola.
Napomena:
Postojeće brojilo za obračun električne energije treba da se vodi na istog vlasnika na kome je objekat i koji je vlasnik fotonaponskog sistema.
Objekti na kojima je pokrenut postupak legalizacije, ne mogu biti uzeti u obzir kao objekti na kojima će biti postavljen fotonaponski sistem, sve do okončanja postupka.
Zakupac objekta ne može ostvariti pravo za dodjelu raspoloživih sredstava po ovom projektu.
Sredstva za realizaciju ovog projekta odobravati će se u visini novčanih sredstava na način kako je to dato u Tabeli 1.
Tabela 1.

Visina dodijeljenih sredstava

Odgoda plaćanja

(grace period) u mjesecima do

Broj anuiteta (mjesečnih) vraćanja sredstava

30.000,00 – 300.000,00

12

24 - 60

 

 


Dakle, najniži iznos kreditnih sredstava koji se može dodijeliti privrednim društvima po ovom projektu iznosi 30.000,00 KM, dok najviši iznos koji se može dodijeliti ne može biti veći od 300.000,00 KM, bez obzira na visinu ukupne investicije nabavke fotonaponskog sistema.


2) Ulaganje u imovinu, nabavku osnovnih sredstava i opreme direktno uključene u proces proizvodnje i modernizaciju tehnoloških procesa


Raspoloživi iznos sredstava po ovom projektu je cca. 8.300.000,00 KM. Potencijalni korisnici sredstava su definisani tačkom 5. ovog Programa. Cilj dodjele sredstava po ovom projektu je animiranje privrednika na ulaganje u materijalnu imovinu u svrhu modernizacije i proširenja postojećih proizvodnih kapaciteta, osnivanje novih proizvodnih pogona i poslovnih jedinica, povećanja broja zaposlenih, ulaganje u nematerijalnu imovinu i sl.
Sredstva za provođenje ovoga projekta, odobravaće se u visini novčanih sredstava na način kako je to dato u Tabeli 2. Tako će najniži iznos kreditnih sredstava koji se dodjeljuje privrednim društvima po ovom projektu, iznositi 100.000,00 KM, dok će najviši iznos biti 900.000,00 KM.
Tabela 2.

Visina dodijeljenih sredstava u KM

Odgoda plaćanja

(grace period) u mjesecima do

Broj anuiteta (mjesečnih) vraćanja sredstava

 100.000,00 – 900.000,00

12

24-60

 

 

Napomena:
Privredno društvo može istovremeno aplicirati za dodjelu sredstava po oba navedena projekta ovog Programa. U tom slučaju se dostavljaju dva odvojena zahtjeva.
Dodijeljena sredstva, po oba navedena projekta, su kreditnog karaktera, sa:
- odgodom plaćanja ("grace" periodom) do 12 mjeseci,
- godišnjom kamatnom stopom u visini 0,4%
- naknadom za obradu kredita - jednokratno u visini 0,5%.
Naprijed navedene troškove snosi korisnik sredstava. Naplaćena redovna kamata i naknada za obradu kredita predstavljaju prihod Banke za komisioni posao.
Naknada za obradu kredita se plaća unaprijed iz odobrenih kreditnih sredstava korisnika u visini od 0,5%.
Dodijeljena sredstva korisnici vraćaju u minimalno 24, a maksimalno u 60 jednakih mjesečnih anuiteta. U broj anuiteta se ne uračunava "grace" period. Početak povrata kredita, dinamika vraćanja, kao i drugi bitni elementi kredita bit će definisani ugovorom koji korisnik kredita sklapa sa Bankom.
Dodijeljena sredstva isključivo će se isplaćivati na račune korisnika kredita otvorenih kod Banke, čime će se omogućiti i kontrola utroška dodijeljenih sredstava.
Kreditna sredstva moraju biti obezbijeđena minimalno:
- mjenicama Korisnika sredstava (dužnika) i mjenicama vlasnika Korisnika sredstava (u slučaju da 50% ili više vlasništva pripada jednom licu) i
- založnim pravom na nekretnine ili kombinacijom založnog prava na nekretninama i zaloga na pokretnim stvarima – opremu, odgovarajuće vrijednosti ustanovljene na osnovu procjene stalnog sudskog vještaka odgovarajuće struke (definisano u nastavku).
Vrijednost nekretnina koje se uzimaju kao kolateral mora biti minimalno u omjeru 1,5:1 u odnosu na iznos kredita, osim ukoliko se radi o kombinaciji založnog prava na nekretninama i zaloga na pokretnim stvarima.
Ukoliko se radi o kombinaciji založnog prava na nekretnine i zaloga na pokretne stvari, ukupna vrijednost kolaterala mora biti minimalno 2:1 u odnosu na iznos kredita, uz uslov da vrijednost nekretnina mora biti minimalno 1,25:1 u odnosu na iznos kredita.
Napomena:
Kada je namjena kredita nabavka opreme odnosno nabavka pokretnih stvari, obavezno je da se iste zalažu kao dodatni kolateral uz obavezni kolateral (vrijednost dodatnog kolaterala ne ulazi u gore definisane omjere vrijednosti kolaterala i iznosa kredita).


8. TRAJANJE PROGRAMA


Ovaj Program traje do utroška sredstava raspoloživih na računu u Banci, odnosno do dana usvajanja Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2025. godinu, a najkasnije do kraja fiskalne godine.
Aktivnosti vezane za donošenje i realizaciju odluka i rješenja o dodjeli kreditnih sredstava za privredna društva, a koje su započete po Programu za 2024. godinu, traju do konačne realizacije istih.


9. TIJELA ZA PROVOĐENJE PROGRAMA


Tijela nadležna za provođenje i nadzor nad namjenskim korištenjem sredstava po ovom Programu su Ministarstvo, Federalno ministarstvo finansija/financija i Banka, svako u okviru svoje nadležnosti.


10. PROVOĐENJE PROGRAMA


Sredstva se dodjeljuju na osnovu raspisanoga Javnog poziva u kojem će se definisati uslovi za prijavu na Javni poziv, kriteriji za dodjelu sredstava, način razmatranja prijava kao i spisak potrebne dokumentacije koja se mora priložiti uz zahtjev za dodjelu sredstava, kako slijedi:
- Dokumentacija na obrascima Banke (preuzeti sa web stranice Union banke d.d. Sarajevo: www.unionbank.ba):
- Zahtjev za kredit,
- Karton deponovanih potpisa,
- Popunjen upitnik o povezanim licima,
- Saglasnost za pristup podacima iz centralnog registra kredita,
- Izjava ovlaštenoga lica o nepostojanju računa nad kojim je određena mjera zabrane raspolaganja novčanim sredstvima,
- Pregled postojećih kreditnih obaveza s informacijama o namjeni i obezbjeđenju i
- Poslovni plan koji uključuje i plan investiranja s efektima utroška sredstava (ukoliko se poslovnim planom projiciraju prihodi koji su veći u odnosu na prethodnu godinu i/ili prosjek prethodne 3 godine za više od 10%, potrebno je da projicirani prihodi i njihova izvjesnost bude adekvatno dokumentovana i precizno obrazložena).
- Dokumentacija potencijalnih Korisnika kredita:
1. Aktuelni izvod iz u sudskog registra (original ne stariji od 30 dana),
2. Akt o osnivanju,
3. Uvjerenje o poreznoj registraciji kod Porezne uprave – ID broj,
4. Uvjerenje o registraciji obveznika poreza na dodatnu vrijednost – PDV broj,
5. Obavještenje nadležnog zavoda za statistiku o razvrstavanju prema djelatnosti,
6. Uvjerenja nadležne organizacione jedinice Porezne uprave i UIO da nema neizmirenih obaveza po osnovu javnih prihoda,
7. Identifikacioni dokument osnivača ukoliko se radi o dioničkom društvu,
8. Lična karta i CIPS potvrda o prebivalištu lica ovlaštenog za zastupanje,
9. Zvanični finansijski izvještaji za posljednje tri godine (podrazumijeva godišnje i polugodišnje finansijske izvještaje - ukoliko je društvo obavezno vršiti prijavu polugodišnjih izvještaja); ukoliko je privredno društvo osnovano u periodu koji je kraći od tri godine, potrebno je dostaviti finansijske izvještaje za cjelokupni period poslovanja,
10. Analitički bruto bilans,
11. Pregled potraživanja od kupaca,
12. Pregled obaveza prema dobavljačima,
13. Dokumentacija u vezi sa imovinom koja se nudi kao obezbjeđenje kredita:
a. procjena sudskog vještaka (ne starija od šest mjeseci),
b. ZK izvadak i kopija katastarskog plana/posjedovnog lista sa identifikacijom parcela novog i starog premjera (ne stariji od 30 dana) i/ili dokumentacija kojom se dokazuje vlasništvo nad pokretnim stvarima i izvod iz registra zaloga
Napomena: provjeru izvoda iz registra zaloga će vršiti Banka i naplatiti taksu prilikom realizacije kredita,
14. Spisak zaposlenika iz matične evidencije aktivnih osiguranika, izdat od strane nadležne službe ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva (min. 10 zaposlenika),
15. Izjava, ovjerena pečatom firme i potpisana od strane ovlaštenog lica o eventualnom broju novozaposlenih radnika u periodu do jedne godine po potpisivanju ugovora o dodjeli kreditnih sredstava, koji će biti zadržani u radnom odnosu najmanje tri godine,
16. Izjava de minimis, odnosno izjava kojom privredno društvo dokazuje da u prethodne tri fiskalne godine nije bilo korisnik grant ili kreditnih sredstava, a ukoliko jeste, izjavom treba obavijestiti Ministarstvo o drugim vrstama državne pomoći koje je dobilo u prethodnom trogodišnjem fiskalnom periodu od svih nivoa vlasti (grant sredstva, kreditna sredstva sa subvencionisanom kamatnom stopom, garancije itd.),
17. Ostala dokumentacija u skladu sa zahtjevima Banke i/ili Ministarstva, kao i dokumenti za koje klijent smatra da su interesantni za Banku.
Napomena:
- prilikom dostave prijave po projektu 1. iz tačke 7. ovog Programa (projekat korištenja obnovljivih izvora energije – za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe), uz naprijed navedenu dokumentaciju od 1.-17. , obavezno je dostaviti i originalni ZK izvadak, ne stariji od 30 dana, kojim se utvrđuje pravo vlasništva na osnovnom, odnosno pomoćnom objektu (u zavisnosti od toga na kojem će objektu biti instalisan fotonaponski sistem);
- svi traženi dokumenti, trebaju biti originali ili ovjerene kopije ne starije od 30 dana od dana podnošenja kreditnog zahtjeva (ukoliko to nije drugačije navedeno);
- obrazac izjave pod rednim brojem 16. (izjava de minimis), može se preuzeti sa web stranice Ministarstva (www.fmeri.gov.ba);
- dokumentaciju pod rednim brojevima 10., 11. i 12. u prethodnom stavu treba obezbijediti sa danom dostavljenih posljednjih zvaničnih finansijskih izvještaja i posljednjim danom prethodnog mjeseca u odnosu na dan podnošenja zahtjeva za kredit.
Zahtjev za kredit sa potrebnom dokumentacijom po Javnom pozivu, poredanom po tačkama Javnog poziva i sa naznakom za koji projekat se traže sredstva, podnosi se Ministarstvu. Ukoliko podnosilac zahtjeva aplicira za dodjelu sredstava po oba navedena projekta, odnosno podnosi dva zahtjeva, dovoljno je dostaviti traženu dokumentaciju samo u jednom primjerku na način kako je to definisano Programom.
Podnositelj može podnijeti u toku tekuće, budžetske godine više od jednog zahtjeva, ali samo ukoliko mu po prethodnom zahtjevu nisu odobrena kreditna sredstva.
U cilju provođenja postupka dodjele sredstava na osnovu podnesenih zahtjeva, federalni ministar energije, rudarstva i industrije Rješenjem imenuje Komisiju za utvrđivanje prijedloga korisnika sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo za dugoročno finansiranje projekata putem dodjele kredita za 2024. godinu (u daljem tekstu: Komisija za selekciju), kao i Komisiju za kontrolu namjenskog utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo za dugoročno finansiranje projekata putem dodjele kredita za 2024. godinu ( u daljem tekstu: Komisija za kontrolu).
Postupak dodjele kreditnih sredstava predstavlja sveobuhvatni postupak odabira zahtjeva za dodjelu sredstava i sastoji se od sljedećih faza:
1) Zaprimanje zahtjeva, (Komisija za selekciju),
2) Administrativna provjera formalne ispravnosti dostavljenih zahtjeva (Komisija za selekciju),
3) Ocjena boniteta klijenta i pravno mišljenje o ponuđenom kolateralu (Union banka d.d. Sarajevo),
4) Donošenje odluke o davanju prethodne saglasnosti na prijedlog Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava i objava u "Službenim novinama Federacije BiH" (Vlada Federacije Bosne i Hercegovine),
5) Objava odluke o davanju prethodne saglasnosti na prijedlog Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava na web stranici Ministarstva (Komisija za selekciju),
6) Objava Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava u "Službenim novinama Federacije BiH" i slanje istog Union banci d.d. Sarajevo na dalju realizaciju (Komisija za selekciju),
7) Potpisivanje Ugovora o dodjeli kreditnih sredstava između Union banke d.d. Sarajevo i korisnika kreditnih sredstava, i prenos novčanih sredstava (Union banka d.d. Sarajevo).
Zahtjevi za dodjelu kreditnih sredstava se u fazama 1 i 2 obrađuju prema datumu zaprimanja i prosljeđuju u Banku na dalje postupanje (faza 3).
Neuspješni podnosioci zahtjeva za dodjelu kreditnih sredstava će biti obaviješteni u pisanom obliku o razlozima odbijanja.
Javni poziv po ovom Programu biti će raspisan nakon što Vlada Federacije Bosne i Hercegovine usvoji Program, i biće otvoren do utroška sredstava, a najkasnije do dana usvajanja Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2025. godinu, odnosno do kraja fiskalne godine.
Komisija za selekciju će nakon zaprimanja zahtjeva vršiti pregled istih, s ciljem utvrđivanja formalne ispravnosti.
Komisija za selekciju će pri izboru korisnika poštovati osnovne principe kao što su jednako postupanje, nediskriminacija, povjerljivost i transparentnost. Nakon svakog sastanka, Komisija sačinjava zapisnik.
Listu formalno ispravnih zahtjeva za dodjelu sredstava sa pripadajućom dokumentacijom, Komisija za selekciju dostavlja Union banci d.d. Sarajevo na ocjenu rizika.
Nakon što Ministarstvu bude dostavljeno mišljenje Banke o bonitetu podnosilaca zahtjeva i procjena kolaterala, Komisija za selekciju će za pozitivno ocijenjene zahtjeve, sačiniti Prijedlog odluke o dodjeli sredstava, koja se upućuje relevantnim institucijama na dostavu mišljenja po istom, a potom, zajedno sa zaprimljenim mišljenima, federalni ministar energije, rudarstva i industrije istu dostavlja Vladi Federacije Bosne i Hercegovine na razmatranje i usvajanje.
Banka će na osnovu donesenih i objavljenih odluka i rješenja vršiti ugovaranje sa korisnicima sredstava u skladu sa bankarskom procedurom, u roku do 60 dana od dana objave rješenja u "Službenim novinama Federacije BiH".
Napomena:
Ukoliko se pojave zahtjevi za promjene odredaba ugovora o kreditu, Komisija za selekciju vrši razmatranje zahtjeva o prihvatljivosti korisnika sredstava za promjene u odnosu na odredbe postojećeg rješenja i ugovora o kreditu. Pismeni zahtjevi za izmjenama se mogu podnosti u roku do 60 dana od dana zaključivanja ugovora o kreditu.
Kada se radi o izmjenama kolaterala, dokumentacija se šalje u Banku na ponovnu procjenu prihvatljivosti kolaterala. Ukoliko se radi o ostalim izmjenama (promjena uslova, namjene kredita i ostalo), Komisija za selekciju razmatra zahtjev i ukoliko je prihvatljiv, sačinjava Prijedlog odluke i prijedlog izmjene rješenja (po istoj proceduri po kojoj je donesena prvobitna odluka i rješenje). Nakon što iste Vlada Federacije BiH razmotri i usvoji, Komisija za selekciju u skladu sa članom 6., tačka k) Ugovora o komisionim poslovima, dostavlja izmjenu Rješenja Banci, kako bi se izvršilo aneksiranje Ugovora.
Ministarstvo i Banka svoje poslovne odnose uredili su Ugovorom o komisionim poslovima broj: 07-14-564-1/14 zaključen dana 15.04.2014. godine, Aneksom 1. Ugovora o komisionim poslovima broj 07-14-564-1-1/14 zaključen dana 22.12.2014. godine, Aneksom 2. zaključen dana 14.08.2017. godine, Aneksom 3. zaključen dana 08.06.2018. godine, Aneksom 4. zaključen dana 14.09.2020. godine, Aneksom 5. zaključen dana 16.06.2022. godine, Aneksom 6. zaključen dana 26.10.2023. godine i Ugovorom o uspostavljanju Trajnog revolving fonda broj 07-14-564/14 zaključen dana 15.04.2014. godine.
Ministarstvo ima pravo uvida i kontrole u postupku provođenja odobrene investicije na lokaciji korisnika.
Korisnik je dužan provesti odobrenu investiciju u cijelosti, u skladu sa donesenim Rješenjem i potpisanim Ugovorom, te dostaviti Ministarstvu Izvještaj o provođenju odobrene investicije sa prikazom očekivanih učinaka investicije, i to najkasnije 6 mjeseci nakon dodjele sredstava.
U svrhu kontrole utroška dodijeljenih sredstava, federalni ministar energije, rudarstva i industrije, Rješenjem, imenuje Komisiju za kontrolu. Komisija za kontrolu radi u skladu sa Programom i Javnim pozivom te svojim internim aktima i dužna je sačiniti Zapisnik o utrošku sredstava za svako privredno društvo u kojem se obavi kontrola utroška sredstava na lokaciji korisnika kredita. Izvještaj o utrošku sredstava će se putem Ministarstva dostaviti Vladi Federacije Bosne i Hercegovine na razmatranje i usvajanje.
Ministarstvo će ovaj Program, Odluku o usvajanju Programa, Javni poziv, odluke o davanju prethodne saglasnosti na prijedlog Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava po Programu, kao i Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava, objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH" i na web stranici Ministarstva: www.fmeri.gov.ba
Ministarstvo će Obavijest o objavi Javnog poziva za kandidovanje Programa, objaviti u dnevnoj štampi "Večernji list".


Ministar
Vedran Lakić, s. r.