БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

322. сједница Владе ФБиХ

  • 07.07.2022.
  • 322. сједница Владе ФБиХ

    11. јули 2022. године проглашен Даном жалости у Федерацији БиХ

    Влада Федерације БиХ је, на данашњој сједници у Сарајеву, 11. јули 2022. године, дан сјећања на геноцид у Сребреници, прогласила Даном жалости у Федерацији Босне и Херцеговине.

    Дан жалости се обиљежава обавезним истицањем заставе Босне и Херцеговине на пола копља, односно јарбола, на зградама Владе Федерације Босне и Херцеговине и институција Федерације БиХ.

    На Дан жалости не могу се одржавати програми културно-забавног карактера на јавним мјестима у Федерацији БиХ. Медијске куће на територији Федерације БиХ дужне су ускладити и прилагодити своје програмске садржаје Дану жалости.

    У образложењу је, уз остало, истакнуто да је Одлука донесена ради изражавања саучешћа и суосјећања с породицама жртава, те сјећања на геноцид у Сребреници. Донесена одлука ступа на снагу даном доношења и бит ће објављена у Службеним новинама Федерације БиХ.

    Помоћ становништву усљед раста индекса потрошачких цијена

    Влада Федерације Босне и Херцеговине је на данашњој сједници донијела Уредбу о помоћи становништву усљед раста индекса потрошачких цијена. Односи се на помоћ становништву, и то путем новчаних исплата у износу од 100 КМ пензионерима, затим једнократне новчане помоћи од 100 КМ корисницима права из борачко-инвалидске заштите и лицима са инвалидитетом, те цивилним жртвама рата, као и путем пакета  помоћи основних животних намирница у вриједности од 500 КМ примаоцима сталне новчане и друге материјалне помоћи. Процјењено је да ће новчаном подшком бити обухваћено више од 530.000 становника, а средства за реализацију ове уредбе осигуравају се из Буџета ФБиХ.

    Опћи циљ уредбе је осигуравање финансијске и материјалне подршке ради побољшања материјалног статуса најугроженијим категоријама становништва, а због значајног раста индекса потрошачких цијена.

    Право на новчану исплату у износу од 100 КМ имају корисници пензија Федералног завода за ПИО,  који имају пребивалиште на територији БиХ и затечени су у исплати пензије на дан исплате новчаног износа. Новчани износ саставни је дио пензије и исплаћује се с пензијом за мјесец јули 2022. године.

    Једнократну новчану помоћ у износу од 100 КМ остварују корисници права на личну и породичну инвалиднину, мјесечни новчани додатак по основу признања или одликовања и права на новчану егзистенцијалну накнаду. Једнократна новчана помоћ се исплаћује лицима која су остварила накнаду по основу свог статуса за мјесец јуни 2022. године. Особе које су корисници више наведених права, ову помоћ остварују само по једном основу. Федерално министарство за питања бораца и инвалида одбрамбено-ослободилачког рата ће исплатити једнократну новчану помоћ у року од 60 дана од ступања на снагу ове уредбе.

    Право на једнократну новчану помоћ у износу од 100 КМ имају лица са инвалидитетом и цивилне жртве рата. Једнократна новчана помоћ се исплаћује особама која су остварила накнаду по основу свог статуса за мјесец јуни 2022. године. Особе које имају статус лица са инвалидитетом и статус цивилне жртве рата, једнократну новчану помоћ остварују само по једном основу. Федерално министарство рада и социјалне политике ће исплатити једнократну новчану помоћ лицима са инвалидитетом у року од 60 дана од дана ступања на снагу уредбе, док ће у истом року кантонални органи управе исплатити једнократну помоћ цивилним жртвама рата, а средства ће им бити дозначена из Буџета Федерације.

    Према уредби помоћ остварују и примаоци сталне новчане помоћи, који су ово право остварили за мјесец јуни, затим лица, односно породице у стању социјалне потребе, а које су према евиденцијама надлежних центара за социјални рад, односно опћинских служби социјалне заштите, остварили право на помоћ у претходних шест мјесеци. Подршка коју остварују ова лица и породице састоји се од пакета основних животних намирница у вриједности од 500 КМ. На приједлог Федералне дирекције робних резерви, Влада Федерације ће донијети одлуку којом ће утврдити врсту и количину робе која ће се употријебити за ове намјене. Подршка ће бити уручена у року од 60 дана од дана доношења ове одлуке.

    Уредбом је утврђена и могућност да послодавац може извршити исплату једнократне помоћи раднику у висини до 1.080 КМ, до 31.12.2022. године. Ова помоћ се не сматра плаћом или накнадом плаће према одредбама Закона о раду.

    У образложењу разлога за доношење ове уредбе наведено је да се Федерација БиХ суочава са значајним инфлаторним притисцима узрокованим вањским факторима, који посебно погађају становништво слабијег материјалног статуса.  Иако је раст цијена изазван вањским факторима, прије свега као посљедица глобалне пандемије и рата у Украјини, Влада Федерације БиХ је већ подузела мјере како би заштитила најрањивије категорије. Тако су у 2022. години повећане пензије и борачке накнаде, те издвојена значајно већа средства за пољопривреду и робне резерве с циљем интервенције на цијене хране. Надаље, Влада Федерације БиХ је већ донијела више закона који пружају материјалну подршку одређеним категоријама. Коначно, у не могућности да утиче на цијене плина и нафте, Федерација БиХ наставља са субвенционирањем цијене електричне енергије за домаћинства, те ограничавањем маржи како би спријечила могуће злоупотребе тренутног стања ради остваривања већих профита. 

    Уз све ово, раст јавних прихода у првих шест мјесеци 2022. години је такођер омогућио Влади Федерације БиХ да додатно интервенише у виду пружања данас утврђене једнократне финансијске помоћи, као и помоћ у виду пакета основних животних намирница примаоцима сталне новчане и друге материјалне помоћи. На овај начин, Влада ФБиХ остаје привржена принципу према којем вишак јавних прихода директно усмјерава грађанима којима су они најпотребнији.

    Овом Уредбом, Влада Федерације БиХ такођер омогућава, али не прописује обавезу, да послодавци  својим радницима исплате једнократну помоћ без плаћања пореза и доприноса.

    Због немогућност да директно утиче на цијене роба које су одређене вањским факторима, Влада Федерације БиХ је донијела ову Уредбу како би барем једним дијелом надомјестила изгубљени животни стандард најрањивијих категорија, не угрожавајући при томе фискалну стабилност и редовне исплате из Буџета ФБиХ. 

    75 милиона КМ из Буџета ФБиХ за финансијску консолидацију и реструктурирање јавних здравствених установа у овој години

    Влада Федерације БиХ је, на приједлог Федералног министарства здравства, усвојила Програм утрошка средстава с критеријима расподјеле средстава „Текући трансфер другим нивоима власти и фондовима - Трансфер за санацију здравствених установа у Федерацији БиХ“, утврђених Буџетом ФБиХ за 2022. годину, у износу од 75.000.000 КМ.

    Одобрава се расподјела ових средстава за 19 здравственим установама у ФБиХ чији је оснивач Федерација БиХ, типа свеучилишно-клиничких болница, као и опћим и кантоналним болницама у ФБиХ, а с циљем проведбе Закона о финансијској консолидацији и/или реструктурирању јавних здравствених установа у ФБиХ.

    Клиничком центру Универзитета у Сарајеву расподјељен је износ од 10.000.000 КМ, Универзитетско-клиничком центру Тузла 9.666.667 КМ, Свеучилишно-клиничкој болници Мостар 20.000.000 КМ, ЈУ Кантонална болница Др. Сафет Мујић Мостар 5.000.000 КМ, ЈУ Кантонална болница Зеница 7.666.667 КМ, ЈУ Кантонална болница Др. Ирфан Љубијанкић Бихаћ 6.000.000 КМ, Кантоналној болници ЈЗУ Горажде 500.000 КМ,  Кантоналној болници Орашје 666.667 КМ, Кантоналној болници „Др. Фра Миховил Сучић“ Ливно 2.000.000 КМ, ЈУ Опћа болница Коњиц 1.666.666 КМ, Опћој болници „Др. Мустафа Бегановић“ Грачаница 1.333.333 КМ, ЈЗУ Опћа болница Сански Мост 1.166.666 КМ, ЈУ Опћа болница „Прим.др. Абдулах Накаш“ Сарајево 666.667 КМ, ЈУ Болница Травник 4.333.333 КМ, Хрватској болници „Др.фра Мато Николић“ 1.666.666 КМ, ЈУ Опћа болница Бугојно 666.667 КМ, ЈУ Болница за плућне болести и ТБЦ Травник 333.333 КМ, Опћој болници Јајце 666.667 КМ, те Опћој болници Тешањ износ од 1.000.000 КМ.

    Сврха програма је проведба Закона о финансијској консолидацији и/или реструктурирању јавних  здравствених установа у ФБиХ, који има за циљ постизање стања ликвидности и солвентности јавних здравствених установа, јачање одговорности у управљању ризиком у пословању јавних здравствених установа, у складу са овим законом, Законом о финансијском пословању, прописима донесеним на основу тих закона, увођење нових здравствених технологија, модернизације, проширења капацитета, као и повећања квалитета и ефикасности у пружању здравствених услуга.

    У оквиру овог програма средства ће се користити за рјешавање дуговања здравствених установа код којих је евидентирана неликвидност у смислу одредби Закона о финансијском пословању и/или у којима постоји акумулирани губитак. Финансијска консолидација обухвата дуговања здравствених установа по основу доприноса за ПИО из и на плате, доприноса за основно здравствено осигурање из и на плате, доприноса за осигурање у случају незапослености из и на плате, пореза и других јавних прихода (искључујући ПДВ), пружених комуналних услуга, те испоручених роба неопходних за рад здравствене установе добављачима роба (лијекови, потрошни материјал и сл.), као и неисплаћених нето плата запосленика. Здравствена установа која не испуњава услове за финансијску консолидацију из одредби Закона, може покренути поступак реструктурирања у складу с начином и поступком дефинисаним Законом и прописима донесеним на основу њега.

    Критерији за расподјелу средстава трансфера су Закон о финансијској консолидацији и/или реструктурирању јавних здравствених установа у ФБиХ, Одлука о покретању поступка финансијске консолидације и/или реструктурирања, Програм финансијске консолидације и/или реструктурирања установе усвојен од стране надлежног извршног органа власти у складу са Законом, те Програм утрошка средстава установе за текућу годину.

    Федерално министарство здравства ће најкасније 15 дана од ступања на снагу ове одлуке, с корисницима сачинити Уговор о међусобним правима и обавезама. Уговор обавезно садржава све битне елементе дозначавања средстава овог трансфера, рокове, услове кориштења средстава, те начин контроле утрошка ових средстава, као и обавезу поврата средстава у Буџет ФБиХ у случају ненамјенског утрошка средстава и друга битна питања.

    Исплата средстава вршит ће се квартално по истеку квартала, а у складу с критеријима из ове одлуке, а на начин да ће се исплата за прва два квартала текуће године извршити једнократно након достављања захтјева здравствене установе Федералном министарству здравства, с програмом утрошка средстава за првих шест мјесеци 2022. године, а исплата преосталих средстава ће се дозначавати након што здравствене установе Министарству доставе Одлуку о покретању поступка финансијске консолидације и /или реструктурирања, као и Програм финансијске консолидације и/или реструктурирања установе усвојен од стране надлежног извршног органа власти, а у складу са одредбама Закона.

    У образложењу је наведено да је Законом о финансијској консолидацији и реструктурирању јавних здравствених установа у ФБиХ предвиђено да се за ове намјене у три фискалне године издвоје средства у износу од 225 милиона КМ из Буџета ФБиХ за клиничке центре, као и за опће и кантоналне болнице. У Буџету ФБиХ за 2022. годину предвиђена су средства за ове намјене за прву фискалну годину у износу од 75 милиона КМ.

    Утврђени приједлози допуна закона о премјеру, катастру земљишта и некретнина, те земљишним књигама ФБиХ

    Влада Федерације БиХ је, на приједлог Федералног министарства правде, утврдила приједлоге закона о допунама закона о премјеру и катастру земљишта, о премјеру и катастру некретнина, те о земљишним књигама ФБиХ, те их упутила у парламентарну процедуру доношења по скраћеном поступку.

    Федерално министарство правде образложило је да је циљ предложених допуна ових закона осигурање законских претпоставки за повећање степена интеграције у процесу одржавања података катастра и земљишне књиге, с тежиштем на она подручја и некретнине које су прошле процес усаглашавања, а како би се ти усаглашени подаци и даље одржавали уз осигурање највишег нивоа транспарентности и интегритета података, те с минималним утрошком средстава и административних капацитета на добробит грађана и пословне заједнице. Такођер, скраћени поступак се предлаже с обзиром да предложене допуне нису обимне.

    Наиме, истакнуто је да је у Федерацији БиХ дуготрајна примјена система двојне регистрације некретнина, односно кроз катастар и земљишну књигу, за посљедицу имала неусклађеност података и неажурност, те препреке када је ријеч о стављању некретнина у службу привредног и опћег друштвеног напретка. С циљем унапрјеђења система регистрације некретнина на подручју Федерације БиХ од 2013. године систематски се приступило његовој модернизацији и усклађивању података кроз провођење Пројекта регистрације некретнина. Провођење пројектних активности резултирало је са 57,8 посто земљишнокњижних уложака заснованих на новом катастарском премјеру.

    У склопу пројектних активности током 2022. године израђена је Студија изводљивости нове системске и софтверске архитектуре информационог система земљишне књиге и катастра у ФБиХ, гдје су између осталог, препознате препреке и слабости које за развој система представља постојећи правни оквир.

    С обзиром да систем регистрације некретнина чини основну инфраструктуру сваке државне заједнице и основ за управљање просторним ресурсима, Федерално министарство правде предложило је данас утврђене допуне и нагласило да су у току активности на изради новог законског рјешења којим се на свеобухватан начин треба уредити питање премјера и катастра некретнина, у складу с простором, временом и новим технолошким рјешењима.

    Расподјела дијела прихода остварених по основу накнада за приређивање игара на срећу

    Влада Федерације БиХ је, на приједлог Федералног министарства образовања и науке, донијела Одлуку о утврђивању листе корисника и расподјели дијела прихода остварених по основу накнада за приређивање игара на срећу. Овом одлуком се одобрава расподјела дијела прихода у износу од 575.085 КМ уплаћених у Буџет ФБиХ у 2021. години, остварених по основу накнада за приређивање игара на срећу, а након проведене процедуре по јавном позиву за укупно 146 програма и пројеката.

    Од укупног износа, за финансирање 31 програма и пројекта из области „Заштита права дјеце која су жртве злостављања, педофилије, просјачења“, садржаних у одобреном коначном приједлогу листе корисника, расподјељује се износ од 123.522 КМ.

    Износ од 451.563 КМ расподјељује се за финансирање 115 програма и пројеката из области „Учествовање у лијечењу, превенцији и борби против овисности о дроги, алкохолу, играма на срећу и коцки“ садржаних у одобреном коначном приједлогу листе корисника.

    Федерално министарство образовања и науке ће најкасније у року од 30 дана од дана ступања на снагу ове одлуке закључити појединачне уговоре с корисницима којима су средства додијељена, а који ће најкасније до 31.12.2022. године Федералном министарству доставити извјештај о намјенском утрошку додијељених средстава. Министарство ће најкасније до 1. марта 2023. године, Влади Федерације БиХ доставити свеобухватну информацију о намјенском утрошку средстава додијељених корисницима. 

    Позитиван тренд кретања свих категорија прихода

    Влада Федерације БиХ је, на приједлог Федералног министарства финансија, прихвата мјесечни преглед наплате порезних прихода и доприноса на територији ФБиХ за мај 2022. године и период 1.1. - 31.5.2022. године.

    У овом мјесечном прегледу наведено је да је у мају 2022. године укупан ниво остварених прихода по основу индиректних и директних пореза, те социјалних доприноса у Федерацији БиХ, износио 769,2 милиона КМ, што је за 28,3 посто више у односу на исти мјесец прошле године. На разини кумулатива за првих пет мјесеци ове године, укупни приходи по основи наведених категорија износили су 3.774,8 милиона КМ и већи су за 21,8 посто у односу на исти период 2021. године. Позитиван појединачни тренд кретања забиљежен је код сваке обухваћене категорије прихода.

    Када је ријеч о приходима од индиректних пореза, расположиви дио прихода од индиректних пореза с Јединственог рачуна за буџете свих корисника у ФБиХ, у мају ове године остварен је у укупном износу од 306,1 милион КМ, што је за 55,9 посто више у односу на исти мјесец 2021. године.

    Расподјела прихода од индиректних пореза корисницима у ФБиХ извршена је према методологији прописаној Законом о припадности јавних прихода у ФБиХ. Тако је, у мају 2022. године буџету ФБиХ распоређено 110,8 милиона КМ, што је у односу на исти мјесец 2021. године више за 39,7 милиона. КМ. Укупан дио прихода за расподјелу кантоналним буџетима износио је 156,8 милион КМ и већи је за 56,2 милиона КМ. Расположиви приходи од индиректних пореза за расподјелу опћинским/градским буџетима износили су 25,8 милиона КМ и већи су за 9,2 милиона КМ у односу на мај претходне године. Дио прихода од индиретних пореза који се распоређује управитељима цеста износио је 11,9 милион КМ и већи је за 4,3 милиона КМ, док је припадајући износ за Град Сарајево износио 0,8 милион КМ са исказаним растом за 0,3 милиона КМ.

    На разини кумулатива, укупно расположиви приходи од индиректних пореза износили су 1.386,3 милиона КМ и већи су за 29,8 посто у односу на првих пет мјесеци 2021. године.

    Када је ријеч о приходима од директних пореза у ФБиХ у мају ове године, између осталог,  наплаћени приходи од пореза на добит износили су 46,9 милиона КМ и већи су за 50,6 посто у односу на исти мјесец прошле године, док су приходи од пореза на доходак наплаћени су у укупном износу од 43,2 милиона КМ и већи су за 16,7 посто у односу на мај 2021. године.

    Укупна наплата прихода по основи обавезних социјалних доприноса у мају ове године износила је 348,3 милиона КМ и већа је за 12,4 посто у односу на мај 2021. године. На разини кумулатива ови приходи биљеже наплату у износу од 1.734,6 милиона КМ, што је за 13,2 посто више у односу на исти период прошле године.

    Влада ФБиХ данас је, на приједлог Федералног министарства финансија, усвојила и Годишњи консолидовани извјештај интерне ревизије у јавном сектору у Федерацији БиХ за 2021. годину.

    Усвојен механизам вансудских нагодби из радних односа

    Влада Федерације БиХ данас је, након разматрања информације о реализацији вансудских нагодби за потраживања према Буџету ФБиХ по основу правоснажних и извршних судских одлука из радних односа, донијела закључак којим се усваја текст Јавног позива за закључење вансудске нагодбе у 2022. години, текст Захтјева за закључење вансудске нагодбе у 2022. години, као и текстови (укупно три) типских уговора о вансудској нагодби за измирење обавеза произашлих из радних односа утврђених правоснажним и извршним судским одлукама према упосленицима, умировљеницима, њиховим насљедницима и адвокатским канцеларијама-опуномоћеницима.

    Руководиоци федералних органа и институција задужени су да у поступку вансудске нагодбе примјењују наведено упутство, као и одредбе јавног позива.

    Генерални секретаријат Владе ФБиХ ће федералним органима и институцијама, као и Самосталном синдикату државних службеника и намјештеника у органима државне службе, судској власти и јавним установама у ФБиХ, доставити данас усвојене акте, а који ће бити објављени и на  wеб страници Владе ФБиХ.

    Влада Федерације БиХ је данас донијела и Одлуку о давању сагласности на Упутство за закључење и извршење уговора о вансудској нагодби у 2022. години.

    Одлуке и закључци

    Влада Федерације БиХ је, на приједлог Федералног министарства правде, утврдила Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о извршењу кривичних санкција у ФБиХ.

    Данас је усвојен Други извјештај Федералног министарства енергије, рударства и индустрије о контроли намјенског утрошка грант средстава утврђених у Буџету ФБиХ за 2020. годину овом министарству „Капитални трансфери јавним предузећима - Финансирање развојних пројеката у ФБиХ из области намјенске индустрије“.

    Влада ФБиХ примила је на знање информацију Федералног министарства енергије, рударства и индустрије о стању у привредном друштву Зрак д.д. Сарајево. Управа и Надзорни одбор овог привредног друштва задужени су да у року од пет дана сачине реалан и детаљан план изласка из кризе у складу са Закључком Владе од 2.6.2022. године и путем Министарства доставе исти Влади ФБиХ на разматрања и одлучивање.

    Дата је сагласност на Одлуку Управе БХ Телецом д.д. Сарајево о одобравању средстава за набавку рекламно-промотивних услуга од добављача Обала Арт Центар за манифестацију Сарајево Филм Фестивал за 2022., 2023. и 2024. годину, у износу од 750.000 КМ.

    Данас је донесен закључак о прихватању Измјена и допуна Финансијског плана Завода здравственог осигурања и реосигурања ФБиХ за 2022. годину, Измјена и допуна Финансијског плана федералног фонда солидарности за 2022. годину (Анеx И) и Одлуке о начину извршавања Ребаланса финансијског плана Завода здравственог осигурања и реосигурања ФБиХ за 2022. годину, које ће доставити Парламенту ФБиХ ради разматрања и давања сагласности.

    Дате су сагласности на Одлуку о измјени и допунама Одлуке Управног одбора Финансијско-информатичке агенције о висини накнада за услуге из дјелокруга рада Агенције од 31.5.2022. године, те за усвајање једанаесте измјене Статута Јавног предузећа Жељезнице Федерације БиХ, друштва са ограниченом одговорношћу Сарајево.

    Такођер, дате су сагласности на Меморандум о разумијевању између Владе Републике Азербејџан и Владе Федерације БиХ о сарадњи у области противминског дјеловања, као и на Споразум о међусобној сарадњи у заштити и спашавању људи и материјалних добара од природних и других несрећа између Федералне управе цивилне заштите и Одјела за јавну сигурност Брчко дистрикта БиХ.

    Влада је усвојила извјештај о напретку Пројекта „Подршке запошљавању“ (ЕСП) за период 1.1.-30.6.2022. године, те је примљена на знање информација о реализацији закључака Владе Федерације БиХ за период јануар-мај 2022. године.

    Кадровска рјешења

    Влада Федерације БиХ дала је претходну сагласност за именовање Јосипа Врдољака, Ивана Шимуновића, Пере Бубала и Мее Зубац Муса за вршиоце дужности чланова Надзорног одбора привредног друштва Цесте д.д. Мостар, уиме државног капитала, до окончања конкурсне процедуре, а најдуже на период до три мјесеца, почев од дана ступања на снагу Одлуке Скупштине Друштва о њиховом именовању.

    Влада ФБиХ данас је донијела потребне акте о поништавању поновних јавних конкурса и  расписивању поновних јавних конкурса за избор и номиновање чланова надзорних одбора привредних друштава Оператор-Терминали Федерације д.о.о. Сарајево, БХ-Гас д.о.о. Сарајево, те РМУ Бановићи д.д. Бановићи.

    Донесени су и потребни акти о поништавању и расписивању јавног конкурса за избор и номиновање за именовање чланова Надзорног одбора Дионичког друштва БХ Телецом Сарајево. Такођер, донесени су потребни акти за провођење поступка избора кандидата за чланове Конкуренцијског вијећа Босне и Херцеговине из Федерације БиХ.

    За учешће у раду и одлучивање на наредним сједницама скупштина привредних друштава Влада је опуномоћила Ернеста Ђонку (БХ Пошта д.о.о. Сарајево), Амадеа Мандића (Међународни аеродром Сарајево д.о.о. Сарајево) и Халку Балавца (Оператор - Терминали Федерације д.о.о. Сарајево).