33. sjednica Vlade FBiH

  • 30.04.2024.
  • 33. sjednica Vlade FBiH

    Utvrđen Nacrt zakona o zaštiti prava na pravično suđenje u razumnom roku

    Vlada Federacije BiH utvrdila je danas na prijedlog Federalnog ministarstva pravde Nacrt zakona o zaštiti prava na pravično suđenje u razumnom roku. Ovim zakonom propisuju se način, uslovi i postupak zaštite prava na pravično suđenje u razumnom roku u sudskim postupcima koji se vode pred nadležnim sudovima i tužilaštvima u postupcima istrage u FBiH. Njegova svrha je da spriječi nastajanje povrede prava na pravično suđenje u razumnom roku, pruži sudsku zaštitu u slučaju povrede tog prava, kao i pravično obeštećenje.

    U razlozima za donošenje ovog propisa je, između ostalog, navedeno da je Ustavni sud BiH u više slučajeva utvrdio povredu prava na suđenje u razumnom roku, te naložio provođenje generalnih mjera kao što je uvođenje preventivnog pravnog lijeka koji se odnosi na dužinu postupka. Također, u konkretnim slučajevima utvrđena je i naknada štete podnosiocima apelacija koje su pale na teret odgovarajućeg kantonalnog, odnosno budžeta FBiH. Predlagač navodi da ovaj nacrt zakona predviđa jasan, efikasan i ekonomičan zakonodavni okvir kojim se osigurava mehanizam preventivnog pravnog lijeka.

    Predlagač u obrazloženju, između ostalog, navodi da ovaj nacrt zakona čine četiri poglavlja kojima se definiše postupak ostvarenja prava na pravično suđenje u razumnom roku pred sudovima u FBiH. Propisana su pravna sredstva kojima se štiti pravo na suđenje u razumnom roku i to zahtjev za ubrzanje postupka radi izbjegavanja povrede prava na pravično suđenje u razumnom roku, kao i zahtjev za zaštitu prava na pravično suđenje u razumnom roku i pravično novčano obeštećenje za nematerijalnu štetu.

    Nacrt sadrži i odredbe kojima se propisuje zahtjev za isplatu primjerene naknade zbog povrede prava na pravično suđenje u razumnom roku, odnosno sticanje prava, te visina novčanog obeštećenja, isplata, kao i osiguranje sredstava. Članom 21. teksta zakona utvrđeno je da visinu novčanog obeštećenja kantoni mogu drugačije urediti.

    Po navedenom zahtjevu odluku donosi predsjednik suda ili glavni tužilac, a na čije rješenje stranka ima pravo žalbe predsjedniku neposredno višeg suda, odnosno glavnom federalnom tužiocu, a ako je rješenje donio predsjednik Vrhovnog suda FBiH. Odluku po žalbi donosi vijeće Upravnog odjeljenja Vrhovnog suda FBiH sastavljeno od troje sudija.

    Utvrđen Prijedlog zakona o advokaturi Federacije BiH

    Vlada Federacije BiH utvrdila je danas na prijedlog Federalnog ministarstva pravde Prijedlog zakona o advokaturi FBiH koji će biti upućen u parlamentarnu proceduru.

    Prijedlog ovog zakona se, između ostalog, uređuju advokatska djelatnost, uslovi za obavljanje ove djelatnosti, zatim prava i dužnosti advokata, kao i prestanak prava na obavljanje advokature i privremena zabrana vršenja advokatske djelatnosti.

    Također, ovim zakonom su tretirani i advokatski stručni saradnik, te advokatski pripravnik, a propisuju se i advokatski ispit i stručno usavršavanje, organizacija advokature, zatim finansiranje advokatskih komora, disciplinska odgovornost i zaštita prava advokata, te advokatskih stručnih saradnika i advokatskih pripravnika.

    Prijedlogom zakona je propisano da je advokatura nezavisna i samostalna profesionalna djelatnost koja osigurava pružanje pravne pomoći fizičkim i pravnim osobama u ostvarivanju njihovih prava i pravnih interesa.

    Ovaj zakonski propis predviđa da će u roku od 60 dana od dana njegovog stupanja na snagu Skupština Advokatske komore donijeti Tarifu o nagradama i naknadi za rad advokata dok će, u istom roku, federalni ministar pravde donijeti pravilnik o visini nagrade advokatima za odbrane po službenoj dužnosti.

    Predlagač je naveo da je razlog za donošenje ovog zakona definisanje kvalitetnog zakonskog okvira za obavljanje advokatske djelatnosti uz pojašnjenje da je važeći Zakon o advokaturi FBiH donesen 2002. godine, a koji je do izrade ovog zakona pretrpio više izmjena i dopuna.

    Federalno ministarstvo pravde je kao obrađivač navedenog zakonskog propisa prepoznalo potrebu donošenja novog zakona koji bi na osnovu redovne zakonodavne procedure, kao i provođenja sveobuhvatne javne rasprave predstavljao kvalitetan normativni okvir za unaprjeđenje advokatske djelatnosti. Tekst zakona je rađen, između ostalog, i u saradnji sa advokatskim komorama, kako sa federalnog tako i regionalnog nivoa.  

    Utvrđen Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju otpadom

    Vlada Federacije BiH utvrdila je danas na prijedlog Federalnog ministarstva okoliša i turizma Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju otpadom, koji će biti upućen u parlamentarnu proceduru.

    U razlozima za donošenje ovih izmjena i dopuna Zakona predlagač, između ostalog, pojašnjava da je provedbom Zakona ustanovljeno da nedostaje provedbeni propis kojim se konkretnije uređuje problematika deponija otpada, te se novim članom (33a) uređuje oblast koja se odnosi na deponije, a koja će biti detaljno definisana u provedbenom aktu čija će izrada uslijediti nakon stupanja na snagu ovog zakona.

    Predlagač također navodi da su u prethodnim izmjenama i dopunama Zakona bile inkorporirane posebne kategorije otpada koje nisu bile u potpunosti podržane kaznenim odredbama, te da se ovim izmjenama i dopunama pristupilo njihovom uređenju u smislu definisanja iznosa novčanih kazni prema težini učinjenog prekršaja. Usvajanjem predloženih izmjena i dopuna, kako ukazuje predlagač, stvaraju se pravne pretpostavke za pravilnu i potpunu primjenu zakona u praksi.

    Iz resornog ministarstva također ističu da su nadležni organi uprave i relevantni inspektorati uputili inicijative za nužnost revidiranja odredbi Zakona o upravljanju otpadom.

    Predloženim izmjenama i dopunama je, između ostalog, uvršten pojam cirkularne ekonomije koja kao ekonomski model promoviše održivo iskorištavanje resursa putem smanjenja otpada, recikliranja, obnavljanja i ponovne upotrebe materijala i proizvoda, a koja ima u fokusu da se vrijednost proizvoda, materijala i resursa održava što je duže moguće,  te da se otpad i gubici svedu na najmanju moguću mjeru.

    Izvršena je i dopuna pojma „Centar za upravljanje otpadom“ na način koji je prema strategijama zaštite okoliša i terminologiji prihvatljiviji, u smislu da je navedeno koje vrste centara mogu biti u terminologiji zakonodavstva upravljanja otpadom.  Dopunjen je i član 49. koji se referiše na definisanje nadležnosti inspekcijskog nadzora za „noviju regulativu“, a odnosi se na posebne kategorije otpada.

    Revidirane su odredbe u članu 53. koji se odnose na kaznene odredbe za pravna lica, te je izvršena i dopuna člana 58. koji se referiše na nadležnost i rokove donošenja propisa, odnosno provedbenih akata koji se odnose na odlaganje otpada na deponije.

     Za unapređenje socijalne zaštite u Federaciji BiH iz Budžeta više od 26,3 miliona KM

    Vlada Federacije BiH danas je na prijedlog Federalnog ministarstva rada i socijalne politike donijela odluke kojima se usvaja deset programa utroška sredstva u okviru tekućih i kapitalnih transfera iz nadležnosti ovog ministarstva u iznosu većem od 26,3 miliona KM iz Budžeta FBiH za 2024. godinu.

    Danas usvojeni Program utroška sredstava s kriterijima raspodjele „Tekući transferi pojedincima - Jednokratna novčana pomoć za novorođeno dijete” utvrđenog Budžetom FBiH za 2024. godinu Federalnom ministarstvu rada i socijalne politike, iznosi 16.000.000 KM. Kriteriji raspodjele ovih sredstava su da je majka državljanin BiH sa prebivalištem u Federaciji BiH, te da je dijete rođeno u 2024. godini u BiH. Svrha programa je materijalno osnaživanje porodica na području Federacije BiH koje su tokom 2024. godine ostvarile potomstvo. U skladu sa ovom odlukom, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike će sačinjavati pojedinačne mjesečne liste o korisnicima koji su ostvarili pravo i na osnovu kojih će se izvršiti isplata sredstava. Kako je obrazloženo, krajnji rezultat je jačanje sistemske podrške porodicama s djecom pod jednakim uslovima na području čitave Federacije BiH.

    Drugom odlukom usvojen je Program utroška sredstava s kriterijima raspodjele „Kapitalni transferi neprofitnim organizacijama - Ustanovama za zbrinjavanje na nivou Federacije BiH” u iznosu od 3.000.000 KM. U okviru ovog transfera planirana je provedba aktivnosti na razvijanju postojećih i uspostavljanju novih oblika socijalnih usluga, te poboljšanju uslova smještaja za korisnike i rada. Ovim aktivnostima obuhvaćeno je pet ustanova federalnog značaja, ustanove za socijalno zbrinjavanje i zdravstvenu njegu Bakovići, Drin i Ljubuški, zatim Ustanova za socijalno zbrinjavanje, zdravstvenu njegu, odgoj i obrazovanje - Pazarić, te Ustanova za socijalno zbrinjavanje, odgoj i obrazovanje - Sarajevo. Svrha programa je pružanje kvalitetnijih usluga smještaja i stručnog rada za 300 osoba koje borave ili rade u ovih pet ustanova socijalne skrbi.

    Program utroška sredstava s kriterijima raspodjele „Tekući transferi neprofitnim organizacijama sufinansiranje rada ustanova socijalne zaštite za zbrinjavanje na nivou Federacije BiH”, u iznosu od 2.000.000 KM, ima za cilj stvaranje pretpostavki za kvalitetno pružanje socijalnih usluga kroz stvaranje uslova za nesmetano redovno funkcionisanje ustanova. Riječ je o Programu pomoći ustanovama za zbrinjavanje na nivou Federacije BiH kroz sufinansiranje troškova rada i poslovanja (Ustanova Hum), te  Programu pomoći ustanovama za zbrinjavanje na nivou FBiH kroz subvencioniranje troškova grijanja i drugih energenata (ustanove Bakovići, Drin, Ljubuški i Pazarić).

    Kada je riječ o Programu „Kapitalni transferi drugim nivoima vlasti i fondovima - Sufinansiranje projekata za centre za socijalni rad i javne ustanove socijalne zaštite”, osigurana su sredstva u iznosu od 2.000.000 KM. Sredstva će se dodjeljivati u tri kategorije. Riječ je o nabavci stalnih materijalno-tehničkih sredstava, adaptaciji i uređenju postojećih objekata, te gradnji novih objekata.

    Danas je usvojen i Program utroška sredstava s kriterijima raspodjele „Tekući transferi neprofitnim organizacijama - provedba Zakona o zaštiti od nasilja u porodici” u iznosu od 1.500.000 KM. Svrha Programa je podrška radu sigurnih kuća i skloništa za smještaj žrtava porodičnog nasilja je osiguranje zaštite i zbrinjavanja žrtava porodičnog nasilja u sigurnim kućama i skloništima kroz sufinansiranje troškova smještaja 300 žrtava porodičnog nasilja upućenih u sigurne kuće tokom 2024. godine.

    Na prijedlog Federalnog ministarstva iznos od 1.000.000 KM utvrđen je i program namijenjen za provođenje federalnih zakona socijalne zaštite i dječije zaštite i osoba sa invaliditetom.  Korisnici sredstava su centri za socijalni rad i općinske službe nadležne za poslove socijalne zaštite sa područja Federacije BiH.

    Prema usvojenom Programu, transfer za organizacije civilnih invalida iz Budžeta FBiH iznosi 650.000 KM. Svrha ovog programa je stvaranje uslova za funkcionisanje saveza/udruženja osoba sa invaliditetom i civilnih žrtava rata, s ciljem njihovog osnaživanja u zastupanju interesa ove populacije.

    Usvojenim Programom transfer za finansiranje i rad udruženja penzionera na nivou Federacije (član 125. Zakona o PIO) utvrđenog Budžetom FBiH za 2024. godinu Federalnom ministarstvu rada i socijalne politike iznosi 120.000 KM.

    Također, danas je usvojen Program koji se odnosi na Strategiju za unapređenje prava i položaja osoba sa invaliditetom u FBiH 2022-2027. godina. U okviru ovog transfera planiran je program poboljšanja socijalne uključenosti marginaliziranih grupa u iznosu od 20.000 KM.

    Donesenom odlukom Vlada Federacije BiH danas je usvojila i Program utroška sredstava s kriterijima raspodjele - Transfer za realizovanje aktivnosti predviđenih Uredbom o primjeni odgojnih preporuka prema maloljetnicima u Federaciji BiH, u iznosu od 20.000 KM. Svrha Programa je jačanje stručnih kapaciteta pružatelja usluga kroz stručno osposobljavanje 100 osoba iz reda stručnih zaposlenika u centrima za socijalni rad i općinskim službama socijalne zaštite u oblasti primjene odgojnih preporuka.

    Vlada dala saglasnost za usklađivanje vrijednosti općeg boda za 2024. godinu

    Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva rada i socijalne politike donijela odluku kojom se daje saglasnost za usklađivanju vrijednosti općeg boda za 2024. godinu, u skladu sa članom 78. Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, u procentu od 13,6 posto, te iznosi 20,74 KM.

    Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objave u Službenim novinama Federacije BiH.

    U obrazloženju predlagač je u razlozima za donošenje odluke naveo da je Federalno ministarstvo rada i socijalne politike zaprimilo akt Federalnog zavoda PIO, kojim se traži saglasnost za usklađivanje vrijednosti općeg boda za 2024. godinu za 13,6 posto. Naime, Federalni zavod za statistiku je objavio podatak prema kojem je procenat porasta prosječne bruto plate u FBiH u 2023. godini u odnosu na 2022. godinu 13,6 posto. Također, Federalani zavod za PIO je Federalnom ministarstvu dostavio procjenu obračuna vrijednosti općeg boda, u skladu sa zaključkom Vlade Federacije BiH.

    U obrazloženju se podsjeća da je članom 78. Zakona o PIO propisano da se vrijednost općeg boda iz člana 47. ovog zakona usklađuje 15. aprila svake godine, prema procentu porasta prosječne bruto plate u Federaciji u prethodnoj godini, a da vrijednost općeg boda uz saglasnost Vlade Federacije BiH, utvrđuje i objavljuje nosilac osiguranja u Službenim novinama Federacije BiH, te je bilo potrebno da Vlada da saglasnost za usklađivanje vrijednosti općeg boda za ovu godinu u procentu od 13,6 posto.

    Utvrđene osnovice, iznos i koeficijenti novčanih naknada za ovu godinu iz boračke oblasti

    Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva za pitanja boraca i invalida odbrambeno-oslobodilačkog rata donijela pet odluka o utvrđivanju osnovica, iznosa i koeficijenata novčanih naknada za 2024. godinu iz boračke oblasti. 

    Prvom odlukom utvrđuje se osnovica za isplatu mjesečnih novčanih naknada dobitnika ratnih priznanja i odlikovanja i članova njihovih porodica za 2024. godinu u iznosu od 772,12 KM. Po ovoj osnovici utvrdit će se visina mjesečnih novčanih iznosa za dobitnike ratnih priznanja i odlikovanja i članova njihovih porodica za 2024. godinu, u skladu sa Zakonom o posebnim pravima dobitnika ratnih priznanja i odlikovanja i članova njihovih porodica. Kako je obrazloženo, za realizaciju ove odluke obezbijeđena su sredstava u Budžetu FBiH za ovu godinu u iznosu od 18.077.500 KM.

    Danas je utvrđena i osnovica za određivanje visine mjesečnih novčanih naknada korisnika boračko-invalidske zaštite u Federaciji BiH za 2024. godinu (invalidnina), u iznosu od 962,51 KM. Po ovoj osnovici utvrdit će se visina mjesečnih novčanih naknada ličnih i porodičnih invalidnina u Federaciji BiH za 2024. godinu, u skladu sa odredbama Zakona o pravima branilaca i članova njihovih porodica, kao i za korisnike prava boračko-invalidske zaštite koji su to pravo stekli do 6.4.1992. godine, u skladu sa odredbama Zakona o pravima branilaca i članova njihovih porodica. Kako je obrazloženo, za realizaciju ove odluke obezbijeđena su sredstava u Budžetu FBiH za 2024. godinu u iznosu od 281.574.500 KM.

    Trećom odlukom utvrđuje se mjesečna novčana egzistencijalna naknada demobiliziranim braniocima i članovima njihovih porodica za ovu godinu, u iznosu od 5,09 KM po mjesecu provedenom u Oružanim snagama. Na osnovu utvrđenog iznosa i koeficijenta iz člana 27. stav (3) Zakona o pravima demobiliziranih branilaca i članova njihovih porodica, utvrdit će se visina mjesečne novčane egzistencijalne naknade demobiliziranim braniocima i članovima njihovih porodica u 2024. godini, u skladu sa odredbama ovog zakona. Kako je obrazloženo, za realizaciju ove odluke osigurana su sredstava u ovogodišnjem Federalnom budžetu u iznosu od 61.670.100 KM.

    Jednom od današnjih odluka utvrđuje se koeficijent 1 (jedan) za obračune i isplate mjesečnih novčanih naknada dobitnika ratnih priznanja i odlikovanja i članova njihovih porodica za ovu godinu. Na osnovu ovog koeficijenta i utvrđene osnovice za mjesečne novčane naknade za ovu godinu, utvrdit će se visina mjesečnih novčanih primanja dobitnika ratnih priznanja i odlikovanja i članova njihovih porodica za 2024. godinu, u skladu sa odredbama Zakona o pravima dobitnika ratnih priznanja i odlikovanja i članova njihovih porodica. Kako je obrazloženo, predloženi koeficijent od 1 (jedan) uz primjenu obračunske osnovice od 772,12 KM, treba da obezbijedi mjesečne isplate naknada za ratna priznanja i odlikovanja, u iznosima koji su u skladu sa odobrenim Budžetom FBiH za ovu godinu u iznosu od 18.077.500 KM.

    Također, petom odlukom se utvrđuje koeficijent 1 (jedan) za obračune i isplate mjesečnih novčanih naknada korisnika boračko-invalidske zaštite u Federaciji BiH (invalidnina), za 2024. godinu. Na osnovu ovog koeficijenta i utvrđene osnovice za mjesečne novčane naknade za 2024. godinu, utvrdit će se visina mjesečnih novčanih primanja ličnih i porodičnih naknada korisnika prava boračko-invalidske zaštite za 2024. godinu, u skladu sa odredbama Zakona o pravima branilaca i članova njihovih porodica, kao i za korisnike prava boračko-invalidske zaštite koji su to pravo stekli do 6.4.1992. godine, u skladu sa odredbama Zakona o pravima branilaca i članova njihovih porodica. Kako je obrazloženo, predloženi koeficijent 1 (jedan), uz primjenu osnovice od 962,51 KM, treba da obezbijedi mjesečne isplate sredstava invalidnine korisnicima za 2024. godinu, u iznosima koji su u skladu sa odobrenim Budžetom FBiH za 2024. godinu u iznosu od 281.574.500 KM.

    Prihvaćena Strategija razvoja sistema socijalne i dječje zaštite u FBiH 2024-2030.

    Vlada Federacije BiH na prijedlog Federalnog ministarstva rada i socijalne politike danas donesenim zaključkom prihvatila je Strategiju razvoja sistema socijalne i dječje zaštite u FBiH za period od 2024. do 2030. godine, te je uputila na razmatranje i usvajanje Parlamentu FBiH. Dokument je sačinilo Federalno ministarstvo rada i socijalne politike na osnovu Odluke o izradi sektorske Strategije razvoja sistema socijalne i dječje zaštite u FBiH.

    Tri su strateška cilja ovog dokumenta. Prvi je smanjiti siromaštvo i ublažiti posljedice siromaštva, drugi osnažiti i ubrzati inkluziju marginaliziranih pojedinaca i grupa, a treći ojačati institucionalne mehanizme i kapacitete.

    Kako je navedeno u Strategiji, prioritetni koraci za ostvarenje prvog cilja su preventivno djelovanje na smanjenju rizika od siromaštva, kao i smanjenje stepena izloženosti posljedicama siromaštva. Između ostalog, naglasak je stavljen na pravovremeno preduzimanje adekvatnih mjera na smanjenju siromaštva, zatim aktiviranje korisnika socijalne zaštite, te razvoj društvenog preduzetništva i socijalnih inovacija. Fokus je i na ublažavanju posljedica siromaštva kroz kvalitetniji obuhvat pojedinaca i porodica/domaćinstava u stanju socijalne potrebe i povećanje efikasnosti socijalnih davanja. Istaknuto je i provođenje mjera na unapređenju mehanizma identificiranja pojedinaca i grupa u stanju siromaštva, kao i redefiniranje postojećih modela podrške socijalno ugroženom stanovništvu, te razvoj i jačanje modaliteta sistemskog ulaganja u djecu i porodicu.

    Ključni pravci djelovanja za ispunjenje drugog cilja su preveniranje institucionalizacije i jačanje procesa deinstitucionalizacije. To podrazumijeva smanjenje broja korisnika institucionalne zaštite kroz standardiziran sistem identifikacije osoba u riziku od razdvajanja od porodice i implementaciju adekvatnih programa prevencije. Jačanje procesa deinstitucionalizacije usmjereno je na smanjivanje socijalne isključenosti. Taj prioritet u fokus  stavlja dinamiziranje započetih procesa transformacije ustanova socijalne zaštite i proširenje lepeze usluga koje se nude u okviru ustanova socijalne zaštite, kao i uspostavu i podršku programima uspješne resocijalizacije i reintegracije korisnika u lokalnim zajednicama.

    Kao prioriteti za ostvarenje trećeg cilja ove strategije navedeni su redefiniranje i reorganiziranje institucionalnih mehanizama sistema socijalne i dječije zaštite, te jačanje kapaciteta institucija u sistemu socijalne zaštite. To uključuje uspostavljanje jasnih pravnih okvira kojima će se urediti pitanja nadležnosti, poslova, prava, nadzora, usklađenosti s međunarodnim standardima, poštivanja ljudskih prava i pravne sigurnosti pojedinaca i porodica u stanju potrebe. Ovaj prioritet naglašava i potrebu reorganiziranja poslova i zadataka povjerenih centrima za socijalni rad, te njihovo usklađivanje s propisanim standardima za obavljanje stručnih poslova. U fokusu je i jačanje kadrovskih, tehničkih i infrastrukturnih kapaciteta institucija u sistemu socijalne i dječije zaštite, a naročito uspostavljanje i razvijanje sistema kontinuiranog stručnog osposobljavanja i supervizije zaposlenika u nadležnim institucijama iz oblasti socijalne i dječije zaštite.

    U Strategiji su naznačeni i strateški projekti za koje se očekuje da će dati ključni ostvarivanju vizije razvoja sistema socijalne i dječije zaštite u FBiH. Uz pregled aktivnosti na provođenju Strategije, ovaj dokument sadrži i pregled potrebnih finansijskih sredstava za implementaciju predviđenih mjera i projekata, te pregled potencijalnih izvora sredstava. Između ostalog, navedeno je da je Strategijom razvoja sistema socijalne zaštite u FBiH predviđena implementacija 20 mjera u vrijednosti od oko 270 miliona KM na godišnjem nivou, što čini oko 3,15 posto projiciranog budžeta svih nivoa vlasti u Federaciji.

    Obrazloženo je i da je Federalno ministarstvo rada i socijalne politike ovu sektorsku strategiju finaliziralo nakon provedenih svih propisanih faza i procedura, uključujući javne konsultacije, te pribavljanje mišljenja relevantnih institucija. Također, naglašeno je da su ciljevi Strategije u potpunosti usklađeni sa odredbama konvencija o osnovnim ljudskim pravima koje su usvojile Ujedinjene nacije, a ovaj dokument usklađen je i sa Okvirom za realizaciju ciljeva održivog razvoja u BiH, odnosno Agendom 2030, u čijem definiranju je značajnu globalnu ulogu imala Evropska unija.

    Odluke o izradi strategije pravedne tranzicije energetskog sektora FBiH i o strategiji upravljanja mineralnim sirovinama

    Vlada Federacije BiH donijela je danas na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije donijela odluke o izradi dva strateškla dokumenta iz oblasti energetskog sektora. Riječ je  o izradi strategije pravedne tranzicije energetskog sektora FBiH do 2030. godine sa projekcijom do 2050. godine i o izradi strategije upravljanja mineralnim sirovinama u Federaciji BiH do 2030. godine sa projekcijom do 2050. godine.

    Odlukom o izradi strategije pravedne tranzicije energetskog sektora FBiH do 2030. godine sa projekcijom do 2050. godine je propisano da je strategija pravedne tranzicije multisektorski strateški dokument na nivou Federacije BiH, kojim se definiše kao instrument za pravedno upravljanje tranzicijom energetskog sektora, kroz multisektorsko iznalaženje najbolje mogućih rješenja za otvaranja novih radnih mjesta i mogućnosti zbrinjavanja radnika u djelatnostima pogođenih procesom tranzicije energetskog sektora, kao i utvrđivanje ciljeva i mjera za razvoj lokalnih zajednica i regiona bogatih ugljem kroz razvijanje novih i jačanjem već postojećim privrednim djelatnostima sa niskom emisijom stakleničkih plinova.  Nadalje, strategijom pravedne tranzicije bit će utvrđeni vizija i multisektorski ciljevi, koordinirane mjere za usklađivanje sektorskih politika, načini i mehanizmi planiranja, nadležnosti nad utvrđenim aktivnostima, način finansiranja, upravljanja i praćenja, kako bi se osigurao pravedan i podržavajući tretman za sve radnike, lokalne zajednice i regije zahvaćene tranzicijiom energetskog sektora.

    Drugom odlukom pokreću se aktivnosti na izradi strategije upravljanja mineralnim sirovinama u Federaciji BiH do 2030. godine sa projekcijom do 2050. godine. Radi se o strateškom dokumentu na nivou FBiH koji predstavlja osnovni nacionalni dokument upravljanja resursima, rezervama i kvalitetu mineralnih sirovina, a koji su na prostoru Federacije identifikovani, utvrđeni, dovoljno ili nedovoljno istraženi, dokazani sa procjenjenim rezervama i kvalitetetom, te koji su u fazi planiranja ili vršenja eksploatacije, prestanka eksploatacije, zatvaranja i saniranja ležišta, a sve u skladu sa potrebama razvoja privrede i prostorno-planskim dokumentima FBiH.

    Strategijom će biti određeni pravci i vizija istraživanja i proizvodnje mineralne sirovine u skladu sa savremenim uslovima tržišnog privređivanja, racionalno korištenje i postizanje željene efikasnosti poslovanja, s ciljem da se obim i način proizvodnje uskladi sa ekološkim potrebama i poveže u domen održivog razvoja. Također, bit će definisani pravci i mjere upravljanja u procesima utvrđivanja rezervi i kvaliteta mineralnih sirovina, jačanje inovativnog razvoja kako bi se poboljšao razvoj rudarstva uz ekološki prihvatljiva tehničko tehnološka rješenja, zatim plansko i racionalno korištenje mineralnih sirovina sa uvođenjem mogućih tehnologija za recikliranje postojećih već iskorištenih mineralnih resursa, potrebno istraživanje i proizvodnju novih količina mineralnih sirovina kojim će se obezbijediti stabilan razvoj novih privrednih djelatnosti, energetske i druge potrebe vezane za privredu i široku potrošnju.

    Za izradu ove dvije strategije Vlada Federacije BiH će formirati interresorne komisije, Upravljačke odbore Federacije, čiji je zadatak da razmatraju prijedloge i mišljenja članova radnih grupa, donose odluke o aktivnostima i rezultatima iz vlastite nadležnosti, zajednički usaglašavaju stavove o otvorenim pitanjima koja bi mogla biti neodgovorena iz prijedloga i diskusija radnih grupa i između predstavnika Razvojnog programa Ujedinjenih nacija (UNDP) i po potrebi izvještavaju javnost o procesima izrade ovih strategija.

    Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, u skladu s današnjim odlukama, koordinira i vodi procese izrade ove dvije strategije, a učesnici u izradi su nadležne institucije FBiH, kantona i jedinica lokalne samouprave, predstavnici UNDP-a i socioekonomski partneri, stručne javne ustanove, te sindikalne organizacije, predstavnici nevladinog sektora i drugi po ukazanoj potrebi.

    Rok za izradu ovih strategija je 14 mjeseci od dana kada Vlada Federacije BiH usvoji Projektni zadatak za njenu izradu. Finansijska sredstva za izradu strategije obezbijeđena su zajednički iz Budžeta FBiH i UNDP-a, a na osnovu Sporazuma o finansiranju između UNDP-a i Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije.

    Utvrđen Prijedlog zakona o rudarstvu Federacije BiH

    Vlada Federacije BiH utvrdila je danas na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije Prijedlog zakona o rudarstvu FBiH koji će biti upućen u parlamentarnu proceduru.

    Prijedlogom novog zakona o rudarstvu uređuje se pravni status rudnog blaga, odnosno mineralnih sirovina, zatim način i uslovi upravljanja mineralnim sirovinama, izvođenje rudarskih radova, mjere zaštite na radu i sigurnost zdravlja radnika na radu, obustava izvodenja i trajni prekid rudarskih radova, tehnička dokumentacija i projektovanje, rudarska mjerenja i rudarski planovi, ali i inspekcijski nadzor, zaštita i uređenje prostora, te kaznene odredbe i druga pitanja vezana uz upravljanje mineralnim sirovinama i izvodenje rudarskih radova na teritoriji Federacije BiH. Danas utvrđenim prijedlogom zakona se definiše da je rudno bogatstvo dobro od općeg interesa kao i da je pod posebnom zaštitom.

    Utvrđeni prijedlog sadrži i odredbe o upravljanju mineralnim sirovinama kroz odredbe o Strategiji upravljanja mineralnim sirovinama, Planu upravljanja mineralnim sirovinama i nadležnostima za donošenje, kao i o Planu upravljanja mineralnim sirovinama i prostornom planiranju. U Prijedlogu zakona su i odredbe o izvođenju rudarskih radova, mjerama zaštite na radu, te o privremenim, potpunim i trajnim obustavama rudarskih radova, kao i o tehničkoj dokumentaciji i projektovanju. Također, Prijedlogom zakona su obuhvaćene i odredbe koje se tiču rudarskih planova i mjerenja, te nadzora, zatim zaštite i uređenja prostora, ali i kaznene odredbe.

    Resorno ministarstvo kao predlagač, između ostalog, pojašnjava da je važeći Zakon o rudarstvu FBiH u praktičnoj primjeni duže od deset godina, te da je njegova praktična primjena ukazala na potrebu preciziranja određenih normi, izmjenu i usklađivanje, otklanjanje nejasnoća i slično. Također podsjećaju da je Planom rada Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za 2020. godinu bila planirana izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o rudarstvu FBiH, ali da je, nakon provedenih konsultacija i Mišljenja Ureda za zakonodavstvo i usklađenost sa propisima Evropske unije u kojem se predlaže da se umjesto predloženih izmjena i dopuna pristupi izradi novog teksta predmetnog zakona donesena odluka da se pristupi izradi novog teksta Zakona o rudarstvu FBiH. Radna grupa za izradu novog Zakona o rudarstvu FBiH formirana je 2020. godine.

    Vlada Federacije BiH je 16.9.2021. godine utvrdila Nacrt zakona o rudarstvu FBiH koji je potom usvojen u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH 27.10.2021. godine, te u Domu naroda Parlamenta FBiH 3.3.2022. godine. Javne rasprave u Sarajevu i u Mostaru provelo je Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije u aprilu i maju 2022. godine.

    U procjenama ekonomske opravdanosti donošenja ovog propisa je navedeno da se njegovim donošenjem uređuje oblast rudarstva u Federaciji BiH u smislu zaštite prirodnog bogatstva i korištenje mineralnih sirovina u komercijalne svrhe, odnosno privredni razvoj, te da bi se socijalni utjecaji trebali ogledati u smislu intenzivnijeg privrednog razvoja i povećanjem opće zaposlenosti.

    Više od 27 miliona KM za programe razvoja male privrede

    Vlada Federacije BiH donijela je na današnjoj sjednici na prijedlog Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta četiri odluke kojim se usvajaju programi utroška sredstava tekućih transfera u ukupnom iznosu od 27.200.000 KM. Sredstva se raspodjeljuju po projektima utvrđenim Programom i isplatit će se korisnicima kao nepovratna (grant) sredstva.

    Prvom odlukom je usvojen Program utroška sredstava Tekućih transfera drugim nivoima vlasti i fondovima - Tekući transferi općinama i gradovima u iznosu od 7.500.000 KM. Ova sredstva namijenjana su za izgradnju poduzetničkih zona i bit će raspodjeljena po projektu utvrđenim Programom, a isplatit će se korisnicima kao nepovratna (grant) sredstva.

    Drugom odlukom usvojen je Program utroška sredstava Tekućih transfera neprofitnim organizacijama - Udruženjima građana, privrednim/obrtničkim komorama FBiH i kantona, te obrazovnim institucijama u iznosu od 1.000.000 KM.

    Trećom odlukom je usvojen Program utroška sredstava tekućih transfera - Subvencije privatnim preduzećima i poduzetnicima u iznosu od 17.700.000 KM. Programom su sredstva namijenjena za jačanje konkuretnosti MSP, podršku MSP u IT sektoru, poticaje za razvoj obrta i srodnih djelatnosti, te poticaj novoosnovanim subjektima male privrede i pružanje monitoring usluga za subjekte male privrede.

    Posljednjom odlukom usvojen je Program utroška sredstava tekućih transfera - Subvencije privatnim preduzećima i poduzetnicima za regresiranje kamata - Garancijski fond u iznosu od 1.000.000 KM.

    Za prve tri odluke sredstva će se korisnicima dodijeljivati u skladu s kriterijima utvrđenim u programima, javnim konkursom i Pravilnikom o postupcima u provođenju Programa razvoja male privrede.

    Za sredstva za regresiranje kamata – Garancijski fond se ne raspisuje javni konkurs i sredstva poticaja će biti doznačena korisnicima kredita po kreditno-garantnim programima resornog ministarstva i to po automatizmu ukoliko su uredno izmirili dotadašnje obaveze po kreditima.

    Predlagač je, između ostalog, naveo da je razlog za donošenje pomenutih odluka realizovanje godišnjeg Programa razvoja male privrede za Federaciju BiH. 

    Odobreni programi utroška više od 5,7 miliona KM za projekte okoliša i turizma

    Vlada Federacije BiH danas je na prijedlog Federalnog ministarstva okoliša i turizma donijela tri odluke o usvajanju programa utroška sredstava u ukupnom iznosu od 5.750.000 KM, od toga se dvije odnose na razvoj turizma u Federaciji u ukupnom iznosu od četiri miliona KM.

    Prvom odlukom usvojen je Program utroška sredstava Kapitalnih transfera drugim nivoima vlasti i fondovima - Transfer za razvoj turizma u Federaciji BiH u iznosu od 2.000.000 KM. Od toga je 1.600.000 KM namijenjen za sufinansiranje programa izgradnje infrastrukture za poboljšanje turističke ponude i specifičnosti razvoja turističkih destinacija. Sa 200.000 KM sufinansirat će se podrška projektima u funkciji razvoja održivog turizma, na destinacijama od šireg prirodnog i kulturno-historijskog značaja za Federaciju BiH - radovi na rekonstrukciji, sanaciji i unapređenju objekata i lokaliteta, te izrada projektne dokumentacije za navedene aktivnosti. Također, 200.000 KM planirano je za sufinansiranje podrške projektima za nabavku sredstava za rad u svrhu promocije specifičnih oblika turizma.

    Druga odluka se odnosi na Program utroška sredstava Tekućih transfera drugim nivoima vlasti i fondovima - Transfer za razvoj turizma u Federaciji BiH u iznosu od 2.000.000 KM. Ova odluka uključuje Program podrške turističko-ugostiteljskim manifestacijama koje imaju internacionalni značaj za Federaciju BiH u iznosu od 700.000 KM, Program podrške turističko-ugostiteljskim manifestacijama koje imaju značaj za domaći/lokalni turizam u iznosu od 300.000 KM, zatim Program podrške konkurentnosti turističke i ugostiteljske djelatnosti kroz sufinansiranje specifičnog turizma - ruralnog i autohtonih ugostiteljskih djelatnosti u gradovima i u selima sa 500.000 KM (kroz edukaciju, izradu projektne dokumentacije, tekuće održavanje, prilagođavanje objekata ekološki prihvatljivijim standardima, troškove usluga tekućeg održavanja objekta, nabavku i plasiranje autohtone ponude pića i hrane). Za sufinansiranje promotivnog materijala iz oblasti turizma kroz brendiranje pojedinih mjesta, događaja (kampanje) i proizvoda u svrhu jačanja turističke ponude predviđeno je 250.000 KM, a isti iznos i za sufinansiranje video promocije i brendiranje turizma Federacije BiH.

    Treća današnja odluka odnosi se na Akcioni plan Strategije okoliša u ukupnom iznosu od 1.750.000 KM. Predlagač je pojasnio da se ova sredstva odnose na finansiranje projekata u oblasti upravljanja otpadom i zaštite prirode kako bi se unaprijedilo stanje u ovim komponentama zaštite okoliša.

    Dvije odluke o gotovinskim isplatama verificiranih tražbina  po osnovu računa stare devizne štednje

    Vlada Federacije BiH na prijedlog Federalnog ministarstva finansija donijela je dvije odluke o gotovinskim isplatama verificiranih tražbina po osnovu računa stare devizne štednje.

    Odlukom o gotovinskim isplatama verificiranih tražbina po osnovu računa stare devizne štednje u FBiH za 2024. godinu utvrđuju se postupci i dinamika gotovinskih isplata ovih tražbina. Odlukom je precizirano da se svakom pojedinom tražiocu, kojem je izdata potvrda o verifikaciji računa stare devizne štednje na osnovu zahtjeva za verifikaciju koji su verificirani do 31.12.2022. godine, sa Jedinstvenog računa trezora FBiH isplaćuje maksimalan iznos od 1.000 KM ili ukupan iznos do 1.000 KM. Redoslijed isplata utvrđuje Federalno ministarstvo finansija prema hronološkom redu u pogledima pojedinačno izdatih potvrda o verificiranim tražbinama koji se objavljuju u Službenim novinama FBiH i dva dnevna lista.

    Drugom današnjom odlukom o gotovinskim isplatama verificiranih tražbina po osnovu računa stare devizne štednje za koje se ne vrši emisija obveznica ovlašćuje se Federalno ministarstvo finansija da realizira obaveze po osnovu računa stare devizne štednje koje su verificirane na osnovu zahtjeva za verifikaciju podnesenih do 31.12.2022. godine koje, nakon gotovinske isplate od 1.000 KM, ne prelaze 100 KM. Ova odluka će se realizirati do visine predviđenih sredstava u Budžetu FBiH za godinu u kojoj se vrši isplata.

    U razlozima za donošenje ovih odluka obrazloženo je da su iste predložene u skladu sa Zakonom o izmjeni Zakona o izmirenju obaveza po osnovu računa stare devizne štednje u FBiH, te da su za izmirenje obaveza po osnovu gotovinske isplate u ovogodišnjem federalnom budžetu predviđena sredstva na odgovarajućim pozicijama za otplatu po ovom osnovu. 

    Kadrovska rješenja

    Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva finansija donijela zaključak kojim se utvrđuje prijedlog za imenovanje Jelke Milićević za zamjenika direktora Agencije za bankarstvo Federacije BiH, na period do isteka mandata zamjenika direktora koji je razriješen, a koji je bio imenovan Odlukom Parlamenta FBiH. Vlada će Parlamentu Federacije BiH dostaviti Prijedlog odluke o imenovanju zamjenika direktora Agencije za bankarstvo FBiH, radi imenovanja.

    Danas je data prethodna saglasnost Skupštini Javnog preduzeća Autoceste Federacije BiH d.o.o. Mostar za imenovanje Alena Tucakovića, Ćamila Ganibegovića, Marije Buntić, Ante Vrdoljaka i Alena Sejdinovića za vršioce dužnosti članova Nadzornog odbora, do okončanja konkursne procedure, a najduže do tri mjeseca. Prije toga da je prethodna saglasnost Skupštini ovog javnog preduzeća za razrješenje vršioca dužnosti članova Nadzornog odbora, radi isteka mandata.

    Vlada je donijela i Rješenje kojim se imenuje Nadzorni odbor Javnog preduzeća Nacionalni park Una d.o.o. Bihać, na period od četiri godine u sastavu Jasmin Dervić za predsjednika, te za članove Vildana Jogić i Adnan Vuković. Ovim rješenjem razrješavaju se dužnosti predsjednik i članovi privremenog Nadzornog odbora, radi isteka mandata.

    Danas je doneseno i Rješenje kojim se imenuju vršioci dužnosti članova Nadzornog odbora Lutrije BiH, do okončanja konkursne procedure, a najduže do tri mjeseca, u sastavu Miroslav Ćorić, Ženja Ljubiškić, Saša Grabovac, Armin Sirčo i Neira Mlinarević. Prethodno je doneseno Rješenje kojim se razrješava dosadašnji Nadzorni odbor Lutrije BiH, prije isteka mandata.

    Za učešće u radu i odlučivanju na predstojećim skupštinama privrednih društava danas su opunomoćeni  Stipo Buljan (UNIS Group d.o.o.), Halko Balavac (BH-Gas d.o.o. Sarajevo), Zlatan Bilanović (Tehnički remontni zavod Hadžići d.d. Hadžići) i Emir Raščić (Agrokomerc d.d. Velika Kladuša).