БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

7. ЗАКОН о енергији и регулацији енергетских д‌јелатности у Федерацији Босне и Херцеговине

На основу члана IV.В.7. а)(IV) Устава Федерације Босне и Херцеговине, доносим


УКАЗ


О ПРОГЛАШЕЊУ ЗАКОНА О ЕНЕРГИЈИ И РЕГУЛАЦИЈИ ЕНЕРГЕТСКИХ ДЈЕЛАТНОСТИ У ФЕДЕРАЦИЈИ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ





Проглашава се Закон о енергији и регулацији енергетских дјелатности у Федерацији Босне и Херцеговине, који је усвојио Парламент Федерације Босне и Херцеговине на сједници Представничког дома од 06.07.2023. године и на сједници Дома народа од 31.07.2023. године.

Број 01-02-1-359-01/23
04. августа 2023. године
Сарајево


Предсједница
Лидија Брадара, с. р.







ЗАКОН
О ЕНЕРГИЈИ И РЕГУЛАЦИЈИ ЕНЕРГЕТСКИХ ДЈЕЛАТНОСТИ У ФЕДЕРАЦИЈИ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ


ДИО ПРВИ – ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ


Члан 1.
(Предмет закона)


(1) Овим законом уређују се начин утврђивања и провођења енергетске политике и планирања развоја, акти којима се утврђује и на основу којих се проводи енергетска политика и планирање енергетског развоја, опредјељење за кориштење обновљивих извора енергије и остваривање енергијске ефикасности, организација и функционисање регулаторног тијела те основна питања обављања и регулисања енергетских дјелатности у Федерацији Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Федерација).
(2) Овим законом уређују се питања која су од заједничког интереса за све енергетске дјелатности или која су везана за више облика енергије, при чему се питања везана за секторе електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата, топлотне енергије, обновљивих извора енергије и енергијске ефикасности уређују посебним законима.


Члан 2.
(Дефиниција појединих израза)


(1) Поједини изрази употребљени у овом закону имају сљедећа значења:
a) "Енергетски субјекат" означава правно или физичко лице које обавља једну или више енергетских дјелатности.
b) "Регулаторна комисија" означава Регулаторну комисију за енергију у Федерацији Босне и Херцеговине.
c) "Енергетска заједница" је заједница Европске уније и уговорних чланица у складу са Уговором о успостави Енергетске заједнице ("Службени гласник БиХ – Међународни уговори", број 9/06).
d) "Енергетски систем" је електроенергетски систем, систем природног гаса, нафте или деривата нафте или топлотни систем који се састоји од енергетских објеката међусобно повезаних тако да чине јединствену техничко-технолошку цјелину.
e) "Иматељ дозволе" је енергетски субјекат који посједује дозволу за обављање енергетске дјелатности.
f) "LPG" је течни нафтни гас.
g) "Мрежни систем" означава дио енергетског система који се користи за транспорт или дистрибуцију електричне енергије, природног гаса, нафте или топлотне енергије.
h) "Угрожени купац" је купац из категорије домаћинства коме је овај статус признат по основу стања социјалне потребе, односно висине прихода или удјела трошкова за енергију у оквиру расположивих прихода.
i) "Заштићени купац" је купац из категорије домаћинства коме је овај статус признат по основу потреба заштите живота и здравља, због чега не смије бити искључен са електроенергетске мреже.
(2) Изрази који нису дефинисани овим чланом имају значења утврђена законима којима се уређују сектори електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата, топлотне енергије, обновљивих извора енергије и енергијске ефикасности усвојеним на нивоу Федерације.


ДИО ДРУГИ – ЕНЕРГЕТСКА ПОЛИТИКА И ДЈЕЛАТНОСТИ ПОГЛАВЉЕ I. ЕНЕРГЕТСКА ПОЛИТИКА И ПЛАНИРАЊЕ РАЗВОЈА ЕНЕРГЕТИКЕ


Члан 3.
(Циљеви енергетске политике)


Енергетска политика Федерације обухвата мјере и активности које се подузимају ради остваривања сљедећих дугорочних циљева:
a) поуздано, сигурно и квалитетно снабдијевање енергијом и енергентима,
b) дугорочно уравнотежен и одржив развој енергетског сектора,
c) конкурентност на тржишту енергије заснованом на начелима недискриминације, јавности и транспарентности,
d) заштита крајњих купаца,
e) заштита права и интереса енергетских субјеката,
f) стварања услова за инвестирање у енергетику,
g) развој енергетске инфраструктуре и увођење савремених технологија,
h) стварање услова за кориштење нових извора енергије у производњи и потрошњи енергије,
i) стварање економских, привредних и финансијских услова за декарбонизацију енергетског сектора, производњу и потрошњу енергије из обновљивих извора енергије и кориштењем ефикасне когенерације,
j) обезбјеђивање услова за унапређење енергијске ефикасности у обављању енергетских дјелатности и потрошњи енергије,
k) унапређивање заштите околиша у свим областима у којима се обављају енергетске дјелатности и
l) повезивање енергетског система Федерације са другим енергетским системима.


Члан 4.
(Провођење енергетске политике)


Основни акти којим се утврђује, планира и проводи енергетска политика и развој су Енергетска стратегија Федерације Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Енергетска стратегија), Акциони план за проведбу Енергетске стратегије Федерације Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Акциони план) и Извјештај о проведби Енергетске стратегије и Акционог плана (у даљњем тексту: Извјештај о проведби).


Члан 5.
(Енергетска стратегија)


(1) Енергетска стратегија је акт којим се утврђује политика и планира развој у сектору енергетике.
(2) Енергетском стратегијом се одређују:
a) основи усклађивања са стратешким документима Босне и Херцеговине,
b) дугорочни циљеви развоја појединих енергетских дјелатности,
c) приоритети развоја енергетике,
d) утврђивање дугорочних енергетских потреба Федерације,
e) извори и начин обезбјеђивања потребних количина енергије, укључујући дугорочно планирање структуре енергетских извора,
f) правци развоја кориштења енергије из обновљивих и нових извора и унапређења енергијске ефикасности,
g) потребна улагања у енергетику,
h) унапређивање заштите животне средине и ублажавање климатских промјена, укључујући:
- смањење емисија стакленичких гасова по секторима (декарбонизација),
- очекивани напредак у погледу преласка на привреду базирану на ниским емисијама стакленичких гасова,
- очекивани друштвено-економски учинак мјера смањења стакленичких гасова,
i) мјере за подстицање конкуренције и либерализацију енергетског тржишта,
j) мјере за обезбјеђивање заштите крајњих купаца, укључујући и угрожене купце,
k) други елементи од значаја за остваривање циљева енергетске и климатске политике.
(3) Федерално министарство енергетике, рударства и индустрије (у даљњем тексту: Министарство) припрема, Влада Федерације Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Влада Федерације) предлаже, а Парламент Федерације Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Парламент Федерације) доноси Енергетску стратегију.
(4) Енергетска стратегија доноси се сваких 10 година, за плански период од 30 година.
(5) Енергетска стратегија припрема се у сарадњи са кантонима.
(6) Министарство прати реализацију Енергетске стратегије и по потреби предлаже њене измјене и допуне у складу са процедуром из става (3) овог члана.


Члан 6.
(Акциони план)


(1) Акциони план је акт којим се проводи енергетска политика и утврђују мјере, носиоци активности, рокови, начин остваривања сарадње са кантонима и јединицама локалне самоуправе на подручју планирања развоја енергетског сектора и сарадње са енергетским субјектима и међународним организацијама, као и други елементи од значаја за реализацију Енергетске стратегије.
(2) Влада Федерације доноси Акциони план на приједлог Министарства за период до 10 година.
(3) Енергетски субјекти, кантони и јединице локалне самоуправе дужни су на захтјев Министарства доставити податке потребне за израду Акционог плана у року од 90 дана од дана достављања захтјева.
(4) Министарство прати реализацију Акционог плана и по потреби предлаже Влади Федерације његове измјене и допуне, најмање сваке друге године.


Члан 7.
(Усклађивање планова и изградње)


(1) Кантони и јединице локалне самоуправе дужни су хармонизовати своја планска документа са Енергетском стратегијом и Акционим планом.
(2) Оператори мрежних система усклађују програме и планове изградње, одржавања и кориштења енергетских објеката са Енергетском стратегијом, Акционим планом, плановима и програмима кантона и јединица локалне самоуправе.
(3) Министарство је дужно приликом издавања енергетског одобрења/дозволе провјерити усклађеност предложене изградње енергетског објекта са циљевима дефинисаним у Енергетској стратегији и Акционом плану.


Члан 8.
(Извјештај о проведби)


(1) Влада Федерације подноси Парламенту Федерације Извјештај о проведби Енергетске стратегије и Акционог плана сваке друге године.
(2) Извјештај о проведби нарочито садржи:
a) резултате остварене до краја извјештајног периода у односу на постављене циљеве,
b) оцјену утицаја остварених резултата,
c) приједлог мјера за повећање ефикасности имплементације, и
d) процјену потребе за измјенама и допунама Енергетске стратегије и Акционог плана.
(3) Извјештај о проведби доставља се Парламенту Федерације најкасније до 30. јуна године у којој се подноси извјештај.


Члан 9.
(Израда националних и ентитетских планова и других докумената)


(1) Министарство, у сарадњи са другим надлежним министарствима и институцијама у Босни и Херцеговини учествује у изради националног енергетског и климатског плана у Босни и Херцеговини.
(2) Енеретски и климатски план Федерације БиХ (у даљњем тексту: Енергетски и климатски план) дефинише циљеве развоја и унапређења сектора енергије и климе у Федерацији.
(3) Министарство у сараднји са другим надлежним федералним министарствима и институцијама припрема, а Влада Федерације доноси Енергетски и климатски план који најмање садржи:
а) преглед тренутног стања енергетског сектора,
b) политике, циљеве, мјере и ефекте у областима емисија гасова са ефектом стаклене баште, кориштења енергије из обновљивих извора, енергијске ефикасности, енергетске сигурности, унутрашњег тржишта енергије, истраживања, иновација и конкурентности.
(4) Министарство прати реализацију Енергетског и климатског плана и по потреби, у складу са ставом (3) овог члана, предлаже Влади Федерације евентуалне измјене и допуне, најмање сваке три године.
(5) Енергетски и климатски план и извјештаванје по истом се усклађује са међународним обавезама Босне и Херцеговине из области енергије и климе.

 

Члан 10.
(Енергетски биланс)


(1) Енергетским билансом се утврђују укупна потрошња и потребе за енергијом и енергентима, извори обезбјеђивања потребних количина енергије и енергената те начин и мјере за задовољавање потреба.
(2) Енергетски биланс садржи:
a) биланс електричне енергије,
b) биланс угља,
c) биланс нафте и нафтних деривата,
d) биланс природног гаса,
e) биланс топлотне енергије,
f) биланс обновљивих извора енергије,
g) по потреби биланс других врста енергије и енергената.
(3) Влада Федерације на приједлог Министарства доноси годишњи и трогодишњи биланс, најкасније до краја децембра текуће године.
(4) На захтјев Министарства енергетски субјекти, министарства надлежна за одговарајућу област и надлежни органи кантона и јединица локалне самоуправе, дужни су да доставе податке за израду енергетског биланса у року од 30 дана од дана достављања захтјева.
(5) Енергетски биланс се објављује у "Службеним новинама Федерације БиХ" и на интернет страници Министарства најкасније 30 дана од дана усвајања.
(6) Министарство доноси правилник којим се детаљније прописују садржај и формат енергетског биланса и појединачних секторских биланса, врсте података, рокови и начин достављања података, начин објаве биланса и други елементи неопходни за израду и праћење остварења енергетског биланса.


ПОГЛАВЉЕ II. ОБНОВЉИВИ ИЗВОРИ ЕНЕРГИЈЕ, ЕФИКАСНА КОГЕНЕРАЦИЈА И ЕНЕРГИЈСКА ЕФИКАСНОСТ


Члан 11.
(Кориштење обновљивих извора енергије и ефикасне когенерације)


(1) Кориштење обновљивих извора енергије и ефикасна когенерација су од јавног интереса за Федерацију.
(2) Надлежности и одговорности за утврђивање и провођење политике подстицања производње енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији, промовисање кориштења обновљивих извора енергије, циљеви Федерације у погледу учешћа обновљивих извора енергије, технологије, услови и начин производње и кориштења енергије из обновљивих извора енергије, подстицаји за кориштење, те друга питања везана за кориштење обновљивих извора енергије и ефикасне когенерације одређују се посебним законом.


Члан 12.
(Енергијска ефикасност)


(1) Ефикасно кориштење енергије је од јавног интереса за Федерацију.
(2) Ефикасно кориштење енергије у производњи, транспорту, дистрибуцији и крајњој потрошњи, доношење и провођење планова за унапређење енергијске ефикасности, мјере за унапређење енергијске ефикасности, обавезе потрошача енергије у погледу примјене мјера енергијске ефикасности, начин финансирања и друга питања везана за енергијску ефикасност уређују се посебним законом.


ПОГЛАВЉЕ III. ЕНЕРГЕТСКЕ ДЈЕЛАТНОСТИ И ДОЗВОЛЕ


Члан 13.
(Енергетске дјелатности)


(1) Енергетским дјелатностима у смислу овог закона сматрају се:
a) производња електричне енергије,
b) дистрибуција електричне енергије,
c) дистрибуција електричне енергије у затвореном дистрибутивном систему,
d) снабдијевање електричном енергијом,
e) трговина електричном енергијом,
f) складиштење електричне енергије,
g) агрегација дистрибуираних ресурса у сектору електричне енергије,
h) дјелатности енергетске заједнице грађана у сектору електричне енергије,
i) дјелатности заједнице обновљивих извора енергије,
j) производња природног гаса,
k) дистрибуција природног гаса,
l) дистрибуција природног гаса у затвореном дистрибутивном систему,
m) снабдијевање природним гасом,
n) трговина природним гасом,
o) складиштење природног гаса,
p) управљање терминалом за утечњени природни гас,
q) управљање мјестом за снабдијевање утечњеним природним гасом,
r) управљање мјестом за снабдијевање компримованим природним гасом,
s) производња нафтних деривата,
t) трговина на велико нафтним дериватима изузев LPG,
u) транспорт нафтних деривата друмским или жељезничким саобраћајем,
v) трговина на мало нафтним дериватима,
w) складиштење нафтних деривата изузев LPG,
x) трговање LPG,
y) производња топлотне енергије,
z) снабдијевање топлотном енергијом, и
aa) дистрибуција топлотне енергије.
(2) Посебним законима којима се уређују сектори електричне енергије, обновљивих извора енергије, природног гаса, нафтних деривата и топлотне енергије детаљно се прописују енергетске дјелатности у сваком сектору.


Члан 14.
(Дозвола за обављање енергетске дјелатности)


(1) Енергетске дјелатности из члана 13. овог закона могу се обављати на основу рјешења којим се дозвољава обављање те дјелатности (у даљњем тексту: дозвола), осим уколико посебним законом није прописано другачије.
(2) Дозволу за обављање енергетске дјелатности издаје Регулаторна комисија.
(3) Начин, критерији и услови издавања и одузимања дозвола, као и изузеци од обавезе прибављања дозволе прописују се посебним законима којима се уређују сектори електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата и топлотне енергије.
(4) Енергетски субјекат је дужан испуњавати услове прописане дозволом за обављање енергетске дјелатности.


Члан 15.
(Раздвајање дјелатности)


(1) Енергетски субјекти који обављају двије или више енергетских дјелатности или уз енергетску дјелатност обављају другу дјелатност дужни су у свом интерном рачуноводству водити пословне књиге и састављати финансијске извјештаје за сваку енергетску дјелатност посебно и одвојено од других дјелатности, а у складу са прописима којима се уређује област рачуноводства и ревизије.
(2) Посебним законима којима се уређују области електричне енергије и природног гаса прописују се друге обавезе енергетских субјеката у погледу раздвајања дјелатности.
(3) Регулаторна комисија одлуком утврђује начин и поступак вођења раздвојеног рачуноводства.


ПОГЛАВЉЕ IV. ЈАВНА УСЛУГА


Члан 16.
(Јавна услуга)


(1) Енергетском субјекту који обавља дјелатност у сектору електричне енергије и природног гаса може се наметнути обавеза пружања јавне услуге која се може односити на сигурност, укључујући сигурност снабдијевања, редовност, квалитет и цијену испоруке те заштиту околиша, укључујући енергијску ефикасност, енергију из обновљивих извора и заштиту климе.
(2) Обавеза јавне услуге намеће се у циљу заштите потрошача, обезбјеђења сигурности снабдијевања, заштите околиша или стварања једнаких услова за конкуренцију.
(3) Обавеза јавне услуге мора бити јасно дефинисана, транспарентна, недискриминацијска и провјерљива те мора гарантовати једнакост приступа купцима.
(4) Посебним законима којима се уређују области електричне енергије и природног гаса детаљно се уређују питања везана за пружање јавне услуге.

 

ПОГЛАВЉЕ V. УГРОЖЕНИ И ЗАШТИЋЕНИ КУПЦИ


Члан 17.
(Угрожени и заштићени купци)


(1) Угрожени купац има право на субвенцију дијела трошкова за утрошену електричну енергију у износу који се прописује уредбом из става (3) овог члана.
(2) Заштићеном купцу не може се извршити обустава испоруке електричне енергије због неплаћања.
(3) Влада Федерације доноси уредбу којом се уређују питања од значаја за заштиту угрожених и заштићених купаца, укључујући:
a) мјере ради заштите угрожених купаца,
b) услове за стицање статуса угроженог и заштићеног купца,
c) садржај захтјева и доказе који се прилажу за стицање статуса угроженог и заштићеног купца,
d) начин заштите угроженог купца и ниво субвенција за трошкове електричне енергије или природног гаса,
e) рок и поступак за одлучивање о стицању статуса угроженог и заштићеног купца,
f) садржај акта којим се утврђује статус угроженог и заштићеног купца, те
g) начин вођења евиденције о угроженим и заштићеним купцима.
(4) Средства за заштиту угрожених и заштићених купаца обезбјеђују се из буџета Федерације, кантона и општина.


ДИО ТРЕЋИ – РЕГУЛИСАЊЕ И НАДЗОР ЕНЕРГЕТСКИХ ДЈЕЛАТНОСТИ ПОГЛАВЉЕ I. РЕГУЛАТОРНА КОМИСИЈА ЗА ЕНЕРГИЈУ У ФЕДЕРАЦИЈИ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ


Члан 18.
(Регулаторна комисија)


(1) Регулаторна комисија за енергију у Федерацији Босне и Херцеговине (у даљњем тексту: Регулаторна комисија) је регулаторно тијело које регулише и надзире тржишта електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата и топлотне енергије у Федерацији, на принципима непристрасности, транспарентности, правичности, недискриминације, конкурентности, независности и заштите учесника на тржишту, у складу са посебним законима којима се уређују сектори електричне енергије, обновљивих извора енергије, енергијске ефикасности, природног гаса, нафтних деривата и топлотне енергије.
(2) Регулаторна комисија дјелује независно од било којег тржишног интереса и не смије примати инструкције од органа извршне власти, енергетских субјеката и корисника њихових производа и услуга, као и других правних и физичких лица.
(3) Регулаторна комисија је самостална у одређивању интерне организације те кадровских и материјалних ресурса потребних за остваривање својих надлежности.
(4) Регулаторна комисија за свој рад одговара искључиво Парламенту Федерације.


Члан 19.
(Правни статус)


(1) Регулаторна комисија је специјализирана, самостална и непрофитна организација у Федерацији.
(2) Регулаторна комисија има својство правног лица.


Члан 20.
(Назив и сједиште)


(1) Назив Регулаторне комисије је: "Регулаторна комисија за енергију у Федерацији Босне и Херцеговине".
(2) Сједиште Регулаторне комисије је у Мостару.


Члан 21.
(Печат)


Регулаторна комисија има печат који се израђује, употребљава и чува у складу са Законом о печату Федерације Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 2/94, 21/96 и 46/07).


Члан 22.
(Општи циљеви)


У складу са енергетском политиком Федерације, овим законом, посебним законима којима се уређују сектори електричне енергије, обновљивих извора енергије, енергијске ефикасности, природног гаса, нафтних деривата и топлотне енергије, те проведбени актима донесеним на основу истих Регулаторна комисија, у оквиру својих надлежности, подузима мјере за остваривање сљедећих циљева:
a) успостављање стабилног регулаторног оквира,
b) промоција конкурентног, ефикасног, флексибилног, сигурног и еколошки одрживог тржишта,
c) отварање тржишта свим произвођачима, купцима, трговцима и снабдјевачима,
d) осигуравање услова за ефикасан и поуздан рад мрежних система,
e) стварање услова за приступ треће стране мрежним системима,
f) промоција адекватности енергетских система,
g) уклањање ограничења у трговини енергијом,
h) стварање услова за ефикасност, економичност и сигурност при кориштењу енергије,
i) унапређење енергијске ефикасности,
j) подстицање ефикасности у раду енергетских система,
k) интеграција обновљивих извора енергије и дистрибуиране производње,
l) осигуравање високог степена заштите права купаца и других учесника на тржишту,
m) допринос постизању високих стандарда квалитета услуга,
n) унапређење заштите околиша и сигурности имовине и лица при обављању енергетских дјелатности,
o) стварање услова за одрживост, развој и инвестирање у енергетику,
p) усклађивање регулаторног оквира са релевантним законодавством.


Члан 23.
(Надлежности)


(1) Опште надлежности Регулаторне комисије су:
a) издавање дозвола за обављање енергетских дјелатности,
b) надгледање енергетских субјеката којима је издао дозволу,
c) доношење тарифних методологија и одређивање цијена и накнада,
d) прописивање услова приступа треће стране дистрибутивним системима,
e) доношење и давање сагласности на подзаконске и друге акте из своје надлежности,
f) учешће у спровођењу система подстицаја за кориштење обновљивих извора енергије и система за унапређење енергијске ефикасности,
g) доношење обавезујућих одлука по питањима из своје надлежности,
h) рјешавање спорова између учесника на тржишту,
i) покретање прекршајних поступака и издавање прекршајних налога.
(2) Надлежности Регулаторне комисије детаљније се уређују посебним законима којима се уређују сектори електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата, топлотне енергије, обновљивих извора енергије и енергијске ефикасности.
(3) Регулаторна комисија ће послове из своје надлежности обављати у складу са циљевима прописаним Енергетском стратегијом и Акционим планом.


Члан 24.
(Састав Регулаторне комисије)


(1) Регулаторну комисију чине три члана Регулаторне комисије.
(2) Регулаторна комисија има секретара и запосленике у организационим јединицама.
(3) Мандат члана Регулаторне комисије траје пет година.
(4) Исто лице може бити именовано у састав Регулаторне комисије највише два пута.


Члан 25.
(Предсједавајући Регулаторне комисије)


(1) Регулаторна комисија има предсједавајућег, којег бирају три члана Регулаторне комисије између себе.
(2) Предсједавајући Регулаторне комисије:
a) руководи радом Регулаторне комисије,
b) потписује акте Регулаторне комисије,
c) представља Регулаторну комисију према трећим лицима,
d) сазива и предсједава сједницама Регулаторне комисије,
e) прати спровођење аката Регулаторне комисије, те
f) обавља друге послове у складу са овим законом и статутом Регулаторне комисије.
(3) Чланови Комисије се на равноправној основи смјењују на положају предсједавајућег сваке године.
(4) Предсједавајући Регулаторне комисије може овластити другог члана Регулаторне комисије да привремено обавља неке или све дужности предсједавајућег.


Члан 26.
(Избор и именовање чланова Регулаторне комисије)


(1) Чланове Регулаторне комисије именује Парламент Федерације на основу јавног конкурса.
(2) За члана Регулаторне комисије може бити именовано лице које је држављанин Босне и Херцеговине са сталним пребивалиштем у Федерацији и које испуњава сљедеће услове:
a) висока стручна спрема техничке, економске или правне струке,
b) најмање десет година професионалног искуства у енергетском сектору на пословима који захтијевају високу стручну спрему,
c) претходно искуство и знања о питањима везаним за енергетске дјелатности, посебно у областима техничких наука, економије, права или заштите околиша,
d) доказани успјешни резултати рада током радног искуства,
e) активно познавање енглеског језика или неког другог свјетског језика.
(3) Поступак избора и именовања чланова Регулаторне комисије покреће Министарство по обавијести Регулаторне комисије, најкасније шест мјесеци прије истека мандата члана Регулаторне комисије.
(4) Министарство прибавља овлаштење Владе Федерације и расписује јавни конкурс који се објављује на службеној интернет страници Министарства, те у најмање два дневна листа и "Службеним новинама Федерације БиХ".
(5) Влада Федерације именује комисију за провођење јавног конкурса за избор чланова Регулаторне комисије и утврђивање ранг листе кандидата (у даљњем тексту: Комисија) која има пет чланова.
(6) Чланови Комисије се бирају из реда државних службеника, академске заједнице и истакнутих стручњака у сектору енергетике, те са вишегодишњим радним искуством у области енергетике и не могу бити запосленици енергетских субјеката.
(7) Рјешење о именовању Комисије објављује се у "Службеним новинама Федерације БиХ" и на службеној интернет страници Владе Федерације.
(8) Комисија проводи јавни конкурс за избор чланова Регулаторне комисије и израђује и доставља извјештај са приједлогом ранг листе кандидата у року од 60 дана од дана затварања јавног конкурса.
(9) Влада Федерације у року од 30 дана од дана пријема извјештаја Комисије доставља Парламенту Федерације приједлог за именовање кандидата са ранг листе за члана Регулаторне комисије.
(10) Парламент Федерације на основу приједлога из става (9) овог члана именује члана Регулаторне комисије.
(11) При именовању чланова Регулаторне комисије мора се осигурати равноправна заступљеност конститутивних народа у Федерацији.

Члан 27.
(Именовање вршиоца дужности члана Регулаторне комисије)


(1) Члан Регулаторне комисије коме је истекао мандат наставља са радом као вршилац дужности, док Парламент Федерације не именује новог члана.
(2) У случају престанка мандата члана Регулаторне комисије из разлога наведених у члану 29. став (2) овог закона, Влада Федерације је дужна у року од десет дана именовати вршиоца дужности члана Регулаторне комисије, док Парламент Федерације не именује новог члана.
(3) За вршиоца дужности из става (2) овог члана именује се упосленик Регулаторне комисије који има најбоље квалификације за обављање те функције и припадник је истог конститутивног народа као и члан Регулаторне комисије којем је престао мандат.
(4) Влада Федерације дужна је без одлагања обавијестити Парламент Федерације о наступању околности из става (1) или (2) овог члана.


Члан 28.
(Околности због којих се не може обављати функција члана Регулаторне комисије)


(1) Члан Регулаторне комисије не може бити именован нити обављати функцију у сљедећим случајевима:
a) ако је са другим чланом Регулаторне комисије у браку или сродству по равној линији, побочној линији до трећег степена закључно, као и по тазбини до другог степена закључно,
b) ако је правоснажно осуђиван за кривично дјело злоупотребе положаја или овлаштења, проневјере у служби, преваре у служби, несавјесног рада у служби или друго кривично дјело које га чини неподобним за обављање дужности у Регулаторној комисији,
c) ако је члан органа законодавне, извршне или судске власти или надзорног или управног одбора било којег привредног друштва,
d) ако је у вријеме именовања члан политичке странке или је активно укључен у политичке активности,
e) ако је власник, дионичар или власник удјела основног капитала енергетског субјекта или има сличан финансијски интерес у енергетском сектору неспојив са обављањем функције члана Регулаторне комисије,
f) ако је члан његове уже породице (брачни или изванбрачни партнер, дијете, отац, мајка, брат или сестра, очух) власник, дионичар или власник удјела основног капитала енергетског субјекта,
g) ако обавља послове за енергетске субјекте и/или повезана лица у смислу закона којим се дефинише пословање привредних друштава.
(2) Околности из става (1) тачка б) овог члана документују се одговарајућом потврдом надлежних судских органа, а околности из става (1) тачке ц) до ф) изјавом издатом под материјалном и кривичном одговорности.


Члан 29.
(Престанак мандата члана Регулаторне комисије)


(1) Мандат члана Регулаторне комисије престаје:
a) истеком периода на који је члан Регулаторне комисије именован,
b) прије истека периода на који је члан Регулаторне комисије именован под условима из става (2) овог члана.
(2) Парламент Федерације ће разријешити дужности члана Регулаторне комисије прије истека периода на који је именован искључиво у случају:
a) да члан Регулаторне комисије поднесе оставку,
b) теже повреде радне дужности у погледу неизвршавања дужности Регулаторне комисије, онемогућавања доношења одлука Регулаторне комисије или кршења одредби о тајности повјерљивих података и информација,
c) немогућности уредног обављања дужности у периоду дужем од шест мјесеци због болести или другог разлога,
d) неоправданог одсуства са више од три узастопне сједнице Регулаторне комисије,
e) смрти или дјелимичног или потпуног губитка пословне способности,
f) наступања околности из члана 28. став (1) овог закона,
g) ако се утврди да је поступио супротно правилима дефинисаним етичким кодексом Регулаторне комисије,
h) да се утврди да је кандитат у поступку избора доставио неистините податке или пропустио да изнесе податке о околностима битним за утврђивање приједлога за његово именовање.
(3) У случају наступања околности из става (2) овог члана, секретар Регулаторне комисије и најмање један од чланова Регулаторне комисије дужни су о томе без одлагања обавијестити Владу Федерације.
(4) Одлука Парламента Федерације о разрјешењу може бити донијета само на основу образложеног приједлога Владе Федерације.
(5) Влада Федерације подноси приједлог из става (4) овог члана послије проведеног поступка у коме су утврђене све релевантне околности и у коме је члану Регулаторне комисије против кога је покренут поступак омогућено да се изјасни о свим околностима, а најкасније у року од 60 дана од дана обавијести из става (3) овог члана.


Члан 30.
(Статут)


(1) Регулаторна комисија доноси Статут којим се уређују надлежности, организација и управљање, овлаштења, финансирање, јавност рада, заштита повјерљивих информација, акти Регулаторне комисије, те друга питања од значаја за рад Регулаторне комисије.
(2) Статут Регулаторне комисије објављује се у "Службеним новинама Федерације БиХ" и на службеној интернет страници Регулаторне комисије.


Члан 31.
(Етички кодекс)


(1) Регулаторна комисија доноси етички кодекс којим се утврђују правила и принципи етичког понашања чланова и радника Регулаторне комисије у обављању њихових радних обавеза.
(2) Етичким кодексом се поред осталог дефинишу питања спрјечавања сукоба интереса и злоупотребе положаја те поступања са повјерљивим информацијама.
(3) Етички кодекс се објављује на службеној интернет страници Регулаторне комисије.


Члан 32.
(Доношење одлука)


(1) Регулаторна комисија одлуке доноси већином гласова чланова Регулаторне комисије.
(2) Члан Регулаторне комисије не смије учествовати у гласању о питањима за која има директни или индиректни интерес.
(3) Члан Регулаторне комисије који дође у сукоб интереса или сматра да је у сукобу интереса дужан је:
a) без одлагања о томе обавијестити друге чланове Регулаторне комисије,
b) у потпуности открити природу и околности таквог интереса,
c) напустити сједницу и изузети се из одлучивања о предметном питању како би остали чланови Регулаторне комисије размотрили околности и одлучили да ли је његово учешће у поступку одлучивања дозвољено.
(4) Све одлуке из надлежности Регулаторне комисије доносе се у писаној форми и садрже основе и образложење за њихово доношење.
(5) Одлуке Регулаторне комисије се објављују у "Службеним новинама Федерације БиХ" и на службеној интернет страници Регулаторне комисије у складу са одредбама Статута Регулаторне комисије.


Члан 33.
(Јавност рада и приступ информацијама)


(1) Сједнице Регулаторне комисије су јавне, осим у случају када се разматрају повјерљиве информације или лични подаци у складу са одредбама закона којима се уређује право на приватност и заштиту података и актима Регулаторне комисије.
(2) Информације, документација и акти Регулаторне комисије доступни су јавности у складу са одредбама закона којим се уређује слобода приступа информацијама.
(3) Регулаторна комисија може организовати јавну расправу у поступку доношења аката из своје надлежности у циљу прикупљања коментара јавности и утврђивања свих релевантних чињеница за доношење одлуке.
(4) Регулаторна комисија доноси посебан правилник којим се детаљније уређује организовање јавних расправа из става (3) овог члана.


Члан 34.
(Акти Регулаторне комисије)


(1) Регулаторна комисија доноси опште и појединачне акте који су потребни за њен рад и остваривање надлежности прописаних овим законом и другим посебним законима.
(2) Појединачни акти које Регулаторна комисија доноси у остваривању својих регулаторних надлежности су коначни.
(3) Против појединачних аката Регулаторне комисије странка може покренути управни спор подношењем тужбе код надлежног суда.
(4) Тужба не одгађа извршење појединачног акта против којег је покренут управни спор, уколико надлежни суд другачије не одлучи.
(5) Акти и друга документација Регулаторне комисије чувају се у складу са правилима којима је уређена односна област.


Члан 35.
(Буџет)


(1) Регулаторна комисија има буџет и самостална је у распоређивању свог буџета ради остваривања својих надлежности.
(2) Буџет Регулаторне комисије израђује се за трогодишњи плански период, исказано на годишњем нивоу.
(3) Буџет Регулаторне комисије одобрава Парламент Федерације сваке три године.
(4) Регулаторна комисија доставља приједлог буџета Парламенту Федерације најкасније до краја септембра у години која претходи планском периоду.
(5) У случају да Парламент Федерације не размотри приједлог буџета Регулаторне комисије у року од три мјесеца од дана достављања, сматра се да је исти одобрен.
(6) У случају да Парламент Федерације не одобри приједлог буџета Регулаторне комисије, Регулаторна комисија до поновне одлуке Парламента Федерације послује у оквиру финансијских средстава утврђених посљедњим одобреним буџетом.
(7) Измјене одобреног буџета Регулаторне комисије врше се изузетно и на основу образложеног захтјева Регулаторне комисије, а одобрава их Парламент Федерације.
(8) Буџет Регулаторне комисије објављује се у "Службеним новинама Федерације БиХ".
(9) Регулаторна комисија има обавезу израде и ревизије финансијских извјештаја у складу са прописима којима се уређује област рачуноводства и ревизије.
(10) Регулаторна комисија има право формирати буџетску резерву у износу који не може бити већи од 10% годишњег буџета.

Члан 36.
(Финансирање)


(1) Регулаторна комисија се финансира из прихода од регулаторних накнада које наплаћује од ималаца дозвола који се баве енергетским дјелатностима, једнократних накнада које се обрачунавају за провођење појединачних поступака из регулаторних надлежности, те осталих прихода које остварује у складу законом.
(2) Регулаторна комисија доноси правилник којим се утврђује висина накнада из става (1) овог члана.
(3) Ако се годишњим обрачуном прихода и расхода Регулаторне комисије утврди да су укупно остварени приходи већи од укупно остварених расхода, остварени вишак средстава преноси се у наредну годину, уз усклађивање извора и потребне висине прихода.


Члан 37.
(Достављање података и информација Регулаторној комисији)


(1) Регулаторна комисија је овлаштена да од иматеља дозвола захтијева податке, информације, извјештаје и друге потребне документе, укључујући финансијске, који су неопходни за обављање послова из надлежности Регулаторне комисије на темељу овог закона и других закона.
(2) Иматељ дозволе дужан је у року који одреди Регулаторна комисија одговорити на захтјев Регулаторне комисије и доставити затражене податке, информације, извјештаје и друге потребне документе и сарађивати са Регулаторном комисијом у складу са захтјевом из става (1) овог члана.
(3) Регулаторна комисија дужна је користити податке, информације, извјештаје и друге потребне документе само у сврху обављања законом утврђених надлежности.
(4) Регулаторна комисија доноси правилник којим се уређују питања редовног извјештавања Регулаторне комисије од стране иматеља дозвола и која прописују садржај извјештаја, начин, рокове те друга питања од значаја за извјештавање.


Члан 38.
(Тајност података и информација)


(1) Чланови и запосленици Регулаторне комисије дужни су чувати тајност повјерљивих информација до којих су дошли у обављању послова из своје надлежности.
(2) Чланови и запосленици Регулаторне комисије дужни су чувати тајност повјерљивих информација након престанка мандата или радног односа.
(3) Регулаторна комисија доноси посебан правилник којим прописује појам и врсте, те мјере и поступке за утврђивање, употребу и заштиту повјерљивих информација из ставова (1) и (2) овог члана.


Члан 39.
(Рјешавање жалби и спорова)


(1) Регулаторна комисија има надлежност за рјешавање жалби и спорова, у складу са законима којим се уређују сектори електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата и топлотне енергије и другим посебним законима.
(2) Регулаторна комисија доноси правилник о рјешавању жалби и спорова из своје надлежности.


Члан 40.
(Извјештавање и сарадња)


(1) Регулаторна комисија о свом раду подноси извјештај Парламенту Федерације најмање једном годишње.
(2) Регулаторна комисија сарађује са органима и институцијама, регулаторним комисијама и енергетским субјектима у Босни и Херцеговини.


ПОГЛАВЉЕ II. РЕГУЛАТОРНО НАДГЛЕДАЊЕ


Члан 41.
(Провођење регулаторног надгледања)


(1) Регулаторна комисија проводи поступак надгледања иматеља дозвола у оквиру својих надлежности прописаних одредбама овог закона и других закона којима се уређују посебне области у сектору енергетике, о чему доноси посебан правилник.
(2) Надгледање из става (1) овог члана врши се као редовно или ванредно надгледање и као непосредно или посредно, прибављањем података, информација, извјештаја и других потребних докумената.
(3) Иматељ дозволе је дужан Регулаторној комисији омогућити надгледање у свом сједишту и/или на осталим мјестима у којима исти обавља дјелатност и послове у вези с којима Регулаторна комисија обавља надгледање.
(4) Иматељ дозволе је дужан овлаштеним особама Регулаторне комисије које проводе надгледање омогућити преглед опреме и постројења, пословних књига, базе података и друге документације те приступ информационом систему и технологијама које омогућавају рад информационог система, у обиму потребном за обављање надгледања.
(5) Иматељ дозволе је дужан овлаштеним особама Регулаторне комисије које проводе надгледање предати сву затражену пословну документацију, рачунарске исписе који укључују електронску пошту, копије пословних књига те записе са телефакса у папирном или електронском облику.
(6) Када подаци и документација из ставова (4) и (5) овог члана садрже пословну тајну, иматељ дозволе дужан је означити, уз ваљано образложење, шта се сматра пословном тајном.
(7) О проведеном поступку надгледања овлаштене особе Регулаторне комисије које проводе надгледање сачињавају записник.


Члан 42.
(Извјештај о проведеном надгледању)


(1) На основу проведеног надгледања овлаштене особе Регулаторне комисије сачињавају извјештај о проведеном надгледању који нарочито садржи утврђено чињенично стање и мјере за отклањање уочених неправилности.
(2) Извјештај о проведеном надгледању се доставља иматељу дозволе код којег је проведено надгледање, који има право доставити писано изјашњење у року који одреди Регулаторна комисија, а који не може бити краћи од осам дана.
(3) На основу извјештаја о проведеном надгледању и изјашњења иматеља дозволе Регулаторна комисија може донијети одлуку о мјерама и санкцијама.


Члан 43.
(Мјере и санкције)


Ако се у поступку надгледања утврде одступања од услова дозволе за обављање енергетске дјелатности или неправилности које су проузроковале или могу проузроковати штетне посљедице за крајње купце и учеснике на тржишту, Регулаторна комисија може:
a) наложити отклањање утврђених неправилности, без одгађања или у року који одреди,
b) покренути прекршајни поступак и издати прекршајни налог,
c) одузети дозволу за обављање енергетске дјелатности,
d) обавијестити надлежне органе о уоченим неправилностима које су из њихове надлежности.


ДИО ЧЕТВРТИ – УПРАВНИ НАДЗОР


Члан 44.
(Управни надзор)


(1) Управни надзор над примјеном одредби овог закона и других прописа, обављањем послова одређених овим законом, надзор над законитошћу управних и других аката које доносе надлежни органи као и надзор над њиховим поступањем врши Министарство у складу са овлаштењима прописаним овим законом, Законом о организацији органа управе у Федерацији Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", број 35/05) и Законом о управном поступку ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 2/98, 48/99 и 61/22).
(2) Инспекцијски надзор над спровођењем одредби овог закона врши Федерална управа за инспекцијске послове и кантонални органи управе надлежни за послове инспекцијског надзора над енергетским објектима и постројењима у складу с прописима којима се уређује поступак инспекцијског надзора.

ДИО ПЕТИ - КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ


Члан 45.
(Прекршаји)


(1) Новчаном казном од 20.000,00 до 60.000,00 КМ казниће се за прекршај енергетски субјекат као правно лице ако:
a) обавља енергетску дјелатност без дозволе за обављање енергетске дјелатности (члан 14. став (1) тачке а) до г), те тачке ј) до аа),
b) не испуњава услове прописане дозволом за обављање енергетске дјелатности из члана 13. став (1) тачка а) до г) и ј) до аа) (члан 14. став (4)),
c) не поступи по обавезујућој одлуци Регулаторне комисије (члан 23. став (1) тачка г)),
d) не омогући надгледање или не поступи по захтјеву овлаштене особе Регулаторне комисије у поступку надгледања (члан 41).
(2) За прекршај из става (1) овог члана казниће се и одговорна особа у правној особи новчаном казном у износу од 2.000,00 до 6.000,00 КМ.
(3) За прекршај из става (1) овог члана казниће се обртник и друго физичко лице новчаном казном од 2.000 КМ до 6.000 КМ.
(4) Уз новчану казну за прекршај правној особи која је починила два или више прекршаја или у року од године дана два или више пута поновила прекршаје из става (1) овог члана, може се изрећи заштитна мјера забране вршења дјелатности у чијем обављању је прекршај почињен, у трајању од једног до шест мјесеци.
(5) Уз новчану казну за прекршај, одговорној особи у правној особи или физичкој особи која обавља привредну дјелатност која је починила два или више прекршаја или у року од године дана два или више пута поновила прекршаје из става (1) овог члана, може се изрећи заштитна мјера забране вршења позива, дјелатности или дужности у чијем обављању је прекршај почињен, у трајању од три мјесеца до једне године.
(6) Регулаторна комисија на основу обављеног надгледања над енергетским субјектом, документације или других информација и података прибављених приликом вршења својих надлежности утврђених овим законом издаје прекршајне налоге или покреће прекршајни поступак пред надлежним органом за прекршаје из става (1) тачке б), ц) и д) овог члана.


Члан 46.


(1) Новчаном казном од 5.000,00 до 20.000,00 КМ казниће се за прекршај енергетски субјекат као правно лице ако:
a) не достави Министарству податке потребне за израду Акционог плана (члан 6. став (3)),
b) не достави Министарству податке потребне за израду енергетског биланса (члан 10. став (4)),
c) обавља енергетску дјелатност без дозволе за обављање енергетске дјелатности (члан 14. став (1) тачке х) и и)),
d) не испуњава услове прописане дозволом за обављање енергетске дјелатности из члана 13. став (1) тачка х) и и) (члан 14. став (4)),
e) не достави документацију, податке и информације на тражење Регулаторне комисије (члан 37.).
(2) За прекршај из става (1) овог члана казниће се и одговорна особа у правној особи новчаном казном у износу од 1.000,00 до 3.000,00 КМ.
(3) За прекршај из става (1) овог члана казниће се обртник и друго физичко лице новчаном казном од 1.000 КМ до 3.000 КМ.
(4) Уз новчану казну за прекршај може се правној особи која је починила два или више прекршаја или у року од године дана два или више пута поновила прекршаје из става (1) овог члана изрећи заштитна мјера забране вршења дјелатности у чијем обављању је прекршај почињен, у трајању од једног до шест мјесеци.
(5) Регулаторна комисија на основу обављеног надгледања над енергетским субјектом, документације или других информација и података прибављених приликом вршења својих надлежности утврђених овим законом издаје прекршајне налоге или покреће прекршајни поступак пред надлежним органом за прекршаје из става (1) тачке д) и е) овог члана.
(6) Овлаштени органи у смислу прописа којим се уређују прекршаји и прекршајни поступак издају прекршајне налоге или покрећу прекршајни поступак пред надлежним судом за прекршаје из става (1) тачке а), б) и ц) овог члана.


ДИО ШЕСТИ – ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ


Члан 47.
(Континуитет рада Регулаторне комисије)


(1) Регулаторна комисија за електричну енергију основана Законом о електричној енергији ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 42/02, 24/05, 38/05, 61/09 и 83/11), а чији назив је Законом о електричној енергији у Федерацији Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ" бр. 66/13, 94/15, 54/19 и 1/22) измијењен у Регулаторна комисија за енергију у Федерацији Босне и Херцеговине наставља пословати према одредбама овог закона.
(2) Чланови Регулаторне комисије именовани прије ступања на снагу овог закона настављају обављати своје дужности до истека мандата.
(3) Регулаторна комисија је дужна ускладити одредбе Статута са одредбама овог закона у року од 60 дана од дана ступања на снагу овог закона.
(4) Регулаторна комисија је дужна ускладити свој рад и акта са одредбама овог закона у року од 12 мјесеци од дана ступања на снагу овог закона.


Члан 48.
(Доношење и примјена прописа)


(1) Влада Федреације у року од годину дана од дана ступања на снагу овог закона доноси Енергетски и климатски план из члана 9. овог закона.
(2) Министарство у року од шест мјесеци од дана ступања на снагу овог закона доноси правилник о енергетском билансу из члана 10. овог закона.
(3) Регулаторна комисија у року од шест мјесеци од дана ступања на снагу овог закона доноси:
a) Правилник о јавним расправама (члан 33.),
b) Правилник о регулаторним накнадама (члан 36.),
c) Правилник о извјештавању (члан 37.),
d) Правилник о заштити повјерљивих информација (члан 38.),
e) Правилник о рјешавању жалби и спорова (члан 39.),
f) Правилник о регулаторном надгледању (члан 41.).
(4) До доношења подзаконских прописа на основу овог закона примјењују се важећи подзаконски прописи којима су уређена односна питања, ако нису у супротности са одредбама овог закона.
(5) Захтјеви који су примљени до ступања на снагу овог закона рјешавају се по одредбама прописа који су важили у вријеме подношења захтјева.


Члан 49.
(Престанак примјене закона)


Даном ступања на снагу овог закона престаје примјена одредби чл. 4. до 9, члана 11, чл. 17. до 20. и чл. 23. до 38. Закона о електричној енергији у Федерацији Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 66/13, 94/15, 54/19, 1/22 и 61/22) те одредби чл. 3. до 7., чл. 16. до 18. и члана 26. Закона о нафтним дериватима у Федерацији Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", брoj 52/14).


Члан 50.
(Ступање на снагу)


Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

Предсједавајућа
Представничког дома
Парламента Федерације БиХ
Мирјана Маринковић-Лепић, с. р.


Предсједавајући
Дома народа
Парламента Федерације БиХ
Томислав Мартиновић, с. р.