На основу члана IV.В.7. а)(IV) Устава Федерације Босне и Херцеговине, доносим
УКАЗ
О ПРОГЛАШЕЊУ ЗАКОНА О ДОПУНАМА ЗАКОНА О ТРАНСПЛАНТАЦИЈИ ОРГАНА И ТКИВА У СВРХУ ЛИЈЕЧЕЊА
Проглашава се Закон о допунама Закона о трансплантацији органа и ткива у сврху лијечења, који је усвојио Парламент Федерације Босне и Херцеговине на сједници Представничког дома од 10.07.2024. године и на сједници Дома народа од 10.07.2024. године.
Број 01-02-1-322-01/24
10. јула 2024. године
Сарајево
Предсједница
Лидија Брадара, с. р.
ЗАКОН
О ДОПУНАМА ЗАКОНА О ТРАНСПЛАНТАЦИЈИ ОРГАНА И ТКИВА У СВРХУ ЛИЈЕЧЕЊА
Члан 1.
У Закону о трансплантацији органа и ткива у сврху лијечења ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 75/09 и 95/17 - у даљем тексту: Закон), у члану 20. иза става (4) додају се нови ст. (5), (6) и (7) који гласе:"(5) Изузетно од става (1) овог члана узимање органа, односно ткива од живог дариваоца може се проводити од несродног живог дариваоца искључиво уколико не постоји могућност даривања прописаног ставом (1) овог члана, а под условима прописаним овим законом и сходном примјеном одредби чл. 17. до 27. овог закона.(6) О узимању органа, односно ткива од живог дариваоца у сврху пресађивања примаоцу на основу става (5) овог члана претходно одлучује мултидисциплинарни стручни тим и етичка комисија здравствене установе у којој ће се извршити пресађивање, при чему ће:- извршити процјену и анализу разлога даривања,- извршити потпуну медицинску, физичку и психосоцијалну процјену дариваоца,- исходити писано мишљење и сагласност изабраног доктора медицине примарне здравствене заштите дариваоца.Под медицинском процјеном у смислу овог става обавезно се подразумијевају: процјена историје болести дариваоца, подаци о понашању и путовањима с додатним информацијама од изабраног доктора медицине примарне здравствене заштите, клинички прегледи и тестови потребни за процјену прихватљивости дариваоца и органа за даривање, те (ако је потребно) процјена компатибилности са примаоцем.Под физичком и психосоцијалном процјеном у смислу овог става обавезно се подразумијева процјена физичких и психичких ризика за здравље дариваоца, испитивање односа потенцијалног дариваоца и примаоца, процјена психолошке и социјалне прихватљивости особе за даривање органа.Све процјене се морају писано евидентирати и образложити.(7) Мултидисциплинарни стручни тим из става (6) овог члана се формира за сваку трансплантацију посебно и односи се само на предвиђени захват код несродног живог дариваоца. Мултидисциплинарни стручни тим помаже етичкој комисији у доношењу одлуке дајући своје писано и образложено мишљење о разлозима даривања, а чине га: психолози, психијатри, правници, доктори медицине, чланови академске заједнице, односно њени признати доказани стручњаци, универзитетски активни или пензионисани професори, а зависно о конкретном предвиђеном захвату и потребама и друге особе.Мултидисциплинарни стручни тим се формира на начин и по поступку како је то прописано и за формирање етичке комисије.".
Члан 2.
У члану 21. Закона иза става (2) додаје се нови став (3) који гласи:"(3) Уколико је ријеч о захвату из члана 20. став (5) овог закона, то јест о узимању органа, односно ткива од несродног живог дариваоца, не спроводи се доказивање родбинске, тазбинске, брачне или ванбрачне везе између дариваоца и примаоца.".
Члан 3.
Овај закон ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".
Предсједaвaјући
Предстaвничког домa
Пaрлaментa Федерaције БиХ
Драган Миоковић, с. р.
Предсједaвaјући
Дома народа
Пaрлaментa Федерaције БиХ
Томислав Мартиновић, с. р.