БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

33. сједница Владе ФБиХ

  • 30.04.2024.
  • 33.  сједница Владе ФБиХ

    Утврђен Нацрт закона о заштити права на правично суђење у разумном року

    Влада Федерације БиХ утврдила је данас на приједлог Федералног министарства правде Нацрт закона о заштити права на правично суђење у разумном року. Овим законом прописују се начин, услови и поступак заштите права на правично суђење у разумном року у судским поступцима који се воде пред надлежним судовима и тужилаштвима у поступцима истраге у ФБиХ. Његова сврха је да спријечи настајање повреде права на правично суђење у разумном року, пружи судску заштиту у случају повреде тог права, као и правично обештећење.

    У разлозима за доношење овог прописа је, између осталог, наведено да је Уставни суд БиХ у више случајева утврдио повреду права на суђење у разумном року, те наложио провођење генералних мјера као што је увођење превентивног правног лијека који се односи на дужину поступка. Такођер, у конкретним случајевима утврђена је и накнада штете подносиоцима апелација које су пале на терет одговарајућег кантоналног, односно буџета ФБиХ. Предлагач наводи да овај нацрт закона предвиђа јасан, ефикасан и економичан законодавни оквир којим се осигурава механизам превентивног правног лијека.

    Предлагач у образложењу, између осталог, наводи да овај нацрт закона чине четири поглавља којима се дефинише поступак остварења права на правично суђење у разумном року пред судовима у ФБиХ. Прописана су правна средства којима се штити право на суђење у разумном року и то захтјев за убрзање поступка ради избјегавања повреде права на правично суђење у разумном року, као и захтјев за заштиту права на правично суђење у разумном року и правично новчано обештећење за нематеријалну штету.

    Нацрт садржи и одредбе којима се прописује захтјев за исплату примјерене накнаде због повреде права на правично суђење у разумном року, односно стицање права, те висина новчаног обештећења, исплата, као и осигурање средстава. Чланом 21. текста закона утврђено је да висину новчаног обештећења кантони могу другачије уредити.

    По наведеном захтјеву одлуку доноси предсједник суда или главни тужилац, а на чије рјешење странка има право жалбе предсједнику непосредно вишег суда, односно главном федералном тужиоцу, а ако је рјешење донио предсједник Врховног суда ФБиХ. Одлуку по жалби доноси вијеће Управног одјељења Врховног суда ФБиХ састављено од троје судија.

    Утврђен Приједлог закона о адвокатури Федерације БиХ

    Влада Федерације БиХ утврдила је данас на приједлог Федералног министарства правде Приједлог закона о адвокатури ФБиХ који ће бити упућен у парламентарну процедуру.

    Приједлог овог закона се, између осталог, уређују адвокатска дјелатност, услови за обављање ове дјелатности, затим права и дужности адвоката, као и престанак права на обављање адвокатуре и привремена забрана вршења адвокатске дјелатности.

    Такођер, овим законом су третирани и адвокатски стручни сарадник, те адвокатски приправник, а прописују се и адвокатски испит и стручно усавршавање, организација адвокатуре, затим финансирање адвокатских комора, дисциплинска одговорност и заштита права адвоката, те адвокатских стручних сарадника и адвокатских приправника.

    Приједлогом закона је прописано да је адвокатура независна и самостална професионална дјелатност која осигурава пружање правне помоћи физичким и правним особама у остваривању њихових права и правних интереса.

    Овај законски пропис предвиђа да ће у року од 60 дана од дана његовог ступања на снагу Скупштина Адвокатске коморе донијети Тарифу о наградама и накнади за рад адвоката док ће, у истом року, федерални министар правде донијети правилник о висини награде адвокатима за одбране по службеној дужности.

    Предлагач је навео да је разлог за доношење овог закона дефинисање квалитетног законског оквира за обављање адвокатске дјелатности уз појашњење да је важећи Закон о адвокатури ФБиХ донесен 2002. године, а који је до израде овог закона претрпио више измјена и допуна.

    Федерално министарство правде је као обрађивач наведеног законског прописа препознало потребу доношења новог закона који би на основу редовне законодавне процедуре, као и провођења свеобухватне јавне расправе представљао квалитетан нормативни оквир за унапрјеђење адвокатске дјелатности. Текст закона је рађен, између осталог, и у сарадњи са адвокатским коморама, како са федералног тако и регионалног нивоа.  

    Утврђен Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о управљању отпадом

    Влада Федерације БиХ утврдила је данас на приједлог Федералног министарства околиша и туризма Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о управљању отпадом, који ће бити упућен у парламентарну процедуру.

    У разлозима за доношење ових измјена и допуна Закона предлагач, између осталог, појашњава да је проведбом Закона установљено да недостаје проведбени пропис којим се конкретније уређује проблематика депонија отпада, те се новим чланом (33а) уређује област која се односи на депоније, а која ће бити детаљно дефинисана у проведбеном акту чија ће израда услиједити након ступања на снагу овог закона.

    Предлагач такођер наводи да су у претходним измјенама и допунама Закона биле инкорпориране посебне категорије отпада које нису биле у потпуности подржане казненим одредбама, те да се овим измјенама и допунама приступило њиховом уређењу у смислу дефинисања износа новчаних казни према тежини учињеног прекршаја. Усвајањем предложених измјена и допуна, како указује предлагач, стварају се правне претпоставке за правилну и потпуну примјену закона у пракси.

    Из ресорног министарства такођер истичу да су надлежни органи управе и релевантни инспекторати упутили иницијативе за нужност ревидирања одредби Закона о управљању отпадом.

    Предложеним измјенама и допунама је, између осталог, уврштен појам циркуларне економије која као економски модел промовише одрживо искориштавање ресурса путем смањења отпада, рециклирања, обнављања и поновне употребе материјала и производа, а која има у фокусу да се вриједност производа, материјала и ресурса одржава што је дуже могуће,  те да се отпад и губици сведу на најмању могућу мјеру.

    Извршена је и допуна појма „Центар за управљање отпадом“ на начин који је према стратегијама заштите околиша и терминологији прихватљивији, у смислу да је наведено које врсте центара могу бити у терминологији законодавства управљања отпадом.  Допуњен је и члан 49. који се реферише на дефинисање надлежности инспекцијског надзора за „новију регулативу“, а односи се на посебне категорије отпада.

    Ревидиране су одредбе у члану 53. који се односе на казнене одредбе за правна лица, те је извршена и допуна члана 58. који се реферише на надлежност и рокове доношења прописа, односно проведбених аката који се односе на одлагање отпада на депоније.

     За унапређење социјалне заштите у Федерацији БиХ из Буџета више од 26,3 милиона КМ

    Влада Федерације БиХ данас је на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике донијела одлуке којима се усваја десет програма утрошка средства у оквиру текућих и капиталних трансфера из надлежности овог министарства у износу већем од 26,3 милиона КМ из Буџета ФБиХ за 2024. годину.

    Данас усвојени Програм утрошка средстава с критеријима расподјеле „Текући трансфери појединцима - Једнократна новчана помоћ за новорођено дијете” утврђеног Буџетом ФБиХ за 2024. годину Федералном министарству рада и социјалне политике, износи 16.000.000 КМ. Критерији расподјеле ових средстава су да је мајка држављанин БиХ са пребивалиштем у Федерацији БиХ, те да је дијете рођено у 2024. години у БиХ. Сврха програма је материјално оснаживање породица на подручју Федерације БиХ које су током 2024. године оствариле потомство. У складу са овом одлуком, Федерално министарство рада и социјалне политике ће сачињавати појединачне мјесечне листе о корисницима који су остварили право и на основу којих ће се извршити исплата средстава. Како је образложено, крајњи резултат је јачање системске подршке породицама с дјецом под једнаким условима на подручју читаве Федерације БиХ.

    Другом одлуком усвојен је Програм утрошка средстава с критеријима расподјеле „Капитални трансфери непрофитним организацијама - Установама за збрињавање на нивоу Федерације БиХ” у износу од 3.000.000 КМ. У оквиру овог трансфера планирана је проведба активности на развијању постојећих и успостављању нових облика социјалних услуга, те побољшању услова смјештаја за кориснике и рада. Овим активностима обухваћено је пет установа федералног значаја, установе за социјално збрињавање и здравствену његу Баковићи, Дрин и Љубушки, затим Установа за социјално збрињавање, здравствену његу, одгој и образовање - Пазарић, те Установа за социјално збрињавање, одгој и образовање - Сарајево. Сврха програма је пружање квалитетнијих услуга смјештаја и стручног рада за 300 особа које бораве или раде у ових пет установа социјалне скрби.

    Програм утрошка средстава с критеријима расподјеле „Текући трансфери непрофитним организацијама суфинансирање рада установа социјалне заштите за збрињавање на нивоу Федерације БиХ”, у износу од 2.000.000 КМ, има за циљ стварање претпоставки за квалитетно пружање социјалних услуга кроз стварање услова за несметано редовно функционисање установа. Ријеч је о Програму помоћи установама за збрињавање на нивоу Федерације БиХ кроз суфинансирање трошкова рада и пословања (Установа Хум), те  Програму помоћи установама за збрињавање на нивоу ФБиХ кроз субвенционирање трошкова гријања и других енергената (установе Баковићи, Дрин, Љубушки и Пазарић).

    Када је ријеч о Програму „Капитални трансфери другим нивоима власти и фондовима - Суфинансирање пројеката за центре за социјални рад и јавне установе социјалне заштите”, осигурана су средства у износу од 2.000.000 КМ. Средства ће се додјељивати у три категорије. Ријеч је о набавци сталних материјално-техничких средстава, адаптацији и уређењу постојећих објеката, те градњи нових објеката.

    Данас је усвојен и Програм утрошка средстава с критеријима расподјеле „Текући трансфери непрофитним организацијама - проведба Закона о заштити од насиља у породици” у износу од 1.500.000 КМ. Сврха Програма је подршка раду сигурних кућа и склоништа за смјештај жртава породичног насиља је осигурање заштите и збрињавања жртава породичног насиља у сигурним кућама и склоништима кроз суфинансирање трошкова смјештаја 300 жртава породичног насиља упућених у сигурне куће током 2024. године.

    На приједлог Федералног министарства износ од 1.000.000 КМ утврђен је и програм намијењен за провођење федералних закона социјалне заштите и дјечије заштите и особа са инвалидитетом.  Корисници средстава су центри за социјални рад и опћинске службе надлежне за послове социјалне заштите са подручја Федерације БиХ.

    Према усвојеном Програму, трансфер за организације цивилних инвалида из Буџета ФБиХ износи 650.000 КМ. Сврха овог програма је стварање услова за функционисање савеза/удружења особа са инвалидитетом и цивилних жртава рата, с циљем њиховог оснаживања у заступању интереса ове популације.

    Усвојеним Програмом трансфер за финансирање и рад удружења пензионера на нивоу Федерације (члан 125. Закона о ПИО) утврђеног Буџетом ФБиХ за 2024. годину Федералном министарству рада и социјалне политике износи 120.000 КМ.

    Такођер, данас је усвојен Програм који се односи на Стратегију за унапређење права и положаја особа са инвалидитетом у ФБиХ 2022-2027. година. У оквиру овог трансфера планиран је програм побољшања социјалне укључености маргинализираних група у износу од 20.000 КМ.

    Донесеном одлуком Влада Федерације БиХ данас је усвојила и Програм утрошка средстава с критеријима расподјеле - Трансфер за реализовање активности предвиђених Уредбом о примјени одгојних препорука према малољетницима у Федерацији БиХ, у износу од 20.000 КМ. Сврха Програма је јачање стручних капацитета пружатеља услуга кроз стручно оспособљавање 100 особа из реда стручних запосленика у центрима за социјални рад и опћинским службама социјалне заштите у области примјене одгојних препорука.

    Влада дала сагласност за усклађивање вриједности опћег бода за 2024. годину

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике донијела одлуку којом се даје сагласност за усклађивању вриједности опћег бода за 2024. годину, у складу са чланом 78. Закона о пензијском и инвалидском осигурању, у проценту од 13,6 посто, те износи 20,74 КМ.

    Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објаве у Службеним новинама Федерације БиХ.

    У образложењу предлагач је у разлозима за доношење одлуке навео да је Федерално министарство рада и социјалне политике запримило акт Федералног завода ПИО, којим се тражи сагласност за усклађивање вриједности опћег бода за 2024. годину за 13,6 посто. Наиме, Федерални завод за статистику је објавио податак према којем је проценат пораста просјечне бруто плате у ФБиХ у 2023. години у односу на 2022. годину 13,6 посто. Такођер, Федералани завод за ПИО је Федералном министарству доставио процјену обрачуна вриједности опћег бода, у складу са закључком Владе Федерације БиХ.

    У образложењу се подсјећа да је чланом 78. Закона о ПИО прописано да се вриједност опћег бода из члана 47. овог закона усклађује 15. априла сваке године, према проценту пораста просјечне бруто плате у Федерацији у претходној години, а да вриједност опћег бода уз сагласност Владе Федерације БиХ, утврђује и објављује носилац осигурања у Службеним новинама Федерације БиХ, те је било потребно да Влада да сагласност за усклађивање вриједности опћег бода за ову годину у проценту од 13,6 посто.

    Утврђене основице, износ и коефицијенти новчаних накнада за ову годину из борачке области

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства за питања бораца и инвалида одбрамбено-ослободилачког рата донијела пет одлука о утврђивању основица, износа и коефицијената новчаних накнада за 2024. годину из борачке области. 

    Првом одлуком утврђује се основица за исплату мјесечних новчаних накнада добитника ратних признања и одликовања и чланова њихових породица за 2024. годину у износу од 772,12 КМ. По овој основици утврдит ће се висина мјесечних новчаних износа за добитнике ратних признања и одликовања и чланова њихових породица за 2024. годину, у складу са Законом о посебним правима добитника ратних признања и одликовања и чланова њихових породица. Како је образложено, за реализацију ове одлуке обезбијеђена су средстава у Буџету ФБиХ за ову годину у износу од 18.077.500 КМ.

    Данас је утврђена и основица за одређивање висине мјесечних новчаних накнада корисника борачко-инвалидске заштите у Федерацији БиХ за 2024. годину (инвалиднина), у износу од 962,51 КМ. По овој основици утврдит ће се висина мјесечних новчаних накнада личних и породичних инвалиднина у Федерацији БиХ за 2024. годину, у складу са одредбама Закона о правима бранилаца и чланова њихових породица, као и за кориснике права борачко-инвалидске заштите који су то право стекли до 6.4.1992. године, у складу са одредбама Закона о правима бранилаца и чланова њихових породица. Како је образложено, за реализацију ове одлуке обезбијеђена су средстава у Буџету ФБиХ за 2024. годину у износу од 281.574.500 КМ.

    Трећом одлуком утврђује се мјесечна новчана егзистенцијална накнада демобилизираним браниоцима и члановима њихових породица за ову годину, у износу од 5,09 КМ по мјесецу проведеном у Оружаним снагама. На основу утврђеног износа и коефицијента из члана 27. став (3) Закона о правима демобилизираних бранилаца и чланова њихових породица, утврдит ће се висина мјесечне новчане егзистенцијалне накнаде демобилизираним браниоцима и члановима њихових породица у 2024. години, у складу са одредбама овог закона. Како је образложено, за реализацију ове одлуке осигурана су средстава у овогодишњем Федералном буџету у износу од 61.670.100 КМ.

    Једном од данашњих одлука утврђује се коефицијент 1 (један) за обрачуне и исплате мјесечних новчаних накнада добитника ратних признања и одликовања и чланова њихових породица за ову годину. На основу овог коефицијента и утврђене основице за мјесечне новчане накнаде за ову годину, утврдит ће се висина мјесечних новчаних примања добитника ратних признања и одликовања и чланова њихових породица за 2024. годину, у складу са одредбама Закона о правима добитника ратних признања и одликовања и чланова њихових породица. Како је образложено, предложени коефицијент од 1 (један) уз примјену обрачунске основице од 772,12 КМ, треба да обезбиједи мјесечне исплате накнада за ратна признања и одликовања, у износима који су у складу са одобреним Буџетом ФБиХ за ову годину у износу од 18.077.500 КМ.

    Такођер, петом одлуком се утврђује коефицијент 1 (један) за обрачуне и исплате мјесечних новчаних накнада корисника борачко-инвалидске заштите у Федерацији БиХ (инвалиднина), за 2024. годину. На основу овог коефицијента и утврђене основице за мјесечне новчане накнаде за 2024. годину, утврдит ће се висина мјесечних новчаних примања личних и породичних накнада корисника права борачко-инвалидске заштите за 2024. годину, у складу са одредбама Закона о правима бранилаца и чланова њихових породица, као и за кориснике права борачко-инвалидске заштите који су то право стекли до 6.4.1992. године, у складу са одредбама Закона о правима бранилаца и чланова њихових породица. Како је образложено, предложени коефицијент 1 (један), уз примјену основице од 962,51 КМ, треба да обезбиједи мјесечне исплате средстава инвалиднине корисницима за 2024. годину, у износима који су у складу са одобреним Буџетом ФБиХ за 2024. годину у износу од 281.574.500 КМ.

    Прихваћена Стратегија развоја система социјалне и дјечје заштите у ФБиХ 2024-2030.

    Влада Федерације БиХ на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике данас донесеним закључком прихватила је Стратегију развоја система социјалне и дјечје заштите у ФБиХ за период од 2024. до 2030. године, те је упутила на разматрање и усвајање Парламенту ФБиХ. Документ је сачинило Федерално министарство рада и социјалне политике на основу Одлуке о изради секторске Стратегије развоја система социјалне и дјечје заштите у ФБиХ.

    Три су стратешка циља овог документа. Први је смањити сиромаштво и ублажити посљедице сиромаштва, други оснажити и убрзати инклузију маргинализираних појединаца и група, а трећи ојачати институционалне механизме и капацитете.

    Како је наведено у Стратегији, приоритетни кораци за остварење првог циља су превентивно дјеловање на смањењу ризика од сиромаштва, као и смањење степена изложености посљедицама сиромаштва. Између осталог, нагласак је стављен на правовремено предузимање адекватних мјера на смањењу сиромаштва, затим активирање корисника социјалне заштите, те развој друштвеног предузетништва и социјалних иновација. Фокус је и на ублажавању посљедица сиромаштва кроз квалитетнији обухват појединаца и породица/домаћинстава у стању социјалне потребе и повећање ефикасности социјалних давања. Истакнуто је и провођење мјера на унапређењу механизма идентифицирања појединаца и група у стању сиромаштва, као и редефинирање постојећих модела подршке социјално угроженом становништву, те развој и јачање модалитета системског улагања у дјецу и породицу.

    Кључни правци дјеловања за испуњење другог циља су превенирање институционализације и јачање процеса деинституционализације. То подразумијева смањење броја корисника институционалне заштите кроз стандардизиран систем идентификације особа у ризику од раздвајања од породице и имплементацију адекватних програма превенције. Јачање процеса деинституционализације усмјерено је на смањивање социјалне искључености. Тај приоритет у фокус  ставља динамизирање започетих процеса трансформације установа социјалне заштите и проширење лепезе услуга које се нуде у оквиру установа социјалне заштите, као и успоставу и подршку програмима успјешне ресоцијализације и реинтеграције корисника у локалним заједницама.

    Као приоритети за остварење трећег циља ове стратегије наведени су редефинирање и реорганизирање институционалних механизама система социјалне и дјечије заштите, те јачање капацитета институција у систему социјалне заштите. То укључује успостављање јасних правних оквира којима ће се уредити питања надлежности, послова, права, надзора, усклађености с међународним стандардима, поштивања људских права и правне сигурности појединаца и породица у стању потребе. Овај приоритет наглашава и потребу реорганизирања послова и задатака повјерених центрима за социјални рад, те њихово усклађивање с прописаним стандардима за обављање стручних послова. У фокусу је и јачање кадровских, техничких и инфраструктурних капацитета институција у систему социјалне и дјечије заштите, а нарочито успостављање и развијање система континуираног стручног оспособљавања и супервизије запосленика у надлежним институцијама из области социјалне и дјечије заштите.

    У Стратегији су назначени и стратешки пројекти за које се очекује да ће дати кључни остваривању визије развоја система социјалне и дјечије заштите у ФБиХ. Уз преглед активности на провођењу Стратегије, овај документ садржи и преглед потребних финансијских средстава за имплементацију предвиђених мјера и пројеката, те преглед потенцијалних извора средстава. Између осталог, наведено је да је Стратегијом развоја система социјалне заштите у ФБиХ предвиђена имплементација 20 мјера у вриједности од око 270 милиона КМ на годишњем нивоу, што чини око 3,15 посто пројицираног буџета свих нивоа власти у Федерацији.

    Образложено је и да је Федерално министарство рада и социјалне политике ову секторску стратегију финализирало након проведених свих прописаних фаза и процедура, укључујући јавне консултације, те прибављање мишљења релевантних институција. Такођер, наглашено је да су циљеви Стратегије у потпуности усклађени са одредбама конвенција о основним људским правима које су усвојиле Уједињене нације, а овај документ усклађен је и са Оквиром за реализацију циљева одрживог развоја у БиХ, односно Агендом 2030, у чијем дефинирању је значајну глобалну улогу имала Европска унија.

    Одлуке о изради стратегије праведне транзиције енергетског сектора ФБиХ и о стратегији управљања минералним сировинама 

    Влада Федерације БиХ донијела је данас на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије донијела одлуке о изради два стратешкла документа из области енергетског сектора. Ријеч је  о изради стратегије праведне транзиције енергетског сектора ФБиХ до 2030. године са пројекцијом до 2050. године и о изради стратегије управљања минералним сировинама у Федерацији БиХ до 2030. године са пројекцијом до 2050. године.

    Одлуком о изради стратегије праведне транзиције енергетског сектора ФБиХ до 2030. године са пројекцијом до 2050. године је прописано да је стратегија праведне транзиције мултисекторски стратешки документ на нивоу Федерације БиХ, којим се дефинише као инструмент за праведно управљање транзицијом енергетског сектора, кроз мултисекторско изналажење најбоље могућих рјешења за отварања нових радних мјеста и могућности збрињавања радника у дјелатностима погођених процесом транзиције енергетског сектора, као и утврђивање циљева и мјера за развој локалних заједница и региона богатих угљем кроз развијање нових и јачањем већ постојећим привредним дјелатностима са ниском емисијом стакленичких плинова.  Надаље, стратегијом праведне транзиције бит ће утврђени визија и мултисекторски циљеви, координиране мјере за усклађивање секторских политика, начини и механизми планирања, надлежности над утврђеним активностима, начин финансирања, управљања и праћења, како би се осигурао праведан и подржавајући третман за све раднике, локалне заједнице и регије захваћене транзицијиом енергетског сектора.

    Другом одлуком покрећу се активности на изради стратегије управљања минералним сировинама у Федерацији БиХ до 2030. године са пројекцијом до 2050. године. Ради се о стратешком документу на нивоу ФБиХ који представља основни национални документ управљања ресурсима, резервама и квалитету минералних сировина, а који су на простору Федерације идентификовани, утврђени, довољно или недовољно истражени, доказани са процјењеним резервама и квалитететом, те који су у фази планирања или вршења експлоатације, престанка експлоатације, затварања и санирања лежишта, а све у складу са потребама развоја привреде и просторно-планским документима ФБиХ.

    Стратегијом ће бити одређени правци и визија истраживања и производње минералне сировине у складу са савременим условима тржишног привређивања, рационално кориштење и постизање жељене ефикасности пословања, с циљем да се обим и начин производње усклади са еколошким потребама и повеже у домен одрживог развоја. Такођер, бит ће дефинисани правци и мјере управљања у процесима утврђивања резерви и квалитета минералних сировина, јачање иновативног развоја како би се побољшао развој рударства уз еколошки прихватљива техничко технолошка рјешења, затим планско и рационално кориштење минералних сировина са увођењем могућих технологија за рециклирање постојећих већ искориштених минералних ресурса, потребно истраживање и производњу нових количина минералних сировина којим ће се обезбиједити стабилан развој нових привредних дјелатности, енергетске и друге потребе везане за привреду и широку потрошњу.

    За израду ове двије стратегије Влада Федерације БиХ ће формирати интерресорне комисије, Управљачке одборе Федерације, чији је задатак да разматрају приједлоге и мишљења чланова радних група, доносе одлуке о активностима и резултатима из властите надлежности, заједнички усаглашавају ставове о отвореним питањима која би могла бити неодговорена из приједлога и дискусија радних група и између представника Развојног програма Уједињених нација (УНДП) и по потреби извјештавају јавност о процесима израде ових стратегија.

    Федерално министарство енергије, рударства и индустрије, у складу с данашњим одлукама, координира и води процесе израде ове двије стратегије, а учесници у изради су надлежне институције ФБиХ, кантона и јединица локалне самоуправе, представници УНДП-а и социоекономски партнери, стручне јавне установе, те синдикалне организације, представници невладиног сектора и други по указаној потреби.

    Рок за израду ових стратегија је 14 мјесеци од дана када Влада Федерације БиХ усвоји Пројектни задатак за њену израду. Финансијска средства за израду стратегије обезбијеђена су заједнички из Буџета ФБиХ и УНДП-а, а на основу Споразума о финансирању између УНДП-а и Федералног министарства енергије, рударства и индустрије.

    Утврђен Приједлог закона о рударству Федерације БиХ

    Влада Федерације БиХ утврдила је данас на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије Приједлог закона о рударству ФБиХ који ће бити упућен у парламентарну процедуру.

    Приједлогом новог закона о рударству уређује се правни статус рудног блага, односно минералних сировина, затим начин и услови управљања минералним сировинама, извођење рударских радова, мјере заштите на раду и сигурност здравља радника на раду, обустава изводења и трајни прекид рударских радова, техничка документација и пројектовање, рударска мјерења и рударски планови, али и инспекцијски надзор, заштита и уређење простора, те казнене одредбе и друга питања везана уз управљање минералним сировинама и изводење рударских радова на територији Федерације БиХ. Данас утврђеним приједлогом закона се дефинише да је рудно богатство добро од опћег интереса као и да је под посебном заштитом.

    Утврђени приједлог садржи и одредбе о управљању минералним сировинама кроз одредбе о Стратегији управљања минералним сировинама, Плану управљања минералним сировинама и надлежностима за доношење, као и о Плану управљања минералним сировинама и просторном планирању. У Приједлогу закона су и одредбе о извођењу рударских радова, мјерама заштите на раду, те о привременим, потпуним и трајним обуставама рударских радова, као и о техничкој документацији и пројектовању. Такођер, Приједлогом закона су обухваћене и одредбе које се тичу рударских планова и мјерења, те надзора, затим заштите и уређења простора, али и казнене одредбе.

    Ресорно министарство као предлагач, између осталог, појашњава да је важећи Закон о рударству ФБиХ у практичној примјени дуже од десет година, те да је његова практична примјена указала на потребу прецизирања одређених норми, измјену и усклађивање, отклањање нејасноћа и слично. Такођер подсјећају да је Планом рада Федералног министарства енергије, рударства и индустрије за 2020. годину била планирана израда Закона о измјенама и допунама Закона о рударству ФБиХ, али да је, након проведених консултација и Мишљења Уреда за законодавство и усклађеност са прописима Европске уније у којем се предлаже да се умјесто предложених измјена и допуна приступи изради новог текста предметног закона донесена одлука да се приступи изради новог текста Закона о рударству ФБиХ. Радна група за израду новог Закона о рударству ФБиХ формирана је 2020. године.

    Влада Федерације БиХ је 16.9.2021. године утврдила Нацрт закона о рударству ФБиХ који је потом усвојен у Представничком дому Парламента ФБиХ 27.10.2021. године, те у Дому народа Парламента ФБиХ 3.3.2022. године. Јавне расправе у Сарајеву и у Мостару провело је Федерално министарство енергије, рударства и индустрије у априлу и мају 2022. године.

    У процјенама економске оправданости доношења овог прописа је наведено да се његовим доношењем уређује област рударства у Федерацији БиХ у смислу заштите природног богатства и кориштење минералних сировина у комерцијалне сврхе, односно привредни развој, те да би се социјални утјецаји требали огледати у смислу интензивнијег привредног развоја и повећањем опће запослености.

    Више од 27 милиона КМ за програме развоја мале привреде     

    Влада Федерације БиХ донијела је на данашњој сједници на приједлог Федералног министарства развоја, подузетништва и обрта четири одлуке којим се усвајају програми утрошка средстава текућих трансфера у укупном износу од 27.200.000 КМ. Средства се расподјељују по пројектима утврђеним Програмом и исплатит ће се корисницима као неповратна (грант) средства.

    Првом одлуком је усвојен Програм утрошка средстава Текућих трансфера другим нивоима власти и фондовима - Текући трансфери опћинама и градовима у износу од 7.500.000 КМ. Ова средства намијењана су за изградњу подузетничких зона и бит ће расподјељена по пројекту утврђеним Програмом, а исплатит ће се корисницима као неповратна (грант) средства.

    Другом одлуком усвојен је Програм утрошка средстава Текућих трансфера непрофитним организацијама - Удружењима грађана, привредним/обртничким коморама ФБиХ и кантона, те образовним институцијама у износу од 1.000.000 КМ. 

    Трећом одлуком је усвојен Програм утрошка средстава текућих трансфера - Субвенције приватним предузећима и подузетницима у износу од 17.700.000 КМ. Програмом су средства намијењена за јачање конкуретности МСП, подршку МСП у ИТ сектору, потицаје за развој обрта и сродних дјелатности, те потицај новооснованим субјектима мале привреде и пружање мониторинг услуга за субјекте мале привреде.

    Посљедњом одлуком усвојен је Програм утрошка средстава текућих трансфера - Субвенције приватним предузећима и подузетницима за регресирање камата - Гаранцијски фонд у износу од 1.000.000 КМ.

    За прве три одлуке средства ће се корисницима додијељивати у складу с критеријима утврђеним у програмима, јавним конкурсом и Правилником о поступцима у провођењу Програма развоја мале привреде.

    За средства за регресирање камата – Гаранцијски фонд се не расписује јавни конкурс и средства потицаја ће бити дозначена корисницима кредита по кредитно-гарантним програмима ресорног министарства и то по аутоматизму уколико су уредно измирили дотадашње обавезе по кредитима.

    Предлагач је, између осталог, навео да је разлог за доношење поменутих одлука реализовање годишњег Програма развоја мале привреде за Федерацију БиХ.

     Одобрени програми утрошка више од 5,7 милиона КМ за пројекте околиша и туризма

    Влада Федерације БиХ данас је на приједлог Федералног министарства околиша и туризма донијела три одлуке о усвајању програма утрошка средстава у укупном износу од 5.750.000 КМ, од тога се двије односе на развој туризма у Федерацији у укупном износу од четири милиона КМ.

    Првом одлуком усвојен је Програм утрошка средстава Капиталних трансфера другим нивоима власти и фондовима - Трансфер за развој туризма у Федерацији БиХ у износу од 2.000.000 КМ. Од тога је 1.600.000 КМ намијењен за суфинансирање програма изградње инфраструктуре за побољшање туристичке понуде и специфичности развоја туристичких дестинација. Са 200.000 КМ суфинансират ће се подршка пројектима у функцији развоја одрживог туризма, на дестинацијама од ширег природног и културно-хисторијског значаја за Федерацију БиХ - радови на реконструкцији, санацији и унапређењу објеката и локалитета, те израда пројектне документације за наведене активности. Такођер, 200.000 КМ планирано је за суфинансирање подршке пројектима за набавку средстава за рад у сврху промоције специфичних облика туризма.

    Друга одлука се односи на Програм утрошка средстава Текућих трансфера другим нивоима власти и фондовима - Трансфер за развој туризма у Федерацији БиХ у износу од 2.000.000 КМ. Ова одлука укључује Програм подршке туристичко-угоститељским манифестацијама које имају интернационални значај за Федерацију БиХ у износу од 700.000 КМ, Програм подршке туристичко-угоститељским манифестацијама које имају значај за домаћи/локални туризам у износу од 300.000 КМ, затим Програм подршке конкурентности туристичке и угоститељске дјелатности кроз суфинансирање специфичног туризма - руралног и аутохтоних угоститељских дјелатности у градовима и у селима са 500.000 КМ (кроз едукацију, израду пројектне документације, текуће одржавање, прилагођавање објеката еколошки прихватљивијим стандардима, трошкове услуга текућег одржавања објекта, набавку и пласирање аутохтоне понуде пића и хране). За суфинансирање промотивног материјала из области туризма кроз брендирање појединих мјеста, догађаја (кампање) и производа у сврху јачања туристичке понуде предвиђено је 250.000 КМ, а исти износ и за суфинансирање видео промоције и брендирање туризма Федерације БиХ.

    Трећа данашња одлука односи се на Акциони план Стратегије околиша у укупном износу од 1.750.000 КМ. Предлагач је појаснио да се ова средства односе на финансирање пројеката у области управљања отпадом и заштите природе како би се унаприједило стање у овим компонентама заштите околиша.

    За побољшање цестовне инфраструктуре и сигурности  у промету одобрен утрошак 22 милиона КМ

    Влада Федерације БиХ усвојила је данас на приједлог Федералног министарства промета и комуникација и Одлуку о Програму утрошка средстава Капиталних трансфера другим нивоима власти и фондовима - Трансфер за изградњу аутоцеста, брзих цеста, магистралних и других цеста у износу од 22.000.000 КМ. Корисници трансфера су кантони, градови, опћине и фондови (кантоналне дирекције/управе за цесте) у Федерацији БиХ, а сврха предметног трансфера је побољшање цестовне инфраструктуре и сигурности у цестовном промету регионалних, локалних цеста, те градских и опћинских улица.

    Дио ових средстава се налази на посебном рачуну за управљање развојним средствима за имплементацију средстава намијењених за финансирање капиталних инфраструктурних пројеката у оквиру Јединственог рачуна, а остатак потребних средстава ће се осигуравати сукцесивно у складу са потребама за реализацију пројеката.

    Расподјела средстава вршит ће се на основу проведеног јавног позива, а бит ће додјељена корисницима средстава у складу са одобреним пројектима, а на темељу поднесених захтјева на јавни позив који ће расписати Федерално министарство промета и комуникација.

    Јавни позив за додјелу ових средстава објавит ће се на службеној wеб страници Федералног министарства промета и комуникација, те најмање у два дневна листа великог тиража. 

    Двије одлуке о готовинским исплатама верифицираних тражбина  по основу рачуна старе девизне штедње

    Влада Федерације БиХ на приједлог Федералног министарства финансија донијела је двије одлуке о готовинским исплатама верифицираних тражбина по основу рачуна старе девизне штедње.

    Одлуком о готовинским исплатама верифицираних тражбина по основу рачуна старе девизне штедње у ФБиХ за 2024. годину утврђују се поступци и динамика готовинских исплата ових тражбина. Одлуком је прецизирано да се сваком поједином тражиоцу, којем је издата потврда о верификацији рачуна старе девизне штедње на основу захтјева за верификацију који су верифицирани до 31.12.2022. године, са Јединственог рачуна трезора ФБиХ исплаћује максималан износ од 1.000 КМ или укупан износ до 1.000 КМ. Редослијед исплата утврђује Федерално министарство финансија према хронолошком реду у погледима појединачно издатих потврда о верифицираним тражбинама који се објављују у Службеним новинама ФБиХ и два дневна листа.

    Другом данашњом одлуком о готовинским исплатама верифицираних тражбина по основу рачуна старе девизне штедње за које се не врши емисија обвезница овлашћује се Федерално министарство финансија да реализира обавезе по основу рачуна старе девизне штедње које су верифициране на основу захтјева за верификацију поднесених до 31.12.2022. године које, након готовинске исплате од 1.000 КМ, не прелазе 100 КМ. Ова одлука ће се реализирати до висине предвиђених средстава у Буџету ФБиХ за годину у којој се врши исплата.

    У разлозима за доношење ових одлука образложено је да су исте предложене у складу са Законом о измјени Закона о измирењу обавеза по основу рачуна старе девизне штедње у ФБиХ, те да су за измирење обавеза по основу готовинске исплате у овогодишњем федералном буџету предвиђена средства на одговарајућим позицијама за отплату по овом основу.   

    Кадровска рјешења

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства финансија донијела закључак којим се утврђује приједлог за именовање Јелке Милићевић за замјеника директора Агенције за банкарство Федерације БиХ, на период до истека мандата замјеника директора који је разријешен, а који је био именован Одлуком Парламента ФБиХ. Влада ће Парламенту Федерације БиХ доставити Приједлог одлуке о именовању замјеника директора Агенције за банкарство ФБиХ, ради именовања.

    Данас је дата претходна сагласност Скупштини Јавног предузећа Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар за именовање Алена Туцаковића, Ћамила Ганибеговића, Марије Бунтић, Анте Врдољака и Алена Сејдиновића за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога да је претходна сагласност Скупштини овог јавног предузећа за разрјешење вршиоца дужности чланова Надзорног одбора, ради истека мандата.

    Влада је донијела и Рјешење којим се именује Надзорни одбор Јавног предузећа Национални парк Уна д.о.о. Бихаћ, на период од четири године у саставу Јасмин Дервић за предсједника, те за чланове Вилдана Јогић и Аднан Вуковић. Овим рјешењем разрјешавају се дужности предсједник и чланови привременог Надзорног одбора, ради истека мандата.

    Данас је донесено и Рјешење којим се именују вршиоци дужности чланова Надзорног одбора Лутрије БиХ, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца, у саставу Мирослав Ћорић, Жења Љубишкић, Саша Грабовац, Армин Сирчо и Неира Млинаревић. Претходно је донесено Рјешење којим се разрјешава досадашњи Надзорни одбор Лутрије БиХ, прије истека мандата.

    За учешће у раду и одлучивању на предстојећим скупштинама привредних друштава данас су опуномоћени  Стипо Буљан (УНИС Гроуп д.о.о.), Халко Балавац (БХ-Гас д.о.о. Сарајево), Златан Билановић (Технички ремонтни завод Хаџићи д.д. Хаџићи) и Емир Рашчић (Агрокомерц д.д. Велика Кладуша).