191. ODLUKA o davanju prethodne saglasnosti na Program usavršavanja predsjednika i članova Nadzornih odbora i uprava Privrednih društava sa učešćem državnog kapitala

Na osnovu člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), a u vezi sa članom 7. Uredbe o usavršavanju predsjednika i članova nadzornih odbora i uprava privrednih društava sa učešćem državnog kapitala ("Službene novine Federacije BiH", br. 71/09, 33/10, 23/11, 83/11, 2/13, 80/13, 48/15, 60/16, 88/17 i 19/22), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 47. sjednici, održanoj 13.02.2025. godine, donosi


ODLUKU


O DAVANJU PRETHODNE SAGLASNOSTI NA PROGRAM USAVRŠAVANJA PREDSJEDNIKA I ČLANOVA NADZORNIH ODBORA I UPRAVA PRIVREDNIH DRUŠTAVA SA UČEŠĆEM DRŽAVNOG KAPITALA


I.


Vlada Federacije Bosne i Hercegovine daje prethodnu saglasnost na Program usavršavanja predsjednika i članova nadzornih odbora i uprava privrednih društava sa učešćem državnog kapitala.

Program usavršavanja iz stava (1) ove tačke čini sastavni dio ove odluke.

II.


Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o davanju prethodne saglasnosti na Program usavršavanja predsjednika i članova nadzornih odbora i uprava privrednih društava sa učešćem državnog kapitala i Program usavršavanja predsjednika i članova nadzornih odbora i uprava privrednih društava sa učešćem državnog kapitala ("Službene novine Federacije BiH", broj 69/18).

III.


Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objavit će se u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 77/2025
13. februara 2025. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, s. r.

Na osnovu člana 11. Zakona o privrednim komorama u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 35/98 i 34/03), čl. 9. i 10. Statuta Privredne/Gospodarske komore Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 53/18), člana 7. stav (7) Uredbe o usavršavanju predsjednika i članova nadzornih odbora i uprava privrednih društava sa učešćem državnog kapitala ("Službene novine Federacije BiH", br. 71/09, 33/10, 23/11, 83/11, 2/13, 80/13, 48/15, 60/16, 88/17 i 19/22) i Odluke Vlade Federacije Bosne i Hercegovine, V. broj 77/2025 od 13.02.2025. godine, predsjednik i potpredsjednik Privredne/Gospodarske komore Federacije Bosne i Hercegovine donose


PROGRAM
USAVRŠAVANJA PREDSJEDNIKA I ČLANOVA NADZORNIH ODBORA I UPRAVA PRIVREDNIH DRUŠTAVA SA UČEŠĆEM DRŽAVNOG KAPITALA


I
(Predmet)


Ovim programom utvrđuje se postupak, literatura, moduli, postupak polaganja završnog ispita, uslovi za prijavu kandidata, postupak prijavljivanja i certificiranja kandidata, troškovi usavršavanja, kontinuirana edukacija certificiranih polaznika i evidencije polaznika usavršavanja predsjednika i članova nadzornih odbora i uprava privrednih društava sa učešćem državnog kapitala (u daljem tekstu: usavršavanje). Privredna/Gospodarska komora Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Komora) organizuje usavršavanje u skladu sa Uredbom o usavršavanju predsjednika i članova nadzornih odbora i uprava privrednih društava sa učešćem državnog kapitala (u daljem tekstu: Uredba o usavršavanju), koje će se obavljati kontinuirano, transparentno i uz redovno informisanje Vlade Federacije Bosne i Hercegovine.


II
(Postupak)


Na osnovu ovog programa, Komora raspisuje javni oglas za usavršavanje radi prikupljanja prijava kandidata za usavršavanje.
Na bazi prikupljenih prijava, Komora sačinjava terminski plan po mjestima usavršavanja: Sarajevo, Mostar, Tuzla, Livno, Bihać, Zenica, Travnik i Vitez.
Usavršavanje se sastoji od 30 sati predavanja i završnog ispita.
U jednoj grupi za usavršavanje može biti najviše 60 kandidata.
Usavršavanje će se organizovati u dane vikenda ili radnim danima u popodnevnim terminima.
Izuzetno ukoliko su ispunjeni uslovi iz člana 5. stava (3) Uredbe o usavršavanju, predavanja će se realizovati on-line putem odgovarajuće platforme.


III
(Literatura)


Usavršavanje će se vršiti na osnovu i uz prezentovanje važećih zakona u Bosni i Hercegovini i Federaciji Bosne i Hercegovine.
Komora će polaznicima usavršavanja obezbijediti literaturu za učenje i polaganje završnog ispita u prihvatljivom obliku, te istu po potrebi ažurirati i dopunjavati.
Predavači, za čiji angažman je data saglasnost od strane Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije (u daljem tekstu: Ministarstvo), dostavit će Komori pisane materijale po temama koje prezentuju.


IV
(Stručni dio usavršavanja - moduli koji se izučavaju na usavršavanju)


Članom 8. Uredbe o usavršavanju utvrđene su oblasti koje obuhvata
usavršavanje i to:
1. Osnove građanskog prava i privrednog prava,
2. Osnove računovodstva,
3. Osnove poslovnih i javnih finansija,
4. Osnove menadžmenta,
5. Osnove reinžinjeringa proizvodnje i
6. Osnove korporativnog upravljanja.
U okviru oblasti iz stava (1) ove tačke, utvrđuju se teme za usavršavanje kako slijedi:
Tema 1: "Pravni aspekt poslovanja privrednog društva"
- Pojmovi: kompanija, korporacija, firma, privredno društvo;
- Vrste privrednih društava;
- Pravna osnova upravljanja;
- Osnove privrednog prava i preduzeća;
- Povezanost građanskog prava i privrednog prava;
- Pravni aspekt obaveza i prava uprave;
- Pravni aspekt obaveza i prava nadzornog odbora;
- Pravni aspekti upravljanja javnim preduzećima;
- Stečajni postupak - uslovi za otvaranje stečajnog postupka, organi stečajnog postupka, pravne posljedice i reorganizacija stečajnog dužnika nesposobnog za plaćanje na osnovu stečajnog plana.
Tema 2: "Upravljanje privrednim društvom/preduzećem"
- Korporativno upravljanje - osnove;
- Značaj, svrha i ciljevi upravljanja te upravljačka struktura (top i srednji menadžment);
- Funkcije menadžmenta: planiranje, organizovanje, upravljanje ljudskim resursima, vođenje (motivacija, vodstvo i komuniciranje) i kontrola poslovanja;
- Ciljevi poslovanja sa aspekta svih stakeholdera;
- Odnos nadzornog odbora i uprave, konflikti do kojih može doći i metode rješavanja konflikata;
- Savremeni modeli upravljanja kompanijom: 7 S Mc Kinsey model i Balanced Scorecard kao alat;
- Operativna optimizacija i korporativno upravljanje - koncept 5V i strategije rasporeda.
Tema 3: "Nadležnosti i odnosi između organa društva"
- Moderna uloga nadzornog odbora;
- Uloga uprave društva i odnos članova uprave;
- Odnos direktora i nadzornog odbora;
- Odnos direktora i vlasnika preduzeća;
- Politika upravljanja i politika odnosa između rukovodnih struktura.
Tema 4: "Uloga i odgovornost nadzornog odbora u privrednim društvima sa učešćem državnog kapitala"
- Propisi Federacije Bosne i Hercegovine koji regulišu rad nadzornih dobora;
- Zakonske pretpostavke za predlaganje kandidata za članove nadzornih odbora, opšti i posebni uslovi, postupak izbora, nespojivost funkcija i sukob interesa;
- Nadzorni odbor: nadležnosti, sastav, mandat i razrješenje;
- Plaće i druga materijalna prava članova organa upravljanja institucija i javnih preduzeća u većinskom vlasništvu Federacije Bosne i Hercegovine;
- Organizacija i održavanje sjednice nadzornog odbora;
- Odnos skupštine i nadzornog odbora;
- Interni akti privrednog društva/javnog preduzeća;
- Zaštita manjine u odlučivanju i pobijanju odluka skupštine društva;
- Aktivnosti na usaglašavanju postojeće regulative.
Tema 5: "Vizija, strategija, korporativna kultura i društvena odgovornost korporacije/preduzeća"
- Vizija: artikulacija vizije i poslovne misije;
- Ključne vrijednosti: osnov vizije;
- Poslovna misija;
- Korporativna kultura: vrijednosti + norme;
- Koncept društveno odgovornog poslovanja;
- ESG (environmental, social, governance) – novi koncept društveno odgovornog poslovanja;
- Strategija: korporativna, poslovna, funkcionalna;
- Strateški menadžment i strateško promišljanje;
- Strateška analiza;
- Alati strateškog menadžmenta: SWOT, VRIO, strateške matrice (Analiza industrije, BCG, GE, ADL, ..);
- Konkurentska prednost;
- Nosive kompetencije;
- Generičke strategije;
- Strateški plan;
- Načini mjerenja uspješnosti poslovanja top-menadžmenta (uprave).
Tema 6: "Reinženjering privrednog društva/preduzeća"
- Osnovni ciljevi reinženjeringa;
- Uloga i zadaci nadzornog odbora i top-menadžmenta u procesu reinžinjeringa;
- Primjeri reinženjeringa iz privredne prakse;
- Reinženjering u javnim preduzećima - mogućnosti primjene i ograničenja reinženjeringa i drugih savremenih tehnika menadžmenta;
- Analiza primjene reinženjeringa u razvijenim industrijama;
- Mjerljivi rezultati primjene reinženjeringa u razvoju uspješne proizvodnje;
- Alati reinženjeringa u modernizaciji proizvodnje.

Tema 7: "Korporativna komunikacija"
- Menadžerska komunikacija;
- Interna komunikacija;
- Odnosi sa javnošću;
- Poslovno odlučivanje i komunikacija;
- Emocionalna inteligencija i komunikacija;
- Upravljanje znanjem i komunikacija.
Tema 8: "Kompenzacijski menadžment - inovativni pristupi sistemu nagrađivanja"
- Ciljevi, politika i strategija sistema nagrađivanja;
- Motivacija i sistem nagrađivanja - faktori atrakcije i faktori retencije;
- Povezanost sistema nagrađivanja i poslovne izvrsnosti preduzeća;
- Ocjena radne uspješnosti i sistem nagrađivanja.
Tema 9: "Menadžersko računovodstvo i finansijska kontrola u funkciji upravljanja"
- Izazovi menadžerskog računovodstva - pouzdanost računovodstvenih informacija, računovodstvene informacija u kontekstu menadžerskog odlučivanja i selekcija računovodstvenih informacija za potrebe uprave, nadzornog odbora i vlasnika;
- Finansijsko izvještavanje - bilans stanja, bilans uspjeha, izvještaj o promjenama kapitala, izvještaj o novčanim tokovima;
- Bilans stanja – obuhvat i rizici u izvještavanju;
- Analiza finansijskih performansi poslovanja poslovnog subjekta;
- Zakonitost poslovanja: interna i eksterna revizija, interna kontrola;
- Računovodstvene prevare: obrada izvještaja, lažni podaci, prikrivanje činjenica, manipulacije u finansijskim izvještajima.
Tema 10: "Finansijski menadžment i finansijska tržišta"
- Osnovni izazovi finansijskog menadžmenta u privrednom subjektu;
- Značaj finansijskog planiranja u procesu upravljanja;
- Uloga vremenske vrijednosti novca u funkciji menadžerskog odlučivanja;
- Politika investiranja: proces investiranja, metode ocjene ekonomske isplativosti investicija, trošak kapitala, investicijski projekti;
- Poslovna i finansijska poluga;
- Poseban osvrt na odabrane teme iz područja finansijskog menadžmenta: rizik i prinos, spajanje, pripajanje i preuzimanje, finansijsko dubinsko posmatranje (due diligence);
- Pojam i značaj finansijskih tržišta – osvrt na razvijena i rubna finansijska tržišta;
- Uticaj kamatne stope na kretanja na finansijskim tržištima;
- Pregled najznačajnijih finansijskih instrumenata;
- Uloga i značaj finansijskih institucija u Bosni i Hercegovini;
- Monetarna politika i Currency Board.
Tema 11: "Procjena vrijednosti privrednog društva/preduzeća"
- Procjene vrijednosti: konceptualni okvir za vršenje procjena vrijednosti;
- Koncepti vrijednosti;
- Motivi i metode procjene vrijednosti;
- Prinosna vrijednost preduzeća i potencijal generisanja dobiti.
Tema 12: "Upravljanje marketingom privrednog društva/preduzeća i savremena prodaja"
- Koncept, primjena i značaj marketinga u savremenom preduzeću;
- Povezanost marketinškog menadžmenta i uspjeha preduzeća;
- Marketinško okruženje;
- Marketinški miks (oblikovanje tržišne ponude);
- Etika i društveno odgovorni marketing;
- Značaj i uloga prodaje;
- Metode prodaje i proces prodaje;
- Orijentacije u prodaji;
- Lična prodaja;
- Ljudski potencijali prodaje;
- Prodajne vještine (prezentacije i ponude, pregovaranje sa kupcima i dr.).
Tema 13: "Javne nabavke"
- Pojam i istorijski razvoj javnih nabavki;
- Legislativa o javnim nabavkama - Evropska unija i BiH;
- Ciljevi uspostavljanja sistema javnih nabavki;
- Osnovna načela javnih nabavki;
- Obveznici primjene propisa o javnim nabavkama;
- Vrste postupaka javnih nabavki;
- Uloga službenika i komisije za javne nabavke;
- Pravna zaštita u javnim nabavkama.
Tema 14: "Međunarodna trgovina"
- Specifičnosti, vrste i subjekti međunarodne trgovine;
- Savremeni procesi u globalnoj ekonomiji i tendencije u razvoju međunarodne trgovine;
- Internacionalizacija poslovanja - razlozi, motivi i oblici izlaska na strana tržišta;
- Uloga države u međunarodnoj trgovini - strategija i politika vanjske trgovine;
- Vanjskotrgovinski režim BiH.
Tema 15: "Privredni aspekt pristupanja EU i promocija privrede BiH na tržištu EU"
- Trgovinska politika EU i druge politike od značaja za poslovanje na tržištu EU;
- Razvoj institucionalnih odnosa BiH sa EU i značaj pristupanja EU;
- Vanjska trgovina BiH sa EU;
- Mogućnosti izvoza BiH na tržište EU - prepreke i poticaji, uloga države i poslovne zajednice;
- Položaj i uloga javnih preduzeća u EU.
Raspored sati predavača utvrdit će Komora svojim aktom.


V
(Završni ispit)


Stručne službe Komore, u saradnji sa predavačima angažovanim na realizaciji usavršavanja, sačinit će program za polaganje završnog ispita, na način da pripreme teme za seminarske radove i uputstvo za izradu radova za polaznike svakog ciklusa usavršavanja. Odbrana rada i provjera znanja obavit će se u usmenoj formi, interaktivno i po grupama, pred komisijom sastavljenom od tri člana iz reda predavača.
Provjera znanja u sklopu završnog ispita vrši se kroz:
- kvalitetu seminarskog rada i kvalitetu prezentacije rada,
- znanje vezano za temu obrađenu u seminarskom radu,
- odgovore na pitanja iz oblasti obuhvaćenih modulima usavršavanja, koja se biraju nasumično za svakog polaznika iz aktuelne verzije Zbirke pitanja za polaganje završnog ispita u sklopu usavršavanja, radi provjere rezultata usavršavanja,
- odgovore na dodatna pitanja članova komisije.
Kandidat koji nije položio završni ispit ima pravo pristupiti ponovnom polaganju u roku od 90 dana od dana prvog ispitivanja, bez naknade.


VI
(Uslovi za prijavu kandidata)


Usavršavanje će biti omogućeno licima čiji mandat je u toku ili su u toku izbora odnosno imenovanja u privrednim društvima sa učešćem državnog kapitala, kao i drugim licima koja se prijave na usavršavanje radi certificiranja, ukoliko ispunjavaju uslove iz člana 248. Zakona o privrednim društvima ("Službene novine Federacije BiH", broj 81/15 i 75/21).


VII
(Postupak prijavljivanja i certificiranja)


Prijavljivanje kandidata i obrada prijava vrši se na osnovu javnog oglasa kojeg objavljuje Komora.
Kandidati koji dostave prijavu u skladu sa javnim oglasom obavještavaju se o pristupanju usavršavanju, sa potrebnim podacima o mjestu i vremenu početka ciklusa usavršavanja (prema prijavama kandidata), uz obavezu plaćanja određene naknade za usavršavanje.
Mjesto i vrijeme početka ciklusa usavršavanja bit će utvrđeno kada za određeno mjesto usavršavanja iz tačke II stav (2) ovog Programa bude prijavljeno najmanje 30, a najviše 60 kandidata.
Predsjednik Komore svojim aktom određuje uslove, raspored usavršavanja i ostalo potrebno u obavljanju usavršavanja.
Kandidatima koji uspješno završe usavršavanje i polože ispit izdat će se odgovarajući certifikat.
Certifikat o završenom usavršavanju priprema Komora, a potpisuje federalni ministar energije, rudarstva i industrije i predsjednik Komore u roku od 30 dana od dana položenog završnog ispita.
Certifikat o završenom usavršavanju (Obrazac broj 1), nalazi se u prilogu ovog Programa i čini njegov sastavni dio.
Na zahtjev polaznika, Komora može izdati duplikat certifikata o završenom usavršavanju. Podnosilac zahtjeva je dužan uz zahtjev priložiti dokaz o uplati naknade za izdavanje duplikata certifikata i dokaz da je originalni certifikat o završenom usavršavanju oglašen nevažećim u Službenim novinama Federacije BiH.
Rok izdavanja duplikata certifikata je 30 dana od dana prijema potpunog zahtjeva.
Na zahtjev kandidata, Komora može izdati:
- uvjerenje o podnesenoj prijavi za usavršavanje, čiji je rok važenja najviše 90 dana,
- uvjerenje o učešću u ciklusu usavršavanja, čiji je rok važenja najviše 90 dana,
- uvjerenje o završenom usavršavanju, koje mijenja certifikat o završenom usavršavanju od datuma položenog završnog ispita do izdavanja certifikata, a čiji je rok važenja najviše 30 dana, i
- uvjerenje o završenom usavršavanju, koje se izdaje kao dokaz o završenom usavršavanju do izdavanja duplikata certifikata, a čiji je rok važenja najviše 60 dana.
Sva pitanja u vezi sa tehničkim detaljima usavršavanja (raspored usavršavanja, usaglašavanje termina sa predavačima, predlaganje nadležnim organima, regulisanje određenih pitanja koja se pojave u toku usavršavanja i drugo), uredit će svojim aktom predsjednik Komore.

VIII
(Troškovi usavršavanja)


Pojedinačni iznos uplate za usavršavanje po kandidatu iznosi 880,00 KM.
Predsjednik Komore će svojim aktom utvrditi neto iznos satnice angažmana predavača u sklopu realizacije usavršavanja.
Sa predavačima će se zaključiti ugovor, kojim će se utvrditi prava i obaveze.


IX
(Kontinuirana edukacija certificiranih polaznika usavršavanja)


Polaznici koji su stekli Certifikat o završenom usavršavanju iz tačke VII stav (5) ovog Programa, u cilju kontinuirane edukacije, dužni su proći dodatnu edukaciju koju organizuje Komora, jednom godišnje po šest sati.
Komora će obavijestiti certificirane polaznike po mjestu prebivališta radi prikupljanja prijava kandidata za dodatnu edukaciju iz stava (1) ove tačke.
Kontinuirana edukacija obuhvatat će teme vezane za novine u zakonskoj regulativi odnosno inovacije i savremene koncepte u oblastima utvrđenim tačkom IV ovog Programa, kao i njihovu primjenu.
Predsjednik Komore, po osnovu pristiglih prijava, svojim aktom utvrđuje mjesto i termin održavanja edukacije te visinu naknade za učešće.
Komora kandidatima koji su prisustvovali dodatnoj edukaciju iz stava (1) ove tačke izdaje odgovarajuću potvrdu.


X
(Evidencije)


Komora vodi evidencije kandidata koji su stekli Certifikat o završenom usavršavanju iz tačke VII stav (5) ovog Programa i kandidata koji su u tekućoj godini prisustvovali kontinuiranoj edukaciji iz tačke IX stav (1) ovog Programa.


XI
(Stupanje na snagu)


Ovaj Program stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH ".

Predsjednik Komore
Marko Šantić, s. r.


Potpredsjednik Komore
Mirsad Jašarspahić, s. r.