БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

39. сједница Владе ФБиХ

  • 01.08.2024.
  • 39. сједница Владе ФБиХ

    Рок за субвенционирање електричне енергије продужен до 30. јуна наредне године

    Влада Федерација Босне и Херцеговине је, на данашњој сједници у Мостару, измијенила Одлуку о провођењу мјера за смањење трошкова електричне енергије домаћинствима и стимулацији енергетске учинковитости, којом је рок њене примјене продужен до 30. јуна 2025. године.

    Одлуком је утврђено да право на субвенционирање остварују одређене категорије са најнижим примањима, пензионери с минималном пензијом и корисници сталне новчане помоћи који имају издата рјешења од надлежних служби и центара за социјални рад у ФБиХ. Основни критериј за субвенцију је потрошња електричне енергије, која мора бити испод просјечне (мања од 268 кWх мјесечно код ЈП Електропривреда БиХ д.д. Сарајево, односно мања од 348 кWх код ЈП Електропривреда ХЗХБ д.д. Мостар).

    Иначе, Одлука о провођењу мјера за смањење трошкова електричне енергије домаћинствима и стимулацији енергетске ефикасности у примјени је од 2011. године, а просјечан број корисника субвенција по годинама износио око 70 хиљада.

    За потицаје при куповини електричних аутомобила милион КМ

    Влада Федерације БиХ је данас на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије донијела одлуке о усвајању два програма утрошка средстава текућих трансфера и других текућих расхода из Федералног буџета за 2024. годину, намијењених овом министарству за субвенционирање куповине електричних аутомобила, у укупном износу од 1.000.000 КМ.

    У складу с програмима, 500.000 КМ намијењено је приватним предузећима и подузетницима за потицаје при куповини електричних аутомобила, те исти износ и за субвенције појединцима (физичким лицима). Висина износа који се додјељује као потицај приватним предузећима и подузетницима, као и појединцима је 10.000 КМ за електрична возила, те 7.000 КМ за хибридна електрична „плуг-ин“ возила. Средства приватним предузећима и подузетницима моћи ће се додијелити за куповину највише два, а појединцима једног возила.

    Образложено је да је циљ субвенција непосредно подстицање куповине и употребе електричних возила, у оквиру спровођења мјера за побољшање квалитета ваздуха и унапређења квалитета животне средине, а Федерално министарство енергије, рударства и индустрије је један од носилаца проведбе мјере смањења негативног утицаја сектора транспорта на околиш, дефиниране у циљевима Стратегије развоја ФБиХ 2021-2027. година. Суфинансирањем куповине електричних и хибридних аутомобила Влада Федерације БиХ директно утиче на побољшање квалитета ваздуха, као и смањење извора загађења ваздуха, односно емисија гасова са ефектом стаклене баште у цестовном саобраћају.

    Грант средства Министарства додјељиват ће се у складу с данас усвојеним програмима и расписаним јавним позивима.

    Намјена ова два програма је додјела субвенција за куповину нових аутомобила, регистрираних у ФБиХ у периоду од 1.1. до 30.11.2024. године, који имају искључиво електрични погон и аутомобила која уз мотор са унутрашњим сагоријевањем, покреће и електрични погон („плуг-ин“ хибридни аутомобили). Образложено је да се под новим аутомобилом сматра путничко возило које није било у употреби и никада, нигдје није било регистрирано, односно возило којем прва регистрација након производње није извршена прије 1.1.2024. године. Такођер, возила за која се додјељује субвенција су она која имају највише девет мјеста за сједење, укључујући и сједиште возача (путничка возила категорије М1). Технички услови за прихватљива возила су електрична возила са емисијом ЦО2 0 г/км, те хибридна „плуг-ин“ возила са емисијом ЦО2 мањом од 50 г/км.

    У образложењу ова два програма наведено је да је БиХ потписница Паришког споразума о климатским промјенама, као и Софијске декларације о зеленом плану за Западни Балкан, те да је у стратегијама и директивама ЕУ наглашена потреба за декарбонизацијом транспортног сектора и смањењем емисија из траспорта, посебно у урбаним подручјима.

    За реализацију данашњих одлука Владе Федерације БиХ задужена су федерална министарства енергије, рударства и индустрије, те финансија, свако у оквиру своје надлежности.

     

    Донесена Уредба о квотама за обновљиве изворе енергије и ефикасну когенерацију

     

    Влада Федерације Босне и Херцеговине је на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије донијела Уредбу о квотама за обновљиве изворе енергије и ефикасну когенерацију.

     

    Овом уредбом ближе се уређују технолошке квоте са дефинисаним удјелом резервисаним за заједнице обновљиве енергије, термини и обими ФИП аукција, те процјена доприноса просумера, као и одредбе за утврђивање нивоа технолошких квота у зависности од доприноса просумера. Такођер, ближе се уређују методологија додјељивања недодијељених технолошких квота и обима аукција, из једне технологије у другу, те остале одредбе у вези технолошких квота, обима аукција и доприноса просумера.

     

    Како је образложено у разлозима за доношење, циљ Уредбе је да се Влада Федерације БиХ одреди у смислу величина технолошких квота и обима аукција, а које ће бити предмет подстицаја путем тржишних поступака надметања, односно путем аукција. Узимајући у обзир да Закон о кориштењу обновљивих извора енергије и ефикасне когенерације није прописао период на који се односи Уредба, наведеним приједлогом је обухваћен период до 2030. године.

     

    О реализацији пројеката јавног пријевоза у Сарајеву

    Јавни пријевоз Сарајево - е Мобилитy

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства финансија утврдила Приједлог одлуке о прихватању додатног задужења по основу Уговора број 1 о амандману на Уговор о зајму од 12. априла 2022. године између Босне и Херцеговине и Европске банке за обнову и развој за реализацију Пројекта „Јавни превоз Сарајево - е Мобилитy“. Приједлог одлуке бит ће упућен Парламенту Федерације БиХ на доношење. Овом одлуком прихвата се додатно задужење Федерације БиХ по основу овог уговора о амандману у износу до 5.000.000 еура, за реализацију Пројекта „Јавни пријевоз Сарајево - е Мобилитy”.

    Средства Уговора о амандману користит ће се за набавку савременог система за управљање и надзор над саобраћајем који укључује компоненте интелигентног система управљања са приоритетима јавног пријевоза, видео надзорног система и видео детекције инцидената засноване на најновијим технологијама.

    Одлуком је прописано, између осталог, да се средства одобравају Федерацији БиХ с роком отплате од 15 година, те трогодишњим граце периодом који је укључен у рок отплате. Одлуком је прописано и да ће ова додатна средства зајма Федерација БиХ пренијети на основу зајма на Кантон Сарајево, које је крајњи корисник и дужник по овом задужењу. У периоду имплементације Пројекта у Буџету Федерације БиХ није потребно осигурати финансијска средства за додатно суфинансирање.

    Како је образложено, за реализацију Пројекта већ је осигурано 17 милиона еура на основу Уговора о зајму између БиХ и ЕБРД-а, али да је првобитна процјена инвестиције припремљена 2020. године, те је за реализацију ове компоненте потребно осигурати додатних пет милиона еура из кредитног задужења.

    Такођер, Пројект подразумијева и израду центра за управљање, гдје би се могла пратити ситуација на саобраћајницама у сваком тренутку, те подузимати одговарајуће мјере за рјешење саобраћајних гужви на појединим раскрсницама, као и рјешавање инцидентних ситуација.

    Изградња трамвајске пруге Илиџа - Храсница

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства финансија утврдила Приједлог одлуке о прихватању додатног задужења по основу Уговора број 1 о амандману на Уговор о зајму од 1. фебруара 2023. године између Босне и Херцеговине и Европске банке за обнову и развој, за реализацију Пројекта „Изградња трамвајске пруге Илиџа - Храсница“. Приједлог одлуке бит ће упућен Парламенту Федерације БиХ на доношење. Овом одлуком прихвата се додатно задужење Федерације БиХ по овом уговору о амандману у износу до 5.000.000 еура, за реализацију Пројекта „Изградња трамвајске пруге Илиџа-Храсница”.

    Средства ће се користити за финансирање додатних радова који су потребни за реализацију Пројекта, те плаћања усљед измијењених цијена грађевинских материјала и радова на тржишту.

    Одлуком је прописано, између осталог, да се средства одобравају Федерацији БиХ с роком отплате од 15 година, те трогодишњим граце периодом који је укључен у рок отплате. Одлуком је прописано и да ће ова додатна средства Федерација БиХ пренијети на основу зајма на Кантон Сарајево, које је крајњи корисник и дужник по овом задужењу. У периоду имплементације Пројекта у Буџету Федерације БиХ није потребно осигурати финансијска средства за додатно суфинансирање.

    Како је образложено, за реализацију овог пројекта већ је осигурано 25 милиона еура, али је усљед измијењених цијена грађевинских материјала и радова на тржишту, те утврђених додатних радова који су потребни за реализацију овог пројекта, потребно осигурати додатних пет милиона еура из кредитног задужења. С обзиром на тренутне околности у транспортној инфраструктури у граду, изградња пруге Илиџа - Храсница је приоритетна активност с обзиром на укупну мобилност грађана, економске трошкове и загађење околиша.

    Пројектом се поспјешује довођење квалитета јавног линијског пријевоза путника на европске стандарде, заштита природног околиша, сигурност радног особља и корисника услуга у саобраћају, те повећање економске конкурентности.

    О реализацији Пројекта Геопросторне инфраструктуре и процјене вриједности некретнина

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства финансија утврдила Приједлог одлуке о прихватању задужења по Споразуму о зајму између Босне и Херцеговине и Међународне банке за обнову и развој за реализацију Пројекта Геопросторне инфраструктуре и процјене вриједности некретнина, која ће бити упућена Парламенту Федерације БиХ на доношење. Овом одлуком прихвата се задужење Федерације БиХ по овом споразуму у износу до 23.100.000 еура.

    Средства зајма користит ће се за финансирање унапређења тачности и доступности информација о земљишној администрацији у Федерацији БиХ. Пројект се састоји од четири дијела, и то подршка за успостављање инфраструктуре просторних података, успостављање регистра зграда, процјена вриједности некретнина, те изградња капацитета и управљање пројектом.

    Одлуком је прописано, између осталог, да се средства зајма одобравају Федерацији БиХ с роком отплате од 32 године, те седмогодишњим граце периодом који је укључен у рок отплате. Такођер, прописано је да се потврђује да је разматрана документација прихватљива за Федерацију БиХ, а посебно усаглашени записник са преговора, споразум о зајму, те пројектни споразум. У периоду имплементације Пројекта у Буџету Федерације није потребно осигурати финансијска средства за додатно суфинансирање.

    Одлуком се даје и сагласност за закључивање Супсидијарног споразума између БиХ и Федерације БиХ за ова средства, а за његово потписивање овлашћује се федерални министар финансија.

    У Информацији је, између осталог наведено, да ће се кроз провођење Пројекта одредити процијењене вриједности за некретнине на подручју Федерације БиХ на основу тржишних показатеља. Потом ће се развити интегрални систем утврђивања вриједности некретнина за Федерацију БиХ, а као предуслов извршити ће се систематско прикупљање података о некретнинама у Федерацији БиХ. Пројектом ће се прикупити подаци о свим некретнинама, које су уписане у званичне регистре, али и осталим некретнинама које нису дио службене катастарске или земљишно - књижне евиденције, а који ће служити и у сврху смањења сивог тржишта некретнина. Такођер, како је истакнуто, Пројектом ће се омогућити инвеститорима и осталим актерима на тржишту некретнина доношење правилних одлука о инвестицијама, те сигурност самих инвестиција и потицати ће се мала и средња предузећа која користе некретнине као залог, односно побољшати ће ефикасност пословања. 

    Прихваћен Оквирни план превенције и спречавања  насиља у одгојно-образовним установама у ФБиХ

    Влада ФБиХ данас је, на приједлог Федералног министарство образовања и науке, закључком прихватила Информацију о изради „Оквирног плана превенције и спречавања насиља у одгојно-образовним установама у Федерацији Босне и Херцеговине“. Истовремено је прихваћен и „Оквирни план превенције и спречавања насиља у одгојно-образовним установама у ФБиХ“.

    Предлагач у Информацији закључује да је документ „Оквирног плана превенције и спречавања насиља у одгојно-образовним установама у Федерацији БиХ“ сачињен као свеобухватан, интерресорни оквирни план превенције и спречавања насиља у одгојно-образовним установама у Федерацији БиХ, који треба послужити кантоналним министарствима образовања као основа за израду кантоналног акционог плана у који ће бити интегриране активности које се процијене као приоритетне и потребне на подручју кантона, у складу са специфичностима свакога од њих, финансијским могућностима и законским прописима.

    Такођер, предлагач наводи да је овај документ основа за планирање и реализацију активности Федералног министарства образовања и науке у области превенције и спречавања насиља у одгојно-образовним установама у ФБиХ, као и основа за планирање и реализацију активности у овој области за четири остала федерална министарства која су била укључена у Интерресорни стручни тим за израду Оквирног плана превенције и спречавања насиља у одгојно-образовним установама у Федерацији БиХ. Овај документ презентиран је на првој сједници координације министара образовања у ФБиХ, те је усаглашен од присутних.

    У Оквирном плану су помно испланиране три области, девет мјера и 48 активности чијом реализацијом се може постићи високи стандард у области превенције насиља у одгојно-образовним установама, учинити позитиван помак у очувању физичког и менталног здравља ученика и наставника, извршити снажна афирмација здравих животних стилова, а све примјењујући научно утемељене и доказано ефикасне методе, а при томе, адресирајући кључне потребе дјеце и младих у 21. стољећу.

    Пажња је усмјерена на промоцију актуелних и креирање будућих превентивних програма који су фокусирани на факторе ризика који егзистирају међу дјецом и младима, а који могу ефективно бити умањени или елиминирани примјеном свеобухватних образовних приступа који доприносе јачању психосоцијалних компетенција дјеце кроз социо- емоционално учење унутар система формалног и неформалног образовања.

    На тај начин се настоје ојачати капацитети дјеце и младих како би били способни разумјети информације које добијају кроз превентивне програме, да доносе информиране одлуке, да комуницирају ефективно и ненасилно, да препознају ризике у реалном и виртуалном свијету, да буду спремни на изазове које генерира глобална трансформација свијета у којем живе, уче, играју се и развијају.

    Федерално министарство образовања и науке је задужено да Оквирни план објави на својој интернет страници и да о томе обавијести релевантне институције, а Влада предлаже кантоналним владама да на основу Оквирног плана израде властите акционе планове за превенцију и спречавање насиља у одгојно-образовним установама.

    Велепродајна цијена природног гаса мања за 3,69 посто од 1. јула

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства трговине данас донијела Одлуку којом се даје сагласност на велепродајну цијену природног гаса за дистрибутивна привредна друштва на подручју Федерације БиХ, почевши од 1.7.2024. године, која износи 837,08 КМ/1.000 См³, односно 0,83708 КМ/См³. У цијену природног гаса није урачунат порез на додану вриједност. Ријеч је о смањењу од 3,69 посто велепродајне цијена природног гаса за дистрибутивне компаније (повлаштене тарифне купце).

    За реализацију ове одлуке задужени су Федерално министарство енергије, рударства и индустрије и Федерално министарство трговине, свако у оквиру своје надлежности.

    Како је образложено, Федералном министарству трговине упућен је захтјев привредног друштва Енергоинвест д.д. Сарајево за промјену велепродајне цијене природног гаса према дистрибутивним компанијама у Федерацији БиХ, те позитивно мишљење Федералног министарства енергије, рударства и индустрије. Енергоинвест д.д. Сарајево у захтјеву, између осталог, наводи да би се нова велепродајна цијена природног гаса за дистрибутивне компаније (повлаштене тарифне купце) требала смањити за 3,69 посто, односно са досадашњих 869,15 КМ/1.000 См³ (0,86915КМ/См³), на 837,08 КМ/1.000 См³ (0,83708 КМ/См³). Продајна цијена од 837,08 КМ/См³ примјењивала би се од 1.7.2024. године и јединствена је за све дистрибутивне компаније на подручју Федерације БиХ.

    Такођер, у захтјеву се наводи да је на смањење цијене гаса на износ од 837,08 КМ/1.000 См³ утицало смањење цијене гаса на свјетском тржишту, као и да је смањење цијена за трећи квартал условљено дешавањима на свјетском тржишту гаса и нафте.

    Опћинама и градовима 50 милиона КМ из Буџета ФБиХ

    Влада Федерације БиХ, на приједлог Федералног министарства финансија, донијела је Одлуку о расподјели средстава капиталних трансфера другим нивоима власти и фондовима - кантони и опћине, утврђених Буџетом ФБиХ за 2024. овом министарству, у износу од 50.000.000 КМ.

    Расподјела ових средстава утврђује се на основу Одлуке о утврђивању начина расподјеле и процедуре за додјелу средстава из овогодишњег буџета Федералном министарству финансија и Јавног позива за подношење пријава за финансирање и суфинансирање пројеката, захтјева, иницијатива и осталих активности од значаја за јединице локалне самоуправе у ФБиХ.

    Овом одлуком, на основу прописаних критерија и на приједлог Комисије за додјелу средстава опћинама и градовима из Буџета ФБиХ, износ од 49.995.471 КМ расподјељује се на 68 опћина и градова у ФБиХ, а за укупно 161 пројект намијењен рјешавању питања комуналне и путне инфраструктуре, затим изградње објеката образовног и спортског карактера, као и културног значаја, те осталих објеката од значаја за јединице локалне самоуправе.

    Корисници средстава Одлуком се задужују да у року од 15 дана отворе посебан трансакцијски рачун на који ће се дозначити средства за финансирање и суфинансирање пројеката, захтјева, иницијатива и о томе обавијесте Федерално министарство финансија. Такођер, корисници се задужују да извјештај о утрошку ових средстава доставе Федералном министарству финансија најкасније до 31. децембра 2025. године.

    Одлуком је прецизирано да ће Влада Федерације БиХ са начелницима и градоначелницима опћина и градова закључити појединачне уговоре о додјели и кориштењу средстава, којима ће се регулирати међусобна права и обавезе. Федерални министар финансија овлаштен је да уиме Владе ФБиХ потпише уговоре о додјели, условима и начину кориштења средстава. За реализацију ове одлуке задужено је Федерално министарство финансија.

    Како је образложено, од укупно 80 опћина, њих 68 је задовољило критерије и доставило комплетну документацију, 10 их није доставило тражену документацију или иста није достављена у задатом року, док двије опћине нису оправдале додијељена средства из ранијег периода те нису оствариле право на аплицирање за овај јавни позив.

    Министар Краљевић информирао Владу о статусу припреме сета фискалних закона

    Замјеник премијера ФБиХ и федерални министар финансија Тони Краљевић информирао је данас Владу Федерације БиХ са процесом израде сета фискалних закона и њиховом упућивању у Парламент Федерације БиХ.

    Истакнуто је да су до сада подузете кључне активности на изради свеобухватне фискалне реформе у Федерацији БиХ. Опредјељење Владе Федерације БиХ је упућивање ових законских рјешења у редовну парламентарну процедуру у току овог календарског љета.

    Премијер Федерације БиХ Нермин Никшић и министар Краљевић информирали су Владу да сет фискалних закона укључује најоптималнија рјешења ка постизању три циља, а који подразумијевају побољшање стандарда радника, растерећење привредника, те задржавање фискалне стабилности.

    Мјере фискалне политике Владе Федерације засноване су на наставку реформских активности у пет најзначајнијих сегмента. То су смањење оптерећења рада, као и реструктуирање порезног оптерећења, затим унапређење пружања јавних услуга, те сузбијање неформалне економије и континуирано унапређење координације и фискалне одговорности између свих нивоа власти у ФБиХ.

    Такођер, битним је наведено очување финансијске стабилности, те јачање одрживог, учинковитог и стабилног економског раста, као и повећање конкурентности привреде.

    Федерално министарство финансија интензивно ради на сету законских рјешења која ће помирити обје стране, и послодавце и раднике, а истовремено ће осигурати неометану исплату загарантираних права пензионера и социјалних категорија. С обзиром да је ријеч о системским законима, наглашено је потребним отворити ширу јавну расправу како би сви имали прилику уложити амандмане и изнијети своје приједлоге. Сет ових закона би требао створити предуслове за нови економски и инвестицијски циклус који је потребан свим грађанима.

    Након што преднацрти ових реформских закона буду упућени у парламентарну процедуру, сви заинтересирани моћи ће се укључити у јавну расправу, а све како би се дошло до најбољих рјешења.

    Кадровска рјешења

    Влада Федерације БиХ донијела је Рјешење о разрјешењу и привременом именовању предсједника и чланова Надзорног одбора установа социјалне заштите Федерације БиХ. Овим рјешењем разрјешавају се дужности привремено именовани предсједник и чланови Надзорног одбора у установама социјалне заштите Федерације БиХ. Такођер, привремено се именују предсједник и чланови овог надзорног одбора до окончања конкурсне процедуре, а највише до три мјесеца у саставу Шахим Кахримановић (предсједник), те Мирослав Грубишић, Томислав Мартиновић, Амир Софтић и Никола Папац (чланови).

    Донесена су и рјешења о разрјешењу и привременом именовању предсједника и чланова Надзорног и Управног одбора Института за медицинско вјештачење здравственог стања. У Надзорни одбор овог института на период до окончања поступка коначног именовања, а највише три мјесеца, привремено се именују Нихад Омеровић за предсједника, те Нихад Кукавица и Влатка Мартиновић за чланове. У Управни одбор Института на период до окончања поступка коначног именовања, а највише три мјесеца, привремено се именују Дамир Хусић (предсједник), Маја Бјелан Каричић, Едим Шатор, Никица Бубало и Роналд Јарак (чланови). Овим рјешењима разрјешавају се дужности досадашњи предсједник и чланови Надзорног и Управног одбора Института за медицинско вјештачење здравственог стања.

    Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност да се за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора Развојне банке Федерације БиХ, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца, именују Зоран Зељко за в.д. предсједника, те Мирсада Кадрибашић, Адмир Софтић, Марио Гаџић, Сафет Синановић, Игор Живко и Мурис Јунузовић за в.д. чланове. Прије тога дата је претходна сагласност Скупштини Развојне банке ФБиХ за разрјешење вршилаца дужности чланова Надзорног одбора, због истека мандата.

    Данас је донесено Рјешење о измјени и допуни Рјешења о формирању Антикорупционог тима Владе Федерације БиХ, те се за чланове овог тима именују Јасенко Мухаремагић (предсједник), те Марица Булић, Фадил Мандал, Ивана Првуловић, Муниб Исаковић, Емир Башић, Амел Топаловић, Дамир Шапина и Дијана Смаилагић (чланови).

    Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност Надзорном одбору ЈП Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар за доношење Одлуке о именовању чланова Управе овог друштва на период од четири године и то Дениса Ласића за директора, Кристијана Миласа за извршног директора за економско-финансијске послове, Мирка Рогића за извршног директора за управљање и одржавање, Асмира Џевлана за извршног директора за пројектовање и грађење, те Мирнесе Агић за извршног директора за опће, правне и кадровске послове. Прије тога дата је претходна сагласност Надзорном одбору ЈП Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар за доношење Одлуке о разрјешењу вршиоца дужности чланова Управе овог друштва, ради завршене конкурсне процедуре.

    Данас је донесено и Рјешење којим се руководилац Кантоналног порезног уреда Тузла – помоћник директора Адмир Омербашић овлашћује да организира све послове из надлежности радног мјеста директора Порезне управе Федерације БиХ и потписује све акте из надлежности овог радног мјеста, до именовања директора. Претходно је донесено Рјешење о разрјешењу директора Порезне управе Федерације БиХ ради истека мандата.