Донесена Уредба о исплати 1.000 КМ новчане помоћи породиљама за новорођено дијете у ФБиХ
Влада Федерације БиХ је на данашњој сједници у Сарајеву на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике донијела је Уредбу о исплати новчане помоћи породиљама за новорођено дијете у ФБиХ. Овом уредбом уређује се поступак исплате новчане помоћи породиљама за новорођено дијете, корисници и услови под којима се помоћ остварује, затим поступак за одобрење помоћи, као и друга питања од значаја за одобрење новчане помоћи породиљама за новорођено дијете у Федерацији.
Подсјетимо, ријеч је о једнократној помоћи за новорођено дијете у висини од 1.000 КМ по дјетету. Федерална влада је овај модел пронаталитетне политике усмјерила ка осигурању дугорочног социо-економског оснаживања породица с дјецом, а самим тим, како је образложено из ресорног министарства, и на повећање шанси за ублажавање посљедица негативних демографских трендова. Процијењени број корисника је 16.000, а износ од 16 милиона КМ за исплату помоћи за новорођено дијете осигуран је у Буџету ФБиХ за 2024. годину, на позицији Текућег трансфера појединцима - Једнократна новчана помоћ за новорођено дијете.
Под условима утврђеним данас донесеном уредбом, ову новчану помоћ може остварити породиља која је остварила потомство у периоду од 1. јануара до 31. децембра у календарској години у којој се из буџета Федерације за ту годину врши исплата на основу ове уредбе. Прецизирано је да новчану помоћ за новорођено дијете може остварити породиља и у случају мртворођеног дјетета или уколико дијете умре током трајања периода унутар којега се подносе захтјеви за новчану помоћ на основу ове уредбе. У случају смрти мајке дјетета или привремене спријечености мајке да због болести или издржавања казне затвора брине о дјетету, или у случају да је мајци одузето родитељско право, ову помоћ може остварити отац дјетета рођеног у поменутом периоду.
Како се наводи у Уредби, ову помоћ не могу остварити родитељи дјетета којима је одузето родитељско право или дјетета које је одлуком надлежног центра за социјални рад или опћинске службе социјалне заштите смјештено у хранитељску породицу или установу социјалне заштите током трајања периода унутар којег се подносе захтјеви за одобрење новчане помоћи на основу ове уредбе. У том погледу, Федерално министарство рада и социјалне политике ће кроз службене евиденције надлежних центара и опћинских служби провјерити чињенице. Уколико се утврди да је током трајања периода унутар којег се подносе захтјеви за одобрење новчане помоћи на основу ове уредбе родитељима одузето родитељско право или да је дошло до смјештаја дјетета у хранитељску породицу или установу социјалне заштите, родитељ дјетета којем је исплаћена новчана помоћ за новорођено дијете дужан је извршити поврат средстава.
У условима за одобрење новчане помоћи за новорођено дијете истакнуто је да мајка мора бити држављанка БиХ и ФБиХ с пријављеним пребивалиштем на територији Федерације у трајању од најмање девет мјесеци прије дана рођења дјетета. Дијете мора бити рођено у БиХ у периоду од 1. јануара до 31. децембра у календарској години у којој се из федералног буџета за ту годину врши исплата на основу ове уредбе. Уколико је отац дјетета држављанин БиХ и ФБиХ с пријављеним пребивалиштем на територији Федерације у трајању од најмање девет мјесеци прије дана рођења дјетета, онда се мајци која није држављанка БиХ може одобрити ова помоћ. Такођер, мајци дјетета које није рођено у БиХ може се одобрити ова помоћ уколико је због здравствених разлога у вријеме порођаја боравила у другој земљи.
Уредбом је утврђено да се захтјев за одобрење помоћи подноси путем електронске апликације која ће бити доступна на службеној web страници Федералног министарства рада и социјалне политике. Након окончаног поступка регистрације и подношења захтјева за новчану помоћ кроз електронску апликацију, Министарство ће извршити провјере унесених података путем службене базе Агенције за идентификацијске исправе, евиденцију и размјену података БиХ (IDDEEA).
Период за подношење захтјева за одобрење новчане помоћи за новорођено дијете, укључујући и његову евентуалну допуну, тече од 1. јануара календарске године у којој се из буџета Федерације за ту годину врши исплата на основу ове уредбе па до 15. јануара наредне календарске године.
Покренута израда Стратегије развоја дрвне индустрије ФБиХ за период 2026-2035. година
Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије донијела Одлуку којом се покреће процес израде Стратегије развоја дрвне индустрије ФБиХ за период 2026-2035. година.
У процесу израде Стратегије, у складу са одредбама Уредбе о изради стратешких докумената у ФБиХ, примјењиват ће се кључни принципи израде стратешких документа у Федерацији БиХ отворени модел координације, равноправност сполова, хоризонтална и вертикална координација свих нивоа власти у ФБиХ, партнерство, јавност и транспарентност.
Стратегијом ће се дефинисати правци, циљеви и ресурси даљег развоја дрвне индустрије у ФБиХ, те обезбиједити усклађеност развојних праваца и стратешких циљева са стратешким циљевима из Стратегије развоја Федерације БиХ 2021-2027. година, као и са документима релевантним за процес интегрисања Босне и Херцеговине у Европску унију и другим међународно признатим обавезама БиХ.
Носилац израде Стратегије је Федерално министарство енергије, рударства и индустрије у сарадњи са УНДП, а на основу Споразума о финансирању између Развојног програма Уједињених нација и Министарства, потписаног 28.12.2023. године.
Министарство ће у процесу израде Стратегије осигурати учешће заинтересованих страна, кроз учешће надлежних федералних и кантоналних органа управе, управних организација, јединица локалне самоуправе, УНДП-а, Привредне коморе ФБиХ, привредних друштава из области дрвне индустрије, представника удружења/групација и кластера дрвне индустрије у Федерацији БиХ.
Пројектни задатак за израду Стратегије доноси федерални министар енергије, рударства и индустрије, а Влада Федерације БиХ ће посебним рјешењем формирати Радну групу за израду Стратегије.
Рок за достављање приједлога Стратегије на разматрање и усвајање Влади Федерације БиХ, уз претходну проведбу процеса консултација, је 12 мјесеци.
Како је образложено, разлог за доношење ове стратегије је садржан у одредбама Закона о развојном планирању и управљању развоја у ФБиХ. Израда ове секторске Стратегије ће представљати подлогу за израду трогодишњег и годишњег плана рада Министарства, као и подлогу за документе оквирног буџета мјера економске политике у дрвном сектору ФБиХ и у програму Јавних инвестиција.
Усвојена Информација о подузимању мјера на активностима праведне транзиције у ФБиХ
Влада Федерације БиХ данас је закључком усвојила Информацију Федералног министарства енергије, рударства и индустрије о подузимању мјера на активностима праведне транзиције у ФБиХ на подручјима гдје се остварује активна производња угља.
У закључку је наведено да Влада изражава пуну посвећеност процесу праведне транзиције у Федерацији, у складу с преузетим међународним обавезама Босне и Херцеговине, плановима и потребама за обезбјеђење количина енергије за потребе Федерације. Уред федералног премијера, те федерална министарства финансија, затим околиша и туризма, просторног уређења, пољопривреде, водопривреде и шумарства, рада и социјалне политике, те промета и комуникација, задужени су да доставе Федералном министарству енергије, рударства и индустрије приједлог члана који ће бити у саставу Интерресорне министарске комисије - Управљачког одбора ФБиХ за активности на изради Стратегије праведне транзиције енергетског сектора Федерације БиХ до 2030. године са пројекцијом до 2050. године и подршку пројектима праведне транзиције у ФБиХ. Федерално министарство енергије, рударства и индустрије задужено је да припреми приједлог рјешења о именовању Интерресорне министарске комисије - Управљачког одбора ФБиХ за подршку пројектима праведне транзиције у ФБиХ и достави Влади на разматрање и усвајање.
У складу са овим закључком, ЈП Електропривреда БиХ д.д. Сарајево, те рудници угља Зеница, Крека, Какањ и Бановићи имају задужење да путем својих интерно именованих радних тијела пруже пуну подршку и остваре координацију са Свјетском банком с циљем достављања података неопходних за идентификацију приоритетних инвестиција као процјену индикатора за праћење напретка/остваривања пројекта.
Федерално министарство енергије, рударства и индустрије задужено је и да настави активности на процесу праведне транзиције енергетског сектора у ФБиХ и припреми стратешке документе везано уз процес праведне транзиције.
У Информацији Министарства је наведено да је стратешки циљ Владе ФБиХ, влада кантона и скупштина локалних заједница успостављање транспарентног праведног процеса транзиције енергетског сектора, уз истовремени стратешки привредни развој локалних заједница, кантона и ширих дијелова Федерације БиХ, гдје се десетљећима експлоатирао угаљ. С обзиром на то да је зелена транзиција или декарбонизација енергетског сектора дугорочан процес, из ресорног федералног министарства је истакнуто и да процес транзиције енергетског сектора захтјева израду стратешких докумената који имају зацртане циљеве за развој енергетског сектора Федерације у овом дугогодишњем прелазу, међу којима је и плански развој капацитета обновљивих извора енергије.
Подсјећа се и да је, с обзиром да се на нивоу БиХ не воде активности на изради Стратегије праведне транзиције енергетског сектора, Влада ФБиХ на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије на сједници 30. априла ове године донијела Одлуку о изради Стратегије праведне транзиције енергетског сектора Федерације БиХ до 2030. године са пројекцијом до 2050. године.
Покренута израда Закона о електронској трговини
Влада Федерације БиХ данас је на приједлог Федералног министарства трговине усвојила Рјешење којим је именована Радна група за израду закона о електронској трговини.
Ову радну групу чине представници Федералног министарства трговине, Федералног министарства саобраћаја и комуникација, Федералног министарства развоја, подузетништва и обрта, затим Федералне управе за инспекцијске послове, Порезне управе ФБиХ, Привредне комора ФБиХ, те представници компанија Базерџан, ДМ и PennyPlus, као и представнци eComm Асоцијације у БиХ.
Задатак ове радне групе је припрема текста закона и његово достављање заинтересованим странама због провођења консултација и анализирања писмених коментара.
Радна група ће након консултација анализирати писмене коментаре и коначан текст преднацрта закона, у року од 60 дана почев од истека посљедњег дана рока за доставу писмених коментара, доставити федералном министру трговине због даљњег поступка.
Током израде текста закона, Радна група ће обухватити и питања која се односе на усклађеност са прописима Европске уније, те преузети одговарајуће прописе из ове области.
Утврђен Нацрт закона о социјалним услугама у ФБиХ
Влада Федерације БиХ на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике утврдила је Нацрт закона о социјалним услугама у ФБиХ, те га упутила у даљњу парламентарну процедуру. Овим законом уређују се појам и садржај социјалних услуга, значење појединих израза, корисници социјалних услуга, те начела социјалне заштите при пружању и кориштењу социјалних услуга, као и социјалне услуге. Уређују се и мрежа социјалних услуга, као и осигурање ових услуга и методологија за утврђивање цијена услуга, затим надлежности и поступак за остваривање права на социјалне услуге, пружаоци, те услови за пружање социјалних услуга и лиценцирање пружаоца социјалних услуга, повјерљиве информације и регистри, финансирање, надзор и друга питања од значаја за пружање и остваривање права на социјалне услуге у ФБиХ
У основним начелима на којима почива пружање социјалних услуга, овим нацртом закона, истичу се начела хуманизма и поштивања основних људских права и слобода, затим укључивања корисника социјалних услуга, те најбољег интереса корисника социјалних услуга. Прецизира се да су корисници социјалних услуга дјеца и одрасла лица у стању социјалне потребе, који су држављани БиХ с пребивалиштем на територију Федерације, као и страни држављани који социјалне услуге, утврђене одредбама овога закона, користе у складу с важећим прописима у нашој земљи, међународним уговорима и конвенцијама. Предвиђено је да се прописима кантона или јединица локалне самоуправе може проширити круг корисника социјалних услуга у складу с њиховим специфичним потребама и програмима развоја социјалне заштите на подручју њихове мјесне надлежности.
Између осталог, у складу с одредбама овог нацрта закона, прецизирано је да се социјалне услуге пружају према хитности интервенције, стању социјалне потребе, приоритету услуга и мјерама утврђеним индивидуалним планом. С циљем побољшања квалитета његова живота и укључености у заједницу, социјалне услуге се кориснику примарно пружају у његовом дому или у локалној заједници кроз ванинституционално социјално збрињавање и социјалну подршку.
Образложено је да Нацрт овог закона представља квалитетан правни оквир за хармонизацију постојећих и развој нових социјалних услуга, уједначавање услова за пружање социјалних услуга, лиценцирање пружаоца социјалних услуга, те ствара правне претпоставке за системско кориштење постојећих потенцијала пружаоца социјалних услуга који дјелују у невладином сектору. Појашњено је и да предвиђена законска рјешења отклањају највећи дио уочених проблема у погледу успостављања и спровођења минималних стандарда стручног рада и испуњавања неопходних инфраструктурних предуслова од пружаоца социјалних услуга за квалитетно пружање услуга њиховим корисницима. Надаље, значајно се професионализира стручни рад, уводи се интерни, те побољшава стручни и инспекцијски надзор, док се у односу на постојећи обезбјеђује додатни модалитет финансирања социјалних услуга кроз осмишљавање и развијање посебних програма за пружање одређених социјалних услуга, посебно у оним срединама у којима оне нису успостављене или развијене у одговарајућој мјери. Наглашено је и да је у протеклом периоду о овом закону у форми преднацрта реализиран процес јавних консултација са заинтересираним правним и физичким лицима.
Предлагач закључује да је релевантност и оправданост доношења овог закона неупитна, будући да тренутна законска рјешења не прате основна начела процеса социјалног укључивања посебно рањивих група и појединаца и деинституционализације утемељене на заштити основних људских права и најбољег интереса лица којима је потребно социјално збрињавање и подршка. Такодер, наглашено је да се постојећи правни оквири не подударају са стратешким опредјељењем законодавне и извршне власти у Федерацији да настави са јавним ангажманом на повећању квалитете живота дјеце, лица с инвалидитетом и старих лица, те да кроз досљедно спровођење реформских процеса у области социјалне и дјечје заштите обезбиједи услове за пружање подршке лицима којима је иста неопходна, те имплементира међународно утемељено право према којем свако лице има право на живот достојан човјека.
Осим тога, овај закон представља и одговор на потребу за системским промјенама које је неопходно провести у области традиционалног начина бриге о корисницима и задовољавања њихових потреба. На крају је истакнуто и да овај закон представља одговарајући правни инструмент помоћу којег ће се створити кључне правне претпоставке за развијање ефикасног и одрживог система социјалног збрињавања и подршке група и појединаца у стању социјалне потребе, као и за остварење основних циљева у изградњи друштва осјетљивог на потребе својих најрањивијих чланова.
Утврђен Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о материјалној подршци породицама с дјецом у ФБиХ
Влада Федерације БиХ утврдила је данас на приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о материјалној подршци породицама с дјецом у ФБиХ који ће бити упућен у парламентарну процеудуру по скраћеном поступку.
Приједлог закона садржи десет чланова чијим се одредбама настоје унаприједити постојећа законска рјешења и отклонити уочени проблеми у имплементацији овога прописа. Овим измјенама и допунама се, између осталог, продужава трајање права на дјечији додатак до навршене 18. године дјетета, а право на додатак се признаје и дјеци обољелој од малигних болести без обзира на приходе њихових породица. Измјенама и допунама се редефинише појам породице као заједнице дјеце и њихових родитеља или посвојитеља, односно дјеце и њихових сродника који су их законски дужни издржавати. Такођер, дефинише се и појам прихода.
Уводи се унапређење и у погледу обрачуна прихода, којим се прописује да се приликом обрачуна прихода у обзир не узимају приходи остварени током мјесеца који је непосредно претходио мјесецу у којему је поднесен захтјев за остваривање права. Тиме је превазиђен проблем немогућности надлежних порезних институција да доставе ажурне податке што значајно утиче на временску динамику рјешавања поднесених захтјева за остваривање. Између осталих, једним од нових ставова утврђени су приходи који се узимају у обзир приликом обрачуна, при чему су из истих искључена примања по основу прописа о заштити лица с инвалидитетом чиме је ова одредба учињена социјално правичнијом у односу на постојећу.
Предложено је и додавање одредбе према којој дијете старије од 16 година може остварити право на дјечији додатак уколико није склопило брак или стекло властито потомство. Такођер, умјесто досадашњег временског ограничења од 12 мјесеци и обавезе обнављања захтјева након истека тога периода, утврђује се обавеза провстепених органа да најмање једном годишње, по службеној дужности, изврше провјеру испуњености услова за наставак остваривања права на дјечији додатак. Прецизирано је да право на дјечији додатак траје док постоје услови за остваривање права, а најдуже до навршене 18. године дјетета.
Више од 11,1 милиона КМ за програме образовања и науке
Влада Федерације БиХ данас је на приједлог Федералног министарства образовања и науке донијела Одлуку о усвајању Програма утрошка и критерија расподјеле текућих трансфера у укупном износу од 11.135.000 КМ, утврђених Буџетом Федерације БиХ за 2024. годину.
Програм утрошка средстава обухвата десет текућих трансфера. За финансирање студентског стандарда предвиђено је 1.185.000 КМ, за финансирање образовања 2.600.000 КМ, те за имплементацију Болоњског процеса 300.000 КМ. За област науке од значаја за ФБиХ биће издвојено 1.800.000 КМ, за развој институција науке и подстицај НиР од значаја за ФБиХ 2.600.000 КМ, као и за институције науке и културе од значаја за БиХ 1.000.000 КМ. По 500.000 КМ биће распоређено институцијама науке и културе од значаја за Федерацију БиХ - Хрватска академија за знаност и умјетност БиХ, Академија наука и умјетности БиХ и Бошњачка академија наука и умјетности БиХ. За Интернационалну академију наука и умјетности у БиХ биће издвојено 150.000 КМ.
Средства утврђена у Програму распоређиват ће се према критеријима за расподјелу средстава по текућим трансферима утврђеним за сваки програм посебно.
Са корисницима средстава, зависно од карактера програма или пројекта, федерална министрица образовања и науке ће потписати посебне уговоре о реализацији додијељених средстава, којим ће се регулирати начин и рокови утрошка средстава и извјештавање. У случају да Федерално министарство образовања и науке, на основу оправданог захтјева корисника, продужи рок реализације једног или више пројеката, са корисником средстава биће склопљен анекс на уговор.
Корисник средстава обавезан је додијељена средства утрошити намјенски и у року прописаном уговором, те поднијети извјештај о утрошку и оствареним ефектима улагања у року од 15 дана од дана реализације средстава.
Надзор над утрошком средстава додијељених за финансирање и суфинансирање научно-истраживачких и истраживачко-развојних пројеката вршит ће Савјет за науку и Федерално министарство образовања и науке. Финансијски извјештај о реализацији научно-истраживачког и истраживачко-развојног пројекта са рачуноводствено-финансијског аспекта припремит ће Федерално министарство образовања и науке. Извјештај о реализацији програма истраживања и постизању утврђених циљева, односно оцјена научног садржаја извршеног истраживања у погледу оригиналности, актуелности, квалитет истраживања, вриједности добивених резултата научно-истраживачког и истраживачко-развојног пројекта припремит ће Савјет за науку Федералног министарства образовања и науке.
Кадровска рјешења
Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност за именовање чланова Надзорног одбора Дионичког друштва БХ Телецом Сарајево уиме државног капитала, на период до четири године, у саставу Седад Авдић, Самир Чорбо, Ела Халилхоџић, Алма Уставдић, Фарук Хаџић, Зоран Маријановић и Хасан Хасић. Прије тога дата је претходна сагласност за разрјешење вршилаца дужности чланова Надзорног одбора овог дионичког друштва, ради окончања конкурсне процедуре.
Дата је и претходна сагласност Надзорном одбору ЈП Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар за доношење одлуке о именовању вршиоца дужности чланова Управе Друштва до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до шест мјесеца у саставу Денис Ласић за в.д. директора, Кристијан Милас за в.д. извршног директора за економско-финансијске послове, Асмир Џевлан за в.д. извршног директора за пројектовање и грађење, Мирко Рогић за в.д. извршног директора за управљање и одржавање, Мирнеса Агић за в.д. извршног директора за опће, кадровске и правне послове. Прије тога дата је претходна сагласност Надзорном одбору овог јавног подузећа за доношење одлуке о разрјешењу вршиоца дужности чланова Управе, ради истека мандата.
Дата је и претходна сагласност Скупштини Привредног друштва ЈП Електропривреда БиХ д.д. - Сарајево за именовање Амела Косовца, Ведрана Касера, Миленка Обада, Едина Хамзића, Дамира Курјаковића и Елдара Агановића за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора овог привредног друштва, уиме државног капитала до окончања конкурсне процедуре, а најдуже до три мјесеца. Прије тога дата је претходна сагласност Скупштини овог привредног друштва за разрјешење вршилаца дужности чланова Надзорног одбора уиме државног капитала, ради истека периода на који су именовани.
Влада Федерације дала је претходну сагласност Надзорном одбору Привредног друштва ЈП Електропривреда БиХ д.д. - Сарајево за доношење Одлуке о именовању чланова Управе овог привредног друштва, на мандатни период од четири године и то Санела Буљубашића за генералног директора, Фахрудина Тановића за извршног директора за производњу, Амре Охрановић за извршног директора за правне послове и људске ресурсе, Харуна Гаџе за извршног директора за капиталне инвестиције, Едисеја Сјеротановића за извршног директора за дистрибуцију, Невада Икановића за извршног директора за снабдијевање и трговину, те Санеле Јуришић за извршног директора за економске послове.
Данас је донесено и Рјешење којим се привремено именује Управни одбора Фондације за спорт у саставу Аднан Џиндо за предсједника, те Дамир Шапина и Јасенко Елезовић за чланове. Привремени Управни одбор именују се на период најдуже до три мјесеца, односно до окончања конкурсне процедуре за избор и именовање предсједника и чланова Управног одбор Фондације за спорт у складу са одредбама Закона о министарским, владиним и другим именовањима ФБиХ.
За учешће у раду и одлучивању на предстојећој Скупштини Привредног друштва ЈП Аутоцесте Федерације БиХ д.о.о. Мостар данас је опуномоћен Јадранко Пуљић.