138. ODLUKA o davanju saglasnosti na uputstvo za zaključenje i izvršenje Uugovora o vansudskoj nagodbi u 2025. godin

Na osnovu člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 50. sjednici, održanoj 13.03.2025. godine, donosi


ODLUKU


O DAVANJU SAGLASNOSTI NA UPUTSTVO ZA ZAKLJUČENJE I IZVRŠENJE UGOVORA O VANSUDSKOJ NAGODBI U 2025. GODINI


I.


Vlada Federacije Bosne i Hercegovine daje saglasnost na Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2025. godini.

II.


Uputstvo iz tačke I. se prilaže ovoj odluci i čini njen sastavni dio.

III.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 249/2025
13. marta 2025. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, s. r.

Bosna i Hercegovina Federacija Bosne i Hercegovine Vlada Federacije Bosne i Hercegovine


UPUTSTVO
ZA ZAKLJUČENJE I IZVRŠENJE UGOVORA O VANSUDSKOJ NAGODBI U 2025. GODINI


I. Uvod


Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je 2019. godine uspostavila mehanizam izmirenja obaveza po pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama iz radnih odnosa putem dobrovoljne vansudske nagodbe. Proces zaključenja ugovora o vansudskoj nagodbi se, u skladu sa odlukama Vlade FBiH, provodio i u periodu od 2019. do 2023. godine.
Uzimajući u obzir iskustva iz prethodnog perioda, ovaj dokument, pod nazivom Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2025. godini (u daljem tekstu: Uputstvo), sadrži principe i pravila za procesa vansudske nagodbe tokom 2025. godine za potraživanja prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine po osnovu pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka iz radnih odnosa.


II. Način izmirenja obaveza iz Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine po pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama iz radnih odnosa putem vansudske nagodbe


1. Principi, potpisnici ugovora o vansudskoj nagodbi i obuhvat potraživanja


Zaključenje vansudske nagodbe zasniva se na principu dobrovoljnosti, a kao potpisnici ugovora o vansudskoj nagodbi (u daljem tekstu: Ugovor) u svojstvu tužitelja/tražioca izvršenja mogu se pojaviti:
a) zainteresirani uposlenici u organima i institucijama Federacije Bosne i Hercegovine, odnosno njihovi nasljednici, koji imaju potraživanja prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine po osnovu pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka (presuda/rješenja o izvršenju) iz radnih odnosa;
b) penzioneri ili njihovi nasljednici, koji imaju potraživanja prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine po osnovu pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka (presuda/rješenja o izvršenju) iz radnih odnosa;
c) advokatske kancelarije - punomoćnici, koje imaju potraživanja prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine po osnovu pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka (presuda/rješenja o izvršenju) iz radnih odnosa, a kojima su im dosuđeni iznosi na ime sudskih troškova parničnog i/ili izvršnog postupka.
Tužitelj/tražilac izvršenja može putem valjane pisane punomoći izdate u skladu sa zakonskim i drugim propisima opunomoćiti treća lica da potpišu u njihovo ime Ugovor, uz obavezu da valjanu punomoć prilože uz Zahtjev za zaključenje vansudske nagodbe u 2025. godini (u daljem tekstu: Zahtjev).
Potpisnici Ugovora sa strane Vlade Federacije Bosne i Hercegovine su rukovodioci tuženih organa i institucija Federacije Bosne i Hercegovine.


2. Obuhvat potraživanja prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine


Predmet Ugovora su ukupna potraživanja prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine na ime osnovnog duga (glavnice) kao i pripadajućih iznosa za uplate poreza i doprinosa, troškovi na ime sudskog parničnog i izvršnog postupka koja tužitelji/tražitelji izvršenja imaju po svim pravosnažnim i izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa 31.10.2025. godine, i to u momentu podnošenja Zahtjeva prema organima i/ili institucijama Federacije Bosne i Hercegovine. Predmet Ugovora nisu zakonske zatezne kamate, a Ugovor se može zaključiti samo u slučaju da se tužitelji/tražitelji izvršenja njime bezuvjetno i trajno odreknu naplate zateznih kamata. Izuzetno, dozvoljeno je zaključenje Ugovora po presudama koje su djelomično pravosnažne i izvršne za dio na koji se odnosi ta pravosnažnost i izvršnost.
U slučaju da tužitelj/tražitelj izvršenja u redovnom procesu, a tokom perioda važenja Javnog poziva za zaključenje vansudske nagodbe u 2025. godini (u daljem tekstu: Javni poziv) naplati dio potraživanja po nekim od pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka (uključujući osnovni dug i zatezne kamate) dozvoljeno mu je da podnese Zahtjev za preostali (ukupan) iznos potraživanja po svim preostalim pravosnažnim i izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju. Tužitelj/tražitelj izvršenja može podnijeti više Zahtjeva i zaključiti više Ugovora i to u slučaju kada su neke od sudskih odluka postale pravosnažne i izvršne nakon što je zaključen Ugovor po prethodno podnesenom Zahtjevu. U ovom slučaju moraju biti ispunjena dva uvjeta:
a) da novi Zahtjev obuhvati sve pravosnažne i izvršne sudske odluke u momentu njegovog podnošenja,
b) da je pravosnažnost i izvršnost sudskih odluka koje su obuhvaćene novim Zahtjevom utvrđena poslije podnošenja prethodnog Zahtjeva i ne kasnije od 31.10.2025. godine.
Izuzetno, moguće je zaključiti Ugovor po sudskim odlukama čija je pravosnažnost i izvršnost utvrđena poslije 31.10.2025. godine, ali samo pod slijedećim uvjetima:
a) ukoliko su zaključeni Ugovori po svim Zahtjevima za one sudske odluke čija je pravosnažnost i izvršnost utvrđena do 31.10.2025. godine, tj. da ne postoje, odnosno nisu u obradi u trenutku razmatranja Zahtjeva u pogledu onih sudskih odluka čija je pravosnažnost i izvršnost utvrđena poslije 31.10.2025. godine;
b) ukoliko su federalnim organima ili institucijama na raspolaganju finansijska sredstva za izvršenje Ugovora po Zahtjevima za sudske odluke čija je pravosnažnost i izvršnost utvrđena poslije 31.10.2025. godine;
c) ukoliko se Ugovor po Zahtjevima za sudske odluke čija je pravosnažnost i izvršnost utvrđena poslije 31.10.2025. godine zaključi u periodu važenja Uputstva.
Ukoliko jedna osoba ima potraživanja u svojstvu uposlenika tuženog organa ili institucije Federacije Bosne i Hercegovine, ali i u svojstvu nasljednika, potrebno je da ta osoba ili ovlašteni punomoćnik osobe predaju dva odvojena Zahtjeva i nakon procedure provjere tokom koje se utvrdi opravdanost istih potpiše dva Ugovora kojim bi se obuhvatila potraživanja po svim pravosnažnim presudama/rješenjima o izvršenju zaključno sa 31.10.2025. godine, uključujući i potraživanja po osnovu nasljedstva.
Ukoliko postoje potraživanja prema više organa ili institucija Federacije Bosne i Hercegovine, tužitelj/tražilac izvršenja Zahtjev podnosi posebno kod svake od njih.

3. Forma Ugovora


Ugovori se mogu zaključiti samo za isplatu potraživanja na ime osnovnog duga, uz odricanje tužitelja/tražitelja izvršenja od naplate duga u vidu ukupnih zateznih kamata po svim pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama, zaključno sa 31.10.2025. godine u momentu podnošenja Zahtjeva.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine usvojila je tekstove tri tipska Ugovora, koja obuhvataju različita potraživanja i predviđaju različite potpisnike na strani tužitelja/tražioca izvršenja. S tim u vezi, Ugovori mogu biti potpisani od strane dvije ili tri ugovorne strane, kako slijedi:
a) Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "A" i naslovom "UGOVOR O VANSUDSKOJ NAGODBI U 2025. GODINI ZA IZMIRENJE OBAVEZA PROIZAŠLIH IZ RADNIH ODNOSA UTVRĐENIH PRAVOSNAŽNIM I IZVRŠNIM SUDSKIM ODLUKAMA PREMA UPOSLENICIMA I PENZIONERIMA FEDERALNIH ORGANA I INSTITUCIJA" potpisuje se od stane dvije (2) ugovorne strane u slučajevima kada se pored ovlaštenog rukovodioca institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine kao potpisnik pojavljuje uposlenik ili njegov nasljednik, penzioner ili njegov nasljednik, ili treće lice/advokatska kancelarija - punomoćnik koje su ovlastili da u ime njih potpiše Ugovor i to za ukupna potraživanja na ime osnovnog duga (glavnice) i pripadajućih poreza i doprinosa (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih kamata) koja imaju u momentu podnošenja Zahtjeva prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine po svim pravosnažnim i izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa 31.10.2025. godine.
b) Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "B" i naslovom "UGOVOR O VANSUDSKOJ NAGODBI U 2025. GODINI ZA IZMIRENJE OBAVEZA PROIZAŠLIH IZ RADNIH ODNOSA UTVRĐENIH PRAVOSNAŽNIM I IZVRŠNIM SUDSKIM ODLUKAMA PREMA ADVOKATSKOJ KANCELARIJI - PUNOMOĆNIKU UPOSLENIKA ILI PENZIONERA U FEDERALNIM ORGANIMA I INSTITUCIJAMA" potpisuje se od stane dvije (2) ugovorne strane u slučajevima kada se pored ovlaštenog rukovodioca institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine kao potpisnik pojavljuje ovlašteni predstavnik advokatske kancelarije - punomoćnika (koji je kao takav upisan u rješenju/uvjerenju o upisu u Imenik advokata kod nadležne advokatske komore) i to za ukupna potraživanja po osnovu glavnice duga na ime troškova parničnog i izvršnog postupka (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih kamata) koja ima u momentu podnošenja Zahtjeva prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine po svim pravosnažnim i izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa 31.10.2025. godine.
c) Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "C" i naslovom "UGOVOR O VANSUDSKOJ NAGODBI U 2025. GODINI ZA IZMIRENJE OBAVEZA PROIZAŠLIH IZ RADNIH ODNOSA UTVRĐENIH PRAVOSNAŽNIM I IZVRŠNIM SUDSKIM ODLUKAMA PREMA UPOSLENICIMA I PENZIONERIMA FEDERALNIH ORGANA I INSTITUCIJA I ADVOKATSKIM KANCELARIJAMA - PUNOMOĆNICIMA" potpisuje se od stane tri (3) ugovorne strane u slučajevima kada se pored ovlaštenog rukovodioca institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine pojavljuju još dva potpisnika, kako slijedi:
1) uposlenik ili njegov nasljednik, penzioner ili njegov nasljednik, ili treće lice/advokatska kancelarija - punomoćnik koje su ovlastili da u njihovo ime potpišu Ugovor i to za potraživanja na ime osnovnog duga (glavnice) sa pripadajućim porezima i doprinosima (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih kamata) koja imaju u momentu podnošenja Zahtjeva po svim pravosnažnim i izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa 31.10.2025. godine, i
2) advokatska kancelarija - punomoćnik za potraživanja na ime troškova sudskih parničnih i izvršnih postupaka (bez pripadajućih iznosa po osnovu zateznih kamata) koja imaju u momentu podnošenja Zahtjeva po svim pravosnažnim i izvršnim presudama/rješenjima o izvršenju iz radnih odnosa zaključno sa 31.10.2025. godine.


4. Popunjavanje i prilagodba teksta tipskih ugovora o vansudskoj nagodbi


Izuzetno, ugovor može biti potpisan između dvije ugovorne strane, a da obuhvati sva potraživanja po osnovu glavnice tako i dosuđenih troškova na ime parničnog i izvršnog postupka. Radi se o rijetkim situacijama gdje je tužitelj/tražitelj izvršenja ili sam snosio ove troškove ili sam sebe zastupao pa samim tim također sam platio troškove parničnog i izvršnog postupka. U ovim situacijama rukovodioci organa i institucija Federacije Bosne i Hercegovine dužni su nakon provjere Zahtjeva (ukoliko se utvrdi opravdanost potraživanja) pisanim putem zatražiti da im Ured premijera Federacije Bosne i Hercegovine dostavi pojašnjenje u smislu tipskog teksta Ugovora kojeg bi potpisali.
Obaveza je podnosioca Zahtjeva da sa web stranice Vlade Federacije Bosne i Hercegovine preuzme i popuni za njega odgovarajući tekst tipskog Ugovora, te ga nakon toga potpiše u četiri (4) primjerka, odnosno šest (6) primjeraka u slučaju tipskog Ugovora pod oznakom "C" i zajedno sa Zahtjevom i pripadajućom dokumentacijom kako je propisano Javnim pozivom preda na protokol (službu za prijem pošte) tužene institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine. Sa druge strane, obaveza je rukovodioca organa i institucija Federacije Bosne i Hercegovine i njegovih službi da svim zainteresiranim podnosiocima Zahtjeva pruže svu pomoć u davanju informacija i popunjavanju odgovarajućeg teksta tipskog Ugovora.
Dijelovi tekstova tipskih Ugovora pod oznakama "A" i "C" u kojem se traži navođenje iznosa na ime poreza i doprinosa za PIO/MIO utvrđen pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama se popunjava samo u slučajevima sudskih odluka u kojima su dosuđeni ovi iznosi, u suprotnom taj dio ne treba popuniti ili na odgovarajućem dijelu upisati 0 (nula) radi potvrde da u konkretnom Ugovoru ne postoje potraživanja ove vrste prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine.
Tekst tipskog Ugovora pod oznakom "C" može se zaključiti samo u izuzetnim situacijama obzirom da se odvojenim zaključenjem tipskih Ugovora pod oznakama "A" i "B" mogu izvršiti plaćanja po svim vrstama potraživanja definiranih u tekstu tipskog Ugovora pod oznakom "C". Kako bi se osiguralo da zaključenje tipskog Ugovora pod oznakom "C" bude u skladu sa ovim Uputstvom, potrebno je da tužena federalna institucija ili organ osiguraju prethodnu saglasnost za zaključenje ove vrste ugovora od Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine.
U slučajevima pravosnažnih i izvršnih sudskih presuda gdje su dosuđeni iznosi po osnovu poreza na dohodak potrebno je visinu utvrđenog osnovnog duga (glavnice koja je predmet Ugovora) umanjiti za iznos poreza na dohodak ukoliko ga izmiruje tužena federalna institucija ili organ kao poslodavac. U suprotnom potrebno je uz potpis Ugovora osigurati potpis na pisanu izjavu da će taj iznos izmiriti tužitelj/tražitelj izvršenja. Radi sigurnosti uplate dosuđenog iznosa po osnovu poreza na dohodak, predlaže se (gdje god je to moguće) da ovaj iznos izmiri tužena federalna institucija ili organ na naprijed navedeni način.
Ukoliko se radi o presudama na koje nisu uložene žalbe, pa su samim tim pravosnažne i automatski izvršne, u odgovarajućem dijelu Ugovora nije potrebno navoditi brojeve rješenja o izvršenju koja se u ovim slučajevima tzv. dobrovljnog izvršenja i ne donose.
U konsultaciji sa podnosiocima zahtjeva, a na osnovu naloga rukovodilaca tuženih organa i institucija Federacije Bosne i Hercegovine, nadležne službe dužne su prilagoditi tekst odgovarajućeg tipskog Ugovora samo u sljedećim slučajevima:
a) Ukoliko se tokom provjere osnovanosti potraživanja po osnovu podnesenih Zahtjeva uoče tzv. "dupla potraživanja" tj. "dupla utuženja". Naime, tokom provedbe vansudske nagodbe u proteklim godinama uočeni su slučajevi postojanja više pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka koje sadrže isti tužbeni zahtjev. Stoga je većina ovih zahtjeva odbijena kao neosnovana zbog zaštite Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine. U ovim slučajevima, rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine mogu potpisati Ugovore koji obuhvataju isplatu glavnice i pripadajućih poreza i doprinosa/troškova na ime parničnog i izvršnog postupka samo po jednoj od ovakvih pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka i to ukoliko od strane nadležnih službi tužene institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine prilagođeni tekst odgovarajućeg tipskog ugovora sadrži izjavu tužitelja/tražitelja izvršenja, tj. podnosioca Zahtjeva o bezuvjetnom i trajnom otpustu duga po svim drugim pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama kojima su dosuđene isplate glavnica, pripadajućih poreza i doprinosa/troškova na ime parničnog i izvršnog postupka po istom tužbenom zahtjevu, a u skladu sa članom 344. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima. Pored uključenja ove odredbe u tekst odgovarajućeg tipskog Ugovora, rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine i njihove nadležne službe dužne su osigurati da podnosioci Zahtjeva potpišu i ovjere potpis na posebnoj ličnoj izjavi o bezuvjetnom i trajnom otpustu duga koja bi kao aneks činila sastavni dio Ugovora. Ova obaveza odnosi se na sve naprijed navedene tužitelje/tražitelje izvršenja: (a) uposlenike u organima i institucijama Federacije Bosne i Hercegovine, odnosno njihove nasljednike, b) penzionere ili njihove nasljednike, (c) advokatske kancelarije-punomoćnike kojima su dosuđeni iznosi na ime sudskih troškova parničnog i izvršnog postupka. Osim ove prilagodbe rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine nemaju ovlasti u bilo kom drugom smislu mijenjati tekstove tipskih Ugovora, osim ako nije propisano ovim Uputstvom.
b) Moguće su situacije u kojima institucija ili organ Federacije Bosne i Hercegovine nije u mogućnosti zaključiti Ugovor (iako je provjerom utvrđena opravdanost potraživanja, kao i prioritet zaključenja), jer iznos za njegovo izvršenje prevazilazi sredstva koja su instituciji ili organu u Federaciji Bosne i Hercegovine preostala tj. na raspolaganju za ovu svrhu. U ovom slučaju, a da bi se ispoštovao princip prioriteta zaključenja Ugovora (da se ugovori zaključuju po redoslijedu predaje Zahtjeva) dozvoljena je mogućnost da se podnosilac Zahtjeva, pored odricanja od naplate po osnovu zateznih kamata odrekne i dijela glavnice duga po jednoj ili više pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka u dijelu koji će omogućiti izvršenje Ugovora u odnosu na sredstva koja su na raspolaganju organima i institucijama Federacije Bosne i Hercegovine. S tim u vezi, rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine mogu potpisati od strane njihovih službi prilagođen tekst odgovarajućeg tipskog Ugovora koji obuhvata isplatu "umanjene glavnice duga" i koji sadrži izjavu tužitelja/tražitelja izvršenja, tj. podnosioca zahtjeva o bezuvjetnom i trajnom otpustu duga u tom dijelu, a u skladu sa članom 344. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima. Pored uključenja ove odredbe u tekst odgovarajućeg tipskog Ugovora, rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine i njihove nadležne službe dužne su osigurati da podnosioci Zahtjeva potpišu i ovjere u naprijed navedenom smislu posebnu ličnu izjavu o otpustu duga koja bi kao aneks činila sastavni dio Ugovora. Ova mogućnost dozvoljena je svim naprijed navedenim tužiteljima/tražiteljima izvršenja: (a) uposlenicima u organima i institucijama Federacije Bosne i Hercegovine, odnosno njihovim nasljednicima, b) penzionerima ili njihovim nasljednicima, (c) advokatskim kancelarijama- punomoćnicima kojima su dosuđeni iznosi na ime sudskih troškova parničnog i izvršnog postupka. Osim ove, i naprijed navedene prilagodbe rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine nemaju ovlasti u bilo kom drugom smislu mijenjati tekstove tipskih Ugovora.


III. Proces vansudske nagodbe


1. Tok procesa


Vansudska nagodba zasniva se na principu dobrovoljnosti, a sam proces započinje kada se tužitelj/tražitelj izvršenja pravovremeno odazove na Javni poziv podnošenjem Zahtjeva i:
a. zatraži isplatu naprijed navedenog potraživanja,
b. potpiše odgovarajući tipski Ugovor u predviđenom broju primjeraka i preda nadležnoj službi za prijem pošte tužene institucije ili organa zajedno sa Zahtjevom,
c. uz Zahtjev priloži dokumente navedene u Javnom pozivu.
Proces vansudske nagodbe okončava se potpisvanjem Ugovora od strane ovlaštenog rukovodioca tužene institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine (nakon što se provjerom podnesenog Zahtjeva utvrdi opravdanost potraživanja) i isplatom ugovorenog iznosa u roku koji je ugovoren. Izuzetno, do potpisivanja Ugovora može doći bez podnošenja Zahtjeva u 2025. godini i to u slijedećim slučajevima;
- ako su zahtjevi sa pratećom dokumentacijom već podneseni tokom ranijih godina, a proces provjere (radi utvrđivanja opravdanosti Zahtjeva) je okončan tokom 2025. godine kada je utvrđena opravdanost potraživanja;
- ako su zahtjevi sa pratećom dokumentacijom podneseni tokom prethodnih godina kada je utvrđena i opravdanost potraživanja ali nije došlo do potpisivanja Ugovora iz bilo kojih razloga (npr. radi nedostatka sredstava za svrhu realizacije Ugovora o vansudskoj nagodbi);
- ako iz bilo kojih razloga nije došlo do izvršenja Ugovora koji su potpisani tokom prethodnih godina, a strane potpisnice se slože da se potpišu novi Ugovori u 2025. godini (kojim bi se prethodni stavili van snage) i time omogućila isplata ugovorenih iznosa iz sredstava Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2025. godinu.


2. Provjera opravdanosti Zahtjeva, potpisivanje i izvršenje Ugovora o vansudskoj nagodbi


Prije potpisivanja Ugovora, rukovodioci i nadležne službe organa i institucija Federacije Bosne i Hercegovine dužni su izvršiti provjeru podnesenih Zahtjeva u smislu: a) pravovremenosti podnošenja/potpunosti i valjanosti predate dokumentacije, i b) opravdanosti potraživanja kako u pogledu visine tako i osnovanosti. Za ovu vrstu provjere nije propisan rok u kojem treba biti okončana, jer se akcenat stavlja na potrebu da do potpisivanja Ugovora dođe samo u onim situacijama kada se utvrdi bezuvjetna osnovanost potraživanja i valjanost dokumentacije. Proces provjere Zahtjeva vrši se paralelno sa prijemom novih, a nije propisano ograničenje u smislu broja Zahtjeva koji se mogu zaprimiti.
Potpisivanje Ugovora vrši se tek nakon okončanja procesa provjere uz uvjet da institucije i organi Federacije Bosne i Hercegovine imaju dovoljno sredstava za izvršenje svakog od njih. Strogo se zabranjuje potpisivanje Ugovora ukoliko institucija ili organ Federacije Bosne i Hercegovine iz bilo kojih razloga ne raspolaže sa dovoljno sredstava za izvršenje istih. U slučajevima kada provjera opravdanosti Zahtjeva traje duže, Ugovor može biti potpisan i poslije isteka roka na koji je raspisan Javni poziv, ali i u ovom slučaju samo pod uvjetom da je Zahtjev predat blagovremeno, te da institucije i organi Federacije Bosne i Hercegovine imaju na raspolaganju dovoljno sredstava za isplatu ugovorenih iznosa.
Plaćanja koja iz bilo kojih razloga nisu izvršena po zaključenim Ugovorima iz prethodnih godina moguće je izvršiti iz sredstava Budžeta za 2025. godinu ukoliko rukovodilac institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine ocijeni da je to u skladu sa važećim zakonskim i drugim propisima. Alternativno, rukovodioci mogu ponuditi zaključenje novih Ugovora u 2025. godini kojim bi se već potpisani stavili van snage. U ovim slučajevima ne postoji obaveza ponovnog podnošenja Zahtjeva sa pripadajućom dokumentacijom obzirom da je po istima već utvrđena opravdanost potraživanja u prethodnom postupku provjere. Rukovodioci institucija ili organa Federacije Bosne i Hercegovine će prije uplate po Ugovorima Izvršiti provjere u smislu da nije došlo do namirenja potraživanja po drugim osnovama i na drugi način.
U skladu sa naprijed navedenim, ovim Uputstvom dozvoljeno je podnošenje Zahtjeva za preostala ukupna potraživanja (bez iznosa po osnovu zateznih kamata) ukoliko je podnosilac Zahtjeva u toku perioda na koji je raspisan Javni poziv već naplatio dio potraživanja u tzv. redovnom postupku koji podrazumijeva naplatu glavnice i pripadajućih zateznih kamata. S tim u vezi ukoliko su potraživanja po nekim od pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka koja su predmet vansudske nagodbe po Ugovorima koji su potpisani u prethodnim godinama (a koji nisu iz bilo kojih razloga izvršeni) stigla na tzv. redovnu isplatu u toku važenja roka na koji je oglašen Javni poziv u 2025. godini dozvoljeno je, ukoliko podnosilac Zahtjeva to zatraži pisanim putem, raskidanje ovih Ugovora, te zaključenje novih koji bi obuhvatili potraživanja po svim preostalim pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama (bez iznosa po osnovu zateznih kamata), također bez podnošenja novih Zahtjeva i nove dokumentacije. Ova mogućnost se predviđa samo za one Ugovore koji su zaključeni tokom perioda važenja javnog poziva prethodnim godinama, i koji iz bilo kojih razloga nisu izvršeni do raspisivanja Javnog poziva za zaključenje vansudske nagodbe u 2025. godini.
Tokom trajanja perioda na koji je raspisan Javni poziv za 2025. godinu, institucije i organi Federacije Bosne i Hercegovine dužni su vršiti provjeru Zahtjeva koji su podneseni tokom 2025. godine te u slučaju utvrđivanja opravdanosti pristupiti potpisivanju i izvršenju Ugovora prema redoslijedu podnošenja Zahtjeva.
Tokom implementacije vansudske nagodbe u pretodnim godinama kod pojedinih institucija i organa primijećeni su slučajevi tzv. duplog utuživanja. Tom prilikom utvrđeno je da su podizane tužbe po istom tužbenom zahtjevu više puta, najčešće od strane različitih pravnih zastupnika (advokatskih kancelarija-opunomoćenika). S tim u vezi, uočeno je postojanje više pravosnažnih i izvršnih sudskih odluka koje sadrže iste tužbene zahtjeve. Uzimajući ovo u obzir, a radi zaštite Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine i njihove službe dužni su tokom provjere opravdanosti zahtjeva obratiti posebnu pažnju na to da ne dođe do zaključenja Ugovora koji bi obuhvatili tzv. dupla potraživanja, tj. pravosnažne i izvršne sudske odluke koje sadrže isti tužbeni zahtjev.
Tokom provjere opravdanosti Zahtjeva, rukovodioci i službe institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine su dužni posebno obratiti pažnju da se Ugovori zaključuju samo sa onim podnosiocima zahtjeva koji traže izvršenje potraživanja po svim pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama iz radnih odnosa koje imaju prema tuženoj instituciji ili organu Federacije Bosne i Hercegovine u momentu podnošenja zahtjeva zaključno sa 31.10.2025. godine, i koji su u tom pogledu dostavili kompletnu dokumentaciju.
Kao što je naprijed navedeno moguće su situacije u kojima institucije ili organi Federacije Bosne i Hercegovine nisu u mogućnosti zaključiti Ugovor (iako je provjerom utvrđena opravdanost Zahtjeva i osnovanost potraživanja), jer iznos za izvršenje Ugovora premašuje sredstava koja su preostala ili na raspolaganju za ovu svrhu. S tim u vezi, a da bi se ispoštovao princip prioriteta izvršenja Ugovora (da se Ugovori izvršavaju po redoslijedu predaje pozitivno riješenih Zahtjeva) dozvoljena je mogućnost zaključenja Ugovora ukoliko se podnosilac Zahtjeva dobrovoljno, pored odricanja od naplate po osnovu zateznih kamata odrekne i dijela glavnice duga po jednoj ili više pravosnažnih i izvršnih presuda, u dijelu koji će omogućiti izvršenje Ugovora u odnosu na sredstva koja su na raspolaganju organima i institucijama Federacije Bosne i Hercegovine. U suprotnom, rukovodioci federalnih organa i institucija dužni su ovakve situacije prevazići najprije putem tzv. interne preraspodjele sredstava, a ukoliko to nije moguće dužni su putem redovnih mjesečnih izvještaja (vidi dole) uputiti inicijativu/prijedlog Federalnom ministarstvu finansija za dodjelu dodatnih sredstava putem preraspodjele sredstava između budžetskih korisnika ili na drugi način, a sve u skladu sa važećim propisima.
Potpisivanje, a samim tim i izvršenje Ugovora vrši se prema redoslijedu predaje Zahtjeva nadležnoj službi institucije ili organu Federacije Bosne i Hercegovine za prijem pošte, a koji su tokom provjere pozitivno riješeni. To znači da je dozvoljeno, ukoliko iz bilo kojih razloga provjera po nekim Zahtjevima traje dugo, potpisati Ugovore i isplatiti ugovorene iznose po onim zahtjevima koji su pozitivno riješeni, tj. odobreni (kod kojih je okončana provjera utvrđivanjem opravdanosti potraživanja) bez obzira što su podneseni kasnije u odnosu na zahtjeve koji su još uvijek u fazi provjere. Dakle, u svim situacijama prioritet za potpis ugovora imaju zahtjevi koji su pozitivno riješeni i koji su podneseni ranije u odnosu na one koji su u obradi, opet pod uvjetom da institucije i organi Federacije Bosne i Hercegovine imaju sredstva za njihovo izvršenje.
Tokom dosadašnje implementacije vansudske nagodbe kod pojedinih institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine primijećeno je nerazumijevanje u pogledu primjene ugovorenog roka za izvršenje Ugovora (koji je iznosio 60 dana). Rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine dužni su isplatiti ugovoreni iznos u roku koji je ugovoren i koji stoji u Ugovoru, a ne čekati da se isplata izvrši nakon proteka ugovorenog roka.
Rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine koji imaju potraživanja prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine po pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama iz radnih odnosa također mogu podnijeti Zahtjev, koji po istim pravilima utvrđenim u ovom Uputstvu mora proći proces provjere. Ukoliko se provjerom utvrdi da je Zahtjev opravdan, rukovodilac može potpisati Ugovor sa ovlaštenim osobama iz institucije ili organa Federacije Bosne i Hercegovine kojim rukovode.

 

IV. Izvještavanje i preraspodjela sredstava


1. Izvještavanje


Rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine dužni su tokom perioda važenja Javnog poziva sačiniti mjesečne izvještaje o implementaciji vansudske nagodbe, te ih dostaviti Federalnom ministarstvu finansija, a kopiju istog Uredu premijera Federacije Bosne i Hercegovine. Izvještaj treba da sadrži slijedeće elemente:
- broj zaprimljenih Zahtjeva od objave Javnog poziva;
- broj potpisanih Ugovora o vansudskoj nagodbi od objave Javnog poziva;
- broj izvršenih Ugovora (na osnovu isplaćenih ugovorenih iznosa) od objave Javnog poziva;
- ukupno isplaćena sredstva po osnovu izvršenja Ugovora od objave Javnog poziva;
- preostala sredstva na raspolaganju za svrhu vansudske nagodbe u momentu zaključenja izvještaja;
- potrebna sredstva da bi se zaključili Ugovori po svim Zahtjevima u kojima je utvrđena opravdanost potraživanja u momentu zaključenja izvještaja.
Svi mjesečni izvještaji trebaju sadržavati sumirane podatke od momenta objave Javnog poziva.


2. Preraspodjela sredstava


Rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine dužni su krajem mjeseca dostavljati naprijed navedene mjesečne izvještaje o realizaciji procesa vansudske nagodbe. Ukoliko neki od federalnih organa i instutucija bilježi povećani interes za vansudskom nagodbom i usljed toga nije u mogućnosti zaključiti Ugovore po svim pozitivno riješenim Zahtjevima zbog nedostatka finansijskih sredstava, potrebno je najprije poduzeti sve korake kako bi se ova situacija prevazišla kroz tzv. internu preraspodjelu sredstava. Ukoliko to ne bude moguće rukovodioci federalnih organa i institucija dužni su u okviru svojih redovnih mjesečnih izvještaja informirati, prije svega Federalno ministarstvo finansija, a i Ured premijera Federacije Bosne i Hercegovine o visini nedostajućih sredstava, te predložiti da im se ista dodijele putem preraspodjele sredstava između budžetskih korisnika ili na drugi način, sve u skladu sa važećim propisima.
Federalno ministarstvo finansija dužno je razmotriti ove zahtjeve za novim sredstvima, te ukoliko postoji mogućnost predložiti Vladi Federacije Bosne i Hercegovine odluku o preraspodjeli sredstava. U međuvremenu, a u skladu sa naprijed navedenim rukovodioci ne mogu zaključiti ni jedan Ugovor ukoliko institucije i organi Federacije Bosne i Hercegovine kojima rukovode ne raspolažu sa sredstvima za njihovo izvršenje, tj. sve dok im se dodatna sredstva za ovu svrhu ne stave na raspolaganje.


3. Pojašnjenja procesa vansudske nagodbe


Rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine dužni su slijediti upute iz ovog Uputstva, kao i upute sadržane u Javnom pozivu. U slučaju postojanja nejasnoća dužni su pismenim putem (dopisom ili slanjem e-maila) kontaktirati ovlaštenu osobu iz Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine radi pribavljanja pojašnjenja, mišljenja i slično. Ovlaštena osoba iz Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine dužna je pismenim putem (putem slanja dopisa ili e-mailom) u razumnom roku uputiti pojašnjenja, mišljenja i slično.


V. Obaveze učesnika u procesu vansudske nagodbe na strani Vlade Federacije Bosne i Hercegovine


1. Obaveze Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine


Ovlaštena osoba iz Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine dužna je u razumnom roku, a na traženje rukovodilaca federalnih organa i institucija (putem slanja dopisa ili e-maila) uputiti pismenim putem potrebna pojašnjenja, mišljenja i slično vezano za proces zaključenja i izvršenja Ugovora. Ovlaštena osoba iz Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine dužna je telefonskim putem, a na poziv rukovodilaca federalnih organa i institucija ili njihovih ovlaštenih uposlenika obaviti konsultacije, pružiti savjete i slično. Ovlaštena osoba iz Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine nije dužna odgovarati na upite podnosilaca Zahtjeva, jer je to u isključivoj nadležnosti rukovodilaca federalnih organa i institucija i njihovih nadležnih službi. Ovlaštena osoba iz Ureda premijera Federacije Bosne i Hercegovine dužna je odgovoriti na pitanja i dati pojašnjenja samo u dijelu koji se tiče procesa vansudske nagodbe koje su predmet ovog Uputstva, a nikako da ulazi u pitanja koja se tiču pojedinačnih Zahtjeva.


2. Obaveze Federalnog ministarstva finansija


Federalno ministarstvo finansija je dužno zaprimiti izvještaje institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine o realizaciji vansudske nagodbe (vidi naprijed). Koristeći ove mjesečne izvještaje, te u direktnom kontaktu sa federalnim organima i institucijama, Federalno ministarstvo finansija je dužno kad god se steknu uvjeti pripremiti i Vladi Federacije Bosne i Hercegovine dostaviti na razmatranje odluke o preraspodjeli sredstava između budžetskih korisnika u korist onih organa i institucija Federacije Bosne i Hercegovine kojima ta sredstva nedostaju, a zbog iskazanog većeg interesa za potpisivanje Ugovora. Rukovodioci federalnih organa i institucija su dužni prije obraćanja Federalnom ministarstvu finansija finansijska sredstva za zaključenje Ugovora osigurati putem tzv. interne preraspodjele sredstava.


3. Obaveze Generalnog sekretarijata Vlade Federacije Bosne i Hercegovine


1. Dostaviti federalnim organima i institucijama zaključke Vlade Federacije Bosne i Hercegovine vezano za nastavak procesa zaključenja i izvršenja vansudske nagodbe u 2025. godini i od strane Vlade Federacije Bosne i Hercegovine usvojene dokumente i kako slijedi:
a) Javni poziv;
b) Zahtjev;
c) tekstove 3 (tri) tipska Ugovora pod oznakama "A", "B" i "C";
d) Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2025. godini;
e) Odluku o davanju saglasnosti na Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2025. godini, usvojenu od strane Vlade Federacije Bosne i Hercegovine.
2. Objaviti Javni poziv u najmanje četiri (4) dnevne novine.
3. Na web stranici Vlade Federacije Bosne i Hercegovine objaviti tekstove:
a) Javnog poziva,
b) Zahtjeva,
c) 3 (tri) tipska Ugovora pod oznakama "A", "B" i "C".


4. Obaveze rukovodilaca federalnih organa i institucija i njihovih službi prije objave Javnog poziva


1. Upoznati nadležne službe o zaključcima Vlade Federacije Bosne i Hercegovine vezano za zaključenje i izvršenje vansudske nagodbe.
2. Upoznati nadležne službe o:
a) Javnom pozivu;
b) Zahtjevu;
c) Tekstovima tri (3) tipska Ugovora, pod oznakama "A", "B" i "C";
d) Uputstvu;
e) Odluci o davanju saglasnosti na Uputstvo za zaključenje i izvršenje ugovora o vansudskoj nagodbi u 2025. godini, usvojenu od strane Vlade Federacije Bosne i Hercegovine.


5. Obaveze rukovodioca federalnih organa i institucija i njihovih službi nakon objave Javnog poziva za zaključenje vansudske nagodbe u 2025. godini


1. Putem javnog oglasa ili na drugi način upoznati uposlene (i po mogućnosti penzionere i advokatske kancelarije koje imaju potraživanja iz radnih odnosa prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine) federalnih organa ili institucije o sadržaju Javnog poziva za zaključenje vansudske nagodbe za 2025. godinu.
2. Instruirati nadležne službe da svim zainteresiranim tužiteljima/tražiteljima izvršenja, njihovim nasljednicima ili opunomoćenicama pruže informacije o procesu zaključenja i izvršenja Ugovora, te po potrebi pruže pomoć pri popuni Zahtjeva i odgovarajućih tekstova tipskih Ugovora u skladu sa ovim Uputstvom.
3. Izvršiti prilagođavanja tekstova tipskih Ugovora u situacijama utvrđenim ovim Uputstvom.
4. Osigurati da nadležna služba za prijem pošte uredno prima i evidentira Zahtjeve ukoliko su isti pravilno popunjeni i ukoliko je dostavljena sva tražena dokumentacija kako je navedeno u Javnom pozivu.
5. Osigurati da nadležna služba za prijem pošte potvrdi prijem uredno popunjenih Zahtjeva sa potpunom dokumentacijom tako što će izdati odgovarajuću potvrdu sa brojem protokola pod kojim je Zahtjev zaprimljen.
6. Po prijemu Zahtjeva, potpisanih odgovarajućih Ugovora i prateće dokumentacije zajedno sa nadležnim službama vrši potrebne provjere u smislu opravdanosti podnesenog Zahtjeva u pogledu:
a. pravovremenosti predaje Zahtjeva;
b. valjanosti potpisnika:
i. u svojstvu uposlenika,
ii. u svojstvu penzionera,
iii. u svojstvu nasljednika,
iv. u svojstvu ovlaštenog opunomoćenika,
v. u svojstvu advokatske kancelarije - punomoćnika tražitelja izvršenja;
c. osnovanosti potraživanja po svim (ukupnim) pravosnažnim i izvršnim sudskim odlukama koje podnosioci Zahtjeva imaju prema Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine u momentu podnošenja Zahtjeva, zaključno sa 31.10.2025. godine;
d. valjanosti/ispravnosti dokumentacije koja se prilaže uz Zahtjeve, a u skladu sa Javnim pozivom.
7. U slučaju prijema nepravilno popunjenog Zahtjeva ili Ugovora ili Zahtjeva sa nedostajućom ili nevaljanom/neispravnom dokumentacijom naložiti nadležnim službama da o tome upoznaju podnosioca Zahtjeva i od njega traže dostavu ispravne i potpune dokumentacije.


6. Obaveze rukovodilaca federalnih organa i institucija u pogledu potpisivanja i izvršenja Ugovora


1. Ukoliko se provjerom utvrdi opravdanost Zahtjeva potrebno je:


a. pristupiti potpisivanju Ugovora nakon što se prethodno provjeri da li za izvršenje istog/istih postoje raspoloživa sredstva;
b. nakon potpisa Ugovora potrebno ih je proslijediti nadležnoj službi radi isplate ugovorenog iznosa u ugovorenom roku.
2. Plaćanja (izvršenja) po osnovu zaključenih Ugovora o vansudskoj nagodbi vršiti na osnovu instrukcija Federalnog ministarstva finansija sa razdjela federalnog organa ili institucije u okviru iznosa koji je za tu svrhu odobren Budžetom Federacije Bosne i Hercegovine za 2025. godinu.
3. Plaćanja (izvršenja) po osnovu zaključenih Ugovora o vansudskoj nagodbi vršiti prema redoslijedu zaprimljenih Zahtjeva od strane nadležnih službi za prijem pošte koji su tokom provjere pozitivno riješeni tj. kod kojih je utvrđena opravdanost potraživanja.
4. Potpisati one Ugovore koje je moguće izvršiti u odnosu na sredstva koja su za tu svrhu federalnoj instituciji ili organu odobrena u Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine za tekuću godinu na način kako je propisano ovim Uputstvom.
5. Prije plaćanja po zaključenim Ugovorima izvršiti provjere u smislu da nije došlo do namirenja potraživanja koja su predmet Ugovora po drugim osnovama i na drugi način.


7. Obaveze rukovodilaca federalnih organa i institucija u pogledu izvještavanja


Rukovodioci institucija i organa Federacije Bosne i Hercegovine obavezni su dostavljati blagovremeno mjesečne izvještaje o realizaciji vansudske nagodbe u formi izvještaja koji sadrži naprijed navedene podatke (vidjeti poglavlje IV Izvještavanje i preraspodjela sredstava).