Влада Федерације БиХ је на данашњој сједници у Мостару, на приједлог Федералног министарства правде, утврдила Приједлог закона о измјенама и допунама Кривичног закона Федерације Босне и Херцеговине, који ће бити упућен у парламентарну процедуру.
Како је утврђено, овим измјенама и допунама се у законодавству Федерације БиХ ђелимично преузима Директива (ЕУ) 2024/1385 Европског парламента и Вијећа од 14. маја 2024. године о сузбијању насиља према женама и насиља у породици (СЛ Л2024/1385).
Циљ ових измјена био је имплементација Истанбулске и Ланзароте конвенције, што је сада готово у потпуности интегрирано у текст закона. У утврђеном тексту закона се са 63 члана предлажу измјене и допуне одредби Кривичног закона Федерације БиХ, између осталог, с циљем пооштравање казни, нарочито за кривична дјела која се тичу заштите дјеце и породице.
У образложењу је, између осталог, наведено да се изради свеобухватних измјена и допуна Кривичног закона Федерације БиХ приступило с циљем унапређења заштите ђеце, жена и породице као језгре друштва, те ради усклађивања кривичног законодавства с европском правном стечевином. Наиме, након ратификације Конвенције Вијећа Европе о превенцији и борби против насиља према женама и насиља у породици и Конвенције Вијећа Европе о заштити дјеце од сексуалног искориштавања и сексуалне злоупотребе, ове конвенције нису биле инкорпориране у кривично законодавство Федерације БиХ, те је у међувремену усвојена и Директива (ЕУ) 2024/1385 Европског парламента и Вијећа од 14. маја 2024. године о сузбијању насиља према женама и насиља у породици (СЛ Л2024/1385). Предлагач подсјећа и да су Представнички и Дом народа Парламента Федерације БиХ усвојили Нацрт овог закона, те да је организирана и проведена јавна расправа. Додају и да је приликом израде овог закона, обрађивач имао у виду закључак Парламента Федерације БиХ, те Владе Федерације БиХ којим је наложено да се приликом израде овог закона пооштри казнена политика у кривичном законодавству Федерације БиХ.
Одредбе Кривичног закона Федерације БиХ које се мијењају и допуњују односе се на значај израза у закону, искључење примјене према дјеци и примјену кривичног законодавства према малољетницима, потом примјену опћег дијела закона, застарјелост извршења и врсте казни, те казне и замјену казне затвора, као и кућни затвор са електронским надзором, новчану и замјену новчане казне. Такођер, одредбе обухватају опћа правила за одмјеравање и границе ублажавања казне, стјецај кривичних дјела, урачунавање притвора и раније казне, врсте сигурносних мјера, извршење казне затвора, рад осуђених особа, извршење казне малољетничког затвора, те рехабилитацију, брисање осуде, убиство, учествовање у самоубиству, протуправни прекид трудноће, тешке и лаке тјелесне озљеде, отмицу, као и угрожавање сигурности, неовлаштено оптичко снимање, недозвољено кориштење личних података и силовање. Поред тога, измјене се односе и на сполни одношај с немоћном особом, с дјететом и злоупотребу положаја, те принуду на сполни одношај, као и блудне радње, задовољење похоте пред дјететом или малољетником, искориштавање дјетета или малољетника ради порнографије и упознавање дјетета с порнографијом. Одредбе третиране утврђеним приједлогом су и родоскврнуће, изванбрачна заједница с младим малољетником, одузимање дјетета или малољетника, промјена породичног стања, запуштање или злостављање дјетета или малољетника, напуштање дјетета, насиље у породици, спречавање и неизвршавање мјера за заштиту малољетника, служење алкохолних малољетницима, те посједовање и омогућавање уживања опојних дрога, као и непријављивање кривичног дјела или учинитеља.
Влада Федерације БиХ је крајем прошле године утврдила измјене и допуне Кривичног закона Федерације БиХ, али је овај приједлог повукла из парламентарне процедуре ради додатног прецизирања појединих одредби.