БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

19. сједница Владе ФБиХ

  • 07.11.2023.
  • 19. сједница Владе ФБиХ

    Влада ФБиХ подржала законе којим се за малу привреду и подузетништво издваја један посто из Буџета ФБиХ

    Влада Федерације БиХ је на данашњој сједници у Мостару, на приједлог Федералног министарства развоја, подузетништва и обрта, утврдила приједлоге два закона којим се уређује област потицања развоја мале привреде и подузетничка инфраструктура у Федерацији БиХ, те их упутила у парламентарну процедуру.

     

    Њихов главни циљ је стварање пословног окружења које ће повољно утјецати на развој, те стабилно и успјешно пословање субјеката мале привреде, као и омогућавање лакшег покретања пословања и несметан развој привредних активности кроз подршку свих нивоа власти, као и подузетничких потпорних институција. Овим рјешењима стварају се претпоставке за до сада највећа издвајања за малу привреду и подузетништво, чак укупно један посто из Буџета ФБиХ.

     

    Нови закон о потицању развоја мале привреде

     

    Приједлогом новог закона о потицању развоја мале привреде се уређују принципи потицања мале привреде у Федерацији БиХ, потицајне мјере, стратегија развоја мале привреде, те акциони план, програм потицаја и његово провођење, као и Вијеће за потицање развоја мале привреде и надзор. Овај пропис у потпуности је усклађен са прописима Европске уније, а његов главни циљ је стварање пословног окружења које ће повољно утјецати на стварање нових и развој постојећих субјеката мале привреде, те њихово стабилно и успјешно пословање.

     

    Приједлогом закона се, између осталог, прописује категоризација субјеката мале привреде на микро, мале и средње субјекте, те се прецизирају услови ове категоризације. Прописује се и начин успостављања информационог система субјеката мале привреде и управљања потицајима ради планирања, проводења, праћења и вредновања мјера и инструмената потицања развоја мале привреде и оцјене привредних учинака. Ове активности се односе на интеграцију постојећег Информационог система регистра малих и средњих предузећа у ФБиХ (ИСР МСП) и базе потицаја Министарства, односно не подразумијева се успостава новог система због чега нису потребна додатна финансијска средства.

     

    Утврђују се и потицајне мјере за побољшање конкурентности мале привреде, као и обавеза усклађивања свих потицајних мјера са прописима којима је регулисан систем државне помоћи. Потом се прописује и процедура доношења, начин, услови, садржај и рок за усвајање Програма потицаја, те се дефинише начин провођења Програма, као и садржај правилника о поступку његовог провођења. Регулишу се износ и начин обезбјеђења финансијских средстава за провођење програма, носиоци провођења потицајних мјера, али и утврђују њихове обавезе.

     

    Приједлогом закона се прописује да се финансијска средства за провођење Програма осигуравају у Буџету ФБиХ за сваку календарску годину, те да њихова висина годишње износи минимално 0,7 посто прихода Буџета умањеног за доприносе пензијско-инвалидског осигурања, те намјенске и разграничене приходе и донације. Поменуте одредбе неће важити у случају проглашења стања природне или друге несреће на територији ФБиХ, усљед финансијских поремећаја који су довели до значајног пада прихода и примитака Буџета. Осим наведених средстава, Приједлогом закона је предвиђено да се могу користити и расположива развојна средства из међународних и других извора.

     

    У разлозима за доношење новог закона предлагач је, између осталог, појаснио како је вишегодишње искуство показало да су тренутна законска рјешења у области мале привреде мањкава, те да би нови закон требао допринијети стварању угодног пословног окружења за малу привреду кроз унапређење регулаторног и институционалног оквира, чиме ће се омогућити стварање кадровске основе за израду стратешких докумената и акционих планова. Такођер је наглашено да непостојање одговарајућих законских рјешења за посљедицу има умањење потенцијала за привлачење средстава из ЕУ фондова и других донаторских фондова, а што у коначници директно утиче на ниску стопу раста субјеката мале привреде и отварања нових продуктивних радних мјеста.

     

    Утврђен Приједлог закона о подузетничкој инфраструктури у Федерацији БиХ

     

    Циљ Приједлога закона о подузетничкој инфраструктури у Федерацији БиХ је, како је образложено, правно уредити области подузетничке инфраструктуре у Федерацији БиХ која може имати вишеструке ефекте у стварању конкурентске предности МСП у Федерацији БиХ. Тиме се постојећим и потенцијалним корисницима свих облика подузетничке инфраструктуре омогућава лакше покретање пословања и несметан развој привредних активности кроз подршку свих нивоа власти, као и подузетничких потпорних институција. Предлагач је образложио и да се без уређене и развијене подузетничке инфраструктуре, мала и средња предузећа тешко могу развијати, те квалитетно организовати и бити конкурентна, као и повезивати у кластере и лакше наступати на међународном тржишту. Поред тога, релевантним институцијама на свим нивоима власти ће бити омогућено системско планирање у развоју подузетничких зона, технолошких паркова, пословних инкубатора, те развојних агенција.

     

    Овим законом уређује се институционални оквир подузетничке инфраструктуре, подузетничка инфраструктура, регистар подузетничке инфраструктуре, те систем подршке за унапређење подузетничке инфраструктуре. Такођер се уређује управни надзор и казнене одредбе, те друга питања од значаја за подузетничку инфраструктуру у Федерацији Босне и Херцеговине.

     

    Законом је утврђено да успостављање подузетничке инфраструктуре у Федерацији БиХ омогућава бржи раст подузетништва и повећање инвестиција и запослености унутар подручја на којем се подузетничка инфраструктура планира, односно гради, те потиче привредни раст планирањем и правовременом изградњом подузетничке инфраструктуре, која је у функцији равномјерног развоја Федерације, кантона и јединица локалне самоуправе. Поред тога, омогућава стварање у потпуности инфраструктурно опремљених подузетничких подручја, високог нивоа локацијске конкурентности и система подршке за пословање у тим подручјима у Федерацији, са посебним усмјерењем ка потицању развоја и примјене модерних технологија у пословним процесима, с циљем креирања услуга и производа високе додане вриједности.

     

    Као субјекти подузетничке инфраструктуре, у смислу овог закона, дефинисане су подузетничке зоне, подузетничке потпорне институције и технолошко-подузетнички центри (чиме се стварају могућности за формирање и ИТ пословних зона). Систем подузетничке инфраструктуре у Федерацији БиХ чине подузетничке зоне, подузетничке потпорне институције, технолошко-подузетнички центри и слободне зоне.

     

    Приједлогом закона утврђено је да Федерално министарство развоја, подузетништва и обрта, на основу Стратегије развоја Федерације БиХ и политике Владе ФБиХ, те у складу са анализом стања у области подузетничке инфраструктуре, предлаже Програм потицаја за развој подузетничке инфраструктуре у ФБиХ који усваја Влада ФБиХ, и то најкасније у року од 60 дана од дана ступања на снагу Закона о извршавању Буџета Федерације.

     

    Финансијска средства за проведбу Програма потицаја су средства из Буџета ФБиХ и годишње износе минимално 0,3 посто прихода Буџета ФБиХ, умањеног за доприносе пензијско-инвалидског осигурања, те намјенске и разграничене приходе и донације. Ове одредбе неће важити у случају проглашења стања природне или друге несреће на територију ФБиХ, те услијед финансијских поремећаја који су довели до значајног пада прихода и примитака Буџета ФБиХ. Програм се може, зависно о специфичности појединог пројекта, суфинансирати и из осигураних средстава кантоналних буџета, буџета јединица локалне самоуправе, финансијских ресурса међнародних финансијских институција и организација и осталих извора.

     

    У разлозима за доношење овог закона, између осталог, предлагач наводи да област подузетничке инфраструктуре није правно уређена, те да нема квалитетне базе података, као и да нису прописани системи подршке и обавезе достављања повратних информација са терена о степену развоја. Истакнуто је, да због наведеног, није могуће креирати одговарајуће стратешко-планске акте који се односе на развој подузетничке инфраструктуре у ФБиХ.

    Скоро пола милиона КМ субвенција за куповину електричних аутомобила

    Влада Федерације БиХ на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије данас је донијела Одлуку о избору корисника буџетских средстава у сврху потицаја при куповини електричних аутомобила. Средства су утврђена у Буџету Федерације БиХ Федералном министарству енергије, рударства и индустрије „Текући трансфери и други текући расходи – текући трансфери појединцима – потицај при куповини електричних аутомобила“.

    Одлуком се корисницима одобравају средства у укупном износу од 498.000 КМ у виду субвенције за куповину 89 нових аутомобила, искључиво на електрични погон, као и хибридних аутомобила која посједују електрични мотор и мотор са унутрашњим сагоријевањем.

    Потицајна средства бит ће исплаћена из средстава Федералног министарства енергије, рударства и индустрије утврђених у Буџету Федерације БиХ за 2023. годину, Текући трансфери појединцима - Потицаји при куповини електричних аутомобила. 

    Федерално министарство енергије, рударства и индустрије ће са корисницима финансијског потицаја склопити уговоре о дод‌јели потицаја, са дефинисаним правима и обавезама уговорних страна, а корисницима који закључе уговор са Федералним министарством средства ће бити уплаћена на њихове рачуне.

    За реализацију ове одлуке задужују се Федерално министарство енергије, рударства и индустрије и Федерално министарство финансија, свако у оквиру своје надлежности.

    Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у Службеним новинама ФБиХ.

    Извјештај о извршењу Буџета ФБиХ за првих девет мјесеци ове године

    Влада Федерације БиХ је на приједлог Федералног министарства финансија усвојила извјештај о извршењу Буџета ФБиХ за период од 1. јануара до 30. септембра 2023. године.

    Укупно остварени приходи, примици и финансирање Буџета ФБиХ у овом периоду износили су 4.242,86 милиона КМ, што је 63 посто планираног за 2023. годину и већи су за осам посто у односу на исти прошлогодишњи период. Од пореза је приходовано 3.734,22 милиона КМ, што је 77 посто планираног, а у односу на исти период претходне године више је за 16 посто. Непорезни приходи износили су 237,34 милиона КМ, примљени текући трансфери 81,52 милиона, а приходи по основу финансирања буџета 189,78 милиона КМ.

    Укупно обрачунати расходи и издаци за период јануара - септембар ове године износили су 4.391,29 милиона КМ. Према функционалној класификацији, највећи износ средстава 2.946,90 милиона КМ утрошен је на социјална давања или 67,11 посто укупно реализованих расхода.

    У извјештају је, између осталог, наведено да текући трансфери и други текући расходи у периоду јануар-септембар 2023. године износе 3.355,23 милиона КМ. Највећа издвајања по основу текућих трансфера и других текућих расхода у периоду јануар-септембар 2023. године су редовни мјесечни трансфери, међу којима су исплата пензија (2.338,37 милиона КМ), доприноси за здравствено осигурање (27,20 милиона КМ), накнаде за физичку онеспособљеност (2,18 милиона КМ), те за цивилне жртве рата (18,38 милиона КМ). Трансфер за војне инвалиднине у овом периоду износио је 211,45 милиона КМ, а слиједе трансфери за провођење Закона о подршци породицама са д‌јецом (78,26 милиона КМ), као и Закона о родитељима његоватељима (20,79 милиона КМ), те помоћ у лијечењу бораца (1,47 милиона КМ). Ту су и трансфери за проведбу Закона о правима демобилизираних бораца (новчана егзистенцијална накнада 43,39 милиона КМ),  потом Закона о посебним правима добитника ратних признања (13,32 милиона КМ), те за цивилне инвалиднине (156,86 милиона КМ).

    Трансфери за здравство износили су 78,89 милиона КМ, а најзначајнији су Заводу здравственог осигурања и реосигурања ФБиХ (27,27 милиона КМ), за санацију здравствених установа у ФБиХ (41,33 милиона КМ), те биомедицински потпомогнуту оплодњу (7,5 милиона КМ). Субвенције јавним предузећима износиле су укупно 31,5 милиона КМ, од чега се највећи износи односе на трансфере ЈП Жељезнице Федерације БиХ (редовни трансфер од 14,5 милиона КМ, те за измирење обавеза шест милиона КМ). Субвенције приватним предузећима и подузетницима у периоду јануар-септембар 2023. године реализиране су у износу од 68,27 милиона КМ, а највише се односе на субвенције за млијеко и духан (41,88 милиона КМ), након чега слиједе потицаји пољопривредној производњи (19,59 милиона КМ).

    Капитални издаци у периоду јануар - септембар ове године реализирани су у износу од 48,16 милиона КМ.

    Израда Стратегије за унапређење права и положаја особа с инвалидитетом у ФБиХ за период до 2027. године

    На приједлог Федералног министарства рада и социјалне политике, Влада Федерације БиХ донијела је Одлуку о изради Стратегије за унапређење права и положаја особа с инвалидитетом у Федерацији Босне и Херцеговине 2022-2027. године. Овом одлуком покреће се процес израде Стратегије која представља мултисекторски стратешки документ у области инвалидности, а којим се утврђују приоритети, начин њиховог остваривања, финансијски и институционални оквир, одговорност за имплементацију, мониторинг, евалуацију и извјештавање.

    У разлозима за доношење Одлуке наведено је да је претходна стратегија за унапређење права и положаја особа са инвалидитетом у ФБиХ (2016-2021.) у коју су били укључени сви ресори од значаја за положај особа са инвалидитетом имала за сврху унаприједити стање у свим областима од значаја за ове особе. Имајући у виду да је имплементацијски период тог документа истекао, а заједничке потребе и обавезе за радом и унапређењем стања у области инвалидности остају и даље, неопходно је донијети нови стратешки документ из ове области. Образложено је и да ова стратегија представља најсвеобухватнији и најусклађенији концепт рјешења у области инвалидности, која се требају примијенити с циљем инклузије и изједначавања могућности за особе са инвалидитетом у ФБиХ.

    Одлуком Владе ФБиХ прецизирано је да ће се у процесу израде нове стратегије примјењивати кључни принципи израде стратешких докумената у ФБиХ. Стратегија ће садржавати приоритете и развојне правце дефиниране у релевантним домаћим и међународним документима.

    Носилац израде Стратегије је Федерално министарство рада и социјалне политике, које ће водити и координирати процес израде Стратегије, уз учешће Федералног завода за програмирање развоја. Учесници у процесу израде овог стратешког документа су надлежне институције Федерације, кантона и јединица локалне самоуправе, те организације особа с инвалидитетом.

    Федерално министарство рада и социјалне политике ће примјеном отворене методе координације и поштујући принцип јавности, транспарентности, хоризонталне и вертикалне координације, као и равноправност сполова и једнаке могућности за све грађане, формирати радна тијела за учешће у изради Стратегије. Такођер, ово министарство ће осигурати усаглашавање и комплементарност развојних праваца и стратешких циљева са стратешким циљевима из Стратегије развоја ФБиХ 2021-2027. година, као и докумената релевантних за процес интеграције БиХ у Европску унију, те других међународно преузетих обавеза наше земље.

    Рок за израду Стратегије је три мјесеца од дана ступања на снагу данашње одлуке.

    Подршка за санацију Саборне цркве у Сарајеву

    Влада Федерације БиХ је на иницијативу премијера ФБиХ прихватила Информацију о молби Саборне цркве у Сарајеву за финансијску помоћ у износу од 30.000 КМ за санацију кровне конструкције, кровног покривача и крста на звонику Саборне цркве.

    У молби је наведено да је почетком новембра усљед јаког вјетра дошло до оштећења кровне конструкције, кровног покривача и крста на звонику Саборне цркве, те да је због надолазеће зиме и очекиваних падавина неопходно што прије приступити санацији, а како би се спријечило даље пропадање Саборне цркве.

    Влада је закључком задужила надлежну стручну службу и Федерално министарство финансија да за наредну сједницу припреме потребне акте за издвајање 30.000 КМ из Текуће резерве Владе Федерације Буџета ФБиХ за 2023. годину.

    Одлуке, рјешења и закључци

    На приједлог Федералног министарства трговине Влада је данас именовала Радну групу за израду методологије за израчун минималне и просјечне потрошачке корпе у Федерацији БиХ коју је дужна доставити Влади Федерације БиХ на усвајање.

    На приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије донесени су неопходни акти за расписивање јавних конкурса за избор и номиновање по два члана надзорних одбора уиме државног капитала привредних друштава Бинас д.д. Бугојно, Игман д.д. Коњиц и РМУ Бановићи д.д. Бановићи. Данас су, на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије дате претходне сагласности скупштинама привредних друштава ЈП Електропривреда БиХ и РМУ Бановићи за именовање вршилаца дужности чланова надзорних одбора ових друштава испред државног капитала и то у досадашњим саставима, а на период до три мјесеца.

    На приједлог Федералног министарства финансија усвојени су извјештаји о задужењу Федерације БиХ по основу емисија обвезница емитираних у складу са Буџетом ФБиХ за 2023. годину.

    Данас је усвојен и Извјештај о одобравању издвајања финансијских средстава из Текуће резерве Владе Федерације Буџета ФБиХ за 2023. годину, по одлукама Владе ФБиХ, рјешењима премијера и замјеника премијера, за период од 1.1. до 30.9.2023. године.

    Влада Федерације БиХ упознала се данас и са извјештајима о раду надзорних одбора ЈП Хрватске телекомуникације д.д. Мостар и ЈП Хрватске поште д.о.о. Мостар за период 1.7. - 30.9.2023. године.

    На приједлог Федералног министарства унутрашњих послова донесено је Рјешење којим се Вахидин Муњић, главни инспектор, овлашћује да руководи радом Федералне управе полиције у саставу Федералног министарства унутрашњих послова, на рок од три мјесеца почев од 19.11.2023. године.