БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

306. сједница Владе ФБиХ

  • 03.03.2022.
  • 306. сједница Владе ФБиХ

    УТВРЂЕН ПРИЈЕДЛОГ ЗАКОНА О ИЗМЈЕНАМА
     И ДОПУНАМА ЗАКОНА О
     ПОРЕЗНОЈ УПРАВИ ФБиХ

    Влада Федерације БиХ је, на иницијативу Федералног министарства финанција, на данашњој сједници у Сарајеву, утврдила и у парламентарну процедуру упутила Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о Порезној управи ФБиХ.

    Како је образложено, измјене и допуне су нужне обзиром да је темељни закон донесен 2002. године, а у међувремену су донесени многи други закони с којима овај темељни закон није усуглашен. Због значаја порезне администрацје и потребе темељите реконструкције, Федерално министарство финанција је тражило и добило техничку помоћ Међународног монетарног фонда (ММФ) који ће сагледати и анализирати све процесе у порезној администрацји, те предложити неопходно реструктурирање процеса и саме организације Порезне управе, а који ће послужити као основ за израду свеобухватног прописа. Стога су предложене измјене с циљем ријешавања постојећих препрека у што краћем року.

    Тако је предложено усуглашавање овог са Законом о плаћама и накнадама у органима власти ФБиХ, чиме се изједначава додатак на плаћу од 30 посто инспекцијским тијелима, а међу којима је и Порезна управа. Наима, одредбама важећег Закона о Порезној управи овај додатак је ограничен на 20 посто.

    Надаље, брисане су прекршајне одредбе у важећем закону које се односе на учеснике у платном промету - банке, јер је ово прописано одредбама Закона о унутарањем платном промету.

    Предлагач је, такођер, образложио да се овим измјенама и допунама руководио начелима законитости, правичности и правне сигурности. Поштовано је и начело по којем је забрањена дискриминација инспектора једне управне организације у односу на инспекторе других органа управе и управних организација. Једном од предложених измјена настоји се осигурати економичност у поступку, јер фактички не постоји потреба да за исти прекршај обвезу надзора, вођења поступка и изрицања санкција имају два органа, чиме су узроковани и двоструки административни трошкови.

    ПУТЕМ КГП-а ИЗВОЗНИЦИМА И ВЕЛИКИМ ПРЕДУЗЕЋИМА
    ИЗДАТЕ И ОДОБРЕНЕ ГАРАНЦИЈЕ ОД 135 МИЛИОНА КМ

    Влада ФБиХ је усвојила информацију Федералног министарства енергије, рударства и индустрије о гаранцијама Гаранцијског фонда за кредитно-гарантне програме за извознике и велика предузећа, те регресирање камата приватним предузећима, на дан 31.12.2021. године.

    Министарство је задужено да прати и анализира извјештаје које, с тим у вези, доставља Развојна банка Федерације Босне и Херцеговине.

    Основни циљ ових програма је да се у условима отежаног пословања осигура подршка привредним друштвима у јачању кредитног потенцијала усљед повећања ризика изазваног поремећајима ликвидности или недостатком адекватног колатерала, а који ће као резултат имати стварање стимулативног привредног окружења, отварање нових радних мјеста, потицај извозних активности, те подизање конкурентности.

    Кредитно гарантним програмима за извознике, осигурана је подршка привредним друштвима извозницима (друштва која су остварила најмање 30 посто извозног прихода у пословним приходима претходне финансијске године за коју су доступна званични годишњи финансијски извјештаји) и велика предузећа (дефинисани Законом о рачуноводству и ревизији), за финансирање сталних и текућих средстава, с тим да се у структури одобреног кредита до 30 посто може односити на финансирање текућих средстава.

    Укупно одобрене гаранције по Кредитно-гарантном програм за 44 извозника износе 45.667.952,38 КМ, а издате за 42 извозна предузећа 39.935.794,20 КМ. За 18 великих предузећа одобрене су гаранције у укупном износу од 25.604.950 КМ, а издате за њих 17 у износу од 23.552.589,41 КМ. Дакле, укупно је по ова два програма одобрено 71.272.902,38 КМ, а издато 63.488.383,61 КМ.

    Када је ријеч о програму намијењеном регресирању камата, уплаћено је из Гарантног фонда укупно 1.434.968,07 КМ у другом, трећем и четвртом кварталу 2021. године.

    Основни циљ Кредритно-гарантног програма за регресеирање камата је омогућити корисницима задуженим по кредитно-гарантним програмима за велика предузећа и за извознике, додјелу грант средства на име субвенционисања дијела трошкова камате.

    Субвенција се односи на дио камата на тромјесечном нивоу, у висини до 2,5 посто, с циљем одржавања текуће ликвидности и постојећег степена запослености, као и набавке обртних средстава. Такођер је намијењена довршењу већ започетих и покретањау нових инвестиција, те расту и развоју постојећих пословних активности, као и повећању конкурентности, развоја и увођењу иновација, али и новом запошљавању, куповини земљишта, пословних простора и пословних удјела, те рефинансирањау постојећих кредитних и обавеза по основу финансијског лизинга.

    РАСТ НАПЛАТЕ ПОРЕЗА И ДОПРИНОСА

    Влада ФБиХ је прихватила мјесечни преглед наплате порезних прихода и доприноса на територији ФБиХ за сијечањ 2022. године.

    У првом овогодишњем мјесецу укупна разина остварења прихода по основи неизравних и изравних пореза, те социјалних доприноса у ФБиХ износила је 653,8 милијуна КМ, што је за 15,1 посто или за 85,6 милијуна КМ више у успоредби с наплатом из сијечња 2021. године. Позитиван појединачни тренд остварења забиљежен је код сваке обухваћене категорије прихода, осим прихода од пореза добит.

    Расположиви дио прихода од неизравних пореза с Јединственог рачуна за прорачуне свих корисника у ФБиХ остварен је у укупном износу од 249,5 милијуна КМ, што је за 25,5 посто или 50,6 милијуна КМ више у односу на исти мјесец 2021. године.

    Расподјела прихода од неизравних пореза корисницима у ФБиХ извршена је према методологији прописаној Законом о припадности јавних прихода у ФБиХ.

    Тако је у сијечњу 2022. године прорачуну ФБиХ распоређен износ од 90,3 милијуна КМ, што је за 18,3 милијуна КМ више у односу на исти мјесец претходне године. Укупан дио прихода за расподјелу кантоналним прорачунима износио је 127,8 милијуна КМ и већи је за 25,9 милијуна КМ. Расположиви приходи од неизравних пореза за расподјелу опћинским/градским прорачунима износили су нешто више од 21 милијуна КМ и већи су за 4,3 милијуна КМ. Дио прихода од неизравних пореза који се распоређује управитељима цеста износио је 9,7 милијуна КМ, с растом од 1,9 милијуна КМ, док је Граду Сарајеву распоређен 0,6 милијуна КМ, што је за 0,1 милијуна КМ више у односу на сијечањ 2021. године.

    У сијечњу 2022. године ФБиХ је по основи намјенске цестарине за изградњу аутоцеста и изградњу и реконструкцију других цеста распоређено 18,6 милијуна КМ, што је за 1,2 милијуна КМ више у односу на исти мјесец 2021. године.

    Укупна наплата прихода по основи обвезних социјалних доприноса износила је 316,1 милијун КМ и већа је за 10,2 посто или за 29,3 милијуна КМ у упоредби са сијечњом 2021. године. Доприноси за мировинско и инвалидско осигурање су у сијечњу 2022. године износили 176,6 милијуна КМ (повећање од 17 милијуна КМ), за здравствено осигурање 124,9 милијуна КМ (повећање 11 милијуна КМ), а осигурање од неупослености 14,6 милијуна КМ (повећање 1,2 милијуна КМ).

     

    О СТАНИЦАМА ЗА ТЕХНИЧКИ ПРЕГЛЕД ВОЗИЛА

    На приједлог Федералног министарства промета и комуникација, те у сарадњи с Федералним министарством унутрашњих послова, Влада ФБиХ је донијела Одлуку којом се утврђује обавеза органа који проводе поступке регистрације возила на подручју Федерације БиХ да, у складу са одредбама члана 219. Закона о основама сигурности саобраћаја на цестама у БиХ, Закона о цестовном пријевозу ФБиХ и Правилника о регистрацији возила, као мјеродавне прихватају доказе о техничкој исправности возила које издају станице техничког прегледа возила са подручја Федерације БиХ.

    Ова одлука ступа на снагу наредног дана од објаве у Службеним новинама Федерације БиХ и бит ће примјењивана до успоставе пуне имплементације усаглашеног Правилника о техничким прегледима возила на подручју БиХ, о чему ће Влада Федерације БиХ донијети одговарајућу одлуку.

    У образложењу Одлуке је, уз остало, наведено да је Влада ФБиХ упозната с чињеницом да Правилник о техничким прегледима возила није имплементиран у цијелости на подручју Босне и Херцеговине, те да још није осигурано функционисање јединственог информационог система, којим ће се резултати мјерења на уређајима аутоматским путем преузимати и директно похрањивати у јединствену базу података. Тиме би злоупотребе и утицаји на резултате техничке исправности возила били сведени на минимум.

    Образложено је, такођер, да је важно што је приликом доношења Правилника о техничким прегледима возила у његовој Преамбули наведено да га доноси министар комуникација и саобраћаја БиХ, у сарадњи са органима надлежним за унутрашње послове, ентитетским и кантоналним министарствима надлежним за саобраћај и Одјељењем за јавне послове Брчко Дистрикта БиХ. Међутим, од Федералног министарства промета и комуникација није тражена сагласност на објављени текст Правилника.

    Такођер је образложено да је у примјени Правилника о техничким прегледима возила, надлежно државно министарство, без утврђивања чињеница везаних за имплементацију јединственог информационог и видео-надзорног система на подручју цијеле БиХ, обавијестило органе надлежне за послове регистрације возила, да су се стекли услови за примјену члана 73. Правилника о регистрацији возила, односно о прихватању доказа о извршеном техничком прегледу возила на подручју цијеле БиХ.

    Федерално министарство промета и комуникација истакло је да се нису стекли услови за примјену члана 73. Правилника о регистрацији возила, јер у пракси није имплементиран јединствени информациони систем прописан овим одредбама, те да у пракси није имплементиран ни видео-надзорни систем на свим станицама техничког прегледа у БиХ, који ни софтверски ни хардверски не чини дио јединственог информационог система.

    Након закључка Владе ФБиХ од 3.6.2021. године о овом питању, упућен је захтјев Вијећу министара БиХ за повлачење обавијести Министарства комуникација и промета БиХ, али ни до данас није било реакције на овај захтјев.

    УСВОЈЕНИ ИЗВЈЕШТАЈИ О РАДУ

    Влада ФБиХ је усвојила извјештај о раду Савјета за стране инвеститоре ФБиХ за 2021. годину у којем је наведено да је Савјет својим активностима покушавао додатно јачати сарадњу и координацију између разних нивоа власти који учествују у његовом раду, а с циљем изградње структуре и канала комуникације.

    Влада Федерације БиХ је усвојила извјештај о инспекцијском надзору у области заштите од пожара из надлежности Федералног министарства унутрашњих послова за 2021. годину. Ово федерално министарство задужено је да настави започете активности на доношењу Закона о заштити од пожара, Закона о промету експлозивних материја и запаљивих течности и гасова, те Закона о пријевозу опасних материја, који ће бити усклађени с прописима Европске уније из те области.

    Влада је усвојила и извјештај о прошлогодишњем раду Федералне дирекције робних резерви, те Радне групе за усклађивање система процјене дјеце с тешкоћама у развоју с Међународном класификацијом здравља, инвалидитета и функционисања (МФК) и уједначавање приступа на нивоу свих десет кантона.

    Усвојен је и извјештај о раду Одбора државне службе за жалбе за прошлу годину.

    Влада је потврдила да је ЈП БХ Пошта д.о.о. Сарајево доставило извјештај о раду Надзорног одбора за ИВ квартал 2021. године и поступило у складу са Уредбом о вршењу овлаштења у привредним друштвима са учешћем државног капитала из надлежности Федерације БиХ.

    ОСТАЛЕ ОДЛУКЕ И ЗАКЉУЧЦИ

    На приједлог и уз образложење Федералног министарства правде, Влада ФБиХ је прихватила иницијативу за израду и доношење Закона о Граду Нови Травник, коју је поднијело Опћинско вијеће Опћине Нови Травник, а коју јој је 8.2.2022. године доставио предсједавајућег Заступничког дома Парламента ФБиХ.

    Федерална министрица околиша и туризма данас је усмено информирала чланове Владе ФБиХ о припремама за одржавање Генералне скупштине Свјетске туристичке организације УН-а на којој ће бити разматран статус Руске Федерације у овој организацији.

    На приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије, Влада ФБиХ је донијела двије одлуке о давању претходне сагласности на приједлоге рјешења о измјени рјешења о додјели дијела средстава Трајног револвинг фонда код Унион банке д.д. Сарајево Федералног министарства енергије, рударства и индустрије за дугорочно финансирање пројеката путем додјеле кредита за 2021. годину. Прва се односи на привредно друштво Ћићак д.о.о. Међугорје у износу од 160.000 КМ, а друга на Тинг д.о.о. Жепче у износу од 300.000 КМ. У образложењу Федералног министарства је наведено да су одлуке донесена на основу захтјева ових привредних друштва, а због измјене намјене кредитних средстава.

    Федерална влада дала је сагласности на програм рада Фонда за околиш ФБиХ за 2022. годину и за период од 2022. до 2025. године, као и на Финансијски план овог фонда за 2022. годину.

    Данас је донесена и Одлука о одобравању донације једног теретног моторног возила Федералне управе за инспекцијске послове. Ова управа ће донирати моторно возило Горској служби спашавања Требевић.

    Влада ФБиХ је усвојила квартални извјештај о напретку „Хитног пројекта за ЦОВИД-19 за Федерацију Босне и Херцеговине" за период од 1.10. до 31.12.2021. године.

    КАДРОВСКА РЈЕШЕЊА

    Влада ФБиХ је Синишу Скочибушића, директора Завода за јавно здравство ФБиХ и члана Координационог одбора за праћење Споразума о међусобним правима и обавезама у вези набавке вакцина путем механизма за Глобални приступ вакцинама за спрјечавање ЦОВИД-19  (ЦОВАX), овластила да, уиме Федералног министарства здравства, учествује на састанку с руководством ГАВИ САВЕЗА, главног координатора ЦОВАX механизма за прибављање вакцина за болест ЦОВИД-19, који ће бити одржан у Женеви 7.3.2022. године.

    За учешће у раду и одлучивању на Скупштини Привредног друштва ЈП Међународни аеродром Сарајево д.о.о. Сарајево данас је опуномоћен Амадео Мандић.