Temeljem članka IV.B.7. a)(IV) Ustava Federacije Bosne i Hercegovine, donosim
UKAZ
O PROGLAŠENJU ZAKONA O DOPUNAMA ZAKONA O TRANSPLANTACIJI ORGANA I TKIVA U SVRHU LIJEČENJA
Proglašava se Zakon o dopunama Zakona o transplantaciji organa i tkiva u svrhu liječenja, koji je usvojio Parlament Federacije Bosne i Hercegovine na sjednici Zastupničkog doma od 10.7.2024. godine i na sjednici Doma naroda od 10.7.2024. godine.
Broj 01-02-1-322-01/24
10. srpnja 2024. godine
Sarajevo
Predsjednica
Lidija Bradara, v. r.
ZAKON
O DOPUNAMA ZAKONA O TRANSPLANTACIJI ORGANA I TKIVA U SVRHU LIJEČENJA
Članak 1.
U Zakonu o transplantaciji organa i tkiva u svrhu liječenja ("Službene novine Federacije BiH", br. 75/09 i 95/17 - u daljnjem tekstu: Zakon), u članku 20. iza stavka (4) dodaju se novi st. (5), (6) i (7) koji glase:"(5) Iznimno od stavka (1) ovog članka uzimanje organa, odnosno tkiva od živog darivatelja može se provoditi od nesrodnog živog darivatelja isključivo ukoliko ne postoji mogućnost darivanja propisanog stavkom (1) ovog članka, a pod uvjetima propisanim ovim zakonom i shodnom primjenom odredbi čl. 17. do 27. ovog zakona.(6) O uzimanju organa, odnosno tkiva od živog darivatelja u svrhu presađivanja primatelju temeljem stavka (5) ovog članka prethodno odlučuje multidisciplinarni stručni tim i etičko povjerenstvo zdravstvene ustanove u kojoj će se izvršiti presađivanje, pri čemu će:- izvršiti procjenu i analizu razloga darivanja,- izvršiti potpunu medicinsku, fizičku i psihosocijalnu procjenu darivatelja,- ishoditi pisano mišljenje i suglasnost izabranog doktora medicineprimarne zdravstvene zaštite darivatelja.Pod medicinskom procjenom u smislu ovog stavka obvezno se podrazumijevaju: procjena povijesti bolesti darivatelja, podaci o ponašanju i putovanjima s dodatnim informacijama od izabranog doktora medicine primarne zdravstvene zaštite, klinički pregledi i testovi potrebni za procjenu prihvatljivosti darivatelja i organa za darivanje, te (ako je potrebno) procjena kompatibilnosti sa primateljem.Pod fizičkom i psihosocijalnom procjenom u smislu ovog stavka obvezno se podrazumijeva procjena fizičkih i psihičkih rizika za zdravlje darivatelja, ispitivanje odnosa potencijalnog darivatelja i primatelja, procjena psihološke i socijalne prihvatljivosti osobe za darivanje organa.Sve procjene se moraju pisano evidentirati i obrazložiti.(7) Multidisciplinarni stručni tim iz stavka (6) ovog članka se formira za svaku transplantaciju posebno i odnosi se samo na predviđeni zahvat kod nesrodnog živog darivatelja. Multidisciplinarni stručni tim pomaže etičkom povjerenstvu u donošenju odluke dajući svoje pisano i obrazloženo mišljenje o razlozima darivanja, a čine ga: psiholozi, psihijatri, pravnici, doktori medicine, članovi akademske zajednice, odnosno njeni priznati dokazani stručnjaci, sveučilišni aktivni ili umirovljeni profesori, a ovisno o konkretnom predviđenom zahvatu i potrebama i druge osobe. Multidisciplinarni stručni tim se formira na način i po postupku kako je to propisano i za formiranje etičkog povjerenstva.".
Članak 2.
U članku 21. Zakona iza stavka (2) dodaje se novi stavak (3) koji glasi:"(3) Ukoliko je riječ o zahvatu iz članka 20. stavak (5) ovog zakona, to jest o uzimanju organa, odnosno tkiva od nesrodnog živog darivatelja, ne provodi se dokazivanje rodbinske, tazbinske, bračne ili izvanbračne veze između darivatelja i primatelja.".
Članak 3.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objave u "Službenim novinama Federacije BiH".
Predsjedatelj
Zastupničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Dragan Mioković, v. r.
Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Tomislav Martinović, v. r.