14. UREDBA o uslovima, načinu i programu polaganja ispita općeg znanja i stručnog ispita za kandidate za Državnu službu u Federaciji Bosne i Hercegovine

Na osnovu člana 29. stav (3) Zakona o državnoj službi u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 29/03, 23/04, 39/04, 54/04, 67/05, 8/06, 4/12, 99/15 i 9/17- Presuda Ustavnog suda Federacije BiH, broj U-13/16), na prijedlog Agencije za državnu službu Federacije Bosne i Hercegovine, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine na 41. sjednici, održanoj 12.09.2024. godine, donosi


UREDBU


O USLOVIMA, NAČINU I PROGRAMU POLAGANJA ISPITA OPĆEG ZNANJA I STRUČNOG ISPITA ZA KANDIDATE ZA DRŽAVNU SLUŽBU U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


POGLAVLJE I - OSNOVNE ODREDBE


Član 1.
(Predmet)

Ovom uredbom uređuju se uslovi, načini i program polaganja ispita općeg znanja (u daljem tekstu: IOZ) i stručnog ispita, sastav i način rada Komisije za utvrđivanje pitanja za polaganje ispita općeg znanja (u daljem tekstu: Komisija za IOZ) i Komisije za izbor, način obavještavanja kandidata o rezultatima IOZ i stručnog ispita, žalba i žalbeni postupak i druga pitanja koja su u vezi sa izbornim procesom kandidata za državnu službu Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija).

Član 2.
(Primjena odredaba ove uredbe)

Odredbe ove uredbe primjenjuju se na lica koja se kao kandidati u skladu sa članom 6. stav (1) Zakona o državnoj službi u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Zakon) prijave na javni konkurs za radna mjesta državnih službenika u organima državne službe, stručnim i drugim službama u organima zakonodavne, izvršne i sudske vlasti, ombudsmanima, tužilaštvima, pravobranilaštvima, ustanovama za izvršenje krivičnih sankcija i kazneno-popravnim zavodima poluotvorenog i zatvorenog tipa, izuzev ako posebnim zakonom nije drugačije određeno.

Član 3.
(Organi državne službe)

Organi državne službe u smislu ove uredbe su organi uprave i upravne organizacije, u skladu sa Zakonom o organizaciji organa uprave ("Službene novine Federacije BiH", broj 35/05).

POGLAVLJE II - ISPIT OPĆEG ZNANJA


Član 4.
(Svrha polaganja IOZ)

(1) IOZ ima za cilj utvrditi da li kandidati koji konkurišu na radno mjesto državnog službenika posjeduju dovoljan stepen općeg znanja, što je preduslov za rad u organima državne službe u Federaciji.

(2) Kandidati koji su položili stručni upravni ispit na bilo kom drugom nivou vlasti u Bosni i Hercegovini ili su položili pravosudni ispit izuzeti su od polaganja IOZ.

(3) Kandidati koji nisu izuzeti od polaganja IOZ, dužni su uz prijavu na javni konkurs dostaviti dokaz o radnom stažu u struci.

(4) Kandidati za radno mjesto stručnog saradnika, koji obavljaju poslove namještenika u organu državne službe i koji su stekli visoku stručnu spremu, dužni su uz prijavu na javni konkurs dostaviti: diplomu o stečenoj visokoj stručnoj spremi i dokaze da su zaposleni u organu državne službe kao namještenici, da imaju najmanje pet godina radnog iskustva u organima državne službe nakon položenog stručnog ispita za namještenika, a koje je izdato nakon objavljivanja javnog konkursa, te dokaz o položenom stručnom ispitu za namještenike.

Član 5.
(Program polaganja IOZ)

(1) IOZ polaže se prema Programu polaganja ispita općeg znanja za kandidate za državnu službu (u daljem tekstu: Program) koji se nalazi u prilogu i čini sastavni dio ove uredbe a obuhvata sljedeće oblasti:

a) osnove ustavnog sistema,

b) organizacija organa državne uprave, integritet i politička neutralnost,

c) upravni postupak i upravni spor,

d) osnove radnih odnosa,

e) osnove kancelarijskog poslovanja,

f) osnove evropskih integracija,

(2) Programom iz stava (1) utvrđuju se podoblasti, svrha provjere znanja, pravni izvori i relevantna literatura.

Član 6.
(Komisija za IOZ)

(1) Direktor Agencije za državnu službu Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Agencija) rješenjem imenuje Komisiju za IOZ od ukupno šest članova na period od četiri godine.

(2) Članovi Komisije za IOZ imenuju se iz reda stručnjaka po oblastima iz člana 5. stav (1) ove uredbe koji su se istakli u radu na normativno-pravnim, upravnim i drugim stručnim poslovima kao i poslovima vezanim za finansiranje institucija i procesima pridruživanja evropskim integracijama u organima državne službe, sa najmanje sedam godina rada u struci.

(3) Zadatak Komisije za IOZ je da utvrdi pitanja sa opcijskim odgovorima za polaganje IOZ predviđenih Programom.

(4) Agencija pruža stručnu i administrativno-tehničku podršku radu Komisije za IOZ i saziva najmanje dva puta godišnje radni sastanak u cilju ažuriranja pitanja.

(5) Aktom o imenovanju iz stava (1) ovog člana određuje se i visina naknade koja pripada članovima Komisije za IOZ.

Član 7.
(Organizacija i provođenje IOZ)

(1) Organizaciju i provođenje IOZ vrši Agencija.

(2) Sadržaj testa za polaganje IOZ Agencija priprema najranije dva sata prije početka testiranja, metodom slučajnog odabira pitanja putem web aplikacije Agencije.

(3) Radi ekonomičnosti i efikasnosti Agencija može organizovati polaganje IOZ za veći broj kandidata koji su u različitim konkursnim procedurama dužni polagati ovaj ispit.

(4) O datumu, vremenu i mjestu održavanja IOZ Agencija obavještava kandidate najmanje pet dana prije termina ispita, elektronskim putem, putem web aplikacije, web stranice Agencije ili na drugi pogodan način koji utvrdi Agencija, s tim da se svaki od navedenih načina i obavještavanja smatra urednim.

(5) Agencija, na prethodni zahtjev kandidata, organizuje IOZ za osobe sa invaliditetom u skladu sa izraženim potrebama evidentiranim kroz postupak prijave na javni konkurs.

(6) Agencija ima obavezu da na osnovu dobijenih informacija iz prijave kandidata invalidnih lica, a u skladu sa mogućnostima sa kojima raspolaže i u mjeri u kojoj je to moguće, prilagodi polaganje IOZ i obezbijedi pristupačnost prostora i osobe koja će asistirati tokom polaganja IOZ. O navedenom direktor Agencije donosi posebnu odluku.

Član 8.
(Način polaganja IOZ)

(1) IOZ polaže se u vidu testa sačinjenog od pitanja na koja su ponuđena najmanje tri opcijska odgovora od kojih je samo jedan tačan.

(2) Test se sastoji od ukupno 42 pitanja.

(3) Test sačinjava Agencija metodom slučajnog izbora iz baze pitanja zatvorenog tipa koju formira, ažurira i standardizuje u saradnji sa Komisijom za IOZ.

(4) Baza pitanja se objavljuje na web stranici Agencije.

(5) Testiranje se obavlja u papirnoj formi ili na računaru, u zavisnosti od tehničkih mogućnosti.

(6) Kandidat prilikom rješavanja testa treba odgovoriti na svako pitanje označavanjem samo jedne od ponuđenih opcija.

(7) Vrijeme za rješavanje testa je 60 minuta.

(8) Prilikom rješavanja testa kandidatu nije dozvoljeno korištenje stručne literature, elektronskih, tehničkih i drugih pomagala.

Član 9.
(Rezultati IOZ)

(1) Kandidat je položio IOZ ako tačno odgovori na najmanje dvije trećine pitanja, odnosno ako ima najmanje 28 tačnih odgovora.

(2) Po okončanju IOZ, Agencija usmeno obavještava kandidate o rezultatima koje su postigli.

(3) Agencija objavljuje rezultate IOZ na oglasnoj ploči Agencije, u fizičkom ili digitalnom formatu (u daljem tekstu: Oglasna ploča).

Član 10.
(Uvjerenje o položenom IOZ)

(1) Licu koje položi IOZ Agencija izdaje uvjerenje o položenom ispitu.

(2) Uvjerenje o položenom IOZ sadrži: naziv organa koji izdaje uvjerenje, ime, prezime, godinu i mjesto rođenja, naziv i mjesto završenog fakulteta, datum položenog IOZ, broj i datum izdavanja uvjerenja, potpis direktora Agencije i službeni pečat.

(3) Na zahtjev kandidata Agencija može izdati duplikat uvjerenja.

(4) Duplikat uvjerenja (u daljem tekstu: Duplikat) izdaje se u slučaju kad je uvjerenje izgubljeno, uništeno ili u drugim opravdanim slučajevima što kandidat naznačava u zahtjevu za izdavanje duplikata.

(5) Zahtjev za izdavanje duplikata iz stava (4) ovog člana može podnijeti samo osoba kojoj je izdato uvjerenje, u pisanom obliku sa navodom sljedećih podataka: ime i prezime (djevojačko prezime), datum rođenja, datum i mjesto polaganja IOZ, razlog izdavanja duplikata.

(6) Za izdavanje duplikata podnosilac zahtjeva dužan je platiti administrativnu taksu u iznosu koji je utvrđen propisima koji uređuje plaćanje upravnih taksi za spise i radnje kod federalnih organa uprave i drugih pravnih lica kojima je povjereno da samostalno rješavaju u upravnim stvarima o određenim pravima i obavezama.

Član 11.
(Evidencije o položenom IOZ)

(1) O položenom IOZ Agencija vodi evidencijsku knjigu i elektronsku evidenciju (u daljem tekstu: evidencije o položenom IOZ)

(2) Evidencijska knjiga mora biti uvezana i ovjerena, a stranice označene rednim brojevima.

(3) Ovjeru evidencijske knjige vrši direktor Agencije.

(4) Elektronska evidencija se vodi u digitalnom formatu.

(5) U evidencijama o položenom IOZ upisuju podaci o kandidatu: redni broj, ime, ime jednog roditelja, prezime, godina i mjesto rođenja, naziv završenog fakulteta, datum polaganja IOZ, broj i datum zapisnika, ocjena uspjeha na ispitu, broj i datum izdavanja uvjerenja.

(6) Evidencije o položenom IOZ se čuvaju trajno.

POGLAVLJE III - STRUČNI ISPIT


Član 12.
(Svrha polaganja stručnog ispita)

(1) Stručni ispit je provjera profesionalnih sposobnosti kandidata za rad na konkretnom radnom mjestu na koje se prijavio.

(2) Stručnom ispitu pristupaju sva lica koja kao kandidati konkurišu na radna mjesta državnih službenika i koji su prethodno položili IOZ ili imaju položen ispit iz člana 4. stav (2) ove uredbe.

(3) Stručni ispit se sastoji od pisanog i usmenog dijela.

Član 13.
(Komisija za izbor)

(1) Stručni ispit polaže se pred komisijom za izbor koju imenuje direktor Agencije za svaki javni konkurs a čine je najmanje tri člana od kojih su dva člana državni službenici iz organa državne službe od kojih je jedan član predstavnik sindikata na koji se javni konkurs odnosi, dok se ostali članovi imenuju sa liste eksperata koju utvrđuje Agencija.

(2) Kriteriji za utvrđivanje liste eksperata iz stava (1) ovog člana uređuju se posebnim aktom, u skladu sa članom 64. stav (2) tačka a) Zakona.

(3) U slučaju da organ državne službe nema sindikalnu organizaciju ili da sindikalna organizacija odbije dati prijedlog predstavnika sindikata u komisiju za izbor, rukovodilac je dužan obavijestiti Agenciju da organ nema sindikalnu organizaciju ili da je sindikalna organizacija odbila dati prijedlog svog predstavnika i dostaviti prijedlog drugog člana iz reda državnih službenika koji ima akademsko i profesionalno iskustvo u oblastima obuhvaćenim procesom javnog konkursa.

(4) Ukoliko se iz organa državne službe ne može obezbijediti član Komisije za izbor koji ima akademsko i profesionalno iskustvo u oblastima obuhvaćenim procesom javnog konkursa, Agencija će, na prijedlog rukovodioca organa za koji se provodi javni konkurs, imenovati člana Komisije iz drugog organa ili sa liste eksperata koju utvrđuje Agencija.

(5) Ukoliko postoji sukob interesa koji se odnosi na člana Komisije za izbor taj član podnosi ostavku u skladu sa članom 28. Zakona, a njegov zamjenik nastavlja rad.

Član 14.
(Organizacija i provođenje stručnog ispita)

(1) Komisija za izbor najranije tri sata prije početka stručnog ispita pristupa sačinjavanju testova, odnosno utvrđivanju teme za izradu pisanog rada, u skladu sa opisom poslova konkretnog radnog mjesta.

(2) Stručnu i administrativno-tehničku podršku organizovanju stručnog ispita pruža Agencija.

(3) Agencija, na prethodni zahtjev kandidata, organizuje stručni ispit za osobe sa invaliditetom u skladu sa članom 7. st. (6) i (7) ove uredbe.

(4) Obavještenje kandidata o datumu, vremenu i mjestu održavanja stručnog ispita, propisi i relevantna literatura koju utvrđuje Komisija za izbor, objavljuju se na web stranici Agencije ili putem web aplikacije, najmanje sedam dana prije održavanja ispita.

Član 15.
(Struktura pisanog dijela stručnog ispita)

(1) Pisani dio stručnog ispita odnosi se na oblast i vrstu poslova radnog mjesta na koje se kandidat prijavio.

(2) Pisani dio stručnog ispita polaže se u vidu testa i/ili pisanog rada i to kandidati za:

a) rukovodeće državne službenike koji rukovode organom državne službe:

- test od 10 pitanja zatvorenog tipa sa opcijskim odgovorima,

- pisani rad koji se sastoji od dva zadatka.

b) rukovodeće državne službenike:

- test od 10 pitanja zatvorenog tipa sa opcijskim odgovorima,

- pisani rad sa jednim zadatkom.

c) državne službenike šefove osnovnih i unutrašnjih organizacionih jedinica:

- test od 10 pitanja zatvorenog tipa sa opcijskim odgovorima.

- test od 5 pitanja otvorenog tipa.

d) ostale državne službenike.

- test od 10 pitanja zatvorenog tipa sa opcijskim odgovorima.

(3) Test sa pitanjima zatvorenog tipa sastoji se od pitanja na koja su ponuđena najmanje tri opcijska odgovora od kojih je samo jedan tačan.

(4) Test sa pitanjima otvorenog tipa sastoji se od pitanja sa opcijom unosa teksta na računaru ili na papiru.

(5) Pisani rad je rješavanje praktičnih pitanja koja su tipična za oblast i vrstu poslova radnog mjesta na koje se kandidat prijavljuje.

(6) Zadaci u okviru pisanog rada iz stava (5) ovog člana se mogu odnositi na oblast državne službe, nadležnost organa na koju se javni konkurs odnosi i druge oblasti koje mogu biti u vezi sa radnim mjestom na koje se kandidat prijavljuje.

(7) Pravila za izradu testova i/ili pisanog rada iz st. (3), (4) i (5) ovog člana utvrđuju se posebnim aktom u skladu sa članom 64. stav (2) tačka a) Zakona.

Član 16.
(Sačinjavanje testova i ocjenjivanje)

(1) Od utvrđenog dvostrukog broja pitanja pomoću web aplikacije Agencije i metodom slučajnog izbora, Komisija za izbor formira test za pisani dio stručnog ispita, koji se sastoji od propisanog broja pitanja iz člana 15. st. (2), (3) i (4) ove uredbe sa opcijskim odgovorima.

(2) Vrijeme za rješavanje testa je 60 minuta.

(3) Prilikom rješavanja testa kandidatu nije dozvoljeno korištenje stručne literature, elektronskih, tehničkih i drugih pomagala.

(4) Nakon završetka testiranja Komisija za izbor odmah pristupa ocjenjivanju testa kandidata.

(5) Kandidat pristupa narednoj fazi stručnog ispita ukoliko broj bodova postignutih na testu iznosi najmanje 70% od maksimalnog broja bodova.

Član 17.
(Izrada pisanog rada i ocjenjivanje)

(1) Za kandidate iz člana 15. stav (2) tač. a) i b) alineja dva ove uredbe Komisija za izbor utvrđuje temu za izradu pisanog rada.

(2) Vrijeme za izradu jednog zadatka je 60 minuta.

(3) Pisani rad označava se šifrom i ne sadrži lične podatke kandidata.

(4) Komisija za izbor ocjenjuje pisani rad kandidata tako što svaki član komisije za izbor dodjeljuje bodove u rasponu od 1 do 10.

(5) Ocjena pisanog rada vrši se na osnovu sljedećih kriterija:

a. struktura rada

b. prijedlog rješenja na zadatu temu

c. prikladan riječnik i stil pisanog izražavanja

d. konciznost iznijetog zaključka

(6) Ukupna ocjena predstavlja ostvaren zbir bodova datih od strane svakog člana komisije za izbor i izražava se u procentima u odnosu na maksimalni broj bodova.

(7) Kandidat stiče pravo da pristupi usmenom dijelu ispita ako je njegov ostvareni rezultat najmanje 70%.

(8) Postupak utvrđivanja tema iz stava (1) i dodjele šifre kandidatu iz stava (3) i kriterija iz stava (5) ovog člana utvrđuju se u skladu sa posebnim aktom iz člana 64. stav (2) tačka a) Zakona.

Član 18.
(Obavještavanje o rezultatu testa i pisanog dijela stručnog ispita)

Po okončanju testiranja ili pisanog dijela stručnog ispita Agencija usmeno obavještava kandidate o rezultatima koje su postigli.

Član 19.
(Usmeni dio stručnog ispita i ocjenjivanje)

(1) Kandidat koji je uspješno položio pisani dio stručnog ispita, pristupa usmenom dijelu stručnog ispita (u daljem tekstu: usmeni dio) na kojem mu članovi komisije za izbor postavljaju određeni broj pitanja koja se odnose na opis poslova radnog mjesta na koje se prijavio.

(2) Pitanja koja se postavljaju na usmenom dijelu utvrđuje komisija za izbor na osnovu posebnog akta kojim se uređuje postupak provjere personalnih karakteristika i profesionalnih sposobnosti kandidata.

(3) Pitanja iz stava (2) ovog člana imaju za cilj da utvrde personalne karakteristike i iskazane profesionalne sposobnosti kandidata za obavljanje poslova konkretnog radnog mjesta na koje se prijavio.

(4) Usmeni dio ispita ne može trajati duže od 30 minuta.

(5) Kandidata na usmenom dijelu ocjenjuje svaki član komisije za izbor dodjeljujući mu određen broj bodova, u rasponu od 1 do 10.

(6) Ukupna ocjena predstavlja ostvaren zbir bodova svih članova komisije izražen u procentima u odnosu na maksimalni broj bodova.

(7) Ukoliko se kandidat prijavio za dva ili više radnih mjesta, komisija za izbor će vršiti procjene kandidata za svako radno mjesto.

(8) Posebni akt iz stava (2) ovog člana donosi se u skladu sa članom 64. stav (2) tačka a) Zakona.

Član 20.
(Nadzor nad provođenjem konkursne procedure)

(1) Nadzor nad provođenjem konkursne procedure vrši službenik Agencije u skladu sa pravilima ponašanja kandidata i članova komisije za izbor koje donosi direktor Agencije u skladu sa članom 64. stav (2) tačka a) Zakona.

(2) U slučaju da službenik Agencije, odnosno član komisije za izbor, uoči nepravilnosti koje dovode u pitanje regularnost provođenja konkursne procedure, sačinit će se službena zabilješka te odmah obavijestiti direktor Agencije.

(3) Direktor Agencije, nakon ocjene utvrđenih nepravilnosti, može razriješiti članove ili pojedinog člana komisije za izbor i poništiti dio ili cijeli stručni ispit.

(4) U slučaju da kandidat ne postupi ili odbije postupiti po pravilima iz stava (1) ovog člana, udaljava se sa ispita.

(5) O slučajevima iz stava (4) ovog člana sačinjava se službena zabilješka i predaje komisiji za izbor, koja donosi poseban zaključak o isključenju kandidata iz daljne konkursne procedure.

POGLAVLJE IV - REZULTAT JAVNOG KONKURSA


Član 21.
(Rezultat stručnog ispita)

(1) Kandidati koji su na stručnom ispitu ostvarili najmanje 70% od maksimalnog broja bodova uspješno su položili stručni ispit.

(2) Agencija objavljuje rezultate stručnog ispita na oglasnoj ploči.

(3) Kandidati koji su uspješno položili stručni ispit dužni su u roku od pet dana od dana prijema obavještenja dostaviti dokaze o ispunjavanju uslova javnog konkursa, izuzev dokaza o zdravstvenoj sposobnosti.

(4) Ako u roku iz stava (3) ovog člana kandidat ne dostavi tražene dokaze smatra se da je odustao od dalje konkursne procedure.

(5) Kandidati koji dostave tražene dokaze u roku i za koje se utvrdi da ispunjavaju uslove uvrštavaju se na Listu kandidata prema redoslijedu počev od najvećeg prema najmanjem broju ostvarenih bodova.

Član 22.
(Lista uspješnih kandidata)

(1) Listu uspješnih kandidata čine kandidati koji su uspješno položili stručni ispit i koji ispunjavaju uvjete javnog konkursa.

(2) Lista uspješnih kandidata se objavljuje na oglasnoj ploči, u roku od 15 dana od dana objave rezultata stručnog ispita.

(3) Listu uspješnih kandidata sa kopijama prijava kandidata sa Liste, Agencija dostavlja rukovodiocu organa državne službe na čiji zahtjev je proveden javni konkurs, u roku od tri dana od objave Liste uspješnih kandidata na oglasnoj ploči.

Član 23.
(Lista neuspješnih kandidata)

(1) Agencija formira Listu neuspješnih kandidata.

(2) Lista neuspješnih kandidata objavljuje se na oglasnoj ploči.

Član 24.
(Obavještenja o rezultatu javnog konkursa)

(1) Agencija pisanim putem obavještava sve kandidate o rezultatu javnog konkursa.

(2) Kandidat čija prijava nije uzeta u razmatranje ili je odbačena, koji ne zadovolji na pisanom dijelu IOZ, pisanom dijelu stručnog ispita ili na usmenom dijelu stručnog ispita, kao i kandidat koji se plasira ili se ne plasira na listu uspješnih kandidata, može izjaviti žalbu Odboru državne službe za žalbe, a kojom žalbom se mogu osporavati činjenice i okolnosti vezane za rezultat javnog konkursa, u skladu sa čl. 25., 29. i 70. Zakona.

(3) Žalba se izjavljuje u roku od osam dana od dana prijema obavještenja o rezultatima određenog dijela konkursa, isključivo putem Agencije.

(4) Na žalbu iz stava (2) ovog člana se plaća taksa, u skladu sa važećim propisima kojima su uređene administrativne takse.

POGLAVLJE V - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Član 25.
(Obrasci)

Obrasci:

- Obrazac 1 - Rezultat stručnog ispita za rukovodioce organa državne službe

- Obrazac 2 - Rezultat stručnog ispita za rukovodeće državne službenike

- Obrazac 3 - Rezultat stručnog ispita za državne službenike šefove osnovnih i unutrašnjih organizacionih jedinica

- Obrazac 4 - Rezultat stručnog ispita za ostale državne službenike

nalaze se u prilogu ove uredbe i čine njen sastavni dio.

Član 26.
(Realizacija konkursa prije prije početka primjene ove uredbe)

Konkursi objavljeni do dana početka primjene ove uredbe, a koji nisu okončani, okončat će se u skladu sa tada važećim propisima.

Član 27.
(Upotreba rodno osjetljivog jezika)

Riječi koje se koriste u ovoj uredbi u jednom rodu (muškom ili ženskom) odnose se na oba spola.

Član 28.
(Prestanak važenja)

Danom početka primjene ove uredbe prestaje da važi Uredba o uslovima, načinu i programu polaganja ispita općeg znanja i stručnog ispita za državne službenike u organima državne službe u Federaciji Bosne i Hercegovine-Prečišćeni tekst ("Službene novine Federacije BiH", br. 10/18 i 9/19).

Član 29.
(Stupanje na snagu)

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Službenim novinama Federacije BiH", a počet će se primjenjivati od 03.02.2025. godine.

V. broj 1485/2024
12. septembra 2024. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, s. r.

PROGRAM
POLAGANJA ISPITA OPĆEG ZNANJA ZA RAD U ORGANIMA DRŽAVNE SLUŽBE U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


OSNOVE USTAVNOG SISTEMA 

Podoblasti ispitivanja

Svrha provjere znanja

Osnove ustavnog sistema Bosne i Hercegovine

Prepoznati:

osnovne karakteristike Bosne i Hercegovine (kontinuitet; demokratska načela; sastav; kretanje roba, usluga i kapitala, simboli i glavni grad; državljanstvo);

ljudska prava i osnovne slobode;

nadležnosti i odnose između institucija Bosne i Hercegovine i entiteta;

Sastav, mandat, nadležnosti i ovlaštenja: Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, Predsjedništva Bosne i Hercegovine; Ustavnog suda Bosne i Hercegovine i Centralne banke Bosne i Hercegovine

Osnove ustavnog sistema Federacije Bosne i Hercegovine

Prepoznati:

osnovne karakteristike, simboli i glavni grad Federacije Bosne i Hercegovine;

ljudska prava i osnovne slobode;

strukturu federalne vlasti: zakonodavstvo/izvršna vlast/sudska vlast;

strukturu kantonalne vlasti: zakonodavstvo/izvršna vlast/sudska vlast;

gradske i općinske vlasti;

mehanizam zaštite vitalnog nacionalnog interesa.

Osnove ustavnog sistema Republike Srpske

Prepoznati:

osnovne karakteristike, simboli i glavni grad Republike Srpske;

ljudska prava i osnovne slobode;

strukturu vlasti u Republici Srpskoj: zakonodavstvo/izvršna vlast/sudska vlast;

nadležnosti i ovlaštenja predsjednika Republike Srpske;

Ustavni sud Republike Srpske;

mehanizam zaštite vitalnog nacionalnog interesa.

Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine

Prepoznati:

pravni položaj, uređenje, nadležnost, organizacija i tijela.

Zabrana diskriminacije

Prepoznati:

pojam diskriminacije prema Zakonu o suzibijanju doskriminacije;

oblike diskriminacije,

institucije nadležne za zaštitu od diskriminacije;

postupke za zaštitu od diskriminacije.

Evropski sud za ljudska prava

Prepoznati:

osnove funkcionisanja Evropskog suda za ljudska prava,

broj sudija, uslove za obavljanje službe, izbor sudija, trajanje mandata i razrješenje

 

 


Pravni izvori:


- Ustav BiH (Aneks 4. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini s dodatnim sporazumima o ljudskim pravima koji će se primjenjivati u Bosni i Hercegovini, i Amandman I na Ustav Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 25/09);
- Ustav Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 13/97, 16/02, 22/02, 52/02, 60/02 - Ispravka, 18/03, 63/03, 9/04, 20/04, 33/04, 71/05, 72/05, 32/07 i 88/08);
- Ustav Republike Srpske ("Sl. glasnik Republike Srpske", br. 21/1992 - prečišćen tekst, 28/1994 - Amandmani XXVI-XLIII, 8/1996 - Amandmani XLIV-LI, 13/1996 - Amandman LII, 15/1996 - ispr., 16/1996 - Amandman LIII, 21/1996 - Amandmani LIV-LXV, 21/2002 - Amandmani LXVI-XCII, 26/2002 - ispr., 30/2002 - ispr., 31/2002 - Amandmani XCIII-XCVIII, 69/2002 - Amandmani XCIX-CIII, 31/2003 - Amandmani CIV i CV, 98/2003 - Amandmani CVI-CXII, 115/2005 - Amandman CXIV, 117/2005 - Amandmani CXV-CXXI i 48/2011 - Amandman CXXII i "Službeni glasnik BiH", br. 73/2019 - odluka US BiH);
- Statut Brčko distrikta Bosne i Hercegovine - prečišćeni tekst (Službeni glasnik Brčko distrikta BiH, broj 2/10);
- Zakon o zabrani diskriminacije ("Službeni glasnik BiH", br. 59/09 i 66/16)


Relevantna literatura:


- Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda.
NAPOMENA: Svaka izmjena navedenih propisa smatra se pravnim izvorom.


OSNOVE UPRAVE U BOSNI I HERCEGOVINI, INTEGITET I POLITIČKA NEUTRALNOST

Podoblasti ispitivanja

Svrha provjere znanja

Osnove sistema uprave institucija Bosne i Hercegovine

Prepoznati:

Prava, dužnosti i odgovornosti Vijeća ministara Bosne i Hercegovine;

Ustrojstvo, način rada i odlučivanja Vijeća ministara Bosne i Hercegovine;

Urede, službe i radna tijela Vijeća ministara Bosne i Hercegovine;

Odnose Vijeća ministara i drugih organa u Bosni i Hercegovini;

Ministarstva Bosne i Hercegovine (broj i nadležnosti);

Organizaciju uprave institucija Bosne i Hercegovine u pogledu položaja, uloge, ustrojstva, ovlaštenja i obaveza;

Poslove organa uprave;

Povjeravanje javnih ovlaštenja;

Odnos organa uprave prema Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, Predsjedništvu i Vijeću ministara; međusobni odnosi organa upave; odnosi organa uprave prema izvršnim organima i organima uprave entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine; odnosi organa uprave prema Ombudsmanu za ljudska prava Bosne i Hercegovine;

Odnosi organa uprave prema preduzećima, drugim pravnim licima i strankama;

Načela organizacije organa uprave;

Unutrašnju organizaciju organa uprave;

Radne odnose u organima uprave;

Rukovođenje organima uprave (ovlaštenje, obaveze i odgovornosti rukovodioca organa uprave);

Osnove inspekcijskog nadzora;

Sredstva za rad organa uprave;

Propisi i drugi akti organa uprave.

Osnove sistema uprave u Federaciji Bosne i Hercegovine

Prepoznati:

prava, dužnosti i odgovornosti Vlade Federacije Bosne i Hercegovine;

sastav, način rada i odlučivanja Vlade Federacije Bosne i Hercegovine;

akte Vlade Federacije Bosne i Hercegovine;

stručne i druge službe Vlade Federacije Bosne i Hercegovine;

federalna ministarstva Federacije Bosne i Hercegovine

federalne uprave i federalne upravne organizacije;

organizaciju organa uprave Federacije Bosne i Hercegovine u pogledu položaja, uloge, ustrostva, ovlaštenja i obaveza;

poslove organa uprave Federacije Bosne i Hercegovine;

povjeravanje javnih ovlaštenja pravnim licima na rješavanje;

načela i kriteriji za osnivanje organa uprave i upravnih organizacija;

osnivanje organa uprave i upravnih organizacija;

unutrašnju organizaciju organa uprave i upravnih organizacija;

stručne službe;

rukovođenje organima uprave i upravnim organizacijama;

podzakonske propise i druge akte koje donose organi uprave i upravne organizacije;

odnos organa uprave prema građanima;

odnos između organa uprave;

odnos organa uprave i upravnih organizacija prema organima zakonodavne vlasti; organima izvršne vlasti; ombudsmenima i pravnim licima;

sredstva za rad organa uprave i upravnih organizacija;

osnove inspekcijskog nadzora.

Osnove lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine

Prepoznati:

samoupravni djelokrug jedinice lokalne samouprave (vlastite nadležnosti);

organi jedinica lokalne samouprave;

međusobne odnose vijeća i načelnika;

mjesnu samoupravu (mjesna zajednica);

finansiranje i imovinu jedinica lokalne samouprave;

učešće građana u odlučivanju u jedinicama lokalne samouprave;

upravni nadzor nad radom jedinica lokalne samouprave;

odnos i saradnju federalnih i kantonalnih vlasti i jedinica lokalne samouprave.

Osnove sistema uprave i lokalne samouprave u Republici Srpskoj

Prepoznati:

prava, dužnosti i odgovornosti Vlade Republike Srpske;

sastav, mandat, način rada i odlučivanje Vlade Republike Srpske;

stručna i druga tijela Vlade Republike Srpske;

odnos Vlade Republike Srpske prema Predsjedniku Republike Srpske, Narodnoj skupštini, ministarstvima i drugim republičkim organima;

akte Vlade Republike Srpske;

organe uprave;

organizaciju organa uprave Republike srpske u pogledu položaja, uloge, ustrojstva, ovlaštenja i obaveza;

poslovi uprave;

unutrašnju organizaciju organa uprave;

uređenje organa uprave;

unutrašnji nadzor;

odnos organa uprave sa drugim organima i organizacijama;

prenošenje i povjeravanje poslova uprave;

odnos republičkih organa uprave prema građanima;

sredstva za rad organa uprave;

pojam i definiciju lokalne samouprave u Republici Srpskoj;

jedinice lokalne samouprave;

poslove jedinice lokalne samouprave;

organe jedinice lokalne samouprave;

međusobne odnose skupštine i gradonačelnika/načelnika;

imovinu i finansiranje jedinica lokalne samouprave;

akte organa jedinica lokalne samouprave;

Nadzor nad radom organa jednica lokalne

- Odnos organa Republike Srpske i organa jedinica lokalne samouprave.

Integritet i politička neutralnost

Prepoznati:

Antikorupcijsku politiku i politiku integriteta

Pravni okvir i etički principi / kodeksi ponašanja u državnoj službi

Institucionalni okvir

 

 


Pravni izvori:


- Zakon o Vijeću ministara ("Službeni glasnik BiH", br. 30/03, 42/03, 81/06, 76/07, 81/07, 94/07, 24/08)
- Zakon o ministarstvima i drugim tijelima uprave Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 5/03, 42/03, 26/04, 42/05, 45/06, 88/07, 35/09, 59/09, 103/09, 87/12, 6/13, 19/16, 83/17)
- Zakon o upravi ("Službeni glasnik BiH", br. 102/09; 72/17)
- Zakon o organizaciji organa uprave u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 35/05)
- Zakon o Vladi Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06, 8/06)
- Zakon o federalnim ministarstvima i drugim tijelima federalne uprave ("Službene novine Federacije BiH", br. 58/02, 19/03, 38/05, 2/06 i 8/06)
- Zakon o principima lokalne samouprave u Federaciji BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 49/06)
- Zakon o Vladi Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 118/08
- Zakon o republičkoj upravi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 115/18, 111/21, 15/22, 56/22 , 132/22 i 90/23)
- Zakon o lokalnoj samoupravi Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", br 101/04, 42/05, 118/05)
- Etički kodeks za državne službenike u Federaciji Bosne i Hercegovine "Službene novine Federacije BiH", broj 63/20


Relevantna literatura:


- Analiza i preporuke za unapređenje izrade i primjene planova integriteta u institucijama u Bosne i Hercegovine https://aktbih.ba/documents/2.1_Analiza_i_preporuke_-_planovi_integriteta_u_BiH16195126791623543903.pdf
- Strategija za borbu protiv korupcije i Akcioni plan za provođenje strategije u Federaciji Bosne i Hercegovine do donođenja nove strategije, https://fbihvlada.gov.ba/bs/akcioni-plan-za-borbu-protiv-korupcije-za-period-od-2021-do-donosenja-nove-strategije-za-borbu-protiv-korupcije-u-federaciji-bih
NAPOMENA: Svaka izmjena navedenih propisa smatra se pravnim izvorom.


UPRAVNI POSTUPAK I UPRAVNI SPOR

Podoblasti ispitivanja

Svrha provjere znanja

Upravni postupak

Prepoznati:

pojam upravnog postupka/posebne upravne postupke/supsidijarnu primjenu Zakona o upravnom postupku;

osnovna načela upravnog postupka;

nadležnost (stvarna, mjesna, sukob nadležnosti)

stranku u upravnom postupku (pravna i procesna sposobnost; stranačka legatimiacija);

zastupanje stranke (zakonski zastupnici, punomoćnici, zajednički predstavnik);

komuniciranje organa i stranaka (podnesci, pozivanje, zapisnik, razgledanje spisa i obavještavanje o toku postupka);

dostavljanje (lično i posredno dostavljanje; posebni slučajevi dostavljanja);

rokovi;

povrat u prijašnje stanje;

troškovi postupka;

postupak do donošenja rješenja (pokretanje postupka, skraćeni postupak, poseban ispitni postupak);

predhodno pitanje;

usmena rasprava;

dokazivanje i dokazna sredstva;

rješenje (organ koji donosi rješenje; oblik i sastavni dijelovi; vrste rješenja; ispravljanje grešaka u rješenju);

zaključak;

žalba (nadležnost za rješavanje po žalbi; rok za žalbu; sadržaj žalbe; predavanje žalbe; rok za rješavanje po žalbi; rad prvostepenog organa po žalbi; rad drugostepenog organa po žalbi; žalba u slučaju "šutnje uprave");

vanredni pravni lijekovi (obnova postupka; zahtjev za zaštitu zakonitosti; poništavanje i ukidanje rješenja po pravu nadzora; mijenjanje i poništavanje rješenja u vezi sa upravnim sporom; ukidanje i mijenjanje pravosnažnog riješenja uz pristanak ili na zahtjev stranke; vanredno ukidanje rješenja, oglašavanje rješenja ništavim; pravne posljedice ukidanja i poništavanja rješenja);

Izvršenje (izvršenje rješenja i zaključaka; administrativno izvršenje; izvršenje nenovčanih obaveza; izvršenje radi osiguranja i privremeni zaključak o osiguranju)

Upravni spor

Prepoznati:

pojam upravnog spora;

pravo pokretanja upravnog spora -  aktivna legitimacija;

nadležnost za rješavanje upravnog spora;

akte protiv kojih se može voditi upravni spor;

akte protiv kojih se ne može voditi upravni spor;

pokretanje upravnog spora (tužba; rok za ulaganje tužbe; sadržaj tužbe);

odlučivanje po tužbi;

odluke koje sud donosi po tužbi (presude i rješenja);

pravne lijekove (zahtjev za vanredno preispitivanje sudske odluke i ponavljanje postupka + zahtjev za zaštitu zakonitosti);

- obaveznost presuda;

postupak zaštite prava i sloboda zagarantovanih ustavom.

 


Pravni izvori:


- Zakon o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16)
- Zakon o upravnom postupku ("Službene novine Federacije BiH", br. 2/1998, 48/1999 i 61/2022)
- Zakon o opštem upravnom postupku Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", br. 13/02, 87/07 - ispr. 50/10 i 66/18)
- Zakon o upravnom postupku Brčko Distrikta ("Službeni glasnik Brčko distrikta BiH" br. 48/11 - prečišćen tekst, 21/18 i 23/19)
- Zakon o upravnim sporovima Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 19/02, 88/07, 83/08 i 74/10)
- Zakon o upravnim sporovima ("Službene novine Federacije BiH", br. 9/05)
- Zakon o upravnim sporovima Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", br. 109/05 i 63/11)
NAPOMENA: Svaka izmjena navedenih propisa smatra se pravnim izvorom.


OSNOVE RADNIH ODNOSA

Podoblasti ispitivanja

Svrha provjere znanja

Radno pravni status državnih službenika i namještenika/zaposlenika

Prepoznati:

Državni službenici:

pojam državnog službenika;

radna mjesta u državnoj službi;

prava i dužnosti državnih službenika;

nespojivosti sa dužnostima državnog službenika;

upražnjena radna mjesta i premještaji državnih službenika (interni i eksterni);

javno oglašavanje;

izborni postupak;

postavljenje državnog službenika;

pripravnici;

ocjena rada i unaprijeđenje državnih službenika;

prekobrojnost;

plate i naknade;

uslovi rada;

odusustva;

stručno usavršavanje i osposobljavanje;

prestanak radnog odnosa;

Disciplinska odgovornost državnog službenika;

Odbor državne službe za žalbe.

Namještenici:

pojam namještenika/zaposlenika;

poslovi, dužnosti i prava namještenika/zaposlenika;

odlučivanje o pravima i dužnostima namještenika/zaposlenika;

raspoređivanje namještenika/zaposlenika na radna mjesta, popuna upražnjenih radnih mjesta, zapošljavanje i ocjena rada;

radni odnos na određeno vrijeme;

stručno osposobljavanje;

prekobrojnost;

plate i naknade;

radno vrijeme, odmori i odsustva;

disciplinska odgovornost namještenika/zaposlenika;

odgovornost za materijalnu štetu;

prestanak radnog odnosa.

Osnovni pojmovi

Prepoznati

osnovni pojmovi vezano za radne odnose u državnoj službi;

prijem u radni odnos;

zasnivanje radnog odnosa;

ugovor o radu (bitni elementi);

odmori i odsustva;

radno iskustvo i radni staž;

osiguranici, staž osiguranja i penzijski staž;

zaštita zaposlenih (zaštita žena i materinstva; privremena nesposobnost za rad);

plate i naknade;

obrazovanje i usavršavanje;

pripravnici i volonteri;

stručni ispit;

disciplinska odgovornost;

naknada štete;

prestanak ugovora o radu;

zaštita prava iz radnog odnosa, odlučivanje o pravima i obavezama iz radnog odnosa;

stavljanje zaposlenog na raspolaganje/prekobrojsnost;

pravilnik o radu;

kolektivni ugovor;

reprezentativni sindikat;

štrajk;

nadzor nad primjenom propisa o radu;

zabrana diskriminacije i zaštita od diskriminacije.

 

Pravni izvori:


- Zakon o državnoj službi u institucijama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 19/02, 35/03, 4/04, 17/04, 26/04, 37/04, 48/05, 2/06, 32/07, 43/09, 8/10, 40/12, 93/17 i 18/24)
- Zakon o radu u institucijama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 26/04, 7/05, 48/05, 50/08, 60/10, 32/13, 93/17, 59/22 i 88/23)
- Zakon o državnoj službi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 29/2003, 23/2004, 39/2004, 54/2004, 67/2005, 8/2006, 77/2006 - odluka US, 34/2010 - odluka US, 45/2010 - dr. zakon, 4/2012, 99/2015 i 9/2017 - odluka Ustavnog Suda)
- Zakon o namještenicima u organima državne službe u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 49/2005, 45/2010 i 103/2021)
- Zakon o radu ("Službene novine Federacije BiH", br. 26/16, 89/18, 23/20 - odluka US, 49/21 - dr. zakon, 103/21 - dr. zakon, 44/22 i 39/24)
- Zakon o državnim službenicima ("Službeni glasnik RS", br. 118/08, 117/11, 37/12 i 57/16)
- Zakon o radu Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 11/94, 6/97, 16/02, 96/03, 118/08 - dr. zakon i 43/10 - dr. zakon)
NAPOMENA: Svaka izmjena navedenih propisa smatra se pravnim izvorom.


OSNOVE KANCELARIJSKOG POSLOVANJA

Podoblasti ispitivanja

Svrha provjere znanja

Pojam, sadržaj i značaj kancelarijskog poslovanja

Prepoznati

- principe / načela kancelarijskog poslovanja

- značenje pojedinih pojmova u kancelarijskom poslovanju

Knjige evidencija u kancelarijskom poslovanju

Prepoznati

- osnovne knjige evidencija

- pomoćne knjige evidencija

- sadržaj knjiga evidencija

Klasifikacijske oznake

Prepoznati

- vrste klasifikacionih oznaka

Kancelarijsko potupanje

Prepoznati

- primanje, otvaranje, pregledanje i raspoređivanje pošte

- razvrstavanje i raspoređivanje pošte

- zavođenje predmeta i akata

- otrepemanje pošte

- razvođenje akata

- upotreba faksimila

Arhiviranja i čuvanje predmeta i akata

Prepoznati

- arhivska knjiga

- Lista kategorija registraturskog materijala

Ovjeravanje potpisa, rukopisa i prepisa

Prepoznati

- ovjeravanje potpisa ili rukopisa

- ovjeravanje prepisa

- posebni slučajevi ovjeravanja

 

 


Pravni izvori:


- Pravilnik o kancelarijskom poslovanju u Federaciji BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 96/19 i 91/23)
- Zakon o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prepisa ("Službeni list SR Bosne i Hercegovine", br. 37/1971, 39/75 i 42/89)
- Uredba o kancelarijskom poslovanju republičkih organa uprave ("Službeni glasnik Republike Srpske", br. 1/04 i 13/07)
NAPOMENA: Svaka izmjena navedenih propisa smatra se pravnim izvorom.


OSNOVE EVROPSKIH INTEGRACIJE

Podoblasti ispitivanja

Svrha provjere znanja

Nastanak i proširenje Evropske unije

Prepoznati:

- Pojam i značaj osnivanja EU

- Države članice, kandidatkinje i potencijalne kandidatkinje za članstvo u EU

- Ciljeve integracije

- Simbole Evropske unije

- Hronologiju proširenja EU

- Osnivačke ugovore EU

Institucije EU

Prepoznati:

- Vijeće EU, Evropsko vijeće; Evropska komisija; Evropski parlament; Evropski revizorski sud; Evropski ombudsmen; Evropska centralna banka; Sud pravde Evropske unije; Europski ekonomski i socijalni odbor, Odbor regija, Europska investicijska banka

Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju

Prepoznati:

- Proces stabilizacije i pridruživanja

- Kriterijume za članstvo

- Hronologija odnosa BiH i EU

- Finanskijska podrška (programi pomoći)

Schengen

Prepoznati:

- Šta predstavlja Schengenski prostor

Funkcioniranje EU-procedure i akti

Prepoznati:

- Pravo EU

- Izvori prava EU: primarno i sekundarno zakonodavstvo

 

 


Relevantna literatura:


- Fontaine, P. (2018), Europa u 12 lekcija, Luksemburg: Ured za službene publikacije Europskih zajednica, Poveznica: https://op.europa.eu/hr/publication-detail/-/publication/a5ba73c6-3c6a-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-hr/format-PDF/source-241329264
- Evropska komisija (2014), Informacije o Europskoj uniji - Kako funkcionira Europska Unija, Luksemburg: Ured za službene publikacije Europskih zajednica, Poveznica: https://op.europa.eu/hr/publication-detail/-/publication/9a6a89dc-4ed7-4bb9-a9f7-53d7f1fb1dae/language-hr/format-PDF/source-241329707
- Dijelovi koji se odnose na: Europski parlament, Europska komisija, Sud Europske unije, Europski revizorski sud, Europski ombudsman, Odbor regija, Europski nadzornik za zaštitu podataka, Europski gospodarski i socijalni odbor, Europska investicijska banka.
- Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju između EU i BIH, poveznica https://www.dei.gov.ba/uploads/documents/sporazum-o-stabilizaciji-i-pridruzivanju_1604320186.pdf
- Zakonodavstvo EU, poveznica EU https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/law_hr
NAPOMENA: Svaka izmjena navedenih propisa smatra se pravnim izvorom.