БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

317. сједница Владе ФБиХ

  • 02.06.2022.
  • 317. сједница Владе ФБиХ

    Утврђен Нацрт закона о заштити цивилних жртава рата

    Влада БиХ је на данашњој сједници у Сарајеву, на приједлог Федералног министарство рада и социјалне политике, утврдила Нацрт закона о заштити цивилних жртава рата у Федерацији БиХ, који ће упутити Парлеманту ФБиХ на разматрање и усвајање.

    Овим законом утврђују се основни принципи заштите цивилних жртава рата, појам и статус цивилне жртве рата, врсте права, обим и услови под којима се остварују та права, сврха исплате новчаних накнада за призната права, те поступак остваривања и начин финансирања, као и друга питања од значаја за заштиту цивилних жртава рата на подручју Федерације БиХ. Заштита цивилних жртава рата је заједничка надлежност Федерације БиХ и кантона.

    Према дефиницији утврђеној овим законским рјешењем, цивилна жртва рата је цивилна особа код које је током рата или непосредне ратне опасности, почевши од 30.04.1991. године до 14.02.1996. године, усљед рањавања или неког другог облика ратне тортуре, наступило оштећење организма, што укључује и ментално оштећење или значајно нарушавање здравља или нестанак или погибију те особе.

    Статус цивилне жртве рата признаје се особи код које је наступило оштећење организма или значајно нарушавање здравља од минимално 20 посто тјелесног оштећења усљед ратних догађаја, мучења, нехуманог и понижавајућег поступања, незаконитог кажњавања, протуправног лишавања слободе и експлозије заосталог ратног материјала након завршетка рата, под условом да је у моменту страдања била цивил.

    Такођер, статус цивилне жртве рата, између осталог, остварује и особа која је током рата или непосредне ратне опасности, преживјела сексуално злостављање или силовање, под условом да је у моменту догађаја била цивил - посебна категорија цивилних жртава рата, као и дјетету које је рођено из чина ратног силовања - дијете посебне категорије цивилних жртава рата, те члановима породице особе која је погинула или нестала.

    Када је ријеч о правима, овим законским рјешењем утврђено је да цивилне жртве рата имају право на личну инвалиднину, мјесечно лично новчано примање, додатак за његу и помоћ друге особе, ортопедски додатак, те породичну инвалиднину, што ће бити финансирано из федералног и кантоналних буџета, и то у омјеру 70 посто из федералног и 30 посто из кантоналних буџета.

    Помоћ у трошковима лијечења и набавци ортопедских помагала, оспособљавање за рад, приоритетно запошљавање, приоритетно стамбено збрињавање, те психолошка и правна помоћ оствариваће се у складу са прописима кантона, прописима о здравственом осигурању, здравственој заштити, запошљавању, социјалној заштити и заштити породице са дјецом, те ће се финансирати из кантоналних буџета.

    У обраложењу закона о заштити цивилних жртава рата, Федерално министарство рада и социјалне политике навело је да је заштита цивилних жртава рата тренутно регулисана одредбама закона о основама социјалне заштите, заштите цивилних жртава рата и заштите породице с дјецом.

    Такођер је истакнуто да су током практичне примјене, између осталог уочени недостаци који су се у пракси показали као врло тешко примјењиви у поступцима остваривања права

    Надлежна тијела кантона ће у року од три мјесеца од дана ступања на снагу овог закона, ускладити своје прописе са одредбама овог закона, а крајњи рок за подношење захтјева за остваривање статуса цивилне жртве рата је шест мјесеци од дана ступања закона на снагу.

    Утврђен Нацрт закона о електричној енергији ФБиХ

    Влада ФБиХ је утврдила Нацрт закона о електричној енергији ФБиХ којим се уређују се електроенергетска политика и планирање, електроенергетске дјелатности и дозвола за њихово обављање, те регулисање електроенергетске дјелатности.

    Законом су обухваћени и производња електричне енергије, изградња електрана, затим дистрибуција, снабдијевање и трговина електричном енергијом, складиштење енергије, крајњи купци, агрегација дистрибуираних ресурса, електромобилност, сигурност снабдијевања, изградња, реконструкција, кориштење и одржавање електроенергетских објеката, управни надзор и регулаторно надгледање и казнене одредбе, као и друга питања од значаја за уредивање сектора електричне енергије у ФБиХ.

    Овим законом су као општи интереси Федерације БиХ прецизирани сигурно снабдијевање  лектричном енергијом и обезбјеђење и испорука довољних количина електричне енергије потребне за живот и рад грађана, те пословање и развој привредних и друштвених субјеката, на сигуран, поуздан и квалитетан начин.

    С циљем остваривања ових општег интереса, електроенергетски субјекти су дужни првенствено обезбиједити довољне количине електричне енергије која је потребна за живот и рад грађана, те пословање и развој привредних и других субјеката, задовољавајући при томе критерије економичности испоруке.

    Нацртом закона је прописано да Влада ФБиХ, на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, до краја октобра текуће године доноси годишњи и трогодишњи биланс електричне енергије. Овим документима планирани су укупна производња и потрошња, те начин снабдијевања електричном енергијом, структура производње и потрошње, као вишкови илуи недостајуће количине електричне енергије.

    Електроенергетском субјекту може се, уколико је то у опћем економском интересу, наметнути обавеза јавне услуге по регулисаним условима која се може односити на сигурност, укључујући сигурност снабдијевања, редовност, квалитет и цијену снабдијевања те заштиту околиша, укључујући енергетску ефикасност, употребу енергије из обновљивих извора и заштиту околиша.

    У образложењу новог закона из ове области, Федерално министарство енергије, рударства и индустрије је навело да је постојећи Закон о електричној енергији у ФБиХ из 2013. године дао значајан допринос развоју сектора електричне енергије. Међутим, након његовог доношења, БиХ се, као чланица Енергетске заједнице, обавезала имплементирати низ прописа из правног оквира ЕУ и тако наставити процес либерализације тржишта електричне енергије и енергетске транзиције ка чистој енергији.

    Када су у питању разлози за израду и доношење новог закона, истакнут је већи број разлога и циљева. Међу њима су усклађивање с правном стечевином Европске уније и Енергетске заједнице, унапређење правног оквира у сектору електричне енергије и система контроле изградње производних објеката и увођење забране изградње малих хидроелектрана. Један од битних циљева је и поједностављење административних поступака за изградњу и рад производних постројења која користе обновљиве изворе енергије, примарно соларних електрана и вјетроелектрана, те увођење нових категорија учесника и дјелатности на тржишту електричне енергије (активни купци, агрегатори, енергетске заједнице, оператори складишта).

    Утврђен Нацрт закона о енергији и регулацији енергетских дјелатности

    Влада ФБиХ је, на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, утврдила и у парламентарну процедуру упутила Нацрт закона о енергији и регулацији енергетских дјелатноати. Овим законом уређују се начин утврђивања и провођења енергетске политике и планирања развоја, акти којима се утврђује и на основу којих се проводи енергетска политика и планирање енергетског развоја.

    Такођер, утврђује се опредјељење за кориштење обновљивих извора енергије и остваривање енергетске ефикасности, организација и функционисање регулаторног тијела те основна питања обављања и регулисања енергетских дјелатности у ФБиХ.

    Закон уређује и питања од заједничког интереса за све енергетске дјелатности или која су везана за више облика енергије, при чему се питања везана за секторе електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата, обновљивих извора енергије и енергијске ефикасности уређују посебним законима.

    Енергетска политика ФБиХ обухвата више мјера мјера и активности које се подузимају ради остваривања дугорочних цıљева. Међу њима су поуздано, сигурно и квалитетно снабдијевање енергијом и енергентима, дугорочно уравнотежен и одржив развој енергетског сектора, те конкурентност на тржишту енергије заснованом на начелима недискриминације, јавности и транспарентности.

    Циљеви су и заштита крајњих купаца, стварање услова за инвестирање у енергетику, развој енергетске инфраструктуре и увођење савремених технологија, стварање услова за кориштење нових извора енергије. Такођер, ријеч је о стварању економских, привредних и фıнансијских услова за декарбонизацију енергетског сектора, производњу и потроğњу енергије из обновљивих извора и кориштењем ефикасне когенерације обезбјеђивању услова за унапређење енергијске ефикасности, унапређивању заштите околиша у свим областима у којима се обављају енергетске дјелатности, као и повезивање енергетског система ФБиХ с другим енергетским системима.

    Као разлог за доношење овог закона, у обазложењу је наведено да Федерација БиХ нема закон којим би системски уредила питања од заједничког значаја за кориштење више облика енергије у секторима електричне енергије, природног гаса, нафтних деривата, обновљивих извора енергије и енергетске ефикасности.

    Стога је доношење новог законског оквира нарочито потребно ради законског дефинисања општих и дугорочних циљева вођења енергетске политике у ФБиХ, као полазне основе за рад свих надлежних органа и субјеката у сектору, затим за унапређење стратешког планирања и дефинисања услова за обављање дјелатности у сектору енергије, те увођење механизама за заштиту угрожених и заштићених купаца енергије. Према образложењу федералног министра, новина је што су у овај закон уврштене одредбе о оснивању ФЕРК-а, које више нису у Закону о електричној енергији у ФБиХ, те што се у предметни закон уводи систем заштите крајњих купаца.

    Ријеч је о угроженим купцима из категорије домаћинстава која се такав стетус утврђује на основу стања социјалне потребе и који имају право на субвенцију дијела трашкова за утрошену електричну енергију. Такођер, ријеч је и о заштићеним купцима из категорије домаћинстава којима се такав статус утврђује по основу потреба заштите живота и здравља, због чега не смију бити искључени са електроенергетске мреже.

    Ријеч је и о унапређењу правног оквира за регулацију обављања дјелатности у енергетском сектору.

    За потицаје ветеринарству 2,5 милиона КМ

    Влада ФБиХ је, на приједлог Федералног минисарства пољопривреде, водопривреде и шумарства, донијела Одлуку којом се усваја Програм утрошка средстава с критеријима расподјеле средстава „Субвенције приватним предузећима и предузетницима - Потицај за ветеринарство“ утврђен Буџетом ФБиХ за 2022. годину, у износу од 2.500.000 КМ.

    Програм утрошка обухваћа средства предвиђена за откривање, сузбијање и искорјењивање заразних болести животиња, као и средства намијењена за контролу здравствене исправности намирница анималног поријекла. Дио ових активности бит ће финансиран од стране Уреда за ветеринарство БиХ.

    Програмом је, између осталог, обухваћено финансирање провођења мјера спрјечавања ширења и искорјењивања заразних болести које су законска обавеза.

    У сврху испуњења услова за извоз млијека на тржиште ЕУ, као и тржиште сусједних земаља, неопходно је провести дијагностичко испитивање млијечних говеда на бруцелозу, туберкулозу и ензоотску леукозу. Из Програма ће се финансирати провођење мјера здравствене заштите животиња ветеринарским станицама које имају додијељено подручје дјеловања у складу с Правилником о условима за оснивање и обављање ветеринарске дјелатности и додјелу подручја дјеловања.

    Такођер, финансират ће се дијагностичко испитивање на бруцелозу, туберкулозу и ензоотску леукозу свих женских говеда и њиховог женског подмлатка намијењеног за даљњи узгој. На туберкулозу ће се испитати сва женска грла старија од шест седмица, на бруцелозу старија од 12 мјесеци, а на ензоотску леукозу старија од 24 мјесеца под условом да период од претходног испитивања на све три болести није краћи од шест мјесеци.

    Вакцинација оваца и коза против бруцелозе проводит ће се на цијелом подручју ФБиХ, а средства за вакцинације малих преживара против бруцелозе осигурат ће Уред за ветеринарство БиХ, који ће прописати све детаље о начину провођења и условима за њену реализацију.

    Дијагностичко испитивање службених узорака на присутност салмонеле код живе перади провест ће се на одобреним или регистрираним фармама, с циљем провјере њихових програма самоконтроле, а према посебном Плану којег ће донијети Федерално министарство пољопривреде, водопривреде и шумарства.

    Програмом је предвиђено финансирање испитивања крви животиња у случају побачаја на бруцелозу, Q-грозницу и лептоспирозу, те на инфективну анемију копитара. Службено узорковање намирница животињског поријекла провест ће се у складу с посебним Планом којег ће донијети ресорно федерално министарство. 

    Из Програма ће се финансирати испитивање дивљих животиња и животиња на имањима, у случају појаве болести зоонотичног карактера, болести плавог језика и других болести које се спорадично јављају, а чија појава може значајно утицати на здравље животиња или имати значајне економске посљедице.

    У складу с важећим Правилником о поступку исплате накнаде штете за нешкодљиво уклоњене серопозитивне животиње, из Програма ће се наставити финансирати надокнада власницима угинулих, убијених или закланих и нешкодљиво уклоњених животиња у износу од 50 посто процијењене вриједности животиње.

    Производња сигурног производа и даље је основни циљ реализације овог програма, с тим разлогом проводи се службено узорковање намирница животињског поријекла како би се утврдиле смјернице за даљње превентивно дјеловање.

    Корисници Програма су ветеринарске станице и установе које у складу са Законом о ветеринарству проводе ветеринарску дјелатност, физичка и правна лица - власници нешкодљиво уклоњених животиња. Право на финансијска средства добрават ће се физичким и правним лицима који испуне услове утврђене овим програмом.

    За реализацију данас донесене Одлуке задужена су федерална министарства пољопривреде, водопривреде и шумарства, те финансија, свако у оквиру своје надлежности.

    Приступање изради Регулационог плана Штрбачки бук

    На приједлог Федералног министарства просторног уређења, Влада ФБиХ је утврдила и Парламенту ФБиХ на коначно усвајање упутила Приједлог одлуке о приступању изради Регулационог плана Штрбачки бук за период од десет година.

    У образложењу је наведено да ће Регулационим планом Штрбачки бук бити регулисани начин и увјети изградње смјештајних капацитета, пратећих, сервисних и рекреативних садржаја, те услови опремања водном,  прометном и енергетском инфраструктуром.

    Рок за његову израду је 12 мјесеци од дана избора носиоца израде плана. Носилац припреме за израду Регулационог плана је Федерално министарство просторног уређења, које је дужно осигурати сарадњу и усаглашавање ставова са свим субјектима планирања и другим заинтересованим, а нарочито с власницима некретнина, носиоцима права располагања и кориштења дијелова подручја и објеката на том подручју Штрбачког бука или у његовој непосредној околини. Посебну сарадња и усаглашавање ставова бит ће осигурани са органима и организацијама кантона у којима се подручје налази.

    У свим фазама израде Регулационог плана Штрбачки бук обавеза је укључити заинтересовану  и ширу јавност кроз информисање у писаним и електронским медијима, те на wеб порталима. Јавна расправа се проводи након прихваћања Регулационог плана у оба дома Парламента ФБиХ.

    Средства за активности предвиђене програмом и планом активности, односно за припрему и израду Регулационог плана, осигуравају се у буџету ФБиХ.

    До доношења Регулационог плана Штрбачки бук не могу се доносити плански документи ужег подручја, нити детаљни планови просторног уређења које обухвата Регулациони план.

    Утврђен Приједог плана за петогодишње финансирање жељезничке инфраструктуре

    Влада ФБиХ је утврдила Приједлог плана финансијских средстава за финансирање жељезничке инфраструктуре за период од 2022.  до 2026. године, те га упућује Парламенту ФБиХ на коначно усвајање.

    У образложењу Плана је наведено да у периоду од пет година Жељезнице ФБиХ планирају на текуће и инвестиционо одржавање утрошити 318.307.554 КМ, односно у просјеку око 63,5 милиона КМ годишње.

    Овим документом су обухваћени одржавање грађевинских капацитета, механизовано одржавање пруга, одржавање електро-капацитета, затим информационо-комуникацијске технологије, те организација и сигурност саобраћаја.

    Наставак подршке градњи поддионице Шићки Брод - Ђурдевик

    Влада ФБиХ је усвојила информацију Федералног министарства промета и комуникација о проведби пројекта поддионице Шићки Брод - Ђурдевик на траси цесте Тузла - Сарајево поддионица 2 (ЛОТ 2).

    Влада је овом министарству наложила да, у сурадњи с ЈП Цесте Федерације БиХ д.о.о. Сарајево, планира потребна средства у Буџету Федерације БиХ за овај пројект у наредним годинама у складу с динамиком његове реализације.

    Влада ће из Буџета Федерације БиХ наставити осигуравати подршку реализацији овог пројекта тако да средстава буду планирана у складу с проведеним поступцима набавке радова и услуга и временском динамиком реализације пројекта.

    Донесени закључци ступају на снагу даном доношења.

    Утврђен јавни интерес за изградњу брзе цесте

    Влада ФБиХ је, данас донесеном Одлуком, утврдила да је изградња брзе цесте Мостар Сјевер - Широки Бријег - граница с Републиком Хрватском, дионица Полог - граница Републике Хрватске, у дужини од 40,5 км, од јавног интереса за Федерацију БиХ.

    Утврђено је да су Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар корисник експропријације некретнина потребних за изградњу ове цесте, а овом јавном предузећу наложено је да покрене поступак експропријације некретнина.

    Средства за реализацију ове одлуке осигурат ће ЈП Аутоцесте ФБиХ, а за провођење ове одлуке задужени су Федерално министарство промета и комуникација и ЈП Аутоцесте ФБиХ д.о.о. Мостар.

    У образложењу, Федерално министарство министарство промета и комуникација је навело да је доношење ове одлуке било потребно како би се омогућио поступак експропријације некретнина, што је уједно и предуслов за реализацију пројекта изградње брзе цесте на овој дионици.

    Дате претходне сагласности у поступку издавања енергетских дозвола

    Влада ФБиХ је усвојила информацију о активностима у поступку издавања Енергетске дозволе и дала претходну сагласност Федералном министарству енергије, рударства и индустрије у поступку њеног издавања привредном друштву Вјетроелектране д.о.о. Гламоч, за изградњу вјетроелектране Словињ.

    Ријеч је о вјетроелектрани чија ће инсталисана снага бити 138 МW (23x6 МW), а планирана годишње производње електричне енергије 506 ГWх, која се планира градити на планинском подручју брда Словињ. Премијер ФБиХ ће информацију и данашњи закључак упутити Парламенту Федерације БиХ на разматрање и усвајање, како би ресорно министарство могłо приступити прописаним активностима за издавање енергетске дозволе за изградњу нових и реконструкцију постојећих производних постројења.

    На приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, Влада ФБиХ је усвојила и информацију о активностима у поступку издавања енергетске дозволе и дала претходну сагласност Федералном министарству енергије, рударства и индустрије у поступку издавања енергетских дозвола привредном друштву АСА Енергија д.о.о. Сарајево.

    Ради се о изградњи двије фотонапонске електране АСА Л1 и АСА Л2. Обје су  инсталисане називне снаге 4 МW, одобрене снаге прикључења 4 МW, планиране годишње производње електричне енергије од 6,26 ГWх, а њихова градња је планирана на подручју опћине Босански Петровац.

    Такођер је усвојена и информација о активностима у поступку издавања енергетске дозволе и дата сагласност Федералном министарству енергије, рударства и индустрије у поступку издавања енергетске дозволе привредном друштву ДРИН-ЕНЕРГИЈА д.о.о. Груде, за изградњу фотонапонске електране Петњик, инсталисане називне снаге 29,9 МW, одобрене снаге прикључења 29,9 МW, планиране годишње производње електричне енергије од 59,987 ГWх, која се планира градити на подручју опћине Груде.

    Федерално министарство је задужено да приступи активностима из Уредбе о поступку, критеријима, форми и садржају захтјева за издавање енергетске дозволе за изградњу нових и реконструкцију постојећих производних постројења.

    Од четири предузећа намјенске индустрије затражена допуна планова

    Влада ФБиХ је усвојила информацију Федералног министарства енергије, рударства и индустрије о реализацији закључка од 27.1.2022. године који се односе на предузећа намјенске индустрије, те задужила ово министарство да затражи допуну достављених планова и успостави систем праћења њихове реализације, а са циљем постизања ефеката финансијске консолидације.

    Федерално министарство задужено је да затражи од Бинаса д.д. Бугојно, Зрака д.д. Сарајево, Техничког ремонтног завода д.д. Хаџићи и БНТ ТМиХ д.д. Нови Травник да допуне достављени план тако да дефинишу мјере, њихове носиоце и временски оквир за провођење.

    Посебно се то односи на успоставу ефективне функције управљања финансијама, ажурирање евиденција друштва о имовини и обавезама како би на фер и истинит начин приказивали стање, ажурирање и скидање терета са имовине друштва од терета који су посљедица неажурних евиденција о дуговањима према запосленим, затим на, успоставу функције подршке / тимова за калкулацију како би и понуде које друштво формира, а и постојећи уговори, били усклађени са захтјевима профитабилности ı ефıкасности.

    Требају припремити и финансијски план у складу с правилима струке за период трајања финансијске консолидације, на свеобухватан начин, уз посебан преглед начина и динамике измиривања обавеза.

    Остале одлуке, закључци и извјештаји

    Влада ФБиХ је прихватила извјештај о раду Федералног завода за запошљавање за 2021. годину, који ће бити упућен Парламенту ФБиХ ради разматрања.

    Влада ФБиХ је дала сагласност на планирани износ средстава у износу од 4.905.000 КМ за покривање трошкова рада и администрирања Оператора за обновљиве изворе енергије и ефикасну когенерацију у 2022. години, а у складу са извршеном анализом Федералног министарства енергије, рударства и индустрије претходно достављеног процијењеног годишњег трошка рада и администрирања Оператора.

    Федерална влада је усвојила информацију Управног одбора Пројекта „Додатно финансирање - Енергетска ефикасност у Босни и Херцеговини" за Федерацију БиХ о ажурирању Листе објеката за имплементацију мјера енергетске ефикасности у периоду од 2020. до 2024. године од значаја за ФБиХ, те дала сагласност на ову листу.

    Влада је прихватила информацију Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, те примила к знању План рад и Финансијски план Оператора за обновљиве изворе енергије и ефикасну когенерацију за 2022. годину. Прихваћена је и информација Федералног министарства енергије, рударства и индустрије о раду овог оператора за 2022. годину.

    Влада је данас разматрала и извјештај о раду Комисије за концесије ФБиХ за 2021. годину, те ће га упутити Парламенту ФБиХ.

    Влада се упознала са информацијама Федералног министарства рада и социјалне политике, те дала сагласност на достављене извјештаје о раду и финансијском пословању Института за медицинско вјештачење здравственог стања за 2020. и 2021. годину.

    Данас је усвојене измјене и допуне Плана рада Завода здравственог осигурања и реосигурања Федерације БиХ за 2022. годину.

    Влада ФБиХ се упознала са информацијом Завода за јавно здравство ФБиХ у вези са отписом и донацијом вакцина против коронавируса.

    Кадровска рјешења

    На приједлог Федералног завода за статистику, Влада ФБиХ је донијела Рјешење о именовању чланова Радне групе за израду Методологије за израчун минималне и просјечне потрошачке корпе у Федерацији БиХ. Ову радну групу чине Хасан Карачић (предсједавајући и координатор), Аднан Муминовић, Мерима Масло, Анер Бегић, Ивана Бркић и Месуда Камберовић (чланови).

    Влада ФБиХ је дала претходну сагласност Скупштини УНИС ГРОУП д.о.о за именовање Енеса Бикодушића, Мирзе Емирхафизовића и Амера Салиховића за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца.

    За учешће у раду и одлучивању на скупштинама привредних друштава данас су опуномоћени Јасмина Пашић (ЈП Електропривреда ХЗ ХБ д.д. Мостар), Ернест Ђонко (ЈП БХ Пошта д.о.о. Сарајево), Јадранко Пуљић (Сарајевопутеви д.д. Сарајево) и Елбиса Загорчић (АрцелорМиттал д.о.о. Зеница).