БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

449. ОДЛУКА о усвајању Програма утрошка средстава Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево, Федералног министарства енергије, рударства и индустрије за дугорочно финансирање прој

На основу члана 19. став (2) Закона о Влади Федерације Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 и 8/06) и чл. 25. и 38. Закона о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 6/23), Влада Федерације Босне и Херцеговине, на 10. сједници, одржаној 02.08.2023. године, доноси


ОДЛУКУ


О УСВАЈАЊУ ПРОГРАМА УТРОШКА СРЕДСТАВА ТРАЈНОГ РЕВОЛВИНГ ФОНДА КОД УНИОН БАНКЕ Д.Д. САРАЈЕВО, ФЕДЕРАЛНОГ МИНИСТАРСТВА ЕНЕРГИЈЕ, РУДАРСТВА И ИНДУСТРИЈЕ ЗА ДУГОРОЧНО ФИНАНСИРАЊЕ ПРОЈЕКАТА ПУТЕМ ДОДЈЕЛЕ КРЕДИТА ЗА 2023. ГОДИНУ


I


Усваја се Програм утрошка средстава Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево, Федералног министарства енергије, рударства и индустрије за дугорочно финансирање пројеката путем додјеле кредита за 2023. годину (у даљем тексту: Програм).

II


Средства предвиђена за позајмљивање по Програму, чине:

- средства планирана Буџетом Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину у раздјелу 17, економски код 8226 у укупном износу од 5.000.000,00 КМ на начин да је 2.500.000,00 КМ намијењено за производњу електричне енергије за сопствене потребе из обновљивих извора енергије из сунчеве енергије;

- салдо средстава затечених на рачуну у Банци на дан 31.03.2023. године у износу од 10.529.896,02 КМ, који може бити умањен за цца. 4.676.890,00 КМ, с обзиром на започете а нереализоване активности додјеле средстава по Програму ТРФ за 2022. годину;

- средства која ће мјесечно бити алоцирана на рачун Трајног револвинг фонда у Банци од поврата додијељених кредитних средстава реализованих путем Банке; очекивани износ средстава према процјени Банке на годишњем нивоу би требао износити цца 3.017.785,00 КМ.

Укупан износ за расподјелу средстава по овом Програму је цца 14.000.000,00 КМ. Додјела укупно расположивих средстава ће се вршити по два пројекта:




1) реализација пројекта кориштења обновљивих извора енергије (у даљем тексту: ОИЕ) - за производњу електричне енергије из сунчеве енергије за сопствене потребе и 2) улагање у имовину, набавку основних средстава и опреме директно укључене у процес производње и модернизацију технолошких процеса.

III


Програм из тачке I ове одлуке, налази се у прилогу ове одлуке и чини њен саставни дио.

IV


Федерално министарство енергије, рударства и индустрије достављат ће извјештаје о утрошеним средствима Федералном министарству финансија/финанција и Влади Федерације Босне и Херцеговине у складу са Законом о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 6/23) и Програмом из тачке I ове одлуке.

V


За реализацију ове одлуке задужују се Федерално министарство енергије, рударства и индустрије, Федерално министарство финансија/финанција и Унион банка д.д. Сарајево, свако у оквиру своје надлежности.

VI


Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

В. број 1046/2023
02. августа 2023. године
Сарајево


Премијер
Нермин Никшић, с. р.

Босна и Херцеговина Федерација Босне и Херцеговине Федерално министарство енергије, рударства и индустрије


Програм
утрошка средстава Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево, Федералног министарства енергије, рударства и индустрије за дугорочно финансирање пројеката путем додјеле кредита за 2023. годину


Мостар, јули 2023.године


1. УВОД


Прерађивачка индустрија представља један од важних фактора развијености сваке земље. У данашње вријеме су развијене оне земље које имају развијену прерађивачку индустрију. Предности прерађивачке индустрије Босне и Херцеговине, у односу на остале земље, су традиција, искусна и јефтина радна снага, близина ЕУ тржишта и др. Са друге стране, слабости су технолошка застарјелост, недовољно улагање у развој нових технологија, низак ниво дигитализације и аутоматизације и сл.
Поред постојећих проблема, произвођачи се сусрећу и са новим проблемима у пласирању својих производа на свјетском тржишту. Екстреман раст цијене електричне енергије потакнуо је многе привреднике да почну размишљати о уградњи властитих система за производњу електричне енергије. На тај начин би се и наши привредници могли припремити за оно што се планира у периоду од 2030. године до 2035. године, када ће произвођачи за своје производе морати доказати да су произведени из обновљивих извора енергије.
У складу са напријед наведеним Федерално министарство енергије, рударства и индустрије се и 2023. године опредијелило за додјелу финансијских средстава, привредним друштвима, на кредитној основи, са повољном каматном стопом, "граце периодом" и минималном накнадом за обраду кредитних захтјева, те довољним бројем рата да износ поврата средстава буде прихватљив корисницима кредита. На овај начин се отвара приступ новчаним средствима под повољним условима у циљу опстанка, раста и развоја привредних друштава, као и јачања енергијске самосталности кроз финансирање пројеката кориштења обновљивих извора енергије.


2. ПРАВНИ ОСНОВ


− Стратегија развоја Федерације Босне и Херцеговине 2021-2027 ("Службене новине Федерације БиХ", број 40/2022),
− Стратегија развоја индустрије текстила, одјеће, коже и обуће у Федерацији Босне и Херцеговине за период 2013-2023. године ("Службене новине Федерације БиХ ", број 65/13);
− Стратегија развоја дрвне индустрије Федерације Босне и Херцеговине за период 2016.-2025. година ("Службене новине Федерације БиХ", број 70/18);
− Стратегија развоја индустрије грађевинског материјала Федерације Босне и Херцеговине за период 2018.-2025. године ("Службене новине Федерације БиХ", број 70/18);
− Стратегија развоја металног и електро сектора Федерације Босне и Херцеговине за период 2016.-2025. године ("Службене новине Федерације БиХ", број 70/18);
− Акциони план за период 2019.-2023. године за реализацију Стратегије развоја индустрије текстила, одјеће, коже и обуће у Федерацији Босне и Херцеговине за период 2013-2023. године (Закључак В. број 1588/2021 од 21.10.2021. године).


3. ЗАКОНОДАВНИ ОКВИР


− Одлука о давању сагласности Федералном министарству енергије, рударства и индустрије за успоставу Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево за дугорочно финансирање пројеката путем додјеле кредита – Трајни револвинг фонд ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 27/14, 91/14, 106/14, 3/15 и 24/16);
− Буџет Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 6/23);
− Закон о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2023. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 6/23);
− Закон о систему државне помоћи у Босни и Херцеговини ("Службени гласник БиХ", број 10/12);
− Уредба о намјени, критеријима и условима за додјелу државне помоћи у Федерацији Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", број 27/18);
− Уредба о условима и поступку за додјелу помоћи мале вриједности-де минимис помоћ ("Службене новине Федерације БиХ", број 27/18).


4. ЦИЉ ПРОГРАМА


Основни циљ Програма утрошка средстава Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево, Федералног министарства енергије, рударства и индустрије за дугорочно финансирање пројеката путем додјеле кредита за 2023. годину (у даљем тексту: Програм), је унапређење и развој привреде Федерације Босне и Херцеговине, стварање повољнијег пословног окружења кроз реализацију стратешких и примарних циљева који су усвојени у документима: Стратегија развоја Федерације Босне и Херцеговине 2021-2027, Стратегија развоја индустрије, текстила, одјеће, коже и обуће у Федерацији Босне и Херцеговине, Стратегија развоја дрвне индустрије Федерације Босне и Херцеговине за период 2016.-2025. година, Стратегија развоја индустрије грађевинског материјала Федерације Босне и Херцеговине за период 2018.-2025. године и Стратегија развоја металног и електро сектора Федерације Босне и Херцеговине за период 2016.-2025. године.
Циљ је такођер подупријети и провођење мјера за кориштење обновљивих извора енергије који ће у производним погонима довести до:
- повећања енергијске самосталности која се огледа кроз смањење потрошње испоручене електричне енергије у односу на потрошњу испоручене енергије прије провођења мјера,
- смањења емисије гасова са ефектом стаклене баште и
- сигурнијег снабдијевања енергијом.
Овим Програмом се желе потакнути привредници на улагање у материјалну имовину у сврху модернизације и проширења постојећих производних капацитета као и оснивање нових производних погона и пословних јединица, уз услов задржавања или повећања броја запослених.
У складу са напријед наведеним, очекивани ефекти Програма су:
− раст броја новозапослених,
− раст продуктивности радне снаге,
− раст индекса индустријске производње,
− повећање производних капацитета,
− увођење нових напреднијих технологија и технолошких поступака, као и унапређење постојећих технологија и технолошких поступака и реинжењеринга,
− развој нових производа, производних процеса или услуга са већом доданом вриједности,
− успостављање система квалитете (ЦЕ знак, ИСО стандарди и друго),
− унапређење енергијске ефикасности,
− унапређење еколошких аспеката производње,
− повећање конкурентности,
− пораст промета и
− побољшање опћег привредног стања и др.


5. КОРИСНИЦИ И НАМЈЕНА ДОДИЈЕЉЕНИХ СРЕДСТАВА


Корисници кредитних средстава по овом Програму су приватна привредна друштва, са сједиштем у Федерацији Босне и Херцеговине, која послују у складу са Законом о привредним друштвима ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 81/15 и 75/21).
Предмет додјеле кредитних средстава је улагање у процес производње, ширење постојеће производње, изградње и проширења производних капацитета, изградње производних објеката који подразумијева изградњу или улагања у нове или реконструкцију, адаптацију и доградњу постојећих објеката, те куповину нових производних хала са припадајућом инфраструктуром и опремом а која су уско везана за производњу, куповину земљишта, набавку нових технологија које доприносе унапређењу дјелатности друштва (машине, постројења, транспортно-манипулативна средства укључена у процес производње), набавку информатичке опреме усмјерене ка производњи као и покретање значајних активности заснованих на промјенама свеукупних производних процеса и стања постојеће пословне дјелатности друштва (реинжењеринг) и набавку опреме за унапређење енергијске ефикасности.
Напомена:
- Под појмом "приватно привредно друштво", по овом Програму, подразумијева се привредно друштво у чијем основном капиталу је учешће приватног капитала 100%, односно која у власничкој структури немају удио јавног капитала или гласачких права јавног капитала.
- Под транспортно-манипулативним средствима укљученим у процес производње у унутрашњем транспорту, по овом Програму, сматрају се виљушкари, мостни кранови, утоваривачи и друга манипулативна средства која се користе искључиво у кругу производне хале.
- Под набавком опреме за унапређење енергијске ефикасности, у смислу овог Програма се подразумијева набавка фотонапонских система (фотонапонски панели-модули, монтажна подконструкција за потребе постављања фотонапонских панела, инвертери, кабловски разводи за повезивање и рад фотонапонског система) намијењених за производњу електричне енергије из сунчеве енергије, за сопствене потребе.
Корисник кредитних средстава је привредно друштво из области металне, електро и аутомобилске индустрије, индустрије грађевинског материјала, дрвне, папирне и графичке индустрије, производње текстила, коже и обуће, хемијске индустрије и индустрије гуме и пластике и сакупљања отпада и рециклаже материјала, односно привредно друштво коме је према КД БиХ 2010 главна шифра дјелатности (дјелатност коју правно лице претежно обавља) додијељена од надлежног Завода за статистику, из подручја Ц-Прерађивачка индустрија, изузев области:
• 10 (Производња прехрамбених производа);
• 11 (Производња пића);
• 12 (Производња духанских производа),
и из подручја Е-Снабдијевање водом; уклањање отпадних вода, управљање отпадом те дјелатности санације околиша, изузев области:
• 36 (Сакупљање, прочишћавање и снабдијевање водом);
• 37 (Уклањање отпадних вода);
• 39 (Дјелатности санације околиша те остале дјелатности управљања отпадом).
Под улагањем се сматра улагање у материјалну и нематеријалну имовину. Улагања у имовину се односе на куповину земљишта, изградњу или обнову нових/постојећих производних објеката, унапређење процеса у производњи кроз развој нових производа и унапређење постојећих производних линија.
Средства се могу додјељивати и за рефинансирање прихватљивих трошкова који су настали најкасније годину дана уназад од дана подношења захтјева. Средства за рефинансирање прихватљивих трошкова за набавку фотонапонских система не може се провести након почетка рада постројења. Понуде, предрачуни или уговори не смију бити од добављача или извођача који је повезана особа са подноситељем захтјева за додјелу средстава по Програму.
Повезаном особом из претходног става се сматра друштво:
− које има истог власника и/или сувласника као подноситељ захтјева,
− којем је подноситељ захтјева власник/сувласник,
− које је власник/сувласник подноситеља захтјева,
− чији је власник/сувласник брачни друг или лице које живи у истом домаћинству са власником/сувласником подноситеља захтјева и
− које има заједничке чланове надзорног одбора и/или управе са подноситељем захтјева.
Неприхватљивим трошковима и улагањима по овом Програму, сматрају се:
− куповина потрошне робе, сировина, репроматеријала и резервних дијелова,
− трошкови царињења, превоза и стављања у погон купљене опреме,
− трошкови едукације,
− трошкови лабораторијских тестова,
− трошкови различитих студија, пројектирања и мишљења, и
− трошкови ПДВ-а.
На основу овог Програма додјељиват ће се средства сљедећим секторима индустријске производње:
− Метална, електро и аутомобилска индустрија,
− Индустрија грађевинског материјала и неметала,
− Дрвна, папирна и графичка индустрија,
− Производња текстила, одјеће, коже и обуће,
− Хемијска и фармацеутска индустрија и индустрија гуме и пластике и
− Сакупљање отпада, дјелатности обраде и збрињавања отпада; рециклажа материјала.


6. КРИТЕРИЈИ ЗА ИЗБОР КОРИСНИКА СРЕДСТАВА ЗА ДОДЈЕЛУ


Додјела средстава по овом Програму значи кредит обезбијеђен путем Унион банке д.д. Сарајево (у даљем тексту: Банка), регулисан уговором о кредиту, са могућношћу
избора одгоде плаћања ("граце" периода) до 12 мјесеци.
Корисници средстава по овом Програму могу бити приватна привредна друштва, са сједиштем у Федерацији Босне и Херцеговине. Основна дјелатност привредног друштва је дјелатност коју привредно друштво претежно обавља и дефинисана је дјелатностима производње у секторима наведеним у тачки 5. овога Програма. Корисници средстава морају запошљавати најмање десет (10) запосленика. По овом Програму могу аплицирати и привредна друштва чија основна дјелатност не припада дјелатностима у тачки 5. Програма али у свом саставу имају пословну јединицу, као издвојени пословни дио изван сједишта привредног друштва али са мјестом пословања на територији Федерације Босне и Херцеговине чија је дјелатност у оквиру регистроване дјелатности привредног друштва и која припада дјелатностима производње у секторима наведеним у тачки 5. Програма.
Привредна друштва која аплицирају за додјелу средстава морају бити регистрована најмање годину дана прије дана подношења захтјева за додјелу средстава по Програму и требају имати слободан колатерал како би се Федерално министарство енергије, рударства и индустрије ( у даљем тексту: Министарство) у Ц-теретном листу, могло уписати, искључиво, као заложни повјерилац I реда и у регистру залога.
Корисници средстава по овом Програму могу бити само она привредна друштва која су према мишљењу Банке о бонитету клијента оцијењена са "позитивно".
У случају да имамо истовремено више захтјева за додјелу средстава предност остварује привредно друштво које први пут аплицира за додјелу средстава.
Напомена:
− не узимају се у разматрање привредна друштва која су према мишљењу Банке о бонитету клијента оцијењена са "негативно" и "без мишљења", као и привредна друштва код којих се Министарство не може уписати у Ц-теретном листу као заложни повјерилац I реда.
− Изузетак од овог правила се односи на чињеницу када је Министарство већ уписано као заложни повјерилац I реда.
Корисници не могу бити привредна друштва:
− која се налазе у стечају или у поступку ликвидације,
− која имају неподмирен дуг према федералним и државним институцијама, осим ако исти није репрограмиран важећим документом,
− од којих је затражен поврат средстава, а није у цијелости завршен,
− која не испуњавају услове за отварање трансакцијског рачуна код Банке,
− која без прекида послују краће од 12 мјесеци и/или не посједују званичне финансијске извјештаје,
− која имају исказан губитак изнад висине капитала према посљедњем званичном билансу стања,
− чији капитал према посљедњем званичном билансу стања има вриједност нижу од износа траженог кредита и
− која према ЦРК извјештају Централне Банке Босне и Херцеговине имају текуће пласмане у финансијским институцијама у категорији лошијој од Б (осим у случају да обезбиједе доказ о уредном измиривању обавеза).
Кредитна средства се додјељују у складу са Законом о систему државне помоћи ("Службене новине Федерације БиХ", број 10/12) и Уредбом о намјени, критеријима и условима за додјелу државне помоћи у Федерацији БиХ ("Службене новине Федерације БиХ", број 27/18), односно по правилима за додјелу државне помоћи мале вриједности (де минимис државна помоћ), којима је дефинисано да се де минимис државна помоћ може додјелити појединачном привредном друштву у висини до 200.000 €, у било ком периоду у току три узастопне фискалне године.
Државну помоћ по овом Програму чини само износ камате који настаје као разлика између референтне каматне стопе (утврђене код Унион банке д.д. Сарајево) и стопе по којој је одобрен кредит, односно која је дефинисана Програмом ( 0,4%).


7. СРЕДСТВА ПРЕДВИЂЕНА ЗА ДОДЈЕЛУ


Средства предвиђена за додјелу по овом Програму, чине:
− Средства планирана Буџетом Федерације Босне и Хецеговине за 2023. годину у раздјелу 17, економски код 8226 у укупном износу од 5.000.000,00КМ на начин да је 2.500.000,00 КМ намијењено за производњу електричне енергије за сопствене потребе из обновљивих извора енергије из сунчеве енергије;
− салдо средстава затечених на рачуну у Банци на дан 31.03.2023. године у износу од 10.529.896,02 КМ, који може бити умањен за цца. 4.676.890,00 КМ, с обзиром на започете а неареализоване активности додјеле средстава по Програму ТРФ за 2022. годину;
− средства која ће мјесечно бити алоцирана на рачун Трајног револвинг фонда у Банци од поврата додијељених кредитних средстава реализованих путем Банке; очекивани износ средстава према процјени Банке на годишњем нивоу би требао износити цца 3.017.785,00 КМ;
Укупан износ за расподјелу средстава по овом Програму је цца 14.000.000,00 КМ. Додјела укупно расположивих средстава ће се вршити по два пројекта:
1) реализација пројекта кориштења обновљивих извора енергије (у даљем тексту: ОИЕ) – за производњу електричне енергије из сунчеве енергије за сопствене потребе и
2) улагање у имовину, набавку основних средстава и опреме директно укључене у процес производње и модернизацију технолошких процеса.


1) Реализација пројекта кориштења обновљивих извора енергије – за производњу електричне енергије за сопствене потребе


Расположиви износ средстава по овом пројекту је 2.500.000,00КМ. Потенцијални корисници средстава су дефинисани тачком 5. овог Програма.
Реализација овог пројекта има за циљ афирмацију кориштења ОИЕ и подстицање примјена мјера енергијске ефикасности.
Предмет додјеле средстава је финансирање набавке фотонапонских система за производњу електричне енергије из сунчеве енергије, за сопствене потребе на крову свог основног и/или помоћног објекта.
Фотонапонски систем по овом пројекту подразумијева систем за производњу електричне енергије из сунчеве енергије који укључује: фотонапонске панеле (модуле), монтажну подконструкцију за потребе постављања фотонапонских панела, инвертере и кабловске разводе за повезивање и рад фотонапонског система.
Основни и помоћни објекат по овом пројекту сматра се објекат који је изграђен у складу са законском регулативом којом је уређена област просторног планирања и изградње објекта, односно објекат за који постоји употребна дозвола.
Напомена:
Постојеће бројило за обрачун електричне енергије треба да се води на истог власника на коме је објекат и који је власник фотонапонског система.
- објекти на којима је покренут поступак легализације, не могу бити узети у обзир као објекти на којима ће бити постављен фотонапонски систем, све до окончања поступка;
- закупац објекта не може остварити право за додјелу расположивих средстава по овом пројекту.
Средства за реализацију овог пројекта одобравати ће се у висини новчаних средстава на начин како је то дато у Табели 1.


Табела 1

Висина додијељених средстава у КМ

Одгода плаћања

(граце период)

у мјесецима до

Број ануитета (мјесечних) враћања средстава

 30.000,00 – 250.000,00

12

24-60

 


Дакле, најнижи износ кредитних средстава који се може додијелити привредним друштвима износи 30.000,00 КМ, док највиши износ који се може додијелити не може бити већи од 250.000,00 КМ (без ПДВ-а), без обзира на висину укупне инвестиције набавке фотонапонског система.

2) Улагање у имовину, набавку основних средстава и опреме директно укључене у процес производње и модернизацију технолошких процеса


Расположиви износ средстава по овом пројекту је цца. 11.500.000,00 КМ. Потенцијални корисници средстава су дефинисани тачком 5. овог Програма. Циљ додјеле средстава по овом пројекту је анимирање привредника на улагање у материјалну имовину у сврху модернизације и проширења постојећих производних капацитета, оснивање нових производних погона и пословних јединица, повећања броја запослених и сл. и улагање у нематеријалну имовину .
Средства за провођење овога пројекта, одобраваће се у висини новчаних средстава на начин како је то дато у Табели 2. Тако ће најнижи износ кредитних средстава који се додјељује привредним друштвима по овом пројекту, износити 100.000,00 КМ, док ће највиши износ бити 900.000,00 КМ.


Табела 2

Висина додијељених средстава у КМ

Одгода плаћања

(граце период)

у мјесецима до

Број ануитета (мјесечних) враћања средстава

 100.000,00 – 900.000,00

12

24-60

 


Додијељена средства, по оба наведена пројекта, су кредитног карактера, са:
− одгодом плаћања ("граце" периодом) до 12 мјесеци,
− годишњом каматном стопом у висини 0,4%,
− накнадом за обраду кредита - једнократно у висини 0,5%.
Напријед наведене трошкове сноси корисник средстава. Наплаћена редовна камата и накнада за обраду кредита представљају приход Банке за комисиони посао.
Накнада за обраду кредита се плаћа унапријед из одобрених кредитних средстава корисника у висини од 0,5%.
Додијељена средства корисници враћају у минимално 24, а максимално у 60 једнаких мјесечних ануитета. У број ануитета се не урачунава "граце" период. Почетак поврата кредита, динамика враћања, као и други битни елементи кредита бит ће дефинисани уговором који корисник кредита склапа са Банком.
Додијељена средства искључиво ће се исплаћивати на рачуне корисника кредита отворених код Банке, чиме ће се омогућити и контрола утрошка додијељених средстава.
Кредитна средства морају бити обезбијеђена минимално:
− мјеницама Корисника средстава (дужника) и мјеницама власника Корисника средстава (у случају да 50% или више власништва припада једном лицу) и
− заложним правом на некретнине или комбинацијом заложног права на некретнинама и залога на покретним стварима – опрему, одговарајуће вриједности установљене на основу процјене сталног судског вјештака одговарајуће струке (дефинисано у наставку).
Вриједност некретнина које се узимају као колатерал мора бити минимално у омјеру 1,5:1 у односу на износ кредита, осим уколико се ради о комбинацији заложног права на некретнинама и залога на покретним стварима.
Уколико се ради о комбинацији заложног права на некретнине и залога на покретне ствари, укупна вриједност колатерала мора бити минимално 2:1 у односу на износ кредита, уз услов да вриједност некретнина мора бити минимално 1,25:1 у односу на износ кредита.
Напомена:
Када је намјена кредита набавка опреме односно набавка покретних ствари, обавезно је да се исте залажу као додатни колатерал уз обавезни колатерал (вриједност додатног колатерала не улази у горе дефинисане омјере вриједности колатерала и износа кредита).


8. ТРАЈАЊЕ ПРОГРАМА


Овај Програм траје до утрошка средстава расположивих на рачуну у Банци, односно до дана усвајања Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2024. годину, а најкасније до краја фискалне године.
Активности везане за доношење и реализацију одлука и рјешења о додјели кредитних средстава за привредна друштва, а које су започете по Програму за 2023. годину, трају до коначне реализације истих.


9. ТИЈЕЛА ЗА ПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА


Тијела надлежна за провођење и надзор над намјенским кориштењем средстава по овом Програму су Министарство, Федерално министарство финансија/финанција и Банка, свако у оквиру своје надлежности.


10. ПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА


Средства се додјељују на основу расписанога Јавног позива у којем ће се дефинисати услови за пријаву на Јавни позив, критерији за додјелу средстава, начин разматрања пријава као и списак потребне документације која се мора приложити уз захтјев за додјелу средстава, како слиједи:
- Документација на обрасцима Банке (преузети са wеб странице Унион банке д.д. Сарајево: www.unionbank.ba):
− Захтјев за кредит,
− Картон депонованих потписа,
− Попуњен упитник о повезаним лицима,
− Сагласност за приступ подацима из централног регистра кредита,
− Изјава овлаштенога лица о непостојању рачуна над којим је одређена мјера забране располагања новчаним средствима,
− Преглед постојећих кредитних обавеза с информацијама о намјени и обезбјеђењу и
− Пословни план који укључује и план инвестирања с ефектима утрошка средстава (уколико се пословним планом пројицирају приходи који су већи у односу на претходну годину и/или просјек претходне 3 године за више од 10%, потребно је да пројицирани приходи и њихова извјесност буде адекватно документована и прецизно образложена).
- Документација потенцијалних Корисника кредита:
1. Актуелни извод из у судског регистра (оригинал не старији од 30 дана),
2. Акт о оснивању,
3. Увјерење о порезној регистрацији код Порезне управе – ИД број,
4. Увјерење о регистрацији обвезника пореза на додатну вриједност – ПДВ број,
5. Обавјештење надлежног завода за статистику о разврставању према дјелатности,
6. Увјерења надлежне организационе јединице Порезне управе и УИО да нема неизмирених обавеза по основу јавних прихода,
7. Идентификациони документ оснивача уколико се ради о дионичком друштву,
8. Лична карта и ЦИПС потврда о пребивалишту лица овлаштеног за заступање,
9. Званични финансијски извјештаји за посљедње три године (подразумијева годишње и полугодишње финансијске извјештаје - уколико је друштво обавезно вршити пријаву полугодишњих извјештаја); уколико је привредно друштво основано у периоду који је краћи од три године, потребно је доставити финансијске извјештаје за цјелокупни период пословања,
10. Аналитички бруто биланс,
11. Преглед потраживања од купаца,
12. Преглед обавеза према добављачима,
13. Документација у вези са имовином која се нуди као обезбјеђење кредита:
a. процјена судског вјештака (не старија од шест мјесеци),
b. ЗК извадак и копија катастарског плана/посједовног листа са идентификацијом парцела новог и старог премјера (не старији од 30 дана) и/или документација којом се доказује власништво над покретним стварима и извод из регистра залога
Напомена: провјеру извода из регистра залога ће вршити Банка и наплатити таксу приликом реализације кредита,
14. Списак запосленика из матичне евиденције активних осигураника, издат од стране надлежне службе не старији од 30 дана од дана подношења захтјева (мин. 10 запосленика),
15. Изјава, овјерена печатом фирме и потписана од стране овлаштеног лица о евентуалном броју новозапослених радника у периоду до једне године по потписивању уговора о додјели кредитних средстава, који ће бити задржани у радном односу најмање три године,
16. Изјава де минимис, односно изјава којом привредно друштво доказује да у претходне три фискалне године није било корисник грант или кредитних средстава, а уколико јесте, изјавом треба обавијестити Министарство о другим врстама државне помоћи које је добило у претходном трогодишњем фискалном периоду од свих нивоа власти (грант средства, кредитна средства са субвенционисаном каматном стопом, гаранције итд.),
17. Остала документација у складу са захтјевима Банке и/или Министарства, као и документи за које клијент сматра да су интересантни за Банку.
Напомена:
- приликом доставе пријаве по пројекту 1. из тачке 7. овог Програма (пројекат кориштења обновљивих извора енергије – за производњу електричне енергије за сопствене потребе), уз напријед наведену документацију од 1.-17. , обавезно је доставити и оригинални ЗК извадак, не старији од 30 дана, којим се утврђује право власништва на основном, односно помоћном објекту (у зависности од тога на којем ће објекту бити инсталисан фотонапонски систем).
− сви тражени документи, требају бити оригинали или овјерене копије не старије од 30 дана од дана подношења кредитног захтјева (уколико то није другачије наведено);
− образац изјаве под редним бројем 16. (изјава де минимис), може се преузети са wеб странице Министарства (www.fmeri.gov.ba);
− документацију под редним бројевима 10., 11. и 12. у претходном ставу треба обезбиједити са даном достављених посљедњих званичних финансијских извјештаја и посљедњим даном претходног мјесеца у односу на дан подношења захтјева за кредит.
Захтјев за кредит, са потребном документацијом по Јавном позиву, пореданом по тачкама Јавног позива и са назнаком за који пројекат се траже средства, подноси се Министарству.
Привредно друштво може истовремено аплицирати за додјелу средстава по оба пројекта из тачке 7. овог Програма.
Подноситељ може поднијети у току текуће, буџетске године више од једног захтјева, али само уколико му по претходном захтјеву нису одобрена кредитна средства.
У циљу провођења поступка додјеле средстава на основу поднесених захтјева, федерални министар енергије, рударства и индустрије Рјешењем именује Комисију за утврђивање приједлога корисника средстава Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево за дугорочно финансирање пројеката путем додјеле кредита за 2023. годину (у даљем тексту: Комисија за селекцију), као и Комисију за контролу намјенског утрошка средстава Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево за дугорочно финансирање пројеката путем додјеле кредита за 2023. годину ( у даљем тексту: Комисија за контролу).
Поступак додјеле кредитних средстава представља свеобухватни поступак одабира захтјева за додјелу средстава и састоји се од сљедећих фаза:
1) Запримање захтјева, (Комисија за селекцију),
2) Административна провјера формалне исправности достављених захтјева (Комисија за селекцију),
3) Оцјена бонитета клијента и правно мишљење о понуђеном колатералу (Унион банка д.д. Сарајево),
4) Доношење одлуке о давању претходне сагласности на приједлог Рјешења о додјели кредитних средстава и објава у "Службеним новинама Федерације БиХ" (Влада Федерације Босне и Херцеговине),
5) Објава одлуке о давању претходне сагласности на приједлог Рјешења о додјели кредитних средстава на wеб страници Министарства (Комисија за селекцију),
6) Објава Рјешења о додјели кредитних средстава у "Службеним новинама Федерације БиХ" и слање истог Унион банци д.д. Сарајево на даљу реализацију (Комисија за селекцију),
7) Потписивање Уговора о додјели кредитних средстава између Унион банке д.д. Сарајево и корисника кредитних средстава, и пренос новчаних средстава (Унион банка д.д. Сарајево).
Захтјеви за додјелу кредитних средстава се у фазама 1 и 2 обрађују према датуму запримања и просљеђују у Банку на даље поступање (фаза 3).
Неуспјешни подносиоци захтјева за додјелу кредитних средстава ће бити обавијештени у писаном облику о разлозима одбијања.
Јавни позив по овом Програму бити ће расписан након што Влада Федерације Босне и Херцеговине усвоји Програм, и биће отворен до утрошка средстава, а најкасније до дана усвајања Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2024. годину, односно до краја фискалне године.
Комисија за селекцију ће након запримања захтјева вршити преглед истих, с циљем утврђивања формалне исправности.
Комисија за селекцију ће при избору корисника поштовати основне принципе као што су једнако поступање, недискриминација, повјерљивост и транспарентност. Након сваког састанка, Комисија сачињава записник.
Листу формално исправних захтјева за додјелу средстава са припадајућом документацијом, Комисија за селекцију доставља Унион банци д.д. Сарајево на оцјену ризика.
Након што Министарству буде достављено мишљење Банке о бонитету подносилаца захтјева и процјена колатерала, Комисија за селекцију ће за позитивно оцијењене захтјеве, сачинити Приједлог одлуке о додјели средстава, која се упућује релевантним институцијама на доставу мишљења по истом, а потом, заједно са запримљеним мишљенима, федерални министар енергије, рударства и индустрије исту доставља Влади Федерације Босне и Херцеговине на разматрање и усвајање.
Банка ће на основу донесених и објављених одлука и рјешења вршити уговарање са корисницима средстава у складу са банкарском процедуром, у року до 60 дана од дана објаве рјешења у "Службеним новинама Федерације БиХ".
Напомена:
Уколико се појаве захтјеви за промјене одредаба уговора о кредиту, Комисија за селекцију врши разматрање захтјева о прихватљивости корисника средстава за промјене у односу на одредбе постојећег рјешења и уговора о кредиту. Писмени захтјеви за измјенама се могу подности у року до 60 дана од дана закључивања уговора о кредиту.
Када се ради о измјенама колатерала, документација се шаље у Банку на поновну процјену прихватљивости колатерала. Уколико се ради о осталим измјенама (промјена услова, намјене кредита и остало), Комисија за селекцију разматра захтјев и уколико је прихватљив, сачињава Приједлог одлуке и приједлог измјене рјешења (по истој процедури по којој је донесена првобитна одлука и рјешење). Након што исте Влада Федерације БиХ размотри и усвоји, Комисија за селекцију у складу са чланом 6., тачка к) Уговора о комисионим пословима, доставља измјену Рјешења Банци, како би се извршило анексирање Уговора.

11. ПОСЛОВНИ ОДНОС ИЗМЕЂУ МИНИСТАРСТВА И БАНКЕ


Министарство и Банка своје пословне односе уредили су Уговором о комисионим пословима број: 07-14-564-1/14 закључен дана 15.04.2014. године, Анексом 1. Уговора о комисионим пословима број 07-14-564-1-1/14 закључен дана 22.12.2014. године, Анексом 2. закључен дана 14.08.2017. године, Анексом 3. закључен дана 08.06.2018. године, Анексом 4. закључен дана 14.09.2020. године, Анексом 5. закључен дана 16.06.2022. године и Уговором о успостављању Трајног револвинг фонда број: 07-14-564/14 закључен дана 15.04.2014. године.


12. КОНТРОЛА УТРОШКА ДОДИЈЕЉЕНИХ СРЕДСТАВА


Министарство има право увида и контроле у поступку провођења одобрене инвестиције на локацији корисника.
У сврху контроле намјенског кориштења додијељених средстава корисник је дужан провести одобрену инвестицију у цијелости, у складу са донесеним Рјешењем и потписаним Уговором, те доставити Министарству Извјештај о провођењу одобрене инвестиције са приказом очекиваних учинака инвестиције, и то најкасније 6 мјесеци након додјеле средстава.
У сврху контроле утрошка додијељених средстава, федерални министар енергије, рударства и индустрије, Рјешењем, именује Комисију за контролу. Комисија за контролу ради у складу са Програмом и Јавним позивом те својим интерним актима и дужна је сачинити Записник о утрошку средстава за свако привредно друштво у којем се обави контрола утрошка средстава на локацији корисника кредита. Извјештај о утрошку средстава ће се путем Министарства доставити Влади Федерације Босне и Херцеговине на разматрање и усвајање.


13. ОБЈАВЉИВАЊЕ АКТА


Министарство ће овај Програм, Одлуку о усвајању Програма, Јавни позив, одлуке о давању претходне сагласности на приједлог Рјешења о додјели кредитних средстава по Програму, као и Рјешења о додјели кредитних средстава, објавити у "Службеним новинама Федерације БиХ" и на wеб страници Министарства: www.fmeri.gov.ba
Министарство ће Обавијест о објави Јавног позива за кандидовање Програма, објавити у дневној штампи "Ослобођење".


Министар
Ведран Лакић, с. р.