Федерални министар рада и социјалне политике Аднан Делић објавио је данас да су прелиминарни резултати јавног позива за селекцију домаћинстава за подјелу ЕУ помоћи с циљем превазилажења енергетске кризе спремни, те да ће грађани већ од сриједе моћи провјерити статус пријаве на линку направљеном искључиво за ову намјену
Министар Делић изнио је прелиминарне податке према којим је највећи број апликација које испуњавају услове у категорији пензионера гдје је 115.945 прихваћених пријава, затим у категорији домаћинстава која примају дјечији доплатак са 29.945 успјешних пријава. У категорији домаћинстава у којима живе особе на сталној новћаној помоћи укупно је 5.558 успјешних пријава, док је у категорији домаћинстава која чине самохрани родитељ укупно 1.040 прихваћених пријава. Гледајући по кантонима, највећи број домаћинстава која су остварила право на ову помоћ је у Тузланском кантону, укупно 32.600, затим у Зеничко-добојском 32.038, те Кантону Сарајево 29.643 и Средњобосанском кантону 22.808.
- Према тренутним подацима, право на новчану помоћ остварило је 152.488 домаћинстава, по све четири категорије. За ове пријаве, упаривањем са релевантним списковима, потврђено је да испуњавају све увјете прописане јавним позивом. Наглашавам да је читав процес рађен аутоматски, по заданим критеријима, чиме је минимализиран било какав спољни утицај и простор за људску грешку – казао је министар Делић.
У складу са напорима да се овај процес учини што транспарентнијим, наглашавају из Министарства, од сриједе, 6.12.2023. године, сви грађани ће бити у могућности провјерити статус своје пријаве онлине. Статус пријаве, по привременој листи квалифицираних домаћинстава, моћи ће се провјерити на wеб страници https://eupomoc.fmrsp.gov.ba, најкасније до 12.12.2023. године и то једноставним уносом матичног броја подносиоца пријаве или једног од чланова домаћинства. По уносу матичног броја приказат ће се статус пријаве, уз потврду оствареног права или детаљно образложење увјета који нису испуњени.
- Грађани који кроз наведену провјеру утврде да се не налазе на привременој листи квалифицираних домаћинстава моћи ће опћини или граду, у којем су поднијели пријаву, поднијети писани приговор којим ће упутити захтјев за додатну провјеру испуњености опћих и посебних критерија утврђених Јавним позивом. У случају подношења таквих приговора, подноситељ је обвезан приложити доказ о признавању права или статуса по основу којега тражи да се изврши додатна провјера. Битно је истаћи да се, у случају подношења приговора, мора доставити доказ о испуњавању критерија, рјешење о сталној новчаној помоћи, дјечијем доплатку или доказ о примитку пензије, који је означен као неиспуњен. Важно је напоменути да су све пријаве раније прошле детаљну провјеру у постојећим службеним евиденцијама, те да очекујемо минималан број пријава које би се могле сматрати спорнима по једном од наведених основа - појаснио је министар Делић.
Из Министарства појашњавају да ће, по окончању рока за приговоре и ријешеним приговорима, бити креирана финална листа прималаца помоћи. Након што Федерално министарство рада и социјалне политике припреми Одлуку о расподјели средстава с овог трансфера по опћинама, она иде на усвајање Влади Федерације БиХ. Иста ће бити достављена јединицама локалне самоуправе, у складу са утврђеним листама прималаца по јединици локалне самоуправе, након чега ће средства бити дозначена на рачуне носилаца домаћинстава који су поднијели пријаву на овај Јавни позив.
Током данашње пресс конференције истакнуто је и да је свих 79 опћина и градова у ФБиХ активно радило на уносу пријава у систем, на чему је било ангажовано 804 државна службеника.
- Захваљујемо се свим начелницима и градоначелницима и њиховим службеницима на преданом ангажману и брзом уношењу пријава. Ово је био доста кратак рок за процес који смо први пут проводили на овај начин и уз кориштење потпуно новог дигиталног алата. Све, израду апликације за коју се посебно захваљујемо нашим партнерима из УНДП-а, обуку за службенике како да користе апликацију, потом запримање, обраду података, провјере у постојећим евиденцијама и креирање привремене листе, све смо завршили у нешто више од мјесец. Захвалност дугујемо и Порезној управи ФБиХ која је свој дио посла обавила рекордно брзо и ефикасно“ – рекао је министар.
У саопћењу Министарства је наглашено и да је сам процес провјере статуса апликација потпуно дигитализован, како би се и на тај начин избјегле било какве малверзације папирима или грешка било кога од укључених у овај процес.
Министар Делић је поновио да је Јавни позив објављен 23.10.2023, а затворен 10.11.2023. године као и да је свака запримљена апликација унесена у намјенски развијен дигитални алат, а након затварања позива су рађене провјере са релевантним списковима и регистрима, како би се креирала привремена листа прималаца.
Укупна број пријава на Јавни позив је 216.360 домаћинстава, односно 429.066 особа.
Министар Делић је нагласио да је провођењем овог јавног позива направљен и први регистар домаћинстава у Федерацији БиХ који чини више од 215.000 домаћинстава и око 400.000 појединаца, те да је овај регистар значајна основа за израду социјалне карте ФБиХ коју Министарство планира урадити током овог мандатног периода, саопћено је из Федералног министарства рада и социјалне политике.
Из Министарства све заинтересоване за додатне статистичке информације упућују на сљедеће линкове https://fmrsp.gov.ba/download/pregled-primaoca-eu-pomoci-po-kantonima-i-jedinicama-lokalne-samouprave/ i https://fmrsp.gov.ba/download/prezentacija-eu-pomoc/.