110. Odluka o usvajanju Metodologije utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga u Federaciji Bosne i Hercegovin

Na temelju članka 19. stavak (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 304. sjednici, održanoj 24.02.2022. godine, donosi


ODLUKU


O USVAJANJU METODOLOGIJE UTVRĐIVANJA NAJNIŽE OSNOVNE CIJENE VODNIH USLUGA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


I.


Usvaja se Metodologija utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Metodologija), koji se nalazi u prilogu ove odluke i čini njen sastavni dio.

II.


Preporučuje se kantonima i jedinicama lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine primjena Metodologije sukladno njihovim nadležnostima.

III.


Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva uz podršku međunarodnih partnera ostvaruje saradnju sa kantonima i jedinicama lokalne samouprave u zagovaranju prihvaćanja i primjene Metodologije.

IV.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objave u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 262/2022
24. veljače 2022. godine
Sarajevo


Premijer
Fadil Novalić, v. r.

METODOLOGIJA
UTVRĐIVANJA NAJNIŽE OSNOVNE CIJENE VODNIH USLUGA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


I. UVOD


Metodologija utvrđivanja najniže osnovne cijene vodnih usluga u Federaciji Bosne i Hercegovine (Metodologija) treba stvoriti temeljne preduvjete kojim se treba omogućiti otklanjanje postojećih prepoznatih nedostataka u radu komunalnih poduzeća (KP) u segmentu koji se odnosi na pružanje vodnih usluga, te pomoći da se pristup ovim uslugama osigura za sve građane na održiv način u Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH). Primjena Metodologije predstavlja ispunjavanje preduvjeta koje je neophodno za osiguranje daljnje financijske potpore međunarodnih razvojnih partnera u modernizaciji vodnih usluga u BiH.
U praktičnom smislu Metodologija treba osigurati jednak pristup utvrđivanju pojedinačnih cijena za vodne usluge, koja postupno treba omogućiti poboljšanje uvjeta rada i poslovanja KP-a, unapređenje kvaliteta isporučenih usluga građanima i osigurati ekonomsku održivost vodnih usluga.
Metodologija je pripremljena sukladno međunarodnim principima za oblast vodnih usluga i Okvirnom direktivom o vodama EU (WFD). Utvrđivanjem minimalne cijene vodnih usluga planira se ekonomsko reguliranje i dostizanje optimalnog upravljanja sektorom vodnih usluga u narednih deset (10) godina od početka njene primjene, kako bi se pripremila provedba vodno-komunalnih direktiva EU i kapitalno investiranje u sektor vodoopskrbe, odvodnje i prečišćavanja otpadnih voda, a sve uz poštivanje principa priuštivosti za stanovništvo. Metodologijom se ujedno transponiraju odredbe članka 9. WFD u ovom sektoru.
Jedinstvena Metodologija je neophodna zbog činjenice da u FBiH nema jedinstvenog propisa, na temelju kojeg bi se sustavno ujednačila trenutna izrazita fragmentiranost i neujednačenost propisa kojim se regulira utvrđivanje cijene vodnih usluga. Ova kategorija vodnih usluga je više socijalna nego ekonomska kategorija i kao takva ne omogućava dugoročnu održivost za stanovništvo i druge korisnike čak ni u dosadašnjem obimu. Također, unapređenje infrastrukture za pružanje ovih usluga i njeno adekvatno održavanje su potpuno ograničeni. Dodatno treba naglasiti potrebne velike kapitalne investicije u vodno-komunalni sektor (koji sudjeluju sa 54% troška aproksimacije ukupnog sektora okoliša), a naročito financijski i implementacijski najzahtjevniju direktivu o sakupljanju i prečišćavanju urbanih otpadnih voda.
Obveza ekonomskog reguliranja cijena vodnih usluga proizlazi i iz zahtjeva realizacije tekućih i planiranih kapitalnih projekata iz oblasti vodno-komunalnih direktiva EU, čiju implementaciju odobrava Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (Vlada Federacije BiH) kroz usvajanje:
- Planova upravljanja vodama za vodno područje rijeke Save i vodno područje Jadranskog mora u FBiH,
- Programa javnih investicija (PJI FBiH/BiH) i
- SSPP liste projekata za sektor okoliša u FBiH/BiH,
i predstavlja preduvjet za osiguranje buduće kreditne i grant potpore infrastrukturnim projektima.
U toku 2013. godine UNDP je, u suradnji s državnim, entitetskim, kantonalnim i lokalnim vlastima, pripremio analizu mogućnosti uspostave regulatornog okvira za tarifne strukture vodnih usluga, te kasnije i nacrt metodologije za određivanje cijena u ovom sektoru u Bosni i Hercegovini. Nacrt je prošao dugi put izmjena i prilagodbi na temelju javnih rasprava i rada Radne grupe za pripremu nacrta Uredbe o metodologiji. Metodologija je usvojena i primjenjuje se u 16 jedinica lokalne samouprave u BiH, od kojih je devet (9) iz FBiH, koje su sudjelovale u prvoj fazi MEG projekta.

 

a) Predmet


Ova Metodologija se odnosi na određivanje najniže cijene vodnih usluga, odnosno na vodoopskrbu, odvodnju i prečišćavanje urbanih otpadnih voda. Metodologijom se utvrđuju:
a) uvjeti za primjenu;
b) način proračuna cijene vodnih usluga, struktura cijene vodne usluge, vrsta troškova koji se uzimaju u obzir prilikom proračuna cijene vodnih usluga, kao i način njihovog prikaza;
c) sadržaj i format podataka i izvješća koja se dostavljaju pri postupku razmatranja cijene vodnih usluga;
d) popis ključnih pokazatelja uspješnosti vršenja vodnih usluga, zajedno sa prikazom njihovog proračuna, kao i popis ciljnih vrijednosti koje se trebaju postići u tranzicijskom razdoblju;
e) sadržaj zahtjeva za utvrđivanjem cijene vodnih usluga, te moguće mehanizme kontrole provedbe Metodologije.
f) Cijena usluge odvodnje urbanih oborinskih voda može se odrediti Odlukom o odvodnji oborinskih voda jedinice lokalne samouprave (JLS) ili zasebnim Ugovorom o odvodnji oborinskih voda između JLS, odnosno kantona sa operatorom.


b) Ciljevi


Primjena Metodologije treba osiguravati da:
a) ukupni iznos mjesečnog računa za vodne usluge za prosječno kućanstvo bude priuštiv;
b) je infrastruktura koja se koristi za pružanje vodnih usluga redovno održavana i zamjenjivana, čime se postiže njena trajna održivost;
c) je pružanje vodnih usluga neprekidno i da voda kojom se snabdijeva stanovništvo zadovoljava sve vrijednosti pokazatelja vode sigurne za piće;
d) su stvoreni uvjeti za investiranje i uredno vraćanje kredita za investicije u infrastrukturu koja se koristi za pružanje vodnih usluga;
e) su stvoreni uvjeti za postupno i potpuno zadovoljenje načela Metodologije;
f) su korisnici usluga zaštićeni od moguće zlouporabe monopolnog ili dominantnog položaja pružatelja vodnih usluga (operator);
g) su stvoreni uvjeti za poštivanje važećih kolektivnih ugovora, koji se odnose na oblast vodnih usluga.


c) Pojmovi


1. Otpadne vode označavaju sve potencijalno onečišćene tehnološke, sanitarne, oborinske i druge vode koje su promijenile svoje prirodne, fizičke, kemijske ili biološke osobine a koje su rezultat ljudskih aktivnosti.
2. Pod pojmom vodne usluge označavaju se sve usluge koje za domaćinstva, javne ustanove ili bilo koju gospodarsku aktivnost, osiguravaju:
a) zahvaćanje, akumuliranje i skladištenje površinske ili podzemne vode, prečišćavanje vode do razine kvaliteta vode za piće i distribuciju krajnjim korisnicima;
b) prikupljanje i prečišćavanje otpadnih voda putem javnih kanalizacijskih sustava, koje se zatim ispuštaju u površinske vode, uključujući i dostavu zahvaćene ili pitke vode drugoj JLS ili njenom KP (drugom operatoru).
3. Pod pojmom javni kanalizacijski sustav označava se sustav vodnih objekata kojim se prikupljaju i odvode urbane otpadne vode, a kojim upravlja operator.
4. Pod pojmom urbane otpadne vode označavaju se otpadne vode koje su prikupljene javnim kanalizacijskim sustavima iz domaćinstava ili mješavinu tih voda sa tehnološkim otpadnim vodama i/ili oborinskim vodama.
5. Pod pojmom troškovni centar podrazumijeva se organizacijski dio operatora za koji se odvojeno knjiže svi pripadajući troškovi.
6. Prosječan broj dana naplate je broj koji se dobije kada se iznos ukupnih potraživanja od korisnika vodnih usluga na kraju promatranog razdoblja podijeli sa prosječnim dnevnim zaduženjem za te vodne usluge u istom razdoblju.
7. Pod pojmom postotak naplate podrazumijeva se broj koji se dobije kada se iznos ukupnih naplata od korisnika vodnih usluga u promatranom razdoblju podijeli sa iznosom ukupnog zaduženja za vodne usluge u promatranom razdoblju, pomnožen sa 100.
8. Pod pojmom neprihodovana voda podrazumijeva se voda koja je proizvedena (zahvaćena i eventualno prerađena za potrebe vodoopskrbe), ali nije evidentirana kao isporučena korisnicima usluga, sastoji se od stvarnih i prividnih gubitaka vode u mreži.
9. Stvarnim gubicima vode u mreži (fizički gubici) smatraju se curenja vode u mreži.
10. Pod pojmom prividni gubici vode u mreži podrazumijeva se razlika između neprihodovane vode i stvarnih gubitaka vode u mreži i odnose se na pogrešna mjerenja, ilegalno korištenje vode i dr.
11. Infrastrukturni indeks curenja - ILI predstavlja odnos tekućih stvarnih gubitaka vode u mreži i neizbježnih gubitaka vode u mreži, koji se računaju formulom definiranom od strane Međunarodne asocijacije vodovoda - IWA, prema specifičnim karakteristikama vodovodne mreže.
12. Korisnik usluga je svaka fizička ili pravna osoba koja koristi bilo koju od vrsta vodnih usluga.
13. Operator je javno poduzeće ili druga pravna osoba koja je registrirana za upravljanje vodovodnim i kanalizacijskim sustavom i postrojenjem za urbane otpadne vode i pružanje vodnih usluga, odnosno osoba kojoj je prenijeto takvo ovlaštenje.
14. Osnivači javnog komunalnog poduzeća u FBiH su JLS, odnosno kantoni za poduzeća koja su u skladu sa kantonalnim propisima osnovana za pružanje usluga za više JLS.
15. Stručno tijelo je neovisno tijelo osnovano na kantonalnom ili razini JLS, nadležno za prethodnu verifikaciju/ocjenu ispunjenosti zahtjeva operatora za izmjenom cijene vodnih usluga sukladno ovoj Metodologiji i procedurama preporučenim u Aneksu III ove Metodologije.
Preporuka je da kantoni osnuju stručno tijelo koje bi imalo zadatak da prethodno pregleda zahtjev operatora u cilju razmatranja cijene vodnih usluga.
U slučaju da kanton ne osnuje ovakvo stručno tijelo, preporuka je da isto osnuje JLS. Članovi stručnog tijela JLS (najmanje tri člana) trebale bi biti osobe koje dobro poznaju rad KP i računovodstvene standarde, a jedna osoba trebala bi biti predstavnik korisnika vodnih usluga ili udruženja potrošača ili drugih predstavnika civilnog društva.

 

II. NAČELA


Metodologija se zasniva na načelima:
a) pokrivanja troškova - odnosi se na formiranje cijene usluge na način da ista uključi sve odnosne troškove samo te vrste usluge, uključujući i pripadajući dio zajedničkih troškova više vrsta usluga. Preduvjet za primjenu ovog načela je računovodstveno razdvajanje svih troškova po definiranim troškovnim centrima, gdje svaka vrsta usluge ima odvojeno knjižene odnosne troškove. Obveza razdvajanja troškova odnosi se pojedinačno na sve usluge u okviru vodnih usluga (vodoopskrba, odvodnja i prečišćavanje otpadnih voda), te na druge komunalne usluge ako ih operator vodnih usluga obavlja;
s) priuštivosti - procjenjuje se najveća moguća cijena koju prosječna obitelj koja živi na području JLS može mjesečno platiti iz svojih prihoda i sa prosječnom potrošnjom vode po osobi. Granicom priuštivosti se smatraju sredstva u iznosu od 4% ukupnog prihoda građana u prethodnoj godini iskazanog na razini prosječne obitelji u JLS, koja se mogu izdvojiti za račun takve obitelji za ukupne usluge vodoopskrbe, odvodnje i tretmana otpadnih voda. JLS vrši proračun visine priuštivosti, a prvi podaci se objavljuju u roku od godinu dana od početka primjene Metodologije. JLS će koristiti zvanične dostupne podatke o prihodima stanovništva za proračun visine priuštivosti, odnosno izvršiti najbolju procjenu prihoda prosječne obitelji ako isti nisu zvanično dostupni. U JLS treba se regulirati subvencioniranje ovih usluga socijalno ranjivim korisnicima. JLS ne treba planirati investicijske troškove izgradnje infrastrukture u funkciji pružanja vodnih usluga, ako se otplatom ovih troškova kroz cijenu vodne usluge prelazi granica priuštivosti, a ukoliko se odluče za takvu izgradnju. JLS treba subvencionirati u cijelosti iznos troškova izgradnje i rada javne vodno-komunalne infrastrukture iznad granice priuštivosti. JLS može subvencionirati troškove izgradnje javne vodno-komunalne infrastrukture i kada oni ne prelaze granicu priuštivosti;
c) korisnik plaća - se osigurava da troškove nastale zahtjevom korisnika usluga snosi ta grupa korisnika, čime se istovremeno sprječava praksa unakrsnog subvencioniranja jedne kategorije korisnika usluga od strane druge. Izuzeće od primjene ovog načela su stambene jedinice u sastavu zgrada sa jednim ili više zajedničkih brojila;
d) jednakosti - podrazumijeva da se cijena vode postepeno izjednačava za sve kategorije korisnika usluga, do postizanja iste cijene vodnih usluga. Izuzeće od primjene ovog načela su samo vodovodni sustavi sa gubicima manjim od 20%, gdje se potražnja za vodom ne može u potpunosti zadovoljiti iz postojećih izvora opskrbe vodom, kada operator može uvesti odvojene cijene vodnih usluga za potrošače čija zahtijevana potrošnja izlazi iz okvira postojećih kapaciteta vodovodnog sustava;
e) zagađivač plaća - štetu u okolišu treba sprečavati i otklanjati promoviranjem načela zagađivač plaća, u skladu s načelom održivog razvoja. Temelj ovog načela je financijska odgovornost pravne osobe čija je djelatnost uzrokovala štetu u okolišu ili njezinu prijeteću opasnost, kako bi se isti potaknuli na usvajanje financijskih mjera i razvijanje postupaka za smanjivanje rizika od štete u okolišu;
f) ekonomske i operativne efikasnosti - podrazumijeva optimizaciju svih vrsta troškova pružanja vodnih usluga, poboljšanje naplate prihoda, redovno vršenje revizije cijena vodnih usluga i dugoročno postizanje potpunog povrata financijskih troškova, a da se time ne naruši kvaliteta vodnih usluga. Operativna efikasnost postiže se optimiziranjem i boljim korištenjem ljudskih resursa, energetskom efikasnošću, adekvatnim korištenjem opreme u sustavu i kontrolom neprihodovane vode;
g) pravičnosti - ljudsko pravo na vodu i sanitaciju (odvodnju i tretman urbanih otpadnih voda) je prepoznato, čista voda za piće i sanitacija su ključni za ostvarivanje svih ljudskih prava. JLS trebaju osigurati sigurnu, čistu, dostupnu i priuštivu pitku vodu i sanitaciju za svoje stanovnike;
h) ekološke učinkovitosti - ili načelo očuvanja prirodnih resursa ili ekološke efikasnosti se provodi potrebnim dodacima na cijenu čija bi funkcija bila uticanje na smanjenje potrošnje, a time i smanjenje zahvata vode iz okoliša, kao i uvođenjem naknada koje bi trebale neutralizirati ili smanjiti negativni utjecaj na okoliš nastao u tijeku gradnje ili eksploatacije vodovodnog sustava kao i kanalizacijskih i sustava tretmana otpadnih voda. Dodaci na cijenu vode trebaju motivirati potrošače da vodu troše racionalno i da prekomjernom potrošnjom ne ugroze postojeće kapacitete.

 

III. PREDUVJETI ZA PRIMJENU METODOLOGIJE


a) Računovodstveni preduvjeti


Operator primjenjuje Zakon o računovodstvu i reviziji u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 15/21) i Pravilnik o kontnom okviru i sadržaju konta za gospodarska društva ("Službene novine Federacije BiH", broj 81/21) pri izradi kontnog plana i revidira postojeći plan u slučaju da isti nije usklađen sa navedenim propisima. Direktni troškovi se trebaju dodijeliti svakom pripadajućem troškovnom centru.
Operator treba definirati jasno razdvojene troškovne centre, odnosno omogućava izdvojeno knjiženje troškova, kao i prihoda, usluge vodoopskrbe od usluge odvodnje otpadnih voda, kao i od usluge prečišćavanja otpadnih voda, te svih drugih vrsta usluga koje pruža.
Operator treba osiguravati računovodstveno definirana i po vlastitim troškovima (i prihodima) razdvojena najmanje četiri troškovna centra:
a) Vodoopskrba (dalje se ovaj troškovni centar može dijeliti na podtroškovne centre (crpljenja, prečišćavanja, distribucije i dr.);
b) prikupljanje i odvodnja otpadnih voda (dalje se ovaj troškovni centar može dijeliti na svoje podtroškovne centre);
c) tretman otpadnih voda (dalje se ovaj troškovni centar može dijeliti na svoje podtroškovne centre);
d) zajednički poslovi (dalje se može dijeliti na podtroškovne centre: uprava, pravni poslovi, računovodstvo i sl.).
Svi troškovi izravno vezani za pojedinu vrstu vodne usluge se knjiže na odgovarajući troškovni centar, i to na najniži odnosni podtroškovni centar koji je definiran.


Knjiženje troškova (neizravnih i prihoda ostalih usluga)


Neizravni troškovi poput troškova računovodstva, uprave i sl. knjiže se na odgovarajućem troškovnom centru zajedničkih poslova, uz određenje ključa (pojedinačnog po vrsti troška ili zbirnog za sve takve troškove) kojim se naknadno vrši redistribucija tih troškova na svaku od pojedinačnih vrsta usluga.
Ukoliko je operator KP koje osim vodnih usluga pruža i druge vrste usluga, ostale usluge se pojedinačno određuju kao osnova za formiranje troškovnih centara.


Vrste troškova vodnih usluga


Svi izravni troškovi svake od pojedinačnih vodnih usluga trebaju se knjižiti isključivo na pripadajuće troškovne centre, po mogućnosti na što nižoj razini, u što spadaju:
a) materijalni troškovi;
b) troškovi plaća i ostalih primanja zaposlenih i drugih fizičkih osoba;
c) troškovi proizvodnih usluga;
d) amortizacija i troškovi rezerviranja;
e) nematerijalni troškovi;
f) financijski rashodi (kursne razlike i kamate na kredite kojima se financira sanacija, rekonstrukcija i izgradnja/nabava infrastrukture).
Operator u izračun cijene vodnih usluga neće uzimati izvanredne rashode, niti rashode po osnovu poreza. Izvanredni rashodi nemaju niti izravnu, niti neizravnu povezanost sa stvarnom svrhom poslovanja operatora. To se prvenstveno odnosi na gubitke od prodaje dugotrajne imovine i gubitke od umanjenja vrijednosti potraživanja od kupaca.

 

Popis i obračun amortizacije stalnih sredstava


U svrhu pravilnog i cjelovitog obračuna iznosa amortizacije nekretnina, postrojenja i opreme kojom se vrše vodne usluge, operator je obvezan uraditi:
a) popis nekretnina postrojenja i opreme sukladno propisu o računovodstvu i reviziji u Federaciji Bosne i Hercegovine;
b) naknadnu procjenu fer vrijednosti, ukoliko se imovina naknadno vrednuje prema modelu revalorizacije;
c) u slučaju postojanja pokazatelja umanjenja vrijednosti, formalnu procjenu nadoknadivog iznosa;
d) u slučaju da imovina nije unesena u financijska izvješća KP, izvršiti popis i procjenu njene fer vrijednosti sukladno primjenjivim okvirom financijskog izvješćivanja i njen prijenos u financijska izvješća.
Sva stalna imovina mora se evidentirati prema definiranim troškovnim centrima.
Operator koji podnosi zahtjev za reviziju cijena vodnih usluga dužan je pripremiti tranzicijski plan za postupno uključivanje punog troška amortizacije.
Puni trošak amortizacije potrebno je postepeno uključiti u cijenu vodnih usluga, u razdoblju do najviše deset (10) godina od početka primjene Metodologije.


d) Plan poslovanja


Sadržaj plana


Pored propisanih elemenata plana poslovanja utvrđenih Zakonom o javnim poduzećima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 8/05, 81/08, 22/09 i 109/12), plan poslovanja operatora koji pružaju vodne usluge dodatno treba sadržavati i:
a) plan optimizacije broja zaposlenih za trogodišnje razdoblje kao i projekciju do kada će se broj zaposlenih koji su angažirani u funkciji pružanja ukupnih vodnih usluga prema Aneksu II ove Metodologije, svesti na ciljnu vrijednost, ovisno o veličini i složenosti infrastrukturnog sustava;
b) plan smanjenja i/ili kontrole neprihodovane vode za trogodišnji period kao i projekciju kada će se postotak gubitaka svesti na veličinu poslije koje više nije isplatno dalje smanjivanje, te kada će se infrastrukturni indeks curenja (indeks ILI) svesti na vrijednost manju od 4. prema Obrascu za proračun indeksa ILI iz Aneksa I ove Metodologije;
c) plan optimizacije ostalih troškova, gdje je optimizacija moguća primjenom novih tehnologija ili poboljšanim upravljanjem;
d) plan unapređenja naplate, ako ista iznosi manje od 95%;
e) plan unapređenja mjerenja u mreži;
f) plan unapređenja upravljanja sredstvima, uključujući i kompletiranje knjige stalnih sredstava;
g) plan kapitalnih ulaganja, ako je odobren za uključivanje u cijenu sukladno načelu priuštivosti.


Ključni pokazatelji uspješnosti operatora


Plan poslovanja operatora sadržava vrijednosti za prethodni trogodišnji period (odnosno za cijeli prethodni period pružanja ovih usluga ako je isti kraći od trogodišnjeg perioda), projekcije vrijednosti za najmanje naredno trogodišnje razdoblje, te dugoročne ciljne vrijednosti i očekivano vrijeme njihovog dostizanja za slijedeće ključne pokazatelje/ indikatore uspješnosti:
a) neprihodovana voda (izraženo u %, preporučena dugoročna ciljna vrijednost 25% ili manje);
b) postotak mjerenja potrošača i vodozahvata (izraženo u %, preporučena dugoročna ciljna vrijednost 100%);
c) prosječan broj dana naplate (izraženo u broju dana, preporučena dugoročna ciljna vrijednost je 90 dana ili manje);
d) postotak naplate (izraženo u %, preporučena dugoročna ciljna vrijednost 96% ili više);
e) produktivnost operatora (broj zaposlenih na tisuću korisnika usluga ili tisuću priključaka, za sve vodne usluge, prema proračunu maksimalnog broja zaposlenih na kraju ciljnog razdoblja, ovisno o veličini i složenosti infrastrukturnog sustava);
f) pokrivenost operativnih troškova (izraženo u %, preporučena ciljna vrijednost 100%);
g) priuštivost usluga (izraženo u %, preporučena vrijednost do najviše 4%).
Instrukcije za proračun vrijednosti pokazatelja produktivnosti zaposlenika i maksimalnog broja zaposlenih nalazi se u Aneksu II ove Metodologije.
Operatori trebaju stručnom tijelu, u svrhu utvrđivanja složenosti infrastrukturnog sustava kojim upravljaju, dostaviti točne podatke i/ili dokumentaciju o karakteristikama sustava shodno parametrima navedenim u Aneksu II ove Metodologije, kao i sve promjene nastale uslijed povećanja obuhvata javnog sustava i vrste usluga, kapitalnih investicija i efikasnosti operatora.

IV. VRSTA I NAČIN PRORAČUNA CIJENE VODNIH USLUGA


Vrste cijene vodnih usluga


Operator preporučuje jednu od vrsta cijene vodnih usluga, o čemu odluku donosi osnivač i to:
a) jedinična cijena po m3 vode, plaćanje prema potrošenoj količini sa fiksnim dijelom cijene;
b) blok-rastuća cijena m3 vode, plaćanje prema potrošenoj količini sa fiksnim dijelom cijene, u funkciji obeshrabrivanja prekomjerne potrošnje u područjima sa proglašenom oskudicom vode i uz obvezno mjesečno očitanje.


Izjednačavanje cijena vodnih usluga


Operator određuje pojedinačnu cijenu za različite kategorije korisnika usluga i to:
a) fizičke osobe (građani);
b) gospodarski subjekti (privredna društva i obrti);
c) javne ustanove i institucije;
d) ostali korisnici.
Cijena usluga za svaku od kategoriju navedenih korisnika odnosi se samo na tu kategoriju.
Za javne vodno-komunalne sustave gdje cijene vodnih usluga nisu izjednačene za sve kategorije korisnika operator treba, uz zahtjev za promjenom cijene vodnih usluga, dostaviti tranzicijski plan izjednačenja cijena za sve kategorije korisnika usluga i u zahtjev uključiti prvi prijedlog izjednačavanja cijene vodnih usluga.


Fiksni dio cijene


Fiksnim dijelom cijene pokriva se dio fiksnih troškova pružanja usluge vodoopskrbe korisnika koji ne zavise od količine isporučenih vodnih usluga, i ne uključuje nijedan dio troškova zaposlenih.
Prvi dio iznosa fiksnog dijela cijene određuje se na način da ukupni očekivani priliv pokrije obvezu nastalu po osnovu redovnog i propisanog održavanja korisničkog vodomjera, u iznosu koji odgovara stvarnim troškovima za svaki vodomjer pojedinačno. Osim ovog troška koji se odnosi izravno na korisnika usluga na kojeg se odnosi taj vodomjer, mogu se uključiti i troškovi ugradnje i održavanja zonskih i vodomjera na izvorištu na način da se isti rasporede na sve korisnike usluga i tako pridodaju prethodnom iznosu. U tom slučaju visina ovog fiksnog dijela cijene je određena sa:


Fiksni dio cijene (i) = TZV(i)/Mjes(i) + Post (i) x SumZon


gdje je:
Fiksni dio cijene (i) je iznos fiksnog dijela cijene za konkretnog korisnika usluga (i)
TZV(i) je trošak zamjene i održavanja vodomjera konkretnog potrošača (i)
Mjes(i) je broj mjeseci nakon kojih se dati vodomjer (i) treba zamijeniti
Post(i) je postotak troška zamjene vodomjera koji se odnosi na konkretnog potrošača (i) u sumi troškova zamjene zonskih vodomjera i vodomjera na izvorištima.
SumZon je zbir troškova zamjene i održavanja svih zonskih vodomjera i vodomjera na izvorištima.
Osnivač može odlučiti da se još neki dio fiksnih troškova koji se odnose na uslugu vodoopskrbe, eventualno i usluge odvodnje i tretmana otpadnih voda za koje se može pokazati da se ne mogu pokriti iz varijabilnog dijela cijena uključi u fiksni dio cijene korisnika usluga (uvažavajući načela iz ove Metodologije), a u šta spadaju:
a) iznos koji odgovora dijelu ili punom iznosu obračunate amortizacije stalnih sredstava koja su u funkciji pružanja vodnih usluga;
b) očitavanje vodomjera;
c) obrada očitanih podataka;
d) testiranje i održavanje kvalitete i ispravnosti vode za piće;
e) kontrola kvantitativnih i kvalitativnih karakteristika efluenta i efekata rada postrojenja za tretman otpadnih voda;
f) druge vrste fiksnih troškova.

Korištenje priliva ostvarenih po osnovu fiksnog dijela cijene


Prilivi ostvareni po osnovu fiksnog dijela cijene koji se odnose na:
a) vodomjere, mogu se koristiti samo u svrhu redovne zamjene ili baždarenja vodomjera;
b) amortizaciju infrastrukture, mogu se koristiti samo u svrhu sanacije i rekonstrukcije te infrastrukture ili za otplatu glavnice po kreditima iz kojih su financirani sanacija i rekonstrukcija te infrastrukture;
c) druge svrhe predviđene ovom Metodologijom,
i mogu se koristiti samo u te svrhe.


Varijabilni dio cijene vodnih usluga po m3


Varijabilni dio cijene vodnih usluga se izračunava na način da se ukupni izdaci po osnovu direktnih i indirektnih troškova i rashoda koji nisu planirani da budu pokriveni iz fiksnog dijela cijene, uključujući razvojnu komponentu cijene i otplatu kredita za koji je odlučeno da bude uključen u varijabilni dio cijene vodnih usluga, podijele sa količinom vode koja se planira fakturirati krajnjim potrošačima po sljedećoj formuli:


Jedinična cijena po m3 = Predviđeni troškovi djelatnosti (u KM) / Predviđena fakturirana količina vode (u m3) x (1/Napl),


gdje postotak očekivane naplativosti (Napl) ne smije biti manji od 95% (Napl≥95%).
Procijenjeni troškovi se odnose isključivo na vrstu vodne usluge za koju se računa jedinična cijena m3. Procjena se vrši na temelju knjiženih troškova iz prethodnog razdoblja razdvojenih prema definiranim troškovnim centrima, kao i na temelju aktivnosti predviđenih poslovnim planom.


Korištenje priliva ostvarenih jediničnom cijenom m3 vode


Prilivi prikupljeni po osnovu ostvarene jedinične cijene m3 su namijenjeni za izmirenje obveza po izdacima nastalim na temelju:
a) operativnih troškova;
b) Investicijskog održavanja i zanavljanja trajnih sredstava;
c) kapitalnih investicija, ukoliko su iste uključene u cijenu vodnih usluga.
Trošenje sredstava prikupljenih po ovom osnovu posebno se obrazlažu u financijskim izvješćima, izdvojeno po operativnim troškovima, troškovima investicijskog održavanja i troškovima kapitalnog investiranja.
Prilivi ostvareni po osnovu dijela cijene koji se odnosi na realno obračunatu amortizaciju na sva stalna sredstva (za investicijsko održavanje) se troše na način određen poslovnim planom, koji uključuje plan i program investicija namijenjenih smanjenju neprihodovane vode i redovne zamjene elemenata infrastrukturnog sustava.
Sredstva prikupljena povećanjem koeficijenata, odnosno razlikom u cijeni dodatne potrošnje blok-rastuće cijene m3 vode, zasebno se evidentiraju i mogu se koristiti samo za aktivnosti osiguranja dodatnih količina vode za piće, i to prije svega na aktivnostima za smanjenje gubitaka.
Nove kapitalne investicije mogu se financirati iz priliva poduzeća po osnovu ostvarene jedinične cijene m3 samo do iznosa razvojne komponente cijene ili otplate kredita koji je uključen u varijabilni dio cijene odnosne vodne usluge.

V. POSTUPAK RAZMATRANJA PROMJENE CIJENE VODNIH USLUGA


Zahtjev i dokumentacija potrebna za razmatranje i odobrenje cijene


Zahtjev i dokumentacija koja se uz zahtjev operatora dostavlja osnivaču KP u cilju razmatranja cijene vodnih usluga sadrže:
a) pregled ključnih pokazatelja poslovanja koji indiciraju potrebu promjene cijene vodne usluge u ciljnom razdoblju, koji se nalazi u Aneksu IV. ove Metodologije;
b) analizu provedbe prethodnog Plana poslovanja operatora;
c) plan poslovanja operatora koji, pojedinačno za svaku od vodnih usluga, uključuje:
1) analizu realiziranih prihoda i iskazanih rashoda,
2) stepen naplate fakturiranih usluga,
3) plan stupnja naplate usluga za naredno razdoblje.
d) izvješće o provedenom računovodstvenom razdvajanju troškova i prihoda po troškovnim centrima;
e) mišljenje stručnog tijela JLS ili kantona u postupku razmatranja nove cijene vodnih usluga, kojim se potvrđuje da su dokumentacija, podaci i prijedlog operatora podneseni sukladno ovoj Metodologiji.


Struktura predložene cijene


Cijena svake od navedenih vodnih usluga predlaže se kao jedan zbirni iznos, ali i kao pojedinačne stvarne vrijednosti i u postotku u odnosu na ukupnu cijenu, i to kao dio koji se odnosi na:
a) pokrivanje procijenjenih troškova zaposlenih;
b) procjenu očekivanih troškova energije;
c) ostale operativne troškove;
d) troškove investicijskog održavanja;
e) troškove odobrenih kapitalnih investicija;
f) sve ostale troškove.


Ova struktura cijene ne uključuje zakonima predviđene poreze i naknade.


Postupak odobrenja cijene vodnih usluga


U cilju razmatranja cijene vodnih usluga operator priprema dokumentaciju i dostavlja je Nadzornom odboru operatora, koji istu provjerava i izvješćuje operatera o njenoj usuglašenosti sa ovom Metodologijom. Ukoliko se utvrdi da dokumentacija nije pripremljena prema ovoj Metodologiji, ista se vraća operateru na doradu.
Ukoliko je dokumentacija usuglašena sa ovom Metodologijom i ako je prethodni Plan poslovanja proveden na zadovoljavajući način, ista se prosljeđuje osnivaču KP na usvajanje.
Prije dostave osnivaču preporučuje se da operator osigura pozitivno mišljenje stručnog tijela sukladno proceduri iz Aneksa III ove Metodologije. Ukoliko stručno tijelo dostavi negativno mišljenje, dokumentacija dopunjena na temelju mišljenja stručnog tijela dostavlja se Nadzornom odboru operatora na ponovno postupanje.
Osnivač razmatra zahtjev operatora u roku od 90 dana od dana podnošenja zahtjeva.
Osnivač može od operatora jednom zatražiti dopunu zahtjeva u roku od najviše 30 dana od dana prijema zahtjeva, ako utvrdi da zahtjev operatora nije usklađen sa odredbama ove Metodologije i uz detaljno obrazloženje zahtjeva za dopunu.
Po dostavljanju zahtjeva za dopunu, operator je dužan u roku od 15 dana od dana prijema istog osnivaču i stručnom tijelu dostaviti odgovor i dokumentaciju.
Po prijemu odgovora i dokumentacije stručno tijelo, ako je isto formirano, je dužno u roku od 15 dana od dana prijema istih dostaviti svoje mišljenje operatoru i osnivaču.
Osnivač dopunjeni zahtjev operatora razmatra u roku od 30 dana od dana podnošenja dopune zahtjeva i u tom roku odlučuje o cijeni vodne usluge.

 

Primjena metodologije


Preporučuje se:
- da se ova Metodologija primjenjuje za sljedeće operatore registrirane u FBiH:
a) javna komunalna poduzeća čiji su osnivači ili vlasnici JLS ili kanton;
b) KP i druga javna poduzeća koja pružaju vodne usluge direktnim korisnicima regionalno;
c) druge pravne osobe kojima je odlukom JLS dato pravo na upravljanje vodovodnim i/ili kanalizacijskim sustavima koji pokrivaju uslužno područje sa više od 6.000 stanovnika, ili ako zahvaćaju ukupnu količinu vode veću od 900 m3/dan.
- da za sve javne vodno-komunalne sustave gdje cijene vodnih usluga nisu izjednačene za sve kategorije korisnika, osnivači provedu izjednačavanje cijene u roku od pet (5) godina od dana usvajanja prve cijene usluge izračunate po ovoj Metodologiji.
- vlasnicima javnih vodno-komunalnih sustava ili osnivaču javnog operatora da osiguraju preduvjete za postizanje optimalne produktivnosti javnih operatora prema proračunu maksimalnog broja uposlenih iz Aneksa II ove Metodologije, u roku od deset (10) godina.
- JLS da proračun visine priuštivosti vrše svake tri godine, a po potrebi i ranije.
Radi lakše primjene izradit će se detaljnije smjernice za korištenje Metodologije.


Aneksi Metodologije


Prilozi ovoj Metodologiji su slijedeći aneksi, koji čine njen sastavni dio:
a) Aneks I. - Obrazac za proračun indeksa ILI;
b) Aneks II. - Proračun pokazatelja produktivnosti operatora;
c) Aneks III. - Procedura ocjene usuglašenosti prijedloga izračuna cijene vodnih usluga sa Metodologijom;
d) Aneks IV. - Pregled ključnih pokazatelja poslovanja operatora.


ANEKS I. - OBRAZAC ZA PRORAČUN INFRASTRUKTURNOG INDEKSA GUBITAKA - "ILI"


Infrastrukturni indeks gubitaka (Infrastructure Leakage Index – ILI) je ključni pokazatelj kojeg su definirale IWA (International Water Association – Međunarodna asocijacija za vode) i AWWA (American Water Works Association – Američko udruženje vodovoda). On predstavlja odnos između aktualnih godišnjih stvarnih gubitaka i neizbježnih godišnjih stvarnih gubitaka, tj. opisuje koliko puta u vodovodnom sustavu više curi voda nego što se ne može izbjeći.
Ovo je danas u svijetu najvažniji pokazatelj za mjerenje gubitaka u mreži, ali njegov proračun zahtijeva dovoljno tehničko znanje zaposlenika u vodovodu o načinu proračuna vodne bilance, kao i provođenje potrebnih mjerenja. Ipak, potrebno je naglasiti da je bez takvog znanja nerealno očekivati smanjenje gubitaka i zato je ovaj pokazatelj potrebno uvoditi u praksu BiH vodovoda, naviklih da neprihodovanu vodu izražavaju samo u postotcima.
Formula za računanje vrijednosti ILI je dana sa:
ILI = CARL / UARL
Pri tome su CARL (Current Annual Real Losses) Aktualni godišnji stvarni gubici, te UARL (Unavoidable Annual Real Losses) Neizbježni godišnji stvarni gubici, također definirani od strane IWA i AWWA.
CARL predstavlja stvarnu vrijednost curenja vode u cjevovodu, tj. zapreminu vode koja iscuri kroz sve vrste fizičkih kvarova u sustavu, uključujući npr. i preljeve na rezervoarima, izražavaju se u jedinicama l/priklj./dan (litara po priključku na dan). Računa se prilikom proračuna vodne bilance, na osnovu mjerenja u mreži uključujući i noćna mjerenja, kada se najveći dio "potrošnje" vode odnosi na curenja u mreži. Može se reći da je formula za proračun dana sa:
CARL = ukupna godišnja curenja u mreži / broj priključaka / 365
UARL predstavlja referentnu vrijednost najniže moguće vrijednosti curenja vode u cjevovodu (pri korištenju najnovijih tehnoloških dostignuća za smanjenje gubitaka), također se izražava u jedinicama l/priklj./dan (litara po priključku na dan). Formula za proračun je:
UARL = (18 x Lm + 0,8 x Nc + 25 x Lp) x P
gdje je:
Lm: dužina cjevovoda u mreži (km)
Nc: ukupni broj priključaka u sustavu,
Lp: ukupna dužina priključnih cijevi kroz privatne posjede,
P: prosječna vrijednost pritiska u sustavu (m).
Vrijednost pokazatelja ILI određuje jednu od 4 definirane klase uspješnosti KP, pri čemu je prepoznata potreba različite klasifikacije za razvijene i nerazvijene zemlje (dvostruko su veće granice klasa za nerazvijene zemlje).
Ta je klasifikacija prikazana narednom tablicom:

KATEGORIJE USPJEŠNOSTI:

ILI

Litara po priključku na dan

Prosječan pritisak/tlak u mreži:

10 m

20 m

30 m

40 m

50 m

RAZVIJENE ZEMLJE

A

1 - 2

 

<50

<75

<100

<125

B

2 - 4

 

50-100

75-150

100-200

125-250

C

4 - 8

 

100-200

150-300

200-400

250-500

D

>8

 

>200

>300

>400

>500

NERAZVIJENE ZEMLJE

A

1 - 4

<50

<100

<150

<200

<250

B

4 - 8

50-100

100-200

150-300

200-400

250-500

C

8 -16

100-200

200-400

300-600

400-800

500-1000

D

>16

>200

>400

>600

>800

>1000

 

ANEKS II. - PRORAČUN POKAZATELJA PRODUKTIVNOSTI OPERATORA


MBU= max (Np x Kps ili Ns x Kns) + Kt x Nupov + Kwp x Nwp + Npk x Kk (1)


(zaokruženo, bez decimalnih mjesta)
MBU – maksimalan broj uposlenih kod javnog operatora vodovoda, kanalizacije i tretmana otpadnih voda, na kraju ciljnog razdoblja (10 godina)
Np – broj priključaka vodovodnog sustava (VS) u nadležnosti javnog operatora, u '000
Kps – koeficijent složenosti sustava u odnosu na broj priključaka
Ns – broj stanovnika na vodovodnom sustavu, u '000
Kns – koeficijent složenosti sustava u odnosu na broj stanovnika
Kt – koeficijent za tretman urbanih otpadnih voda prema tablici u nastavku
Nupov - izgrađeni kapacitet UPOV-a (uređaj za pročišćavanje otpadnih voda) izražen u broju ekvivalentnih stanovnika (ES), u '000
Kwp – koeficijent za prečišćavanje pitke vode prema tablici u nastavku,
Nwp – broj stanovnika koji se opskrbljuje sa klasičnog postrojenja za pitku vodu (u '000)
Npk – broj priključaka kanalizacijskog sustava u nadležnosti javnog operatora gdje ne postoji priključak vodovodnog sustava u nadležnosti javnog operatora, u '000
Kk – koeficijent složenosti sustava u odnosu na broj priključaka samo na javni sustav odvodnje otpadnih voda (a gdje nema priključaka vodovodnog sustava u nadležnosti javnog operatora)
Kns = Kp + Ks
Kp – koeficijent produktivnosti prema tablici u nastavku,
Ks – koeficijent složenosti sustava prema tablici u nastavku,


Kk = 2


Napomene:


- ovaj proračun ne koristi se za regionalne operatore koji vrše samo isporuku vode javnim operatorima vodovoda i kanalizacije.
- Kt se primjenjuje samo za UPOV-e kapaciteta najmanje 3.000 ES.
- poduzeće bira izračun ukupnog broja uposlenih po Np ili Ns, što je za njega povoljnije 1.
- za koeficijente Kt iz naredne tablice promatra se Ns kao broj stanovnika priključenih na UPOV, a za Kwp iz tablične vrijednosti promatra se Ns kao broj stanovnika koji se opskrbljuje sa klasičnog postrojenja za pitku vodu.

Ns (u '000)

3 - 6

 6 - 12

12 - 25

25 - 50

50-100

100-150

150-200

> 200

Kp

1.35

1.30

1.25

1.20

1.15

1.10

1.05

1.00

Kt i Kwp

0.50

0.40

0.35

0.30

0.25

0.20

0.15

0.10

 

Np (u '000)

2 - 4

4 - 8

8 - 16

16 - 32

32 - 50

> 50

Kps

4

3.9

3.8

3.7

3.6

3.5

 

Složenost sustava

Jednostavni sustavi

Manje složeni

Srednje složeni

Složeni sustavi

Ks

0.00

0.10

0.20

0.30

 


Koeficijenti složenosti javnog sustava vodovoda i sanitacije – Ks iznose:


Jednostavni sustavi: 0


Manje složeni: 0.1


Srednje složeni: 0.2


Složeni sustavi: 0.3


Koeficijent složenosti (Ks) se dobiva na temelju podataka parametara složenosti javnih sustava, na osnovu proračunskog ks: umnoška kolona k2 (broj PS na VS), k3 (broj vodozahvata i bunara) i k7 (dužina cjevovoda ≥ DN150), podijeljen sa k1 (broj stanovnika na VS).
Proračunski
SLIKA
Ks se u konačnici usvaja u iznosu:
"0", za proračunski ks u vrijednosti 0.00-0.05 (jednostavni sustavi);
"0.1", za proračunski ks u vrijednosti 0.051-0.15 (manje složeni sustavi):
"0.2", za proračunski ks u vrijednosti 0.151-0.25 (srednje složeni sustavi);
"0.3", za proračunski ks u vrijednosti ≥ 0.251 (složeni sustavi).

 

Napomene:


- Proračunata vrijednost MBU formulom (1) se za javnog operatora vodovoda, kanalizacije i tretmana otpadnih voda, koji snabdijeva manje od 6.000 stanovnika i zahvata više od 900 m3/dan, uvećava za 1.
- Za zaposlenika/cu postojećeg javnog operatora koji je angažiran na pružanju više vrsta usluga, procjenjuje se udio njegovog/njenog radnog vremena za svaku od tih usluga i u tom omjeru se i vodi kao broj zaposlenih osoba. Npr. ako zaposlenik/ca radi 50% radnog vremena na pružanju usluga vodoopskrbe, a drugih 50% na pružanju usluga odvodnje krutog otpada, računa se za potrebe proračuna pokazatelja produktivnosti operatora kao pola zaposlene osobe.


ANEKS III. - PROCEDURA OCJENE USUGLAŠENOSTI PRIJEDLOGA IZRAČUNA CIJENA VODNIH USLUGA


Pregled kompletnosti dostavljene dokumentacije:


Da li dostavljena dokumentacija u cilju razmatranja cijene vodnih usluga uključuje:
- Analizu provedbe važećeg poslovnog plana operatora koji pruža vodne usluge za prethodno razdoblje DA / NE
- Važeći plan poslovanja operatora koji pruža vodne usluge, koji uključuje Analizu provedbe prethodnog plana rashoda i priliva, pojedinačno za svaku od vodnih usluga koje se pružaju, kao i plan rashoda i priliva za naredno relevantno razdoblje (preporučuje se ne duži od jedne godine), pojedinačno za svaku od vodnih usluga koje se pružaju DA / NE
- Izvješće o provedenom računovodstvenom razdvajanju troškova po troškovnim centrima DA / NE
Odgovori na sva pitanja trebaju biti DA, u suprotnom se dokumentacija vraća predlagaču na dopunu.


Pregled sadržaja dostavljene dokumentacije:


Izvješće o provedenom računovodstvenom razdvajanju troškova i prihoda po troškovnim centrima, koji sadrži i financijska izvješća koja se dostavljaju nadležnim tijelima (izdvojeno po operativnim troškovima, troškovima investicijskog održavanja i troškovima kapitalnog investiranja), treba pregledati da li ispunjava naredne uvjete, propisane odredbama ove Metodologije:
- Da li je operator definirao jasno razdvojene troškovne centre i time omogućio izdvojeno knjiženje troškova, kao i prihoda, usluge vodoopskrbe od usluge odvodnje otpadnih voda, kao i od usluge prečišćavanja otpadnih voda, te svih drugih vrsta usluga koje takav operator pruža DA / NE
- Da li su iskazani troškovi poslovanja iz prethodnog razdoblja, koji se obvezno dostavljaju kao dio dokumentacije dostavljene u cilju razmatranja cijene vodnih usluga, razvrstani po svakom definiranom troškovnom centru, te jesu li knjiženi direktno na odgovarajući troškovni centar, i to na najniži odnosni podtroškovni centar koji je definiran DA / NE
- Da li su neizravni troškovi poput troškova računovodstva, uprave i sl. knjiženi na odgovarajućem troškovnom centru zajedničkih poslova, te da li je definiran ključ (pojedinačno po vrsti troška ili zbirno za sve takve troškove) kojim se naknadno vrši redistribucija ovih troškova na svaku od pojedinačnih vrsta usluga DA / NE
- Ako je operator KP koje osim vodnih usluga pruža i druge vrste usluga, da li su formirani odnosni troškovni centri za ostale usluge pojedinačno i da li su njihovi odnosni troškovi i prihodi knjiženi zasebno, na tako formirane troškovne centre DA / NE
- Da li je operator napravio popis svih stalnih sredstava i periodičnu procjenu tekuće vrijednosti, odnosno revalorizaciju ako je stalno sredstvo knjiženo, kao i vanknjižnu procjenu prema stvarnim cijenama na tržištu, ako sredstvo iz bilo kojeg razloga nije evidentirano u knjizi stalnih sredstava DA / NE
- Da li je operator pripremio tranzicijski plan za postupno uključivanje punog troška amortizacije iz prethodne tačke u cijenu vodnih usluga, te da li je taj plan uokviren u najviše deset (10) godina DA / NE
- Da li su prilivi prikupljeni po osnovu fiksnog dijela cijene zasebno knjiženi i sredstva ovim putem prikupljena korištena samo za definirane svrhe, da li je takav trošak posebno obrazložen u financijskim izvješćima DA / NE
- Da li su prilivi prikupljeni po osnovu obračuna punih troškova amortizacije trošeni isključivo na investicijsko održavanje i funkcioniranje sustava na koji se cijena odnosi DA / NE
- Da li su prilivi prikupljeni po osnovu ostvarene jedinične cijene m3 vode zasebno knjiženi, te da li su tako prikupljena sredstva korištena samo za svrhe za pokrivanja operativnih troškova, investicionog održavanja i kapitalnih investicija, da li je takav trošak posebno obrazložen u financijskim izvješćima DA / NE
- Da li su prilivi ostvareni po osnovu dijela cijene koji se odnosi na realno obračunatu amortizaciju na sva stalna sredstva (za investiciono održavanje) trošeni isključivo na način određen poslovnim planom, koji uključuje plan i program smanjenja neprihodovane vode te redovne zamjene elemenata infrastrukturnog sustava DA / NE
Odgovori na sva pitanja trebaju biti DA, u suprotnom se dokumentacija vraća predlagaču na dopunu.
Dokument analize provedbe važećeg poslovnog plana operatora za prethodni period, kao i važeći plan poslovanja operatora, treba pregledati da li ispunjavaju naredne uvjete, zahtijevane ovom Metodologijom:
- Da li plan poslovanja koji je dostavio operator sadrži:
- Plan optimizacije broja zaposlenih za naredno razdoblje, dodatno sa tranzicijskim planom i projekcijom kada će se broj zaposlenih koji su angažirani u funkciji pružanja ukupnih vodnih usluga, svesti na preporučenu ciljnu vrijednost, ovisno o veličini i složenosti infrastrukturnog sustava DA / NE
- Plan smanjenja i/ili kontrole neprihodovane vode za naredno razdoblje, dodatno sa projekcijom kada će se postotak gubitaka svesti na veličinu poslije koje više nije isplatno dalje smanjivanje, te kada će se infrastrukturni indeks curenja (indeks ILI) svesti na vrijednost manju od 4 DA / NE
- Plan optimizacije ostalih troškova, gdje je optimizacija moguća primjenom novih tehnologija ili poboljšanim upravljanjem DA / NE
- Plan unapređenja naplate, ako ista iznosi manje od 95% DA / NE
- Plan unapređenja mjerenja u mreži DA / NE
- Plan unapređenja upravljanja sredstvima, uključujući i kompletiranje popisa svih stalnih sredstava i procjene tekuće nabavne vrijednosti DA / NE
- Plan kapitalnih ulaganja, ako je odobren za uključivanje u cijenu u skladu sa načelom priuštivosti DA / NE
- Analizu provedbe prethodnog plana rashoda i priliva, pojedinačno za svaku od vodnih usluga koje se pružaju DA / NE
- Plan rashoda i priliva za naredno relevantno razdoblje (preporučuje se ne duži od jedne godine), pojedinačno za svaku od vodnih usluga koje se pružaju DA / NE
- Da li plan poslovanja koji je dostavio operator sadrži vrijednosti za prethodne tri godine (odnosno za cijelo prethodno razdoblje pružanja ovih usluga ako je isti kraći od tri godine), kao i projekcije vrijednosti za najmanje naredne tri godine, te dugoročne ciljne vrijednosti i očekivano vrijeme njihovog dostizanja za sljedeće ključne pokazatelje/indikatore uspješnosti:
- Neprihodovana voda (izraženo u %, preporučena dugoročna ciljna vrijednost 25% ili manje) DA / NE
- Postotak mjerenja potrošača i vodozahvata (izraženo u %, preporučena dugoročna ciljna vrijednost 100%) DA / NE
- Prosječan broj dana naplate (izraženo u broju dana, preporučena dugoročna ciljna vrijednost je 90 dana ili manje) DA / NE
- Postotak naplate (izraženo u %, preporučena dugoročna ciljna vrijednost 96% ili više) DA / NE
- Produktivnost operatora (broj zaposlenih na tisuću korisnika usluga, za sve vodne usluge), prema proračunu maksimalnog broja zaposlenih na kraju ciljnog razdoblja ovisno o veličini i složenosti infrastrukturnog sustava DA / NE
- Pokrivenost operativnih troškova (izraženo u %, preporučena ciljna vrijednost 100%) DA / NE
- Priuštivost usluga (izraženo u %, preporučena vrijednost do najviše 4%) DA / NE
Odgovori na sva pitanja moraju biti DA, u suprotnom se dokumentacija vraća predlagaču na dopunu.

 

Pregled proračuna cijena:


- Da li se dostavljena dokumentacija u cilju razmatranja cijene vodnih usluga odnosi na sve odabrane kategorije korisnika usluga iz Metodologije DA / NE
- Da li dostavljena dokumentacija sadrži tranzicijski plan i krajnji rok za izjednačavanje cijena za sve kategorije korisnika usluga u roku od 5 (pet) godina DA / NE
- Da li je iznos fiksnog dijela cijene određen na način da ukupni očekivani priliv ovim putem pokrije troškove redovnog i odgovarajućom regulativom propisanog održavanja korisničkog vodomjera, u iznosu koji odgovara stvarnim troškovima za svaki vodomjer pojedinačno, te dodatno i troškove ugradnje i održavanja zonskih i vodomjera na izvorištu DA / NE
- Ako je još neki dio fiksnih troškova koji se odnose na uslugu vodoopskrbe ili usluge sanitacije i prečišćavanja otpadnih voda uključen u fiksni dio cijene, da li je dostavljena i odnosna dokumentacija o takvom proračunu fiksnog dijela cijene DA / NE
- Da li je iznos jedinične cijene po m3 određen na način da ukupni očekivani priliv ovim putem pokrije sve procijenjene troškove koji se izravno i neizravno odnose na bilo koju od vodnih usluga, a koji ne uključuju troškove koji se pokrivaju iz fiksnog dijela cijene DA / NE
Odgovori na sva pitanja moraju biti DA, u suprotnom se dokumentacija vraća predlagaču na dopunu.
Ako su odgovori na sva pitanja DApotvrđuje se usuglašenost prijedloga izračuna cijena vodnih usluga sa odredbama ove Metodologije.

Obzirom na procese depopulacije u nekim dijelovima FBiH, kada brojni kućni priključci nemaju nikakvu potrošnju u toku većeg dijela godine, te da operator zadržava obvezu održavanja mreže i tih priključaka, u tim sredinama se može očekivati da je maksimalan broj uposlenih kod javnog operatora bolje računati koristeći Np.