449. ODLUKA o usvajanju Programa utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo, Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za dugoročno financiranje pr

Na temelju članka 19. stavak (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06) i čl. 25. i 38. Zakona o izvršenju Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 6/23), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 10. sjednici, održanoj 02.08.2023. godine, donosi


ODLUKU


O USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA TRAJNOG REVOLVING FONDA KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO, FEDERALNOG MINISTARSTVA ENERGIJE, RUDARSTVA I INDUSTRIJE ZA DUGOROČNO FINANCIRANJE PROJEKATA PUTEM DODJELE KREDITA ZA 2023. GODINU


I.


Usvaja se Program utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo, Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za dugoročno financiranje projekata putem dodjele kredita za 2023. godinu (u daljem tekstu: Program).

II.


Sredstva predviđena za pozajmljivanje po Programu, čine:

- sredstva planirana Proračunom Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu u razdjelu 17, ekonomski kod 8226 u ukupnom iznosu od 5.000.000,00 KM na način da je 2.500.000,00 KM namijenjeno za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe iz obnovljivih izvora energije iz sunčeve energije;

- saldo sredstava zatečenih na računu u Banci na dan 31.03.2023. godine u iznosu od 10.529.896,02 KM, koji može biti umanjen za cca. 4.676.890,00 KM, s obzirom na započete a nerealizirane aktivnosti dodjele sredstava po Programu TRF za 2022. godinu;

- sredstva koja će mjesečno biti alocirana na račun Trajnog revolving fonda u Banci od povrata dodijeljenih kreditnih sredstava realizovanih putem Banke; očekivani iznos sredstava prema procjeni Banke na godišnjoj razini bi trebao iznositi cca 3.017.785,00 KM.

Ukupan iznos za raspodjelu sredstava po ovom Programu je cca 14.000.000,00 KM. Dodjela ukupno raspoloživih sredstava će se vršiti po dva projekta:




1) realiziranje projekta korištenja obnovljivih izvora energije (u daljem tekstu. OIE) - za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije za sopstvene potrebe i

2) ulaganje u imovinu, nabavku osnovnih sredstava i opreme izravno uključene u proces proizvodnje i modernizaciju tehnoloških procesa.

III.


Program iz točke I. ove odluke, nalazi se u prilogu ove odluke i čini njen sastavni dio.

IV.


Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije dostavljat će izvješća o utrošenim sredstvima Federalnom ministarstvu financija/finansija i Vladi Federacije Bosne i Hercegovine sukladno Zakonu o izvršenju Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 6/23) i Programom iz točke I. ove odluke.

V.


Za realiziranje ove odluke zadužuju se Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, Federalno ministarstvo financija/finansija i Union banka d.d. Sarajevo, svatko u okviru svoje nadležnosti.

VI.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objave u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 1046/2023
02. kolovoza 2023. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, v. r.

Bosna i Hercegovina Federacija Bosne i Hercegovine Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije


Program
utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo, Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za dugoročno financiranje projekata putem dodjele kredita za 2023. godinu


Mostar, srpanj 2023.godine


1. UVOD


Prerađivačka industrija predstavlja jedan od važnih faktora razvijenosti svake zemlje. U današnje vrijeme su razvijene one zemlje koje imaju razvijenu prerađivačku industriju. Prednosti prerađivačke industrije Bosne i Hercegovine, u odnosu na ostale zemlje, su tradicija, iskusna i jeftina radna snaga, blizina EU tržišta i dr. Sa druge strane, slabosti su tehnološka zastarjelost, nedovoljno ulaganje u razvoj novih tehnologija, nizak nivo digitalizacije i automatizacije i sl.
Pored postojećih problema, proizvođači se susreću i sa novim problemima u plasiranju svojih proizvoda na svjetskom tržištu. Ekstreman rast cijene električne energije potaknuo je mnoge gospodarstvenike da počnu razmišljati o ugradnji vlastitih sustava za proizvodnju električne energije. Na taj način bi se i naši gospodarstvenici mogli pripremiti za ono što se planira u razdoblju od 2030. godine do 2035. godine, kada će proizvođači za svoje proizvode morati dokazati da su proizvedeni iz obnovljivih izvora energije.
Sukladno sa naprijed navedenim Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije se i 2023. godine opredijelilo za dodjelu financijskih sredstava, gospodarskim društvima, na kreditnoj osnovi, sa povoljnom kamatnom stopom, "grace periodom" i minimalnom naknadom za obradu kreditnih zahtjeva, te dovoljnim brojem rata da iznos povrata sredstava bude prihvatljiv korisnicima kredita. Na ovaj način se otvara pristup novčanim sredstvima pod povoljnim uvjetima u cilju opstanka, rasta i razvoja gospodarskih društava, kao i jačanja energijske samostalnosti kroz financiranje projekata korištenja obnovljivih izvora energije.


2. PRAVNI TEMELJ


− Strategija razvoja Federacije Bosne i Hercegovine 2021-2027 ("Službene novine Federacije BiH", broj 40/2022),
− Strategija razvoja industrije tekstila, odjeće, kože i obuće u Federaciji Bosne i Hercegovine za razdoblje 2013-2023. godine ("Službene novine Federacije BiH ", broj 65/13);
− Strategija razvoja drvne industrije Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2016.-2025. godina ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
− Strategija razvoja industrije građevinskog materijala Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2018.-2025. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
− Strategija razvoja metalnog i elektro sektora Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2016.-2025. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
− Akcioni plan za razdoblje 2019.-2023. godine za realizaciju Strategije razvoja industrije tekstila, odjeće, kože i obuće u Federaciji Bosne i Hercegovine za razdoblje 2013-2023. godine (Zaključak V. broj 1588/2021 od 21.10.2021. godine).


3. ZAKONSKI OKVIR


− Odluka o davanju suglasnosti Federalnom ministarstvu energije, rudarstva i industrije za uspostavu Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo za dugoročno financiranje projekata putem dodjele kredita – Trajni revolving fond ("Službene novine Federacije BiH", br. 27/14, 91/14, 106/14, 3/15 i 24/16);
− Proračun Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 6/23);
− Zakon o izvršavanju Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 6/23);
− Zakon o sustavu državne pomoći u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", broj 10/12);
− Uredba o namjeni, kriterijima i uvjetima za dodjelu državne pomoći u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 27/18);
− Uredba o uvjetima i postupku za dodjelu pomoći male vrijednosti-de minimis pomoć ("Službene novine Federacije BiH", broj 27/18).


4. CILJ PROGRAMA


Osnovni cilj Programa utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo, Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za dugoročno financiranje projekata putem dodjele kredita za 2023. godinu (u daljem tekstu: Program), je unapređenje i razvoj gospodarstva Federacije Bosne i Hercegovine, stvaranje povoljnijeg poslovnog okruženja kroz realiziranje strateških i primarnih ciljeva koji su usvojeni u dokumentima: Strategija razvoja Federacije Bosne i Hercegovine 2021-2027, Strategija razvoja industrije, tekstila, odjeće, kože i obuće u Federaciji Bosne i Hercegovine, Strategija razvoja drvne industrije Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2016.-2025. godina, Strategija razvoja industrije građevinskog materijala Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2018.-2025. godine i Strategija razvoja metalnog i elektro sektora Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2016.-2025. godine.
Cilj je također poduprijeti i provođenje mjera za korištenje obnovljivih izvora energije koji će u proizvodnim pogonima dovesti do:
- povećanja energijske samostalnosti koja se ogleda kroz smanjenje potrošnje isporučene električne energije u odnosu na potrošnju isporučene energije prije provođenja mjera,
- smanjenja emisije plinova sa efektom staklene bašte i
- sigurnijeg snabdijevanja energijom.
Ovim Programom se žele potaknuti gospodarstvenici na ulaganje u materijalnu imovinu u svrhu modernizacije i proširenja postojećih proizvodnih kapaciteta kao i osnivanje novih proizvodnih pogona i poslovnih jedinica, uz uvjet zadržavanja ili povećanja broja uposlenih.
Sukladno sa naprijed navedenim, očekivani efekti Programa su:
− rast broja novouposlenih,
− rast produktivnosti radne snage,
− rast indeksa industrijske proizvodnje,
− povećanje proizvodnih kapaciteta,
− uvođenje novih naprednijih tehnologija i tehnoloških postupaka, kao i unapređenje postojećih tehnologija i tehnoloških postupaka i reinženjeringa,
− razvoj novih proizvoda, proizvodnih procesa ili usluga sa većom dodanom vrijednosti,
− uspostavljanje sustava kvalitete (CE znak, ISO standardi i drugo),
− unapređenje energijske efikasnosti,
− unapređenje ekoloških aspekata proizvodnje,
− povećanje konkurentnosti,
− porast prometa i
− poboljšanje općeg gospodarstvenog stanja i dr.


5. KORISNICI I NAMJENA DODIJELJENIH SREDSTAVA


Korisnici kreditnih sredstava po ovom Programu su privatna gospodarska društva, sa sjedištem u Federaciji Bosne i Hercegovine, koja posluju sukladno sa Zakonom o gospodarskim društvima ("Službene novine Federacije BiH", br. 81/15 i 75/21).
Predmet dodjele kreditnih sredstava je ulaganje u proces proizvodnje, širenje postojeće proizvodnje, izgradnje i proširenja proizvodnih kapaciteta, izgradnje proizvodnih objekata koji podrazumijeva izgradnju ili ulaganja u nove ili rekonstrukciju, adaptaciju i dogradnju postojećih objekata, te kupovinu novih proizvodnih hala sa pripadajućom infrastrukturom i opremom a koja su usko vezana za proizvodnju, kupovinu zemljišta, nabavku novih tehnologija koje doprinose unapređenju djelatnosti društva (strojevi, postrojenja, transportno-manipulativna sredstva uključena u proces proizvodnje), nabavku informatičke opreme usmjerene ka proizvodnji kao i pokretanje značajnih aktivnosti zasnovanih na promjenama sveukupnih proizvodnih procesa i stanja postojeće poslovne djelatnosti društva (reinženjering) i nabavku opreme za unapređenje energijske efikasnosti.
Napomena:
- Pod pojmom "privatno gospodarsko društvo", po ovom Programu, podrazumijeva se gospodarsko društvo u čijem temeljnom kapitalu je učešće privatnog kapitala 100%, odnosno koja u vlasničkoj strukturi nemaju udio javnog kapitala ili glasačkih prava javnog kapitala.
- Pod transportno-manipulativnim sredstvima uključenim u proces proizvodnje u unutarnjem transportu, po ovom Programu, smatraju se viljuškari, mostni kranovi, utovarivači i druga manipulativna sredstva koja se koriste isključivo u krugu proizvodne hale.
- Pod nabavkom opreme za unapređenje energijske efikasnosti, u smislu ovog Programa se podrazumijeva nabavka fotonaponskih sustava (fotonaponski paneli-moduli, montažna podkonstrukcija za potrebe postavljanja fotonaponskih panela, inverteri, kablovski razvodi za povezivanje i rad fotonaponskog sustava) namijenjenih za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije, za sopstvene potrebe.
Korisnik kreditnih sredstava je gospodarsko društvo iz oblasti metalne, elektro i automobilske industrije, industrije građevnog materijala, drvne, papirne i tiskarske industrije, proizvodnje tekstila, kože i obuće, kemijske industrije i industrije gume i plastike i sakupljanja otpada i reciklaže materijala, odnosno gospodarsko društvo kome je prema KD BiH 2010 glavna šifra djelatnosti (djelatnost koju pravna osoba pretežno obavlja) dodijeljena od nadležnog Zavoda za statistiku, iz područja C-Prerađivačka industrija, izuzev oblasti:
• 10 (Proizvodnja prehrambenih proizvoda);
• 11 (Proizvodnja pića);
• 12 (Proizvodnja duhanskih proizvoda),
i iz područja E-Snabdijevanje vodom; uklanjanje otpadnih voda, upravljanje otpadom te djelatnosti sanacije okoliša, izuzev oblasti:
• 36 (Sakupljanje, pročišćavanje i snabdijevanje vodom);
• 37 (Uklanjanje otpadnih voda);
• 39 (Djelatnosti sanacije okoliša te ostale djelatnosti upravljanja otpadom).
Pod ulaganjem se smatra ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu. Ulaganja u imovinu se odnose na kupovinu zemljišta, izgradnju ili obnovu novih/postojećih proizvodnih objekata, unapređenje procesa u proizvodnji kroz razvoj novih proizvoda i unapređenje postojećih proizvodnih linija.
Sredstva se mogu dodjeljivati i za refinanciranje prihvatljivih troškova koji su nastali najkasnije godinu dana unatrag od dana podnošenja zahtjeva. Sredstva za refinanciranje prihvatljivih troškova za nabavku fotonaponskih sustava ne može se provesti nakon početka rada postrojenja. Ponude, predračuni ili ugovori ne smiju biti od dobavljača ili izvođača koji je povezana osoba sa podnositeljem zahtjeva za dodjelu sredstava po Programu.
Povezanom osobom iz prethodnog stavka se smatra društvo:
− koje ima istog vlasnika i/ili suvlasnika kao podnositelj zahtjeva,
− kojem je podnositelj zahtjeva vlasnik/suvlasnik,
− koje je vlasnik/suvlasnik podnositelja zahtjeva,
− čiji je vlasnik/suvlasnik bračni partner ili osoba koja živi u istom kućanstvu sa vlasnikom/suvlasnikom podnositelja zahtjeva i
− koje ima zajedničke članove nadzornog odbora i/ili uprave sa podnositeljem zahtjeva.
Neprihvatljivim troškovima i ulaganjima po ovom Programu, smatraju se:
− kupovina potrošne robe, sirovina, repromaterijala i rezervnih dijelova,
− troškovi carinjenja, prijevoza i stavljanja u pogon kupljene opreme,
− troškovi edukacije,
− troškovi laboratorijskih testova,
− troškovi različitih studija, projektiranja i mišljenja, i
− troškovi PDV-a.
Temeljem ovog Programa dodjeljivat će se sredstva sljedećim sektorima industrijske proizvodnje:
− Metalna, elektro i automobilska industrija,
− Industrija građevnog materijala i nemetala,
− Drvna, papirna i tiskarska industrija,
− Proizvodnja tekstila, odjeće, kože i obuće,
− Kemijska i farmaceutska industrija i industrija gume i plastike i
− Sakupljanje otpada, djelatnosti obrade i zbrinjavanja otpada; reciklaža materijala.

 

6. KRITERIJI ZA IZBOR KORISNIKA SREDSTAVA ZA DODJELU


Dodjela sredstava po ovom Programu znači kredit obezbijeđen putem Union banke d.d. Sarajevo (u daljem tekstu: Banka), reguliran ugovorom o kreditu, sa mogućnošću
izbora odgode plaćanja ("grace" perioda) do 12 mjeseci.
Korisnici sredstava po ovom Programu mogu biti privatna gospodarska društva, sa sjedištem u Federaciji Bosne i Hercegovine. Osnovna djelatnost gospodarskog društva je djelatnost koju gospodarsko društvo pretežito obavlja i definirana je djelatnostima proizvodnje u sektorima navedenim u točki 5. ovoga Programa. Korisnici sredstava moraju upošljavati najmanje deset (10) uposlenika. Po ovom Programu mogu aplicirati i gospodarska društva čija temeljna djelatnost ne pripada djelatnostima u točki 5. Programa ali u svom sastavu imaju poslovnu jedinicu, kao izdvojeni poslovni dio izvan sjedišta gospodarskog društva ali sa mjestom poslovanja na području Federacije Bosne i Hercegovine čija je djelatnost u okviru registrirane djelatnosti gospodarskog društva i koja pripada djelatnostima proizvodnje u sektorima navedenim u točki 5. Programa.
Gospodarska društva koja apliciraju za dodjelu sredstava moraju biti registrirana najmanje godinu dana prije dana podnošenja zahtjeva za dodjelu sredstava po Programu i trebaju imati slobodan kolateral kako bi se Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije ( u daljem tekstu: Ministarstvo) u C-teretnom listu, moglo upisati, isključivo, kao založni povjerilac I reda i u registru zaloga.
Korisnici sredstava po ovom Programu mogu biti samo ona gospodarska društva koja su prema mišljenju Banke o bonitetu klijenta ocijenjena sa "pozitivno".
U slučaju da imamo istovremeno više zahtjeva za dodjelu sredstava prednost ostvaruje gospodarsko društvo koje prvi put aplicira za dodjelu sredstava.
Napomena:
− ne uzimaju se u razmatranje gospodarska društva koja su prema mišljenju Banke o bonitetu klijenta ocijenjena sa "negativno" i "bez mišljenja", kao i gospodarska društva kod kojih se Ministarstvo ne može upisati u C-teretnom listu kao založni povjerilac I reda.
− Izuzetak od ovog pravila se odnosi na činjenicu kada je Ministarstvo već upisano kao založni povjerilac I reda.
Korisnici ne mogu biti gospodarska društva:
− koja se nalaze u stečaju ili u postupku likvidacije,
− koja imaju nepodmiren dug prema federalnim i državnim institucijama, osim ako isti nije reprogramiran važećim dokumentom,
− od kojih je zatražen povrat sredstava, a nije u cijelosti završen,
− koja ne ispunjavaju uvjete za otvaranje transakcijskog računa kod Banke,
− koja bez prekida posluju kraće od 12 mjeseci i/ili ne posjeduju zvanične financijske izvještaje,
− koja imaju iskazan gubitak iznad visine kapitala prema posljednjem zvaničnom bilansu stanja,
− čiji kapital prema posljednjem zvaničnom bilansu stanja ima vrijednost nižu od iznosa traženog kredita i
− koja prema CRK izvješću Centralne Banke Bosne i Hercegovine imaju tekuće plasmane u financijskim institucijama u kategoriji lošijoj od B (osim u slučaju da obezbijede dokaz o urednom izmirivanju obveza).
Kreditna sredstva se dodjeljuju sukladno sa Zakonom o sustavu državne pomoći ("Službene novine Federacije BiH", broj 10/12) i Uredbom o namjeni, kriterijima i uvjetima za dodjelu državne pomoći u Federaciji BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 27/18), odnosno po pravilima za dodjelu državne pomoći male vrijednosti (de minimis državna pomoć), kojima je definirano da se de minimis državna pomoć može dodijeliti pojedinačnom gospodarskom društvu u visini do 200.000 €, u bilo kom razdoblju tijekom tri uzastopne fiskalne godine.
Državnu pomoć po ovom Programu čini samo iznos kamate koji nastaje kao razlika između referentne kamatne stope (utvrđene kod Union banke d.d. Sarajevo) i stope po kojoj je odobren kredit, odnosno koja je definirana Programom ( 0,4%).


7. SREDSTVA PREDVIĐENA ZA DODJELU


Sredstva predviđena za dodjelu po ovom Programu, čine:
− Sredstva planirana Proračunom Federacije Bosne i Hecegovine za 2023. godinu u razdjelu 17, ekonomski kod 8226 u ukupnom iznosu od 5.000.000,00KM na način da je 2.500.000,00 KM namijenjeno za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe iz obnovljivih izvora energije iz sunčeve energije;
− saldo sredstava zatečenih na računu u Banci na dan 31.03.2023. godine u iznosu od 10.529.896,02 KM, koji može biti umanjen za cca. 4.676.890,00 KM, s obzirom na započete a nearealizirane aktivnosti dodjele sredstava po Programu TRF za 2022. godinu;
− sredstva koja će mjesečno biti alocirana na račun Trajnog revolving fonda u Banci od povrata dodijeljenih kreditnih sredstava realiziranih putem Banke; očekivani iznos sredstava prema procjeni Banke na godišnjem nivou bi trebao iznositi cca 3.017.785,00 KM;
Ukupan iznos za raspodjelu sredstava po ovom Programu je cca 14.000.000,00 KM. Dodjela ukupno raspoloživih sredstava će se vršiti po dva projekta:
1) realiziranje projekta korištenja obnovljivih izvora energije (u daljem tekstu: OIE) – za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije za sopstvene potrebe i
2) ulaganje u imovinu, nabavku osnovnih sredstava i opreme izravno uključene u proces proizvodnje i modernizaciju tehnoloških procesa.


1) Realiziranje projekta korištenja obnovljivih izvora energije – za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe


Raspoloživi iznos sredstava po ovom projektu je 2.500.000,00KM. Potencijalni korisnici sredstava su definirani točkom 5. ovog Programa.
Realiziranje ovog projekta ima za cilj afirmaciju korištenja OIE i podsticanje primjena mjera energijske efikasnosti.
Predmet dodjele sredstava je financiranje nabavke fotonaponskih sustava za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije, za sopstvene potrebe na krovu svog osnovnog i/ili pomoćnog objekta.
Fotonaponski sustav po ovom projektu podrazumijeva sustav za proizvodnju električne energije iz sunčeve energije koji uključuje: fotonaponske panele (module), montažnu podkonstrukciju za potrebe postavljanja fotonaponskih panela, invertere i kablovske razvode za povezivanje i rad fotonaponskog sustava.
Osnovni i pomoćni objekat po ovom projektu smatra se objekat koji je izgrađen sukladno sa zakonskom regulativom kojom je uređena oblast prostornog planiranja i izgradnje objekta, odnosno objekat za koji postoji uporabna dozvola.
Napomena:
Postojeće brojilo za obračun električne energije treba da se vodi na istog vlasnika na kome je objekat i koji je vlasnik fotonaponskog sustava.
- objekti na kojima je pokrenut postupak legalizacije, ne mogu biti uzeti u obzir kao objekti na kojima će biti postavljen fotonaponski sustav, sve do okončanja postupka;
- zakupac objekta ne može ostvariti pravo za dodjelu raspoloživih sredstava po ovom projektu.
Sredstva za realiziranje ovog projekta odobravati će se u visini novčanih sredstava na način kako je to dato u Tabeli 1.


Tabela 1

Visina dodijeljenih sredstava u KM

Odgoda plaćanja

(grace period)

u mjesecima do

Broj anuiteta (mjesečnih) vraćanja sredstava

 30.000,00 – 250.000,00

12

24-60

 


Dakle, najniži iznos kreditnih sredstava koji se može dodijeliti gospodarskim društvima iznosi 30.000,00 KM, dok najviši iznos koji se može dodijeliti ne može biti veći od 250.000,00 KM (bez PDV-a), bez obzira na visinu ukupne investicije nabavke fotonaponskog sustava.


2) Ulaganje u imovinu, nabavku osnovnih sredstava i opreme izravno uključene u proces proizvodnje i modernizaciju tehnoloških procesa


Raspoloživi iznos sredstava po ovom projektu je cca. 11.500.000,00 KM. Potencijalni korisnici sredstava su definirani točkom 5. ovog Programa. Cilj dodjele sredstava po ovom projektu je animiranje gospodarstvenika na ulaganje u materijalnu imovinu u svrhu modernizacije i proširenja postojećih proizvodnih kapaciteta, osnivanje novih proizvodnih pogona i poslovnih jedinica, povećanja broja uposlenih i sl. i ulaganje u nematerijalnu imovinu .
Sredstva za provođenje ovoga projekta, odobravaće se u visini novčanih sredstava na način kako je to dato u Tabeli 2. Tako će najniži iznos kreditnih sredstava koji se dodjeljuje gospodarskim društvima po ovom projektu, iznositi 100.000,00 KM, dok će najviši iznos biti 900.000,00 KM.

Tabela 2


Visina dodijeljenih sredstava u KM

Odgoda plaćanja

(grace period)

u mjesecima do

Broj anuiteta (mjesečnih) vraćanja sredstava

 100.000,00 – 900.000,00

12

24-60

 


Dodijeljena sredstva, po oba navedena projekta, su kreditnog karaktera, sa:
− odgodom plaćanja ("grace" periodom) do 12 mjeseci,
− godišnjom kamatnom stopom u visini 0,4%
− naknadom za obradu kredita - jednokratno u visini 0,5%.
Naprijed navedene troškove snosi korisnik sredstava. Naplaćena redovita kamata i naknada za obradu kredita predstavljaju prihod Banke za komisioni posao.
Naknada za obradu kredita se plaća unaprijed iz odobrenih kreditnih sredstava korisnika u visini od 0,5%.
Dodijeljena sredstva korisnici vraćaju u minimalno 24, a maksimalno u 60 jednakih mjesečnih anuiteta. U broj anuiteta se ne uračunava "grace" period. Početak povrata kredita, dinamika vraćanja, kao i drugi bitni elementi kredita bit će definirani ugovorom koji korisnik kredita sklapa sa Bankom.
Dodijeljena sredstva isključivo će se isplaćivati na račune korisnika kredita otvorenih kod Banke, čime će se omogućiti i kontrola utroška dodijeljenih sredstava.
Kreditna sredstva moraju biti obezbijeđena minimalno:
− mjenicama Korisnika sredstava (dužnika) i mjenicama vlasnika Korisnika sredstava (u slučaju da 50% ili više vlasništva pripada jednom licu) i
− založnim pravom na nekretnine ili kombinacijom založnog prava na nekretninama i zaloga na pokretnim stvarima – opremu, odgovarajuće vrijednosti ustanovljene na osnovu procjene stalnog sudskog vještaka odgovarajuće struke (definirano u nastavku).
Vrijednost nekretnina koje se uzimaju kao kolateral mora biti minimalno u omjeru 1,5:1 u odnosu na iznos kredita, osim ukoliko se radi o kombinaciji založnog prava na nekretninama i zaloga na pokretnim stvarima.
Ukoliko se radi o kombinaciji založnog prava na nekretnine i zaloga na pokretne stvari, ukupna vrijednost kolaterala mora biti minimalno 2:1 u odnosu na iznos kredita, uz uvjet da vrijednost nekretnina mora biti minimalno 1,25:1 u odnosu na iznos kredita.
Napomena:
Kada je namjena kredita nabavka opreme odnosno nabavka pokretnih stvari, obvezno je da se iste zalažu kao dodatni kolateral uz obvezni kolateral (vrijednost dodatnog kolaterala ne ulazi u gore definirane omjere vrijednosti kolaterala i iznosa kredita).


8. TRAJANJE PROGRAMA


Ovaj Program traje do utroška sredstava raspoloživih na računu u Banci, odnosno do dana usvajanja Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu, a najkasnije do kraja fiskalne godine.
Aktivnosti vezane za donošenje i realiziranje odluka i rješenja o dodjeli kreditnih sredstava za gospodarska društva, a koje su započete po Programu za 2023. godinu, traju do konačne realizacije istih.


9. TIJELA ZA PROVOĐENJE PROGRAMA


Tijela nadležna za provođenje i nadzor nad namjenskim korištenjem sredstava po ovom Programu su Ministarstvo, Federalno ministarstvo finansija/financija i Banka, svatko u okviru svoje nadležnosti.


10. PROVOĐENJE PROGRAMA


Sredstva se dodjeljuju temeljem raspisanoga Javnog poziva u kojem će se definirati uvjeti za prijavu na Javni poziv, kriteriji za dodjelu sredstava, način razmatranja prijava kao i spisak potrebne dokumentacije koja se mora priložiti uz zahtjev za dodjelu sredstava, kako slijedi:
- Dokumentacija na obrascima Banke (preuzeti sa web stranice Union banke d.d. Sarajevo: www.unionbank.ba):
− Zahtjev za kredit,
− Karton deponiranih potpisa,
− Popunjen upitnik o povezanim licima,
− Suglasnost za pristup podacima iz centralnog registra kredita,
− Izjava ovlaštenoga lica o nepostojanju računa nad kojim je određena mjera zabrane raspolaganja novčanim sredstvima,
− Pregled postojećih kreditnih obveza s informacijama o namjeni i obezbjeđenju i
− Poslovni plan koji uključuje i plan investiranja s efektima utroška sredstava (ukoliko se poslovnim planom projiciraju prihodi koji su veći u odnosu na prethodnu godinu i/ili prosjek prethodne 3 godine za više od 10%, potrebno je da projicirani prihodi i njihova izvjesnost bude adekvatno dokumentirana i precizno obrazložena).
- Dokumentacija potencijalnih Korisnika kredita:
1. Aktualni izvod iz u sudskog registra (original ne stariji od 30 dana),
2. Akt o osnivanju,
3. Uvjerenje o poreznoj registraciji kod Porezne uprave – ID broj,
4. Uvjerenje o registraciji obveznika poreza na dodatnu vrijednost – PDV broj,
5. Obavještenje nadležnog zavoda za statistiku o razvrstavanju prema djelatnosti,
6. Uvjerenja nadležne organizacione jedinice Porezne uprave i UNO da nema neizmirenih obveza temeljem javnih prihoda,
7. Identifikacioni dokument osnivača ukoliko se radi o dioničkom društvu,
8. Osobna karta i CIPS potvrda o prebivalištu lica ovlaštenog za zastupanje,
9. Zvanična financijska izvješća za posljednje tri godine (podrazumijeva godišnja i polugodišnja financijska izvješća - ukoliko je društvo obvezno vršiti prijavu polugodišnjih izvješća); ukoliko je gospodarsko društvo osnovano u razdoblju koje je kraće od tri godine, potrebno je dostaviti financijska izvješća za cjelokupno razdoblje poslovanja,
10. Analitički bruto bilans,
11. Pregled potraživanja od kupaca,
12. Pregled obveza prema dobavljačima,
13. Dokumentacija u svezi sa imovinom koja se nudi kao obezbjeđenje kredita:
a. procjena sudskog vještaka (ne starija od šest mjeseci),
b. ZK izvadak i preslika katastarskog plana/posjedovnog lista sa identifikacijom parcela novog i starog premjera (ne stariji od 30 dana) i/ili dokumentacija kojom se dokazuje vlasništvo nad pokretnim stvarima i izvod iz registra zaloga
Napomena: provjeru izvoda iz registra zaloga će vršiti Banka i naplatiti taksu prigodom realiziranja kredita,
14. Spisak uposlenika iz matične evidencije aktivnih osiguranika, izdat od strane nadležne službe ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva (min. 10 uposlenika),
15. Izjava, ovjerena pečatom firme i potpisana od strane ovlaštenog lica o eventualnom broju novouposlenih radnika u razdoblju do jedne godine po potpisivanju ugovora o dodjeli kreditnih sredstava, koji će biti zadržani u radnom odnosu najmanje tri godine,
16. Izjava de minimis, odnosno izjava kojom gospodarsko društvo dokazuje da u prethodne tri fiskalne godine nije bilo korisnik grant ili kreditnih sredstava, a ukoliko jeste, izjavom treba obavijestiti Ministarstvo o drugim vrstama državne pomoći koje je dobilo u prethodnom trogodišnjem fiskalnom razdoblju od svih razina vlasti (grant sredstva, kreditna sredstva sa subvencioniranom kamatnom stopom, garancije itd.),
17. Ostala dokumentacija sukladno sa zahtjevima Banke i/ili Ministarstva, kao i dokumenti za koje klijent smatra da su interesantni za Banku.
Napomena:
- prigodom dostave prijave po projektu 1. iz točke 7. ovog Programa (projekat korištenja obnovljivih izvora energije – za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe), uz naprijed navedenu dokumentaciju od 1.-17. , obvezno je dostaviti i originalni ZK izvadak, ne stariji od 30 dana, kojim se utvrđuje pravo vlasništva na osnovnom, odnosno pomoćnom objektu (u ovisnosti od toga na kojem će objektu biti instaliran fotonaponski sustav).
− svi traženi dokumenti, trebaju biti originali ili ovjerene preslike ne starije od 30 dana od dana podnošenja kreditnog zahtjeva (ukoliko to nije drugačije navedeno);
− obrazac izjave pod rednim brojem 16. (izjava de minimis), može se preuzeti sa web stranice Ministarstva (www.fmeri.gov.ba);
− dokumentaciju pod rednim brojevima 10., 11. i 12. u prethodnom stavku treba obezbijediti sa danom dostavljenih posljednjih zvaničnih finansijskih izvješća i posljednjim danom prethodnog mjeseca u odnosu na dan podnošenja zahtjeva za kredit.
Zahtjev za kredit, sa potrebnom dokumentacijom po Javnom pozivu, poredanom po točkama Javnog poziva i sa naznakom za koji projekat se traže sredstva, podnosi se Ministarstvu.
Gospodarsko društvo može istovremeno aplicirati za dodjelu sredstava po oba projekta iz točke 7. ovog Programa.
Podnositelj može podnijeti u toku tekuće, proračunske godine više od jednog zahtjeva, ali samo ukoliko mu po prethodnom zahtjevu nisu odobrena kreditna sredstva.
U cilju provođenja postupka dodjele sredstava temeljem podnesenih zahtjeva, federalni ministar energije, rudarstva i industrije Rješenjem imenuje Povjerenstvo za utvrđivanje prijedloga korisnika sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo za dugoročno financiranje projekata putem dodjele kredita za 2023. godinu (u daljem tekstu: Povjerenstvo za selekciju), kao i Povjerenstvo za kontrolu namjenskog utroška sredstava Trajnog revolving fonda kod Union banke d.d. Sarajevo za dugoročno financiranje projekata putem dodjele kredita za 2023. godinu ( u daljem tekstu: Povjerenstvo za kontrolu).
Postupak dodjele kreditnih sredstava predstavlja sveobuhvatni postupak odabira zahtjeva za dodjelu sredstava i sastoji se od sljedećih faza:
1) Zaprimanje zahtjeva, (Povjerenstvo za selekciju),
2) Administrativna provjera formalne ispravnosti dostavljenih zahtjeva (Povjerenstvo za selekciju),
3) Ocjena boniteta klijenta i pravno mišljenje o ponuđenom kolateralu (Union banka d.d. Sarajevo),
4) Donošenje odluke o davanju prethodne suglasnosti na prijedlog Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava i objava u "Službenim novinama Federacije BiH" (Vlada Federacije Bosne i Hercegovine),
5) Objava odluke o davanju prethodne suglasnosti na prijedlog Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava na web stranici Ministarstva (Povjerenstvo za selekciju),
6) Objava Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava u "Službenim novinama Federacije BiH" i slanje istog Union banci d.d. Sarajevo na dalje realiziranje (Povjerenstvo za selekciju),
7) Potpisivanje Ugovora o dodjeli kreditnih sredstava između Union banke d.d. Sarajevo i korisnika kreditnih sredstava, i prenos novčanih sredstava (Union banka d.d. Sarajevo).
Zahtjevi za dodjelu kreditnih sredstava se u fazama 1 i 2 obrađuju prema datumu zaprimanja i prosljeđuju u Banku na dalje postupanje (faza 3).
Neuspješni podnosioci zahtjeva za dodjelu kreditnih sredstava će biti obaviješteni u pisanom obliku o razlozima odbijanja.
Javni poziv po ovom Programu biti će raspisan nakon što Vlada Federacije Bosne i Hercegovine usvoji Program, i biće otvoren do utroška sredstava, a najkasnije do dana usvajanja Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu, odnosno do kraja fiskalne godine.
Povjerenstvo za selekciju će nakon zaprimanja zahtjeva vršiti pregled istih, s ciljem utvrđivanja formalne ispravnosti.
Povjerenstvo za selekciju će pri izboru korisnika poštovati temeljne principe kao što su jednako postupanje, nediskriminacija, povjerljivost i transparentnost. Nakon svakog sastanka, Povjerenstvo sačinjava zapisnik.
Listu formalno ispravnih zahtjeva za dodjelu sredstava sa pripadajućom dokumentacijom, Povjerenstvo za selekciju dostavlja Union banci d.d. Sarajevo na ocjenu rizika.
Nakon što Ministarstvu bude dostavljeno mišljenje Banke o bonitetu podnosilaca zahtjeva i procjena kolaterala, Povjerenstvo za selekciju će za pozitivno ocijenjene zahtjeve, sačiniti Prijedlog odluke o dodjeli sredstava, koja se upućuje relevantnim institucijama na dostavu mišljenja po istom, a potom, zajedno sa zaprimljenim mišljenima, federalni ministar energije, rudarstva i industrije istu dostavlja Vladi Federacije Bosne i Hercegovine na razmatranje i usvajanje.
Banka će temeljem donesenih i objavljenih odluka i rješenja vršiti ugovaranje sa korisnicima sredstava sukladno sa bankarskom procedurom, u roku do 60 dana od dana objave rješenja u "Službenim novinama Federacije BiH".
Napomena:
Ukoliko se pojave zahtjevi za promjene odredaba ugovora o kreditu, Povjerenstvo za selekciju vrši razmatranje zahtjeva o prihvatljivosti korisnika sredstava za promjene u odnosu na odredbe postojećeg rješenja i ugovora o kreditu. Pismeni zahtjevi za izmjenama se mogu podnosti u roku do 60 dana od dana zaključivanja ugovora o kreditu.
Kada se radi o izmjenama kolaterala, dokumentacija se šalje u Banku na ponovnu procjenu prihvatljivosti kolaterala. Ukoliko se radi o ostalim izmjenama (promjena uvjeta, namjene kredita i ostalo), Povjerenstvo za selekciju razmatra zahtjev i ukoliko je prihvatljiv, sačinjava Prijedlog odluke i prijedlog izmjene rješenja (po istoj proceduri po kojoj je donesena prvobitna odluka i rješenje). Nakon što iste Vlada Federacije BiH razmotri i usvoji, Povjerenstvo za selekciju sukladno sa člankom 6., točka k) Ugovora o komisionim poslovima, dostavlja izmjenu Rješenja Banci, kako bi se izvršilo aneksiranje Ugovora.


11. POSLOVNI ODNOS IZMEĐU MINISTARSTVA I BANKE


Ministarstvo i Banka svoje poslovne odnose uredili su Ugovorom o komisionim poslovima broj: 07-14-564-1/14 zaključen dana 15.04.2014. godine, Aneksom 1. Ugovora o komisionim poslovima broj 07-14-564-1-1/14 zaključen dana 22.12.2014. godine, Aneksom 2. zaključen dana 14.08.2017. godine, Aneksom 3. zaključen dana 08.06.2018. godine, Aneksom 4. zaključen dana 14.09.2020. godine, Aneksom 5. zaključen dana 16.06.2022. godine i Ugovorom o uspostavljanju Trajnog revolving fonda broj: 07-14-564/14 zaključen dana 15.04.2014. godine.


12. KONTROLA UTROŠKA DODIJELJENIH SREDSTAVA


Ministarstvo ima pravo uvida i kontrole u postupku provođenja odobrene investicije na lokaciji korisnika.
U svrhu kontrole namjenskog korištenja dodijeljenih sredstava korisnik je dužan provesti odobrenu investiciju u cijelosti, sukladno sa donesenim Rješenjem i potpisanim Ugovorom, te dostaviti Ministarstvu Izvješće o provođenju odobrene investicije sa prikazom očekivanih učinaka investicije, i to najkasnije 6 mjeseci nakon dodjele sredstava.
U svrhu kontrole utroška dodijeljenih sredstava, federalni ministar energije, rudarstva i industrije, Rješenjem, imenuje Povjerenstvo za kontrolu. Povjerenstvo za kontrolu radi sukladno sa Programom i Javnim pozivom te svojim internim aktima i dužno je sačiniti Zapisnik o utrošku sredstava za svako gospodarsko društvo u kojem se obavi kontrola utroška sredstava na lokaciji korisnika kredita. Izvješće o utrošku sredstava će se putem Ministarstva dostaviti Vladi Federacije Bosne i Hercegovine na razmatranje i usvajanje.


13. OBJAVLJIVANJE AKTA


Ministarstvo će ovaj Program, Odluku o usvajanju Programa, Javni poziv, odluke o davanju prethodne suglasnosti na prijedlog Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava po Programu, kao i Rješenja o dodjeli kreditnih sredstava, objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH" i na web stranici Ministarstva: www.fmeri.gov.ba
Ministarstvo će Obavijest o objavi Javnog poziva za kandidovanje Programa, objaviti u dnevnoj štampi "Oslobođenje".


Ministar
Vedran Lakić, v. r.