Влада Федерације БиХ је данас на приједлог Федералног министарства енергије, рударства и индустрије донијела одлуке о усвајању два програма утрошка средстава текућих трансфера и других текућих расхода из Федералног буџета за 2024. годину, намијењених овом министарству за субвенционирање куповине електричних аутомобила, у укупном износу од 1.000.000 КМ.
У складу с програмима, 500.000 КМ намијењено је приватним предузећима и подузетницима за потицаје при куповини електричних аутомобила, те исти износ и за субвенције појединцима (физичким лицима). Висина износа који се додјељује као потицај приватним предузећима и подузетницима, као и појединцима је 10.000 КМ за електрична возила, те 7.000 КМ за хибридна електрична „плуг-ин“ возила. Средства приватним предузећима и подузетницима моћи ће се додијелити за куповину највише два, а појединцима једног возила.
Образложено је да је циљ субвенција непосредно подстицање куповине и употребе електричних возила, у оквиру спровођења мјера за побољшање квалитета ваздуха и унапређења квалитета животне средине, а Федерално министарство енергије, рударства и индустрије је један од носилаца проведбе мјере смањења негативног утицаја сектора транспорта на околиш, дефиниране у циљевима Стратегије развоја ФБиХ 2021-2027. година. Суфинансирањем куповине електричних и хибридних аутомобила Влада Федерације БиХ директно утиче на побољшање квалитета ваздуха, као и смањење извора загађења ваздуха, односно емисија гасова са ефектом стаклене баште у цестовном саобраћају.
Грант средства Министарства додјељиват ће се у складу с данас усвојеним програмима и расписаним јавним позивима.
Намјена ова два програма је додјела субвенција за куповину нових аутомобила, регистрираних у ФБиХ у периоду од 1.1. до 30.11.2024. године, који имају искључиво електрични погон и аутомобила која уз мотор са унутрашњим сагоријевањем, покреће и електрични погон („плуг-ин“ хибридни аутомобили). Образложено је да се под новим аутомобилом сматра путничко возило које није било у употреби и никада, нигдје није било регистрирано, односно возило којем прва регистрација након производње није извршена прије 1.1.2024. године. Такођер, возила за која се додјељује субвенција су она која имају највише девет мјеста за сједење, укључујући и сједиште возача (путничка возила категорије М1). Технички услови за прихватљива возила су електрична возила са емисијом ЦО2 0 г/км, те хибридна „плуг-ин“ возила са емисијом ЦО2 мањом од 50 г/км.
У образложењу ова два програма наведено је да је БиХ потписница Паришког споразума о климатским промјенама, као и Софијске декларације о зеленом плану за Западни Балкан, те да је у стратегијама и директивама ЕУ наглашена потреба за декарбонизацијом транспортног сектора и смањењем емисија из траспорта, посебно у урбаним подручјима.
За реализацију данашњих одлука Владе Федерације БиХ задужена су федерална министарства енергије, рударства и индустрије, те финансија, свако у оквиру своје надлежности.