10,5 милиона КМ за успостављање резерви нафтних деривата
Влада Федерације БиХ је, на данашњој сједници у Сарајеву, на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије донијела одлуку којом се одобрава пренос средстава прикупљених по основу таксе за успостављање резерви нафтних деривата, планираних на раздјелу Буџета Федерације БиХ за 2024. годину овом министарству.
Средства у износу од 10.500.000 КМ планирана у Буџету ФБиХ за 2024. годину Федералном министарству енергије, рударства и индустрије на економском коду „Субвенције јавним предузећима - Посебан намјенски трансакцији рачун за уплату таксе за успостављање резерви нафтних деривата“, у оквиру извора намјенских прихода, утрошити ће се у складу са Одлуком о начину намјенског утрошка средстава остварених по основу таксе за успоставу резерви нафтних деривата за период 2023-2026. година, а која се односе на 2024. годину.
Федерално министарство енергије, рударства и индустрије ће посебним рјешењем успоставити процедуру поступања унутар Министарства код преноса средстава која се прикупљају по основу таксе за успоставу резерви нафтних деривата на намјенском депозитном рачуну Буџета ФБиХ, те ће именовати Комисију за праћење намјенског утрошка средстава. Ово министарство ће давати налоге Федералном министарству финансија да са посебног намјенског трансакцијског рачуна изврши пренос расположивих средстава на рачун Оператора-Терминали Федерације д.о.о. Сарајево. За реализацију ове одлуке задужују се Федерално министарство енергије, рударства и индустрије, Федерално министарство финансија и Оператор-Терминали Федерације д.о.о. Сарајево, свако у оквиру своје надлежности.
Федерално министарство енергије, рударства и индустрије достављат ће извјештаје Федералном министарству финансија и Влади Федерације Босне и Херцеговине у складу са Законом о извршавању Буџета Федерације БиХ за 2024. годину. Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у Службеним новинама Федерације БиХ.
Утврђен Приједлог закона о грађевинском земљишту у ФБиХ
Влада Федерације БиХ је данас на приједлог Федералне управе за геодетске и имовинско-правне послове утврдила Приједлог закона о грађевинском земљишту у Федерацији БиХ који ће бити упућен у Парламент Федерације БиХ.
Овим законом се, појашњава предлагач, уређује област грађевинског земљишта, у складу са "новим" стварним правом, односно начелима и правилима постављеним кроз Закон о стварним правима, што је утврђена законска обавеза. Кроз осам поглавља Приједлога овог закона нормира се појам и дефиниција грађевинског земљишта, уређује располагање и упис грађевинског земљишта у јавне регистре, начин одређивања грађевинског земљишта. Такођер се регулише стицање и заштита права на грађевинском земљишту, као и престанак својства јавног добра и уређење грађевинског земљишта. Прописују се накнаде које се плаћају приликом кориштења грађевинског земљишта, дефинишу права и обавезе јединица локалне самоуправе и власника једних спрам других када је у питању планска изградња и привођење грађевинског земљишта трајној намјени, те се рјешава надзор над провођењем закона, утврђују прекршајне одредбе, а уређује се и примјена прописа у прелазном периоду и ступање закона на снагу.
Предлагач у образложењу закона, између осталог, наводи да се овим законским прописом као грађевинско земљиште дефинише све оно земљиште које је важећим просторно-планским документима предвиђено за изградњу и за то земљиште важи правни режим који се регулише овим приједлогом закона. У складу с "новим" стварним правом, начелом једноврсности власништва и јединства некретнине у овом приједлогу закона се не прави разлика између градског грађевинског земљишта (које је некада било у искључиво друштвеном власништву) и осталог грађевинског земљишта (које је могло бити и у приватном власништву), него се све грађевинско земљиште посматра као цјелина и има исти статус.
У разлозима за доношење овог законског прописа предлагач, између осталог, подсјећа да од 2014. године почиње примјена Закон о стварним правима којим се након дуго времена област стварних права враћа средњеевропској традицији, уводи начело једноврсности власништва, једнакости свих титулара, односно носилаца права власништва и начело јединства некретнине, те се прописује опћа власничка трансформација некадашњег друштвеног власништва односно његових дериватива (право управљања, располагања, кориштења).
Предлагач такођер, између осталог, појашњава да је чланом 371. став 2. Закона о стварним правима утврђено да ће се прописи о грађевинском земљишту усагласити са одредбама тог закона у року од три мјесеца од дана почетка његове примјене, тако да један од разлога за доношење овог новог закона о грађевинском земљишту у ФБиХ произилази из одредбе опћег прописа у области стварних права.
Предлагач истиче и да област грађевинског земљишта треба уредити посебним прописом, и то не само зато што је то обавеза Закона о стварним правима, него прије свега зато што то захтијева садашњи друштвено-економски оквир, а посебно интерес развоја урбаних насеља и инфраструктуре.
Утврђен Приједлог закона о јединственим начелима и оквиру материјалне подршке особа са инвалидитетом у ФБиХ
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике утврдила Приједлог закона о јединственим начелима и оквиру материјалне подршке особа са инвалидитетом у Федерацији БиХ, те га упутила у даљу парламентарну процедуру.
Овим законом уређују се основни принципи заштите особа са инвалидитетом, те дефиниције особе са инвалидитетом и инвалидитета, као и јединствена начела и институционални модел за оцјену степена инвалидитета. Законом се уређује и материјална подршка особа са инвалидитетом - основна права, обим и услови под којима се остварују, основица за та права, те финансирање и сврха исплате новчаних накнада за призната права, као и поступак за остваривање основних права. Такођер, уређује се верификација законитости кориштења остварених права, надзор над примјеном закона и друга питања од значаја за остваривање основних права особа са инвалидитетом на подручју Федерације БиХ.
Заштита особа са инвалидитетом заједничка је надлежност Федерације и кантона.
Особа са инвалидитетом, у смислу овог закона, је особа која има трајна тјелесна, психичка, интелектуална или осјетилна оштећења, проузрокована болешћу (урођеном или стеченом) или повредом, које се не може отклонити лијечењем или мјерама медицинске заштите, а која је због таквог стања у интеракцији с различитим препрекама спријечена да потпуно и учинковито судјелује у друштву на равноправној основи са другима члановима тог друштва.
Законом је дефинисано и да инвалидитет представља заједнички термин за трајно оштећење, ограничење активности и рестрикције у учествовању, који означава негативне аспекте интеракције појединаца, у односу на личне и факторе околине. Инвалидитет може бити психички (психичка обољења), интелектуални (сметње у интелектуалном развоју и функционисању), физички (тјелесна оштећења) и сензорни (чулна оштећења).
Овим законом прописана су и права особа са инвалидитетом, као и услови, начин и поступак утврђивања права на личну инвалиднину, додатак за његу и помоћ од другог лица, те ортопедски додатак.
Такођер, прописано је да право на новчане накнаде на личну инвалиднину, додатак за његу и помоћ од другог лица и ортопедски додатак по одредбама овог закона, остварују особе са инвалидитетом, код којих је оцјеном медицинског вјештачења здравственог стања Института за медицинско вјештачење здравственог стања утврђен проценат укупног оштећења организма у висини од 90 посто и 100 посто, те које су држављани Босне и Херцеговине и имају пријављено стално пребивалиште на подручју Федерације у трајању од најмање шест мјесеци.
Основица за одређивање мјесечних новчаних накнада, према овом закону, утврђује се у износу од 495,20 КМ, која се одлуком Владе Федерације БиХ, почетком сваке године мијења и усклађује према одредбама овог закона. Висина ове основице усклађиват ће се у висини збира 50 посто процента пораста потрошачких цијена и 50 посто процента пораста реалног бруто друштвеног производа у Федерацији у претходној години, а према подацима Федералног завода за статистику, а највише до стопе раста реалног друштвеног производа у претходној години. Усклађивање основице вршит ће се почетком текуће године.
Како је наведено у образложењу, овим приједлогом се први пут утврђује предметни, свеобухватни текст закона који уређује питања за особе са инвалидитетом. Такођер, наведено је да је Федерално министарство рада и социјалне политике организовало и провело јавну расправу у складу са прописаним процедурама за доношење закона из заједничке надлежности кантона и федералне власти.
Измијењен и допуњен закон о ПИО
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике утврдила Приједлог закон о измјени и допуни Закона о пензијском и инвалидском осигурању (ПИО) којим се проводи пресуда Уставног суда ФБиХ У-13/22 од 9.5.2023. године, те га у хитном поступку упутила у парламентарну процедуру.
Приједлогом закона о измјени и допуни Закона о ПИО се допуњава члан 89. на начин да је допуњен назив тог члана ријечима „и инвалидску“, те додан став којим је прописано да се право на инвалидску пензију обезбјеђује кориснику који није у обавезном осигурању.
Такођер, брише се члан 116. чиме се, како појашњава предлагач, корисницима инвалидских пензија омогућава стицање статуса осигураника у обавезном осигурању без обуставе исплате пензије. Предлагач надаље појашњава да право на инвалидску пензију стиче осигураник код којег је утврђена прва категорија инвалидности, односно код којег постоји потпуни губитак радне способности. Према Закону о ПИО губитак радне способности (прва категорија инвалидности) постоји када се утврди да осигураник у обавезном осигурању трајно није способан за рад на радном мјесту односно послу који је обављао на дан оцјене радне способности или које је обављао прије престанка осигурања, као ни за друго радно мјесто односно посао који одговара његовој стручној спреми, односно радној способности стеченој радом, нити се преквалификацијом или доквалификацијом може оспособити за друге послове који одговарају његовој стручној спреми односно радној способности стеченој радом.
Предлагач сматра да су потпуни губитак радне способности и, с тим у вези, остваривање права на инвалидску пензију, те истовремено стицање статуса осигураника у обавезном осигурању дијаметрално супротне ситуације, те да једна искључује другу. Предложеном допуном законодавац штити темеље на којима је постављен систем пензијског и инвалидског осигурања у Федерацији БиХ, а у коначници и буџет Федерације БиХ.
Предлагач у образложењу наводи да се брисањем члана 116. извршава Пресуда Уставног суда ФБиХ У-13/22 од 9.5.2023. године.
Закључак Владе ФБиХ с циљем превенције насиља у породици
Влада Федерације БиХ са данашње сједнице упутила је поруку с циљем превенције насиља у породици.
Наиме, Влада Федерације БиХ донијела је закључак да ће у склопу измјена Кривичног закона Федерације БиХ посебан акцент бити стављен на пооштравање санкција за кривична дјела насиља у породици.
Влада је, такођер, позвала институције у Федерацији БиХ, као и цивилни сектор да са истим циљем предложе иницијативе и приједлоге измјена Кривичног закона Федералном министарству правде.
Сагласност за повећање капитала Владе Федерације БиХ у износу од 30 милиона КМ у Унион банци д.д Сарајево
Влада Федерације БиХ донијела је Одлуку о давању сагласности Федералном министарству финансија за претварање потраживања у дионички капитал Унион банке д.д. Сарајево, а у износу од 30.000.000 КМ. Ријеч је о потраживањима Владе Федерације БиХ по основу уговора о кредиту по субординираним условима закљученим 31.5.2022. године и 28.3.2023. године између Владе Федерације, заступане по Федералном министарству финансија, и Унион банке д.д. Сарајево.
У Одлуци је наведено да на дан 30.9.2023. године, Влада има капитал у Банци у износу од 96.179.000 КМ, што чини 97,05 посто укупног дионичког капитала Банке. Претварањем наведених потраживања овај капитал ће се повећати на износ од 126.179.000 КМ или 97,74 посто укупног дионичког капитала Банке.
У разлозима за доношење Одлуке наводи се да је Влада на сједницама 19. маја 2022. године, те 23. марта 2023. године донијела одлуке о одобравању кредита Унион банци д.д. Сарајево по субординираним условима у износима од по 15.000.000 КМ, а на основу чега су Федерално министарство финансија и ова банка закључили уговоре. Ради се о кредитима за потребе финансирања нове кредитне линије намијењене рјешавању стамбених питања младих са роком доспијећа до 25 година.
Како је образложено, циљеви и очекивани ефекти реализације кредита били су подршка у реализацији Пословне стратегије Банке, као и реализација Закључка Владе Федерације БиХ којим је Влада прихватила иницијативу за подршку развоја пословања Унион банке д.д. Сарајево, те донијела Одлуку о усвајању Пословне стратегије Унион банке д.д. Сарајево за период 2013-2017., 2018-2020. и 2021-2023. година.
Између осталог, у образложењу се истиче и да је у току 2023. године Банка учврстила своју позицију и потврдила статус једне од најбрже растућих банака на тржишту БиХ, као и да се у односу на претходну годину биљежи раст њеног пословања у свим битним сегментима. Такођер, напомиње се да Банка континуирано успијева побољшати своје пословање и остваривати позитиван пословни резултат, а да је остварена добит искључиво у функцији раста и развоја Банке, с фокусом на одговорном управљању трошковима. Наглашено је да ово не би било могуће без подршке већинског власника кроз активно учешће у пословним пројектима Банке, а од којих се посебно истиче успостава и реализација трајног револвинг фонда Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, те одобрених кредитних линија у форми субординираног дуга. Банка је уједно главна депозитна и једна од четири трансакцијске банке Федералног министарства финансија, а такођер је усклађена са свим одредбама Одлуке о израчунавању капитала у погледу висине и услова за признавање ставки капитала.
Образложено је да је потреба за већом висином дионичког капитала исказана ради одржавања пословања у оквиру законски дефинираних лимита, као и омогућавања даљњег раста и развоја пословања Банке. Због тога је достављен приједлог да повећа учешће у дионичком капиталу путем докапитализације, те да се она проведе кроз конверзију субординираног дуга у капитал Банке.
Федерално министарство финансија овлаштено је за подузимање свих радњи потребних за реализацију Одлуке Владе, а која ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у Службеним новинама ФБиХ.
Влада ФБиХ одобрила 2,2 милиона КМ за трошкове сахрана и џеназа припадника борачких популација
Влада Федерације БиХ данас је усвојила Програм утрошка средстава Федералног министарства за питања бораца и инвалида одбрамбено-ослободилачког рата са критеријима расподјеле по основу “Трансфера за суфинансирање трошкова сахрана и џеназа припадника борачких популација“ за 2024. годину у износу од 2.200.000 КМ.
Средства ће се одобравати у складу са Законом о правима демобилизираних бранилаца и чланова њихових породица за чланове уже породице демобилизираног браниоца са којим је живио у заједничком домаћинству у вријеме смрти. Право подношења захтјева за једнократну помоћ у износу од 400 КМ имају сва физичка лица која припадају категорији бранилачких популација (ратни војни инвалиди, чланови уже породице шехида и погинулих браниоца, добитници ратних признања и одликовања и чланови њихових породица, демобилизирани браниоци за случај смрти чланова њихове уже породице).
У образложењу је наведено да ће средства бити додјељивана на основу појединачних захтјева поднесених у току 2024. године, у складу с јавним позивом који ће садржавати опће и посебне критерије, као и попис потребне документације која се прилаже, а бит ће објављен на wеб страници Федералног министарства и најмање у једном дневном листу.
Федерални министар за питања бораца и инвалида одбрамбено-ослободилачког рата именоват ће комисију за разматрање захтјева и давање приједлога за додјелу помоћи, након чега ће се донијети коначна одлука о додјели једнократне помоћи.
Циљ програма је помоћ у суфинансирању трошкова сахрана и џеназа припадника борачких популација у случајевима када није остварена помоћ по истом основу од другог државног органа или институције, односно правног лица.
Кадровска рјешења
Влада Федерације БиХ данас је дала претходну сагласност Скупштини Привредног друштва БХ-Гас д.о.о. Сарајево за именовање Исмара Аџајлића, Амира Брчаниновића, Семина Петровића, Џенана Имамовића и Амира Сендића за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога дата је претходна сагласност Скупштини овог друштва за разрјешење вршилаца дужности чланова Надзорног одбора, ради истека периода на који су именовани.
Дата је и претходна сагласност Скупштини Привредног друштва УНИС-Гроуп д.о.о. за именовање Сенаида Турсуновића, Амера Махмутовића и Бењамина Османчевића за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога је дата претходна сагласност Скупштини овог друштва за разрјешење чланова Надзорног одбора, ради неусвајања годишњег извјештаја друштва, који укључује финансијски извјештај и извјештаје ревизора, надзорног одбора и одбора за ревизију.
Влада Федерације БиХ именовала је Хариса Лулића, Франу Главаша и Идхама Крушку за вршиоце дужности предсједника и чланова Управног одбора Оператора за обновљиве изворе енергије и ефикасну когенерацију, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже на временски период од три мјесеца. Претходно је донесена Одлука којом су разрјешени дужности предсједник и два члана Управног одбора Оператора за ОИЕиЕК, прије истека мандата.
Донесено је и Рјешење о разрјешењу и привременом именовању предсједника и чланова надзорног одбора установа социјалне заштите Федерације БиХ. Овим рјешењем разрјешавају се дужности предсједник и чланови надзорних одбора Завода за збрињавање ментално инвалидних особа - Баковићи, Завода за збрињавање ментално инвалидних лица - Дрин, Завода за васпитање мушке дјеце и омладине - Сарајево, Завода за збрињавање ментално инвалидне дјеце и омладине - Пазарић, те Установе социјалне заштите - Љубушки. Такођер, истим рјешењем привремено се именују предсједник и чланови Надзорног одбора у установама социјалне заштите Федерације БиХ до окончања конкурсне процедуре, а највише до три мјесеца у саставу Шахим Кахримановић (предсједник), те Алмира Смајић, Маја Бјелан, Мирослав Грубишић, Никола Папац (чланови).
Именована је и Комисија за израду приједлога Стратегије развоја намјенске индустрије у Федерацији БиХ за период 2024 - 2034. године, у саставу Златан Билановић, предсједник (Федерална дирекција за намјенску индустрије), те чланови Стипо Буљан и Ријад Врабац (Федерално министарство енергије, рударства и индустрије), Аднан Махмутовић и Реџо Делић (Федерална дирекција за намјенску индустрије), Ђахид Муратбеговић (Игман д.д. Коњиц), Џенана Турковић (Гинеx д.д. Горажде), Алмира Зулић Бурек (Претис д.д. Вогошћа), Абаз Манђука (Бинас д.д. Бугојно), Бесим Белегић (БНТ-ТМиХ д.д. Нови Травник), Зухрет Хоџић (Зрак д.д. Сарајево - у стечају), Ријад Ковач (Федерални завод за програмирање развоја), те Алмин Малишевић (Привредна комора Федерације БиХ).
Измјеном Рјешења о постављењу команданта, начелника и чланова Федералног штаба цивилне заштите у овај штаб именовани су Вахидин Муњић и Даниел Тучић.
Данас је донесено и Рјешење о разрјешењу и привременом именовању предсједника и чланова Управног одбора Федералног завода за запошљавање. Овим рјешењем разрјешавају се дужности предсједник и чланови Управног одбора овог завода, те се привремено именују предсједник и чланови Управног одбора Завода на период до највише три мјесеца односно до окончања поступка коначног именовања Управног одбора, у саставу Емина Дедовић (предсједница), те Ријада Халиловић, Крешимир Сарић, Бранимир Скоко, Витомир Ћошковић, Дијана Адилагић и Сенада Бибић (чланови).
Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност Надзорном одбору Јавног предузећа Жељезнице Федерације БиХ д.о.о. Сарајево за доношење Одлуке о именовању Реуфа Сулејмановића за вршиоца дужности извршног директора за послове развоја и инвестиција овог јавног предузећа на период до истека мандата именованим вршиоцима дужности чланова Управе, односно до окончања конкурсне процедуре. Прије тога дата је претходна сагласност Надзорном одбору ЈП Жељезнице Федерације БиХ д.о.о. Сарајево за доношење Одлуке о разрјешењу вршиоца дужности члана Управе овог јавног предузећа прије истека мандата због подношења оставке.
Данас је дата претходна сагласност за именовање чланова Надзорног одбора Јавног предузећа Жељезнице Федерације БиХ д.о.о. Сарајево на временски период од четири године, и то Иване Томовић, Слободана Кадијевића, Томислава Галића, Дамира Динаревића, Желимира Букарића и Асмире Хујдуровић – Ибришимовић. Прије тога дата је претходна сагласност за разрјешење вршиоца дужности чланова Надзорног одбора овог јавног предузећа због истека мандата.
Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност Надзорном одбору Привредног друштва Хрватска пошта д.о.о. Мостар за доношење Одлуке о именовању чланова Управе овог привредног друштва, на период од четири године и то Мате Рупчић за директора/предсједника Управе, Иван Сушац за извршног директора за развој система и маркетинг, те Љубо Вујица за извршног директора за поштанску технологију. Прије тога дата је предходна сагласност Надзорном одбору Привредног друштва Хрватска пошта д.о.о. Мостар за доношење Одлуке о разрјешењу чланова Управе овог привредног друштва, ради истека мандата.
Данас је дата и претходна сагласност Управном одбору Установе за социјално збрињавање и здравствену његу - Дрин, за доношење одлуке о именовању Ајдина Хибовића за вршиоца дужности директора Установе, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до шест мјесеци.
Именована је и Комисија за праћење и анализу имплементације Уредбе о условима испуштања отпадних вода у околиш и система јавне канализације у саставу Фадила Муфтић (предсједник ), те Селма Црновршанин и Елдар Авдагић (чланови).