Скоро 3,8 милиона КМ за увезивање радног стажа 87 радника рудника Какањ и Крека
Влада Федерације БиХ је на данашњој сједници у Мостару, на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, донијела двије одлуке о уплати неуплаћених обавеза за пензијско и инвалидско осигурање за увезивање радног стажа за укупно 87 радника Рудника мрког угља Какањ и Рудника угља Крека који су стекли услове за пензионисање у укупном износу од 3.772.742,79 КМ.
Једном одлуком се РМУ Какањ одобрава увезивање радног стажа за неуплаћене доприносе за ПИО за 28 радника који су стекли услове за пензионисање у укупном износу од 1.378.147,30 КМ, а другом одлуком се Руднику угља Крека одобрава увезивање радног стажа за неуплаћене доприносе за ПИО за 59 радника који су стекли услове за пензионисање у укупном износу од 2.394.595,49 КМ.
Средства за увезивање радног стажа ће бити исплаћена из средстава ова два рудника, а за реализације одлука задужени су ЈП Електропривреда БиХ, рудници Какањ и Крека, Федерални завод за пензијско и инвалидско осигурање, те Порезна управа Федерације БиХ.
Одлуке ступају на снагу дан након објаве у Службеним новинама Федерације БиХ.
Донесене потребне одлуке неопходне за наставак изградње аутоцесте у Федерацији БиХ
Влада Федерације Босне и Херцеговине је на приједлог Федералног министарства промета и комуникација донијела потребне одлуке које су неопходне за наставак изградње двије дионица аутоцесте у Федерације БиХ.
Првом Одлуком утврђује да је изградња дионице аутоцесте Мостар Сјевер - Мостар Југ на Коридору Вц од јавног интереса за Федерацију БиХ. Овом одлуком утврђује се и да је ЈП Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар корисник експропријације некретнина потребних за изградњу објекта. Такођер, налаже се кориснику експропријације да покрене поступак експропријације некретнина. Средства за реализацију ове одлуке осигурат ће ЈП Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар, а за провођење одлуке задужују се Федерално министарство промета и комуникација и ЈП Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар, свако у оквиру својих законом утврђених надлежности.
Како је образложено доношење ове одлуке је потребно како би се омогућило покретање поступка експропријације некретнина на овој дионици, што је уједно и предуслов за реализацију пројекта изградње аутоцесте на овој дионици.
С циљем наставка изградње аутоцесте данас је допуњена и Одлука о утврђивању јавног интереса за изградњу дионице аутоцесте Медаково - Озимица на Коридору Вц. Како је образложено, дошло је до непотпуне експропријације некретнина у сврху измјештања жица далековода, те електротехничких инсталација (подземних и надземних) електро стубова средње и ниско напонске мреже, те потпуне експропријације трансформаторских станица и ТК шахтова на дионици Медаково - Озимица Коридора Вц у Опћини Тешањ. С обзиром на то доношење ове одлуке било је потребно како би се омогућио наставак поступка експропријације некретнина на овој дионици, што је уједно и предуслов за реализацију пројекта изградње аутоцесте на овој дионици.
Донесена Одлука о изради Стратегије управљања јавним финансијама
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства финансија донијела Одлуку о изради Стратегије управљања јавним финансијама Федерације БиХ 2026 - 2030. година. Ова стратегија представља секторски стратешки документ Федерације БиХ који дефинира и усмјерава на побољшање квалитета јавних финансија, већу јасноћу и предвидљивост фискалне политике, истовремено промовирајући одржив и инклузиван економски раст кроз снажније потицаје за реформе у Федерацији БиХ.
Сврха Стратегије је да пружи свеобухватан и интегриран оквир за планирање, координацију, провођење и праћење напретка ка ефикасном кориштењу расположивих јавних ресурса, повећање транспарентности и функционалности управљања јавним финансијама у складу са ЕУ и међународним стандардима.
Учесници у процесу израде Стратегије су надлежне институције Федерације, кантона и јединица локалне самоуправе, те релевантни социоекономски партнери, како би се оптимално рефлектирале развојне потребе система свих нивоа власти у Федерацији. Јединице локалне самоуправе своје интересе у процесу израде Стратегије изражавају и заступају путем Савеза опћина и градова Федерације.
На основу појединачних стратегија свих нивоа власти, које се доносе у складу са уставним надлежностима, креира се свеобухватна стратегија управљања јавним финансијама у Босни и Херцеговини, као одраз опредијељености власти у БиХ за провођење реформе управљања јавним финансијама. С припремом и усвајањем Свеобухватне стратегије, Босна и Херцеговина испуњава преузете обавезе у области европских интеграција и истовремено слиједи препоруке међународних организација и институција. Појединачне стратегије управљања јавним финансијама свих нивоа власти, служе као главна смјерница за период од 2025. до 2030. године за јачање правног и институционалног оквира и система за управљање јавним финансијама свих нивоа власти у складу са захтјевима Европске уније и међународним стандардима.
Носилац израде Стратегије управљања јавним финансијама Федерације БиХ је Федерално министарство финансија, које ће водити рачуна о усаглашености развојних праваца и стратешких циљева са стратешким циљевима из Стратегије развоја Федерације БиХ 2021-2027. година, докумената релевантних за процес интеграције Босне и Херцеговине у Европску унију и других међународно преузетих обавеза Босне и Херцеговине.
Рок за израду и усвајање Стратегије управљања јавним финансијама Федерације БиХ је 30. јуни ове године.
Донесена Уредба о мјерама финансијске помоћи нискоакумулативним дјелатностима у ФБиХ: Рефундација с циљем очувања радних мјеста
Влада Федерације БиХ донијела је на данашњој сједници Уредбу о мјерама финансијске помоћи нискоакумулативним дјелатностима у Федерацији БиХ с циљем одржавања постојећих радних мјеста за 2025. годину. Овом уредбом уређују се услови за додјелу финансијске помоћи приватним послодавцима у ФБиХ, начин додјеле, те анализа ефеката, као и начин извјештавања. Ријеч је о финансијској помоћи послодавцима који обављају дјелатност у текстилној и кожној, те индустрији обуће и нискоакумулативним дјелатностима традиционалних и старих заната, изузимајући руднике угља, те дјелатностима које на основу Закона о доприносима ФБиХ имају повлаштену стопу доприноса.
У разлозима за доношење ове уредбе образложено је да је Влада ФБиХ ову уредбу припремила, како би се, након повећања најниже нето плате за 2025. годину у Федерацији БиХ, превазишли потенцијални проблеми за послодавце и обртнике. Влада је предвидјела програм рефундирања из Финансијског плана Федералног завода за запошљавање за 2025. годину. Средства финансијске помоћи по овој уредби ће се додјељивати у сврху рефундације већ исплаћеног дијела плате с циљем одржавања постојећих радних мјеста за 2025. годину. Влада овом уредбом намјерава помоћи приватним послодавцима и обртима.
Додјела финансијске помоћи се односи на рефундацију већ исплаћеног дијела плате за запослене раднике за период од 1.1. до 31.12.2025. године. Циљ је одрживост корисника финансијске помоћи, очување постојећих радних мјеста и осигурање подршке ликвидности.
Укупна финансијска средства за проведбу ове уредбе су осигурана у Финансијском плану Федералног завода за запошљавање за 2025. годину. Средства ове помоћи користит ће се за рефундацију исплаћеног дијела плате за број радника који је корисник имао закључно са 30.11.2024. године, а који су имали нето плату мању од 800 КМ и који имају континуитет у пријави осигурања радника током 2025. године. Уредбом је утврђено да се ова помоћ корисницима исплаћује мјесечно, односно, најкасније 45 дана од завршетка текућег мјесеца 2025. године.
Прецизирано је да ће се ова помоћ додјељивати на основу података добивених од Порезне управе ФБиХ, а који кумулативно испуњавају услове да имају сједиште на територији ФБиХ, затим да имају најмање једног запосленог радника на дан 30.11.2024. године који је имао нето плату мању од 800 КМ и најмање једног запосленог радника на крају текуцег мјесеца 2025. године. Услов је и да имају остварену нето добит од пословања (привредна друштва), односно доходак од самосталне дјелатности (обрти) у посљедњем финансијском извјештају мању од 6.500 КМ по запосленом раднику (просјечан број радника у 2024. години), као и да немају неизмирених обавеза по основу доприноса и пореза, закључно са крајем претходног мјесеца у односу на мјесец 2025. године за који се исплаћује плата. Такођер, у условима је и да су трансакцијски рачуни корисника активни, те да су очували постојећа радна мјеста. Под овим појмом се мисли на оне који на крају текућег мјесеца у 2025. години имају исти или већи број запослених од броја радника на дан 30.11.2024. године.
Право на рефундацију омогућено је и корисницима који имају евентуално умањење броја радника до 10 посто у односу на број радника на дан 30.11.2024. године. У овом случају ће се средства користити умањено за евентуални смањени број радника за текући мјесец. Евентуални смањени број радника ће бити смјештен у платни разред који је такођер утврђен Уредбом, а у којем послодавац има највише радника. У случају истог броја радника у платним разредима описаним рефундација ће се обрачунати према платном разреду који је повољнији за кориснике финансијске помоћи. У случају да је потенцијални корисник смањио број радника за више од одобреног постотка на крају текућег мјесеца у 2025. години, нема право на рефундацију за тај мјесец, али је омогућено остваривање овог права за сљедећи мјесец, уколико испуни услов који се односи на очување постојећих радних мјеста.
Висина износа који се додјељује на име финансијске помоћи, израчунава се множењем јединичне вриједности коефицијента са бројем запослених радника. Коефицијент један у износу од 100 КМ утврђен је за све запослене раднике код корисника којима је на дан 30.11.2024. години исплаћивана нето плата од 700,01 до 800 КМ, а коефицијент два у износу од 200 КМ за све запослене којима је исплаћивана нето плата до 700 КМ.
Завод ће на основу прибављених података из службених евиденција Порезне управе ФБиХ извршити исплату финансијске помоћи на трансакцијске рачуне корисника. Порезна управа ФБиХ ће по захтјеву Завода из службених евиденција обезбиједити попис корисника са бројем запослених радника и износима нето плате за новембар 2024. године. То значи да корисници ових средстава неће имати обавезу да подносе захтјеве, ни документацију Заводу, јер ће сви подаци бити по аутоматизму достављени из Порезне управе ФБиХ.
Такођер, Уредбом је одређено да ће Влада објавити коначне одлуке о додјели финансијске помоћи корисницима у Службеним новинама ФБиХ најкасније 45 дана по окончању текућег мјесеца, а које ће бити објављене на wеб страницама Владе Федерације БиХ и Завода.
За провођење ове уредбе средства у износу до 15.000.000 КМ осигурана су у Финансијском плану Федералног завода за 2025. годину.
Утврђен Приједлог стратегије за младе 2025-2034. године
Влада Федерације БиХ данас је, на приједлог Федералног министарства културе и спорта, прихватила Приједлог стратегије за младе Федерације Босне и Херцеговине за период 2025-2034. године који ће бити достављен Парламенту Федерације БиХ ради разматрања и доношења. Ово је први стратешки документ у Федерацији Босне и Херцеговине намијењен младима.
У дијелу предложене стратегије под називом „Визија развоја институционалне бриге о младима у Федерацији Босне и Херцеговине” наведно је да је “Федерација БиХ позитивно и просперитетно окружење у којем млади људи остварују своја права, здраво одрастају и подржани су да остварују своје образовне, пословне, културне и спортске потенцијале. Овакво окружење је базирано на укључивању младих у друштвени и политички живот, те осигуравању једнаких шанси за све младе, а све у функцији успостављања друштва усмјереног ка знању, иновацијама и будућем просперитету”.
Такођер, је наведено да је овај документ сачињен с намјером јасног и свеобухватног опредјељења федералних власти у стварању неопходних услова за дугорочно побољшање положаја младих, те њихову потпуну интеграцију у друштвену заједницу. Истакнуто је да је значај овог документа још и већи због тога што је ријеч о првој стратегији према младима на нивоу ФБиХ, као и због тога што Босна и Херцеговина нема државну стратегију према младима.
Наглашава се и да, свјесна чињенице да млади јесу истински потенцијал сваког друштва, Влада Федерације БиХ овим стратешким документом исказује опредјељење да уложи максималне напоре у координацији свих федералних структура како би пружила подршку младима у различитим областима друштвеног живота.
У Приједлогу стратегије је наведено и да је стратегија донесена у складу са Законом о младима ФБиХ, те да је креирана на партиципативан начин и у духу партнерског односа представника/ца владиног и невладиног сектора у којем су гласови младих били доминантни креатор стратешких опредјељења.
Стратегија би требала да се не бави апсолутно свим проблемима које млади евидентно имају већ објективно одабраним проблемима из седам области приоритетних за младе људе у ФБиХ, а то су рад, запошљавање и предузетништво младих, затим образовање и наука младих, социјална брига о младима, здравствена заштита и сигурност младих, те култура, спорт и околиш, као и активизам (учешће, волонтирање и мобилност) младих.
Наведено је да је из сваке од ових наведених области издвојено четири до седам кључних проблема којима је стратегија посвећена. Истакнуто је да су два кључна принципа којима се води овај стратешки документ, те да се односе на укључивање младих у процесе одлучивања, те креирање једнаких шанси за све младе у Федерацији БиХ. Такођер је наведено да су ови принципи заступљени у процесу планирања циљева, приоритета и мјера за све области.
Израђивач Приједлога стратегије је навео и да јасан законски оквир и контекст у којем се стратегија развила и у којем ће се проводити, те добро дефинисани проблеми базирани на истраживању положаја и потреба младих у ФБиХ, затим прецизно дефинисани стратешки циљеви, приоритети и индикатори, јасан план за креирање мјера, начина проведбе стратегије и подјеле мјера и одговорности у складу с надлежностима појединих институција, чине стабилну структуру документа и реалан пут за остварење стратешких циљева.