7. ZAKON o energiji i regulaciji energetskih djelatnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine

Temeljem članka IV.B.7. a)(IV) Ustava Federacije Bosne i Hercegovine, donosim


UKAZ


O PROGLAŠENJU ZAKONA O ENERGIJI I REGULACIJI ENERGETSKIH DJELATNOSTI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE





Proglašava se Zakon o energiji i regulaciji energetskih djelatnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine, koji je usvojio Parlament Federacije Bosne i Hercegovine na sjednici Zastupničkog doma od 6.7.2023. godine i na sjednici Doma naroda od 31.7.2023. godine.

Broj 01-02-1-359-01/23
4. kolovoza 2023. godine
Sarajevo


Predsjednica
Lidija Bradara, v. r.







ZAKON
O ENERGIJI I REGULACIJI ENERGETSKIH DJELATNOSTI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


DIO PRVI – TEMELJNE ODREDBE


Članak 1.
(Predmet zakona)


(1) Ovim zakonom uređuju se način utvrđivanja i sprovođenja energetske politike i planiranja razvoja, akti kojima se utvrđuje i na temelju kojih se provodi energetska politika i planiranje energetskog razvoja, opredjeljenje za korištenje obnovljivih izvora energije i ostvarivanje energijske učinkovitosti, organizacija i funkcioniranje regulatornog tijela te temeljno pitanja obavljanja i reguliranja energetskih djelatnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija).
(2) Ovim zakonom uređuju se pitanja koja su od zajedničkog interesa za sve energetske djelatnosti ili koja su vezana za više oblika energije, pri čemu se pitanja vezana za sektore električne energije, prirodnog plina, naftnih derivata, toplinske energije, obnovljivih izvora energije i energijske učinkovitosti uređuju posebnim zakonima.


Članak 2.
(Definicija pojedinih izraza)


(1) Pojedini izrazi korišteni u ovom zakonu imaju sljedeća značenja:
a) "Energetski subjekt" označava pravnu ili fizičku osobu koja obavlja jednu ili više energetskih djelatnosti.
b) "Regulatorna komisija" označava Regulatornu komisiju za energiju u Federaciji Bosne i Hercegovine.
c) "Energetska zajednica" je zajednica Europske unije i ugovornih članica sukladno Ugovoru o uspostavi Energetske zajednice ("Službeni glasnik BiH – Međunarodni ugovori", broj 9/06).
d) "Energetski sustav" je elektroenergetski sustav, sustav prirodnog plina, nafte ili derivata nafte ili toplinski sustav, koji se sastoji od energetskih objekata međusobno povezanih tako da čine jedinstvenu tehničko-tehnološku cjelinu.
e) "Imatelj dozvole" je energetski subjekt koji posjeduje dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti.
f) "LPG" je ukapljeni naftni plin.
g) "Mrežni sustav" označava dio energetskog sustava koji se koristi za transport ili distribuciju električne energije, prirodnog plina, nafte ili toplinske energije.
h) "Ugroženi kupac" je kupac iz kategorije kućanstava kome je ovaj status priznat na temelju stanja socijalne potrebe, odnosno visine prihoda ili udjela troškova za energiju u okviru raspoloživih prihoda.
i) "Zaštićeni kupac" je kupac iz kategorije kućanstava kome je ovaj status priznat na temelju potreba zaštite života i zdravlja, zbog čega ne smije biti isključen s elektroenergetske mreže.
(2) Izrazi koji nisu definirani ovim člankom imaju značenja utvrđena zakonima kojima se uređuju sektori električne energije, prirodnog plina, naftnih derivata, toplinske energije, obnovljivih izvora energije i energetske učinkovitosti usvojenim na razini Federacije.


DIO DRUGI – ENERGETSKA POLITIKA I DJELATNOSTI POGLAVLJE I. ENERGETSKA POLITIKA I PLANIRANJE RAZVOJA ENERGETIKE


Članak 3.
(Ciljevi energetske politike)


Energetska politika Federacije obuhvaća mjere i aktivnosti koje se poduzimaju radi ostvarivanja sljedećih dugoročnih ciljeva:
a) pouzdana, sigurna i kvalitetna opskrba energijom i energentima,
b) dugoročno uravnotežen i održiv razvoj energetskog sektora,
c) konkurentnost na tržištu energije zasnovanom na načelima nediskriminacije, javnosti i transparentnosti,
d) zaštita krajnjih kupaca,
e) zaštita prava i interesa energetskih subjekata,
f) stvaranja uvjeta za investiranje u energetiku,
g) razvoj energetske infrastrukture i uvođenje suvremenih tehnologija,
h) stvaranje uvjeta za korištenje novih izvora energije u proizvodnji i potrošnji energije,
i) stvaranje ekonomskih, gospodarskih i financijskih uvjeta za dekarbonizaciju energetskog sektora, proizvodnju i potrošnju energije iz obnovljivih izvora energije i korištenjem učinkovite kogeneracije,
j) osiguranje uvjeta za unaprjeđenje energetske učinkovitosti u obavljanju energetskih djelatnosti i potrošnji energije,
k) unaprjeđivanje zaštite okoliša u svim oblastima u kojima se obavljaju energetske djelatnosti i
l) povezivanje energetskog sustava Federacije s drugim energetskim sustavima.


Članak 4.
(Provedba energetske politike)


Temeljni akti kojim se utvrđuje, planira i provodi energetska politika i razvoj su Energetska strategija Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Energetska strategija), Akcijski plan za provedbu Energetske strategije Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Akcijski plan) i Izvješće o provedbi Energetske strategije i Akcijskog plana (u daljnjem tekstu: Izvješće o provedbi).


Članak 5.
(Energetska strategija)


(1) Energetska strategija je akt kojim se utvrđuje politika i planira razvoj u sektoru energetike.
(2) Energetskom strategijom se određuju:
a) temeljna usklađivanja sa strateškim dokumentima Bosne i Hercegovine,
b) dugoročni ciljevi razvoja pojedinih energetskih djelatnosti,
c) prioriteti razvoja energetike,
d) utvrđivanje dugoročnih energetskih potreba Federacije,
e) izvori i način osiguranja potrebnih količina energije, uključujući dugoročno planiranje strukture energetskih izvora,
f) pravci razvoja korištenja energije iz obnovljivih i novih izvora i unaprjeđenja energetske učinkovitosti,
g) potrebna ulaganja u energetiku,
h) unaprjeđivanje zaštite životne sredine i ublažavanje klimatskih promjena, uključujući:
- smanjenje emisija stakleničkih plinova po sektorima (dekarbonizacija),
- očekivani napredak u pogledu prelaska na gospodarstvo zasnovano na niskim emisijama stakleničkih plinova,
- očekivani društveno-ekonomski učinak mjera smanjenja stakleničkih plinova,
i) mjere za poticanje konkurencije i liberalizaciju energetskog tržišta,
j) mjere za osiguranje zaštite krajnjih kupaca, uključujući i ugrožene kupce,
k) drugi elementi od važnosti za ostvarivanje ciljeva energetske i klimatske politike.
(3) Federalno ministarstvo energetike, rudarstva i industrije (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) priprema, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije) predlaže, a Parlament Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Parlament Federacije) donosi Energetsku strategiju.
(4) Energetska strategija donosi se svakih 10 godina, za plansko razdoblje od 30 godina.
(5) Energetska strategija priprema se u suradnji s kantonima/županijama.
(6) Ministarstvo prati realizaciju Energetske strategije i po potrebi predlaže njene izmjene i dopune sukladno proceduri iz stavka (3) ovog članka.


Članak 6.
(Akcijski plan)


(1) Akcijski plan je akt kojim se provodi energetska politika i utvrđuju mjere, nositelji aktivnosti, rokovi, način ostvarivanja suradnje s kantonima/županijama i jedinicama lokalne samouprave na području planiranja razvoja energetskog sektora i suradnje s energetskim subjektima i međunarodnim organizacijama, kao i drugi elementi od važnosti za realizaciju Energetske strategije.
(2) Vlada Federacije donosi Akcijski plan na prijedlog Ministarstva za razdoblje do 10 godina.
(3) Energetski subjekti, kantoni/županije i jedinice lokalne samouprave dužni su na zahtjev Ministarstva dostaviti podatke potrebne za izradu Akcijskog plana u roku od 90 dana od dana dostavljanja zahtjeva.
(4) Ministarstvo prati realizaciju Akcijskog plana i po potrebi predlaže Vladi Federacije njegove izmjene i dopune, najmanje svake druge godine.


Članak 7.
(Usklađivanje planova i izgradnje)


(1) Kantoni /županije i jedinice lokalne samouprave dužni su harmonizirati svoje planske dokumente s Energetskom strategijom i Akcijskim planom.
(2) Operatori mrežnih sustava usklađuju programe i planove izgradnje, održavanja i korištenja energetskih objekata s Energetskom strategijom, Akcijskim planom, planovima i programima kantona/županija i jedinica lokalne samouprave.
(3) Ministarstvo je dužno prilikom izdavanja energetskog odobrenja/dozvole provjeriti usklađenost predložene izgradnje energetskog objekta sa ciljevima definiranim u Energetskoj strategiji i Akcijskom planu.


Članak 8.
(Izvješće o provedbi)


(1) Vlada Federacije podnosi Parlamentu Federacije Izvješće o provedbi Energetske strategije i Akcijskog plana svake druge godine.
(2) Izvješće o provedbi osobito sadrži:
a) rezultate ostvarene do kraja izvještajnog razdoblja u odnosu na postavljene ciljeve,
b) ocjenu utjecaja ostvarenih rezultata,
c) prijedlog mjera za povećanje učinkovitosti implementacije, i
d) procjenu potrebe za izmjenama i dopunama Energetske strategije i Akcijskog plana.
(3) Izvješće o provedbi dostavlja se Parlamentu Federacije najkasnije do 30. lipnja godine u kojoj se podnosi izvješće.

Članak 9.
(Energetski i klimatski planovi)


(1) Ministarstvo, u suradnji sa drugim nadležnim ministarstvima i institucijama u Bosni i Hercegovini, učestvuje u izradi nacionalnog energetskog i klimatskog plana u Bosni i Hercegovini.
(2) Energetski i klimatski plan Federacije BiH (u daljem tekstu: Energetski i klimatski plan) definira ciljeve razvoja i unaprijeđenja sektora energije i klime u Federaciji.
(3) Ministarstvo u suradnji sa drugim nadležnim federalnim ministarstvima i institucijama priprema, a Vlada Federacije donosi Energetski i klimatski plan koji najmanje sadrži:
a) pregled trenutnog stanja energetskog sektora,
b) politike, ciljeve, mjere i efekte u oblastima emisija gasova sa efektom staklene bašte, korištenja energije iz obnovljivih izvora, energijske efikasnosti, energetske sigurnosti, unutarnjeg tržišta energije, istraživanja, inovacija i konkurentnosti.
(4) Ministarstvo prati realizaciju Energetskog i klimatskog plana i po potrebi, u skladu sa stavkom (3) ovog članka, predlaže Vladi Federacije eventualne izmjene i dopune, najmanje svake tri godine.
(5) Energetski i klimatski plan i izvještavanje po istom se usklađuje sa međunarodnim obvezama Bosne i Hercegovine iz oblasti energije i klime.


Članak 10.
(Energetska bilanca)


(1) Energetskom bilancom se utvrđuju ukupna potrošnja i potrebe za energijom i energentima, izvori osiguravanja potrebnih količina energije i energenata te način i mjere za zadovoljavanje potreba.
(2) Energetska bilanca sadrži:
a) bilancu električne energije,
b) bilancu ugljena,
c) bilancu nafte i naftnih derivata,
d) bilancu prirodnog plina,
e) bilancu toplinske energije,
f) bilancu obnovljivih izvora energije,
g) po potrebi bilancu drugih vrsta energije i energenata.
(3) Vlada Federacije na prijedlog Ministarstva donosi godišnju i trogodišnju bilancu, najkasnije do kraja prosinca tekuće godine.
(4) Na zahtjev Ministarstva energetski subjekti, ministarstva nadležna za odgovarajuću oblast i nadležna tijela kantona/županija i jedinica lokalne samouprave, dužni su dostaviti podatke za izradu energetske bilance u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahtjeva.
(5) Energetska bilanca se objavljuje u "Službenim novinama Federacije BiH" i na internet stranici Ministarstva najkasnije 30 dana od dana usvajanja.
(6) Ministarstvo donosi pravilnik kojim se detaljnije propisuju sadržaj i format energetske bilance, i pojedinačnih sektorskih bilanci, vrste podataka, rokovi i način dostavljanja podataka, način objave bilance i drugi elementi neophodni za izradu i praćenje ostvarenja energetske bilance.


POGLAVLJE II. OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE, UČINKOVITA KOGENERACIJA I ENERGETSKA UČINKOVITOST


Članak 11.
(Korištenje obnovljivih izvora energije i učinkovite kogeneracije)


(1) Korištenje obnovljivih izvora energije i učinkovita kogeneracija su od javnog interesa za Federaciju.
(2) Nadležnosti i odgovornosti za utvrđivanje i provedbu politike poticanja proizvodnje energije iz obnovljivih izvora i u učinkovitoj kogeneraciji, promoviranje korištenja obnovljivih izvora energije, ciljevi Federacije u pogledu udjela obnovljivih izvora energije, tehnologije, uvjeti i način proizvodnje i korištenja energije iz obnovljivih izvora energije, poticaji za korištenje, te druga pitanja vezana za korištenje obnovljivih izvora energije i učinkovite kogeneracije određuju se posebnim zakonom.


Članak 12.
(Energetska učinkovitost)


(1) Učinkovito korištenje energije je od javnog interesa za Federaciju.
(2) Učinkovito korištenje energije u proizvodnji, transportu, distribuciji i krajnjoj potrošnji, donošenje i provedba planova za unaprjeđenje energijske učinkovitosti, mjere za unaprjeđenje energijske učinkovitosti, obveze potrošača energije u pogledu primjene mjera energijske učinkovitosti, način financiranja i druga pitanja vezana za energijsku učinkovitost uređuju se posebnim zakonom.


POGLAVLJE III. ENERGETSKE DJELATNOSTI I DOZVOLE


Članak 13.
(Energetske djelatnosti)


(1) Energetskim djelatnostima u smislu ovog zakona smatraju se:
a) proizvodnja električne energije,
b) distribucija električne energije,
c) distribucija električne energije u zatvorenom distribucijskom sustavu,
d) opskrba električnom energijom,
e) trgovina električnom energijom,
f) skladištenje električne energije,
g) agregacija distribuiranih resursa u sektoru električne energije,
h) djelatnosti energetske zajednice građana u sektoru električne energije,
i) djelatnosti zajednice obnovljivih izvora energije,
j) proizvodnja prirodnog plina,
k) distribucija prirodnog plina,
l) distribucija prirodnog plina u zatvorenom distribucijskom sustavu
m) opskrba prirodnim plinom,
n) trgovina prirodnim plinom,
o) skladištenje terprirodnog plina,
p) upravljanje terminalom za ukapljeni prirodni plin,
q) upravljanje mjestom opskrbe ukapljenim prirodnim plinom,
r) upravljanje točkom opskrbe komprimiranim prirodnim plinom,
s) proizvodnja naftnih derivata,
t) trgovina na veliko naftnim derivatima osim LPG-a,
u) transport naftnih derivata cestovnim ili željezničkim prometom,
v) trgovina na malo naftnim derivatima,
w) skladištenje naftnih derivata osim LPG-a,
x) trgovanje LPG-om,
y) proizvodnja toplinske energije,
z) opskrba toplinskom energijom,
aa) distribucija toplinske energije.
(2) Posebnim zakonima kojima se uređuju sektori električne energije, obnovljivih izvora energije, prirodnog plina, naftnih derivata i toplinske energije detaljno se propisuju energetske djelatnosti u svakom sektoru.


Članak 14.
(Dozvola za obavljanje energetske djelatnosti)


(1) Energetske djelatnosti iz članka 13. ovog zakona mogu se obavljati na temelju rješenja kojim se dopušta obavljanje te djelatnosti (u daljnjem tekstu: dozvola), osim ukoliko posebnim zakonom nije propisano drugačije.
(2) Dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti izdaje Regulatorna komisija.
(3) Način, kriteriji i uvjeti izdavanja i oduzimanja dozvola, kao i iznimke od obveze pribavljanja dozvole propisuju se posebnim zakonima kojima se uređuju sektori električne energije, prirodnog plina, naftnih derivata i toplinske energije.
(4) Energetski subjekt je dužan ispunjavati uvjete propisane dozvolom za obavljanje energetske djelatnosti.


Članak 15.
(Razdvajanje djelatnosti)


(1) Energetski subjekti koji obavljaju dvije ili više energetskih djelatnosti ili uz energetsku djelatnost obavljaju drugu djelatnost dužni su u svom internom računovodstvu voditi poslovne knjige i sastavljati financijska izvješća za svaku energetsku djelatnost zasebno i odvojeno od drugih djelatnosti, sukladno propisima kojima se uređuje oblast računovodstva i revizije.
(2) Posebnim zakonima kojima se uređuju oblasti električne energije i prirodnog plina propisuju se druge obveze energetskih subjekata u pogledu razdvajanja djelatnosti.
(3) Regulatorna komisija odlukom utvrđuje način i postupak vođenja razdvojenog računovodstva.


POGLAVLJE IV. JAVNA USLUGA


Članak 16.
(Javna usluga)


(1) Energetskom subjektu koji obavlja djelatnost u sektoru električne energije i prirodnog plina može se nametnuti obveza pružanja javne usluge koja se može odnositi na sigurnost, uključujući sigurnost opskrbe, redovitost, kvalitetu i cijenu isporuke te zaštitu okoliša, uključujući energetsku učinkovitost, energiju iz obnovljivih izvora i zaštitu klime.
(2) Obveza javne usluge nameće se u cilju zaštite potrošača, osiguranja sigurnosti opskrbe, zaštite okoliša ili stvaranja jednakih uvjeta za konkurenciju.
(3) Obveza javne usluge mora biti jasno definirana, transparentna, nediskriminacijska i provjerljiva te mora jamčiti jednakost pristupa kupcima.
(4) Posebnim zakonima kojima se uređuju oblasti električne energije i prirodnog plina detaljno se uređuju pitanja vezana za pružanje javne usluge.

POGLAVLJE V. UGROŽENI I ZAŠTIĆENI KUPCI


Članak 17.
(Ugroženi i zaštićeni kupci)


(1) Ugroženi kupac ima pravo na subvenciju dijela troškova za utrošenu električnu energiju u iznosu koji se propisuje uredbom iz stavka (3) ovog članka.
(2) Zaštićenom kupcu ne može se izvršiti obustava isporuke električne energije zbog neplaćanja.
(3) Vlada Federacije donosi uredbu kojom se uređuju pitanja od važnosti za zaštitu ugroženih i zaštićenih kupaca, uključujući:
a) mjere radi zaštite ugroženih kupaca,
b) uvjete za stjecanje statusa ugroženog i zaštićenog kupca,
c) sadržaj zahtjeva i dokaze koji se prilažu za stjecanje statusa ugroženog i zaštićenog kupca,
d) način zaštite ugroženog kupca i razinu subvencija za troškove električne energije ili prirodnog plina,
e) rok i postupak za odlučivanje o stjecanju statusa ugroženog i zaštićenog kupca,
f) sadržaj akta kojim se utvrđuje status ugroženog i zaštićenog kupca, te
g) način vođenja evidencije o ugroženim i zaštićenim kupcima.
(4) Sredstva za zaštitu ugroženih i zaštićenih kupaca osiguravaju se iz proračuna Federacije, kantona/županija i općina.


DIO TREĆI – REGULIRANJE I NADZOR ENERGETSKIH DJELATNOSTI POGLAVLJE I. REGULATORNA KOMISIJA ZA ENERGIJU U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


Članak 18.
(Regulatorna komisija)


(1) Regulatorna komisija za energiju u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Regulatorna komisija) je regulatorno tijelo koje regulira i nadzire tržišta električne energije, prirodnog plina, naftnih derivata i toplinske energije u Federaciji, na načelima nepristranosti, transparentnosti, pravičnosti, nediskriminacije, konkurentnosti, neovisnosti i zaštite sudionika na tržištu, sukladno posebnim zakonima kojima se uređuju sektori električne energije, obnovljivih izvora energije, energijske učinkovitosti, prirodnog plina, naftnih derivata i toplinske energije.
(2) Regulatorna komisija djeluje neovisno od bilo kojeg tržišnog interesa i ne smije primati instrukcije od organa izvršne vlasti, energetskih subjekata i korisnika njihovih proizvoda i usluga, kao i drugih pravnih i fizičkih osoba.
(3) Regulatorna komisija je samostalna u određivanju interne organizacije te kadrovskih i materijalnih resursa potrebnih za ostvarivanje svojih nadležnosti.
(4) Regulatorna komisija za svoj rad odgovara isključivo Parlamentu Federacije.


Članak 19.
(Pravni status)


(1) Regulatorna komisija je specijalizirana, samostalna i neprofitna organizacija u Federaciji.
(2) Regulatorna komisija ima svojstvo pravne osobe.


Članak 20.
(Naziv i sjedište)


(1) Naziv Regulatorne komisije je: "Regulatorna komisija za energiju u Federaciji Bosne i Hercegovine".
(2) Sjedište Regulatorne komisije je u Mostaru.


Članak 21.
(Pečat)


Regulatorna komisija ima pečat koji se izrađuje, koristi i čuva sukladno Zakonu o pečatu Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 2/94, 21/96 i 46/07).


Članak 22.
(Opći ciljevi)


Sukladno energetskoj politici Federacije, ovim zakonom, posebnim zakonima kojima se uređuju sektori električne energije, obnovljivih izvora energije, energijske učinkovitosti, prirodnog plina, naftnih derivata i toplinske energije, te provedbeni aktima donesenim na temelju istih Regulatorna komisija, u okviru svojih nadležnosti, poduzima mjere za ostvarivanje sljedećih ciljeva:
a) uspostavljanje stabilnog regulatornog okvira,
b) promocija konkurentnog, učinkovitog, fleksibilnog, sigurnog i ekološki održivog tržišta,
c) otvaranje tržišta svim proizvođačima, kupcima, trgovcima i opskrbljivačima,
d) osiguravanje uvjeta za učinkovit i pouzdan rad mrežnih sustava,
e) stvaranje uvjeta za pristup treće strane mrežnim sustavima,
f) promocija adekvatnosti energetskih sustava,
g) uklanjanje ograničenja u trgovini energijom,
h) stvaranje uvjeta za učinkovitost, ekonomičnost i sigurnost pri korištenju energije,
i) unaprjeđenje energetske učinkovitosti,
j) poticanje učinkovitosti u radu energetskih sustava,
k) integracija obnovljivih izvora energije i distribuirane proizvodnje,
l) osiguravanje visokog stupnja zaštite prava kupaca i drugih sudionika na tržištu,
m) doprinos postizanju visokih standarda kvalitete usluga,
n) unaprjeđenje zaštite okoliša i sigurnosti imovine i osoba pri obavljanju energetskih djelatnosti,
o) stvaranje uvjeta za održivost, razvoj i investiranje u energetiku,
p) usklađivanje regulatornog okvira s relevantnim zakonodavstvom.


Članak 23.
(Nadležnosti)


(1) Opće nadležnosti Regulatorne komisije su:
a) izdavanje dozvola za obavljanje energetskih djelatnosti,
b) nadgledanje energetskih subjekata kojima je izdao dozvolu,
c) donošenje tarifnih metodologija i određivanje cijena i naknada,
d) propisivanje uvjeta pristupa treće strane distribucijskim sustavima,
e) donošenje i davanje suglasnosti na podzakonske i druge akte iz svoje nadležnosti,
f) sudjelovanje u provedbi sustava poticaja za korištenje obnovljivih izvora energije i sustava za unaprjeđenje energijske učinkovitosti,
g) donošenje obvezujućih odluka po pitanjima iz svoje nadležnosti,
h) rješavanje sporova između sudionika na tržištu,
i) pokretanje prekršajnih postupaka i izdavanje prekršajnih naloga.
(2) Nadležnosti Regulatorne komisije detaljnije se uređuju posebnim zakonima kojima se uređuju sektori električne energije, prirodnog plina, naftnih derivata, toplinske energije, obnovljivih izvora energije i energijske učinkovitosti.
(3) Regulatorna komisija će poslove iz svoje nadležnosti obavljati sukladno ciljevima propisanim Energetskom strategijom i Akcijskim planom.


Članak 24.
(Sastav Regulatorne komisije)


(1) Regulatornu komisiju čine tri člana Regulatorne komisije.
(2) Regulatorna komisija ima tajnika i zaposlenike u organizacijskim jedinicama.
(3) Mandat člana Regulatorne komisije traje pet godina.
(4) Ista osoba može biti imenovana u sastav Regulatorne komisije najviše dva puta.


Članak 25.
(Predsjedavajući Regulatorne komisije)


(1) Regulatorna komisija ima predsjedavajućeg kojeg biraju tri člana Regulatorne komisije između sebe.
(2) Predsjedavajući Regulatorne komisije:
a) rukovodi radom Regulatorne komisije,
b) potpisuje akte Regulatorne komisije,
c) predstavlja Regulatornu komisiju prema trećim osobama,
d) saziva i predsjedava sjednicama Regulatorne komisije,
e) prati provedbu akata Regulatorne komisije, te
f) obavlja druge poslove sukladno ovom zakonu i statutu Regulatorne komisije.
(3) Članovi Komisije se na ravnopravnom temelju smjenjuju na položaju predsjedavajućeg svake godine.
(4) Predsjedavajući Regulatorne komisije može ovlastiti drugog člana Regulatorne komisije da privremeno obavlja neke ili sve dužnosti predsjedavajućeg.


Članak 26.
(Izbor i imenovanje članova Regulatorne komisije)


(1) Članove Regulatorne komisije imenuje Parlament Federacije na temelju javnog natječaja.
(2) Za člana Regulatorne komisije može biti imenovana osoba koja je državljanin Bosne i Hercegovine sa stalnim prebivalištem u Federaciji i koja ispunjava sljedeće uvjete:
a) visoka stručna sprema tehničke, ekonomske ili pravne struke,
b) najmanje deset godina profesionalnog iskustva u energetskom sektoru na poslovima koji zahtijevaju visoku stručnu spremu,
c) prethodno iskustvo i znanja o pitanjima vezanim za energetske djelatnosti, posebno u oblastima tehničkih znanosti, ekonomije, prava ili zaštite okoliša,
d) dokazani uspješni rezultati rada tijekom radnog iskustva,
e) aktivno poznavanje engleskog jezika ili nekog drugog svjetskog jezika.
(3) Postupak izbora i imenovanja članova Regulatorne komisije pokreće Ministarstvo po obavijesti Regulatorne komisije, najkasnije šest mjeseci prije isteka mandata člana Regulatorne komisije.
(4) Ministarstvo pribavlja ovlaštenje Vlade Federacije i raspisuje javni natječaj koji se objavljuje na službenoj Internet stranici Ministarstva, te u najmanje dva dnevna lista i "Službenim novinama Federacije BiH".
(5) Vlada Federacije imenuje povjerenstvo za provedbu javnog natječaja za izbor članova Regulatorne komisije i utvrđivanje rang liste kandidata (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) koje ima pet članova.
(6) Članovi Povjerenstva se biraju iz reda državnih službenika, akademske zajednice i istaknutih stručnjaka u sektoru energetike, te s višegodišnjim radnim iskustvom u oblasti energetike i ne mogu biti zaposlenici energetskih subjekata.
(7) Rješenje o imenovanju Povjerenstva objavljuje se u "Službenim novinama Federacije BiH" i na službenoj internetskoj stranici Vlade Federacije.
(8) Povjerenstvo provodi javni natječaj za izbor članova Regulatorne komisije i izrađuje i dostavlja izvješće s prijedlogom rang liste kandidata u roku od 60 dana od dana zatvaranja javnog natječaja.
(9) Vlada Federacije u roku od 30 dana od dana primitka izvješća Povjerenstva dostavlja Parlamentu Federacije prijedlog za imenovanje kandidata s rang liste za člana Regulatorne komisije.
(10) Parlament Federacije na temelju prijedloga iz stavka (9) ovog članka imenuje člana Regulatorne komisije.
(11) Pri imenovanju članova Regulatorne komisije mora se osigurati ravnopravna zastupljenost konstitutivnih naroda u Federaciji.


Članak 27.
(Imenovanje vršitelja dužnosti člana Regulatorne komisije)


(1) Član Regulatorne komisije kome je istekao mandat nastavlja s radom kao vršitelj dužnosti, dok Parlament Federacije ne imenuje novog člana.
(2) U slučaju prestanka mandata člana Regulatorne komisije iz razloga navedenih u članku 29. stavak (2) ovog zakona, Vlada Federacije je dužna u roku od deset dana imenovati vršitelja dužnosti člana Regulatorne komisije, dok Parlament Federacije ne imenuje novog člana.
(3) Za vršitelja dužnosti iz stavka (2) ovog članka imenuje se zaposlenik Regulatorne komisije koji ima najbolje kvalifikacije za obavljanje te funkcije i pripadnik je istog konstitutivnog naroda kao i član Regulatorne komisije kojem je prestao mandat.
(4) Vlada Federacije dužna je bez odlaganja obavijestiti Parlament Federacije o nastupanju okolnosti iz stavka (1) ili (2) ovog članka.


Članak 28.
(Okolnosti zbog kojih se ne može obavljati funkcija člana Regulatorne komisije)


(1) Član Regulatorne komisije ne može biti imenovan niti obavljati funkciju u sljedećim slučajevima:
a) ako je sa drugim članom Regulatorne komisije u braku ili srodstvu po ravnoj liniji, pobočnoj liniji do trećeg stupnja zaključno, kao i po tazbini do drugog stupnja zaključno,
b) ako je pravomoćno osuđivan za kazneno djelo zloporabe položaja ili ovlasti, pronevjere u službi, prijevare u službi, nesavjesnog rada u službi ili drugo kazneno djelo koje ga čini nepodobnim za obavljanje dužnosti u Regulatornoj komisiji,
c) ako je član organa zakonodavne, izvršne ili sudske vlasti ili nadzornog ili upravnog odbora bilo kojeg gospodarskog društva,
d) ako je u vrijeme imenovanja član političke stranke ili je aktivno uključen u političke aktivnosti,
e) ako je vlasnik, dioničar ili vlasnik udjela temeljnog kapitala energetskog subjekta ili ima sličan financijski interes u energetskom sektoru nespojiv s obavljanjem funkcije člana Regulatorne komisije,
f) ako je član njegove uže obitelji (bračni ili izvanbračni partner, dijete, otac, majka, brat ili sestra, očuh) vlasnik, dioničar ili vlasnik udjela temeljnog kapitala energetskog subjekta,
g) ako obavlja poslove za energetske subjekte i/ili povezane osobe u smislu zakona kojim se definira poslovanje gospodarskih društava.
(2) Okolnosti iz stavka (1) točka b) ovog člana dokumentiraju se odgovarajućom potvrdom nadležnih sudskih tijela, a okolnosti iz stavka (1) točke c) do f) izjavom izdanom pod materijalnom i kaznenom odgovornosti.


Članak 29.
(Prestanak mandata člana Regulatorne komisije)


(1) Mandat člana Regulatorne komisije prestaje:
a) istekom razdoblja na koji je član Regulatorne komisije imenovan,
b) prije isteka razdoblja na koji je član Regulatorne komisije imenovan pod uvjetima iz stavka (2) ovog članka.
(2) Parlament Federacije će razriješiti dužnosti člana Regulatorne komisije prije isteka razdoblja na koji je imenovan isključivo u slučaju:
a) da član Regulatorne komisije podnese ostavku,
b) teže povrede radne dužnosti u pogledu neizvršavanja dužnosti Regulatorne komisije, onemogućavanja donošenja odluka Regulatorne komisije ili kršenja odredbi o tajnosti povjerljivih podataka i informacija,
c) nemogućnosti urednog obavljanja dužnosti u razdoblju duljem od šest mjeseci zbog bolesti ili drugog razloga,
d) neopravdanog odsustva s više od tri uzastopne sjednice Regulatorne komisije,
e) smrti ili djelomičnog ili potpunog gubitka poslovne sposobnosti,
f) nastupanja okolnosti iz članka 28. stavak (1) ovog zakona,
g) ako se utvrdi kako je postupio suprotno pravilima definiranim etičkim kodeksom Regulatorne komisije,
h) da se utvrdi kako je kandidat u postupku izbora dostavio neistinite podatke ili propustio iznijeti podatke o okolnostima bitnim za utvrđivanje prijedloga za njegovo imenovanje.
(3) U slučaju nastupanja okolnosti iz stavka (2) ovog članka, tajnik Regulatorne komisije i najmanje jedan od članova Regulatorne komisije dužni su o tome bez odlaganja obavijestiti Vladu Federacije.
(4) Odluka Parlamenta Federacije o razrješenju može biti donesena samo na temelju obrazloženog prijedloga Vlade Federacije.
(5) Vlada Federacije podnosi prijedlog iz stavka (4) ovog članka poslije provedenog postupka u kome su utvrđene sve relevantne okolnosti i u kome je članu Regulatorne komisije protiv koga je pokrenut postupak omogućeno da se izjasni o svim okolnostima, a najkasnije u roku od 60 dana od dana obavijesti iz stavka (3) ovog članka.


Članak 30.
(Statut)


(1) Regulatorna komisija donosi Statut kojim se uređuju nadležnosti, organizacija i upravljanje, ovlasti, financiranje, javnost rada, zaštita povjerljivih informacija, akti Regulatorne komisije, te druga pitanja od važnosti za rad Regulatorne komisije.
(2) Statut Regulatorne komisije objavljuje se u "Službenim novinama Federacije BiH" i na službenoj internetskoj stranici Regulatorne komisije.


Članak 31.
(Etički kodeks)


(1) Regulatorna komisija donosi etički kodeks kojim se utvrđuju pravila i načela etičkog ponašanja članova i radnika Regulatorne komisije u obavljanju njihovih radnih obveza.
(2) Etičkim kodeksom se, uz ostalo, definiraju pitanja sprječavanja sukoba interesa i zloporabe položaja te postupanja s povjerljivim informacijama.
(3) Etički kodeks se objavljuje na službenoj stranici Regulatorne komisije.


Članak 32.
(Donošenje odluka)


(1) Regulatorna komisija odluke donosi većinom glasova članova Regulatorne komisije.
(2) Član Regulatorne komisije ne smije sudjelovati u glasovanju o pitanjima za koja ima izravni ili neizravni interes.
(3) Član Regulatorne komisije koji dođe u sukob interesa ili smatra kako je u sukobu interesa dužan je:
a) bez odlaganja o tome obavijestiti druge članove Regulatorne komisije,
b) u potpunosti otkriti narav i okolnosti takvog interesa,
c) napustiti sjednicu i izuzeti se iz odlučivanja o predmetnom pitanju kako bi ostali članovi Regulatorne komisije razmotrili okolnosti i odlučili je li njegovo sudjelovanje u postupku odlučivanja dopušteno.
(4) Sve odluke iz nadležnosti Regulatorne komisije donose se u pisanom obliku i sadrže temelje i obrazloženje za njihovo donošenje.
(5) Odluke Regulatorne komisije se objavljuju u "Službenim novinama Federacije BiH" i na službenoj internetskoj stranici Regulatorne komisije sukladno odredbama Statuta Regulatorne komisije.

Članak 33.
(Javnost rada i pristup informacijama)


(1) Sjednice Regulatorne komisije su javne, osim u slučaju kada se razmatraju povjerljive informacije ili osobni podatci sukladno odredbama zakona kojima se uređuje pravo na privatnost i zaštitu podataka i aktima Regulatorne komisije.
(2) Informacije, dokumentacija i akti Regulatorne komisije dostupni su javnosti sukladno odredbama zakona kojim se uređuje sloboda pristupa informacijama.
(3) Regulatorna komisija može organizirati javnu raspravu u postupku donošenja akata iz svoje nadležnosti radi prikupljanja komentara javnosti i utvrđivanja svih relevantnih činjenica za donošenje odluke.
(4) Regulatorna komisija donosi poseban pravilnik kojim se bliže uređuje organiziranje javnih rasprava iz stavka (3) ovoga članka.


Članak 34.
(Akti Regulatorne komisije)


(1) Regulatorna komisija donosi opće i pojedinačne akte koji su potrebni za njen rad i ostvarivanje nadležnosti propisanih ovim zakonom i drugim posebnim zakonima.
(2) Pojedinačni akti koje Regulatorna komisija donosi u ostvarivanju svojih regulatornih nadležnosti su konačni.
(3) Protiv pojedinačnih akata Regulatorne komisije stranka može pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe kod nadležnog suda.
(4) Tužba ne odgađa izvršenje pojedinačnog akta protiv kojeg je pokrenut upravni spor, ukoliko nadležni sud drugačije ne odluči.
(5) Akti i druga dokumentacija Regulatorne komisije čuvaju se sukladno pravilima kojima je uređena odnosna oblast.


Članak 35.
(Proračun)


(1) Regulatorna komisija ima proračun i samostalna je u raspoređivanju svog proračuna radi ostvarivanja svojih nadležnosti.
(2) Proračun Regulatorne komisije izrađuje se za trogodišnje plansko razdoblje, iskazano na godišnjoj razini.
(3) Proračun Regulatorne komisije odobrava Parlament Federacije svake tri godine.
(4) Regulatorna komisija dostavlja prijedlog proračuna Parlamentu Federacije najkasnije do kraja rujna u godini koja prethodi planskom razdoblju.
(5) U slučaju da Parlament Federacije ne razmotri prijedlog proračuna Regulatorne komisije u roku od tri mjeseca od dana dostavljanja, smatra se kako je isti odobren.
(6) U slučaju da Parlament Federacije ne odobri prijedlog proračuna Regulatorne komisije, Regulatorna komisija do ponovne odluke Parlamenta Federacije posluje u okviru financijskih sredstava utvrđenih posljednjim odobrenim proračunom.
(7) Izmjene odobrenog proračuna Regulatorne komisije vrše se iznimno i na temelju obrazloženog zahtjeva Regulatorne komisije, a odobrava ih Parlament Federacije.
(8) Proračun Regulatorne komisije objavljuje se u "Službenim novinama Federacije BiH".
(9) Regulatorna komisija ima obvezu izrade i revizije financijskih izvješća sukladno propisima kojima se uređuje oblast računovodstva i revizije.
(10) Regulatorna komisija ima pravo uspostaviti proračunsku rezervu u iznosu koji ne može biti veći od 10% godišnjeg proračuna.


Članak 36.
(Financiranje)


(1) Regulatorna komisija se financira iz prihoda od regulatornih naknada koje naplaćuje od imatelja dozvola koji se bave energetskim djelatnostima, jednokratnih naknada koje se obračunavaju za provedbu pojedinačnih postupaka iz regulatornih nadležnosti, te ostalih prihoda koje ostvaruje sukladno zakonu.
(2) Regulatorna komisija donosi pravilnik kojim se utvrđuje visina naknada iz stavka (1) ovog članka.
(3) Ako se godišnjim obračunom prihoda i rashoda Regulatorne komisije utvrdi kako su ukupno ostvareni prihodi veći od ukupno ostvarenih rashoda, ostvareni višak sredstava prenosi se u narednu godinu, uz usklađivanje izvora i potrebne visine prihoda.


Članak 37.
(Dostavljanje podataka i informacija Regulatornoj komisiji)


(1) Regulatorna komisija je ovlaštena od imatelja dozvola zahtijevati podatke, informacije, izvješća i druge potrebne dokumente, uključujući financijske, koji su neophodni za obavljanje poslova iz nadležnosti Regulatorne komisije na temelju ovog zakona i drugih zakona.
(2) Imatelj dozvole dužan je u roku koji odredi Regulatorna komisija odgovoriti na zahtjev Regulatorne komisije i dostaviti zatražene podatke, informacije, izvješća i druge potrebne dokumente i surađivati s Regulatornom komisijom sukladno zahtjevu iz stavka (1) ovog članka.
(3) Regulatorna komisija dužna je koristiti podatke, informacije, izvješća i druge potrebne dokumente samo u svrhu obavljanja zakonom utvrđenih nadležnosti.
(4) Regulatorna komisija donosi pravilnik kojim se uređuju pitanja redovitog izvještavanja Regulatorne komisije od imatelja dozvola i koja propisuju sadržaj izvješća, način, rokove te druga pitanja od važnosti za izvještavanje.


Članak 38.
(Tajnost podataka i informacija)


(1) Članovi i zaposlenici Regulatorne komisije dužni su čuvati tajnost povjerljivih informacija do kojih su došli u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti.
(2) Članovi i zaposlenici Regulatorne komisije dužni su čuvati tajnost povjerljivih informacija nakon prestanka mandata ili radnog odnosa.
(3) Regulatorna komisija donosi poseban pravilnik kojim propisuje pojam i vrste, te mjere i postupke za utvrđivanje, korištenje i zaštitu povjerljivih informacija iz stavaka (1) i (2) ovog članka.


Članak 39.
(Rješavanje žalbi i sporova)


(1) Regulatorna komisija ima nadležnost za rješavanje žalbi i sporova, sukladno zakonima kojim se uređuju sektori električne energije, prirodnog plina, naftnih derivata i toplinske energije i drugim posebnim zakonima.
(2) Regulatorna komisija donosi pravilnik o rješavanju žalbi i sporova iz svoje nadležnosti.

 

Članak 40.
(Izvještavanje i suradnja)


(1) Regulatorna komisija o svom radu podnosi izvješće Parlamentu Federacije najmanje jednom godišnje.
(2) Regulatorna komisija surađuje s tijelima i institucijama, regulatornim komisijama i energetskim subjektima u Bosni i Hercegovini.


POGLAVLJE II. REGULATORNO NADGLEDANJE


Članak 41.
(Provedba regulatornog nadgledanja)


(1) Regulatorna komisija provodi postupak nadgledanja imatelja dozvola u okviru svojih nadležnosti propisanih odredbama ovog zakona i drugih zakona kojima se uređuju posebne oblasti u sektoru energetike, o čemu donosi poseban pravilnik.
(2) Nadgledanje iz stavka (1) ovog članka vrši se kao redovito ili izvanredno nadgledanje i kao neposredno ili posredno, pribavljanjem podataka, informacija, izvješća i drugih potrebnih dokumenata.
(3) Imatelj dozvole je dužan Regulatornoj komisiji omogućiti nadgledanje u svom sjedištu i/ili na ostalim mjestima u kojima isti obavlja djelatnost i poslove u svezi s kojima Regulatorna komisija obavlja nadgledanje.
(4) Imatelj dozvole je dužan ovlaštenim osobama Regulatorne komisije koje provode nadgledanje omogućiti pregled opreme i postrojenja, poslovnih knjiga, baze podataka i druge dokumentacije te pristup informacijskom sustavu i tehnologijama koje omogućavaju rad informacijskog sustava, u opsegu potrebnom za obavljanje nadgledanja.
(5) Imatelj dozvole je dužan ovlaštenim osobama Regulatorne komisije koje provode nadgledanje predati svu zatraženu poslovnu dokumentaciju, računalne ispise koji uključuju elektroničku poštu, preslike poslovnih knjiga te zapise s telefaksa u papirnom ili elektroničkom obliku.
(6) Kada podatci i dokumentacija iz stavaka (4) i (5) ovog članka sadrže poslovnu tajnu, imatelj dozvole dužan je označiti, uz valjano obrazloženje, šta se smatra poslovnom tajnom.
(7) O provedenom postupku nadgledanja ovlaštene osobe Regulatorne komisije koje provode nadgledanje izrađuju zapisnik.


Članak 42.
(Izvješće o provedenom nadgledanju)


(1) Na temelju provedenog nadgledanja, ovlaštene osobe Regulatorne komisije izrađuju izvješće o provedenom nadgledanju koje osobito sadrži utvrđeno činjenično stanje i mjere za otklanjanje uočenih nepravilnosti.
(2) Izvješće o provedenom nadgledanju se dostavlja imatelju dozvole kod kojeg je provedeno nadgledanje, koji ima pravo dostaviti pisano izjašnjenje u roku koji odredi Regulatorna komisija, a koji ne može biti kraći od osam dana.
(3) Na temelju izvješća o provedenom nadgledanju i izjašnjenja imatelja dozvole Regulatorna komisija može donijeti odluku o mjerama i sankcijama.


Članak 43.
(Mjere i sankcije)


Ako se u postupku nadgledanja utvrde odstupanja od uvjeta dozvole za obavljanje energetske djelatnosti ili nepravilnosti koje su prouzročile ili mogu prouzročiti štetne posljedice za krajnje kupce i sudionike na tržištu, Regulatorna komisija može:
a) naložiti otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, bez odgađanja ili u roku koji odredi,
b) pokrenuti prekršajni postupak i izdati prekršajni nalog,
c) oduzeti dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti,
d) obavijestiti nadležne organe o uočenim nepravilnostima koje su iz njihove nadležnosti.


DIO ČETVRTI – UPRAVNI NADZOR


Članak 44.
(Upravni nadzor)


(1) Upravni nadzor nad primjenom odredaba ovoga zakona i drugih propisa, obavljanjem poslova utvrđenih ovim zakonom, nadzorom nad zakonitošću upravnih i drugih akata nadležnih tijela i nadzorom nad njihovim postupanjem vrši Ministarstvo sukladno ovlašćenjima propsnim ovim zakonom, Zakonom o organizaciji tijela uprave u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 35/05) i Zakonom o upravnom postupku ("Službene novine Federacije BiH", br. 2/98, 48/99 i 61/22)
(2) Inspekcijski nadzor nad provedbom odredbi ovog zakona vrši Federalna uprava za inspekcijske poslove i kantonalni/županijski organi uprave nadležni za poslove inspekcijskog nadzora nad energetskim objektima i postrojenjima sukladno propisima kojima se uređuje postupak inspekcijskog nadzora.


DIO PETI - KAZNENE ODREDBE


Članak 45.
(Prekršaji)


(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 do 60.000,00 KM kaznit će se za prekršaj energetski subjekt kao pravna osoba:
a) obavlja energetsku djelatnost bez dozvole za obavljanje energetske djelatnosti (članak 14. stavak (1) točke a) do g), te točke j) do aa)),
b) ne ispunjava uvjete propisane dozvolom za obavljanje energetske djelatnosti iz članka 13. stavak (1) točke a) do g) i j) do aa) (članak 14. stavak (4)),
c) ne postupi po obvezujućoj odluci Regulatorne komisije (članak 23. stavak (1) točka g)),
d) ne omogući nadgledanje ili ne postupi po zahtjevu ovlaštene osobe Regulatorne komisije u postupku nadgledanja (članak 41).
(2) Za prekršaj iz stavka (1) ovog članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.000,00 KM.
(3) Za prekršaj iz stavka (1) ovog članka kaznit će se obrtnik i druga fizička osoba novčanom kaznom od 2.000 KM do 6.000 KM.
(4) Uz novčanu kaznu za prekršaj, pravnoj osobi koja je počinila dva ili više prekršaja ili u roku od godine dana dva ili više puta ponovila prekršaje iz stavka (1) ovog članka, može se izreći zaštitna mjera zabrane vršenja djelatnosti u čijem obavljanju je prekršaj počinjen u trajanju od jednog do šest mjeseci.
(5) Uz novčanu kaznu za prekršaj odgovornoj osobi u pravnoj osobi ili fizičkoj osobi koja obavlja gospodarsku djelatnost koja je počinila dva ili više prekršaja ili u roku od godine dana dva ili više puta ponovila prekršaje iz stavka (1) ovog članka, može se izreći zaštitna mjera zabrane vršenja poziva, djelatnosti ili dužnosti u čijem obavljanju je prekršaj počinjen u trajanju od tri mjeseca do jedne godine.
(6) Regulatorna komisija na temelju obavljenog nagledanja nad energetskim subjektom dokumentacije ili drugih informacija i podataka pribavljenih prilikom vršenja svojih nadležnosti utvrđenih ovim zakonom izdaje prekršajne naloge ili pokreće prekršajni postupak pred nadležnim organom za prekršaje iz stavka (1) točke b), c) i d) ovog članka.


Članak 46.


(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 20.000,00 KM kaznit će se za prekršaj energetski subjekt kao pravna osoba ako:
a) ne dostavi Ministarstvu podatke potrebne za izradu Akcijskog plana (članak 6. stavak (3)),
b) ne dostavi Ministarstvu podatke potrebne za izradu energetske bilance (članak 10. stavak (4)),
c) obavlja energetsku djelatnost bez dozvole za obavljanje energetske djelatnosti (članak 14. stavak (1) točke h) i i)),
d) ne ispunjava uvjete propisane dozvolom za obavljanje energetske djelatnosti iz članka 13. stavak (1) točka h) i i) (članak 14. stavak (4)),
e) ne dostavi dokumentaciju, podatke i informacije na traženje Regulatorne komisije (članak 37.).
(2) Za prekršaj iz stavka (1) ovog člana kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 3.000,00 KM.
(3) Za prekršaj iz stavka (1) ovog člana kaznit će se obrtnik i druga fizička osoba novčanom kaznom od 1.000 KM do 3.000 KM.
(4) Uz novčanu kaznu za prekršaj može se pravnoj osobi koja je počinila dva ili više prekršaja ili u roku od godine dana dva ili više puta ponovila prekršaje iz stavke (1) ovog članka izreći zaštitna mjera zabrane vršenja djelatnosti u čijem obavljanju je prekršaj počinjen, u trajanju od jednog do šest mjeseci.
(5) Regulatorna komisija na temelju obavljenog nadgledanja nad energetskim subjektom, dokumentacije ili drugih informacija i podataka pribavljenih prilikom vršenja svojih nadležnosti utvrđenih ovim zakonom izdaje prekršajne naloge ili pokreće prekršajni postupak pred nadležnim organom za prekršaje iz stavka (1) točke d) i e) ovog članka.
(6) Ovlaštena tijela u smislu propisa kojima se uređuju prekršaji i prekršajni postupak izdat će prekršajne naloge ili pokrenuti prekršajni postupak pred nadležnim prekršajnim sudom iz stavka (1) tačke a), b) i c) ovoga članka.

DIO ŠESTI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Članak 47.
(Kontinuitet rada Regulatorne komisije)


(1) Regulatorna komisija za električnu energiju osnovana Zakonom o električnoj energiji ("Službene novine Federacije BiH", br. 42/02, 24/05, 38/05, 61/09 i 83/11), a čiji naziv je Zakonom o električnoj energiji u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 66/13, 94/15 i 54/19 i 1/22) izmijenjen u Regulatorna komisija za energiju u Federaciji Bosne i Hercegovine nastavlja poslovati prema odredbama ovog zakona.
(2) Članovi Regulatorne komisije imenovani prije stupanja na snagu ovog zakona nastavljaju obavljati svoje dužnosti do isteka mandata.
(3) Regulatorna komisija je dužna uskladiti odredbe Statuta s odredbama ovog zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
(4) Regulatorna komisija je dužna uskladiti svoj rad i akta s odredbama ovog zakona u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Članak 48.
(Donošenje i primjena propisa)


(1) Vlada Federacije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona donosi Energetski i klimatski plan iz članka 9. ovog zakona.
(2) Ministarstvo u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona donosi Pravilnik o energetskoj bilanci iz članka 10. ovoga zakona.
(3) Regulatorna komisija u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona donosi:
a) Pravilnik o javnim raspravama (članak 33.),
b) Pravilnik o regulatornim naknadama (članak 36.),
c) Pravilnik o izvještavanju (članak 37.),
d) Pravilnik o zaštiti povjerljivih informacija (članak 38.),
e) Pravilnik o rješavanju žalbi i sporova (članak 39.),
f) Pravilnik o regulatornom nadgledanju (članak 41.).
(4) Do donošenja podzakonskih propisa na temelju ovog zakona primjenjuju se važeći podzakonski propisi kojima su uređena odnosna pitanja, ako nisu u suprotnosti s odredbama ovog zakona.
(5) Zahtjevi koji su zaprimljeni do stupanja na snagu ovog zakona rješavaju se po odredbama propisa koji su važili u vrijeme podnošenja zahtjeva.


Članak 49.
(Prestanak primjene zakona)


Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje primjena odredbi čl. 4. do 9, članka 11, čl. 17. do 20. i čl. 23. do 38. Zakona o električnoj energiji u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 66/13, 94/15, 54/19, 1/22 i 61/22) te odredbi čl. 3. do 7, čl. 16. do 18. i članka 26. Zakona o naftnim derivatima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 52/14).


Članak 50.
(Stupanje na snagu)


Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

Predsjedateljica
Zastupničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Mirjana Marinković-Lepić, v. r.


Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Tomislav Martinović, v. r.