БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

Утврђене измјене и допуне два закона о становима којима се извршавају пресуде Уставног суда ФБиХ и БиХ, те Европског суда за људска права

  • 09.01.2024.
  • Утврђене измјене и допуне два закона о становима којима се извршавају пресуде Уставног суда ФБиХ и БиХ, те Европског суда за људска права

    Влада Федерације БиХ је, на данашњој сједници у Мостару, на приједлог Федералног министарства просторног уређења утврдила Нацрт закона о измјенама и допунама Закона о враћању, дод‌јели и продаји станова и Приједлог закона о измјенама и допуни Закона о продаји станова на којима постоји станарско право, те их упутила у даљњу парламентарну процедуру.

    Утврђеним нацртом се проводе двије пресуде Уставног суда ФБиХ, а другим законским рјешењем се проводи и пресуда Уставног суда ФБиХ из 2017. године, Уставног суда БиХ, те Европског суда за људска права, те се у оба случаја отклања повреда права на локалну самоуправу.

    Нацрт измјена и допуна Закона о враћању, дод‌јели и продаји станова

    Када је ријеч о утврђеном Нацрту закона о измјенама и допунама Закона о враћању, дод‌јели и продаји станова, Федерално министарство просторног уређења у образложењу подсјећа да је ово предложено законско рјешење разматрано на сједницама оба дома Парламента ФБиХ и да је у септембру 2019. године прихваћено у Представничком, али не и у Дому народа јула 2022. године. Наведено је и то да је Федерално министарство просторног уређења у поступку припреме овог законског рјешења осигурало сагласност Предсједништва Скупштине Савеза опћина и градова Федерације БиХ које је својим актом од 15.12.2017. године доставило закључке којима истиче да постоји законски и уставни основ за извршење одлука домаћих и међународних судова, те да Предсједништво Савеза подржава доношење овог закона. Поред наведене сагласности, Министарству су достављена и мишљења и иницијативе, односно приједлози и сугестије на достављени текст Закона и поједних опћина и градова у ФБиХ, опћине Бреза, Бугојно, Какањ, Босанска Крупа, Сански Мост, Јајце, Град Мостар, Кључ, Ново Сарајево, Центар Сарајево, Завидовићи, Стари Град Сарајево и других, које изражавају позитивно мишљење за доношење овако предложених законских рјешења, те да је на овај начин Министарство испоштовало и извршило пресуде Уставног суда ФБиХ У-5/08 од 24.6.2008. године и У-3/15 од 11.4.2017. године које су управо и донесене због повреде права на локалну самоуправу што како то Суд констатује није извршено консултирање локалне самоуправе код доношења Закона на прописан начин сукладно одредбама Закона о начелима локалне самоуправе. Како се наводи, Министарство је у циљу побољшања одредби закона, односно отклањања одређених мањкавости и непрецизности важећег Закона, прихватило као основане и одређене иницијативе и приједлоге наведених опћина и заинтересованих лица за измјенама и допунама Закона, те исте на одговарајући начин уградило у овај предложени текст закона.

    Између осталог, предложеним измјенама и допунама се регулише питање располагања са становима уколико давалац стана на кориштење није поднио захтјев за враћање стана на располагање у прописаном року на начин да се у том случају стан ставља на располагање опћини на чијој се територији налази. Регулисана је и правна ситуација када давалац стана на кориштење располаже вишком станова који нису дод‌јељени својим радницима из разлога старости стана, незаинтересованости за улагања у стан и слично, тако да се омогући свим лицима да путем јавног конкурса могу стећи право на дод‌јелу станова на кориштење. На посебан начин је прописана и ситуација дод‌јеле станова приватизованих предузећа којима располаже опћина или град на начин да сва заинтересована лица путем јавног позива могу учествовати у поступку за дод‌јелу тих станова на кориштење.

    Између осталог, прописује се и да право на дод‌јелу стана немају лица која су прије подношења захтјева за дод‌јелу стана, свој стан продали, поклонили или на други начин стан или стамбени објекат у власништву отуђили.

    Приједлог закона о измјенама и допуни Закона о продаји станова на којим постоји станарско право

    На приједлог Федералног министарства просторног уређења Влада ФБиХ је данас утврђени Приједлог закона о измјенама и допуни Закона о продаји станова на којим постоји станарско право упутила у парламентарну процедуру у хитном поступку. Данас утврђенене измјене и допуне Закона о продаји станова на којима постоји станарско право, како наводи Федерално министарство просторног уређења, у више наврата су достављане у парламентарну процедуру, али никада нису добиле потребну парламентарну већину.

    Овим законским рјешењем се проводи и пресуда Уставног суда ФБиХ из 2017. године и отклања повреда права на локалну самоуправу тако што се износ од 70 посто средстава за издвајање у стамбени фонд локалне самоуправе смањује на износ од 30 посто, при чему се водило рачуна о заштити њихове имовине и правних интереса, те да функционалност тих фондова не буде угрожена. Приједлогом закона мијења се и члан 39е. који прописује да се носиоцу права из купопродајног уговора који је закључио правно обавезујући уговор, а који је напустио стан у ФБиХ и након тога из истог стамбеног фонда или новооснованих стамбених фондова оружаних снага држава насталих из бивше СФРЈ стекао ново станарско право или право које одговара том праву, стицањем новог стана раскида уговор о откупу стана у ФБиХ,  да нема право на поврат стана, нити право на упис права власништва над тим станом.

    Носилац права из купопродајног уговора који је закључио правно обавезујући уговор, а који је након 14. децембра 1995. године остао у служби у оружаним снагама изван територија БиХ, а није стекао ново станарско право или право које одговара томе праву, умјесто уписа права власништва по закљученом уговору има право на накнаду од ФБиХ у износу од 1.000 КМ по квадратном метру стана, умањену за амортизацију по стопи од један посто годишње.

    Право на накнаду остварује носилац права из правно обавезујућег уговора чији је захтјев за враћање стана одбијен. Носилац станарског права или члан његовог породичног домаћинства који није закључио правно обавезујући уговор о откупу стана и који није стекао ново станарско право или право које одговара том праву, а чији је захтјев за поврат стана одбијен у складу са чланом 3а. Закона о престанку примјене Закона о напуштеним становима, има право на накнаду од ФБиХ. Носилац станарског права или члан његовог породичног домаћинства који није закључио правно обавезујући уговор о откупу стана, а који је стекао ново станарско право или право које одговара том праву, нема право на поврат стана нити право на накнаду.

    Накнаде се исплаћују у двије једнаке годишње рате, док се захтјев за накнаду из овог члана подноси  у року од шест мјесеци од дана ступања на снагу овог закона.

    Предлагач у разлозима за доношење ових измјена и допуне напомиње да судови у Федерацији БиХ у посљедње вријеме, а усљед недостака прописа, доносе пресуде утврђујући да се тужитељима исплаћују накнаде по тржишним вриједностима стана и да је, с обзиром на све више оваквих тужби, неопходно донијети законско рјешење у што краћем временском року како би се избјегле даље негативне посљедице по Буџет ФБиХ.