БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

Задужења о имплементацији е-управе у Федерацији БиХ

  • 18.07.2024.
  • Задужења о имплементацији е-управе у Федерацији БиХ

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства правде усвојила Информацију с приједлогом приоритетних мјера и активности на имплементацији е-управе у Федерацији БиХ.

    Федерално министарство правде закључком је задужено да у сарадњи са федералним министарствима промета и комуникација и финансија, те Генералним секретаријатом/Уредом премијера приступи изради стратегије за развој е-управе у Федерацији БиХ. Такођер, Федерално министарство правде је задужено да у сарадњи са Федералним министарством промета и комуникација и Генералним секретаријатом почне израду закона за е-управу Федерације БиХ. Федерално министарство правде задужено је и да заједно са федералним министарствима промета и комуникација, те финансија, и Генералним секретаријатом формира и Влади Федерације БиХ предложи интерресорно координацијско тијело за питање дигиталне трансформације у Федерацији БиХ.

    Како се наводи у Информацији, крајем прошле године Влада Федерације БиХ је формирала Радну групу са задатком да припреми и путем Федералног министарства правде достави Влади информацију о могућности сарадње федералних органа управе са Агенцијом за идентификационе документе, евиденцију и размјену података БиХ (IDDEEA) и из евиденција које води и технички одржава, као и могућност увођења јединственог система за управљање документима (ДМС) за федералне органе управе, а који је развијен и одржава се ресурсима IDDEEA-e. Задатак је био и да сачини приједлог приоритетних мјера и активности на имплементацији е-управе у Федерацији БиХ.

    Радна група је извршила анализу правног и институционалног оквира Федерације БиХ и БиХ, те се упознала са најбољим регионалним и ЕУ праксама и препорукама за БиХ.

    Приликом предлагања приоритетних мјера и активности, Радна група је узела у обзир најбоље праксе и смјернице за унапређење е-управе, који помажу у изградњи јачег система. Ове смјернице предлажу три активности. Прва се односе на потребу регулирања е-управу кроз доношење стратегије развоја е-управе и закона о е-управи, информационој сигурности и архивској грађи, те усклађивање прописа о административним таксама и тарифама административних такси, те других прописа да би се омогућило функционирање е-управе. Друга активност односе се на потребу успостављања кључне инфраструктуре која ће омогућити дигитализацију и пружање услуга, а трећа да је приликом провођења дигиталне трансфрмације потребно одредити приоритете, односно дигитализацију проводити у фазама.

    Оваквим приступом се обезбјеђује да се почне са основама, унаприједи начин на који услуге функционишу с циљем осигурања лакшег и бржег кориштења услуга које пружају институције Федерације БиХ. На темељу овог концепта су предложене приоритетне мјере и активности за Федерацију БиХ. Редосљед предложених мјера и активности по приоритету укључује њихов утицај на успоставу, домет и унапређење система е-управе. Основни циљ је изградња јаког оквира е-управе почевши од изградње повјерења и сигурности, након чега слиједи приступачност и ефикасност.

    У информацији су стога предложени и кораци који би били усмјерени на потицање иновација, ангажман корисника и континуирано побољшање. Ријеч је о успостави централне координације за питања дигиталне трансформације за ФБиХ, усвајању и ажурирању правног оквира, побољшању интероперабилности и координације цјелокупног процеса, потом увођењу и имплементацији јединственог вишекорисничког система за  управљање документима (Доцумент Манагмент System - ДМС) за органе управе на нивоу Федерације БиХ, као и проширењу дигиталне инфраструцтуре, те привлачењу и задржавање ИТ кадра у јавној управи.