УКАЗ
О ПРОГЛАШЕЊУ ЗАКОНА О ОРГАНИЗАЦИЈАМА И РЕПРЕЗЕНТАТИВНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА ОСОБА СА ИНВАЛИДИТЕТОМ И ЦИВИЛНИХ ЖРТАВА РАТА
Број 01-02-1-356-01/22
29. јула 2022. године
Сарајево
Предсједник
Маринко Чавара, с. р.
ЗАКОН
О ОРГАНИЗАЦИЈАМА И РЕПРЕЗЕНТАТИВНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА ОСОБА СА ИНВАЛИДИТЕТОМ И ЦИВИЛНИХ ЖРТАВА РАТА
I – ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
(Предмет)
Члан 2.
(Дефиниције)
II – ПРИНЦИПИ ДЈЕЛОВАЊА
Члан 3.
(Дјелатност)
Члан 4.
(Стандарди дјеловања)
Члан 5.
(Сврха и циљ дјеловања)
Члан 6.
(Активности)
III - СТИЦАЊЕ СТАТУСА ООСИ И ОЦЖР
Члан 7.
(Подношење захтјева)
Члан 8.
(Услови за стицање статуса ООСИ и ОЦЖР)
Члан 9.
(Докази о испуњавању услова)
Члан 10.
(Одлучивање)
IV - СТИЦАЊЕ СТАТУСА РЕПРЕЗЕНТАТИВНОСТИ
Члан 11.
(Утврђивање статуса репрезентативности)
Статус репрезентативне ООСИ и репрезентативне ОЦЖР, утврђује надлежно министарство из члана 10., став (1), а у складу са чланом 7. овог закона, путем провођења поступка јавног позива за прикупљање захтјева ради утврђивања статуса репрезентативности (у даљем тексту: јавни позив за утврђивање статуса репрезентативности).
Члан 12.
(Услови за стицање статуса репрезентативности)
Статус репрезентативности може стећи ООСИ и ОЦЖР која испуњава сљедеће услове:
a) да окупља највећи број редовних чланова на подручју општине, града, кантона или Федерације при чему:
1) ако град чини више општина, градска репрезентативна организација мора окупљати редовне чланове из већине општина тог града а најмање по три члана из сваке општине;
2) кантонална репрезентативна организација, мора окупљати редовне чланове из већине општина и градова тог кантона и то најмање по три члана из једне општине, односно града;
3) федерална репрезентативна организација мора имати чланице – кантоналне организације, у најмање три кантона, од којих је минимално једна репрезентативна;
б) да реализује активности у складу са чланом 6. овог закона.
Члан 13.
(Јавни позив)
(1) Редован јавни позив за утврђивање статуса репрезентативности објављује се сваких пет година.
(2) Прије истека рока од пет година, може се објавити ванредни јавни позив за утврђивање статуса репрезентативности уколико репрезентативна организација за одређену врсту инвалидитета, из разлога прописаних овим законом, изгуби тај статус.
(3) Ванредни јавни позив за утврђивање статуса репрезентативности објављује се само за ону врсту инвалидитета, коју је представљала организација која је изгубила статус репрезентативности.
(4) Ванредни јавни позив објављује се у року од 30 дана од дана објаве рјешења о престанку статуса репрезентативности у службеним гласилима.
(5) Статус репрезентативности који је организација стекла по ванредном јавном позиву, утврђује се за период до истека рока од пет година, када је предвиђено објављивање редовног јавног позива.
Члан 14.
(Докази у поступку јавног позива)
(1) По јавном позиву за утврђивање статуса репрезентативности обавезно се достављају сљедећи докази:
a) доказ о стеченом статусу ООСИ и ОЦЖР,
б) доказ о укупном броју редовних чланова, а у складу са чланом 12., тачка а) овог закона, за кантоналне репрезентативне организације доказ о њиховој територијалној заступљености, а за федералне репрезентативне организације и доказ о броју чланица;
ц) доказ о ангажованости на извршавању активности из члана 6. које одговарају потребама чланова које заступају, а посебно тачки л) м) и н) овог закона.
(2) Јавним позивом може се затражити и достављање додатне документације, у складу са актуелним приоритетима стратешких докумената за унапрјеђење положаја особа са инвалидитетом.
Члан 15.
(Комисија за провођење јавног позива)
(1) Јавни позив за утврђивање статуса репрезентативности објављује се у службеним гласилима и најмање два дневна листа.
(2) Ради провођења поступка јавног позива формира се комисија која утврђује испуњеност критерија за стицање статуса репрезентативности.
(3) На приједлог комисије из става (2) овог члана, надлежно министарство доноси рјешење којим се ООСИ, односно ОЦЖР, утврђује статус репрезентативности, или рјешење којим се овај захтјев одбија.
V – ЗАЈЕДНИЧКЕ ОДРЕДБЕ О СТАТУСУ ООСИ, ОЦЖР И СТАТУСУ РЕПРЕЗЕНТАТИВНОСТИ
Члан 16.
(Двоструко чланство)
Чланство у организацијама ОСИ и ОЦЖР и репрезентативним је добровољно према властитом избору особе, а у поступку утврђивања статуса ООСИ и ОЦЖР и статуса репрезентативности ООСИ и ОЦЖР ће се рачунати само у једној организацији, изузев код особа са комбинираним сметњама и чланства на основу различитог статуса.
Члан 17.
(Престанак статуса)
(1) Престанак статуса ООСИ и ОЦЖР, као и статуса репрезентативности утврдиће се рјешењем надлежног министарства, и то:
a) по захтјеву носиоца статуса;
б) брисањем удружења из регистра удружења према важећим прописима о удружењима и фондацијама;
ц) уколико носилац статуса не дјелује у складу са чл. 4., 5. и 6. овог закона;
д) уколико се у поступку редовног или ванредног надзора, утврди да је носилац статуса престао испуњавати било који од услова прописаних овим законом;
е) уколико се утврди ненамјенско трошење средстава (члан 32., став (2) овог закона);
(2) ООСИ и ОЦЖР којој је утврђен престанак статуса, нови захтјев за утврђивање статуса, може поднијети по истеку рока од једне године од дана објаве рјешења у службеним гласилима.
(3) Репрезентативна ООСИ и ОЦЖР, којој је утврђен престанак статуса репрезентативности из разлога прописаних у члану 32., став (2) овог закона нема право пријаве на први сљедећи редовни и ванредни јавни позив за утврђивање статуса репрезентативности, односно до окончања судског поступка, уколико је исти покренут.
(4) Рокови из става (3) овог члана рачунају се од дана објаве рјешења у службеним гласилима.
Члан 18.
(Примјена прописа)
(1) У поступку утврђивања и престанка статуса ООСИ и ОЦЖР и статуса репрезентативности, као и у поступку редовног и ванредног надзора, примјењује се Закон о управном поступку, ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 2/98 и 48/99), изузев у дијелу поступка који је одредбама овог закона посебно уређен.
(2) Против рјешења у поступцима из овог закона, не може се изјавити жалба, али се може покренути управни спор.
(3) Организација која оствари позитиван исход у управном спору за утврђивање статуса репрезентативности не може остварити право на ретроактивно финансирање по одредбама овог закона.
(4) Финансирањем у складу са одредбама овог закона, сматраће се и финанисирање организације којој су евентуално додијељена средства у буџетској години прије престанка статуса репрезентативности.
(5) У случају из става (4) овог члана, организација није дужна вратити додијељена средства, изузев у случају ненамјенског трошења средстава из члана 32. став (2) овог закона.
VI - УДРУЖИВАЊЕ
Члан 19.
(Удруживање организација)
(1) ООСИ и ОЦЖР, као и репрезентативне ООСИ и репрезентативне ОЦЖР, које дјелују на нивоу општине, града, кантона и Федерације, могу се међусобно удруживати и формирати координацију, вијеће и др. (у даљем тексту: организација удружења).
(2) За формирање организације удружења потребно је најмање пет чланица организација, представница различитих врста инвалидитета.
(3) Удруживање из става (1) овог члана заснива се и регулише споразумом, у којем се наводе циљеви, задаци и одговорности удружених организација.
(4) Споразум о удруживању доставља се надлежном министарству из члана 7. овог закона.
(5) Организације које се удружују међусобно су равноправне, а удруживање није условљено статусом репрезентативности.
(6) Организација удружења не може стећи статус ООСИ И ОЦЖР.
Члан 20.
(Сврха удруживања организација)
(1) Сврха и улога организације удружења је да креира јединствену платформу дјеловања свих удружених организација и у том смислу наступа пред надлежним државним органима и међународним организацијама и институцијама, те овим органима када је то потребно предлаже рјешења која су у интересу популације коју представљају као и представнике за учешће у радним групама и тијелима.
(2) Интерес организације удружења мора одражавати интересе свих чланица.
VII – РЕГИСТАР
Члан 21.
(Успостављање и вођење регистра)
(1) Регистар ООСИ и ОЦЖР, као и регистар репрезентативних ООСИ и репрезентативних ОЦЖР, у оквиру постојеће електронске базе података, успоставља Федерално министарство, а воде надлежна министарства из члана 10., став (1) овог закона.
(2) Регистри из става (1) овог члана садржаваће, гдје год је примјењиво, податке разврстане по полу.
Члан 22.
(Садржај регистра)
(1) За сваку ООСИ и ОЦЖР, у регистар се обавезно уноси сљедеће:
a) захтјев за утврђивање статуса и то:
1) датум подношења,
2) назив и сједиште организације,
3) име, презиме и спол лица овлаштеног за представљање и заступање,
4) врста траженог статуса - ООСИ и ОЦЖР или репрезентативна ООСИ и ОЦЖР,
5) листа редовних чланова која садржи име, презиме, спол и јединствени матични број сваког члана,
6) врста и степен инвалидитета сваког члана;
б) редни број уписа;
ц) рјешење о додјели статуса;
д) друга рјешења у вези са измјенама утврђеног статуса.
(2) Све промјене у подацима који се воде у регистру, изузев промјена података из става (1) т. а) 5) организације су дужне пријавити надлежном министарству најкасније у року од 30 дана од дана настанка промјена, а промјене из става 1) т. а) 5) у року од 6 мјесеци од дана настанка промјене.
Члан 23.
(Посебно регулисање регистра)
Федерални министар рада и социјалне политике ће, у року од 60 дана од дана ступања на снагу овог закона, посебним актом прописати начин успоставе и детаљан садржај регистра, апликациони образац редовног чланства, као и процедуре вођења и уноса података у регистар ООСИ, ОЦЖР, репрезентативних ООСИ и репрезентативних ОЦЖР.
VIII – НАДЗОР
Члан 24.
(Надлежност)
Надзор над примјеном овог закона врше надлежна министарства из члана 10. став (1) овог закона, свако у оквиру своје надлежности.
Члан 25.
(Врсте надзора)
(1) Надзор из члана 24. овог закона, може бити редовни и ванредни.
Редовни надзор врши се сваких пет година према унапријед утврђеном плану који доноси федерални, односно кантонални министар (у даљем тексту: министар).
(2) Редовни надзор може се вршити и сукцесивно током периода од пет година.
(3) Ванредни надзор врши се у свим случајевима када надлежно министарство има сазнања да одређена организација дјелује у супротности са одредбама овог закона.
(4) Редован и ванредни надзор врши комисија коју именује министар.
(5) Рјешењем о именовању комисије, министар одређује врсту и начин провођења надзора.
Члан 26.
(Начин надзора)
(1) Редован и ванредни надзор спроводи се као:
a) непосредни надзор – у сједишту контролисане организације, директним увидом у опште и појединачне акте, као и садржај, начин и услове њеног рада или
б) посредни надзор - увидом у достављене податке и документацију.
(2) Након проведеног надзора, комисија саставља записник који чини саставни дио коначног извјештаја, који се по извршеном цјелокупном надзору доставља министру.
(3) Записник комисије о извршеном надзору и рјешење министра са наложеним мјерама и препорукама доставља се организацији над којом је извршен надзор, а која је дужна поступити по истим, и у остављеном року о томе органу надзора предочити доказе.
IX – ФИНАНСИРАЊЕ
Члан 27.
(Средства за рад)
Средства за рад репрезентативних организација осигуравају се из извора утврђених у члану 38. Закона о удружењима и фондацијама ("Службене новине Федерације БиХ", број 45/02).
Члан 28.
(Буџетско финансирање)
(1) Репрезентативне ООСИ и репрезентативне ОЦЖР се у складу са могућностима финансирају из буџета кроз директно уврштавање ових организација у буџет општине, града, кантона или Федерације БиХ, у складу са нивоом организовања, и то:
а) из буџета општине – општинске репрезентативне ООСИ и репрезентативне ОЦЖР,
б) из буџета града – градске репрезентативне ООСИ и репрезентативне ОЦЖР,
ц) из буџета кантона – кантоналне репрезентативне ООСИ и репрезентативне ОЦЖР,
д) из буџета Федерације – федералне репрезентативне ООСИ и репрезентативне ОЦЖР. Финансирање се врши путем јавног позива, у складу са расположивим средствима за текућу буџетску годину, а у сврху подршке основном функционисању организације, ради извршавања програмских активности и задатака.
(2) У складу са ст. (1) и (2) овог члана финансираће се оне репрезентативне организације за које се у поступку расподјеле средстава по јавном позиву утврди да испуњавају критерије прописане у подзаконском акту из члана 29. став (1) овог закона, и који у поступку јавног позива из става (2) овог члана остваре највиши број бодова на ранг листи.
Члан 29.
(Посебно регулисање финансирања)
Поступак, критерији, начин расподјеле средстава, намјена и сврха додијељених средстава, извјештавање и обрасци извјештавања, контрола утрошка као и друга питања у вези са намјенским утрошком средстава, дефинисаће се посебним подзаконским актом који доноси руководилац надлежног органа из чијег буџета се врши финансирање организације, у року од 60 дана од дана ступања на снагу овог закона.
Члан 30.
(Намјенско трошење средстава)
(1) Организације су дужне додијељена средства трошити у складу са намјеном утврђеном у члану 28. став (2) овог закона.
(2) Ближа намјена и сврха утрошка средстава, као и међусобна права и обавезе корисника и даваоца средстава, дефинисаће се уговором.
Члан 31.
(Контрола утрошка)
Члан 32.
(Ненамјенско трошење средстава)
X – ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 33.
(Регистрација)
Члан 34.
(Финансирање)
Члан 35.
(Прописи на нивоу кантона и јединица локалне самоуправе)
Члан 36.
(Ступање на снагу)
Предсједавајући
Представничког дома
Парламента Федерације БиХ
Мирсад Заимовић, с. р.
Предсједавајући
Дома народа
Парламента Федерације БиХ
Томислав Мартиновић, с. р.