Презентиран Приједлог закона о фискализацији трансакција у Федерацији БиХ
Федерално министарство финанција је на данашњој сједници Влада Федерације БиХ у Мостару презентирало Приједлог закона о фискализацији трансакција у Федерацији БиХ.
Влада Федерације БиХ ће се након обављене расправе и уграђивања сугестија изнесених на сједници сутра изјаснити о овом најважнијем фискалном закону у Федерацији БиХ и прослиједити га у даљњу парламентарну процедуру.
Овај закон подразумијева примјену сувремених техничко-технолошких рјешења, те ће осигурати обухватност података и омогућити да фискализација постане поуздан извор информација о макроекономским кретањима и трендовима.
Сврха је успостављање свеобухватног сустава извјештавања Порезне управе о пословним трансакцијама, пружање бесплатних апликација за мале обвезнике фискализације, смањење порезне евазије кроз унакрсну провјеру података у Порезној управи. Такођер, усклађивање са еуропским директивама и модернизација порезног сустава, повећање ефикасности наплате пореза и сузбијање сиве економије су циљеви овог закона. На тај начин се прецизно утврђује износ ПДВ-а који се прикупља унутар Федерације БиХ, те точно одређују друге порезне обвезе које произлазе из тих трансакција.
Успостављањем овог сустава надзора над трансакцијама осигурава се виша разина фискалне стабилности јавних финанција, јер се повећава ефикасност у наплати, како индиректних, тако и директних пореза чиме се смањује простор за порезну евазију и неформалну економију, што пак доприноси стабилнијем и праведнијем порезном суставу.
Представљању Приједлога закона о фискализацији трансакција у Федерацији БиХ претходила је јавна расправа о Нацрту закона у раздобљу од 1. сијечња до 8. свибња 2025. године.
У овој јавној расправи судјеловало је укупно 60 субјеката и то 14 заступника и делегата оба дома Парламента Федерације БиХ, 22 физичке особе, 16 удружења, агенција, фондација и органа управе, те осам господарских друштава. Као резултат ове обједињене и квалитетне јавне расправе, сваки члан овог закона је додатно ревидиран и унапријеђен, чиме је постигнут иновативан и квалитетнији закон прилагођен потребама и изазовима фискализације у Федерацији БиХ.
Утврђене измјене и допуне Закона о хранитељству у ФБиХ
На приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике Влада Федерације БиХ данас је утврдила Нацрт закона о измјенама и допунама Закона о хранитељству у Федерацији БиХ, који ће бити упућен у парламентарну процедуру.
Предлагач у образложењу наводи да се реформа система социјалне заштите у Федерацији БиХ темељи на потреби усклађивања правних оквира с потребама и добрим праксама како би се унаприједила квалитета живота и социјалне инклузије, загарантовала квалитета и разноврсност социјалних услуга под једнаким условима за све становнике. У складу са програмским опредјељењем Владе Федерације, један од стратешких циљева Федералног министарства рада и социјалне политике је унаприједити систем социјалне заштите и заштите породица с дјецом који ће гарантирати основна и уједначена права која осигуравају заштиту социјално угрожених категорија.
Након почетка примјене Закона о хранитељству у Федерацији БиХ 2018. године утврђени су различити разлози за побољшање успостављеног законодавног оквира с посебним фокусом на висину хранитељске накнаде и накнаде за издржавање храњеника, као и на потребу увођења сервиса за подршку хранитељским породицама.
Предлагач појашњава да према постојећем законодавном рјешењу, мјесечна накнада хранитељу у пракси доводи до неравноправног материјалног положаја хранитељских породица с обзиром на то да су породице с једним храњеником у повољнијем положају у односу на породице с двоје или више храњеника, иако су потребе другог храњеника исте као и првог. Такођер, ангажман хранитеља може бити реално далеко већи за задовољавање развојних потреба другог храњеника у односу на првог при чему за наведену услугу добија симболично повећани износ накнаде.
Надаље, због повећања трошкова живота и подршке развоју хранитељства оцијењено је потребним повећати износ накнаде за издржавање храњеника. Предложеним законским рјешењима би се потакнуо већи број људи на бављење хранитељством.
Додатни аргумент за предложене измјене и допуне Закона о хранитељству представља идентифицирана потреба за успостављањем континуиране подршке хранитељу и хранитељској породици. У том контексту, предложеним је законским рјешењима предвиђено успостављање додатне услуге стручне подршке и савјетовања намијењене хранитељским породицама и храњеницима у виду посебног сервиса за ову врсту социјалне услуге. Сервис за подршку хранитељским породицама пружао би услугу континуиране подршке и праћење хранитељских породица што укључује услуге стручног социјалног рада, стручног савјетовања, психосоцијалне подршке и друге видове подршке неопходне хранитељу, храњенику и хранитељској породици за потребе пријема, адаптације, боравка, развоја, заштите, рехабилитације, ресоцијализације и реинтеграције храњеника с посебним фокусом на развијање и очување капацитета и могућности храњеника индивидуално или у корелацији с хранитељском породицом и заједницом унутар које живи с циљем осигуравања потпуног или дјеломичног оспособљавања храњеника за самосталан живот и рад. Наведени би сервиси били лиценцирани и финансирани из буџета Федерације и у великој би мјери растеретили тијела старатељства.
Имајући у виду све што је претходно наведено, те на темељу свакодневне комуникације с центрима за социјални рад и опћинским или градским службама социјалне заштите, ресорним кантоналним министарствима, хранитељским породицама и другим заинтересираним субјектима, Федерално министарство рада и социјалне политике је оцијенило неопходним сачинити измјене и допуне Закона о хранитељству.
Утврђен Приједлог закона о друштвеном подузетништву у Федерацији БиХ
На приједлог Федералног министарства развоја, подузетништва и обрта, данас је Влада Федерације БиХ утврдила Приједлог закона о друштвеном подузетништву у Федерацији БиХ, који ће бити упућен Парламенту Федерације БиХ.
Овим законом уређују се појам, циљеви и начела друштвеног подузетништва, појам, правна форма и услови за стицање статуса друштвеног предузећа, вођење регистра друштвених предузећа, стратешка подршка развоју друштвеног подузетништва, те надзор и друга питања од значаја за друштвено подузетништво и друштвена предузећа у Федерацији Босне и Херцеговине.
Развој друштвеног подузетништва у Федерацији БиХ треба да омогући остваривање дугорочних циљева одрживог економског и друштвеног раста и развоја Федерације БиХ, путем иновативног приступа постојећим економским, друштвеним и еколошким изазовима, користећи потенцијале друштвене економије, друштвеног подузетништва и друштвених предузећа.
Друштвено предузеће би, према утврђеном приједлогу, требало да има право на посебне пореске и царинске повластице и ослобађања, као и право на посебне повластице и ослобађања од других врста накнада, такси или чланарина. Такођер, наведено је да развој друштвеног подузетништва у Федерацији БиХ треба да омогући остваривање дугорочних циљева одрживог економског и друштвеног раста и развоја Федерације БиХ путем иновативног приступа постојећим економским, друштвеним и еколошким изазовима, користећи потенцијале друштвене економије, друштвеног подузетништва и друштвених предузећа. Закон предвиђа и оснивање Савјета за друштвено подузетништво Федерације као савјетодавног тијела и контакт тачку на нивоу Федерације БиХ.
Предлагач у образложењу за доношење закона истиче да је повећање запослености становништва основни услов за подизање животног стандарда, смањење сиромаштва и социјалне искључености, те да је друштвено подузетништво, као сегмент тржишне економије, од кључног значаја за економску и социјалну стабилност сваке земље. Додаје да у БиХ друштвена предузећа нису у довољној мјери позиционирана, јер нису оријентисана на профит, а да она, која су почела с радом, у многим случајевима тешко опстају на тржишту. Наводи да је основни разлог због кога се приступило изради овог рјешења тај што постојеће стање у области друштвеног подузетништва у Федерацији БиХ није законски уређено. Такођер је истакнуто да је Европска комисија друштвено предузеће дефинисала као субјект у економији чији је главни циљ да оствари друштвени утицај, прије него да доноси профит својим власницима или акционарима.
Овај закон је усклађен са Стратегијом развоја Федерације БиХ 2021-2027. година, а друштвено подузетништво је препознато и у Стратегији развоја мале привреде Федерације БиХ за период 2022-2027. година, те је доношење овог закона један од стратешких циљева Министарства према трогодишњем програму рада за 2023-2025. годину.
Одлука о одобравању пласмана кредтних средстава Развојне банке за потицај развоја, подузетништва и обртa
Влада Федерације БиХ донијела је данас, на приједлог Федералног министарства развоја, подузетништва и обрта, Одлуку о одобравању пласмана средстава која се воде код Развојне банке Федерације БиХ на конту „Обавезе за примљене депозите Владе Федерације Босне и Херцеговине - комисион Федералног министарства развоја, подузетништва и обрта“ за реализацију Програма „Кредитни потицај развоја, подузетништва и обрта“. Кредитни потицаји, као државна помоћ мале вриједности, додјељиват ће се на период до седам година, с грејс периодом до двије године и каматном стопом од 0,9 посто.
Кредитни програм проводи се с циљем пружања финансијске помоћи субјектима мале привреде за продуктивније пословање и раст привредних активности којим су неопходна додатна улагања у основна средства. Улагања требају омогућити покретање нове и одржавање постојеће производње, пружање услуга постојећег броја субјеката мале привреде и ново запошљавање. Кредит се даје на бази комисионе кредитне линије која ће се користити путем Банке. Субјекти мале привреде до 30 посто одобрених кредитних средстава моћи ће користити за набавку репроматеријала.
Критерији за расподјелу средстава су врста дјелатности, намјена утрошка средстава, повећање запослености, број запослених, равномјернији регионални развој, припадност циљној скупини и досадашњи потицаји Федералног министарства развоја, подузетништва и обрта у посљедњих пет година.
Корисници средстава су субјекти мале привреде дефинисани по Закону о потицању развоја мале привреде регистровани у складу са Законом о обрту и сродним дјелатностима у ФБиХ или Закону о привредним друштвима који имају сједиште на подручју ФБиХ, те имају најмање два запослена на неодређено вријеме.
Јавни конкурс за додјелу финансијских средстава расписат ће Федерално министарство развоја, подузетништва и обрта и бит ће објављен у Службеним новинама ФБиХ, на wеб страници Министарства и у најмање двије дневне новине доступне на територији ФБиХ.
Захтјеви за додјелу кредитних средстава подносе се Министарству, обраду захтјева ће вршити комисија коју именује федерални министар развоја, подузетништва и обрта. Комисија ће на основу критерија за избор програма, јавног конкурса и Правилника о поступцима у провођењу програма развоја мале привреде утврдити ранг-листу потенцијалних корисника кредитних средства. Са утврђене ранг-листе, Министарство ће Банци доставити поднесене захтјеве за додјелу кредитних средстава на даљу обраду. Коначне одлуке о додјели кредитних средстава доноси федерални министар развоја, подузетништва и обрта.
Резултати конкурса бит ће објављени у „Службеним новинама ФБиХ“ и на wеб страници Министарства. Уговоре с корисницима кредита закључит ће Банка, као и њихово осигурање. Министарство ће вршити надзор и провјеру намјенског утрошка ових средстава, у сарадњи с Банком. О утрошеним средствима Министарство ће извјештавати Федерално министарство финансија које ће извјештавати Владу Федерације БиХ.
Предложена измјена Закона о утврђивању и остваривању потраживања грађана у поступку приватизације
Влада Федерације БиХ је, на приједлог Федералног министарства финансија, утврдила Приједлог закона о измјени Закона о утврђивању и остваривању потраживања грађана у поступку приватизације, те га упутила на усвајање Парламенту ФБиХ по скраћеном поступку.
Овом измјеном се рок 30. јуни 2025. године који је предвиђен садашњим законом, замјењује 30. јуном 2027. године. Ради се о продужењу рока којим се прописује важење и кориштење цертификата као платежног средства за куповину станова на којима постоји станарско право.
Предлагач је образложио да би истеком садашњег законског рока лицима којима се по окончању процедуре за поврат станова додијели стан или која остваре поврат станова по основу станарског права, била ускраћена могућност откупа за цертификате у складу са овим законом, те да је достављена и иницијатива Агенције за приватизацију у Федерацији БиХ за продужење рока наредних двије године за откуп станова у цертификатима.
Истакнуто је да је основаност ове измјене утврђена наведеним законом, јер је у њему остављена могућност да се рок за куповину станова на којима постоји станарско право може продужавати зависно од промјена прописа из области реституције.
С обзиром да измјена овог закона није сложена и да је мањег обима, усвајање је предложено по скраћеној процедури.
Утврђене измјене и допуне Закона о кривичном поступку ФБиХ
На приједлог Федералног министарства правде, Влада Федерације БиХ данас је утврдила Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о кривичном поступку Федерације БиХ, те ће га у скраћеном поступку упутити Парламенту Федерације БиХ.
Предлагач је у разлозима за доношење закона образложио да је Федерално министарство правде примило иницијативу чланова Адвокатске/Одвјетничке коморе ФБиХ која се односи на реформирање система одбрана по службеној дужности, који је успостављен у Федерацији БиХ на основу Закона о кривичном поступку Федерације Босне и Херцеговине (ЗКП ФБиХ). Имајући у виду несразмјер у броју додијељених одбрана по службеној дужности адвокатима у кривичним поступцима пред судовима у Федерацији БиХ, предлагач истиче нужним увођење система додјеле одбрана по службеној дужности, што подразумијева процесне ситуације у којима осумњичени, односно оптужени, у складу с одредбама ЗКП-а ФБиХ мора имати бранитеља или ситуацију у којој исти не може, усљед слабог имовинског стања, приуштити бранитеља.
Предложеним Нацртом закона о измјенама и допунама Закона о кривичном поступку Федерације БиХ, систем се конципира на транспарентан начин који свим бранитељима који се налазе на листи бранитеља осигурава равноправно судјеловање у додјели одбрана по службеној дужности. Наиме, листе бранитеља се утврђују рјешењем које доноси надлежни кантонални министар правде у сарадњи са надлежном адвокатском комором за бранитеље који имају сједиште на подручју односног кантона. Листа се формира по абецедном редосљеду према презимену бранитеља, а у конкретном кривичном поступку ће за бранитеља бити изабран наредни адвокат са листе који до тада није постављен као бранитељ пред судом пред којим се поступак води. Према томе, предложеним нормативним рјешењем искључена је могућност злоупотребе приликом постављења бранитеља по службеној дужности, а Нацртом је прописано да ће се начин и поступак постављења бранитеља додатно ближе уредити правилником којег доноси федерални министар правде. Имајући у виду да се ради о мање сложеним и обимним измјенама и допунама Закона о кривичном поступку Федерације Босне и Херцеговине, предложено је његово доношење по скраћеном поступку.
Реформа тржишта рада у ФБиХ: Утврђен закон о посредовању у запошљавању и социјалној сигурности незапослених особа, те измјене и допуне Закона о запошљавању странаца
Влада Федерације БиХ данас је, на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике, утврдила Приједлог закона о посредовању у запошљавању и социјалној сигурности незапослених особа и Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о запошљавању странаца. Утврђени приједлози закона ће бити упућени у даљњу парламентарну процедуру.
Како је појаснио предлагач, ови закони су дио шире реформе тржишта рада у Федерацији БиХ, чији је циљ прецизније дефинирање евиденција незапослених и ефикасније усмјеравање буџетских средстава за активне мјере запошљавања, као и поједностављење и убрзање административне процедуре, што ће омогућити послодавцима да лакше ангажују потребну радну снагу, посебно у дефицитарним секторима.
Приједлогом закона о посредовању у запошљавању и социјалној сигурности незапослених особа уређују се права и обавезе Федерације БиХ у утврђивању и провођењу укупних мјера којима се поспјешују и унапређују услови за запошљавање, основни принципи у посредовању за запошљавање, статус незапослене особе, те материјална и социјална сигурност. Уређује се и активна политика запошљавања, организација и рад Федералног завода за запошљавање, јавних служби за запошљавање кантона, финансирање укупне дјелатности запошљавања, те друга питања у вези са посредовањем у запошљавању, поштујући надлежности кантона и њихове различитости. Како је појаснио предлагач доношење овог закона представља дио реформе законодавства у области запошљавања с циљем унапређивања права незапослених особа и уређења система посредовања у запошљавању у Федерацији БиХ.
Када је ријеч о Приједлогу закона о посредовању у запошљавању и социјалној сигурности незапослених особа, предлагач у образложењу напомиње да је БиХ као чланица Међународне организације рада дужна имплементирати ратифициране конвенције ове организације. Приликом израде овог закона извршено је усклађивање са Конвенцијом о трипартитиним консултацијама, Конвенцијом о најнижој доби запошљавања, Конвенцијом о незапослености, Конвенцијом о служби за запошљавање, Конвенцијом о дискриминацији и Конвенцијом о политици запошљавања.
Утврђеним Приједлогом закона о измјенама и допунама Закона о запошљавању странаца предвиђа се поједностављење и убрзање административних процедура за издавање дозвола страним радницима, а што ће омогућити послодавцима да лакше ангажују потребну радну снагу, посебно у дефицитарним секторима, те без угрожавања приоритета запошљавања домаће радне снаге.
Предлагач у образложењима такођер подсјећа да су текстове нацрта ових закона прихватила оба дома Парламента Федерације БиХ, те донијели закључке да текстови нацрта закона представљају добру основу за израду приједлога закона и задужили предлагача да организује и проведе јавну расправу у трајању од 60 дана. Сходно наведеном, Федерално министарство рада и социјалне политике провело је јавне расправе у трајању од 60 дана, те након тога формирало радне групе за израду коначних текстова оба закона у који су били укључена ресорна федерална министарства, заводи и службе за запошљавање, Удружење послодаваца у ФБиХ и Савез самосталних синдиката БиХ у Економско – социјалном вијећу ФБиХ.
Израда ових закона планирана је Стратегијом запошљавања у Федерацији БиХ 2023-2030. година и Програмом рада Федералног министарства рада и социјалне политике.
Увезивање стажа радника рудника
Влада Федерације БиХ је, на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, донијела Одлуку о уплати заосталих неуплаћених обавеза за пензијско и инвалидско осигурање за увезивање радног стажа радницима зависних друштава – рудника угља у Концерну ЕП БиХ.
Одлуком се одобрава Руднику угља „Крека“ д.о.о. Тузла увезивање радног стажа за неуплаћене доприносе за ПИО/МИО за 43 радника који су стекли услове за пензионисање у укупном износу од 1.976.341,15 КМ.
Ова средства исплатит ће се из средстава Рудника угља „Крека“ д.о.о. Тузла.
За реализацију ове одлуке задужују се Јавно предузеће Електропривреда БиХ д.д. Сарајево, Рудник угља „Крека“ д.о.о. Тузла, Федерални завод за пензијско и инвалидско осигурање и Порезна управа Федерације БиХ.
Другом одлуком одобрава се Руднику мрког угља Бреза д.о.о. Бреза увезивање радног стажа за неуплаћене доприносе за ПИО/МИО за два радника који су стекли услове за пензионисање у укупном износу од 127.189,48 КМ и за девет радника који остварују право по судским пресудама, а нису стекли услове за пензионисање у укупном износу од 196.657,69 КМ.
Ова средства исплатит ће се из средстава Рудника мрког угља Бреза д.о.о. - Бреза.
За реализацију ове одлуке задужују се Јавно предузеће Електропривреда БиХ д.д. Сарајево, Рудник мрког угља Бреза д.о.о. Бреза, Федерални завод за пензијско и инвалидско осигурање, те Порезна управа Федерације Босне и Херцеговине.
Утврђен коефицијент накнаде демобилисаним браниоцима и члановима њихових породица у ФБиХ
Влада Федерације БиХ данас је, на приједлог Федералног министарства за питања бораца и инвалида одбрамбено-ослободилачког рата, донијела Одлуку којом се утврђује коефицијент 1 (један) за обрачун и исплату мјесечне егзистенцијалне накнаде демобилисаним браниоцима и члановима њихових породица за период јули - септембар 2025. године (ИИИ квартал).
Како је наведено у образложењу, Федералном министарству су у овогодишњем Буџету ФБиХ за ову намјену одобрена средства у износу од 69.600.000 КМ.
Ријеч је о Трансферу за имплементацију Закона о правима демобилизираних бранилаца и чланова њихових породица - новчана егзистенцијална накнада, који је утврђен Буџетом Федерације БиХ за 2025. годину. На основу овог коефицијента и утврђеног износа у члану 22. Закона о правима демобилизираних бранилаца и чланова њихових породица, биће утврђена висина мјесечне накнаде.
Обезбјеђењем ових средстава уређују се права, услови и поступак за остваривање права демобилизираних бранилаца и чланова њихових породица.
Кадровска рјешења
Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност Скупштини Привредног друштва Технички ремонтни завод Хаџићи д.д. Хаџићи за именовање Ријада Болобана и Аднана Фрљка за вршилаца дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва уиме државног капитала, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога дата је претходна сагласност Скупштини Привредног друштва Технички ремонтни завод Хаџићи д.д. Хаџићи за разрјешење вршилаца дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва уиме државног капитала, ради истека периода на који су именовани.
Федерална влада је донијела Рјешење којим се за члана Управног одбора Фондације за кинематографију именује Алма Церић. Претходно је донесено Рјешење којим се разрјешава дужности привремено именовани члан овог управног одбора.
Донесено је и Рјешење којим се за вршиоца дужности предсједника Надзорног одбора ЈП Филмски центар Сарајево д.о.о. именује Николина Топић, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Претходно је доесено Рјешење којим се разрјешава вршилац дужности предсједника овог надзорног одбора.
Такођер, донесено је Рјешење којим се за предсједника и чланове Управног одбора Фондације за спорт именују Аднан Џиндо (предсједник), те Јасенко Елезовић и Тања Вучић (чланови). Претходно је донесено Рјешење којим се разрјешавају дужности привремено именовани предсједник и чланови овог управног одбора.
Влада Федерације БиХ је донијела Рјешење о разрјешењу дужности замјеника директора Казнено-поправног завода полуотвореног типа у Сарајеву, због стицања услова за пензионисање.
За учешће у раду и одлучивању на предстојећој Скупштини Привредног друштва ЈП Електропривреда БиХ д.д. Сарајево данас је овлаштен Дарко Прањић.