БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

67. ОДЛУКА о усвајању Програма утрошка средстава са критеријима распођеле средстава "Текући трансфери појединцима - Трансфер за расељена лица и повратнике" утврђених Буџетом Федерације Босне

На основу чл. 35. и 38. Закона о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 6/23), на приједлог Федералног министарства расељених особа и избјеглица, Влада Федерације Босне и Херцеговине, на 351. сједници, одржаној 16.02.2023. године, доноси


ОДЛУКУ


О УСВАЈАЊУ ПРОГРАМА УТРОШКА СРЕДСТАВА СА КРИТЕРИЈИМА РАСПОДЈЕЛЕ СРЕДСТАВА "ТЕКУЋИ ТРАНСФЕРИ ПОЈЕДИНЦИМА - ТРАНСФЕР ЗА РАСЕЉЕНА ЛИЦА И ПОВРАТНИКЕ" УТВРЂЕНИХ БУЏЕТОМ ФЕДЕРАЦИЈЕ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ ЗА 2023. ГОДИНУ ФЕДЕРАЛНОМ МИНИСТАРСТВУ РАСЕЉЕНИХ ОСОБА И ИЗБЈЕГЛИЦА


I
Усваја се Програм утрошка средстава са критеријима расподјеле средстава "Текући трансфери појединцима - Трансфер за расељена лица и повратнике" утврђених у раздјелу 53. Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 6/23), како слиједи

ПРОГРАМ РАСПОДЈЕЛЕ СРЕДСТАВА


"ТЕКУЋИ ТРАНСФЕРИ ПОЈЕДИНЦИМА - ТРАНСФЕР ЗА РАСЕЉЕНА ЛИЦА И ПОВРАТНИКЕ"

РБ

НАЗИВ ПРОГРАМА

ПОТРЕБНА ФИНАНСИЈСКА СРЕДСТВА У КМ

1.

Реконструкција и обнова индивидуалних стамбених објеката и објеката заједничког и социјалног типа становања, стамбено збрињавање млађих повратничких породица, породица у исељеништву те санација стамбених објеката усљед елементарних непогода.

5.000.000,00

2.

Обнова и изградња путне, водоводне и канализационе инфраструктуре, објеката вјерског, сакралног, образовног, спортског и културног карактера, те других објеката од значаја за ширу друштвену заједницу, као и помоћ за запошљавање кроз развој и оснивање малих, средњих предузећа и обртничких радњи, пољопривредну дјелатност (комерцијалну и некомерцијалну), пружање подршке програмима обављања приправничког стажа са или без заснивања радног односа, диверзификација привредних активности у руралним подручјима и амбијентална привлачност.

10.370.000,00

3.

Подршка одрживости повратка у регији која обухвата опћине Дрвар, Гламоч, Босанско Грахово и Босански Петровац.

2.000.000,00

4.

Хуманитарни, здравствени, психосоцијални, информативни и образовно-едукативни пројекти, пројекти везани за побољшање економско-социјалног стања повратника, образовања младих кроз суфинансирање трошкова превоза за ученике средњих школа - повратника са подручја ентитета Република Српска и ученика основних школа у центрима за инструктивну наставу у Новој Касаби и Врбањцима, финансијска помоћ ученицима основних школа и студентима као и подршка пронаталитетној политици путем помоћи породиљама, подршка јавним кухињама - подршка пензионерима повратницима у ентитет Република Српска, пружање бесплатне правне помоћи повратницима и други пројекти одрживости невладиних организација.

5.000.000,00

5.

Имплементација Стратегије сарадње са исељеништвом Федерације Босне и Херцеговине за период 2020. - 2024. године, мапирање уништених/обновљених стамбених објеката у повратничким зонама и успостављање виртуалне мапе уништених/обновљених стамбених објеката у повратничким зонама као и сарадња са невладиним организацијама и клубовима из дијаспоре.

800.000,00

6.

Меморијализација - изградња спомен обиљежја и центара, подршка организацији колективних џеназа, укопа и годишњица, као и подршка невладиним организацијама и вјерским заједницама у очувању сјећања на невине жртве рата.

2.000.000,00

УКУПНО: 1 - 6

25.170.000,00

 

КРИТЕРИЈИ ЗА РАСПОДЈЕЛУ СРЕДСТАВА


"ТЕКУЋИ ТРАНСФЕРИ ПОЈЕДИНЦИМА - ТРАНСФЕР ЗА РАСЕЉЕНА ЛИЦА И ПОВРАТНИКЕ"


A) Критерији за утврђивање потенцијалних корисника пројеката повратка и реконструкције стамбених јединица

I. Опћи критерији:


Опћи критерији утврђени су Законом о расељеним лицима и повратницима у Федерацији Босне и Херцеговине и избјеглицама из Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", број 15/05):

1. да је избјеглица из БиХ, расељено лице у БиХ или повратник;

2. да је исказао намјеру за повратком;

3. да је утврђен статус власништва или станарско право над стамбеном јединицом која је предмет реконструкције;

4. да је на дан 30.04.1991. године имао пребивалиште у стамбеној јединици која је предмет реконструкције;

5. да се стамбена јединица која је предмет реконструкције сматра неусловном за становање, у складу са одговарајућим стандардима о минимуму стамбених услова;

6. да он и чланови његовог домаћинства од 1991. године немају на територији БиХ другу стамбену јединицу која се сматра условном за становање, у складу са одговарајућим стандардима о минимуму стамбених услова;

7. да није примио помоћ у реконструкцији, довољну да задовољи одговарајуће стандарде о минимуму стамбених услова.

Опћи критерији из тачке 6. претходног става искључиво се односе на садашње чланове домаћинства.

II. Посебни критерији за избор корисника су:

1. Корисник помоћи:

a) корисник помоћи се вратио на своје пријератно пребивалиште и живи у условима који су испод утврђеног стамбеног минимума, укључујући и кориснике који привремено бораве у импровизованим насељима, камповима, контејнерима и слично,

b) корисник помоћи са статусом расељене особе,

c) корисник помоћи са статусом избјеглице из БиХ.

2. Корисник помоћи припада одређеним категоријама као што су:

a) социјална категорија,

b) особе с онеспособљењем/инвалидитетом,

c) самохрани родитељи, старатељи или хранитељи породице,

d) шехидске породице/породице погинулих бораца,

e) демобилисани незапослени борци дефинисани прописима о борачкој популацији у Федерацији БиХ,

f) породице несталих особа и

g) бивши логораши.

3. Корисници који се налазе у колективним облицима збрињавања, алтернативном смјештају или задовољавају услове и има/остварује право на алтернативни смјештај,

4. Број и старосна доб чланова домаћинства који су се пријавили за повратак на своје пријератно пребивалиште,

5. Оцјена Комисије на основу увида у документацију о социо-економском статусу породице, породице лошег здравственог стања, млађе повратничке породице, исказан интерес за повратком, препорука владиног и невладиног сектора и увида у чињенично стање на терену.

Корисници помоћи ће бити одабрани из јавних позива које је објавило Федерално министарство расељених особа и избјеглица у 2021. години: Јавног позива за подношење пријава за обнову и реконструкцију стамбених јединица избјеглицама из Босне и Херцеговине, расељеним особама у Босни и Херцеговини и повратницима у Федерацију Босне и Херцеговине за подношење пријава за обнову и реконструкцију стамбених јединица у циљу повратка на подручје опћина Федерације Босне и Херцеговине, број 04-32-4-1410-1/21 од 11.10.2021. године и Јавног позива за подношење пријава за обнову и реконструкцију стамбених јединица избјеглицама из Босне и Херцеговине, расељеним особама у Федерацији Босне и Херцеговине и повратницима из Федерације Босне и Херцеговине, за подношење пријава за обнову и реконструкцију стамбених јединица у циљу повратка на подручју општина Републике Српске, број 04-32-1-1413-1/21 од 11.10.2021. године. Избор корисника помоћи за обнову и реконструкцију стамбених јединица, ће се вршити по коначним ранг листама корисника по опћинама повратака у складу са Законом о расељеним особама и повратницима у Федерацији Босне и Херцеговине и избјеглицама из Босне и Херцеговине и Процедурама за одабир корисника помоћи за реконструкцију и изградњу стамбених објеката у функцији повратка и санацију стамбених објеката оштећених усљед елементарних непогода посредством Федералног министарства расељених особа и избјеглица у 2021. години, број 04-32-4-1410-3/21 од 11.10.2021. године.

На наведене Јавне позиве се пријавило 3633 апликанта, од тога за Федерацију БиХ 2049 и Републику Српску 1584 апликаната.

У 2023. години помоћи за реконструкцију стамбених јединица у сврху повратка пружит ће се корисницима који су изабрани по Јавним позивима објављеним у 2021. години и обрађеним у 2022. години, са ранг листе потенцијалних корисника, корисницима који ће се рјешавати као "појединачни-ургентни случајеви", стамбено збрињавање млађих повратничких породица и корисницима-повратницима чији су стамбени објекти оштећени усљед елементарних непогода.

Б) Критерији избора корисника помоћи за одрживост повратка

Критерији за избор корисника помоћи за обнову и изградњу инфраструктурних објеката (путева, мостова, водовода, ел. мрежа, спортских терена и др.), обнову и изградњу вјерских и сакралних објеката, обнову и изградњу привредних и друштвених објеката, помоћ за покретање бизниса и запошљавање у занатским и производно - услужним дјелатностима (набавка опреме, репроматеријала и др.), помоћ за запошљавање у пољопривреди (додјела пољопривредне механизације, прикључака и опреме, пластеника, садница дрвенастог и јагодичастог воћа, изградња објеката за сточарство, финансијска помоћ за набавку ситне и крупне стоке, пчелињих друштава, машина, опреме и алата за одрживост пољопривредног газдинства и др.), помоћ за запошљавање младих, образованих кадрова кроз програм обављања приправничког стажа са или без заснивања радног односа ради стручног оспособљавања и стицања радног искуства, успостављање сарадње са дијаспором, те пружање помоћи за ублажавање негативних економских посљедица изазваних пандемијом коронавируса (ЦОВИД 19) и других неповољних дешавања на глобалном нивоу кроз пружање финансијске подршке пословним субјектима и пољопривредницима на подручју оба ентитета, као и кроз друге области зависно од утврђених потреба повратника.

I Опћи критерији за додјелу помоћи који се односе на физичка лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:

1. да је повратник у пријератно мјесто пребивалишта на подручју Федерације Босне и Херцеговине или повратник из Федерације Босне и Херцеговине у пријератно мјесто пребивалишта на подручју Републике Српске и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине;

2. да располаже потребним/траженим ресурсима, односно да у траженом року може обезбједити све потребне/тражене предуслове за имплементацију пројекта (у зависности од врсте пројекта нпр. финансијска средства за суфинансирање пројекта, изграђена инфраструктура, објекти и други ресурси);

3. да је физичко лице које има регистровану дјелатност, односно да је покренуо поступак регистрације код надлежног органа за обављање дјелатности за коју се подноси пријава (за програме подршке запошљавању/самозапошљавању повратника у малој привреди, програму подршке старт - уп);

4. да је незапослени члан повратничког домаћинства без радног искуства потребног за рад у струци (за програме обављања волонтерског или приправничког стажа ради стручног оспособљавања и стицања радног искуства);

5. да посједује потпуну и валидну документацију о намјенском утрошку финансијских средстава која су предмет рефундирања (за програме рефундирања трошкова сјетве/садње и програме рефундирања пореза и доприноса за упослене повратнике).

II Посебни критерији који се односе на физичка лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:

1. ранија кориштеност/некориштеност финансијских средстава или других облика помоћи за одрживи повратак;

2. број и старосна доб чланова породице/особа које живе у заједничком домаћинству са подносиоцем захтјева - чланови породице млађе животне доби/образовани кадрови;

3. социјални статус породице (радни и други статус чланова домаћинства, исподпросјечна примања, породице у стању социјалне потребе и сл.);

4. докази о припадности рањивим категоријама (шехидске породице односно породице погинулог борца, РВИ, породице несталих, бивши логораши, цивилне жртве рата, демобилисани борци, самохране мајке, породице у којима је жена носилац домаћинства, особе са инвалидитетом и сл.);

5. бизнис план - пројекат за дјелатност;

6. располагање додатном имовином и ресурсима потребним за дјелатност, као што су: земљиште, објекти и друга материјална средства, раније искуство или едуцираност за дјелатност из пројекта/апликације;

7. регистровано пољопривредно газдинство (за пројекте у пољопривреди).

III Опћи критерији који се односе на правна лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:

1. да су пројектне активности правног субјекта усмјерене ка запошљавању повратничке популације;

2. извршена регистрација правног субјекта;

3. измирене обавезе по питању пореза и доприноса за упослене;

4. усвојен статут (ако пријаву подносе удружења, задруге/организације, асоцијације и сл.);

5. да посједује потпуну и валидну документацију о намјенском утрошку финансијских средстава која су предмет рефундирања (за програме рефундирања трошкова пореза и доприноса за упослене повратнике).

IV Посебни критерији који се односе на правна лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:

1. ранија кориштеност/некориштеност финансијских средстава или других облика помоћи за одрживи повратак;

2. бизнис план - пројекат за дјелатност, са приложеним доказима о постојећој имовини и ресурсима потребним за дјелатност;

3. број постојећих упосленика из категорије повратника, те припадника рањивих категорија (инвалиди, РВИ, демобилисани борци, чланови шехидских породица/породице погинулих бораца, особе са посебним потребама и др.);

4. број повратничких домаћинстава/повратника којима ће пројекат користити;

5. остали извори прихода за суфинансирање пројекта од стране других донатора;

6. постојање одобреног пројекта, грађевинске дозволе, урбанистичке сагласности и остала одобрења потребна за реализацију пројекта издата од надлежних органа;

7. оцјена одрживости пројекта;

8. спремност суфинансирања пројекта властитим средствима.

V Опћи критерији који се односе на правна лица - Програми обнове и изградње инфраструктурних и других објеката од значаја за ширу друштвену заједницу:

1. извршена регистрација правног субјекта;

2. усвојен статут (ако пријаву подносе удружења/задруге/организације/асоцијације и сл.);

3. да су предложени пројекти реални, проводиви и усмјерени ка рјешавању инфраструктурних и других проблема значајних за развој одрживог повратка и ширу друштвену заједницу.

VI Посебни критерији који се односе на правна лица - Програми обнове и изградње инфраструктурних и других објеката од значаја за ширу друштвену заједницу:

1. спремност суфинансирања пројекта од стране подносиоца пријаве или других донатора;

2. постојање одобреног пројекта, грађевинске дозволе, урбанистичке сагласности и остала одобрења потребна за реализацију пројекта издата од надлежних органа;

3. број повратничких домаћинстава/повратника и број потенцијалних повратника којима ће пројекат користити;

4. очекивани резултати, процјена мјерљивих ефеката који иду у прилог стварању предуслова за квалитетнији живот повратника.

Испуњавање посебних критерија правних лица утврђиват ће се достављеним пројектом реализације помоћи, односно образложеним захтјевом на основу пројектне документације односно образложења датих у захтјеву.

Одабир корисника помоћи одрживости повратка ће се вршити у складу са Процедурама за избор корисника помоћи у одрживом повратку, број: 03-32-3-264/20 од 31.12.2020. године и појединачним процедурама донесеним у односу на јавне огласе.

Критерији и начин избора корисника помоћи у односу на Програм 3. "Подршка одрживости повратка у регији која обухвата опћине Дрвар, Гламоч, Босанско Грахово и Босански Петровац" се врши према критеријима за Програм 2.

Критерији и начин избора корисника помоћи у односу на Програм 4. "Хуманитарни, здравствени, психосоцијални, информативни и образовно-едукативни пројекти, пројекти везани за побољшање економско-социјалног стања повратника, суфинансирање трошкова превоза за ученике средњих школа - повратнике са подручја ентитета Република Српска и ученика основних школа у центрима за инструктивну наставу у Новој Касаби и Врбањцима, финансијска помоћ ученицима основних школа, студентима, породиљама, пензионерима - повратницима са подручја ентитета Република Српска, и други пројекти одрживости невладиних организација" ће се вршити у складу са Процедурама са критеријима за оцјену квалитета и оправданости пријава-захтјева-пројеката из Програма хуманитарних, здравствених, психосоцијалних, информативних и образовно-едукативних пројеката, пројеката везаних за побољшање економско-социјалног стања повратника, суфинансирање трошкова превоза за ученике средњих школа - повратнике са подручја ентитета Република Српска и ученика основних школа у центрима за инструктивну наставу у Новој Касаби и Врбањцима, финансијска помоћ ученицима основних школа, студентима, породиљама, пензионерима - повратницима са подручја ентитета Република Српска, и други пројекти одрживости невладиних организација, број 05-32-232/23 од 08.02.2023. године.

Програм 5. "Имплементација Стратегије сарадње са исељеништвом Федерације Босне и Херцеговине за период 2020. - 2024. године, мапирање уништених/обновљених стамбених објеката у повратничким зонама и успостављање виртуалне мапе уништених/обновљених стамбених објеката у повратничким зонама" ће се вршити на основу Стратегије сарадње са исељеништвом Федерације Босне и Херцеговине за период 2020. - 2024. године и Акционим планом за реализацију Стратегије сарадње са исељеништвом Федерације Босне и Херцеговине за период 2020. - 2024. године ("Службене новине Федерације БиХ", број 98/19).

Програм 6. "Меморијализација - изградња спомен обиљежја и центара, подршка организацији колективних џеназа, укопа и годишњица, као и подршка невладиним организацијама и вјерским заједницама у очувању сјећања на невине жртве рата" ће се реализовати у складу са Процедурама за организовање укопа, обиљежавање годишњица и изградњу спомен обиљежја на простору Босне и Херцеговине, број: 01-36-680/15 од 15.04.2015. године.

СВРХА ПРОГРАМА


Сврха Програма је стварање услова за успјешну реализацију различитих врста помоћи из "Плана повратка, обнове, градње и развоја одрживог повратка за 2022. годину", односно пружање помоћи расељеним особама, повратницима и избјеглицама кроз:

- стварање услова за повратак кроз обнову и реконструкцију стамбених објеката;

- стварање услова за стамбено збрињавање млађих повратничких породица;

- стварање услова за стамбено збрињавање корисника колективних и алтернативних смјештаја;

- обезбјеђење услова за одрживост повратка и побољшање квалитета живљења;

- побољшање животних услова кроз пројекте хуманитарне помоћи и друге пројекте везане за побољшање економско-социјалног стања повратника;

- стварање услова за реинтеграцију повратника у локалну заједницу, у циљу економске самоодрживости повратника;

- сарадњу са другим правним лицима из области пољопривреде (задруге, вјерске институције, асоцијације и сл.);

- локално, регионално и међуентитетско повезивање;

- стварање услова за реинтеграцију повратника по основу споразума о реадмисији;

- побољшање животних услова кроз пројекте развојне помоћи ЕУ фондова, сарадња са исељеништвом и други пројекти одрживости невладиних организација;

- пружање подршке младима кроз финансијску помоћ ученицима основних школа, средњих школа, студентима - повратницима са подручја ентитета Републике Српске, те кроз пружање подршке почетном бизнису повратника, помоћ за запошљавање/самозапошљавање повратника кроз развој стартупа, малих и средњих предузећа и обрта, те оснивање и развој задруга;

- стручном оспособљавању стручних и образованих кадрова кроз стажирање са или без заснивања радног односа у циљу стицања првог радног искуства, те додатној обуци и едукацији за младе без запослења, упослене повратнике и пољопривреднике;

- подршку у пронаталитетној популацијској политици повратницама са подручја ентитета Република Српска;

- подршку пензионерима - повратницима са подручја ентитета Република Српска;

- подршку организовања укопа и годишњица страдања, те изградња спомен обиљежја и меморијалних центара;

- успостављање виртуелне мапе уништених/обновљених стамбених објеката у повратничким зонама, са основним подацима о члановима домаћинства које је живјело (1991. године) и које тренутно живи у објекту, те подацима о кориштеним донацијама овог Министарства и других донатора, у опћинама/градовима повратничким заједницама: Братунац, Милићи, Шековићи, Котор Варош, Теслић, Дервента, Босански Нови/Нови Град, Бања Лука Дубица, Вишеград, Рогатица, Требиње, Гацко, Љубиње, Угљевик, Лопаре и осталим повратничким заједницама, у скаду са расположивим финансијским средствима.

- провођење мјера за ублажавање негативних економских посљедица изазваних пандемијом коронавируса (ЦОВИД 19) и другим неповољним дешавањима на глобалном нивоу кроз пружање финансијске подршке пословним субјектима који запошљавају повратнике за рефундирање дијела трошкова пореза и доприноса за упослене, те суфинансирање набавке сјеменског, садног и репроматеријала пољопривредницима на подручју оба ентитета.

II


Средства из тачке I ове одлуке ће се распоређивати према критеријима утврђеним у Програму из тачке I ове одлуке, у складу са "Планом повратка, обнове, градње и развоја одрживог повратка за 2023. годину".

III


За сваки издатак средстава, према Програму утрошка средстава из тачке I ове одлуке, федерални министар расељених особа и избјеглица доноси посебну одлуку.

IV


Одобравање и додјела средстава из тачке Iод редног броја 1.- 5. ове одлуке, ће се вршити на основу пројеката, протокола, споразума, уговора и одлука Федералног министарства расељених особа и избјеглица, у складу са Законом о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину, те Правилником о висини улагања за реконструкцију објеката, хуманитарну помоћ и одрживост повратка корисника средстава Федералног министарства расељених особа и избјеглица, број 02-02-531/22 од 05.04.2022. године и Процедурама донесених од стране истог.

V


Корисници средстава су обавезни додијељена средства утрошити намјенски и доставити извјештај којим се доказује намјенски утрошак средстава.

Начин и рокови извјештавања о утрошку додијељених средстава од стране корисника ће бити утврђени уговорима у складу са прописаним процедурама за сваки програм, односно пројекат појединачно.

Федерално министарство расељених особа и избјеглица ће пратити намјенски утрошак додијељених средстава.

VI


За реализацију ове одлуке задужује се Федерално министарство расељених особа и избјеглица и Федерално министарство финансија - Федерално министарство финанција, свако у оквиру своје надлежности.

VII


Федерално министарство расељених особа и избјеглица ће достављати извјештаје о утрошеним средствима Федералном министарству финансија - Федералном министарству финанција и Влади Федерације Босне и Херцеговине у складу са Законом о буџетима у Федерацији Босне и Херцеговине.

VIII


Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

В. број 225/2023
16. фебруара 2023. године
Сарајево


Премијер
Фадил Новалић, с. р.