Утврђен Приједлог закона о поступку преноса власништва на некретнинама с циљем помоћи становницима настрадалих подручја
Влада Федерације Босне и Херцеговине на данашњој сједници у Сарајеву, којом je по овлаштењу премијера Федерације БиХ предсједаваo замјеник премијера и федерални министар развоја, подузетништва и обрта Војин Мијатовић, на приједлог Федералног министарства правде, утврдила је Приједлог закона о поступку преноса права власништва на некретнинама у власништву Федерације БиХ, кантона, градова и опћина на настрадалим подручјима. Приједлог закона бит ће упућен у Парламент Федерације БиХ уз приједлог да се разматра по скраћеном поступку.
Под настрадалим подручјима, у смислу овог закона, сматрају се подручја у којима су се догодиле природне непогоде утврђене одлуком о проглашењу стања природне непогоде узроковане земљотресом, пожаром, обилним кишним падавинама које су проузроковале поплаве или било којим другим обликом природне непогоде, које су утврђене у члану 3. Закона о заштити и спашавању људи и материјалних добара од природних и других несрећа. Особа погођена природном несрећом је, у смислу одредби овог закона, физичка или правна особа којој је услијед природне непогоде трајно онемогућено кориштење некретнине за становање или вршење привредне дјелатности на настрадалом подручју. Приједлогом је утвђено да се пренос права власништва на некретнинама врши искључиво у складу са одредбама овог закона у корист особа погођених природном непогодом у Федерацији.
Ради се о посебном закону, којим се дефинира основ за пренос права власништва на наведеним некретнинама, поступање титулара уз смислу пописа некретнина и вршења припремних радњи прије преноса права власништва, а које се односе на измјену регулационих планова, парцелације и других припремих радњи у циљу провођења овог закона.
Предлагач у разлозима за доношење овог закона подсјећа да су током јесени 2024. године Град Коњиц, те опћине Кисељак, Јабланица, Фојница и Крешево погођени природним несрећама до сада невиђених размјера, а услијед којих је настала и значајна материјална штета, која се, између осталог, односи и на апсолутну девастацију стамбених и пословних простора бројних физичких и правних особа. Такођер, наводи да овај пропис садржи правна рјешења на основу којих се осигурава адекватно адресирање проблема штете која ја вишом силом проузрокована становништву на настрадалим подручјима, те да он представља правни основ за трајно рјешавање стамбеног питања физичких особа и наставак, односно ревитализацију привредног живота на настрадалим подручјима.
Између осталог, предлагач подсјећа да је одређени број становника на наведеним подручјима остао без адекватног смјештаја, те да су пословни субјекти који су обављали привредне дјелатности на овим подручјима онемогућени у наставку обављања тих послова. Наведено је да се чланом 363. став (1) Закона о стварним правима прописано да некретнинама у власништву Федерације БиХ, кантона и јединица Иокалне самоуправе могу располагати надлежна тијела тих јединица само на основу јавног конкурса и уз накнаду утврђену по тржишној цијени, ако посебним законом није другачије одређено. Такођер, предлагач додаје, с обзиром да је за санирање настале штете проузроковане физичким и правним особама потребно на исте пренијети власништво, односно додијелити им земљишта, која су у власништву Федерације БиХ, кантона, градова и опћина, а у складу са чланом 363. став (1) Закона о стварним правима, опредијелио да пренос власништва омогући на основу посебног Закона о поступку преноса права власништва на некретнинама у власништву Федерације БиХ, кантона, градова и опћина на настрадалим подручјима.
Утврђене измјене и допуне Закона о нафтним дериватима у ФБиХ
Влада Федерације БиХ утврдила је данас, на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о нафтним дериватима у ФБиХ. Овај приједлог закона упућен је у Парламент Федерације БиХ на разматрање по скраћеном поступку.
Разлог за доношење данас утврђених измјена и допуна Закона о нафтним дериватима у ФБиХ је потреба усклађивања појединих одредби важећег Закона са одредбама нове Одлуке о квалитети течних нафтних горива коју је донијело Вијеће министара Босне и Херцеговине. Предлегач наводи да се коначним усвајањем данас утврђених измјена и допуна ствара могућност пуне примјене поменуте Одлуке, али и доношење новог Правилника о утврђивању квалитета течних нафтних горива.
Наиме, предлагач појашњава да су новом Одлуком, између осталог, уведени и нови стандарди квалитета горива, који су по квалитети горива значајно изнад стандарда прописаних Законом, затим нови начин адитивирања горива који је одредбама важећег Закона забрањен, те је уведена контрола ЛПГ-а, као и да је измијењен и обим мониторига квалитета нафтних деривата и низ других елемената. Предлагач истиче да је постојеће рјешење у дијелу квалитете и контроле квалитета, као и прекршајних одредби у супротности са новом Одлуком, а како се Закон, као и Правилник о утврђивању квалитета течних нафтних горива, позивају на стару Одлуку потребно је постојећи Закон у дијелу квалитете и контроле квалитете нафтних горива измјенити и допунити што би омогућило и доношење новог Правилника, усклађеног са одредбама нове Одлуке. На тај начин се омогућава проведба нове Одлуке Вијећа министара БиХ у пуном смислу.
Такођер, предлагач истиче да се тренутно, између осталог, не врши мониторинг квалитете горива из разлога што се Закон и Правилник позивају на стару Одлуку која је доношењем нове Одлуке стављена ван снаге, те да је нови Правилник могуће донијети након измјена и допуна тренутно важећег Закона.
Данас утврђеним измјенама и допунама се врши и усклађивање појединих одредби важећег Закона са одредбама ЕУ директива.
Влада Федерације БиХ одобрила 20 милиона КМ из Буџета за повољну кредитну стамбену линију намијењену младима
Влада Федерације Босне и Херцеговине је на приједлог Федералног министарства финансија донијела Одлуку о одобравању кредита Унион банци д.д. Сарајево по субординираним условима из средстава утврђених Буџетом Федерације БиХ за 2025. годину, у износу од 20.000.000 КМ.
Ова средства користит ће се за пласирање кредитне линије намијењене младима за рјешавање стамбеног питања, а што ће у значајној мјери допринијети наставку рјешавања егзистенцијалних питања становништва, што утиче на останак младих и образованих људи у земљи. Такођер, допринијет ће се задржавању друштвено одговорног приступа кредитирању и подршци опоравку привреде (станоградња) од негативних економских посљедица, као и повећању укупне кредитне активности на тржишту кроз активније учешће Банке.
У 2024. години формиран је кредитни портфолио за физичка лица, а његови резултати су 233 одобрена кредитна захтјева укупног износа од 41.005.188,70 КМ, те просјечан износ кредита од 175.039 КМ. Просјечна старосна доб корисника кредита је 30,8 године, а корисници кредита долазе из више од 28 градова и насеља у Федерацији БиХ. Циљној скупини понуђени су најконкурентнији услови на тржишту, номинална каматна стопа 2,99 посто, фиксна до краја отплате кредита, уз могућност додатног умањења каматне стопе по рођењу дјеце, што је јединствена понуда на тржишту.
Како је, између осталог, предлагач навео у образложењу одлуке, уважавајући стратешке циљеве, Унион банка промовира одговорно и намјенско кредитирање, с посебним значајем на намјенском стамбеном кредитирању путем којег се постижу шири друштвени и економски ефекти у Федерацији БиХ, те позитивни ефекти формирања дугорочног стамбеног портфолија и прихода Банке. Ефекти формирања дугорочног стабилног портфолија, резултат су сарадње већинског власника и Банке, између осталог, по основу уговора о кредиту по субординираним условима који се потписују од 2018. године.
Одлуком се овлашћује Федерално министарство финансија да, уиме Владе Федерације Босне и Херцеговине, закључи Уговор о кредиту по субординираним условима са Банком, а федерални министар финансија да потпише овај уговор.
Утврђен Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о плаћама и другим накнадама судија и тужилаца у ФБиХ
Влада Федерације БиХ, на приједлог Федералног министарства правде, утврдила је Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о плаћама и другим накнадама судија и тужилаца у ФБиХ, те га упутила у парламентарну процедуру.
Овим измјенама и допунама предвиђа се да се, поред судија, тужилаца и стручних сарадника у опћинским судовима у ФБиХ, чија именовања врши Високо судско и тужилачко вијеће БиХ, плаће, накнаде и друга материјална права утврђују и за стручне судске савјетнике у Врховном суду ФБиХ и Федералном тужилаштву ФБиХ. Такођер, прописује се основна мјесечна плаћа за ове стручне савјетнике, те се одређује да број савјетника утврђују предсједник Врховног суда ФБиХ и главни тужилац Федералног тужилаштва, уз сагласност федералног министра правде.
Основни разлог за измјене Закона је проведба Одлуке Уставног суда БиХ, којом се стручни савјетници у Врховном суду ФБиХ изједначавају са стручним особљем запосленим у правосудним институцијама на нивоу Босне и Херцеговине, које има законом прописано право на усклађивање плаћа с мјесечним растом просјечне плаће. Приједлогом закона обухваћени су и стручни савјетници у Федералном тужилаштву ФБиХ, јер се налазе у истој правној позицији.
Према предложеним измјенама и допунама, усклађивање основне мјесечне плаће за стручне судске савјетнике у Врховном суду ФБиХ и Федералном тужилаштву ће се почети израчунавати уз примјену корекције од наредне године од ступања на снагу овог закона, без обрачунавања претходних акумулација. С обзиром на то да се не ради о сложеним и обимним измјенама и допунама, предложено је доношење овог закона по скраћеном поступку.
Сходно томе, на приједлог Федералног министарства правде, данас су утврђене и измјене Закона о плаћама и накнадама у органима власти Федерације БиХ, у дијелу који се односи на стручне судске савјетнике у Врховном суду Федерације БиХ и стручне савјетнике у Федералном тужилаштву.
Утврђен Приједлог закона о дугу, задуживању и гаранцијама у ФБиХ
Влада Федерације БиХ данас је на приједлог Федералног министарства финансија, утврдила Приједлог закона о дугу, задуживању и гаранцијама у Федерацији БиХ, који ће бити упућен у парламентарну процедуре.
Овим законом уређују се услови, начин и поступак задуживања Федерације БиХ, кантона, градова, опћина, ванбуџетских корисника и јавних предузећа у Федерацији, затим издавање гаранција Федерације, кантона, градова и опћина, те осигурање средстава за сервисирање дуга, вођење евиденција и извјештавање о дугу и гаранцијама у Федерацији, као и друга питања која се односе на дуг и гаранције. Овим прописом се у законодавство Федерације БиХ дјеломично преузима Директива Вијећа 2011/85/ЕУ од 8.11.2011. године о захтјевима за буџетске оквире држава чланица, посљедњи пречишћени текст од 30.4.2024. године.
Како је образложено, разлози за доношење Закона очитују се у потреби Федерације БиХ да проведе планиране економске политике и реформе, како у погледу усклађивања нових фискалних правила са фискалним правилима Европске уније, тако и у погледу обухвата мјерења јавног дуга ће бити усклађен са статистичком методологијом Европске уније. Провођење економских политика подразумијева постизање три основна циља, од којих је један осигурање континуираног одржавања јавног дуга у односу на БДП у оквиру критерија из Мастрицхта.
Како би се створили предуслови за управљање јавним дугом и достигли минимални захтјеви који одражавају принципе добре праксе, овим законом се стварају претпоставке за јачу контролу над задуживањем, како Федерације тако и нижих нивоа власти. Утврђују се и циљеви задуживања и прописује обавеза да Влада ФБиХ доноси Стратегију управљања дугом која је заснована на циљевима утврђеним законом, прописује се обавеза Владе Федерације да усваја Годишњи план задуживања, те се унапређују процеси управљања ризицима, ревидирају постојећи лимити задужености и изложености на нивоу Федерације, кантона, градова и опћина и утврђују нове горње границе јавног дуга и гаранција.
За три клиничка центра у Федерацији БиХ 45 милиона КМ
Влада Федерације БиХ донијела је данас, а на приједлог Федералног министарства здравства, Одлуку којом је усвојила Програм утрошка средстава са критеријима расподјеле укупно 45.000.000 КМ са текућих трансфера другим нивоима власти и фондовима за клиничке центре у Федерацији БиХ. Ова средства су утврђена Буџетом Федерације БиХ за 2025. годину.
Одлуком се распоређује по 15.000.000 КМ за три клиничка центра чији оснивач је Федерцаија БиХ, и то Клиничком центру Универзитета у Сарајеву, затим Свеучилишно-клиничкој болници Мостар, те Универзитетско-клиничком центру Тузла.
Сврха усвојеног програма је осигуравање достигнутог нивоа стандарда сигурности и квалитета здравствених услуга, затим задовољавање здравствених потреба пацијената с цијеле територије Федерација БиХ, као и осигурање континуираног пружања сигурних и квалитетних здравствених услуга секундарног и терцијерног нивоа здравствене заштите у јавним здравственим установама чији је оснивач Федерација БиХ.
У оквиру овог програма средствима трансфера ће се измирити дио доспјелих обавеза по основу набавке лијекова и другог потрошног материјала, те сервисирање и занављање неопходне медицинске опреме због дотрајалости, неопходних за осигуравање континуитета у пружању здравствених услуга у јавним здравственим установама чији је оснивач Федерација БиХ.
За реализацију ове одлуке задужена су федерална министарства здравства и финансија, а свако у оквиру својих надлежности.
На приједлог Федералног министарства здравства Влада Федерације БиХ је данас донијела и Одлуку којом је усвојен Програм утрошка средстава са критеријима расподјеле дијела средстава са текућих трансфера у износу од 200.000 КМ за финансирање опремања објекта Хитне помоћи јавне установе Дома здравља Ливно.
Кадровска рјешења
Влада Федерације БиХ данас је донијела Рјешење којим се именује Управни одбор Финансијско - информатичке агенције, на период од четири године, у саставу Горан Милић (предсједник), те Аднан Хидић, Хасан Прелић, Ведран Буховац и Амер Омановић (чланови), а након проведене конкурсне процедуре. Претходно је донесено Рјешење којим се разрјешава досадашњи Управни одбор ове агенције, ради истека мандата.
Донесено је Рјешење којим се за предсједника и чланове Управног одбора Фондације за библиотечку дјелатност привремено именују Адријана Прскало (предсједник), те Сузана Остојић и Недим Бечић (чланови), до окончања конкурсног поступка, а најдуже до три мјесеца. Претходно је донесено Рјешење о разрјешењу досадашњег Управног одбора ове фондације.
Такођер, донесено је Рјешење којим се за предсједника и чланове Управног одбора Фондације за издаваштво привремено именују Марио Микулић (предсједник), те Азра Аданалић и Лариса Јовановић (чланови), до окончања натјечајног поступка, а најдуже до три мјесеца. Претходно је донесено Рјешење о разрјешењу досадашнјег Управног одбора ове фондације.