Наставак помоћи настрадалима у разорном земљотресу који је погодио Републику Турску и Сирију
Влада Федерације БиХ на данашњој сједници у Сарајеву, разматрајући информације о наставку пружања помоћи настрадалима у разорном земљотресу који је погодио Републику Турску и Сирију, а у складу са потребама које је турска страна исказала као приоритетне, дала је задужења за осигурање свих тренутно расположивих ресурса.
Влада је данашњим закључцима задужила Федерално министарство здравства да, у складу са својим надлежностима координира активности са кантоналним министарствима здравства, три клиничка центра у Федерацији и Амбасадом Турске у БиХ, ради формирања медицинских тимова, што укључује и потребну опрему за мобилне тимове. У сврху пружања медицинске помоћи, Влада ће из овогодишњег федералног буџета осигурати средства за финансирање материјалних трошкова одласка медицинских тимова у Турску, а Федерално министарство финансија ће за наредну сједницу припремити одлуку о издвајању ових средстава из текуће резерве.
Такођер, Федерална дирекција робних резерви има задатак да припреми 30 тзв. зимских шатора са зидним облогама, површине од по 20 метара квадратних, те 900 зимских врећа за спавање за слање у земљотресом погођена подручја.
Иначе, Федерално министарство здравства, информирајући Владу о активностима које се проводе у сектору здравства у Федерацији БиХ, напоменуло је да постоји велики интерес здравствених радника за одлазак у Турску и пружање стручне помоћи у разореним подручјима. Такођер, у информацији се наводи да су активности на пружању помоћи Сирији тренутно ограничене због ратних дејстава на подручју те земље.
Ово министарство навело је да је у сталном контакту са Амбасадом Републике Турске у БиХ, кантоналним министарствима здравства и клиничким центрима, те да се у складу с потребама и захтјевима ове амбасаде и у координацији са здравственим установама, ради на формирању медицинских тимова за упућивање у погођена подручја, уз препоруку избјегавања самосталних одлазака здравствених радника.
Истакнуто је да су клинички центри и веће болнице формирали своје медицинске тимове првенствено из реда лијечника специјалиста ортпеда, анестезиолога, ургентне медицине и сл., а који су се ставили на располагање да одмах крену у Турску с циљем спашавања људи и пружања хитне медицинске помоћи болницама. Спискови тимова су достављени ресорном федералном министарству. Клинички центри и веће болнице у ФБиХ понудили су и своје смјештајене капацитете, за пријем повријеђених грађана Републике Турске. Ове понуде здравствених установа су предочене Амбасади и Министарству здравства Републике Турске, те је Федерално министарство здравства информирано да у овом тренутку није потребно особље за рад у болницама.
С обзиром на исказане потребе турске стране за тимовима ЕМТ2 и ЕМТ3, који подразумијевају комплетну опрему за рад на терену, ресорно министарство је нагласило да је Завод за хитну медицину Кантона Сарајево формирао пет мобилних тимова који би се заједно са кардиомобилима и комплетном опремом копненим путем упутили према погођеним подручјима, а што је за сада најприхватљивије за Републику Турску. Федерално министарство здравства упутило је апел и према фармацеутским компанијама које дјелују на подручју Федерације БиХ ради донирања потребних лијекова и санитетског материјала, те су ове активности у току.
Такођер, ово министарство одржало је и састанак са Црвеним крижом/крстом ФБиХ, ради подузимања заједничких акција с циљем помоћи становништву разорених подручја, а међу којима је и организирање акција добровољног даривања крви. С тим у вези је из турског Црвеног полумјесеца Министарство информирано да за сада не постоје потребе за том врстом акције.
Федерално министарство је у контакту и са Федералном управом цивилне заштите, те се настављају координирати даље активности са Амбасадом Републике Турске у БиХ.
Израда критерија за грант средства буџетске подршке ЕУ за енергетске потребе у ФБиХ
Настављајући активности које се односе на потенцијалну буџетску подршку Европске уније (ЕУ) Босни и Херцеговини с циљем ублажавања негативног социо-економског утјецаја енергетске кризе, Влада ФБиХ данас је именовала радну групу за израду критерија за додјелу грант средстава и праћење реализације буџетске подршке Европске уније за енергетске потребе у Федерацији БиХ.
Задатак радне групе је да изради и усагласи јединствене и транспарентне критерије за додјелу буџетске подршке за енергетске потребе на основу Акционог плана/Мапе пута за Уговор о пакету енергетске подршке за државу и изградње отпорности, у оквиру Инструмента за претприступну помоћ (ИПА ИИИ за 2023. годину), те да прати њихову реализацију.
Ову радну групу чине предсједавајући и координатор Аднан Татар (Уред Владе ФБиХ за еуропске интеграције), те чланови Аднан Муминовић (Уред премијера ФБиХ), Елвис Бебаковић (Федерално министарство финансија), Мирослав Јурешић (Федерално министарство рада и социјалне политике), Аида Јелинић (Федерално министарство енергије, рударства и индустрије), Сеад Џихо (Федерално министарство развоја, подузетништва и обрта), Јосип Николић (Федерално министарство просторног уређења), Алмира Капетановић (Федерално министарство околиша и туризма), Ријад Ковач (Федерални завод за програмирање развоја) и Јасмина Кафеџић (Фонд за заштиту околиша ФБиХ).
Наиме, Федерална влада је на сједници одржаној 24.11.2022. године подржала Вијеће министара БиХ у поступку усвајања Акционог плана/мапе пута који је припремила Делегација ЕУ у БиХ, како би се створиле претпоставке за потписивање уговора у оквиру Пакета енергетске подршке.
Енергетски пакет за западни Балкан вриједан 500 милиона еура, од чега је 70 милиона намијењено директно за санирање посљедица поскупљења енергената за привреду и угрожена домаћинства у БиХ, представљен је током посјете предсједнице Европске комисије (ЕК) нашој земљи крајем октобра прошле године.
Према ставу Делегације ЕУ, од укупног износа средстава намијењених БиХ, предвиђено је да се она дијеле између ентитета и Брчко Дистрикта БиХ и то у омјеру 66 посто за ФБиХ, 33 посто за РС и један посто за Брчко Дистрикт БиХ.
Иначе, буџетска подршка је механизам који функционира на начин да држава корисница буџетира и исплати средства крајњим корисницима, а онда их ЕК рефундира држави према унапријед договореној схеми. Прва мјера подразумијева субвенцију угрожених домаћинстава за превазилажење посљедица пораста цијена рачуна за гријање, а у плану је и подршка микро, малих и средњих предузећа ради осигурања континуитета пословања.
Подсјетимо, Влада ФБиХ је у овогодишњем федералном буџету планирала трансфер од 90,4 милиона КМ у оквиру подршке Европске уније БиХ.
Усвојена информација о епидемиолошкој ситуацији у ФБиХ
Федерална влада је усвојила информацију о епидемиолошкој ситуацији ЦОВИД-19 у ФБиХ на дан 6.2.2023. године, те наредбе и препоруке Кризног штаба Федералног министарства здравства, које су донесене с роком важења од 60 дана, рачунајући од 9.2.2023. године.
Владама кантона, односно кризним штабовима кантоналних министарстава здравства наређено је да континуирано прате епидемиолошку ситуацију на подручју кантона, те у случају погоршања правовремено дјелују и доносе мјере, те о томе редовно извјештавају Кризни штаб Федералног министарства здравства.
Овај штаб задужен је да континуирано прати епидемиолошку ситуацију ЦОВИД-19 на подручју ФБиХ и да, у случају погоршања, одмах препоручи Влади Федерације БиХ нове мјере.
У складу са закључком од 8.1.2021. године, Влада ФБиХ ће обавијестити Парламент о епидемиолошкој ситуацији у Федерацији БиХ и мјерама које је данас донијела с циљем заштите здравља грађана и смањења ризика од ширење вируса.
Када је ријеч о наредбама, и даље је обавезно ношење респираторне заштитне маске у свим здравственим установама (упосленици, пацијенти и сви посјетитељи). Наложена је редукција посјета у здравственим установама у складу с кризним планом приправности и одговора на појаву овог вируса.
У информацији Кризног штаба ФМЗ-а је наведено да на нивоу ФБиХ седмодневна инциденца износи 0,6 случајева на 100.000 становника. Истакнуто је и да резултати антигенских тестирања нису укључени у овај извјештај, те стога не приказују реално стање епидемиолошке ситуације.
У Федерацији БиХ је на болничком лијечењу 19 особа због ЦОВИД-19, а нико од њих није на инвазивној механичкој вентилацији. Узимајући у обзир стабилан тренд ниске активности вируса, као и низак утицај на функционирање здравствених служби, у информацији је процијењено да је пријетња здрављу опће популације ниска.
Активности за унапређење статуса особа са инвалидитетом
С циљем рјешавања проблема с којима се сусрећу особе са инвалидитетом у Федерацији БиХ, Влада ФБиХ данас се упознала Информацијом Федералнога министарства рада и социјалне политике о овом питању.
Данашњим закључком тражи се да Парламент Федерације БиХ подузме активности с циљем разматрања и усвајања достављеног Нацрта закона о јединственим начелима и оквиру материјалне подршке за особе са инвалидитетом у Федерацији Босне и Херцеговине.
Такођер, Влада позива владе кантона у Федерацији БиХ да размотре могућности доношења и усвајања прописа за изједначавање права на ортопедска помагала за све особе са инвалидитетом, без обзира на начин и околности стицања инвалидитета.
У информацији Министарства наведено је да предложени Нацрт закона о јединственим начелима и оквиру материјалне потпоре за особе са инвалидитетом предвиђа значајно побољшање материјалнога положаја најтеже онеспособљених особа ове популације, који због свог инвалидитета од 90 посто и 100 посто не могу пронаћи адекватан посао и тако си осигурати егзистенцију. Активности Владе Федерације од 2009. године имају за циљ материјално осигурање особа са инвалидитетом с најтежим облицима оштећења. За особе са нижим ступњем тјелеснога оштећења потребно је осигурати приоритетно запошљавање под опћим и посебним условима, пензионисање под повољнијим условима, адекватну здравствену заштиту кроз једнак третман код права на лијечење и ортопедска помагала и слично. Стога је овај закон, који је Влада ФБиХ утврдила на сједници почетком октобра протекле године, у форми нацрта упућен у парламентарну процедуру.
С циљем рјешавања проблема особа са инвалидитетом, ресорно министарство је опредјељење Владе да се помогне овој популацији, поновило и на недавном састакну с представницима Уније особа и организација особа са инвалидитетом (ОСИ) у ФБиХ.
У информацији је истакнуто и да је у току успостава Јединственог регистра дјеце с посебним потребама. Ова активност проводи се заједно с министарствима образовања и науке, те здравства.
Када је ријеч о ортопедским помагалима и изједначавању кориштења овог права оцијењено је да ово питање треба реализирати у сарадњи с кантонима, који осигуравају права на ортопедска помагала.
Опредјељење Влада Федерације је да на законски начин буду уређена сва питања битна за особе са инвалидитетом, а како би се унаприједио статус ове популације.
Усвојен завршни извјештај о свеобухватној претходној процјени утицаја прописа за сектор водних услуга
Влада ФБиХ је усвојила завршни извјештај Федералног министарства пољопривреде, водопривреде и шумарства о проведеној свеобухватној процјени утицаја прописа за сектор водних услуга у ФБиХ. Ријеч је активности путем које је израђена претходна процјена и детаљно анализирано стање у овом сектору, а што претходи припреми Преднацрта закона о водним услугама.
Влада ФБиХ данас је подржала и друге мјере из завршног извјештаја, усмјерене на хитно отпочињање законске реформе сектора водних услуга, те задужила Федерално министарство да припреми Преднацрт закона о водним услугама.
Како је у извјештају наведено, систем управљања водним услугама, који предвиђа одрживе комуналне услуге снабдијевања водом за пиће, сакупљање, одводњу и третман урбаних отпадних вода насеља и градова у ФБиХ, суочава се са изазовима у процесу транспозиције и посебно имплементације водних и водно-комуналних директива Европске уније.
Кроз свеобухватну процјену утицаја прописа детаљно су анализирани стање у сектору водних услуга, како у погледу рада предузећа (јавна комунална/водоводна предузећа - оператори система) и стање инфраструктуре којом се водне услуге пружају крајњим корисницима, те тренутни законодавни оквир које ова питања регулира на федералном, кантоналном и нивоу јединица локалне самоуправе.
Поступак је идентифицирао и низ законских, оперативних и финансијских проблема, као што су недовољна финансијска одрживост и оператора система и инфраструктуре за пружање водних услуга, неријешено капитално финансирање у развој сектора, те ограничени институционални и оперативни капацитети. Такођер ту си и законска и уставна ограничења за ефикасно регулисање цјеновне политике, те недовољно транспониран нормативно-правни и институционални оквир у сврху одрживог развоја сектора водних услуга у складу са захтјевима имплементације водно-комуналних директива ЕУ.
Нови федерални Закон о водним услугама је, уз наставак већ започетих активности на законској реформи водних услуга, оцијењен као најбољи приступ за наведене проблеме. Регулирање сектора водних услуга уједно је био захтјев и услов међународних финансијских институција, што је у коначници изражено кроз Одлуку Владе Федерације о усвајању Програма за унапређења водних услуга у ФБиХ и кориштењу најављене финансијске и техничке подршке.
Усвајањем Закона о водним услугама у ФБиХ било би унапријеђено регулисање овог сектора у складу са савременим трендовима, те уједно повећан интерес инвеститора и донатора за улагање путем кредита и грантова у одрживост и развој водних услуга. Тиме би постепено били остварени стратешки циљеви у области заштите вода и околиша. Закон би требао да омогући постепено регулисање цијена услуга, уз повећања прихода и средстава за одржавање, те унапређење квалитета инфраструктуре и услуга, као и одрживости оператора водних услуга.
Донесене двије одлуке из области здравствене заштите
Влада Федерације БиХ данас је, на приједлог Федералног министарства здравства, донијела двије одлуке које се односе на област здравствене заштите у Федерацији БиХ.
Прва одлука се односи на издвајање средстава у Фонд солидарности ФБиХ за 2023. годину. Наиме, с циљем осигурања средстава федералне солидарности, за финансирање приоритетних вертикалних програма здравствене заштите од интереса за Федерацију БиХ и за пружање приоритетних најсложенијих облика здравствене заштите из одређених специјалистичких дјелатности на територији ФБиХ, у Фонд солидарности ће у 2023. години бити издвајано 10,2 посто од укупних прихода остварених од доприноса за обавезно здравствено осигурање.
Ови доприноси уплаћују се на рачуне кантоналних завода здравственог осигурања и на рачун Завода здравственог осигурања и реосигурања ФБиХ за уплату издвојених средстава Фонда солидарности одређених Правилником о начину уплате, припадности и расподели јавних прихода у ФБиХ, по важећим стопама. Средства се усмјеравају у омјеру 89,8 посто на прописане рачуне завода здравственог осигурања кантона, а 10,2 посто на прописани рачун издвојених средстава Фонда солидарности ФБиХ Завода здравственог осигурања и реосигурања ФБиХ.
О овој одлуци у року од 15 дана Влада ФБиХ ће обавијестити Парламент ФБиХ у складу са Законом о здравственом осигурању. Одлука ступа на снагу наредног дана од објаве у Службеним новинама ФБиХ, а примјењиват ће се за 2023. годину.
Одлука је донесена, како је образложено, јер се за сваку календарску годину уређује проценат издвајања од укупних прихода остварених на основу доприноса за обавезно здравствено осигурање, а у корист Фонда солидарности ФБиХ, у складу са Законом о здравственом осигурању. Такођер, истакнуто је да је проценат издвајања у Федерални фонд солидарности из средстава доприноса за здравствено осигурање за 2023. годину остао на истом нивоу као и прошле године.
Федерална влада данас је, такођер, донијела и Одлуку о допуни Одлуке о Листи лијекова обавезног здравственог осигурања ФБиХ. На овај начин су на А листу лијекова додани формотерол фумарате дихидрат и индакатерол, а на Б листи је за лијек оланзапин додан и његов фармацеутски облик “обложене таблете“.
Одлуке, планови рада и извјештаји
Влада ФБиХ је, на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике, донијела потребне акте за провођење поступка за избор и именовање предсједавајућег и чланова Надзорног одбора Федералног завода за пензијско и инвалидско осигурање.
Усвојена је информација Федералног министарства пољопривреде, водопривреде и шумарства о примјени постојеће Средњорочне стратегије развоја пољопривредног сектора у Федерацији БиХ у 2023. години до усвајања нове Стратегије пољопривреде и руралног развоја 2021-2027. година. С циљем доношења Програма новчаних подршки у пољопривреди и руралном развоју за 2023. годину, Влада Федерације БиХ ће до усвајања нове Стратегије пољопривреде и руралног развоја 2021-2027. година примјењивати постојећу стратегију.
Влада ФБиХ је усвојила извјештај о инспекцијском надзору у области заштите од пожара из надлежности Федералног министарства унутрашњих послова за 2022. годину. Ово министарство задужено је да настави започете активности на доношењу Закона о промету експлозивних материја и запаљивих течности и гасова и Закона о пријевозу опасних материја, усклађеним с прописима ЕУ из те области.
Данас су усвојени извјештаји о раду за прошлу годину и планови рада за 2023. годину Архива Федерације и Агенције за државну службу ФБиХ. Влада је усвојила и извјештај о прошлогодишњем раду Федералног завода за статистику, као и извјештај о раду Комисије за Програм јавних инвестиција (ПЈИ) Федерације БиХ за период јули - децембар 2022. године.
Скупштини БХ-Гаса д.о.о. Сарајево дате су претходне сагласности за разрјешење вршилаца дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва, а због истека периода на који су именовани, као и за именовање Адема Ћимића, Елме Камерић, Муамера Брчаниновића, Нусрета Палавре и Санеле Зјакић за вршиоце ових дужности до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца.