Премијер Федерације Босне и Херцеговине Нермин Никшић и федерална министрица промета и комуникација Андријана Катић присуствовали су данас код Жепча свечаности поводом завршетка пробијања тунела Голубиња на Коридору Вц, дужине 3,6 километара, чиме су завршени радови на ископу дуж лијеве цијеви тунела.
Тунел Голубиња, најдужи и најтежи објект за градњу на дионици Коридора Вц кроз БиХ, налази се између Зенице и Жепча. Овај тунел гради се у склопу дионице аутоцесте Поприкуше - Немила, чија је укупна дужина 5,5 километара. Вриједност уговорених радова износи 251.100.305,40 еура без ПДВ-а.
Премијер Никшић у обраћању присутнима подсјетио је да је 2011. године, за вријеме његовог првог премијерског мандата, потписан први уговор са извођачем радова, компанијом „Ценгиз“, којој се захвалио на дугогодишњој сарадњи и успјешно обављеним пословима.
- Чињеница је да, како се више одвија градња Коридора Вц, тако долазимо до захтјевнијих дионица и пројеката. Један од најзахтјевнијих је овдје на Голубињи, гдје се данас успјело спојити цијев тунела. Чека нас и прича о тунелу Прењ, која ће бити још захтјевнија, тежа, дуготрајнија. Али, у сваком случају ово показује да имамо квалификоване компаније које то могу да раде, те да имамо и подизвођаче који раде с њима - казао је премијер Никшић.
Истакао је да ће Федерална влада наставити давати подршку Јавном предузећу „Аутоцесте ФБиХ“ како би се завршила градња аутоцесте.
- Политика Владе Федерације БиХ је да учинимо све што је у нашој моћи с циљем да завршимо ово у нашем мандату и да радимо у интересу грађана. Влада Федерације и ресорно министарство ће засигурно и у наредном периоду бити велика подршка Управи ЈП „Аутоцесте ФБиХ“ у остваривању зацртаних планова око коначног завршетка Коридора Вц - навео је премијер Никшић.
Најавио је и да ће се наставити градити тунели и брзе цесте који нису директно везани уз Коридор Вц, а који ће допринијети бољој повезаности градова у Федерацији БиХ. Како је рекао, у приоритету је повезивање Тузле с Добојем и Зворником, као и с Орашјем, те брза цеста која ће повезати Унско-сански кантон с Лашвом у средњој Босни.
Министрица Катић истакла је да тунел Голубиња представља изазован грађевински подухват, те честитала извођачу радова и свим радницима на професионалном приступу и квалитетном раду.
- Чињеница да је тунел Голубиња тренутно најдужи цестовни тунел у БиХ сама по себи говори о каквом сложеном грађевинском подухвату се ради и због тога је важно да смо на овај начин данас обиљежили завршетак пробијања тунела. Свјесни изазова, Влада Федерације БиХ и ресорно министарство скупа са ЈП „Аутоцесте ФБиХ“ у својим су плановима рада и прометним политикама опредијељени да до краја 2026. године у промет буде пуштен сјеверни дио Коридора Вц од Сарајева до Саве - казала је министрица Катић.
В.д. директора ЈП Аутоцесте ФБиХ Денис Ласић нагласио је да је ријеч о још једној успјешној причи и важном пројекту у Федерацији БиХ, а тунел Голубиња ће знатно скратити пут од Сарајева ка сјеверу БиХ, јер ће бити избјегнут обилазак брда, односно вожња кањоном ријеке Босне.
- Тунел Голубиња је велики и важан пројект. Са 3,6 километара, тренутно је најдужи цестовни тунел који се гради у БиХ, а након што се оконча изградња тунела Прењ, бит ће на другом мјесту. Овај успјех није случајан већ је резултат заједничких напора вриједног тима наших стручњака и свих наших партнера. До пробоја је дошло нешто спорије него што је првобитно планирано због тешких геолошких увјета. Завршетак Коридора Вц је наш стратешки приоритет. Предано радимо да у другој половици 2026. године спојимо цијели сјеверни дио коридора, од Сарајева до Саве - рекао је Ласић.
Из „Аутоцеста“ су истакли да је током најинтензивнијих радова на дионици Поприкуше - Немила било ангажирано више од 400 турских и 200 домаћих радника, те да је више од 80 посто сировина набављено са домаћег тржишта. Уговор о изградњи ове дионице потписан је у новембру 2020. године. На 5,5 километара овог дијела аутоцесте у изградњи око 83 посто дионице обухватају објекти. Радови на пробијању тунела Голубиња су почели у априлу 2021. године.
- Уз радове на ископу, у тунелу се наставља секундарна потпора, односно процес бетонирања. Више од 65 посто радова на бетонирању подграде је завршено. Укупна количина ископаног материјала процјењује се на 735.000 кубика, а утрошеност бетона је 155.000 кубика. Укупна дужина уграђених сидара је 855.000 метара, а укупна тежина челичних материјала 18.000 тона. Очекивано је да посљедњих 130 метара десне цијеви буде пробијено у наредних мјесец и по дана. Завршетак радова на дионици Поприкуше - Немила је планиран половином сљедеће године - саопћено је из ЈП „Аутоцесте ФБиХ“.
Иначе, изградња дионице Поприкуше - Немила финансира се средствима у оквиру уговора о зајму склопљеног с Европском банком за обнову и развој, Европском инвестицијском банком (ЕИБ), те бесповратним средствима Европске уније која су осигурана у оквиру Агенде за повезивање путем Инвестицијског оквира за западни Балкан.
Данашњој церемонији су присуствовали и замјеник шефа Делегације ЕУ у БиХ Адебаyо Бабајиде, затим шефица Уреда ЕИБ-а Сандрине Фрисциа, директор компаније „Ценгиз Инсаат Санаyи ве Тицарет А.С.“ у БиХ Еврен Утку Гок, као и амбасадор Републике Турске у Босни и Херцеговини Њ.Е. Садик Бабур Гиргин, те начелник Опћине Жепче Мато Зовко.