БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

Утврђен Приједлог закона о измјенама и допуни Закона о лијечењу неплодности биомедицински помогнутом оплодњом

  • 17.03.2022.
  • Утврђен Приједлог закона о измјенама и допуни Закона о  лијечењу неплодности биомедицински помогнутом оплодњом

    Влада Федерације БиХ је, на данашњој сједници у Мостару, утврдила и Парламенту ФБиХ на усвајање по скраћеној процедури упутила Приједлог закона о измјенама и допуни Закона о лијечењу неплодности биомедицински потпомогнутом оплодњом (БМПО).

    Предложеним правним рјешењима отклањају се проблеми у третирању поднесених захтјева парова кантоналним заводима здравственог осигурања и различито тумачење норми, а нарочито различит обим планираних средстава, што битно утиче на коначни износ покрића трошкова за БМПО за појединачне случајеве. Разлике између кантона су значајне у погледу финансирања права на БМПО, због њихове различите финансијске моћи. Доношењем Закона о измјенама и допуни Закона смањит ће се неједнакост у доступности услуге биомедицински потпомогнуте оплодње по кантонима, односно уједначит ће се права за све парове којима је ова услуга индицирана на подручју Федерације БиХ.

    Новим моделом финансирања права и услуге БМПО у износу од 100 посто бит ће финансиране из Буџета Федерације БиХ (умјесто из средстава доприноса за здравствено осигурање путем кантоналних завода здравственог осигурања), те доступне на једнак начин за све парове који болују од стерилитета у Федерацији БиХ, а у обиму како је то прописано чланом 29. Закона. У складу са процјенама, за провођење овог закона потребна су финансијска средства у износу од 10 милиона КМ за сваку фискалну годину. На тај начин се постиже циљ предложених измјена и допуна Закона, а то је смањење неједнакости у доступности услуге биомедицински потпомогнуте оплодње по кантонима.

    На основу данас утврђених измјена и допуне овог закона, право на лијечење БМПО-ом на терет средстава буџета Федерације БиХ, у правилу, има жена до навршене 42. године живота, која је у браку, односно ванбрачној заједници.  Ово право се односи на три покушаја интраутерине инсеминације, сукладно медицинским индикацијама и смјерницама, те на пет покушаја вантјелесне оплодње.

    БМПО се финансира из средстава буџета ФБиХ, а путем Трансфера Владе ФБиХ за финансирање овог поступка који се дозначава Заводу здравственог осигурања и реосигурања ФБиХ, о чему одлуку доноси Влада за сваку фискалну годину. Ова средства се књиговодствено и материјално воде одвојено од средстава Федералног фонда солидарности.

    Опсег права на БМПО из средстава буџета ФБиХ, начин формирања цијене појединачних поступака, критерији и начини уговарања, као и друга битна питања, на приједлог Комисије (коју формира федерални министар као стручно и савјетодавно тијело при Федералном министарству здравства) и Завода здравственог осигурања и реосигурања ФБиХ, ближе се уређују посебним прописом који доноси федерални министар здравства у року од три мјесеца од ступања на снагу овог закона.

    С циљем осигурања транспарентности рада, те благовремено доступних информација пацијентима, Комисија доноси упутство о поступању при проведби својих задатака, уз претходну сагласност федералног министра здравства, а који се објављују на wеб страници Министарства.

    Захтјеви који се покрену прије почетка примјене овог закона обавит ће се и финансирати на начин како је то било предвиђено по прописима који су до тада били на снази. Поступци биомедицински помогнуте оплодње који су финансирани из средстава обвезног здравственог осигурања у складу са овим законом до дана почетка његове примјене убрајају се у укупан број поступака из чланка 29. овог закона.

    Овај закон ступа на снагу наредног дана од објављивања у Службеним новинама ФБиХ, а његова примјена почиње од 1.1.2023. године, док су за његову проведбу потребна финансијска средства од око 10.000.000 КМ за сваку фискалну годину.